Tack för kommentarerna. Jag tycker allas personliga tankar är viktiga
Ni har väl satt i ord allt det jag diskuterat med min "producent" tror jag. Som det alltid går, vann artistens "artistighet" och producentens rationalism förlorade. Men som sagt, skojigt att ni fäster er just vid de sakerna jag själv...ursäkta, min producent alltså har sagt åt mig.
Men, allt har väl en orsak och plats och resonemang som vi accepterar. Jag tänker därför absolut inte gå in och förklara/bortförklara nånting. Ni har trots det alla rätt! Låtarna kommer ju till så att det blir inspiration, implementation, arrangemang - sedan paus, sedan lyrik och sedan slutmix. Redan vid inspiration kommer den övergripande stämningen att sättas och saker som "här ska det vara 30 sekunder gitarrsustain" blir viktiga. Sen kan det ta en hel del tid att fixa till det, men dessa detaljer blir liksom viktiga för den artistiska helheten. Sist och slutligen blir det sedan långt - långtråkigt - och alls inte radiovänligt. Som tur har man dagsjobb så man behöver inte fundera på det.
Men den här gången var det gitarrerna som var hjältar, därav långa tråkiga gitarrdelar. Det är bra att sounden var lyckade där ändå. Själv är jag nöjd med min process som ger just de resultat jag är ute efter. Enkla trygga ackordföljder, visst, så skulle det vara. Släpande stråkar som hela tiden är "lite försena" och därmed lite extra dramatiska kanske och alls inte pop - exakt korrekt. Inga tonartsbyte denna gång, inget i 5/4 taktart - så för min del var detta så "pop" som det kan bli. jag ska väl överraska er med lite tonartsbyte och syntetisatorer till nästa... Trumsounden börjar väl vara ganska standard tror jag - arbetsprocessen där är återigen ganska fungerande för mig - och då blir det ju ganska lika i slutändan.