Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - tigersoul

Sidor: 1 2 3
36
Var på väg att peta vidare med den men inser att jag inte kommer hinna innan 19:e med annat jag har på att-göra-listan o jag hatar musikstress så jag ger härmed upp. Här har ni en komisk fulversion av slasken för er underhållnings skull :P

Hade jag hunnit göra klart den hade jag börjat med att peta in mer variation i harmonierna o lagt ett seriöst piano+gitarr komp. Kanske pillar jag vidare med den senare om jag får lust så kommentera förslag ändå om ni vill ;) Det som är nu är dock som sagt inte seriöst arrat eller mixat på något sätt utan bara ett komisk avslut på en låt som inte kommer hinna med.

Länk: https://soundcloud.com/kristian-tigersoul/den-svarfangade-friden-en-julevisa/s-VxX38

Utanför fönstret,
Ett folk i panik,
Det släpas på kassar,
Från varje butik

Jag finner det lustigt,
Denna högtid av frid,
Hur kom den att bliva,
En köpmännens tid

Klapparna staplas,
På hög vid vår gran,
Kylen är proppad
Med varor från scan

Baka o stöpa,
Finns ingen tid för,
Allt som kan köpas,
Vi glömt hur man gör

Vi delar fasader,
Av lycka och frid,
Men föga är äkta
Det finns aldrig tid

Ja vad gör vi med tiden,
Ett glöggmys nånstans,
Och facebookar lyckan
Vi önskar den fanns

Och julafton kommer
Och stressen slår till
Allt måste hinnas
Så mycket vi vill
Vi proppar oss fulla
Av godis och mat
Överflödsdrivor
På tallrik och fat
När klapparna öppnats
O släkten har gått
Så sjunker vi ner
Bland det skräp som vi fått
Julen är över,
O allting är klart
Ett helt år till nästa,
Men där är vi snart

37
Demolåtar / Tigersoul - Walking roads to nowhere
« skrivet: 11.12.2012, 22:50:19 »
Då var det dags för något lite tyngre efter all jäkla pop jag producerat. Vi tar ett rejält kliv ner till de lägsta nivåerna o utforskar meningen med allt det tunga i livet o de tankar som dyker upp där nere på källarnivån.

Inte klar med arret, så kom gärna med förslag! Jag tror spontant att jag gått för långt med punkt-delaysen, de ligger iaf troligen lite för högt i nivå här o var. Det återkommande solot är väl lite enformigt också, i huvud taget händer inte jättemycket men jag vill inte heller lägga på för mycket på arr'et då jag vill ha texten i fokus. Ja som sagt, kom gärna med förslag!

Länk: https://soundcloud.com/kristian-tigersoul/walking-roads-to-nowhere

Text:

When your life feels
like an endless row of days
And the reason you go on
remains a fact you can't explain
And every day is like an
endless brutal rape
And you cry, and sometimes not

Cause - what good is crying,
When your heart still ache the same
And - what good is dying,
If it all would start again,
When you leave
Hoping you had left, the torture and the pain,
Just to find yourself, right back at the beginning

Another day comes,
You passed the night,
You hold your fingers crossed,
When stepping over icy roads so pale,
With the ditches laying thick of fallen praise
Where's the end, of this road

That, I keep on walking,
But see not what it's for
I find no answers,
To the riddles that are pounding in my head
While the crows above anticipate demise
And I move on, but does it really matter?

I grow older,
But the scenery remain(s)
I hear voices,
From the rotting cracks of hell,
Beneath my feet,
As I walk the boulevard of riven souls
I slip away, down the cracks

Where, our souls are going,
When they fail to find their way,
It's, a place of sorrow,
A nameless tomb for heroes balking fame
A place to lay your sword and slowly fade away,
Embrace the end, and did it really matter?

38
Studio, produktion och övrigt / Tips för planering av låt
« skrivet: 09.12.2012, 13:37:07 »
Dagens tips.

När jag sitter o funderar över låtens olika delar, hur lång den blir o vilka beslut jag bör göra baserat på det så brukar jag lägga upp låten i förväg i DAW'en med indelning för de olika komponenterna för att få en bättre bild. När jag sen börjar spela in är det lätt att klippa saker som ska upprepas o dyl efter markeringarna. Likadant när man sen kopierar runt saker senare så är det ett bra stöd med den här mallen ovanför. Själva kanalen med mallen är en "no output" kanal med tomma midi klipp som jag färgar och namnger. Fungerar säkert på ungefär samma sätt i andra DAW's än logic.

http://d.pr/i/iQmO

39
Det finns i huvudsak två metoder, polvändningar, som expresspedaler kan vara kopplade enligt. Pedaler som har fel polvändning går inte att använda och det blir en dyr sak att köpa en ny som funkar då vi alla vet vad express pedaler kostar (3-600 kr).

Du kan dock löda om din pedal istället för att köpa en ny, det fungerar i de allra flesta fall. Ramlade precis själv över den här informationen då jag stod i beakt att köpa en expression-pedal för en cello-plugg och nu sparade en rejäl hacka på en gammal korg pedal.

Länk till informationen: http://www.soundonsound.com/forum/showflat.php?Cat=&Number=322584

40
Fick lite smak på att börja använda munspel efter ett lyckat inträde i mina låtar. Spelade in väldigt basic framför stormembranaren bara, vad är egentligen bästa mickvalet för munspel? Har för mig jag sett folk lira in i dynamiska mickar te.x men det kanske främst är för live bruk.

Medan vi är på ämnet munspel, jag har bara ett och kan därmed bara lira i C om vi bortser från andra o tredje position etc men vad jag förstått är det inte rena tonarter i annat än 1:a position utan olika "blues" tonarter vilket kanske inte är det man önskar. Även läst man kan "överböja" toner för att kunna spela alla möjliga tonarter men det är inte aktuellt för min del då jag inte tänker bli "pro" på just munspel utan mer ha det som instrument i arsenalen. Således behöver jag flera munspel för olika tonarter och det optimala är ju självklart att ha alla tonarter, men det blir en jäkla massa munspel. Jag tänker här, lite ekonomiskt, att jag säkert utan allt för dåligt resultat kan lira en halvton över eller under tonarten jag jobbar med o således kan komma undan med vad jag räknar till 5 munspel, är det något vettigt i den tankegången eller är jag ute o cyklar? Jag menar självklart att jag pitchar ner/upp spelandet en halvton i spåret o när jag lirar live till det lägger en pitch plugg på master busen. Hur gör ni där ute?

41
Demolåtar / Tigersoul - Summer of '92 - (lite mer än) SLASKTEST
« skrivet: 30.11.2012, 21:47:08 »
Snabb uppladdning av GROV SLASK innan lite socialt umgänge här på fredagskanten :P

Skrev den igår mitt i natta o slängde ihop en snabbslask idag för att testa idéen. Grov slask som sagt vilket gäller det mesta i mixen än så länge.

ps: testade att spela in gitarr med an "ny" (annan) mick, vettitusan hur det blev, först tyckte jag det lät bra sen har jag bara tyckt det låter taskigt! Visst var jag allt annat än noga förvisso vid inspelningen så jag får väl skylla mig själv o får testa igen en annan gång ;) (varför stressar man jämt?)

ps2: Första försök att använda munspel, därav de nybörjarmässiga tongångarna ;)

Länk: http://soundcloud.com/kristian-tigersoul/summer-of-92

Text:

It was the summer
Of 92

When I saw her,
By a slot machine,

I knew…. not what this blue-eyed girl,
would come to mean to me. \/

And when… she turned around,
I knew it was too laaate, to let it go

And when I went home,
A part of me, stayed behind

I still remember,
Every part

Did you miss me,
Like I missed you,

I knew, not what you meant to me
Before you were long gone \/

(and) Did you, feel all the things I did,
Or was it all just meeee, that got it wrong

When you left me
A part of me, left with you

Even after,
Many years,

I'm still thinking,
Of those days

With you, and all the things we did,
The days were far too few, \/

And if, I only knew your name,
God knows I'd look for you, I wanna know

If we, would have a chance, today

42
Demolåtar / Tigersoul - The Nah-nah-song - 3D
« skrivet: 26.11.2012, 18:50:23 »
UPPDATERAD 3D lite småfix på körspåren från förslag, hade glömt skära bort botten så det blev lite grumligt. Release candidate, släpper den om ingen hör något mer som bör fixas.
UPPDATERAD 3C Girly agerar första syster i ett litet körtillägg på slutet. Körde också hela kittet genom en tape simulering som avslutande mastring och skulle nog säga att jag är nöjd nu utöver några ev fixar på lead vocals.
UPPDATERAD 3B la till perkussion i refrängen, lite skruvar på orgeln o några småfixar. Snart färdig!
UPPDATERAD 3A la till en hel del: ostig orgel, mer körer och lite smått o gott här o var.
UPPDATERAD 2A innehåller nu ett stick o gör låten fullängd. Även ordnat några saker här o var.

Gokväll, eftermiddag... vad f-n är det egentligen där ute? *försöker kika genom persiennerna*

Här kommer något helt annat, igen, jag tror nästan mitt fack är just "något helt annat". Jag har ingen stil, nisch eller genre, jag bara öser ur mig musik o idéer.  :blink:

Det här är en riktig feelgood-låt med enkla ackord o harmonier för att variera mina senaste resor i modulationslandet. Kommer jag undan eller är det FÖR enkelt? Jag hade tänkt mig ett stick efter det här för att variera lite grann innan jag klämmer in en sista vers+refräng skulle jag tro. Hur är uttalet? hörbarheten? GILLAR NI LÅTEN? :P höhö
Länk: http://soundcloud.com/kristian-tigersoul/the-nah-nah-nah-song

Text:

Business weren't booming
But his girlfriend was as pretty as a rose

He took her to his parents
And immediately they fell in love with her

So he got himself a ring
and took her to a fancy restaurant in queens

He got down on his knee,
And asked her, baby, will you make my life complete?

(And she went)

Chorus

Naah na na nah nah nah nah naah

(With all the people staring)

Naah na na nah nah nah nah naah...

They got themselves a house
with a mortgage, they barely could afford

We only do this once (he said),
we might aswell just take a chance or two

They had a cup of coffee,
At a diner when she told him we have news

She took his hand and put it on her belly,
He jumped right up in joy

(And started singing…)

Naah na na nah nah nah nah naah…

(With all the people staring)

Naah na na nah nah nah nah naah...

Stick

But when the time was near for birth
Something seemed wrong inside

The nurses came all around
But he just smiled and said

Just you remember
All the things that we came through

We always ended up
In something better than we had

I don't believe this moment
Is the time for us to change

He got up on a chair
And started singing to the room

(Chorus repeated)

Naah na na nah nah nah nah naah…

(With all the nurses staring)

Naah na na nah nah nah nah naah...

(Then something started happening)

Naah na na nah nah nah nah naah...

(And all the nurses cheering)

Naah na na nah nah nah nah naah...

(Soon baby cries were heard)

Naah na na nah nah nah nah naah...

(They named her Carol)

Naah na na nah nah nah nah naah...

Naah na nah na naah

43
Demolåtar / Tigersoul feat Girly - Spår av dig - 2H
« skrivet: 22.11.2012, 01:56:16 »
UPPDATERAD TILL 2H

2H: EQ'ade om pianot en aning o fixade några toner. Release candidate, låter den ligga o gotta sig en stund sen i väntan på nya infall annars blir det här släppversionen.
2G: Puffade upp vokalspåret en aning o la dit lite mer "crisp" i form av voxformers prescence control (någon form av exciter). Mitt problem är att girlys inspelning redan har någonting lite vasst i sig som blir tydligare med denna justering, men när man A/B testar så låter nog ändå denna versionen bäst. Ni får avgöra kära vänner!
2F: Fick torrt vokalspår av Girly o la om kompressor o reverb för detta. Limmar bättre o reverbet fritt från störande "skimmer" i toppen. Släpper den efter detta om ingen påpekar någonting fundamentalt!
2E: Små piff här o var på lite allt möjligt, det mest märkbara är ett tillagt svagt delay på enstaka fraser i refrängen. Är det för mycket?
2D: Glömt vad jag gjorde  ^_^
2C: Tog fram Girlys röst så hon hamnar lite "ovanpå" musiken som flera efterfrågade o måste nog säga att ni hade rätt. Det kommer fram en nerv, ett skimmer som får några sköna kallar karlar o gå på ryggen här o där ;) Har även lagt en mycket varsam körstämma i 2 lager på refrängen för att fylla ut Girlys röst något neråt utan att göra et allt för uppenbart att det ligger körstämmor i bakgrunden (lyckades det?). Lite småputs i övrigt. Spikar nog den här typen av arr nu, kanske blir det även en intimversion med Girly  :P senare :P

2a: Girly har lagt en första omgång vocals och jag har utvecklat arr'et. Ännu ej färdigt och det är nog en hel del nivåer o dyl som inte ligger perfekt, mina öron är aptrötta när jag avslutar för stunden, ni vet hur det brukar bli :P Inte säker på kören riktigt o en hel del andra saker, se det som en sneak peak  :rolleyes: Har jag gått för långt med arr'et? Kommentarer kommentarer!

Länk: http://soundcloud.com/kristian-tigersoul/spar-av-dig-feat-lena-lannergren

Länk till min gamla, slask "jag hatar låten" sång (inte seriöst): http://soundcloud.com/kristian-tigersoul/spar-av-dig/s-xlh1R

Se nedan för text.

Herre gud...  :ph34r:

Låten från helvetet...

(Den snabbtagna) sånginsatsen är så dålig att man grinar, men det är bara en mega-slask som jag lägger upp ändå av två orsaker:

1) Skulle gärna ha förslag på hur jag löser det svårsjungna moduleringshoppet från refräng tillbaka till versen (och jag saknar dig allt mer -> för varje dag). Övriga moduleringar tycker jag funkar okej.

2) Tänkte någon annan kanske vill sjunga det förb.. jäv.. låteländet... :P Girly?? *vinkar*

3) Låtstruktur... jag var uppenbarligen galen när jag skrev den på pianot... den innehåller två moduleringar till två olika tonarter, fråga mig inte varför - jag hävdar tillfällig låtskrivarförvirring! Är det för mycket? för onödigt? Jag TROR (rätta mig gärna här) att det kan låta rätt fint med en företrädesvis kvinnlig, säker pipa.

Jag har ingen aning hur tusan eländet ska sjungas jag känner bara att den inte alls är för min röst, kanske på en väldigt solig dag med föregående gedigen fortsatt vokalträning.  :blink:

ps: var inte rädd att såga i tanke på temat! Det är bara att gå loss!


Text o ackord:

     G               
Jag vankar runt i cirklar
     Em
Jag letar efter spår
     G
Jag sitter med din kudde
           Em                         /D
När jag somnar på din säng

       C                        /B
Men du kan inte se mig
      Am
Inte höra mina ord
      C
Hur kan du vara borta
     D
Jag vägrar att förstå
E
Att...

Ref

A                D
Du, var en dröm för god
                    A
För kylan i en värld
      D
Där verkligheten tynger
           F#m
Allt för tungt
                     E    E/D
På en känslig själ
            C7
Och jag saknar dig allt mer
               G
För varje dag.

G C G C

Jag lyssnar efter röster
En viskning från ditt rum
Jag kvävs i detta tomrum
Du lämnat efter dig

Jag önskar att jag vetat
Kunnat göra någonting
Bara att få säga
Att du betyder allt,men…

Ref
                  G         G (/D) (ökande styrka och fjärdedelar)
… För varje dag…         Och...

Stick

F
Tiden går så sakta
      E
Jag räknar varje dag
            Am     Am/G
Sen du for

Jag skriker, kom tillbaka
Till bilder utav dig,   
              Am  Am/G / F /E
Fast jag veeeeeeet
      Dm
Att du har flytt vår värld nu,
       E
Och jag måste förstå att

Ref
                  G      F (starkare)
… För varje dag
      C7                                     G (en inv lägre, klinga ut)
Jag saknar dig allt mer för varje dag...

44
Studio, produktion och övrigt / Sladden påverkar ljudet??
« skrivet: 17.11.2012, 17:59:29 »
Hört då o då att typen av gitarrsladd o dess längd påverkar ljudet. Nu menar jag inte att lägre brusigare signal med längre kabel enbart som är väntat utan på andra sätt, färgar ljudet o allt vad det påstås.

Köpte en spiralkabel idag till när man sitter o lirar in elgura vid datorn då jag har sådana jävla problem med att fastna med kabeln överallt o dra ner grejor i golvet. Läste på baksidan av en händelse på löddan o där påstås det TILL OCH MED att kabeln skapar det "psykodeliska" ljudet från 60talet... wtf tänker jag, det måtte väl bara vara humbug detta? Vad säger ni let the debate unravel :P

45
Om kontrollrummet.com / Meddelande om nya ämnen inte pålitligt
« skrivet: 16.11.2012, 19:49:58 »
Funktionen där man kan få meddelande vid nya ämnen på olika avdelningar ("tavlor") är inte pålitligt. Det fungerar ibland, ibland inte. Kanske ingen jätteviktig sak men det är en klar fördel för att hålla koll på forumet utan att spendera tiden med att bläddra runt varje dag.

46
Demolåtar / Tigersoul - Exitlight - UPPDATERAD V3
« skrivet: 13.11.2012, 00:25:47 »
God kväll på er musikkufar ;)  :wub:

Satt o plonkade lite tidigare idag o fick ingenting vettigt gjort. Skit samma tänkte jag o lät idéerna flöda totalt fritt med detta som resultat. Jag vet inte riktigt vad man ska kalla det, en muskallåt kanske ligger närmast?

Det är udda iaf o jag vet inte riktigt vad (o om) jag ska göra något med den. Går den för snabbt? Är texten ens tillräckligt tydlig? Den var ju inte precis lättsjungen! Tog några tagningar att ens komma in i "rabblet" o det fick till slut bara bli en slasksång. Det orkestrala är också det ganska slaskigt o slött lagt mest för att få ihop en test på idéen.

Uppdaterad v2: Lagt på en andra vers o rejält "klös" ;) mycket kvar att göra, o väldigt osäker på bl.a andra refrängen som den presenteras nu. Även lite problem med trummor o en del annat som bör förbättras.

Uppdaterad v3c: Knuffade upp v3 till den officiella versionen efter lite redigeringar o omsjungning av "gudsrösten". Mer arbete väntar innan den är klar.

Uppdaterad v3d: Förbättrade opera delen (skulle dock behöva bli ännu bättre) o la till lite lead gitarr bortåt slutet o lite annat smått o gott.
Länk: http://soundcloud.com/kristian-tigersoul/exitlight

Låttext :

Where do I go from here?
What is the plan of all the shit
You drug me through?

Who gives you the right
To choose the setting of my life
Like this?

I bet that you are crazy
That your visions for our future
Is pure madness

Where is all the goodness
All forgiveness, wasn't that the highest good?

You made my world a battle,
Then impaled me with the spears of hellish fear
What's the point in that?

Ref

Take me away, From here
Don't care to fight, no more
Can't see the point, of this
Lit me an exit light to follow
If you can't set me free, let me go

Vers 2

You claim to be our savior
That your deeds are light and good
Down here

Whenever we have doubts
About the good in death, despair
You say

I know the best for man kind,
Don't you try and understand,
Little man

Every now and then you give us hope again,
Like a boy playing with his pet,

I know I should be thankful,
but somehow you make it harder than it should,

Ref

Stick:

Listen up, you foolish man
  aaah AAAH
Life is not your childhood toy,
  aaah AAAH (högre)

Learn your lessons well
and I may take you to my eden

I refuse, I refuse,
Who made you my puppet master…

Ref

47
Färdiga produktioner / Tigersoul - Moonlight
« skrivet: 29.10.2012, 16:15:51 »
LÅTNAMN: Moonlight
ARTIST/GRUPP: Kristian Tigersjäl
GENRE: Pop? nää troligen inte, men ingen aning! Föreslå gärna!
LÅTLÄNGD: 2:51
KOMPOSITÖR: Kristian Tigersjäl
PRODUCENT: Kristian Tigersjäl
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2012
FORMAT: mp3 / soundcloud
OMSLAG: Se soundcloud

Länk: http://soundcloud.com/kristian-tigersoul/moonlight

Så blev den då klar till sist. Rättade till några småsaker och tyckte sen det fick vara klart helt enkelt.

48
Demolåtar / Tigersoul - Glöm mig (drömlåt höhö)
« skrivet: 28.10.2012, 23:21:33 »
Den här låten är inte på riktigt, ty den skrevs i drömmarnas värld, det ni! :P Jag drömde alltså att jag följde med i en historia och samtidigt skrev en låt om det som utspelade sig. När jag vaknade skrev jag ner allt jag kom ihåg inkl ackord. Tyvärr kom jag inte ihåg allt och jag har säkert skarvat till melodin någonstans men ackord o text är direkt från drömvärlden *skrattar*

Tvivlar på att jag kommer skriva till något mer o göra klart den, tyckte bara det var en kul grej. Inspelningen är faktiskt "live". Elgitarren in i min Yamaha THR10 + stormembranare för sång. Tamburin pålagt efteråt och är inte riktig vara utan sampling. Lekte loss som en effekthungrig galning i mixen så det låter väl lite... *host* sådär ;)

Länk: http://soundcloud.com/kristian-tigersoul/glom-mig

Låttext: Skarvar fritt som ni hör i liveinspelningen, var lite mycket ord här o var, uppenbarligen har man inte riktigt alla förmågor i farten när man komponerar sovande  :D

Citera
Am7                         Em7
Glöm mig är du snäll,
Det vi hade var så länge sen
Jag var en annan sorts person då,
             F                             E7
Den du älskar finns ej längre här

Släng dina bilder,
Sluta hoppas på oss två
Allt vi kände då finns inte kvar
Du måste släppa taget nu,

Jag låter säkert hård,
Men jag orkar inte be nå' mer,
Så många gånger har du stått där,
Det kan aldrig bli vi igen

Jag ser sorgen i ditt öga
Men kan ingenting gö' för dig
Det här är sista gången,
                                E
Sista gången som vi ses.

49
Demolåtar / Tigersoul - Allt som man kan ha
« skrivet: 22.10.2012, 17:59:19 »
Fick en historia till mig igår kväll som jag plitade ner lite grovt. Hade tänkt mig det skulle bli ett nästan lite countryakigt sound i slutänden? Arr'et som är nu är bara en testbed egentligen för texten (red anm: som nu är utbyggt något). Har lite problem med takten i melodin som måste fixas här o var. Det är hela tiden mycket text att få in som gör allt lite knöligt på flera sätt. Känns som tidslinjen är ojämn också (att historian stundtals snabbspolas) men jag hade som mål att få in den på max 4 minuter så det blev en "battle with time". Flera korrigeringar krävs sannolikt, tänkte ändå lägga upp den för lite comments, se vad ni tycker om idéen. Nu ÄR den också för lång med sin extra vers  :(

EDIT: fixade de värsta problemen i texten o gjorde ett lite mer fullständigt arr om än långt ifrån färdigt. Frugan tyckte inte om den *skrattar* Sävlig tråkig o alldeles för lång tyckte hon och det är sant att den blir alldeles för lång, å andra sidan ska väl sådana här berättelse-låtar inte precis innehålla pukor o trumpeter. Några förslag? Har en känsla av att det blev lite "brick wall" här, börjar nog på något nytt istället, eller än bättre: gör klart något annat  <_<

ps: slasksång o kören är "fuskkör" naturligtvis (melodyne) men en liten illustration för vad jag tänkt ;)

Länk: http://soundcloud.com/kristian-tigersoul/allt-som-man-kan-ha

Låttext (var beredd är en bit):

I ett hus nånstans i katrineholm
Har en man fått nog av allt
Han tar upp sin telefon o ringer SAS

Ge mig enkelbiljett nånstans
Spelar inte nån roll vart
Han packar i en kasse och går ut

Nyckeln till hans stora hus
Lämnar han i dotterns fack
Tillsammans med två rader, på en lapp

Ref

Jag vet att jag har allt som man ska ha
Jag har gjort allting i livet som man ska
Nu kan jag inte hålla mig tillbaka
något mer, jag hoppas ni förstår en vacker dag

Samma dag står han i LA
Inga planer, inga mål
Vad som helst får hända, denna färd

I hyrbil far han österut
Ingen karta vill han ha
Mobilen ligger hemma på hans bord

Han stannar till i en liten by,
Börjar prata med ett par
Dom frågar vart han är på väg nånstans

Ref

Soluppgång på en öde väg,
Han har sovit i sin bil,
Munkar sen igår får duga gott

Mitt i öknens torra damm
Står en kvinna (o) söker lift
Lockad av en chans han stannar till

Han trollbinds utav hennes charm
Och till vegas färden bär                     
Till tonerna av radio dessert star

Ref

Det ter sig att dom blir ett par
Hon är strippa på en klubb
Ett lägenhetshotell blir deras hem

Dom delar samma livsåsyn
Man ska leva här och nu
Båda har dom flytt från andra liv

Allting går till fest och sprit
Inga framtidsplaner finns
Och för en tid så mår han som en kung

Ref

Spriten är snart inte nog
Han börjar med kokain
Och mycket vill ha mer, när tiden går

Dö när du ännu är vid liv,
Var ett motto som han sa,
Och snart så blev det mer än bara ord

Ingen märker någonting
När han drunknar i en pool
En överdos beseglade hans ord

Ref

50
Demolåtar / Tigersoul - Som hon aldrig
« skrivet: 18.10.2012, 13:22:47 »
UPPDATERAD: 1b, vokalspåret bjuder nu lite raspiga skråliga toner till refrängen o lite uppstädat i verserna. Inget ändrat i övrigt.
UPPDATERAD IGEN: 1c, lagt till orgel och en del förfiningar på trummor o nivåer i allmänhet.
UPPDATERAD IGEN IGEN: 2b, refrängen är nu brygga varefter jag lagt en ny refräng som bildar det climax som tidigare saknades.
ONCE AGAIN: 2c, körer och mer gura i refrängen o lite småfix.
2d: Gjorde en gurka, sorry fixat. La på lite tambourin for good measure också ;)

Fick en text med harmonier till mig häromkvällen som inte riktigt är den sorts text jag gillar att skriva, men den kom ju till mig så vad gör man liksom... Arr'et är en test men tänkt mig något sådant här.

OBS! Sjöng in den mitt i natten med följden att jag fick trycka mig mot micken o sjunga så lågt som möjligt så det blev lite konstigt, tänkt sjunga ut rätt starkt i refrängen.

Text o struktur ej klar, tänkte mest slänga ihop en test o se om det är något värt att bygga på. Inte min stil egentligen som sagt, vad som nu är min stil, tycker jag slänger ur mig allt möjligt mellan himmel o jord. Det är lite ostigt här o var iaf som lär åtgärdas om det blir något av låten.

Länk: http://soundcloud.com/kristian-tigersoul/som-hon-aldrig

Text:

Klockan är åtta när hon går
Väskan står packad sen igår
Då hon tog steget,
Till slut

Luften är fuktig, (och) himlen mörk
Jackan för tunn, för en kall perrong
Nu ska det hända,
tiden är här

Brygga

och hon går,
dit hon aldrig gått förut
Och hon mår,
som hon aldrig gjort förut,
På många år

Ref

När hon Går   Sin  Väg
Ingenting har nånsin vart så rätt
Och världen är så Full Av Liv
Aldrig har hon känt så starkt för nån'
Som en dröm
Som blir sann
Sån' är han

Glädjen var borta, allting tomt
Dagarna gick, hon blev snart van
Med sorgen i hjärtat,
Som ville ut

Plötsligt så kom han, hennes väg
Skammen var stor men inte nog,
Filmen fick färger,
(Och) livet log

Brygga

Ref

51
Demolåtar / Tigersoul - Tvivel (tiden står still)
« skrivet: 09.10.2012, 18:39:00 »
Noterade att jag inte skrivit något på Svenska på en bra stund så jag skred till verket med en stund jag hade "över". Det blev en släpig deprimerande sak som knappast lyfter upp någon höhö :P

Vet inte riktigt vilken riktning den skall, om någon riktning alls (ytterligare en sådan där låt jag tvekade inför att sutta åt skogen eller ladda upp). Arr'et är ett ihopsläng på test innan jag beslutade att skriva klart den eller inte. Tycker elgitarren låter lite ostig i sammanhanget? Sången är slask, men hade tänkt mig ett släpigt sångsätt något åt det här hållet. Var lustigt nog ett ganska svårt sätt att sjunga och få snyggt, trots att det låter väldigt "slafsigt".

EDIT: Förutom ett vanligt delay på vissa fraser finns ett viskat eko till vänster, veti f-n om det låter intressant eller bara konstigt.

EDIT: Nu i utkast 3, lagt till ett mellanspel o en 3:e vers + lite smått o gott fixat.
EDIT: Utkast 4. Lagt till ett sista gitarrsolo då det kändes som att det ledde dit så att säga. Inte direkt nöjd med det men känns inte som jag kommer jobba mer med denna låt så det får väl bara duga ;)


Länk: http://soundcloud.com/kristian-tigersoul/tvivel

Låttext:

Det finns så mycket mörker,
Som lagrats i min själ,
Dagarna är gråa,
Och tiden står mest still

Jag orkar inte bry mig,
Jag orkar inte gå,
Vart ska jag ta vägen,
Göra av mig själv? (V)

Instrumental vers (halv)

Hur fick allt det hända,
Som inte hända skall
Vem kan jag anklaga
För mitt sönderfall

Jag vankar runt i väntan,
Jag går i gamla skor,
Men hur ska nåt förändras,
När tiden mest står still  (V)

Mellanspel

När ska båten komma
Som tar mig härifrån
Havet ser så mörkt ut
(och) Vinden blåser snålt

Jag är väl själv att skylla
Man når så långt man går
Ingenting är gratis
När allt är som värst

52
Demolåtar / Tigersoul - Moonlight
« skrivet: 04.10.2012, 21:38:06 »
UPPDATERAD: Nu med en höjning, se sista posten för info. Även lite andra fixar, nu version 2b. Soundcloud uppdaterad, kan gå lite segt innan det syns här också då så ta soundcloud länken om embedden inte fungerar.

UPPDATERAD IGEN: Version 3, mest mastering och småfixar denna gången. Om ingen finner något anmärkningsvärt skulle jag nog säga denna är klar för släpp nu. Se sista posten för mer info.

----

Jag bläddrade runt på facebook där en vän hade bytt coverbild till denna:



Jag fick genast en sån där "burst of creativity" o fick ingivelsen att skriva en slags vuxen-vaggvisa och naturligtvis gjorde jag också så. Inspelning o arr är turbogjort, framförallt märkte jag att mina trötta öron la på åt hellskotta för mkt reverb. Grejen är att jag vill ha ett väldigt drömskt ljud så det ska var mkt reverb, men jag gick overboard kan man väl säga. Gjorde även en gurka kom jag på i efterhand att använda vokalverbet till allt (som har predelay o nedskruvad diskant) så det är ett hav av fel kring reverben kort o gott.

En del andra små fel o brister som sagt, men tar gärna en kommentar ändå ;)

Länk: http://soundcloud.com/kristian-tigersoul/moonlight

53
Demolåtar / Tigersoul - Believe (tidig slask)
« skrivet: 27.09.2012, 01:26:07 »
Slängde ihop en snabb slask på en låt jag skrev härom natten. Vet inte riktigt vad jag tror om den, stod o labbade fram o tillbaka med HUR den skulle sjungas. Blev så förgrymmad att jag höll på o slänga den åt all fanders tills jag provade ett minst sagt frisläppt sätt att sjunga den på som var det första som ev kan fungera. Rätt slaskiga vocals med lite konstiga toner hit o dit.

Länk: http://soundcloud.com/kristian-tigersoul/believe

Lyrics:

Bm
Red lights, streak by,         D            A
on your face, then your arm
     Bm
my emotions go wild,
First I smile, then I cry
         Em        F#
When I think to myself
              Bm
You could be gone


This time is, not the first,
That your act, ends up here

And no matter, what I do
This is where we end up,

And I think to myself,
How will this end?

Ref

A                  G            D        A
  Why can't you believe in yourself, instead
You're running away into darkness again
                                Em   F#
I stay up waiting and praying again ...
F#                Bm
Praying, For your call


Memories, come back,
Of your smile, way back then

When the deamons, weren't here
When our life, didn't scare
       Em             F#
I long back to those days,
what went wrong?


I fight you, I try
but your mind is too dark

I'm watching, in pain
As your life fades away

And I pray every day,
for things to change

Ref

A                  G            D        A
  Why can't you believe in yourself, instead
You're running away into darkness again
                                Em   F#
I stay up waiting and praying again ...
F#                Bm
Praying, For your call

    Em      F#
One day it ends… (avsl ev här)

54
Vad gör man som musiker åt alla jäkla telefonförsäljare? Svaret är att man spelar in detta på mobilsvaret:


ps: kan inte lägga den som mp3 då det är lite halv-cover sådär o vill följa reglerna ;)

55
Satt o spelade lite på pianot mitt i kvällens sena timmar o hittade en liten sorglig truddelött som omedelbart berättade en historia för mig om en kärleksaffär som trots alla önskvärda komponenter inte kunde leda till mer på grund av att den ena partens rädsla för att lämna sin man. Jag skrev ihop 2 verser på 5 röda och kände direkt att det här, så klart, ska sjungas av en tjej. Jag smattrade ihop en oerhört obearbetad grov slask med ännu slaskigare vocals än vanligt för att illustrera den grova tanken med arr'et. (jag borde skämmas över dess kvalitet  :lol: )

Någon kvinnlig vokalist på KR som lockas kanske? Man vet aldrig, det var en kul grej bara o tänkte att vaf-n jag kan ju lägga ut den! Ej färdigskriven men det är nog en snabb sak om någon är sugen på att gala lite.

Länk: http://soundcloud.com/kristian-tigersoul/tigersoul-in-my-heart-15

Text:

There's a room
In my heart
A hidden spot for you

There is a time
And a place
For our love to grow
In peace
But for now
I keep you In my heart

I tell the truth
No more lies
You have swept my heart away

But there's a part
Of my mind
Where a wall of fear stands guard
I have tried
But I am not that strong (sjunger något annat i låten, som jag tror blev bättre skratt)

Don't you cry
We'll be fine
Our love won't die away

Close your eyes
Dream away
That's the place where I will stay
Before long
I'll come right back to you


Mellanspel / Solo etc (relativt långt med ett litet crescendo av något slag som sen tonar ner till ett avskalat arr igen)

O så den sorgliga knorren:

Time went by
Wonder why
I broke my heart with you

Has my name
Still a place
In your heart deep down inside
Did I lie
Or do you feel the same?

Jag vill ha det lite osäkert... vad menar hon med "broke my heart", ångrade hon sig? Och vart är hon nu? är hon fri? söker hon honom med dessa rader kanske, eller är hon fortfarande kvar och ifrågasätter hela affären? Kanske vet hon inte? :P tadam tadam :p

EDIT: uppdaterad med full text o en rad andra små godsaker. Se nedan för mer info.

56
Färdiga produktioner / Tigersoul - No regrets (I'm free)
« skrivet: 10.09.2012, 14:34:39 »
LÅTNAMN: No regrets (I'm free)
ARTIST/GRUPP: Kristian Tigersjäl
GENRE: Pop?
LÅTLÄNGD: 3:45
KOMPOSITÖR: Kristian Tigersjäl
PRODUCENT: Kristian Tigersjäl
EV. MEDVERKANDE: -
INSPELNINGSÅR: 2012
FORMAT: mp3, soundcloud
OMSLAG: kommer

Länk: http://soundcloud.com/kristian-tigersoul/no-regrets-draft-not-finished

Skivomslag kommer o när jag får en stund över slänger jag nog upp den på musiktjänsterna (har ju bara en låt ligger där, måste ju börja bygga lite haha!)

Tack för det stora engagemanget i låten, ni är wonderbar! puss på er! ;)

Noteringar för de som följt låten:
- Ändrade nivåerna på vågor o fåglar på slutet, var lite högt precis som några påpekade.
- Gjorde ingenting mer med vokalspårets EQ. Efter mycket granskande i den bästa återgivning jag har tillgång till så finner jag inte ett tillräckligt problem för att göra så djupa förändringar som skulle krävas pga interaktionen mellan spåren i låten.

57
Demolåtar / Tigersoul - No regrets (I'm free)
« skrivet: 31.08.2012, 00:59:25 »
Då var det dags igen, jag gör inte klart tidigare projekt utan börjar på nya. Men jag har på intet sätt glömt bort dem och jag SKA göra klart dem, I promise!! Men pennan fick liv o ville skriva, o då vill ju musikern i mig spela lite ackord till det med, och spela in det, och arra det... och sitta ända in till sent på natten!

"No regrets" fick låten heta men jag är inte helt 100 på låtnamnet, någon får gärna föreslå ett alternativ baserat på texten. Apropå texten så är jag ganska nyfiken på vad ni säger om den, eller kanske rättare sagt tolkar den. Jag garvar fortf åt sista raden i andra versen "non-sexual way". Är det för knasigt eller funkar det? Det är ändå en av ledtrådarna till vad låten handlar om ;)

Elgitarrsolona är bara en "placeholder" eller illustration, det ska inte direkt låta sådär men jag har inte kommit på hur det ska låta ännu, så det fick vara sådär så länge lite illustrativt. Kom gärna med förslag på HUR solot SKA låta??

I övrigt är det reverbsjuka på den här låten, men jag känner att det ska vara ett rejält reverb på det här temat o typen av låt, eller?

Länk: http://soundcloud.com/kristian-tigersoul/no-regrets-draft-not-finished

Låttext:

Verse

The sun has just come up
in this perfect land of blue

There's nothing in my way
I can see through all the clues, today

The waves are rolling up
On the cliffs beneath my feet

The air is fresh and salty
No more worries, all is sweet, today

Chorus

And even if my time is gone
I have no regrets, my soul is cleansed, from shame… and I'm home

Verse

A palmtree reaches up
To a cloudless sky in blue

The sand is white and warm
As I walk toward the sea, I'm free

A group of girls show up
All dressed in shades of white

I love them all so much
but strangely, in a none-sexual way

And even if my time is gone
I have no regrets, my soul is cleansed, from shame… and I'm free

Repeating

58
Demolåtar / Tigersoul - Faller (ny version nu lite mer utvecklad)
« skrivet: 22.08.2012, 18:48:21 »
Fick en hemläxa från min sångpedagog som bestod i att sjunga på ett annat sätt, med betydligt mer stöd. Jag sjunger mycket med halsen så jag gick i läxa att träna på det och hur bättre gör man det än o skriva en låt och arr'a den? :P

Till min glädje upptäckte jag att den här sångtekniken förändrar min röst på ett positivt sätt. Jag får bort mina vassa vokaler (A,E framförallt)som jag inte alls tycker låter särskilt musikaliska så det var en glad överaskning. Observera att refrängen är ganska shaky o jag vet inte riktigt vad jag vill göra med den, måste få lite bättre kontroll mellan hes sprödhet o tryck tror jag. Det blir inte bra iaf.

Jag har ju alltid velat ge mig rock också så jag slog två flugor i en smäll o drog ihop en rocklåt lite åt Thåström hållet. Arr'et är jättegrovt får man väl säga, gitarrerna är inte tajta för fem öre och jag är inte säker på någonting känns det som haha. Jag har ingen erfarenhet av att spela elgitarr o lägga rock-arr så kom gärna med förslag!

Vad tycker ni om låten (låtstarten) i övrigt?

Och framförallt: den nya sångtekniken? Nu lägger jag ju in lite extra "hest sound" för att passa låten, men om ni lyssnar på vokalerna tycker jag de är klart bättre? Observera, ingen de-esser!! så skit i o lyssna på SSSS.

Länk: http://soundcloud.com/kristian-tigersoul/faller-heml-xa-i-s-ngteknik-j

EDIT: Jag har mixat vocals jäkligt hett, men det känns ändå på något sätt rätt i det här arr'et och med den här rösten, rätta mig om jag har fel? Det låter för hett varje gång jag börjar spela den men känns snart rätt när man lyssnat ;) Kanske är lösningen nogranare envelopes vad vet jag!

Text:

Det är så jävla lätt, att falla
Allt som krävs är minsta sten
Och när det väl börjat gå utför (lägre)
Så går det jävligt fort

Och när man står där nere på botten
Och räknar varje steg
På den långa vägen uppåt
Så vet man ändå att man snart står där igen, och

Faller ner igen, och
Sabbar sitt liv igen
Och man Faller allt längre ner
När kommer gränsen då man inte pallar mer
Och ger upp

EDIT: Andra utkast, se längre ner i tråden för info.

59
Se länk, undertecknad som postat det:

http://discussion.evernote.com/topic/28658-cross-platform-monofont-hack-for-musicians-must-read-for-musicians-using-evernote/

60
Demolåtar / Tigersoul - Fields of defeat
« skrivet: 16.08.2012, 18:53:49 »
Tar en liten paus från mitt andra projekt som kräver ny sång för att lufta huvudet lite o göra något annat.

Den här skrev jag i förmiddags och fick känslan av att den skulle sjungas, well någonting sådant här! Det är en väldigt grov slask där gitarren knappt är läge o kommentera ens, allra minst det sk solot. (Jag o gitarr-solon...). En obehandlad tagning på vokalspåret och tja, en test helt enkelt. Vad tror ni om sångteknik och låt? Och påminner låten om något? Jag hör bara småspår här o var, inget allvarligt.

Link: http://soundcloud.com/kristian-tigersoul/fields-of-defeat-testrecording

EDIT: Uppdaterad version, fixade lyrics (småfix i melodyne)
Lyrics:


           D
Put down your sword
Give up your shield
There is no hope

There is no end
             Bm
To this war
        A

Your troops lay scattered on the ground
        G

Your hope is dying in the burning sun

            A

On the fields

          Bm

Of defeat


Put down your map

Give up your dream
There is no hope
There is no way
To win


Your plans lay crumbled on the ground
Your wishes die with the setting sun
On the fields
Of defeat


Stick
                       E
(and) All the men
                  G
That was slaughtered
             Bm
Was in vain


             E

All the pain

That you suffered

Was in vain



Ev 2x fields of defeat



Put down your pride

Give up your fight
There is no hope
There is no way
To rule


A seed of joy hides in the ground
Your soul awakes to the rising sun
On the fields
Of defeat


Solo: Bm / / / | A / Bm / | x2



Ev enbart upprepa andra satsen "a seed..." 2x


Paus 1 takt


Sen 2x on the fields...


Avsluta på Bm




61
Efter alla låtar med sprött, luftigt, försiktigt o tillbakadraget så fick jag ett upplägg ikväll här för någonting betydligt mer "rakt på sak" och det är ganska olikt det jag pillat med än så länge får man väl lov o säga. Bara en kort test med gura o voice än så länge, kom gärna med kommentarer, tror ni det kan bli något? Låttext nedan.

Slasksjunget i vanlig ordning, ber om ursäkt för garvet, jag insåg inte hur jävla lång fras det blev utan möjlighet att andas ;)
Det ligger en lite djupare tanke bakom pratet om dåren, men det kan jag dra lite längre fram.

Länk: http://soundcloud.com/kristian-tigersoul/the-fool-just-a-draft-of-an

G#m              C#
      I got my mind set at a
G#m        C#
Foreign place
            G#m           
I got a big pile of garbage lying
D#
In my way
               G#m             C#
I got my reasons to reject ev e ry thing
G#m            C#
You calling sane

Theres a sickness in the normal
that I just cant fake

Ref el stick

                      E           F#         G#m
(Cause) Im a different kind of creature
a different shade of gray
          E         F#            B        E
I'm a genuine fool, I'm a hint of truth
         E              F#      G#m
In a world that's built on lies

62
Demolåtar / Tigersoul - När du går - NY VERSION!
« skrivet: 07.08.2012, 03:39:35 »
Halloj på er!

Äntligen börjar det bli klart med omrubistreringarna i studion så man kan ägna sig åt musik igen!

Satt o skrev på en låt idag som jag av någon orsak la väldigt högt. Det liksom kändes som den skulle ligga där uppe. Frågan är om det fungerar?? Musikbakgrunden är BIAB renderad för o spela in en snabb test bara och röstspåret är en enda tagning utan varken röstuppvärmning eller några fixar så tydlighet i uttal och pitch kan säkerligen bli bättre, men frågan är om det blir bra? Det känns som det är falsett eller nära falsett mer eller mindre rakt igenom.

Det var en mildare mardröm att mixa för att få rösten tydlig. Jag drog upp runt 2khz för att tränga fram tydligheten och pga den illa anpassade instrumentbädden som kampar rejält om det området med sina gitarrer fick jag dra ner dessa på samma ställe. Resultatet är lite burkigt sound men för att försöka illustrera någon slags idé kring sången med ett illa valt arr. Jag är tyvärr ändå relativt säker på att den som inte läst texten inte har en jäkla aning om vad jag sjunger dessvärre, samtidigt kan man väl kanske kalla det en viss... stil? Äh låt kommentererna hagla, vad tycker ni? Låten i övrigt är väl inte precis klar, det hela blev mer o mer en test i sångteknik!

Låt texten slänger jag in nedan, men kolla först om ni kan urskilja orden utan att läsa ;)

VANLIG MEDIA LÄNK NEDAN OM SOUNCLOUD INTE FUNKAR (gör den inte just nu iaf)


EDIT:

Nu har jag lagt upp en ny version med ett riktigt ARR lagt. Det är fortfarande samma sångspår men visst kommer rösten fram betydligt bättre här. Sången ska dock göras om o bli mer tydlig o ren så klart, men tycker ni det går åt rätt håll?

Vers

Mörkret är kvävande svart i ditt rum
Inga strimmor av ljus

Natten är stilla men tankarna far
Dit dom inte får va'

Morgonen gryr men din mardröm består
Allt mera fast på ditt spår

Ref

Och regnet det faller
Fast tiden står still
I ditt bröst
Dit ingen kan nå

Och tårarna skriker
I regnets freni
Det är tomt
Och ingen ser på

När du går

Inst
Am E Am E Am

Vers

Tyngden har lättat, snart ordnar sig allt
All din väntan är slut

Krigarna letar sig fram till sitt mål
Du ligger tyst och ser på

Älvorna dansar runt djävulens bål
Strax bortom dimmans ridå

Ref
Och regnet det faller
Fast tiden står still
I ditt bröst
Dit ingen kan nå

Och tårarna skriker
I regnets freni
Det är tomt
Fastän alla ser på

När du går

Inst
Am E Am E Am

63
Studio, produktion och övrigt / Mixa körer - vart börjar man eg?
« skrivet: 06.08.2012, 14:33:41 »
Är ju som de flesta vet nybörjare i mixandets gyllene sfär. Något jag aldrig fått kläm på, och aldrig vidrört knappt, är körer. Försökt köra mig själv vid något tillfälle men det lät bara underligt, ungefär som att jag delvis fasade ut mig själ. Vart börjar man egentligen? Dum fråga kanske men jag har inte hittat så mycket om just det här faktiskt, ingen som sitter på några länkar eller dyl? Ska dra in en låt snart i duett är det tänkt och insåg genast mina bristande kunskaper ;)

64
Halloj på er!

Så har mitt TD-4KX2 kommit och det är inte alls tokigt. Däremot har jag ingen aning om hur hårt jag ska spänna mesh headsen. Det står ju i manual att man måste göra det innan man börja spela och jag har gett dem några lätta tag så de nu känns, tja... okej? Saken är att jag inte har någon erfarenhet av trummor så rådet "som en vanlig trumma" hjälper mig inte nämnvärt. Jag har spelat rätt soft på dem än så länge i händelse av att de är för otajta, vad går man på egentligen? Jag har märkt att det blir en hotspot precis vid v-drums logon (kl 6) men annars verkar de trigga jämnt runt hela trumman o känns väl okej? Som sagt väldigt svårt att avgöra för en icke trummare, kan man spänna dem för hårt? För löst är tydligen inte bra iaf.

65
Jag har alltid varit ett stort fan av Evernote av flera orsaker. Jag tänkte dela med mig av mitt workflow i detta program som tips för andra som kanske inte upptäckt programmets fördelar.

För det första kan det man skriver in i evernote nås från både dator, ipad, iphone, android och webb. Man kan mao nå sina låttexter VAR SOM HELST o när man skriver eller uppdaterar på ett ställe finns det alltid uppdaterat på alla andra ställen. Väldigt trevligt bara det. Det finns även en inspelningsfunktion som iofs inte låter jättebra, men filerna tar liten plats och det duger för att man ska komma ihåg vad man eg menade med den där ackordföljden eller hur melodin gick nu igen. Jag brukar stoppa in små inspelningar mellan olika delar på låten jag skriver för att förtydliga exakt vad jag menade med ackord o melodi. Jag gör en kort inspelning på ett parti enbart om sedan detta parti upprepas med annan text så gör jag ingen ny inspelning. Vid nytt parti, en ny inspelning osv. Det ser ut som på bilden nedan.

När jag sen kommer på nya idéer men inte vill radera de gamla kopierar jag bara hela låten o lägger in en ny version överst i dokumentet och börjar ändra den där. På det sättet har jag alltid kvar den tidigare versionen så att jag kan spåra mina idéer och förändringar om jag te.x kanske lägger den åt sidan så länge att jag glömt bort hur jag hade tänkt eller tänkte innan.

Helt klart ett riktigt kanonprogram som är gratis att använda så länge man inte trycker upp för mycket data som te.x inspelningar. men de här lågkvalitativa inspelningarna tar som sagt inte stor plats så det är inget problem. Vill man förresten ha bättre inspelningar går det utmärkt att spela in med en annan app i mobilen (eller på datorn) och dra in den filen i evernote. Man kan även dra in bilder, tabeller, hela websidor, ja i princip vad som helst. Det är mitt universalverktyg verkligen.

Länk till bilden: http://d.pr/i/LIxQ

66
Ett litet bidrag till er andra där ute. Har använt den här genom åren en hel del. Det är kort sagt en tabell över vanliga ackord i alla tonarter. Den är byggd på steganalysen men innehåller numera även lite information om funktionsanalys. Tabellen funkar för både dur o moll.

Stort teckensnitt = dur, litet teckensnitt = moll. Tabellen är dock "sorterad" enligt dur för att undvika behovet av två tabeller. Vid annat moll-mode än natural så får man höja vissa steg, info om vilka längst ner under tabellen. Man kan naturligtvis använda andra ackord än dessa i en låt, men dessa är vad jag under åren ansett som de vanligaste och räcker till för de flesta låtar om man te.x ska transponera. Slutligen har jag låtit konstigheter som te.x "Fb =E" finnas med, orsaken till detta är att det ska vara så pedagogiskt som möjligt för den som lär sig hur allt hänger ihop.

Vet inte om den är till användning för någon annan men jag har ofta sneglat på den o tycker den är snabbare än kvintcirkeln.

https://sites.google.com/a/tigersoul.se/home/downloads/Chord%20Table%20by%20Kristian%20Tigersoul%20-%20a%20guide%20to%20common%20chords%20in%20all%20keys%20and%20their%20relationship.pdf?attredirects=0&d=1

67
Sitter i ett rum som är behandlat hyfsat bra vad gäller första reflektioner. Bas behandlingen är dock väldigt basic, har ett hörn rejält behandlat med dubbla fällor men det är allt. Jag kommer sannolikt inte kunna göra så mkt mer för det är mkt prylar o lite möjlighet att ändra på något. Har mätt upp rummet och baskurvan är väl inte direkt jämn där man sitter o jobbar, det finns dippar och toppar, men när man kör en testtons-svepning så är det ju inga totala nulls eller enorma toppar, men inte bra heller.

Jag har just nu KRK RP-5 monitorer, de låter riktigt bra i rummet utöver faktumet att det inte finns någon bas att tala om, så jag funderar på en KRK SUB 10S. Frågan är dock, om det mest sannolikt bara kommer bli skit av det i rummet som det är eller om det är ett vettigt köp? Det finns möjlighet att koppla in en pedal till subben för att slå av på dess hantering av basen så det finns ju möjlighet att slå av om det i vissa lägen inte är önskvärt. Vad tror ni? Den känns lite dyr för att bara total-chansa, 3700 kr. (även om man så klart kan dra den från thomann o få 30 dagar på sig att testa så klart)

68
Hallå där trummisar!

Jag är ingen trummis, jag är gitarrist o keyboardist. Jag har alltid lagt trumspår med midi keyboard men finner det FRUKTANSVÄRT oinspirerande, rent utav en tråkig del. Så fort den enkla beaten ligger så sitter jag där o kliar mig i huvudet o vet inte riktigt vad jag ska göra för att få det lite mer levande. Så satte mig bakom ett elektroniskt trumset i en musikaffär nyligen, mest på skoj, men märkte DIREKT hur jag fick betydligt mer idéer för vad man kan göra med trumspår. Det var KUL med trummor helt plötsligt.

Så tanken slog mig att skaffa ett relativt billigt set o ställa in i studion för att helt enkelt spela in trumspåren på för att få lite mer feeling o framförallt mer kreativa trumspår. Tänker jag galet här eller är det en vettig tankegång? jag känner inte direkt många som använder ett trumset för att spela in trumspår, de flesta sitter med sina midi keyboards o är uppenbarligen nöjda med det. Är det mig det är fel på eller är det ett vettigt tillägg till studion helt enkelt?

För att övergå till potentiella köp så tänker jag mig något mellan 4-6000 kr. Jag har efter att ha hamrat lite på ett riktigt insett att jag definitivt inte vill vara utan nät-snare, för gummi där kändes inte så skoj. Pukor kan jag överleva med gummi i värsta fall. Ljudmodulen behöver för övrigt inte låta supersuper-bra eftersom allt seriöst kommer gå genom midi och därmed använda ljud som troligen ändå är bättre än vad modulen klarar av att spotta fram (antar jag? tänker jag fel?)

Vidare så kommer jag (om jag köper ett set dvs) hänga upp ett par fina datorhögtalare av den dyrare klassen bakom med en rejäl baskagge som jag sen routar på ett sådant sätt att jag kan få hela studioljudet ut dit. Så inga behov av högtalare heller.

Jag har tittat på:

- Rolands V-drums HD1 (lite) o även HD3. Jag vet inte vad jag ska säga här, den är liten o smidig, o snaren var nice, men det andra kändes litet o baspedalen var allt annat än rolig, kändes konstigt.

- De lite bättre setten från thomann, te.x det här:


http://www.thomann.de/se/millenium_mps600_professional_mesh_set.htm
http://www.thomann.de/se/millenium_mesh_headmps600_edrum_set.htm
http://www.thomann.de/se/millenium_transformer_bundle.htm <--- FÖR DYR

Såg även det här på en lokal musik affär:

http://www.jam.se/slagverk/trummorstativ/A49743/

Som jag ser det funktionsmässigt så tycker jag ju thomann-settet i mitten verkar vara mest för pengarna, o hårdvaran verkar rejäl som tusan. Ljudmodulen kasnke inte är tipptopp, men det låter på youtube klippen jag hört som att det låter skapligt.

Tar gärna emot några förslag o i huvud taget en kommentar på min tankegång med att spela in trumspår med ett trumset ;)

69
Satt o skrev på en svensk låt här igår och slängde ihop en slask idag på den.

Till att börja med: slasken blev rent fruktansvärd, sjöng småfalskt utan uppvärmning o försökte rätta några ställen a la turbofart i melodyne med resultatet att skiten blev ännu värre (glömde tonarten) så sången är ren dynga o skit. Arret bakom är slask o mest ett stöd för en testinspelning, vet inte riktigt hur det ska se ut när/om låten blir skarp. Förslag mottages ;)

Vad tycker ni däremot om text, struktur o harmonier? Gjorde en liten departure från de enklare harmonierna och modulerar hela refrängen till en annan tonart. Vers är i E, refrängen i F#. Är inte helt hundra på tillbakagången till ursprungstonarten. Jag kör med B A E F# F#m E <-- där är det E igen. A'et ger en hint och F#m gör det definitivt är väl tanken. Någon välbevandrad inom modulering (modulation?) får gärna plinga in här o kommentera det.

Går för övrigt budskapet fram i texten? Känns låten intressant med sin lite hook-lösa design? Jag upplever B-frasen som ett stick snarare än en refräng just för att det inte finns något särskilt konkret centrum/hook i låten som upprepas även om förvisso B-frasen upprepas, men här kanske jag är ute o cyklar definationsmässigt.

70
Färdiga produktioner / Tigersoul - Någon annan
« skrivet: 14.07.2012, 13:30:42 »
LÅTNAMN: Någon annan
ARTIST/GRUPP: Kristian Tigersjäl (Tigersoul på forumet)
GENRE: Popballad
LÅTLÄNGD: 2:55
KOMPOSITÖR: Kristian Tigersjäl
PRODUCENT: Kristian Tigersjäl, John David Karlgren
EV. MEDVERKANDE: -
INSPELNINGSÅR: 2012
FORMAT: mp3
OMSLAG: ej klart, kommer snart.

Hallå där gott folk!

Då var det dags för en färdig igen. Denna gången har jag co-producerat med John David Karlgren (ej medlem på forumet). Det blev min nu gamla "Någon annan" som fick ett fullskaligt arr. Det var ruskigt kul faktiskt att co-producera, väldigt lärorikt och låten fick ett lite annat uttryck än vad jag enbart själv kanske hade valt. Kom gärna med kommentarer!

Mix o mastring tror jag är i princip klart sånär som på några detaljer som vi eventuellt ska göra något med. Bland annat undrar jag fortf om inte crashen här o var är lite för hög? Någon tyckte sig höra distortion i sångspåret någonstans men jag kan själv inte höra något sådant, möjligen när jag spelar den på vissa skithögtalare men då kommer den eviga frågan om man ska ta hänsyn till uppspelning på sådana platser? Mastern ligger iaf på -1dbTP så det handlar nog mer om innehåll än peakar i sådana fall för dessa sämre utrustade uppspelningssytem.



Sidor: 1 2 3