Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - trombonisten

Sidor: 1 2
36
Studio, produktion och övrigt / SV: Apogee AD-16x
« skrivet: 03.08.2007, 01:32:01 »
Hej Ossian.

Bara en liten undran först, ta inte illa upp. För att ha kikat in dig på ett rejält dyrt ljudkort verkar du ha rätt litet koll. Kanske att just det här ljudkortet inte är helt rätt för dig? Fast det kan det ju vara, men hur vet du det? Har du jämfört med andra? Nå, lägg frågorna åt sidan.

Yamahas format är ett sätt att koppla in AES i en 25 polig kontakt. Tyvärr finns det olika. Beskrivs till exempel i den här manualen (sida 22 eller så):
http://www.rme-audio.com/english/download/adi4dd_e.pdf
Apogee har också ritat ut hur kontakten ser ut på sin hemsida, inte fel att läsa på lite där:
http://www.apogeedigital.com/pdf/conn_diag/aes_out_16_pinout.pdf

Med firewire-kortet så dyker det upp som kanaler i ditt inspelningsprogram, Cubase eller vad du nu har. På kanalen i Cubase väljer du vilken av ingångarna som skall användas. Precis som med alla andra mångkanal-kort.
http://www.apogeedigital.com/products/xcards.php
http://www.apogeedigital.com/support/documents.php?show=xfirewire_card

Ljudmässigt finns det de som tycker mer om det och de som tycker mindre om det när man googlar lite. Jag har inte testat själv dock.

Gunnar

37
Studio, produktion och övrigt / SV: Oktava Mk 012 från Thomann
« skrivet: 20.07.2007, 15:25:04 »
...riktigt bra mickar förövrigt! (orginal) ;)
Absolut! :wub:
De vann - inte oväntat - överlägset när tidningen Studio testade flera olika småmembranare för ett par år sedan. B)

Hmm. Om jag inte minns fel var det KM84 som var referensmick som uppfattades som bäst. Lite annan prisklass, men skillnaden mot till exempel ett par begagnade KM184 behöver inte vara sådär himla stor.

G.

38
Studio, produktion och övrigt / SV: Multikabel, XLR
« skrivet: 02.07.2007, 12:26:36 »
Det är antagligen billigt, billigt som gäller. Men ofta räcker det.

Men öppna kontakterna och se efter hur de är lödda och dragavlastade. Jag har sett skräckexempel där man genom att trycka kabeln lite försiktigt in i kontakten enkelt kunde få kortslutning mellan valfria kontakter.

Kortslutning mellan kontakterna är troligen orsaken till att jag brände en mick (som reparerades utan kostnad av leverantören av micken, kundservice). Visste inte då att kablarna var slarvigt lödda, har ordnat eller bytt allihop nu.

Gunnar

39
Visst : De klassiska Yamaha NS-10 funkade då, inte minst därför att många inspelningar fick en loudness-kurva , vilket passade i de klena grejorna som folk hade hemma som lyssning vid den tiden.

Det är nog inte den viktigaste delen. Snarare så att de var brutalt ärliga i det viktiga mellanregistret. En dålig mix lät riktigt dåligt. Lyckades man få den att låta bra var det en bra mix.

Det är i själva verket det jag letar efter i ett par monitorer -- brutal ärlighet. Det skall inte låta bra. Det skall vara ärligt. En dålig mix skall låta brutalt dåligt. Många hifi-högtalare är gjorda för att låta bra, de funkar inte vid mixning eftersom då döljs det hur det egentligen låter.

Så argumentet att en monitor-högtalar låter bra är helt fel enlig min åsikt, det är ärlighet som behövs. I slutänden är det dock resultatet som räknas, hur mixen/mastringen låter på en mängd olika typer av system, inte bara i monitorerna. På så sätt är monitorerna ett verktyg och det är hantverkaren som skall använda det.


Gunnar

40
Studio, produktion och övrigt / SV: PA högtalare till Yamaha P250
« skrivet: 01.07.2007, 21:59:47 »
Hej Gunnar
Har precis återvänt från spelningar (därav den långa svarastiden.)

Har du ngn favorit bland de högtalare du nämnde?

Snabb turné då, 14 minuter!

Köpte själv ett par RCF322A, nöjd så här långt men har inte använt dem till så mycket. Funkar utmärkt på sång, borde funka på piano.  Uthärdliga till det mesta, många plastlådor är ju rätt skrikiga i diskanten och luddiga i mellanregistret. Inga problem att prova om ni är intresserade -- (var ungefär i Sverige finns ni?).
http://www.rcfaudio.com/vediMacro.phtml/lang/EN/IDMacro/1678/menuAttivo/1674/m1/0/ARTSeriesART322-A/product.htm

Gunnar

41
Men är du medveten om att där mäts MB-50 som är anpassat till en liten låda för att ha i sin hemmabio ? Det är samma element som SQ-50 fast i en 8 liters låda.

Sorry. Fick intrycket av att det stora problemet var diskanten och den är ju inte så beroende av lådans storlek. Verkar vara samma delningsfilter och en mindre ändring gjorde det bättre. Vore intressant att se korrekt utförda mätningar vilket fall som helst, till det priset kan jag fixa ett gäng i vardagsrummet, börjar bli dags för 5.1 där. Just nu är det annars ett par Genelec S30 som blivit över som jag tycker låter lagom hifi.
http://www.genelec.com/products/previous-models/s30/

Det som räknas för monitorer är väl hur mixen låter på andra högtalare. De "klassiska" NS10 är väl ett sånt exempel som låter rätt illa, men ändå använts en massa just för att det blev användbara mixar.

Mina lådor just nu är annars ett par såna här som jag hittade begagnade.
http://www.atc.gb.net/professional/scm20aslpro.html
Funkar för mig.

Gunnar

42
Studio, produktion och övrigt / SV: PA högtalare till Yamaha P250
« skrivet: 01.07.2007, 21:37:28 »
Några tankar:

12 tum räcker utmärkt om det är bra grejor. Risken med 15 är att mellanregistret där sången ligger kanske inte låter allra bäst.

Det finns ett helt gäng "plast 12 eller 15 med horn och inbyggd förstärkare". Några märken (och listan borde vara mycket längre).
JBL EON 15 G2  (den utan G2 tillverkas inte längre, kan fås begagnad, lite mindre effekt)
Mackie SRM450
RCF ART 300A 312A (och så vidare, en hel serie, 300A tillverkas inte längre men kan fås begagnad)
FBT MAXX4A eller 5A
plus en hel mängd andra, exempelvis Behringer, eller kolla http://www.billebro.se/

Sen finns det "baslåda + två mindre", exempelvis HK och en hel mängd andra märken.

Troligen spar ni lite pengar (som kan gå till ett snäpp bättre kvalitet) om ni går på passiva högtalare plus stärkare, det är inte så inne längre så kidsen vill inte köpa de begagnade. Men det kräver å andra sidan mer kunskap "kunnskapp är mackt". Eftersom ni ändå behöver en mixer så kunde ni ha den monterad i en rack tillsammans med förstärkare, det blir ändå bara tre lådor att bära på (plus en väska sladdar och mickstativ).

Hur *** skall en vanlig människa kunna veta vad som passar?

Mitt tips är att ni hyr eller lånar en helg. Kan gå på nån tusenlapp, men om det visar sig att det inte fungerar har ni sparat många lappar. Hittar ni nåt som fungerar, köp den sorten.

Kolla också blocket respektive vendolin.se, det dyker upp begagnat där då och då. Ofta till halva priset eller under. Är det nytt ni skall handla, kolla priserna hos www.thomann.de och använd dem för att pruta hos er handlare. Lite extra kan man betala för att stödja den lokala affären, men det finns gränser.

Finns ni i Stockholmstrakten kan jag kanske lämna lite tips, går bra att ringa på 0739641575

Gunnar
aka trombonisten

43
Studio, produktion och övrigt / SV: 1176orna har landat!
« skrivet: 01.07.2007, 21:19:11 »
vridreglage istället för knappar

Glöm inte att koppla för "alla knappar in" som är en känd effekt.

Gunnar

44
För er som är intresserade kan den här länken var intressant:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=130767&st=0&searchtime=

Min slutsats är att Valutronic inte mäter särskilt bra men att det med enkla medel går att få dem bättre. Jag är dock skeptisk till dem som monitorlådor, men vi är som sagt alla olika.

Gunnar

45
Studio, produktion och övrigt / SV: Mikrofonkontakt
« skrivet: 24.06.2007, 13:47:16 »
Guld går så snyggt mot svart. Huvudorsaken till att det är guldpläterat på mickar om du frågar mig.

Gunnar

46
Studio, produktion och övrigt / SV: Vilken mik är det här?
« skrivet: 24.06.2007, 13:41:56 »
Fast den som säljs nu, KMS105 eller KMS104 är inte så illa heller.
http://www.thomann.de/thoiw5_neumann_kms_105_mt_prodinfo.html

G.

Sidor: 1 2