Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Rattlesnake

Sidor: 1 2 3
36
Demolåtar / Rattlebike - Mystery Girl
« skrivet: 01.09.2010, 00:21:33 »
LÅTNAMN: Mystery Girl
ARTIST/GRUPP: Rattlebike
GENRE: Vintagepop
LÅTLÄNGD: 3:42
KOMPOSITÖR: Text: Stefan Olsson, Musik: Roger Norén
PRODUCENT: Rattlebike
MEDVERKANDE:
Rattle: trummor, bas, gitarr, kammarorkester, keys och leadsång
Bike: Akustisk gitarr, Theremin och stämmor
INSPELNINGSÅR: 2010
FORMAT: mp3
OMSLAG: http://www.kontrollrummet.com/forum/Themes/Musiconica/images/logo.jpg

Låt nummer fem från Rattlebike. Vi sa att det skulle bli en EP, dvs fyra spår. Är det möjligen en LP det här skall svälla ut till, eller är det ett överblivet/outgivet spår som dykt upp?
Den här gången ville vi ha det soft, kanske som nattmusik. Men utan att det blir luddigt och diskantfattigt.
Synpunkter, hang-ups, förbättringsförslag? Allt mottages tacksamt.  :)


Mystery Girl

   Cm         Dm        Cm      Dm
You see her sometimes sitting on the rooftop
  Cm      Dm      Eb   Gm
Slowly reading poems from the past
   Cm7     F         Cm7         
She doesn’t understand the things around her
Cm      F
Maybe she is lost when nothing lasts

 
F         Cm     Dm   Cm   Dm
She’s a mystery, mystery girl


She leads her other life beneath the moonlight
Even on this sunny afternoon
She moves like silent raindrops when the rain stops
She tells you she will love you more in June


Mystery, mystery
Mystery, mystery girl

 
Eb      Bb
She gives you a smile
Ab      Cm
- Then she´s gone
Eb      Bb
She sings for a while
Ab      G  F  Eb
- Then you´re on

 Fm  A7

She sails her boat to where the water’s calling
Gently floating down the upward stream
She let’s you know you will not be invited
But maybe she will make you in your dream


Mystery, mystery
Mystery, mystery girl
 

Mystery, mystery
Mystery, mystery girl

2010-09-02
Ny version, mindre diskant på leadsång och "full-ending".

37
Ja, frågan är som rubriken lyder. När ni skapar ett nytt projekt i er DAW, börjar ni från scratch, eller använder ni någon form av mall att utgå ifrån? Tex med inladdade pluggar eller EQ?

Jag har aldrig nyttjat mallar, men håller på att sätta ihop en för symfoniska projekt. Man har ju vissa favvoinstrument/artikulationer man oftast använder, så för att spara tid med att leta rätt på ljud tänkte jag ha dem inladdade redan från början. Med dagens kraftiga datorer har man ju råd att kunna ha mycket igång samtidigt, så använder man inte soloflöjten i just det stycket så spelar det ingen roll.

Likaså trumljud tycker jag man får skruva till på liknande sätt varje gång. Så jag funderar på att göra en mall för även det. Kanske även för sång och bas.

Hur jobbar ni?  :)

38
Färdiga produktioner / Rattlsnake & Marruschkka - the Orbital End
« skrivet: 12.07.2010, 01:45:37 »
LÅTNAMN: The Orbital End
ARTIST/GRUPP: Rattlesnake & Marruschkka
GENRE: Bondtema
LÅTLÄNGD:4:01
KOMPOSITÖR: Roger Norén
PRODUCENT: D:o
EV. MEDVERKANDE: Sång: Marruschkka
INSPELNINGSÅR: 2010
FORMAT: mp3

Bronsbidraget till Bondfestivalen. Jag känner mig fortfarande väldigt nöjd med arret, Marres fantastiska sång och mixen, och är som sagt lite förvånad över att Secret Hotel fick fler röster. Men kanske har denna låt brister som jag inte hör. Jag vet att vissa hänger upp sig på att sången kommer in sent, vilket jag kan hålla med om, men framför allt kunde det ha varit mera av den förträffliga sången.

Någon skrev att den låter mer spagettivästern än Bond. Är det så?

39
Färdiga produktioner / Rattlesnake - Secret Hotel
« skrivet: 12.07.2010, 01:35:48 »
LÅTNAMN: Secret Hotel
ARTIST/GRUPP: Rattlesnake
GENRE: Bondtema
LÅTLÄNGD:3:23
KOMPOSITÖR: Roger Norén
PRODUCENT: D:o
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2010
FORMAT: mp3

På begäran lägger jag upp mina två Bondbidrag. Secret Hotel kom två, till min förvåning bättre än Orbital End som var mitt huvudbidrag.

Secret Hotel är lite av ett hastverk, som jag började med någon dag innan deadline när den andra började kännas klar. Hade funderat på att anlita Åsa till denna, men det blev för bråttom då texten satt långt inne, så jag fick sjunga själv.

Detta är samma mix som i festivalen, och nu känns känns den lite muddig med för låga solovioliner. Någon som håller med? Andra synpunkter?

40
Färdiga produktioner / Rattlebike - in your friendly neighbourhood
« skrivet: 27.06.2010, 23:37:18 »
LÅTNAMN: In your friendly neighbourhood
ARTIST/GRUPP: Rattlebike
GENRE: Vintagepop
LÅTLÄNGD: 3:31
KOMPOSITÖR: Stefan Olsson: Text och refrängmelodi, Roger Norén: versmelodi
PRODUCENT: Rattlebike
MEDVERKANDE:
Rattle: trummor, bas, gitarr och stämmor
Bike: Leadsång och stämmor
Gästmusiker: Randi på Cembalo (jo, en äkta!)
INSPELNINGSÅR: 2010
FORMAT: mp3
OMSLAG: http://www.kontrollrummet.com/forum/Themes/Musiconica/images/logo.jpg

Yes, Ladies and gentlemen. Låt nummer fyra på EP:n. Denna gång rullar Rattlebike ut i de stillsamma, trivsamma villakvarteren där inte mycket utöver det vanliga sker. Men under ytan tycks ett och annat hända...

 

In your friendly neighbourhood
Mr. Jones is doing the garden
In your friendly neighbourhood     
The milkman’s on his way
In your friendly neighbourhood
Sun is always shining
In your friendly neighbourhood
Life is like a holiday - Queen Victoria all the way


Everything is nice and clean
Everyone will lend a hand
Not a soul will start a scene
Everything is neatly planned
No need for one to be afraid
Everyone is safe in here
Rest assured we got it made
Getting better with every year

 
In your friendly neighbourhood
Mr. Jones is doing Mrs. Arden
In your friendly neighbourhood
His milk is on its way
In your friendly neighbourhood
He promises to be silent
In your friendly neighbourhood
Just be careful what you say - Queen Victoria all the way
 
Anyone for tea for two
A walk in the village green
“How awfully nice, Good day to you!”
Life in the golden mean
Knock, knock, knock on any door
just let yourself in
Life is like the day before
We´ve all come here to win


In your friendly neighbourhood
Mr. Jones is up and running
In your friendly neighbourhood
Mr Arden is on his way
In your friendly neighbourhood
He promises to be violent
In your friendly neighbourhood
There is someone who will pay -  Queen Victoria all the way

Life is like a holiday - Queen Victoria all the way

A place for lovers and friends
A place where everything ends



Vi vill ha synpunkter på allt, och associationer är alltid roligt! Vad vår huvudinspiration denna gång varit tror vi hörs ganska tydligt.  :D

2010-07-05 Ny version med uppstämd cembalo.
edit: och text.


41
Färdiga produktioner / Rattlesnake - Jig to Daddy
« skrivet: 19.04.2010, 00:24:22 »
LÅTNAMN: Jig to Daddy
ARTIST/GRUPP: Rattlesnake
GENRE: Filmmusik/klassiskt
LÅTLÄNGD: 3:49
KOMPOSITÖR: Roger Norén
PRODUCENT: D:o
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2010
FORMAT: mp3
 

Ett stycke filmmusik eller kanske klassiskt, i form av en jigg.

Skulle vara kul att höra synpunkter både på komposition och mix. Pluggar som följer:
Stråk: EWQLSO och VSL
Woods: VSL
Brass: Garritan(Project SAM) och VSL
Percussion: VSL, EWQLSO och Garritan
Celesta: Garritan

42
Jo, jag är ute och reser ibland och får oftast en trist kväll på hotellrum då det skulle vara perfekt att pilla lite med låtar. Men jag vill inte släpa med mig min egen dator. Så jag undrar, finns det något MIDI-sequenserprogram som går att köra från USB-sticka? Jag kan inte installera program på jobbets laptop (PC). Audiodel är alltså onödig, jag tänker inte göra ljudinspelningar utan bara klicka toner i pianorulle.  :)

För inte går det väl att installera Cubase LE på det viset? Hade ju varit perfekt då jag har licens över från ljudkortsköp.

43
Färdiga produktioner / Rattlesnake - Åkermans kulle
« skrivet: 16.03.2010, 00:14:04 »
LÅTNAMN: Åkermans kulle
ARTIST/GRUPP: Rattlesnake
GENRE: Klassiskt
LÅTLÄNG: 5:10
KOMPOSITÖR: Rattlesnake
PRODUCENT: Rattlesnake
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2010
FORMAT: mp3

Mitt sjätte "klassiska stycke", om jag räknat rätt. Denna gång blev det inspirerat av svensk och kanske rysk musik under romantiken, den klassiska tidsepok som jag gillar allra mest förutom barocken.

Ja, varför titeln då. Åkermans Kulle heter en plats ett stenkast från där jag växte upp. Åkerman var en major som någon gång lät frakta schaktningsmassor till att göra en kulle i det eljest platta Gästrikland, förmodligen för att rekryterna skulle kunna få öva språngmarsch uppför. Jag har varit där många gånger, åkt skidor och snowracer nerför, och både sprungit och kört bandvagn uppför. Men någonstans mellan snowracer och grönkläder kom jag på en melodi som inte har fått någon kostym förrän nu. Nostalgin (längtan efter platsen för en oskuldsfull barndom) och associationer till militärorkester ledde titeln till Åkermans kulle.

Skulle vara kul om någon ville ägna fem minuter åt detta, och sedan svara på vad som är bra och vad är dåligt. Vad låter midi? Övriga synpunkter och tankar?  :)

(Det är OK att somna till denna, jag gjorde det själv flera gånger under arbetets gång... ;))


44
Festivaler / FORUMFESTIVAL 11 (Märkligaste musiken) - Diskografier
« skrivet: 02.03.2010, 01:21:28 »
Här kan deltagarna i FORUMFESTIVAL # 11 presentera sina bidrag, texter, vem som har gjort vad, hur det är tänkt, bilder etc.  :)


45
Festivaler / FORUMFESTIVAL 11 - RÖSTNINGSTRÅD!
« skrivet: 02.03.2010, 01:03:07 »

Strange days indeed!



Nu är det dags att rösta på den märkligaste låten!

Hela 17 bidrag blev det denna gång

Startfält:

1. Asti - Drapings and furniture
[mp3=200,20,0,left] http://spinachbeach.se/kr/Forumfestival%2011/Asti-Drapings_and_furniture.mp3 [/mp3]

2. bow35 - Lele
struket på deltagarens begäran

3. Carl Cadello & Flabb - Kakafåneri
[mp3=200,20,0,left] http://spinachbeach.se/kr/Forumfestival%2011/carl%20cadello%20flabb_kakafaneri.mp3 [/mp3]

4. Dividend mfl - Desert Dawn
[mp3=200,20,0,left] http://spinachbeach.se/kr/Forumfestival%2011/Dividend_mfl_-_Desert_Dawn-v100301.mp3 [/mp3]

5. Egghuvud - Water
[mp3=200,20,0,left] http://spinachbeach.se/kr/Forumfestival%2011/Egghuvuvud-Water.mp3 [/mp3]

6. Eko - I wanna move furtherrr
[mp3=200,20,0,left] http://spinachbeach.se/kr/Forumfestival%2011/Eko_IWannaMoveFurtherrr.mp3 [/mp3]

7. Emu - Migrane
[mp3=200,20,0,left] http://spinachbeach.se/kr/Forumfestival%2011/Emu-Migrane.mp3 [/mp3]

8. Flabb -Beautiful
[mp3=200,20,0,left] http://spinachbeach.se/kr/Forumfestival%2011/Flabb-%20Beautiful.mp3 [/mp3]

9. Gurano - The Oddity
[mp3=200,20,0,left] http://spinachbeach.se/kr/Forumfestival%2011/Gurano_The_Oddity.mp3 [/mp3]

10. Hellfog - The blood is here
[mp3=200,20,0,left] http://spinachbeach.se/kr/Forumfestival%2011/Hellfog-The%20Blood%20Is%20Here.mp3 [/mp3]

11. Kontrollet feat Da FinglishFour - Lora Vale
[mp3=200,20,0,left] http://spinachbeach.se/kr/Forumfestival%2011/konTrollet_feat_Da_FinglishFour__Lora_Vale.mp3 [/mp3]

12. Absence (sång Light Head) - Lycka till
[mp3=200,20,0,left] http://spinachbeach.se/kr/Forumfestival%2011/Light%20Head%20-%20Lycka%20till%20V1%20g.mp3 [/mp3]

13. Mahan – Street player
[mp3=200,20,0,left] http://spinachbeach.se/kr/Forumfestival%2011/Mahan%20-%20STREET%20PLAYER.mp3 [/mp3]

14. Max92 - Tunnbrörulle med extra räksallad
[mp3=200,20,0,left] http://spinachbeach.se/kr/Forumfestival%2011/max92%20-%20Tunnbrrulle%20med%20extra%20rksallad.mp3 [/mp3]

15. Mixuz - Murk
[mp3=200,20,0,left] http://spinachbeach.se/kr/Forumfestival%2011/mixuz-murk.mp3 [/mp3]

16. Uriah+Gurano+Marruschkka - Sca-Fo
[mp3=200,20,0,left] http://spinachbeach.se/kr/Forumfestival%2011/Uriah-Gurano-Marre%20-%20ScaFo.mp3 [/mp3]

17. Zorrow - Jehoshua
[mp3=200,20,0,left] http://spinachbeach.se/kr/Forumfestival%2011/zorrow-jehoshua.mp3 [/mp3]

Röstningsregler:

-Alla får rösta, även användare som ej deltagit. Dock måste man ha varit medlem redan innan festivalen drog igång (1 mars)
-Deltagare i festivalen får absolut rösta. Dock ej på sitt eget bidrag.

- Bästa låten får 5 poäng
- Nästbästa låten får 3 poäng
- Tredjebästa låten får 2 poäng
- Fjärdebästa låten får 1 poäng


-Poängen postar ni i denna tråden
-Satta poäng får ej ändras
-Kommentarer om bidragen, korta som långa, uppskattas alltid
-Röstningen pågår t o m Söndagen den 21 mars kl. 24:00
-Vinnaren arrangerar kontrollrummets forumfestival #12!

Må märkligaste låt vinna.

Diskografier/låtbeskrivningar - se egen tråd!
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=21268.0

46
Festivaler / FORUMFESTIVAL 11 - Regler och anmälan
« skrivet: 23.01.2010, 23:54:22 »


Forumfestival #11 – Märkligaste musiken!


•   Bidraget ska vara så märkligt, okonventionellt, spännande, fantasieggande, inspirerande, tankeväckande OCH njutbart som möjligt
•   Låtlångd 2-5 min. Genre valfritt. Sång eller instrumentalt är valfritt.
•   Anmälning sker här i tråden. Samarbeten mellan forummedlemmar uppmuntras
•   Det får under inga som helst omständigheter vara en cover, endast nykomponerade originallåtar godkänns!
•   Deadline för bidraget: Söndag 2010-02-28 kl 24:00 Måndag 2010-03-01 kl 12:00 Svensk tid! (som PM innehållande länk till Rattlesnake)
•   MP3 max 192 kbps
•   Ett bidrag per deltagare, gästspel på andras är dock tillåtet.


Även denna gång kommer röstningen ske öppet, dvs bidragen kommer ej att vara anonyma, och rösterna ges i röstningstråden.


Vilka är med?!    :P


Anmälda
Flabb - inlämnat bidrag
Hellfog - inlämnat bidrag
Gurano - inlämnat bidrag
tsmalmbe (?)
Mahan - inlämnat bidrag
Eko - inlämnat bidrag
ynot
Dividend - inlämnat bidrag
Carl Cadello - inlämnat bidrag
asti - inlämnat bidrag
MacTS
Kon-Trollet - inlämnat bidrag
Cube
Freddy
egghuvud - inlämnat bidrag
zorrow - inlämnat bidrag
max92 - inlämnat bidrag
mixuz - inlämnat bidrag
emulator - inlämnat bidrag
Uriah - inlämnat bidrag
bow35 - inlämnat bidrag
Light Head - inlämnat bidrag

47
Färdiga produktioner / Rattlesnake & Åsa - Christmas is coming
« skrivet: 01.12.2009, 00:54:45 »
LÅTNAMN: Christmas is coming
ARTIST/GRUPP: Rattlesnake & Åsa
GENRE: Kommersiellt!
LÅTLÄNGD: 3:56
KOMPOSITÖR: Musik: Rattlesnake, Text: Cykeln
PRODUCENT: Rattlesnake
EV. MEDVERKANDE: Åsa på sång
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3
OMSLAG: http://www.kontrollrummet.com/forum/Themes/Musiconica/images/logo.jpg

Ja, tiden räckte inte till att få den här klar för halvfärdiga. Sista grejorna pålagda för någon timme sedan, och omarrangerad in i det sista...  :blink: -_-

Hoppas mixen duger. Den låter lite klen så här i omastrad form.  :)

Texten av Cykeln:

Christmas is coming

Snowflakes are falling
The city is white
Memories calling - Remember this night
Choirs are singing
Sweet harmony
Churchbells are ringing an old melody


Sleigh bells and Reindeers
Yule-tide is here
Together with no fears, the treasure is near
Sit by the fire
Come take my hand
Concrete and wire - this once promised land

    Christmas is coming and longing for peace
    From a shed in the desert a heart beats a please
    Chirstmas is giving and living a dream
    And we all need some heaven, a magical beam


Silently sighing
Misery cries
Children are crying while money still lies
Starlight and candels
The dark night awakes
Turn off the vandals, like troll when day brakes

    Christmas is coming ....



Stämma A

Ring the bell, I remember
In this cold dark december
Although nothing but ember
Still I can feal
light of hope, magic beam


Stämma B

I hear the bell, I remember
an old fading dream
In a cold dark December
Although it may seem
Nothing but ember is
keeping me. Deep in me
hope, as a magical beam

48
Har införskaffat en extern disk för att husera mina ljudbibliotek. Det bidde en Seagate FreeAgent xtreme 1TB som jag skall köra med eSATA genom ett expressCard. Förutom huvudsyftet, att frigöra plats på den interna laptopdisken, så hoppas jag på en viss prestandahöjning då ljudbiblioteken slipper dela motorväg med cubase, pluggar och audio.

Nu till min fråga. Måste/bör jag installera om mina bibliotek, eller går det att bara flytta katalogerna där de ligger? Använder Cubase Essential 4.

49
Färdiga produktioner / Rattlesnake - Old Sequoia
« skrivet: 09.07.2009, 00:44:25 »
LÅTNAMN: Old Sequoia
ARTIST/GRUPP: Rattlesnake
GENRE: Filmmusik
LÅTLÄNGD: 3:25
KOMPOSITÖR: Rattlesnake
PRODUCENT: Hans Zimmer...kunde inte nä, så det är jag.
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3
OMSLAG: http://www.kontrollrummet.com/forum/Themes/Musiconica/images/logo.jpg

Jag tänkte jag skulle lämna det klassiska soundet och testa om man kan göra maffig filmmusik utan att använda EWQL... Blev väl inte riktigt som jag tänkt mig vad gäller genren, för det råkade bli en väldigt tydlig filmmusikgenre (tycker jag). Det vore kul att höra vad ni tänker er för film. Titeln är från en film med Kalle Anka, så häng inte upp er på den... ;)

Är rädd att jag har snott melodin från något tv-program, undrar just vilket.  :unsure: Melodin bara fanns i huvet när jag hängde tvätt...

Spelade in rubbet i ett långpass igår kväll/natt. Lite editering idag. Så det här är supersnabbt gjort för att vara jag... :P
Tankar, synpunkter och förbättringsförslag...?

2009-07-12
Ny version!

Klippte bort första vändan med ensamma spizzicatofioler.
Mörkare virvelsound. Marschvirvlar ändrade till raka.
Timpani och cymbal.
Delvis nytt slut.


50
Studio, produktion och övrigt / Mixning av klassisk musik
« skrivet: 20.05.2009, 12:47:28 »
En diskussion uppstod i denna tråd
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=17341.msg125791;topicseen#new
om mixning av klassisk musik gjord med orkesterbibliotek. Själv kan jag inte mycket, utan har provat mig fram för det mesta. En del blir skapligt, annat sämre, precis som med allting annat när man är självlärd. Men naturligtvis finns det otroliga mängder kunskap och erfarenhet hos specialisterna kring vad som fungerar bäst. Men dessa specialister hörs och syns inte alls lika mycket som de som gör populärmusik.

Jag har letat på nätet efter tips om hur man vanligen resonerar, men jag hittar nästan ingenting. Hur man spelar in finns det en del om, intressant läsning men kanske inte så relevant om man kör VSTi...

Vad är den egentliga skillnaden mot populärmusik när vi pratar mixning? Nedanstående uppfattning verkar vara vanlig vad gäller inspelning.

Pop music is to be recorded in the simplest form and then mixed afterward. Things can be added synthetically to the music to create different effects. It does not matter is there are mistakes made in the recording session because they can be edited afterwards.
Classical music is recorded as is. If you want special effects like an echo to create a fuller sound, you must find a space which creates your desired effect. Classical music should not be tampered with in a studio. What you record is what you get. Mistakes and all.

Skall man tolka det så att all energi läggs vid inspelning av klassisk musik, och att någon egentlig mixning och editering inte förekommer? Att mickplacering får styra nivåer, och att frekvenskrockar tillåts eller undviks i arrangeringen eller val av lokal, inte genom att använda eq?

Hur skall man då betrakta klassik musik gjord av samplingar? Är det torra ljud måste man ju processa ljuden, men är de inspelade i miljö känns det ju som att man vill använda ljuden ”as-is”. Finns det (som i Garritans fall) defaultvärden för panoreringar och nivåer, känns det ju som att dessa heller inte ”ska röras” om man vill behålla tanken bakom hur de är producerade för att fungera i grupp.

Och så har vi frågan om kompressor och limiters. Används dessa inte i klassiska produktioner?

Varför jag vill veta detta? Jag tror att om man ska göra en bra mix med samplingar, då skall man nog kunna en del om riktig klassiska mixning. Lika som att skall man göra en emulering av ett instrument trovärdig, skall man veta en del om hur det spelas.

Skulle vara kul att höra era tankar om detta. Någon som har tips om länkar eller böcker? Kanske finns det t o m praktisk erfarenhet av klassiska produktioner på detta eminenta forum? Låt höra!  :)

51
Färdiga produktioner / Rattlesnake feat Marruschkka - Valan
« skrivet: 15.05.2009, 19:32:07 »
LÅTNAMN: Valan
ARTIST/GRUPP: Rattlesnake
GENRE: Nyklassiskt
LÅTLÄNGD: 4:10
KOMPOSITÖR: Rattlesnake, text ur Eddan
PRODUCENT: Rattlesnake
EV. MEDVERKANDE: Marruschkka, sång
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3
OMSLAG: http://www.kontrollrummet.com/forum/Themes/Musiconica/images/logo.jpg

En musikalisk idé som jag fick när jag läste Eddan för flera år sedan, närmare specifikt den nordiska skapelseberättelsen Völuspa och raden "Arla i urtid fanns ingenting". Till slut blev den mogen att knytas ihop.

Detta skaldestycke har inget versmått som håller sig speciellt konsekvent, och varierar dessutom i översättningarna. Jag fick göra en egen variant på några ställen för att det skulle stämma med min meter, typ 14/4-dels takt.  :P

Jag försökte först göra denna med mig själv på sång, men det lät inget vidare... Men Marre ställde upp och jag tycker att det blev riktigt, riktigt bra.

I vanlig ordning så vore det jättekul att få höra vilka eventuella associationer ni får av detta, och om ni tycker det saknas något, eller inte låter bra helt enkelt.  :)

2009-05-19
Ny mix.
* Lite mera mid på Marre
* lägre staccatostråkar
* Bytt timpanoljud

52
Färdiga produktioner / Rattlesnake - bitter end tale
« skrivet: 12.04.2009, 00:46:56 »
LÅTNAMN: Bitter end tale
ARTIST/GRUPP: Rattlesnake
GENRE: Singer/songwriter kanske?
LÅTLÄNGD: 3:30
KOMPOSITÖR: Rattl
PRODUCENT: Rattl
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3
OMSLAG: http://www.kontrollrummet.com/forum/Themes/Musiconica/images/logo.jpg


Mitt bidrag till den 8:e KR-festivalen minimalism. Från början helt utan kompressor, eq och reverb vilket gjorde den fruktansvärt tunn och tråkig... Här är den ommixad med både eq, kompressor och lite reverb. Dessutom är sången omlagd då det visade sig att det fanns sura toner när kompressorn kom på... Lite fler instrument blev det också, kanske behövs de, kanske inte. Vad tycker ni?
Känns den fortfarande naturlig eller är den sönderskruvad?


Bitter End Tale

The Needle King came by my house and wanted me to join
I said I liked it better here and he took up a coin
He flipped it once, I didn’t see if it come tails or head
I made it for another day; he’d came again, he said

The Bottle Queen stood by my side since I was just a kid
She was the one to understand whatever fault I did
She made my rude abuses go away and be unsaid
Till one day when I called for her and she sent him instead

When I awoke then Princess Smoke was sitting on my bed
I realized that she had stolen something from my head…
I staggered through the crowded house where every face was pale
I saw the hollow souls and all the women there for sale
A bitter end tale

The Prince of Pills was in my way when I was leaving town
He offered me sustainability from going down
I had to think about it twice, consider what he said
But backward talk is upside down and I would be mislead

The Duke of Odds is not my friend but I keep him satisfied
I use to meet him Wednesday nights and he took me for a ride
He showed me all the “might have beens” and “possibly one days”
But he went pass the bungalows and drove back to my jail…
A bitter end tale

53
Är på jakt efter en ny Symfoniorkester VSTi, men vad välja...Att lyssna på tillverkarnas demos tycker jag inte säger så mycket, känner mig tämligen bränd efter att nästan ha betalat 4 papp för en tämligen värdelös plugg som lät kalas som demo (synful orchestra)

Det finns ju väldigt många trådar om olika orkesterpluggars förträfflighet, både här och på andra forum, men jag har inte hittat någon ren A/B jämförelse mellan olika pluggar. Det jag är ute efter är ljudprov på olika pluggars "out-of-the box"-tolkning av samma MIDI-fil. Finns inte det? Är väl kanske främst stråkar jag är ute efter, men hela symfoniorkestern är intressant.



Edit: Alla ljudprov som nämns i tråden finns samlade här: http://www.testrecordings.net/kontrollrummet/


54
Färdiga produktioner / Rattlesnake - stop the rain (video)
« skrivet: 28.02.2009, 03:56:39 »
LÅTNAMN: Stop the rain
ARTIST/GRUPP: Rattlesnake
GENRE: Psykedelisk pop
LÅTLÄNGD: 4:00
KOMPOSITÖR: Rattlesnake
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3

Provade ett annorlunda experiment, göra en video parallellt med en framväxande låt. Det är fruktansvärt kul att göra videos till egna låtar, den som inte gjort det borde prova!

Blev detta för utflippat? Funkar det till grogg? Synpunkter på låt och video är aldrig fel!
 :rolleyes:



Edit: Ny version uppe 2009-02-28

55
Färdiga produktioner / Rattlesnake - Sirrus & Achenar
« skrivet: 03.02.2009, 23:54:49 »
LÅTNAMN: Sirrus & Achenar
ARTIST/GRUPP: Rattlesnake
GENRE: Symfonipolska?
LÅTLÄNGD: 2:57
KOMPOSITÖR: Rattl
PRODUCENT: Rattl
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2008-2010
FORMAT: mp3

En liten dum melodi som dök upp i mitt huvud när jag satt i bilen. Kanske finns det någon snarlik polska. Tänkte testa som experiment låta Garritan jobba ordentligt, så det ligger 10 violiner, 3 violor, 6 celli och 4 basar på denna, plus en sektion vardera av violin 1, violin 2 och viola. Alla separat spelade, för att minimera MDI-känslan. Sedan ett evigt pillande på toner och testade av olika samplingar.

Både tempo och volymer varierar, för att försöka få dynamik.

För att få illusionen av olika avstånd till olika instrument har jag delat in dem i fyra grupper med olika reverb på. De som ligger längst ut har mest reverb år motsatt sida. Violor och celli långt bak. Stereobreddning och lite mer briljans. Allt för att pigga upp Garritans ack så snustorra monosamplingar.

Men nu tror jag jag är färdig. Förmodligen hör ingen annan än jag någon egentlig skillnad på de 10 senaste nedmixarna... :P

Synpunkter på det hela?

2010-11-01
Har arrangerat om denna för full orkester, dock inga slagverk. Den gamla stråkversionen finns här:http://snd.sc/aAdryS

2010-11-06
Ny mix med lite ändrat stråk, nya horn och slagverk

56
Jag läste om en vsti (synful orchestra) att ljuden egentligen är i mono, men att panorering görs "psykoakustiskt". Med detta antar jag att ett ljud från vänster inte bara är starkare i vänster kanal, utan även ligger något före i fas, samt har lite nerdragen diskant på höger kanal.

Vet någon om det finns en VST som fixar detta...? Skulle vilja pigga upp Garritan som ju lider av panorerad-mono-sjuka...

57
LÅTNAMN: Essence of Life
ARTIST/GRUPP: Rattlesnake
GENRE: stråkballad
LÅTLÄNGD: 3:01
KOMPOSITÖR: Rattlesnake
PRODUCENT: D:o
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3

Kanske är den här låten färdig, jag vet inte. Den blev lite allvarligare än vad jag normalt pysslar med. Den var svår att sjunga, ville sjunga soft i mitt naturliga röstläge, men fick problem med både svaj och taskigt uttal. Kanske borde någon med tonsäkrare röst sjunga den. Själva sångljudet gillar jag dock, det är något visst med bandmick. Här igenom en Joe Meek-kompressor som visade sig ha en väldigt brusfri pre-amp.

Synpunkter, tankar?



2009-01-23


För det första: OceanMusic har gjort en väldigt moody, egen Essence-remix som ligger i tråden sidan 2!  :D Det är väldigt häftigt att höra ens låt genom en annan musikers hjärna, och hedrande.

För det andra: en ny mix av ursprungsversionen ligger nu uppe. En hel del ändringar har det blivit efter de synpunkter jag har fått.  :)
 
Stråkarna är sänkta, spelar mindre överlag, minskade så mycket det går i vibrato, och är inte fullt så torra.
Gitarren spelar hela vägen, tyckte det blev lite tomt när stråkarna tunnades ur.
Ny sång med färre sura toner och ett par ändringar i texten.
basen och träblåset höjt så att det går att urskilja.

Texten var också efterfrågad, så här kommer den.

I never will find my way from here
Inside this long hall where all the doors are closed and locked
I think the day is ending soon
I hear the whispers in the darkness where I walked
What’s the essence of my life?

There’s never been ways to say to you
The feelings I buried long ago when I was proud
Too proud to say that I was wrong
I carry on and in my loneliness cry loud
That’s the essence of my life

   What if one day – I alter my ways?
   I learn to say no, and I rise up and go
   Then I could decide and wait for the tide
   And I could be strong or I could go on
   With you, along
   
   
I read sometime that love is red
I saw somewhere that all the roses die from frost
I heard that starlings heading south
They all will go to where my heart was found and lost
To find the essence of their lives
To find the essence of their lives



58
Studio, produktion och övrigt / Texter...
« skrivet: 14.01.2009, 15:31:44 »
Ja, det här med texter är ju ett nödvändigt ont. När jag själv skriver dem får de värka fram, för att passa redan gjord musik. Jag gillar inte den biten, det bromsar upp och begränsar. Jag känner att mina texter inte blir speciellt bra, det finns inget att säga, och att det inte utvecklar mig värst heller. Jag vill göra det jag är bra på, slippa det jag är dålig på. ^_^

Jag har någon gång fått texter av andra, och då ser jag oftast musiken direkt framför mig, och det blir det oftast andra typer av låtar än de man själv "behärskar". Jag skulle vilja testa det igen, gärna med flera texter som kan bli någon typ av "album".

Jag letar alltså primärt inte efter någon som kan sätta texter till min musik, utan någon som skriver strukturerade texter i någon slags versform, så att det går att det går att göra strukturerad musik. Svenska eller engelska. Samarbete runt musiken och framförandet är heller inte fel.

Ja, någon form pop blir det nog, kanske med 60-talsinfluenser men förhoppningsvis med eget stuk.

Anyone?  :)

59
Har fått ett mysko fel på sistone... Använder sen en tid Cubase 4 essential, hade inga såna här problem med gamla SE1:an.

När jag kör Garritan Personal Orchestra så hänger sig ibland vissa toner, så de ligger kvar som äckliga borduntoner resten av låten! Ibland på så låg nivå att de knappt märks förräns man trycker på stopp, ibland så högt att man kräks!

Verkar vara när jag kör fler än en instans av Garritan som Vsti det händer, men det verkar inte vara CPU:n som knäar.

Och till råga på allt kan det hända lika gärna på uppspelning, inspelning som export. Oavsett om jag kör med extern eller intern ljudkort, keyboard inkopplat eller ej. Jovisst, frysa någon instans kan vara en lösning, har inte provat. Men jag vill lösa problemet, inte gå runt det.

Någon som har en aning vad det kan vara? Skotskt säckpipevirus? :huh:


60
Studio, produktion och övrigt / Att göra ett album
« skrivet: 19.12.2008, 12:58:06 »
Jag leker lite smått med tanken att jag skulle göra ett album... Ja, alltså i egen regi i min egen studio. Jag har ju bara gjort strölåtar i lite olika stilar, men aldrig tänkt att de skulle ingå i något album. Det skulle vara kul att skriva en bunt låtar och spela in dem i syftet att de skall passa in i ett album.

Men då ställer man sig frågan – vad är ett album? Skall låtarna vara inspelade inom några månader, på samma plats, samma sound, samma trum- och sångljud etc? Om jag skulle ta mina 12-15 senaste låtar och ge ut dem i ett album så känns det inte som att så mycket håller dem samman, förutom att kompositören är densamme. Det kanske inte är fel iofs, men plattor som är alltför skiftande i stilar har ju kritiserats just därför (exempel Beatles' vita dubbel)

Hur gör man när man gör ett album? Ni som har producerat eller medverkat på ett, hur tänkte ni då?

Ordet är fritt.  :)

61
LÅTNAMN: Betlehems stjärna
ARTIST/GRUPP: Rattlesnake & Marruschkka
GENRE: Jul/Lucialåt
LÅTLÄNGD: 4:13
KOMPOSITÖR: Text: Victor Rydberg. Melodi del 3: Alice Tegnér, del 1,2 och 4: Ivar Widéen
PRODUCENT: Rattlesnake
EV. MEDVERKANDE: Marruschkka
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3


Långt efter julskivans deadline men lagom till Lucia har vi då gjort klart detta jul-epos.

Som kanske inte alla känner till så finns det två tonsättningar av den gamla kära Gläns över sjö och strand, och jag tänkte man kunde sätta ihop dem. Idén är att skildra en inte helt kronologisk tidsresa från medeltid till nutid. Inspirationen till detta fick jag av melodierna själva, Tegners version hör jag rysk 1900-talsmusik i, medan Widéens låter både renässans och barock.

En majestätisk röst behövde jag, och vad passar bättre än Marres? (Tack Emu för castingen  ;))

Tankar, tyckanden? Blev det för rörigt med fyra delar...?

Tillägg 2009-11-25
Ny version med ny leadsång. Ljudbiblioteket bytt från GPO ver 2 till GPO ver 4, vilket märks främst i mindre panorerad-mono-känsla. Diverse editeringar på instrument. Reverbet är numera SIR impulsereverb.



62
Studio, produktion och övrigt / Skalmeja som VSTi?
« skrivet: 05.12.2008, 09:32:47 »
Är det någon som har tillgång till Skalmeja och andra medeltida blåsinstrument i sitt orkesterbibliotek?

Jag håller på med en snutt renässansmusik och får inte till den riktiga äktheten med modernare rörbladsinstrument...
MIDI-fil finnes.

 :)

63
Färdiga produktioner / Rattlesnake - Lonely Man (nu med video)
« skrivet: 18.11.2008, 00:08:48 »
LÅTNAMN: Lonely Man
ARTIST/GRUPP: Rattlesnake
GENRE: eh, ja. popjazz kanske?
LÅTLÄNGD: 3:02
KOMPOSITÖR: Rattlesnake
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2001-2008
FORMAT: mp3

Grunden till den här låten (trummorna, gitarrer och en del stämmor) är från 2001, men blev senare uppklippta, loopade och omstuvade. Men ihopmonteringen blev inte förrän nu... Synpunkter på mixen tages tacksamt emot (som vanligt), men det skulle också vara kul med lite namedropping - vad eller vilka låter detta som? Genre...?  :)



2008-11-18

Ny mix, lägre gitarr och mjukare stämmor.

2009-03-17

Gjorde en video också.  :)



Sony Vegas, en digitalkamera för 1500 pix och ett stativ. En Ikealampa och lite lån från en gammal upplysningsfilm.


64
LÅTNAMN: Wine Women Tell
ARTIST/GRUPP: Rattlesnake
GENRE: Barockpop
LÅTLÄNGD: 2:51
KOMPOSITÖR: Rattlesnake
PRODUCENT: D:o
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: -2008
FORMAT: mp3

Lite lättare 60-talspop med cembalo och kammarorkester brukar kallas barockpop. Den här låten råkade bli så. Finns väl inte så mycket barock egentligen i den här typen av musik, men begreppet är väl ganska etablerat även om utövarna inte är så många. Left Banke kan man youtuba på.

Den är inte helt tajt, jag sjunger inte som en gud, och jag vet inte om arret är helt rätt. Men jag har å andra sidan lyssnat sönder denna, så jag behöver hjälp av andras öron... Vad är bra och vad är dåligt? Är den irriterande otajt eller falsksjunget? :huh:

2008-11-17
Ny version:
lite mera flöjt, generellt högre stråk (kanske för mycket... :unsure:), och ett mera uppstyrt crescendo som jag tror funkar bättre.

Kunde inte göra så mycket åt den sura tonen, stämman ligger oåtkomlig i en stämmix och det skulle krävas en omsjungning av hela stämpaketet.

65
Studio, produktion och övrigt / Pitch shift i Cubase Essential?
« skrivet: 06.10.2008, 18:03:11 »
Har nyligen gått över till Cubase Essential 4, men hittar inget verktyg att ändra pitch! Gamla SE1:an hade ju pitch shift i audiomenyn, och tittar man på Steinbergs hemsida läser man följande på under Essential:

New AudioWarp realtime time stretching and pitch shifting makes working with loops and tempo-based audio easier than ever.

Och var hittar jag detta...? Nu får jag exportera filerna mellanlanda i SE1, och det är inte "easier than ever"...

Hint, anyone..? :unsure:

66
Dividend och jag har haft lite diskussioner i hans och mina demotrådar om hur man får en samplad symfoniorkester att låta så naturlig som möjligt. Ett riktigt kul ämne, så därför tänkte jag att det kan vara värt en egen tråd. Dessutom har vi ju ibland lite olika uppfattningar... ;)

Så, hur skall man göra för att få sin orkesterplugg att låta så naturligt som möjligt? Skaffa värsta grejerna förstås... Visst, olika pluggar låter lika bra, beroende på pris och hur många GB samplingar de består av, men om vi lämnar det och antar att vi har det vi har och försöker få ut det bästa av det, så...

Hur skall man använda sin plugg?

Själv tycker jag det blir en stor skillnad om man spelar stämmorna på ett keyboard, jämfört med att klicka in tonerna i pianorullen. Okej, man spelar inte alltid rätt, så man får ju gå in och peta efteråt, men jag tycker det blir naturligaste resultatet.

Och om man gör ett klassiskt stycke, så låt tempot variera!

Vad har ni för tips?  :)

Edit: jo, jag vet att MIDI-diskussioner har förts förut, men jag vill denna gång rikta in den på just symfoniorkestern, där det sällan finns något annat val än att använda midi...

67
LÅTNAMN: Leksands Skänklåt
ARTIST/GRUPP: Rattlesnake/David Rönnlund/Egghuvud
GENRE: Folk-progg
LÅTLÄNGD: 3:35
KOMPOSITÖR: Trad
PRODUCENT: Rattlesnake
EV. MEDVERKANDE: David Rönnlund fioler & Egghuvud sologitarrer
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3

Sommaren 2007 hamnade jag på en spelmansstämma där Kebnekajse spelade. Inspirerad av deras Barkbrödslåten började jag fundera på hur Leksands Skänklåt (från Jan Johanssons "Jazz på svenska") skulle ha låtit i deras tappning.

Som låten utvecklades efter Egghuvud och David hängde på, växte en livekänsla fram som om detta vore inspelat på en stämma någonstans. Lite publikljud för att tydliggöra det hela (är också en del ljud från en restaurang, nåt bestickklirr hörs väl...  :P).

 Slutet är lite nedtonat för att ge plats att radioröstens lite torra "vi hörde Eggmanslaget i en inspelning från Mårtsbo hembygdsgård. Och nu blir det trafikinformation."

Just for fun. Men synpunkter på allt uppskattas alltid.  :)

68
LÅTNAMN: Daybreak at Kinsale
ARTIST/GRUPP: Rattlesnake
GENRE: Barock
LÅTLÄNGD: 6:10 6:19
KOMPOSITÖR: Rattlesnake, text delvis John Donne
PRODUCENT: Rattlesnake
EV. MEDVERKANDE: Marruschkka sång del 1+ stämma del två, Harmonica Mike sång del två, Åsa sång del tre.
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3



Detta stycke kan jag villigt erkänna är inspirerat av Henry Purcells operor. Tre korta satser kändes lagom, lite som Vivaldi skulle ha gjort, kanske. Del tre saknade jag text till länge, men efter visst letande hittade jag ett stycke vid namn som passade i metern av John Donne (1572 - 1631). Stycket heter Daybreak, och fick inspirera till resten av texten. Så detta är ett samarbete som sträcker sig över 400 år!

Några solister med kraftiga pipor behövdes, min röst räcker inte längre än till några stämmor på del två. Det är fantastiskt vilka resurser det finns att tillgå på detta forum! Tack Marruschkka, Mike och Åsa för sång och hjälp med stämarr.

Kammarorkestern har jag försökt återskapa efter vad jag läst kunde förekomma på 1600-talet. Detta blev det:
3 1:a violiner
2 2:a violiner
1 altfiol
1 cello
1 kontrabas
1 Cembalo som spelar basso continuo, "generalbas"
2 oboer
1 fagott
2 trumpeter
1 valthorn
1 trumma

Nå, få höra vad som är bra och dåligt!  :)

2008-08-23

Ny version!

Marre har lagt en ny sång, jag har gjort diverse småfix på nivåer i orkestern, och bättre balans mellan sångarna, tycker vi. Men framför allt har de sjungit ett nytt slut som förhoppningsvis uppfyller önskemålen från bl a Wernborg & Tokai om en pampig grand finale!
Bättre såhär?  :)

69
En låt som har väntat länge på att komma upp till ytan. Texten är helt surrealistisk där fonetiken har fått väga tyngst, och handlar om ett diffust framtidsland.

LÅTNAMN: Fifty years from now
ARTIST/GRUPP: Rattlesnake
GENRE: pop
LÅTLÄNGD: 3:11
KOMPOSITÖR: Rattlesnake
PRODUCENT: D:o
ÖV. MEDVERKANDE: Plinka på körsång, max på gitarrsolo
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3

Ja, ordet är fritt! Kommentera och tyck till, speciellt på vad som kan göras bättre.

70
Färdiga produktioner / Rattlesnake & Marruschkka - Red Book
« skrivet: 21.04.2008, 18:40:54 »
LÅTNAMN: Red Book
ARTIST/GRUPP: Rattlesnake & Marruschkka
GENRE: Soul/pop
LÅTLÄNGD: 4:08
KOMPOSITÖR: Rattlesnake
PRODUCENT: Rattlesnake
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3

En låt som jag har skrivit på beställning från Marr, som vill ha nåt "souligt". Har varken gjort låtar på beställning eller i den genren förut...

Vi tar gärna emot konstruktiv kritik på insatserna!

Sidor: 1 2 3