Kontrollrummet
Kategorier => Studio, produktion och övrigt => Ämnet startat av: mallrocamange skrivet 18.04.2007, 12:38:03
-
Är lite nybörjare, inte på musik, men i a f på att spela in och fippla på med det. Har Studioprojects Vtb + B3 mic och dator och kittet men har nu börjat pillra för att få det att låta bättre, jämnare ja ni vet....inte längre nöjd med garageljudet.
Finns det någon som kan förklara eller ge tips på hur ni brukar ha kompressorn inställd när ni spelar in sång....och i så fall...lägger ni den före ni inspelning så den står och liksom jämnar ut ljudet under tiden eller lägger ni på efter?
Mvh
Mallorcamange som lyckades skriva in fel när jag gjorde min användare. Kul med ett nytt forum nu när studio fumlade bort det gamla. :wub:
-
Hej Mall-Roc
Till att börja med, vet du vad kompressorn gör och vad inställningarna betyder? Attack, release och ratio?
Edit: Och till en början är det lättast att spela in opåverkat ljud och sen lägga kompressorn i efterhand. Se bara till att du har tillräckligt med headroom.
-
näe exakt det vet jag inte....har inte så stor koll på vad det betyder har läst lite på nätet och förstår att den slår ifrån och till och jämnar ut ljudet. Tänkte få lite kunskap av alla proffs här!!!
Mall-Rock mange...hehe mallorca...22
-
Läs denna tråd och även kr wiki först, återkom sen med frågor här.
http://forum.studio.se/index.php?showtopic=22910
http://wiki.kontrollrummet.com/index.php/Kompressor
-
Jag tycker frågan är rätt bra. Jag brukar väldigt lätt limitera inkommande signal. Det får ju inte dista på nåt sätt. Sen änvänder jag compressorn i efterhand. Ska man spela in kompressor så bör kompressorn vara av bra kvalisort. Det är klart att nivån på studion bestämmer men ofta låter mjukvarukompressorna bättre än billiga outboard kompressors. Nu snackar vi sång. Ska du använda kompressorn för att få fram en effekt så går det ju ibland bra med billigare kompressors.
Jag brukar ha ganska snabb attacktid. ratio 4:1 - 6:1 och snabb release. Det beror lite på typ av låt och röst.
/ Mikke
-
Jag tycker frågan är rätt bra. Jag brukar väldigt lätt limitera inkommande signal. Det får ju inte dista på nåt sätt. Sen änvänder jag compressorn i efterhand. Ska man spela in kompressor så bör kompressorn vara av bra kvalisort. Det är klart att nivån på studion bestämmer men ofta låter mjukvarukompressorna bättre än billiga outboard kompressors. Nu snackar vi sång. Ska du använda kompressorn för att få fram en effekt så går det ju ibland bra med billigare kompressors.
Jag brukar ha ganska snabb attacktid. ratio 4:1 - 6:1 och snabb release. Det beror lite på typ av låt och röst.
/ Mikke
Bra svar, men lite svårt att förstå om man inte känner till hur kompressorn jobbar eller utryck som limitera, ratio, attack och release.
Funderar på att ta faktan i studio tråden och lägga in i wikin när jag får tid.
-
Jag tycker frågan är rätt bra. Jag brukar väldigt lätt limitera inkommande signal.
Jag brukar ha ganska snabb attacktid. ratio 4:1 - 6:1 och snabb release. Det beror lite på typ av låt och röst.
/ Mikke
jag gör som Mikke här ungefär. Ser till att ljudet inte blir för ojämnt bara, inget ljudmejslande.
Ratio 3:1 - vilket innebär att allt ljud som kommer över ställt tröskelvärde bara blir en tredjedel så starkt som från början.
Attack ganska snabb, kanske 10ms. Det är hur snabbt kompressorn ska reagera.
Release kanske 100-300ms beroende på vokalisten. Det är hur länge den ska ligga kvar o jobba efter att inkommande ljud krupit ner under tröskelvärdet.
Tröskelvärdet (threshold) ställer jag så att gain reduction hamnar nånstans mellan 3 o 6dB. Det kan sägas vara hur mycket kompressorn jobbar mot inkommande ljud o brukar visas på en led-stapel benämnd just 'Gain reduction'. Så var den hamnar varierar oxå på hur sången låter. Sen ställer jag outputen så den på ett ungefär kompenserar det som gain reduction sänker. Resultatet ska bli lika högt som inkommande signal, fast jämnare.
Viktigt att lyssna efter att kompressorn inte hörs - alltså att man inte hör den jobba med nivåerna. Allt sånt bör man fixa efteråt ist.
-
tack för svaren och även länken till andra tråden. Jag försökte faktiskt söka och har läst på idag på google också men här får man typ lite mer pedagogiska svar. Sitter och miklar i studion nu och hoppas få något klart så ni får lyssna...hehe om ni vill förstås....
Tack!!!
-
Hur går det?
-
Mallorcamange som lyckades skriva in fel när jag gjorde min användare. Kul med ett nytt forum nu när studio fumlade bort det gamla. :wub:
Hehe! :lol:
-
Ett generaltips är kompressorn "Blockfish" som du fixar gratis genom att ladda hem "the fish fillets" frår www.digitalfishphones.com
Den har fullt fungerande presets som man kan lattja med, och den är skitbra till all sång.
Ett annat universaltips är att automatisera bort dynamiska överdrivna ojämnheter i sångspåret innan du lägger på kompressorn.
Kör hårt och lattja på:) Det är kul i början eller hur?!
Ball det där med malroccastavningen... hehe det får du leva med :P
tjing
Bnegan
-
Jag har en asdålig mic preamp som bara kan ha limiter on eller off (Ultra Gain 100)... så jag kör ren signal in i cubase och sedan kör jag lite Waves C1 med preset för vocal. Det löser det mesta så länge personen som sjungit in inte hoppat omkring framför micken.
-
SFLogicNinja på Youtube beskriver det bättre än någon jag hört tidigare:
Enkelt!
-
SFLogicNinja på Youtube beskriver det bättre än någon jag hört tidigare:
Enkelt!
Ja den var bra :)
-
Jag använder waves rvox på sång, då ere bara o dra i reglaget så låter de bra. Det klarar tom en apa :)
-
SFLogicNinja på Youtube beskriver det bättre än någon jag hört tidigare:
Enkelt!
:lol:
Jag gillar speciellt när han ska försöka få ihop release time och makeup gain med morsan i bilen.
-
UAD's LA-2A så blir sången perfekt med ett litet vrid.
-
Jag sjunger perfekt istället.
:ph34r:
-
SFLogicNinja på Youtube beskriver det bättre än någon jag hört tidigare:
Enkelt!
Inge vidare tycker jag. 7 minuter på att förklara de fyra parametrarna, men inte hur de används. När skall attacken vara lång/kort och vad gör det för ljudet, när skall releasen vara lång/kort etc... Och det var ett jäkla tjat om katter och gott nytt år.
-
SFLogicNinja på Youtube beskriver det bättre än någon jag hört tidigare:
Enkelt!
Inge vidare tycker jag. 7 minuter på att förklara de fyra parametrarna, men inte hur de används. När skall attacken vara lång/kort och vad gör det för ljudet, när skall releasen vara lång/kort etc... Och det var ett jäkla tjat om katter och gott nytt år.
Det var inte en tutorial hur man ställer kompressorn på bästa sätt för en mungiga, det var en förklaring hur en kompressor fungerar. Sådeså! :wacko:
-
Jag använder waves rvox på sång, då ere bara o dra i reglaget så låter de bra. Det klarar tom en apa :)
Jag har det rvox, men aldrig testat... nu måste jag ju kolla det ikväll bara för det :)=
-
ligger inte rvox på typ 600 dollar eller nått? haha :unsure: