Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Mr Artrock

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 35
176
men jag vill ha ett regelrätt audiotrack istället för vst synt på midispår, tidigare brukade jag fra ut och in genom mixerbord men det kan jag inte i nuläget...

177
...hmmm, jag skrev ju omvandla till ett audiospår...

178
Ja det var ett tag sedan jag satt och laborerade minsann, minns alltså inte hur man bouncar eller gör om ett midispår till ett audiospår utan att exportera detsamma OBS???

 :ph34r:

179
Studio, produktion och övrigt / SV: Rörpreamp
« skrivet: 19.10.2011, 21:03:57 »
Howdy Claes du har PM!!!

TK's DP1 har jag absolut sneglat på men tror i så fall mer på Chandlers Germanium Pre om man vill ha det där lite mer utpräglade grit/dirt/distet efter att ha läst på div. forum osv och som du säger priset...

 B)

180
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 19.10.2011, 20:25:44 »
man kan ju sjunga in i högtalaren också, om ni inte visste det, den agerar mikrofon om man vill det...

181
Studio, produktion och övrigt / SV: Rörpreamp
« skrivet: 19.10.2011, 20:24:31 »
Drar lite liv i denna tråden för jag hittar inte den där Claes rekommenderar Tritonaudio D2O så nu frågar jag dig Claes eftersom jag blev nyfiken på just D2O, i en tråd på gearslutz framgick att dom hade ändrat en komponent i rörversionen och att den fick en något annorlunda lite tamare karaktär efter det vilket en del folks som a-b testat mot just siemens v... verkade ogilla?!?

Hur är den nya hybriden gentemot UA 710 tex som verkar köra samma koncept???
(jag hade och sålde en 710 innan jag ens hann testa den i vintras)

Jag vill alltså ha en eller 2 karaktär-pre's i motsats till de transparenta jag redan har!

 :)

182
Studio, produktion och övrigt / SV: Pilotmikrofon
« skrivet: 19.10.2011, 20:14:38 »
Ni kan väl köra med rymdhjälmar osv på en gång om ni ändå är i farten, som Spotnicks gjorde:

 :lol:

183
Studio, produktion och övrigt / SV: Pilotmikrofon
« skrivet: 19.10.2011, 19:05:18 »
jo förvisso, alla teatrar av rang och operahus kör ju med sånt här sedan länge nu, bra om man behöver ha händerna fria förstås*

184
Studio, produktion och övrigt / SV: Ta bort fantommatning
« skrivet: 19.10.2011, 19:03:26 »
Antingen kirrar du en isolation-transformer i signalvägen eller så köper du en sån här:
http://www.ebay.com/itm/Hosa-GLT-255-XLR-Ground-Lift-Adaptor-Hum-Loop-Stopper-/160664200728?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2568552618
eller så kör du via en DI-box och lyfter jorden, dock skall det inte vara något problem med bandmikrofoner alls trots varningsord från tillverkarna etc...

185
Studio, produktion och övrigt / SV: Pilotmikrofon
« skrivet: 19.10.2011, 16:49:20 »
"upp i örat" var väl inte riktigt vad som efterfrågades utan "sugröret" som sticker ut vid kinden...

...nyfiken jag också... skådespelare mm har ju dessa också så det bordde vara rätt hyfsad ljudkvalité i en sådan mygga.

//Danel :)

jo men de hänger ihop ser du...

186
Studio, produktion och övrigt / SV: Pilotmikrofon
« skrivet: 19.10.2011, 14:59:29 »
Headset kallas det  ;) och in-ear etc, finns väl en uppsjö märken/modeller idag, inget jävla skit jag skulle stoppa i öronen om jag stod på scen i alla fall, är väl för gammaldags och vill ha riktigt ljud omkring mig...plus att man ser ut som någon barbie-doll etc friskis & svettis new generation on-stage, no please***

 :lol:

188
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 18.10.2011, 20:45:56 »
mmmm men märkligt att den inte finns med på voxoramas site...?

189
sedan låter dom på ett sätt ifrån trumpallen och ett helt annat med mer slask o skräll framifrån och beroende på vart i rummet man står...ungefär som med ackegura*

190
Småmembrans kondensatorer brukar funka bra (bättre) på klassisk gitarr.

Hägge

Kan ibland funka bättre ja...om man kollar div. klipp med en riktigt gud på Spansk/klassisk gitarr Paco de Lucia så ser man att dom oftast använder småmembranare live i alla fall:

191
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 18.10.2011, 10:04:43 »
Nice Freddy, har du blivit stenrik plötsligt, 70.000:- skr ligger den på har jag för mig?!?
(kanske kan du fixa en bättre bild...)

 :rolleyes:

192
Detta verkar liksom helskumt, din nylonis kanske inte är så bra som du tror, be någon lira och sitt framför så du hör samma som mikrofonen möjligen grötar/tjockar den till sig i lägre register och du får lov at sculptera lite mer, vanligt med nylongitarrer...det är en konst att spela in vissa saker. mikrofonteknik är a och o!!!

193
Du kanske skulle backa lite och köra den på en halvmeter eller meter ifrån, eller testa en sån här: http://www.ehrlund.se/page.asp?id=2 pickupmodellen!

194
VM 41 hette den kom jag på nu, cardioid http://www.milabmic.com/historic_mics.asp# ...

195
Studio, produktion och övrigt / SV: Trummickar
« skrivet: 17.10.2011, 22:20:41 »
Många som hakat på hypade Glyn Johns tricket på senare år märker man, det har ju skrivits om metoden som är förhållandevis vettig och enkel i div. blaskor så det är inte så konstigt...

Själv föredrar jag Golden Age D1 på virvel, klart bättre än sm57 och du behöver inte eq'a ett piss, blir alldeles rätt snärt där,
vidare D112 + B1 på baskagge, ett givet val på pukor är Sennheiser's gamla rakapparater finns inget bättre, AKG c414 som overhead eller ett par c451 eller ett par bandmickar som heter Cascade Fathead beroende på musikstuk och sound!!!

en ambiensmikrofon i princip vad fan som helst hårt komprimerad genom en färgande pumpande kompressor typ TG1 eller Vintage design CL1MKII eller någon cool plugin gör susen det med*

196
Jag har sett DC-96 beg för runt 3 papp, bara att hålla ögonen öppna på marknaden!

Milab gjorde en svart supermikrofon typ cigarrmik på 80-talet som jag glömt namnet på Claes???

197
Håkan hur placerar du tex TLM 102 för att det skall låta skit?

198
Jag tror du sm57 tycker att "akustiska" dvs riktiga trummor ska låta på ett sätt och en annan tycker på ett annat osv osv, det varierar ju självklart både från trummisar till tekniker osv osv och inget är rätt eller fel som med allt annat!

Jag har i princip bara jobbat med proffstrummisar under mina år i svängen (sedan 1987) och dom jag stött på har verkligen vetat vad dom pysslat med både när det gäller val av skinn och hur man stämmer trummorna och för mig som tekniker har det alltid varit lika intressant och lärorikt.

Precis som föregående talare säger/efterfrågar så har ju rumsklangen jävligt fet betydelse, dämpad källarlokal eller ett bra studiorum, en lång korridor/trapphus eller ett välsjungande trärum i en kyrksal etc, miljöerna äro talrika och därigenom soundet från ett och samma trumset, det du säger skit in skit ut låter lite fel i sammanhanget för det brukar man snacka om just vid inspelningar och du vill ju vara noga med att kolla hur vi tycker trummorna låter rent akustiskt, visst fasen kan ett bra trumset låta bra i ett bra rum med en bra trummis, samma trummis på ett skitset kan liksom inte bli lika bra, det är samma sak som att säga att jag som klavitaurspelare kan få ett kasst skitpiano att rocka röv på samma sätt som ett jättebra piano kan, det funkar liksom inte!!!

Mina 10 cents...

199
Jag kan inte ens tänka mig ett trumset utan mikrofoner. Är det fel?

Inget är mer fel än det man själv anser vara så...jag håller med dig i vilket fall, ett trumset låter ALLTID skramligt och slaskigt och alldeles för mycket när man står framför vare sig det är i replokal (på med hörselskydden) eller live, oavsett om det är top-quality eller sunk-junk*

Denna tes bevisas enkelt genom att man aldrig kan få ett bra ljud med 1 mikrofon 5 m ifrån trummorna på samma sätt som om man använder samma mikrofon till en stråk-kvartett eller en flygel, trummor MÅSTE helt enkelt närmickas OCH distansmickas med diverse gating-kompression-sculpting (EQ för er som inte hajjar) för att kunna låta riktigt bra, allt annat är nonsens!!!

 :lol:


200
Studio, produktion och övrigt / SV: Vem vinner Idol?
« skrivet: 15.10.2011, 09:57:06 »
men fy faan...

Guds sandlåda är stor - finns även plats för lillebror!  :P


I så fall: HÄNG GUD!!!  :)

201
Studio, produktion och övrigt / SV: Vem vinner Idol?
« skrivet: 15.10.2011, 08:31:07 »
men fy faan...

202
Studio, produktion och övrigt / SV: Köpa digitaltrummor men vad?
« skrivet: 15.10.2011, 08:28:51 »
inkom på vend.se igår:

http://vend.se/ad.php?81604

203
@ Wernborg:

Du kan ju traktera pianot hyfsat hör jag, jag förmodar att du i tidiga år fått någon form av lektioner innan du började ägna dig åt gitarrspelet?!? (i slutet hör man lite av 1 Ungersk dans av Brahms, baserade på folkmelodier/danser skrivet för 4-händigt piano, finns en kanon CD fr. 90-talet med tvillingsystrarna Labeque, Katia och Marielle, rekommenderas varmt)


Om ljudupptagningen då; det låter helt ok i versionen utan rev. aningen tunt i botten men det beror säker på dels mickarna och dels preampen i H4 + att du skurit av med högpass...jag kan ej kolla monokompatibiliteten på min surfdator men det är en jätteviktig grej vid all stereo eller flermikrofons-inspelning!
Oavsett vilket så visar detta exempel att det duger med enkla medel, skulle denna upptagning ingå i ett sammanhang och bättre filtrerat så satt den som en smäck i mixen, ljudbilden alltså och i ett mer arrangerat läge, detta är ju en jam-demo!

Vore kul att höra hur du får till det med dina andra/bättre mikrofoner, jag tippar att du får maxat resultat med B1 på basen och ADK'n på diskanten, experimentera lite men ett tips är att du bestämmer dig för ett stycke/jam och kikar på vilka hammare som jobbar mest, vissa låtar håller sig ju inom vissa register, därför sätter du B1 där hammarlagen är mest aktiva i basen och närmickat, samma med ADK'n men normalt sett i registret för högerhanden som ju oftast ligger fr. 1-strukna C och uppåt, med närmickat menar jag ca 10 cm fr klubborna, tag bort alla lock förstås, blir det för kraftigt mekanikljud så backa en bit med avståndet men inte för mycket...allt beror som sagt på hur pass bra instrumentet är precis som med gitarrer och trummor, sunkiga strängar på en gura eller gamla skitskinn låter skit och med ett piano eller en flygel är det superviktigt att hålla instrumentet i skick för att inte få mekaniska missljud och gnissel, det kostar en slant men för en klaviaturspelare är det A och O och högprioritet av naturliga skäl*

@ MaxB:

Du kan ju klinka du med  ;) och i ditt fall låter det lite luftigare/öppnare för att du placerat din H4 på 1.5 m, samma tunnhet i botten dock upplever jag det så prova du med med bättre närplacerade mickar & pre's så ska du få se på andra grejor!
Schimmel är bra pianon för övrigt det hörs även här jämfört med Wernborgs pjäs, också givetvis som jag sa tidigare beroende på skick och mekanik*

Jag har en hel del pianoinspelningar någonstans som jag kan lägga upp framöver men inte just nu eftersom jag bor inneboende ett tag till och all min utr. + arkiv är på ett magasin tills jag skaffar ny kåk...

Till sist, kan vi komma överrens om att man INTE säger analogt piano om ett riktigt piano det låter bara för löjligt och hör hemma i andra terminologiska uttryck gällande studiovärlden, ett analogt eller digitalt reverb/eko etc är ok men när det gäller instrument (förutom syntar förstås) så finns det inget fog för att säga så och man har i hela världshistorien aldrig sagt så tidigare, analoga trummor etc no no no!!!

Fortsätt laborera med placeringar och öka på syftet i samband med annat på sikt så skall ni få se att det är fan så mycket snyggare och dessutom roligare att använda riktiga instrument än vst's...

 :)


204
PS Wernborg, har du pianot som på bilden dvs bredvid kaminen/öppna spisen och eldar i densamma?
Livsfarligt för pianot med denna placering kan jag säga i så fall, samma om det sår där det drar dvs under en luftvärmepump etc, undvik alltså placering nära element och kaminer för då har du torrspickor i resonansbotten e 1:a vintern garanterat och i värsta fall crackar dom till sig på dåliga ställen så pianot/flygeln blir allvarligt skadad...

Ultimat klimat är 45-55% rel. luftfuktighet och inte för varmt, man vill altså ha en så jämn kurva året runt som möjligt och det går att uppnå med enkla medel, placering och tänk!!!
DS

205
MaxB, visste inte att denna tråd fanns förrän nu så nu dyker jag upp... men skojjar du eller är du seriös gällande A-B frågan?
Trodde det fanns en wiki på forumet om inte annat gällande det mest basic och elementära i inspelningssammanhang som rör mikrofonteknik:
http://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=4&ved=0CEAQFjAD&url=http%3A%2F%2Fsv.wikipedia.org%2Fwiki%2FMikrofon&rct=j&q=mikrofonteknik%20AB%20XY&ei=8I6VTqrBIIX54QSbieGbCA&usg=AFQjCNH5A3RRnBqQym0MeQlVOEvBiMfbkQ&cad=rja

När jag spelar in piano så sätter jag vanligtvis upp ett x-y par antingen rätt nära hammarna & strängarna med frontlocket borttaget förstås eller så en bit ifrån beroende på vad jag vill ha för återgivning och ev. rumsklang.
Med flygel kan man experimentera ännu mer vilket gör det både roligare men ställer samtidigt krav på rätt placering för bästa resultat, det finns en mängd tips och tekniker och alla ljudteknikermänniskor har sina egna tricks också men grundläggande är att i konsertsalar etc så ställer man mikrofonparet några m. ifrån flygeln med fullt öppet lock, gärna på ett högt stativ så de tittar ner snett uppifrån, Blumlein/Omni eller XY etc beronde på vad man vill ha återigen...vid pop och rock eller jazz när flera vistas i samma rum eller man vill ha ett mer distinkt sound så kör man med närmickning såklart, samma här för mig jag nöjer mig vanligtvis med ett par i x-y eller blumlein företrädelsevis AKG C-414 eller C 451 eller för mer värme/färg; Cascade Fathead som är bandmickar och låter bättre än många mkt dyrare ribbons t.o.m AEA som jag ab testat dom emot, fås för en spottstyver fr. USA i Blumlein-pack!
Jag brukar också lyxa till det med en kombination av ett närplacerat och avståndsplacerat par enl. ovan för enbart flygel eller flygeldominerade stycken, det blir riktigt mäktigt och snyggt när man balanserar upp dom rätt i mixen och har man tillgång till en bra hall eller ett fullsize rum så skippar man reverb eftersom detta ingår gratis och naturligt vi rätt förutsättningar, bara att släpa med sig den portabla delen av studion må det vara zoom H4 eller lite mer sofistikerade grejor, allt går att göra med enkla medel och samtidigt med superresultat hursomhelst! (om den som spelar KAN spela och instrumentet är i fullgott skick...)
Man kan ju också sätta 2 olika mickar om man nu inte har tillgång till schyssta stereopar, en B1 tex som i sig är väldigt distinkt nästintill vass/kall men ändå rätt clean och förvånansvärt brusfri för att vara lowbudget (jag sätter den ofta vid yttre sargen på baskagge i kombination m andra mickar på andra ställen på BK) passar i mitt tycke på basdelen/registret och en mindre distinkt på diskantdelen i så fall, kanske inte en SM57:a i första hand bättre med en småmembranare där.

Wernborg jag hinner inte lyssna på ett vettigt sätt nu men återkommer i ärendet ok*

206
Studio, produktion och övrigt / SV: Köpa digitaltrummor men vad?
« skrivet: 11.10.2011, 14:38:56 »
Oj vad du tror att du sitter inne med någon sorts allsmäktig rätt att leka forumpappa alt. besserwisser jämt, håll till dig saklighet herr slemgroda; jag har aldrig sagt till dig att du ser ut som en pundare, att felcitera folk för att misskreditera dom är väl ändå jävligt lågt, nej ni är flertalet alldeles för stolliga här för min smak fuck off i vanlig ordning jävla kompisklubb som inte tål avvikande åsikter utan att ... just gå till person angrepp etc fikuspajaser!!!

 :lol:


[/quote]

Välkommen till klubben  :D Själv e jag en slemgroda och ser ut som en pundare. Inget att bry sig om. Vissa människor kan inte föra en dialog och ta kritik utan att fälla ut klorna och gå till personangrepp. Han e inte viktig. Lika säkert som solen går upp så kommer det en Mr.A kommentar om det analogas förtäfflighet i alla trådar som handlar om frågor angående digitala prylar. Tröttsamt visst, men de e bara att scrolla ner så slipper man läsa.
[/quote]

207
Studio, produktion och övrigt / SV: Köpa digitaltrummor men vad?
« skrivet: 11.10.2011, 12:49:41 »
Men herregud sluta klanka på dylika oviktigheter, jag "kapar" inte trådar mer än någon annan, svarar varken mer eller mindre på andras synpunkter/frågor i en tråd som denna...du skrev ju själv igår att du gärna tar emot fler synpunkter osv osv men det är sorgligt nog inte speciellt högt i tak när det gäller dig och mina inlägg nuförtiden har jag märkt...jag undviker härmed att inflika mina meningar i trådar där du är inblandad mens-orvar-kalle-koskit!!!  :angry:

@wernborg: du har helt rätt, alla kan vi olika saker och det är väl både kul och bra att delge varandra kunskap och tips utifrån dessa perspektiv, att programmera trummor har jag alltid hatat och kommer väl alltid att göra därför föredrar jag att spela in dom live om jag har möjlighet, samma med piano men det är givetvis för att jag är pianist...

208
Studio, produktion och övrigt / SV: Köpa digitaltrummor men vad?
« skrivet: 11.10.2011, 11:13:46 »
Tror alla är överens om att riktiga trummor låter bättre än digitala/samplade diton och att även riktiga pianon låter bättre än digitala/samplade diton. (fast i inspelningssammanhang är det givetvis beroende på musikstil och vilken plats instrumentet ifråga ska ha i mixen)
Det är ju dessutom så att om inspelningen av det riktiga pianot/trumsetet verkligen ska låta bättre än det samplade krävs det en hel del tid, kunskap, lämplig lokal och (dyr) utrustning. Allt detta kan man lida brist på och då löser det samplade pianot/trumsetet alla dessa problemen på ett smidigt sätt.

Förvisso...men samtidigt lite trist att inte våga köra på riktigt kan jag tycka, om det nu är ytor+utrustning som tryter för flertalet på detta forum, det går ju att få väldigt bra resultat oavsett, även om det ultimata råder/inträffar vid riktiga studio/sal-förhållanden!
Ungefär som att: vi ska äta köttfondue ikväll men vi tar falukorv istället för Fransyska eftersom ingen i huset har en slipad kniv + skärbräda...???!!!??? allt går att lösa säger han som föredrar allt till sin spets*

Citera
Ja, det är verkligen ingen lek att få ett gammal Blocketfyndpiano att låta bättre än ett bra Vst-i piano i en mix.
jo det är det det är om instrumentet är ok givetvis, annars kan man ju glömma det hela...en barnlek skulle jag vilja påstå och så mycket roligare!!!

 ;)

209


enda jag känner till och förmodligen den bästa...

 B)

210
...fan va vissa ska konstra m. reglerna jämt i dessa festivaler. låt folk göra vad dom vill så länge det är en Dylan låt, känd eller mindre känd, Asti har sagt sitt och det är inte speciellt komplicerat, gör en Dylan låt i egen tappning, självklart ska man kunna hajja vilken det är utan långrandiga doktorsavhandlingar...puuhhh!!!

 :wacko:

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 35