Kontrollrummet
Kategorier => Studio, produktion och övrigt => Ämnet startat av: Eddi skrivet 06.04.2011, 20:03:08
-
När man väl har gjort låten och lagt de pluggar man vill ha på de olika spåren så kommer man då till Stereo Ut eller Mastern som jag kallar det för här.
Där brukar jag lägga lite olika pluggar beroende på vad jag tycker låter bra men jag har ingen aning om i vuílken ordning man bör lägga dessa pluggar.
Historikt så har jag använt följande typer av pluggar - här nämnda i oordning så att säga - har någon koll på vilka pluggar som bör hamna före andra och i så fall varför:
Pitcher
Komprimering
Reverb
Delay
Stereobreddare
EQ (typ 30 bandare)
Värmare av något slag (har ingen bra tipps mottages helst gratis förtås)
Det är vad jag kommer på nu men det finns säkert fler?
Vore kul med en diskussion om detta.
-
Komprimering
Reverb
Reverb
Komprimering
(snygg diskussionsteknik va!)
-
Om jag varit du så hade jag lagt så här:
Värmare (bandbrus, typ)
Eq
Kompressor
ev Stereobreddare
+ limiter
och inget mer.
Kan inte förklara varför, bara vad jag läst proffstekniker säger.
Pitcher? tonhöjare i mastern?
Reverb Nej
Delay. Nej
-
Pitch är ett mixverktyg och har inget med mastring att göra. Alltså ju bättre mixen är desto mindre behöver man mastra. Innan man börjar mastra så bör man ha lärt sig mixa bra först. Slänga på saker och utan att egentligen ha någon koll är totalt meningslöst. Måste man använda en 30 bandEQ så bör man gå tillbaka och mixa om igen. Det ska inte behövas mycket EQ på en master alls. Stereobreddare, tillsammans med reverb, är de mest överskattade verktygen bland nybörjare. Bättre använda bredbandskompressor eller multikompressor istället.
-
Om jag varit du så hade jag lagt så här:
Värmare (bandbrus, typ)
Eq
Kompressor
ev Stereobreddare
+ limiter
och inget mer.
Kan inte förklara varför, bara vad jag läst proffstekniker säger.
Pitcher? tonhöjare i mastern?
Reverb Nej
Delay. Nej
Delay och pitch nej. Reverb nja. Använder aldrig själv på master men även vissa proffs använder det subtilt för att limma.
-
Mycket intressanta kommentarer hittills - kul
-
huj ja du. det finns många som fnular med det där hela dagarna och mycket hemlighetsmakeri
men du kan ju kolla lite hur plugg tillverkarna lägger upp sin mastrings kedja.
som till ex http://www.izotope.com/products/audio/ozone/ där finns det färdiga inställningar som man kan tweaka ihjäl sig på.
-
Jag kan varmt rekommendera kompressorpluggen VintageWarmer. Den gör exakt vad namnet utlovar, ger lite "analog värme". Har för närvarande bara en 14 dagars demo, men jag kommer att investera när lönen kommer. Kostar en tusing, men är väl värt pengarna om man gillar retro-soundet.
Annars kör jag en lätt EQ där jag oftast skär lite i låga registret samt boostar lite där det behövs samt en Limiter (Adaptive Limiter kallas den i Logic).
-
huj ja du. det finns många som fnular med det där hela dagarna och mycket hemlighetsmakeri
men du kan ju kolla lite hur plugg tillverkarna lägger upp sin mastrings kedja.
som till ex http://www.izotope.com/products/audio/ozone/ där finns det färdiga inställningar som man kan tweaka ihjäl sig på.
Jag hittar lite olika priser på den här plugghistorian det billigate är 199 dollar men från den sidan du referar till kostar den 249 dollar men den kriver ockå att den kräver ett värdprogram enligt nedan - räknas Cubase med sitt VST dit eller är det ytterligare nån "burk" som krävs?
FormatsOzone 4 is
Ozone 4 is a plug-in. You must have a compatible host program which uses one of the following plug-in formats in order to use Ozone 4: Pro Tools 7+ (RTAS/ AudioSuite), VST, MAS, Audio Unit, DirectX.
-
Jag kan varmt rekommendera kompressorpluggen VintageWarmer. Den gör exakt vad namnet utlovar, ger lite "analog värme". Har för närvarande bara en 14 dagars demo, men jag kommer att investera när lönen kommer. Kostar en tusing, men är väl värt pengarna om man gillar retro-soundet.
Annars kör jag en lätt EQ där jag oftast skär lite i låga registret samt boostar lite där det behövs samt en Limiter (Adaptive Limiter kallas den i Logic).
Är det den där från PSP?
-
Jäpp. Första pluggen jag köpte och inte har jag behövt ångra det heller. B)
-
Jag kan varmt rekommendera kompressorpluggen VintageWarmer. Den gör exakt vad namnet utlovar, ger lite "analog värme". Har för närvarande bara en 14 dagars demo, men jag kommer att investera när lönen kommer. Kostar en tusing, men är väl värt pengarna om man gillar retro-soundet.
Annars kör jag en lätt EQ där jag oftast skär lite i låga registret samt boostar lite där det behövs samt en Limiter (Adaptive Limiter kallas den i Logic).
Är det den där från PSP?
Precis. Testa ladda ner demoversionen och latja lite! ;)
-
huj ja du. det finns många som fnular med det där hela dagarna och mycket hemlighetsmakeri
men du kan ju kolla lite hur plugg tillverkarna lägger upp sin mastrings kedja.
som till ex http://www.izotope.com/products/audio/ozone/ där finns det färdiga inställningar som man kan tweaka ihjäl sig på.
Jag hittar lite olika priser på den här plugghistorian det billigate är 199 dollar men från den sidan du referar till kostar den 249 dollar men den kriver ockå att den kräver ett värdprogram enligt nedan - räknas Cubase med sitt VST dit eller är det ytterligare nån "burk" som krävs?
FormatsOzone 4 is
Ozone 4 is a plug-in. You must have a compatible host program which uses one of the following plug-in formats in order to use Ozone 4: Pro Tools 7+ (RTAS/ AudioSuite), VST, MAS, Audio Unit, DirectX.
jepp cubase är ett värdprogram inget annat behövs . undra om inte 4sound körde någon drive tyckte jag såg det. vad tar tysken.
-
Inga grafiska eq:nm på mastern, en bra (=som inte ger fasfel) 2- eller 3-bands fullparametrisk eq. Inte mer än +/-3dB ekvalisering (med breda kurvor alltså låga q-värden), annars är det fel i mixen.
-
Om man är färdig med sin mix behöver man inte lägga något på mastern :)
Vad som dock kan underlätta och faktiskt lyfta fram materialet är dock:
* Stereokompressor som försiktigt tar tag i peakarna och ger en mer sammanhållen ljudbild, om det nu är det man är ute efter.
* EQ med lowcut som rensar upp vid behov.
* En limiter för att få upp nivån.
Mer än så ska inte behövas om du har gjort en bra mix. Sen kan man såklart krydda med andra effekter som rullbandspluggar, stereobreddare, reverb m.m. men då talar vi inte om mastering utan om mixning...
Less is more
/Jon
-
huj ja du. det finns många som fnular med det där hela dagarna och mycket hemlighetsmakeri
men du kan ju kolla lite hur plugg tillverkarna lägger upp sin mastrings kedja.
som till ex http://www.izotope.com/products/audio/ozone/ där finns det färdiga inställningar som man kan tweaka ihjäl sig på.
Jag hittar lite olika priser på den här plugghistorian det billigate är 199 dollar men från den sidan du referar till kostar den 249 dollar men den kriver ockå att den kräver ett värdprogram enligt nedan - räknas Cubase med sitt VST dit eller är det ytterligare nån "burk" som krävs?
FormatsOzone 4 is
Ozone 4 is a plug-in. You must have a compatible host program which uses one of the following plug-in formats in order to use Ozone 4: Pro Tools 7+ (RTAS/ AudioSuite), VST, MAS, Audio Unit, DirectX.
jepp cubase är ett värdprogram inget annat behövs . undra om inte 4sound körde någon drive tyckte jag såg det. vad tar tysken.
225 euro
4Sound 1-999:-
-
Om man är färdig med sin mix behöver man inte lägga något på mastern :)
Vad som dock kan underlätta och faktiskt lyfta fram materialet är dock:
* Stereokompressor som försiktigt tar tag i peakarna och ger en mer sammanhållen ljudbild, om det nu är det man är ute efter.
* EQ med lowcut som rensar upp vid behov.
* En limiter för att få upp nivån.
Mer än så ska inte behövas om du har gjort en bra mix. Sen kan man såklart krydda med andra effekter som rullbandspluggar, stereobreddare, reverb m.m. men då talar vi inte om mastering utan om mixning...
Less is more
/Jon
Ja jag talar nog snarare om mixning fast på Stereo ut i slutet av kedjan så att säga. Jag trodde du hade fler grejer i slutet måste jag säga. Men det är nog rätt less is more. Mest förvånad över alla svar är att man generellt dissar reverben - det är ju liksom den som gör att allt hamnar i samma rum som jag ser det.
-
Mest förvånad över alla svar är att man generellt dissar reverben - det är ju liksom den som gör att allt hamnar i samma rum som jag ser det.
Nja det beror ju inte bara på reverb endast för att få en enhetlig mix. T ex är det vanligaste inom metalfacket att använda delay på gitarrerna istället för reverb eftersom reverb trycker tillbaka gitarrerna allt för mycket i en musikstil där gitarren är så dominant. I en poplåt kan det vara det motsatta som gör susen på en låt. Det kan vara blandat delay med några olika reverb i en låt men ändå låter allt enhetligt. Varför då? Fundera på det. ;)
Edit: Reverb kan vara ett fantastiskt verktyg som kan få mixen att låta proffsig. Felaktigt använd, vilket är det vanligaste för hemmapulare, är att en hemstudiomix låter som en....hemstudiomix istället för proffsig. Det tar tid lära sig använda det bra. Det vanligaste är att man överdriver mängden reverb och inte EQ:ar reverbet alls. Det senare tog lång tid innan jag ens visste om det och vilken skillnad det gör.
-
Mest förvånad över alla svar är att man generellt dissar reverben - det är ju liksom den som gör att allt hamnar i samma rum som jag ser det.
Nja det beror ju inte bara på reverb endast för att få en enhetlig mix. T ex är det vanligaste inom metalfacket att använda delay på gitarrerna istället för reverb eftersom reverb trycker tillbaka gitarrerna allt för mycket i en musikstil där gitarren är så dominant. I en poplåt kan det vara det motsatta som gör susen på en låt. Det kan vara blandat delay med några olika reverb i en låt men ändå låter allt enhetligt. Varför då? Fundera på det. ;)
Edit: Reverb kan vara ett fantastiskt verktyg som kan få mixen att låta proffsig. Felaktigt använd, vilket är det vanligaste för hemmapulare, är att en hemstudiomix låter som en....hemstudiomix istället för proffsig. Det tar tid lära sig använda det bra. Det vanligaste är att man överdriver mängden reverb och inte EQ:ar reverbet alls. Det senare tog lång tid innan jag ens visste om det och vilken skillnad det gör.
Intressant hur menar du med att man bör EQ:a reverbet? Mina reverb har inte EQ inbyggt menar du två pluggar där EQ ligger sist eller....
-
Om du inte har EQ på reverbet så är det bara att slänga in ett efter reverbet på sendkanalen, auxkanalen eller vad det nu heter i din DAW. :)
-
Om jag kokar ner allas tyckande så får jag dess pluggar och ordning?
Värmare av något slag
Komprimering á la stereo
Reverb
EQ ej grafisk (finns det sådana?)
Stereobreddare
Limiter
Vi snackar alltså fortfarande mixning inte mastering.
-
Mest förvånad över alla svar är att man generellt dissar reverben - det är ju liksom den som gör att allt hamnar i samma rum som jag ser det.
Nu blir jag lite nyfiken, varför vill du att allt ska hamna i samma rum? (såvida man inte vill få det att låta som att man spelar på en scen i en speciell lokal, då man ju med fördel kan placera hela mixen i ett visst rum med hjälp av ett impulsreverb, t.ex en konserthall, källarlokal, utmhusarena osv). Det finns ju en anledning till att man använder sig av sångbås,trumbås mm, man vill eliminera så mycket man kan av rummet. Jag skiljer strikt på en "studioinspelning" och en "liveinspelning" En studioinspelning är där man har fria händer och kreativiteten flödar och man kan lägga på en massa roliga pålägg. Där använder man inte reverb för att placera instrumenten i ett visst rum utan i huvudsak för att placera det fram eller bak i mixen, eller t.ex för att tillföra lite "glitter" på diskantrika ljud så som t.ex hi-hat. Enda orsaken jag själv skulle ha att placera ett reverb på masterbussen är på en trött och murrig mix. Där kan ett litet subtilt reverb som är hårt skuret i basen med lite tur tillföra lite skimmer i dom övre frekvenserna och på så vis göra mixen lite mindre trött och murrig. Det där med att alla ska lira i samma rum har jag inte nån förståelse för. Däremot vill man ju ha en tight och tydlig mix och ett rumsreverb på mastern lär med stor sannolikt ställa till det med både tightheten och tydligheten i mixen.
Men som sagt, e man ute efter att det ska låta som att det spelas på lokal så är du ju rätt ute.
-
Mest förvånad över alla svar är att man generellt dissar reverben - det är ju liksom den som gör att allt hamnar i samma rum som jag ser det.
Nu blir jag lite nyfiken, varför vill du att allt ska hamna i samma rum? (såvida man inte vill få det att låta som att man spelar på en scen i en speciell lokal, då man ju med fördel kan placera hela mixen i ett visst rum med hjälp av ett impulsreverb, t.ex en konserthall, källarlokal, utmhusarena osv). Det finns ju en anledning till att man använder sig av sångbås,trumbås mm, man vill eliminera så mycket man kan av rummet. Jag skiljer strikt på en "studioinspelning" och en "liveinspelning" En studioinspelning är där man har fria händer och kreativiteten flödar och man kan lägga på en massa roliga pålägg. Där använder man inte reverb för att placera instrumenten i ett visst rum utan i huvudsak för att placera det fram eller bak i mixen, eller t.ex för att tillföra lite "glitter" på diskantrika ljud så som t.ex hi-hat. Enda orsaken jag själv skulle ha att placera ett reverb på masterbussen är på en trött och murrig mix. Där kan ett litet subtilt reverb som är hårt skuret i basen med lite tur tillföra lite skimmer i dom över frekvenserna och på så vis göra mixen lite mindre trött och murrig. Det där med att alla ska lira i samma rum har jag inte nån förståelse för. Däremot vill man ju ha en tight och tydlig mix och ett rumsreverb på mastern lär med stor sannolikt ställa till det med både tightheten och tydligheten i mixen.
Men som sagt, e de ute efter att det ska låta som att det spelas på lokal så är du ju rätt ute.
Tack för de synpunkterna jag har inte ens tänkt i de banorna utan jag trodde faktiskt att det var så man skulle göra. Bra med wakenings.
-
För övrigt så trodde jag att det var med Kompressionen som man ökade ljudet inte med Limiter som jag aldrig har laborerat med.
-
Lägger man ett reverb på mastern så hamnar allt förvisso i samma rum, men också på exakt samma plats i rummet. Det kan som Jonnerstone säger funka ibland, men man får vara försiktig. Reverb på bas och bastrumma blir sällan bra så tipset om att skära i basen är nästan ett måste.
Verbiage från Stillwell är ett galet bra shareware-reverb med filter och så...
-
Lite delay å lite reverb på en bandlös bas kan vara nice, favoriter är M30 eller M40 å Cubase5 impulsreverb.. :)
-
Om jag kokar ner allas tyckande så får jag dess pluggar och ordning?
Värmare av något slag
Komprimering á la stereo
Reverb
EQ ej grafisk (finns det sådana?)
Stereobreddare
Limiter
Vi snackar alltså fortfarande mixning inte mastering.
Jag brukar lägga reverb före kompressor, har lite svårt att förklara varför men det blir ett roliga ljud, inte lika finputsat, lite mera retro.
Om du vill ha en EQ utan grafik kan du köra Stillwells 1973, den tycker jag funkar fint att finjustera med.
Någon som vet någon enkel volymplugg som man kan lägga först i masterpluggkedjan?
-
Någon som vet någon enkel volymplugg som man kan lägga först i masterpluggkedjan?
http://loudmax.blogspot.com/
http://www.x-buz.com/BuzCompFree.html
-
Om jag kokar ner allas tyckande så får jag dess pluggar och ordning?
Värmare av något slag
Komprimering á la stereo
Reverb
EQ ej grafisk (finns det sådana?)
Stereobreddare
Limiter
Vi snackar alltså fortfarande mixning inte mastering.
Jag brukar lägga reverb före kompressor, har lite svårt att förklara varför men det blir ett roliga ljud, inte lika finputsat, lite mera retro.
Om du vill ha en EQ utan grafik kan du köra Stillwells 1973, den tycker jag funkar fint att finjustera med.
Någon som vet någon enkel volymplugg som man kan lägga först i masterpluggkedjan?
"EQ ej grafisk" er omtrent det samme som "Parametrisk EQ" håper jeg? Ellers blir jeg veldig forvirret :unsure:
Grafisk EQ er vel en sånn vi har i liveracket med 30 sliderpots, en for hvert sitt lille frekevnsbånd?
-Robert
-
Jäpp parametrisk är med frekvensband eller q som det brukar stå på vissa EQ. :)
Och ingen parametrisk på någon stereo, som vissa tillverkare försöker påstå att det är på deras hifi. :rolleyes:
-
Om jag kokar ner allas tyckande så får jag dess pluggar och ordning?
Värmare av något slag
Komprimering á la stereo
Reverb
EQ ej grafisk (finns det sådana?)
Stereobreddare
Limiter
Vi snackar alltså fortfarande mixning inte mastering.
Jag brukar lägga reverb före kompressor, har lite svårt att förklara varför men det blir ett roliga ljud, inte lika finputsat, lite mera retro.
Om du vill ha en EQ utan grafik kan du köra Stillwells 1973, den tycker jag funkar fint att finjustera med.
Någon som vet någon enkel volymplugg som man kan lägga först i masterpluggkedjan?
Komprimering
Reverb
Reverb
Komprimering
Även mitt förslag (andra inlägget på sidan 1) B)
-
Om jag kokar ner allas tyckande så får jag dess pluggar och ordning?
Värmare av något slag
Komprimering á la stereo
Reverb
EQ ej grafisk (finns det sådana?)
Stereobreddare
Limiter
Vi snackar alltså fortfarande mixning inte mastering.
Jag brukar lägga reverb före kompressor, har lite svårt att förklara varför men det blir ett roliga ljud, inte lika finputsat, lite mera retro.
Om du vill ha en EQ utan grafik kan du köra Stillwells 1973, den tycker jag funkar fint att finjustera med.
Någon som vet någon enkel volymplugg som man kan lägga först i masterpluggkedjan?
Komprimering
Reverb
Reverb
Komprimering
Även mitt förslag (andra inlägget på sidan 1) B)
Jo men nu var det ju fler som sa att det var viktigt med EQ på reverbet så jag tolkar det som ordningen komprimering, reverb, EQ annars blir det Reverb, EQ, Kopmprimering och det känns lite fel - varför ska man först reverbera och equalisera för att sedan komprimera det hela? Ja så tänker jag i alla fall.
-
Om jag kokar ner allas tyckande så får jag dess pluggar och ordning?
Värmare av något slag
Komprimering á la stereo
Reverb
EQ ej grafisk (finns det sådana?)
Stereobreddare
Limiter
Vi snackar alltså fortfarande mixning inte mastering.
Jag brukar lägga reverb före kompressor, har lite svårt att förklara varför men det blir ett roliga ljud, inte lika finputsat, lite mera retro.
Om du vill ha en EQ utan grafik kan du köra Stillwells 1973, den tycker jag funkar fint att finjustera med.
Någon som vet någon enkel volymplugg som man kan lägga först i masterpluggkedjan?
Komprimering
Reverb
Reverb
Komprimering
Även mitt förslag (andra inlägget på sidan 1) B)
Jo men nu var det ju fler som sa att det var viktigt med EQ på reverbet så jag tolkar det som ordningen komprimering, reverb, EQ annars blir det Reverb, EQ, Kopmprimering och det känns lite fel - varför ska man först reverbera och equalisera för att sedan komprimera det hela? Ja så tänker jag i alla fall.
fast nu blandas koncepten ihop lite här. Om vi snackar inserter på master regeln så är ju EQ:n här till för att EQ:a materialet som skickas till masterregeln. Reverbet måste EQ:as för sig själv.
Så en insertbus kan se ut så här t.ex (om man nu av nån outgrundlig anledning måste ha reverb på mastern)
INSERT
Comp.
l
EQ
l
Reverb + EQ
l
Limiter
...eller ännu hellre
INSERT
Comp.
l
EQ
l
Limiter
SEND
Reverb + EQ
-
Jo men nu tänker du Logic.
Jag menar att när alla spåren är klara som man vill ha dom så gör man slutmix på stereout för att dels få in allt i samma rum och dels få upp ljudet och kanske stereobredda etc.
Eller pratar vi förbi varandra nu?
-
Jo men nu tänker du Logic.
Jag menar att när alla spåren är klara som man vill ha dom så gör man slutmix på stereout för att dels få in allt i samma rum och dels få upp ljudet och kanske stereobredda etc.
Eller pratar vi förbi varandra nu?
Jag kör cubase.
...och än en gång....varför vill du få in allt i samma rum? Jag menar, man har kanske en gura med springrverb, sång med med hallreverb, pukor med roomreverb, virvel med platereverb osv osv....sen vill du av nån anledning trycka in denna trevliga mix i samma rum?? I don't get it!
-
Är man ute efter "riktigt" rullbandssound så kan jag rekommendera nebula 3 pro med r2r biblioteket (Otari eller Studer) följt av den nya pluggen VTM-M2 från cdsoundmaster.
http://cdsoundmaster.com/site/cds-software-online/r2r.html
http://cdsoundmaster.com/site/cds-software-online/vtm.html
Men då hellre att man bearbetar varje kanal med detta, hellre än att slänga det direkt på masterbussen.
/Jon
-
INSERT
Comp.
l
EQ
l
Reverb + EQ
l
Limiter
Nja jag skulle slänga effekter före all komprimering och EQ. Annars påverkas reverbet av allt innan och låter inget vidare enligt mig. Måste man slänga reverb på insert, vilket jag är högst tveksam till, använda ett reverb som har egen EQ på. Enda gången jag använt reverb på insert är för att skapa specialeffekter vid enstaka ljud. Annars är det totalt onödigt som bara dra extra cpu.
...eller ännu hellre
INSERT
Comp.
l
EQ
l
Limiter
SEND
Reverb + EQ
Jäpp och det var det jag menade när jag skrev tipset till Eddi. :) Fast jag föredrar EQ före kompressor. Men det är en smaksak. :) Lägger jag kompressor före så slänger jag på highpass först åtminstone.
-
Jo men nu tänker du Logic.
Jag menar att när alla spåren är klara som man vill ha dom så gör man slutmix på stereout för att dels få in allt i samma rum och dels få upp ljudet och kanske stereobredda etc.
Eller pratar vi förbi varandra nu?
Nä det spelar ingen roll vilken DAW du använder. Tillvägagångssättet är detsamma.
-
Är man ute efter "riktigt" rullbandssound så kan jag rekommendera nebula 3 pro med r2r biblioteket (Otari eller Studer) följt av den nya pluggen VTM-M2 från cdsoundmaster.
http://cdsoundmaster.com/site/cds-software-online/r2r.html
http://cdsoundmaster.com/site/cds-software-online/vtm.html
Men då hellre att man bearbetar varje kanal med detta, hellre än att slänga det direkt på masterbussen.
/Jon
Säkert bra men inget man slänger på förrän det är dags att mixa ned. Snacka om att dra cpu. :rolleyes:
-
INSERT
Comp.
l
EQ
l
Reverb + EQ
l
Limiter
Nja jag skulle slänga effekter före all komprimering och EQ. Annars påverkas reverbet av allt innan och låter inget vidare enligt mig. Måste man slänga reverb på insert, vilket jag är högst tveksam till, använda ett reverb som har egen EQ på. Enda gången jag använt reverb på insert är för att skapa specialeffekter vid enstaka ljud. Annars är det totalt onödigt som bara dra extra cpu.
...eller ännu hellre
INSERT
Comp.
l
EQ
l
Limiter
SEND
Reverb + EQ
Jäpp och det var det jag menade när jag skrev tipset till Eddi. :) Fast jag föredrar EQ före kompressor. Men det är en smaksak. :) Lägger jag kompressor före så slänger jag på highpass först åtminstone.
Jäpp, jag lägger också EQ före kompressor för att plocka bort fula och energikrävande frekvenser som jag inte vill ska komprimeras. Sen fin eq:ar jag även efter kompressor. I mitt inlägg ovan så bara härledde jag till Eddis kedja.
-
Har kört med UAD kort ett tag nu ihop med Cubase 6/Wavelab när jag mastrar.
NEVE pluggarna på det låter grymt bra till det.
Man kommer långt med standard pluggarna också.
Är väldigt sparsam med dom när jag mastrar måste vara bra mixat innan som många skriver i tråden.
-
Jag tycker det är viktigt att skilja på mastring och att lägga pluggar på masterbussen. Mastring utförs i regel professionellt och att lägga pluggar på masterbussen (om man nu gör det) är mer en del av mixprocessen, enligt mig.
/Jon