Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - adrumdrum

Sidor: 1 2 3 4 5 ... 7
1
i manualen till TD-20 har jag förmig att det var 2 varv på stämskruvarna som rekomenderades.
Altså låssa helt på skruvarna, dra åt med ändast fingrar så hårt du kan sedan 2 varv med nyckel.

2

Du kan kanske trycka upp den i ett hörn i taket? Du får viss horneffekt och dessutom långt till begränsningsytor som kan ge destruktiva reflexer...

Jag har faktiskt funderat över varför absolut ingen har subbasar i takhörn egentligen, utöver att det är jävligt jobbigt rent monteringsmässigt så klart... och kanske i detta rum, kanske för att även de ytorna är ganska belamrade... åtminstone de främre, eller iofs det finns möjlighet i det bottre högra hörnet, men då talar vi om ett hörn som är nästan 3 meter bort från där jag sitter medan monitorerna är typ en halvmeter bort, kan inte bli bra.

man undviker hörn efter som det gör att ståndevågor(Modala frekvenser) blir förstärkta.

3
Assymeteri!  :wub:

stavas med ETT S ja... B)

4
...

Är väl ändå ganska overkill med 2 subbar kan jag tycka. För "vanligt" mixeri duger en sub alldeles utmärkt.
Man sitter ju nära studiomonitorena i de flesta fall och en sub under bordet gör jobbet, inga riktningsproblem. Jag skulle vara oroligare för jobbiga resonanser.. :)

Det är ju jobbiga peakar och utsläckningar du kan undvika genom att ha flera och placera dem förståndigt! ;-)

Ja, det kan gör mycket för basen om man lägger ner lite tid och ljusterar in högtalarnas placering och sub, även placering av lyssnignspossition.
Så länge man mäter(ljudmätning) det så man vet vad som händer.
Subben kan man placera vartsomhälst(i främre delen av rummet såklart) så länge man inte kan uppfatta varifrån den spelar(att man inte hör om det kommer från höger eller vänster).

Att använda 2 subbar kan (i vissa fall) ställa till mer problem än det åtgärdar, speciellet om det är symetrisk placering av subbar. Oftast placerar man subbar(om flera) assymeteriskt i symetriska rum.
Som sagt om man har regäla dippar(sbir) i närfälts monitorena så kan en sub åtgärda detta om men hittar en bra placering.
Hälst bör man ljustera närfälts monitorena föst om det inte är några fysiska hinder för detta. (exempelvis i min studio så är bästa placering framför en dörrjävel :angry:).

När det gäller basfällor så behöver dom inte ta så mycket plasta utåt i rummet om man bygger membran absorbenter(ca100-200mm djup beroende på vad det är för membarn och absorberings frekvens).
även (enlagers) gips väggar kommer absorbera en del bas.

5
Studio, produktion och övrigt / SV: Studiobygge - sammanfattning?
« skrivet: 20.06.2012, 22:20:21 »
Hehe.. trodde att detta var ett forum om studiobygge.. ;)

Men tack för alla svar & väntar på fler.. :D

ställ frågan på studioforum istället så får du fler och framförallt serigösare svar. http://forum.studio.se/index.php/forum/31-studiobygge/
här finns att läsa om studiobygge: http://johnlsayers.com/Recmanual/index.htm



6
Studio, produktion och övrigt / SV: Progressive / Artrock-tråden
« skrivet: 24.04.2012, 04:12:35 »


Personligen anser jag som anser att ELP's TARKUS från 71 är all proggrocks mutherfjucking mother. Spelas på högsta möjliga volym. Disten du hör är inte från stereon, det är inspelat så. Så jvla analogt det bara går. Vilket lir.



hela skivan är ju "out off pitch" i den där youtub länken, exempelvis 2 första akorden, tarkus - Stones Of The Years, när sången kommer ska det va Cm och C# här är det surt C#m och D. förmodeligen nått fel med sampleraten.

edit: hittade en som går i rätt pitch:


7
Studio, produktion och övrigt / SV: Musikundret bygger 15m2
« skrivet: 12.04.2012, 03:41:49 »
tycker inte du ska dela av rummet, ca 12-15m2 är minimum för ett rumtrollrum ska blir bra.(rekomenderad storlek är dock att kontrollrum ska va 27hz långt vilket är ca 6,5m)
det är bättre att spela in i ett bra kontrollrum än att mixa i ett dåligt kontrollrum.
rummen måste ju akustikbehandlas vilket tar upp rätt mycket plats(pga de fysiska lagarna).

exempelvis att bygga ett rum efter john sayers "diy wall units" modell skulle bli bättre, ljudmässigt, både för mixning och inspelning.
http://www.johnlsayers.com/HR/index1.htm

8
Studio, produktion och övrigt / SV: Min nya studio / Studiobygge !
« skrivet: 24.03.2012, 23:15:33 »
tycker du att det låter bra?(man brukar vilja undvika sånna här tunn absorbering och mattor då det bra absorber höga frekvenser och länar dom större "problemen" opåvärkade)

9
Jag vet att många gillar King Crimson men jag fattar inte varför :(

Allvarligt är det här det bästa av King Crimson? Låter mest som skalövningar!
samma "skalövningar" på den här åxå?
&ob=av2n
 
det här är bland det Bästa:





10
King crimson
Camel
Focus
Ekseption
Emerson lake and palmer
Egg
Gentle gaint

man kan ju lyssa mellan sångdelarna på låtar...

men exempelvis dessa är helt instrumentala:

Egg - Symphony No. 2

Egg - Enneagram
äå
King crimson - Larks' Tongues In Aspic Part

King crimson - red

Focus - eruption

ELP - Tank

Came -l Fritha Alone and The Princesse Perdue

Camel -Rhayader

Ekseption - The 5th

11
Nån mer som vet något om det här?
Skulle uppskatta mer info!

man upp ljudet långsammare/snabbare när man filmar, exmpalvis 50% långsammare sedan och sedan spelar upp filmen 50% snabbare mot orginal ljudet. man kan åxå att köra förre antal bildrutor eller en kombination av båda(långsamt ljud/snabb film varianten).
det brukar dock vara nån effect man använder så att det ska se ut som färre bildrutor, och inte att man konverterar om filmen till lägre antal blidrutor.

12
Studio, produktion och övrigt / SV: rew mätning. Vad är bra?
« skrivet: 19.02.2012, 05:42:39 »
det är ännu viktigare med jämn RT och ETC.
läs här, det är samma typ av mätdata i FM som REW
http://forum.studio.se/index.php/topic/90152-maeta-kontrollrum-med-fuzzmeasure/

det är åxå väldigt viktigt vart hörgtalare och lyssningspossition är placerad för hur bra resultat det blir. det kan bli stora dippar om hörtalarna inte är placerade på bästa ställe. så det är värt att tästa olika placeringarar, både lyssningspossition och högtalare, och mäta och se vart det är jämnast i basen.

13
Studio, produktion och övrigt / SV: Svensk punk-proggQuizz
« skrivet: 06.02.2012, 00:39:25 »
ingen som vill va med o starta en ny musikrörelse?
tänkte kall det jaz(uttalas jazz) eller jass(samma uttal)... nej altså det har ingen ting med jazz och göra miskaliskt utan det texternas innehåll som har ett jazzigt budskap. :D :D

14
Autotune och Melodyne är fantastiska saker som får sången att låta som död sinusvåg :mellow: :mellow: :mellow:




15
Studio, produktion och övrigt / SV: Ännu ett studiobygge
« skrivet: 12.01.2012, 22:32:58 »
dess akustiker finns i stockholm:
ingemar olsson http://www.audiolab.se/
Lennart nilsson http://www.akustik.nu

16
OK - misstänkte att det fanns goda skäl att ha sådana... ;-)

finns åxå goda(er) skäl att ha ett rum som är korrekt akustikbehandlat åxå, annars kommer man bara höra högtalaren(oavsätt vad det är för högtalare) förvängd av rummets (dåliga)akustik. bra rum och högtalre det är det bästa vektyg man kan ha när man mixar.

17
Plattorna väger ca 1 kilo och dom ska upp på väggarna inte något tak, Väggarna och tak är i trä :)

fast även trä väggar är ljudreflekterand, dock inte i låg bas, där lär det absorberas och även läcka ut utväggarna.
om du ska lyssna på högtalre i rummet så viktigt att även få bort tidiga reflektioner fån taket, det vill man vid inpelning åxå.

om det är vanlig tunn(45mm "eggkatrongs form") skummabsorbet du menar så är det för tunnt, sepciellt om det sitter direkt mot väggen. absorberar bara högdiskant.
skummabsorbent kan man använda som yta men man bör ha tjockare absorbering bakom, 95mmglasull(exempelvis isover piano)+100mm luftspalt.
oavsätt vad det är för absorberingsmaterial(skumm, glas eller sten-ull) så bör man undvika att använda för tunnt efter som risken oftast är att rummet låter "burkigt" efter som det bara absorberar högfrekvens. det finns altså risk att rummet låter som "proximity effect" hos mickar.

altså den här varianten?

18
Studio, produktion och övrigt / SV: Pc/Mac ?
« skrivet: 02.12.2011, 02:24:16 »
Jo plattformarna är nog lika bra men det finns ändå mer gratispluggar för PC än MAC punkt slut. :angry:

stagg stara är nog inte lika bra som Fender men man får ändå med gratis plektrum... :D

19
Låter som en mkt bra idé herr thé, jag skulle ju använda stenullsplattor i sista lagret in mot rummet (inte de allra hårdaste dock, det finns ett mellanting som är klar hårdare än glasull/isover) som har bättre dämpfaktor, sedan klä in med ett tjockare tyg eller tätfibrig väv som finns på mer välsorterade tyg-grossister typ swelogent...lycka till!
 :)

nej inte till basdempning(vilket är viktigast, oftast), där är låg densitests isoleringa att föredra(och tjock).
men det bror på om det är porös absorbering eller resonans basfällor och vilket djup och frekvens.
man bör klä isoleringen i ett tunnt luft tranparent tyg eller absorberande tyg. inte reflekterande tyg.

om man har 2 rum och sedan tar upp håll i väggen mellan rummen(som att ta bort en dörr, även om det är isolering i hålet) så blir det bara ett rum.
det ena rummet bli i stället som en gigantisk helmholtz resonator i ett rumm som är stort som båda.
teoretiskt sätt iaf.

däremot om man bara tar bort skivmaterial på ena sidan av en vägg så, bort sätt från försämdrad ljudisolering med vanlig vägg, så ökar man rummets storlek med exempel viss 95mm om det är reglat med 2"x4".
ideén med isoleringen i mot rummet är helt okej, john sayers brukar rita studios med väggar/tak där reglarna/isoleringen är in mot rummet som då används till askustiken. dels för att få upp takhöjd men även för att slippa regla yutterligare för akustiken i rummet. dock byggas oftast bara vissa väggar eller tak så exempelvis där det sak va grundare spaltpanel resonator.

kolla här:
http://johnlsayers.com/Recmanual/Pages/Walls.htm

om det är ytter vägg i trähus så bör man nog inte tabort skivmaterl från väggarna pga kallt på vintern.

20
är nog ett tascam digitalbord TMD8000, vet inte om det tillverkas längre.

om man vill veta modeller på mixerbord så är det den här sidan man ska besöka:
http://www.recordingconsoles.net/consoles/consoles.htm

21
en bra ska att veta är att de frekvenser(i basen, om det handlar om sbir och modala frekvenser) du inte hör eller hör lite av kommer höras ännu mindre när du eq:ar upp dessa frekvenser.
varför? derför att dom får mer energi och då blir fasutsläkningarna ännu värre.

det bästa är att flyta monitorena och mäta vid lyssnings possition till man hittat ett ställe där man får så rak frekvens gång i basen som möjligt.

bästa stället som utgångs punkt för lyssingspossition brukar vara mellan främre tredjedelen och mitten av rummet.

22
det som du tycker är "fel" i And you and I gissar jag på att dom klippt ihop bandet.. det låter iallafall så.
fast åandra sidan så hadde dom ju 3månder och en dag på sig att fixa det där så dom är nog rätt nöjd.

gillar man prog rock så fårman inte missa denna:
låten("introt") vid 01:09 är ju ballast i världen Symphony No. 2 av Egg :)

23
Studio, produktion och övrigt / SV: Hängmatta
« skrivet: 02.02.2011, 22:18:11 »
jag gillar trasmatte EQ :D

24
Studio, produktion och övrigt / SV: Hängande innertak...
« skrivet: 02.02.2011, 20:11:50 »
hur högt är det till tak?

25
Studio, produktion och övrigt / SV: Smarta midilösningar?
« skrivet: 07.01.2011, 17:31:10 »
nej på färdiga midi filer lägger inte Logic in några ljud, Logic bara tolkar det som är programareat i midi filen. nummer för vilket ljud, volym, panorering mm det är på varge spår. om du kollar i event list på ett spår i en färdig midi fil så finns det lite inforamation före noterna.


du kan lyssna på sythljuden via ljudinterfacet i hardwaremonitoring, så slipper de gå genom programmet.

eller så kan du nog välja fysisk ingång på en AUX kanal, då behöver du inte ha rec intryckt på en audiokanal. då kan det nog funka med vanlig bunce ut i logic mixern, när det ska mixas i hop till en stereo audio fil. vet inte om det funkr, testa och se vad som händer!


Detta var ett riktigt bra svar, tackar tackar!

Men hur ställer jag in Hardware monitoring ?

Tack för all din hjälp!

Hardware monitoring är det du hör när inga knaler är mutade i ljudkorts mixern, kör du software monitoring i logic så ska dessa va mutade annars blir ljudet dubbelt.

men du kan som sagt köra det software monitoring på en aux i logic, välj den in-put du kopplat synthen till i ljudkortet på aunx:ens ingång.

26
Studio, produktion och övrigt / SV: Smarta midilösningar?
« skrivet: 04.01.2011, 22:44:20 »
nej på färdiga midi filer lägger inte Logic in några ljud, Logic bara tolkar det som är programareat i midi filen. nummer för vilket ljud, volym, panorering mm det är på varge spår. om du kollar i event list på ett spår i en färdig midi fil så finns det lite inforamation före noterna.


du kan lyssna på sythljuden via ljudinterfacet i hardwaremonitoring, så slipper de gå genom programmet.

eller så kan du nog välja fysisk ingång på en AUX kanal, då behöver du inte ha rec intryckt på en audiokanal. då kan det nog funka med vanlig bunce ut i logic mixern, när det ska mixas i hop till en stereo audio fil. vet inte om det funkr, testa och se vad som händer!

27
Studio, produktion och övrigt / SV: Smarta midilösningar?
« skrivet: 04.01.2011, 05:39:09 »
om du har EN synth-hådvara så kan du koppla det midi ut fån klaviaturen till midi in på ljudinterfacet(m-audio)
och sedan UT ifrån interfacet till ljudmodulens IN.
i Logic ska du välja midikanal.(ladda "new track" välj "external midi")
du kan sedan få upp en lista på alla ljud som stämmer mot synthens GM bank(127 olika ljud?)
måste nog även gör nån intällning för "midi channel" med mera i inspector för att det ska funka.
tror man kan välja 16 olika ljud(edast ett på varge kanal/spår) på varge "midi channel".
när du mixar ljud(igentelign styr volym och pan i syntyhen via midi) i  från synthen så sker det i MIDI mixern i Logic.

det är iaf inte så svårt att få det att funka. ska du koppla in fler synthar så behöver du dock mutikanals midi interface(tex motu). 

man måste även koppla sythen till en mixer/mumerings enhet och blanda(mixa) det med övriga ljud(2 stereo spår) och spala in mixen som vanlig audio(med mutad utgång annards blir det rundgång) istället för bunce ut. om du mixar ner via Bnce på stereo ut kanalen i mixern så kommer inte extern synth med efter som ljuden inte ligger i datorn.

28
Studio, produktion och övrigt / SV: Simmons sds7 eprom
« skrivet: 24.11.2010, 01:27:47 »
Grejen är att de tappat minnet i epromen som sitter i...På alla trummor Tom.

ja men då kan du altså bara spela pukljud?(ber om ursäkt för denna...dålig? ja!) :D

29
Studio, produktion och övrigt / SV: Grammofon ska bygga ny studio
« skrivet: 24.11.2010, 01:04:35 »
ja, men blir ju svårare men inte omöjligt.
en akustiker kan svara på hur ni ska göra det.

men det blir väl att ljudisolera runt pelarna. tror det skulle va bra att gjuta in dom i betong för att dempa resonansen.
golvet är bäst att gjuta i betong flytatande och ställa rästen på(väggar och tak).
golvet bör ha en resonans frekvens ner mot 10hz och det upp når man inte med en massa träreglar i golvet.
undvik alla typer av material som används vid instrument tillverkning(tex trä och tunnt stål) så långt det går.

30
Studio, produktion och övrigt / SV: Hur effektivast ljudisolera?
« skrivet: 18.11.2010, 20:40:55 »
det första man gör är att optimera lokalen för ljudisolering.
sedan bör man räkna på rummet storlek, vliket kan göras här(det står åxå varför) http://www.mh-audio.nl/RoomDim.asp

tänk på att det viktigaste är akustiken, dålig ljudisolering hörs inte på inspelingen medan dålig akustik hörs(gäller både kontrollrum och inspelingsrum).

för att svara på frågorna:
1. nej
2. nej
3. ja
4. double leaf rum-i-rum, flytande, med flerar lager demplimd gips, LJUDTÄT!(väldigt föränklat beskrivet)
5. ja

31
Studio, produktion och övrigt / SV: Bygga trumbås i villa
« skrivet: 30.07.2010, 01:48:56 »
Jag vill också passa på att säga att jag tänker flyta golvet och hänga taket, det ska vara en konstruktion som i princip dödar ljudet helt och hållet utåt.

varför inte flya hela skiten? finns isolering med typ gummiklossar(neopran kanske det heter??) i. 2 lager demplimmad sånskiva(flytande) på de och sedan bygger man väggarna med tak på. tror inte tyngnden från väggar/tak är nått problem efter som man brukar använda sådan isolering under flytande betonggolv.
http://www.vibratec.se/data_sheets/CDM-pdfs/Systems/ISO-DPM.pdf

32
Studio, produktion och övrigt / SV: När blev gubbrock gubbrock?
« skrivet: 26.07.2010, 18:37:38 »
gubbrock är motsarigheten till syjunta. typ 50+ gubbar som träffas i nån replokal och dicker en kopp kaffe och drar nån tafflig creedence låt... B)

33
Om kontrollrummet.com / SV: Rapport om död RSS-feed
« skrivet: 04.05.2010, 20:58:04 »
OK, det verkar som om HC har byggt om hela sin sida, och denna feed inte längre finns. De resterande feederna har ganska mycket liknande content.

Ifall ni har tips kring fungerande och BRA rss-feedar, tipsa på!

Får man fråga vad en rss-feed är?  :unsure:

rapprt status system, feed betyder att man matar in det manuellt.

nej jag gissar bra, ingen aning...

34
Studio, produktion och övrigt / SV: Klocksynk...
« skrivet: 29.04.2010, 19:41:22 »
Förstår inte rikigt vad du menar... Dels så är problemet med synk att jag kör två octopre och jag kan ju inte ha mer än en som master.

Sen så är det två ADAT ut på octopre så man kör 4 kanaler i vardera port.

/johan

du kör ju ljudkortet som master till båda. sedan ställer man samma samplerate på octopre.
ja du menar nya svarta octopre? jag tänkte på ju på platinum octopre och octopre le som bara har en ut och in adat.

men då är det väl inga problem förutsatt att ljudkortet har 4 adat in.

35
Studio, produktion och övrigt / SV: Klocksynk...
« skrivet: 29.04.2010, 00:40:01 »
jag kör octopre via adat I/O och har aldrig haft några problem. däremot får du bara 4 ch i 24 bit/96k, funkar ändast med  8 i 24bit/44.1khz eller 24bit/48khz. jag har iofs octopre LE men detta gäller väl alltid för optisk adat.
enda settet att kör octopre i 96khz är koppla analogt.

Sidor: 1 2 3 4 5 ... 7