Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - MaxB

Sidor: 1 2 3 4 5 6 ... 10
36
Färdiga produktioner / Elvshand (f.d. MaxB) - Santa Maria - (klar)
« skrivet: 02.01.2017, 17:14:31 »
Santa Maria - andra låten för i år - spelades in på årets andra dag.
Gitarr-idén dök upp då jag var på Kap Verde i december.

Nyaste verre 2017-01-12 med Cabasa:
http://max.shivas.se/music/Elvshand_SantaMaria_20170115.mp3
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/Elvshand_SantaMaria_20170115.mp3[/mp3]

Här ett klipp från då iden dök upp på Kap Verde







37
Hittade igår en enkel ackordsföljd som kändes rolig att spela tillsammans med traditionell standard-basgång.
Började spela in imorse för att se vad som händer. Återanvände gammal text som ingen känner igen, eller?
Vet inte om jag ska bygga vidare på den eller om den är klar så här - så kan jag göra en ny låt imorgon.   B)

Vad kan jag göra för att förbättra mixen?
Bör en riktig trummis anlitas för att få variation?
Vad mer borde jag tänka på innan jag tror den är klar?

Edit -2017-01-10
http://max.shivas.se/music/Elvshand_YouAreAStar_20170110.mp3
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/Elvshand_YouAreAStar_20170110.mp3[/mp3]

You are a star
Music: Elvshand Lyrics: Rikki Ansell 20170101

Like a lily burst forth at my feet
grace and elegance - still and sweet
you're a natural Queen - nothing more nothing less
you are - what you are

Could Nefertiti match this Grace
could Cleopatra outshine this face
Helen of Troy - would not compare
to the Lotus perfection - in your stare

Buddha entranced would extoll
the beautiful balance - of your soul
you fill my morning with Inner Light
natural Queen - silver and bright

like a lily burst forth at my feet
grace and elegance - still and sweet
you are - a natural queen
you are - what you are

Yes you are - what you are
nothing more - nothing less
and I do - confess
you are a star

38
Ja, nu är det snart dags att höja glasen och tillönska alla nära och kära musikvänner ett riktigt

Gott Nytt År!

Hipp hurra vad ni är bra!

39
LÅTNAMN:                 Vandrar På En Strand
ARTIST/GRUPP:          Elvshand (f.d. MaxB)
GENRE:                      Pop
LÅTLÄNGD:                3.29
KOMPOSITÖR:           Elvshand (f.d. MaxB)
PRODUCENT:             Elvshand (f.d. MaxB)
INSPELNINGSÅR:       2016
FORMAT:                   mp3

Nya låtidé som började med en intressant och rolig vandring med fingerpicking på gitarren.
Texten handlar om en plats jag aldrig varit på men snart åker till.

http://max.shivas.se/music/Elvshand_VandrarPaEnStrand_20161129.mp3
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/Elvshand_VandrarPaEnStrand_20161129.mp3[/mp3]

Vandrar på en strand
Text och musik Elvshand (Max Backstrom)

- Vers 1:

Vandrar                      - på en sandstrand           A A7
Sanden är mjuk          - mellan mina tår              D Dm
Den värme vi känner  - i en lätt bris                    A E
ger oss svalka            - på alla vis kör:där vi går A D A E

- Vers 2:

Havet                                   - det stora haaavet    A A7
Atlantens stora vågor          - rullar in mot strand  D Dm   
Vi ser att kite-surfarna trivs - det här är deras...   A E
...paradis                                                              A D A E

- Refräng:

Livet                             - som vi lever här           D A
Är väldigt enkelt           - när man lever så här   E A A7
Aldrig                            - är någon till besvär     D A
Man bjuder på vänskap - så enkelt det är          H E

- Vers 3:

Staden     - den lilla lugna staden                             A A7
Så enkelt -  och så charmigt, inga konstigheter där D
bara tillvaron, att finnas till, när allting är                  Dm
Människorna här        -  är vana att ta det lugnt       A E
Ta det lugnt...                                                         A D A
Ta det lugnt...                                                         A D A
Ta det lugnt...                                                         A D A


40
Demolåtar / Elvshand (f.d. MaxB) - Hunden vid min sida
« skrivet: 23.11.2016, 20:30:51 »
Promenerade med hunden i skogen och tyckte livet kändes bra. Skrev ner  lite text och satte ihop det här.
Mixen kan väl bli bättre - hur? Tacksam för tips!
Trummor kan alltid bli bättre med en levande trummis men jag vet inte om jag ska störa riktig trummis med en sån här mellanlåt?

http://max.shivas.se/music/Elvshand_HundenVidMinSida_20161123b.mp3
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/Elvshand_HundenVidMinSida_20161123b.mp3[/mp3]

Elvshand - Hunden Vid Min Sida
Elvshand text: 2016-11-21 Elvshand musik: 1970-80-talet

Ackord:        A D A D        (Capo på 5:te band gör att A = D o.s.v.)
||: A E G D - A D A D :||

- Vers 1:
Hänförd av det vackra   - naturen har att ge
Visst är det ett under     - att vi får vara med
Naturen vi betraktar      - luktar, känner och ser
Får mig att brista ut      - i skratt, jag vill ha mer

Kortare mellanspel

- Vers 2:
Känn hur glädjen strålar    - där vi går på bergets topp
Känner glädjetårar            - som är fyllda av hopp
Ingenting kan hindra oss  - höra vindens sus
Ingenting kan stoppa oss  - vi känner glädjens rus

Längre mellanspel

- Vers 3:
Hunden vid min sida         - följer varje steg
Ibland springer hon före    - ibland går hon bredvid
Ibland är hon långt borta   - hör ropet mellan tallarna
Följer mitt kommando       - och kommer då jag kallar'na

Spöket, kom                     - Kom, Spöket


41
VI har haft ämnet uppe tidigare men jag hittar inte den tråden nu och förutsättningarna kanske har ändrats?
Vilka är nackdelarna med att STIM:a den egna låten/låtarna?
Och vilka är fördelarna?

42
Färdiga produktioner / MaxB - You Are Never Alone
« skrivet: 06.11.2016, 10:48:16 »
LÅTNAMN:             You Are Never Alone
ARTIST/GRUPP:       MaxB
GENRE:                  Soul
LÅTLÄNGD:             4.19
KOMPOSITÖR:         MaxB
PRODUCENT:           MaxB
EV. MEDVERKANDE:   Lazarus på trummor - Plinka på 5 av 12 körstämmor
INSPELNINGSÅR:      2016
FORMAT:                mp3

You Are never alone
Text o Musik: Max Backström 2013-01-18
2016-11-06 Soul ||: Em Hm Am Hm7 :|| Refräng: ||: C D Hm Em :|| C D Em

- Vers 1: ||: Em Hm Am Hm7 :||
You travel to foreign places - You think you're far from home
You feel you miss all the friendship - you have back home

- Ref: ||: C D Hm Em :|| C D Em
It's the same old song - better join and sing along
It's the same old song - it goes, on and on and on
It's the same old song - it goes, on and on

- Munspel 2 svängar

- Vers 2: ||: Em Hm Am Hm7 :||
You loose grip of reality, you have nowhere to go
You miss all the friendship, you have back home
It's time to realize, you're not alone
It's time to realize, you are never alone

- Kör-parti: ||: Em Hm Am Hm7 :||
Never alone (Nah, you are never)
Never alone (so true, so true)

- Ref: ||: C D Hm Em :|| C D Em
It's the same old song - better join and sing along
It's the same old song - it goes, on and on and on
It's the same old song - it goes, on and on

- Munspel 2 svängar

- Vers 3: ||: Em Hm Am Hm7 :||
You hear music from a bar, you can tell, it's not that far
You go there, and listen become a part of it all
It's the same old song - better join and sing along
It's the same old song - it goes on and on

- Ref: ||: C D Hm Em :|| C D Em
It's the same old song - better join and sing along
It's the same old song - it goes, on and on and on
It's the same old song - it goes, on and on

- Munspel 4 svängar ||: Em Hm Am Hm7 :||

- Refräng: ||: C D Hm Em :|| C D Em
It's time to realize, you have friends where ever you are
It's time to realize, you have friends where ever you are
You are never ever alone.

http://max.shivas.se/music/MaxB_YouAreNeverAlone_20161114_All.mp3
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_YouAreNeverAlone_20161114_All.mp3[/mp3]

43
Färdiga produktioner / MaxB - Du Gör Som Du Vill - 2016-09-26
« skrivet: 23.09.2016, 15:31:32 »
Ny låt på gång. Övfade lite fingerpicking häromdagen och vips blev det mer än så.
Har ingen aning om vad det ska bli av texten men det borde vara aningen mer textmassa kanske.
Uppskattar synpunkter och idéer. Kanske bidrar det till något jag inte tänkt mig innan.

EDIT 20160924: Har kluddat dit wurlitzer, hammond och mellotronstråkar på några ställen. Får se om de platsar. Inte hunnit mer.
EDIT 20160925: Plockat bort mellotronljud dragit ner på körer och lead
EDIT 20160926: Minskat volym på enerverande kantslag men överväger att fråga Perowitch om han vill spela in sina trummor på låten.

http://max.shivas.se/music/MaxB_DuGorSomDuVill_20160926.mp3
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_DuGorSomDuVill_20160926.mp3[/mp3]




Du Gör Som Du Vill
Am C E Am
Am C E Am

F Am F E
Am G Am F
F E Am

Det börjar bli kyligt
Dimman - känns kall mot min kind
Är det nån som kommer - där i fjärran
Nej nu ser jag - ingenting

Refräng:
Jag har stått här länge
Det tjänar inget till
Jag har tröttnat på att vänta här
Du - du gör, som du vill

Solen går ner - bortom horisonten
Och här står jag - men var är du
Du och jag - vi skulle träffas
Varför kommer - inte du

Refräng:
Jag har stått här för länge
Det tjänar ingenting till
Jag har tröttnat på att vänta här
Och du - du gör, som du vill

Vers:
resonator?

Refräng:
Jag har stått här för länge
Det tjänar inget till
Jag har tröttnat på att vänta här
Och du - du gör, som du vill

Vers:
munspel?

Refräng:
Jag har stått här för länge
Det tjänar inget till
Jag har tröttnat på att vänta här
Och du - du gör, som du vill
men du - du gör, som du vill

44
Demolåtar / MaxB - Du och jag - på samma dag - nu även video
« skrivet: 20.08.2016, 00:30:31 »
Denna ackord- och sångmelodi, skickades till 'Cykeln', som skrev text på temat att min dotterdotter föddes på min födelsedag, i slutet av juli. Har sen skickat låten (utan trummor) till Lazarus som bidragit med trummor som var mitt stöd då jag spelade in basen idag.
Provar att spela dämpat med stål på resonatorgitarren efter tips av Asti.

http://max.shivas.se/music/MaxB_DuOJag_PaSammaDag_20160902.mp3
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_DuOJag_PaSammaDag_20160902.mp3[/mp3]

Låter lite annorlunda med enbart gitarr och sång:




Du och jag såg livet på samma dag
musik: MaxB text: Stefan Olsson, 10/8 2016

Någon är jag
Någon en dag
Någon kom nära
Nära som jag

Du och jag - såg livet på samma dag
Ingenting är givet - varken du eller jag
Men idag - både du och jag
Du och jag - såg livet på samma dag

Åren har gått
Dej har jag fått
Dej vill jag bära
till allt som är gott

Du och jag - såg livet på samma dag
Du och jag - såg livet på samma dag
Du och jag - såg livet på samma dag
Du och jag - såg livet på samma dag

Munspel

Refräng:
Jag ser i mej - något av dej
Jag ser i dej - livet i mej

Utro:
Samma dag (kör: samma dag samma)
Du och jag (kör: samma dag samma)
Du och jag

45
Är det nån som är vaken här som är så gammal att han eller hon minns hur man ändrar Time Signature till 6/8 i gamla Cubase VST32

Jag kan göra det i "transport bar" då jag står framför första takten men där ändrar Cubase tillbaka till 4/4 igen.
Jag har sökt på google (kanske finns ingen sån dokumentation kvar gratis därute kanske använder jag fel sökord)?
Om det är  nån som minns denna lurighet och kan hinta mig är jag tacksam. Under tiden fortsätter jag söka,
istället för att vara kreativ med den nya låten.  :ph34r:

46
Studio, produktion och övrigt / Har du hört Loli Andersson?
« skrivet: 06.08.2016, 15:24:14 »
Fick kontakt med en Loli Andersson och tycker hon har en riktigt intressant röst och spelstil.
Hon sjunger lead, stämmor och spelar gitarren själv. En enda låt på soundcloud men har många låtidéer som inte blivit inspelade ännu.

https://soundcloud.com/loli-andersson/when-youre-not-around

47
Demolåtar / MaxB - Frejas morfar "coolar upp sig"
« skrivet: 28.07.2016, 02:01:15 »
Ja, inte vet jag vad det här ska bli men det låter som något instrumentalt, ala Shadows.
Slänger upp det enkla jag spelat idag, så får vi se om det blir tid att göra mer av idén.

Och äntligen leker jag med den mexico-byggda Fender Stratocaster, som jag fick för några månader sen.

http://max.shivas.se/music/MaxB_FrejasMorfar.mp3
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_FrejasMorfar.mp3[/mp3]


Såg bilden på Roffe och hans vita Fender telecaster. Nu har jag också en skön vit Fender.

48
Studio, produktion och övrigt / Å här sover man, som vanligt?
« skrivet: 09.07.2016, 11:39:14 »
Vad gör du - just nu?

Ligger du och sover i hängmattan, som alla andra? Arbetar du eller gör du annan nytta eller njuter du bara?
Trevligt om alla som passerar kontrollrummet ger en enkel statusrapport!

Jag har just ätit frukost och ska snart ut och använda gräsklipparen och trimmern.
Igår byggde jag en grej av plast, att använda på skruvdragaren, då jag strängar om gitarren. Inte snygg men funktionell.


49
Demolåtar / MaxB - The Rain The Wind - separat mp3:a
« skrivet: 27.05.2016, 22:09:24 »
MaxB - The Rain The Wind

http://max.shivas.se/music/MaxB_DeRainDeWind_i_60bpm_20160515.mp3
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_DeRainDeWind_i_60bpm_20160515.mp3[/mp3]
Filmade vår vita boxer i förrgår och la till en ny låtidé: The Rain The Wind
Gitarrspelet dök upp hos Eddi för länge sen, då jag drömde om att kunna locka Anna Stensdotter att hitta på något att sjunga till ackordssvängen.
Hon hade inte energi att lägga på ett sånt projekt så det blev inget av, den gången - men nu blev det något för mig istället.




Men jag vet inte om jag ska göra med med den. Vet inte vad jag ska göra av det egentligen...
Feedback, nån?

50
Morning alla kr-fanatiker!
Jag noterade imorse kl 05.30 att kr ej var tillgängligt.
Jag är glad att bortavaron var så kort - undrar vad som hände?

51
Vad vet alla aktiva kr-medlemmar om låtstöld eller melodistöld, vad är det som gäller?
Om jag hör en melodi jag gillar och gör en, till vissa delar identisk melodi och på så sätt tjänar en hel del pengar på "min låt".

Jag hittar "vissa" likheter mellan dessa två refräng-melodier så jag blev nyfiken på om den ena kan eller ska betraktas som en stöld av den andra, eller inte. Vad säger ni?
http://max.shivas.se/music/MaxB_PuffTheTedd.mp3
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_PuffTheTedd.mp3[/mp3]

52
Orsaken att jag publicerar detta är att jag föreställer mig att informationen kan vara intressant för flera på kontrollrummet. Det är helt okej att kommentera, ifrågasätta och starta diskussioner, inom ämnet i denna tråd. Jag sitter inte på någon allsmäktig sanning så förvänta dig inte att jag kan eller ska försvara eller förklara. Utrymme finns för dina reflektioner!

Bakgrund En vän som både skriver egna låtar och spelar dessa var ansvarig en tid i öppen scenverksamhet. Senare fick han ett krav från STIM att retroaktivt betala ett antal tusenlappar för den verksamhet som bedrivits under några år enligt öppen scen-konceptet. Här följer ett klargörande vad som gäller om man spelar ute, om man ska ska betala eller om man inte behöver betala, till STIM

Följande är skrivet av musikvännen Lennart Hallström:

Jag har nu talat med STIM om generell öppenscenverksamhet. Det verkar bara finns tre olika sätt att komma undan STIM:

1) Att verksamheten inte är offentlig, typ ett 50-årskalas eller klubbmöte
2) Att verksamheten inte har publik, typ en musikerträff där alla uppträder
3) Att det enbart spelas ostimmad musik av ostimmade artister

I princip är alla andra varianter ett ärende för STIM men jag lyckades hitta gränsfall som de ansåg att de inte skulle kräva pengar för, även om de har formell rätt till det.
Vi kan alltså välja mellan två typer av öppen scen utan STIM:

A ) Att enbart låta icke STIM-anslutna artister spela egna låtar
B ) Att även låta STIM-anslutna artister spela egna låtar men inte för vem som helst

Alternativ A ) kan ske precis varsomhelst utan problem, dvs även på Tellus som vanligt. (OBS: Om en STIM-ansluten artist då ändå dyker upp och spelar en egen låt så kan inte arrangören hållas ansvarig för detta om information om att enbart icke STIM-anslutna artister får uppträda finns tillgänglig där verksamheten presenteras. Det blir då den STIM-anslutne artisten som får ta ansvaret gentemot STIM för sitt framförande.)

Alternativ B ) kan bara ske om vi antingen gör som Chimo gör på Tellus och ser till att alla som dyker upp blir medlemmar i en vänförening, eller kräver att alla som dyker upp även ska uppträda, eller att vi är ett slutet sällskap med enbart inbjudna som publik.

Något som alltid är helt ok utan STIM är om en STIM-ansluten artist ackompanjerar eller framför en icke STIM-ansluten kompis låt.
De gränsfall jag tog upp som de ansåg att de inte skulle kräva pengar för, även om de har formell rätt till det var:

- om en STIM-ansluten artist spelar en oregistrerad låt innan den fått sin slutgiltiga form, för att testa den inför publik på en öppen scen.
- om en STIM-ansluten artist spelar en oregistrerad låt som är skriven ihop med en icke STIM-ansluten artist på en öppen scen.

Som avslutning vill jag även ge ett sorglustigt exempel på vad STIM har rätt att kräva betalt av dig för om du är STIM-ansluten, nämligen om du som gatumusikant spelar egna låtar eller kända covers. I det första fallet får du tillbaka en del av pengarna du betalar in till STIM för att du spelar dina egna låtar på gatan, men i det andra fallet är det bara att betala för att få spela t ex en Dylanlåt. Det värsta du kan göra är en egen tolkning av Dylanlåten utan tillstånd från rättighetsinnehavaren, för då kan du formellt sett hamna i domstol för det. Man skulle kunna sammanfatta allt det här med att det är juridiskt betydligt tryggare att skriva låtar än att framföra dem...

53
Jag har tagit på mig värdskapet för ett möjligen återkommande event på en fin scen (gamla Lorry i Sundbyberg) Stockholm på onsdagkvällar. Då man får möjligheten att styra upp ett utbud från en så fin scen, vill man allra helst ha:

1) en skara människor som är intresserade att komma för att se och höra 
2) ett tillräckligt intressant utbud

Dessa två viktiga punkter är troligen inte de enklaste att uppfylla.

Jag har alltså "fått äran" att vara värd för en scen och jag hoppas därför kunna hitta tillräckligt intressant utbud av musiker och andra som ska stå på denna scen för att kunna uppfylla punkt 1) och 2).
Nu inser jag att det troligen inte är så lätt.

Då det här är nytt i denna lokal och kan bli ett återkommande event, en eller två gånger i månaden på onsdagskvällar, hur ska man kunna arbeta upp en intresserad lyssnarskara som gärna kommer och återkommer till livescenen, för att lyssna och titta och hur ska man hitta det intressanta utbudet, som får publiken att återkomma för att lyssna och betala för mat eller dryck och till och med betala nån form av entré-avgift?

Det är nu intressanta frågeställningar för mig. Det jag blivit "indragen i", är i nuvarande form inte riktigt det koncept av liveframträdande jag vill hålla i och stå för (för närvarande är det ett "Öppen scen-koncept". Jag önskar egentligen en viss kvalité på framträdandena och ribban i detta koncept ligger för närvarande lägre än jag (och flera med mig) önskar. Här finns, har jag hört, "artister" som betalar för att en musiker ska ställa upp och kompa. Det känns aningen udda tycker jag. Jag menar, om man inte kompar sig själv eller får nån att kompa utan att ta betalt, borde man väl egentligen överväga om man ska stå på scen. Det är ju i dagsläget frågan om ett öppen scen-framträdande. Hur tänker ni?

54
Jag har ända sen 1989, då jag första gången hörde Christers låt Songlife (Guardian Angel) tänkt göra en egen tolkning av den. Det är så dags nu, alltså det är lite sent nu, om jag skulle vilja spela upp den för honom. Men jag har fått tröst i skapandeprocessen, då jag tänkt massor på min kära gamla vän Christer.

Edit 20160503: En blyg resonator finns i bakgrunden och lite mer reverb på leadvocal efter tips från Asti:

http://max.shivas.se/music/MaxB_Songlife_GuardianAngel_TwinkiesSong_20160503.mp3
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_Songlife_GuardianAngel_TwinkiesSong_20160503.mp3[/mp3]

55
Vet inte hur många av er på kr som har använt eller finner anledning att använda ett backtrack men ställer frågan ändå.
Samtidigt kan man lära sig mer av varandra. så, har du nån gång använt dig av backtrack eller skapat backtrack?

Håkan Nilsson vet jag är en som skapat och skapar backtrack, troligen Wernborg också?
'Cykeln' (Stefan) som inte är särskilt aktiv på kr, har troligen också gjort det (tror jag)?
Jonnerstone och Clemens och alla andra, hur är det med er?

Ett problem jag stött på på då jag sjunger och spelar (t.ex. gitarr) till ett backtrack, är att jag inte hör takten på backtracket och därför kommer av mig - tappat takten helt enkelt och spelar i osynk. Vad finns för idéer och tankar för att inte det ska hända?

Ventilera gärna alla möjliga tankar eftersom jag har tänkt bygga upp ett litet bibliotek med backtracks på egna låtar.

 

56
Färdiga produktioner / MaxB - Vårens mystik
« skrivet: 15.04.2016, 23:05:58 »
LÅTNAMN:              Vårens mystik
ARTIST/GRUPP:        MaxB
GENRE:                   Danskbandsmusik?
LÅTLÄNGD:
KOMPOSITÖR:         MaxB Ttext: Roffe H (text jag bearbetat för att den ska passa låten)
PRODUCENT:           MaxB
EV. MEDVERKANDE: 
INSPELNINGSÅR:      2016
FORMAT:                mp3

http://max.shivas.se/music/MaxB_VarensMystik_20161129.mp3
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_VarensMystik_20161129.mp3[/mp3]
Spelar i tonarten E - capo på fjärde band = följande öppna ackord:
- Vers: C Em F G
- Refr: F(maj) Em F(maj) G

MaxB - Våren mystik
text: Roffe H och MaxB

Vers 1:
Kom ta min hand - kom visa vårt vackra land
Här kan vi lyssna till humlans surr - och hälsa våren med öppen dörr

Refräng:
Du och jag, vi tar en promenad - se alla ler, i vår vackra stad.

Vers 2:
Barn med bara ben - glada i solens sken
Vita sippor i tusental - vaknat till i skogens dal

Refräng:
Träden bär löv - i denna sal
Vilken prakt - naturen har fått fnatt

Vers 3:
Kossor släpps fria i vår natur - härliga tider för alla djur
Gäddan i ljummen vik - en stilla morgon, vilken mystik

Refräng:
Vi bjuds på bal - i skogens sal
Vilken fest - här trivs jag bäst

B-del:
Ja vi kan se, se det fantastiska -  som finns runt omkring
Vi får ta del av det som händer - en stor förvandling, i denna tid

Idén till denna låt dök upp då jag spelade lite gitarr för hunden...




57
Ärendet har behandlats i tidigare tråd: Checklista för collab - Collabskolan!

Jag fick nu anledning att göra en liten analys på fördröjningen som resultat av att skicka mp3:a vid samarbeten.
Mp3-filen har c:a 30 ms tystnad i början som gör att den skickade filen hamnar i osynk (ljudet kommer c:a 30 ms
för sent). Är man medveten om det och flyttar filen åt vänster manuellt (kompenserar för det), är det okej.
Om man inte flyttar manuellt gör mp3-headern som skickades, att man spelar in till en c:a 30 ms-fördröjning
Om jag spelar in med den fördröjningen/förseningen och sen skickar tillbaka min fil som en mp3:a blir min fil fördröjd
ytterligare c:a 30 ms. Resultatet blir att den andra tar emot en fil som är c:a 60 ms fördröjd. Då blir det osynkat.
Fortsätter man skicka filer som mp3:or får man c:a 30+30 ms fördröjning och det blir ännu mer osynk.


Längst till vänster ser man i mp3-filen ett tomrum som leder till att musiken på det spåret spelas upp med fördröjning

Om man är medveten om fördröjningen, kan man förstås ta bort 30 ms-headern. Jag gör det i en wave-editor och sparar
om filen som en wav och efteråt skickar jag tillbaka mitt nyinspelade, som wav. Jag upptäckte också att om man tar bort
headern (markera och deleta c:a 30 ms - det som ser ut att vara tomt i början) och sen sparar om filen som mp3:a,
så dyker det upp en c:a 30 ms header i början igen. Jag har inte sett det här tidigare så tydligt - och har inte trott på de
som gång på gång berättat om det på kontrollrummet. Men de bilder jag gjorde nu visar tydligt att det finns ett problem
med att använda skickade mp3-filer. Nu är det uppenbart för mig att det blir osynk om man skickar mp3:or fram och
tillbaka och inte är medveten om - och kompenserar för, fördröjningen. Är det nån som vet om modernare Cubase och
andra inspelningsprogram på något sätt kompenserar för detta?


Här kan man i den röda rektangeln till vänster se den tysta delen (c:a 30 ms). Efter den ser man den inledande takten,
som i 120 bpm är två sekunder lång. Tidsangivelserna nere till höger är markerade med motsvarande färg som mp3-filen.

58
Färdiga produktioner / MaxB och Lazarus - Here Comes The Sun
« skrivet: 21.03.2016, 15:21:04 »
Från festival 44 lägger jag upp min och Lazarus cover på Here Comes The Sun.
Men hur var det nu i dessa tider med att använda kontrollrumsspelaren i detta sammahang då det är en cover?
Jag tänker inte göra mer med den men kan vi lägga lägga en sån hör bland färdiga på Kontrollrummet?

Jag spelar nån gitarr, basen, sjunger och körar
Lazarus spelar trummor, sitar, tolvsträngad gitarr och stråkar
http://max.shivas.se/music/MaxB_Lazarus_HereComesTheSun.mp3
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_Lazarus_HereComesTheSun.mp3[/mp3]

59
Jag är en cheapskate som inte köper bra hörlurar för 2000 kronor. Jag köper bra hörlurar för under 500 kronor. Flera tips än nedanstående emottages med tacksamhet! Kanske är fler än jag som kan uppskatta billigt och förvånansvärt bra.

Audio-Technica SonicFuel ATH-AX1iS - Mitt favoritval för 400kr låter nästan lika bra som arbetskollegans hörlurar för 2-3000kr. Och han håller med om det - är också imponerad av dessa, som är nästan lika lättdrivna som hans lurar också. Fungerar bra i bullrig miljö (i tunnelbanan/på bussen) eftersom yttre ljud avskärmas mycket bra.




Philips SHP 2500 är också riktigt imponerande - och kostar bara från 150kr (på vissa ställen). Dessa är inte lättdrivna och tar in mer ljud utifrån, så de fungerar inte i tunnelbanan eller på bussen men är suveräna hemma.


60
Instrumentmakare Martin Molins annorlunda instrument



61
Demolåtar / MaxB - Shining Light - mupptrixat mer
« skrivet: 27.02.2016, 15:04:02 »
MaxB - Shining Light

EDIT 20160323: 
Har spelat in mer sångkör in i refrängen och nån gitarr på slutet samt fixat lite nivåer bl.a. på EBow:en

http://max.shivas.se/music/MaxB_ShiningLight_20160323.mp3
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_ShiningLight_20160323.mp3[/mp3]

Inspiration bland annat på grund av en EBow, som jag köpte av Wernborg för några veckor sen.

Shining Light
Music: MaxB Lyrics: brother

- Vers 1
Around, look around            - Stop, your running mind
Do you know, who you are - don't you know, you are a star

- Vers 2
Through your heart, you can shine - throughout space, from out of time
Again, try again                                  - feel the touch, of the master

- Refräng
Shining light, live and love                     - is the tune, now and forever
Ease yourself, the love inside               - let it flow, ride the tide
You're just a child, have allways been - will ever be, forever free

62
Har nya tillfälliga vänner och musiken för oss samman.  Det är inte alltid så noga om gitarrist och sångerska är på samma ställe i låten, samtidigt. 
Inte ens nödvändigt att spela och sjunga i samma tonart...  eller är det?








63
Big Big Train - påminner om sånt man hörde från Genesis, Yes, King Crimson och liknande grupper förr.
Är det här något ni andra känner igen eller gillar? Inspelat augusti 2015.



64
Färdiga produktioner / MaxB - Sweet Apple Kiss -
« skrivet: 08.02.2016, 07:58:36 »
Jag lägger den till färdiga demon.
Idén dök upp på gitarren och Rikki Ansell plockade fram en av sina texter som fungerar bra med rytmik och innehåll!
Rikki har fått göra ändringar i sin text efter att jag föreslagit en del ändringar och vi är båda nöjda med resultatet.

http://max.shivas.se/music/MaxB_SweetAppleKiss_20160209.mp3
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_SweetAppleKiss_20160209.mp3[/mp3]








Sweet Apple Kiss      Music: MaxB Lyrics: Rikki Ansell

C Am Em F C-G-C

-   Verse 1 ||: C Am Em F C-G-C :||
I dreamt, I dreamt the sweetest dream
about an apple on a tree
but when I woke I knew the truth
that apple wasn’t meant for me

-   Chorus  ||: Dm G C E – F G C Am F G C :||
I lean on the fence and I long for a taste
of the nectar that flows from your lips
I am parched with a thirst that can only be healed
with the touch of your sweet apple kiss

-   Verse 2 ||: C Am Em F C-G-C :||
The perfect apple wasn’t meant for me
the farmer’s near and I don’t own that tree
and while I’d like to sneak across that field
I cannot risk the troubles that would yeild

-   Chorus ||: Dm G C E – F G C Am F G C :||
I lean on the fence and I…

-   Postchorus  ||: Am Em F C G – Am Em F G C :||
you’re my wine-sap apple - forever out of reach
but I stare out the window - I get drunk upon the dream
you’re my wine-sap apple - intoxicating me
you are all I can think of - but you’re not meant for me

-   Bridge  ||: Dm G Dm G – Am G F F G :||
Boone’s Farm ain’t got nothin’ on you honey,
but I go to the store and I lay down my money.
I pretend that the bottle is your lips on mine
as I drown all those dreams in cheap apple wine.

-   Chorus ||: Dm G C E – F G C Am F G F :||
I lean on the fence and I long for a taste
of the nectar that flows from your lips
And I am parched with a thirst that can only be healed
with the touch of your sweet apple kiss
Your (sweet) kiss ||: Fm – C E – F G C Am F G C :||
of the nectar that flows from your lips
And I am parched with a thirst that can only be healed
with the touch of your sweet apple kiss

65
Demolåtar / MaxB - Without This No Song
« skrivet: 25.01.2016, 23:07:11 »
En låt jag hittade på i maj 2014 som först nu börjar få form. Har fått för mig att jag ska använda fingerpicking.

Onsdag 27 januari 2016 har jag fortsatt inspelandet. Här finns gitarrer, sång, körer och orgel. Får se vad som händer.
http://max.shivas.se/music/MaxB_WithoutThisNoSong_20160127.mp3
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_WithoutThisNoSong_20160127.mp3[/mp3]

Without this, no song  T o M: MaxB

On the first day    - we met
I can asure you    - I felt blue
You were all         - I could dream of
finally my dreams - came through

You      - are           - gorgeous
is there something  - I can do
To make you          - stay
I will never            - let you go

You gave me        - no warning
You told me         - you love me
And I                  - I was happy
I was as happy    - as someone can be, yes
I was as happy    - as someone can be

Fingerplock + kör

On the second day - you told me
you had found       - someone new
You said                - you no longer loved me
you said                - please set me free

I burst into tears    - cried all day long
but I soon            - realized
without this          - there would be no song

Fingerplock + kör

I cried out      - in anger
I cried out      - my fear
I cried out      - the sorrow
now               - you're not here
now               - you're not here
now               - you're not here

66
Ja precis, hur gör man? Hur gör ni som gör det?
Jag upptäckte i helgen då jag spelade mina låtar tillsammans med två andra (resonatorgitarr och ståbas) att vi skulle behöva en stadig takthållare som kan låtarna (mina låtar). Jag kanske har en fot ledig för att spela på bastrumman/kicken/stompa på en trälåda...
En trälåda kan vara förstärkt via ett piezo-element, en "mikrofon", en högtalare eller en sångmick.
Finns något bygge som fungerar i akustiska sammanhang, utan att förstärkas?
Något enkelt man kan bygga själv?

Har du nån erfarenhet eller idéer, dela gärna med dig!

Den här tycker jag låter okej utan förstärkning (tror jag det är här):

67
Studio, produktion och övrigt / Myspace levfande eller dot
« skrivet: 11.01.2016, 16:02:57 »
Hur är din relation med Myspace nuförtiden?
Jag hittade en koppling till en före detta gigant
och är nyfiken på hur ni ställer er till den platsen?

Jag provade att ladda upp några låtar på mitt gamla nick "gitarrer" och ser att de hamnar där de förväntas hamna.
Men mitt senaste minne av uppspelning av mp3:or är att myspace kodning krävde att min dator/telefon cachade hela mp3:an
innan en påbörjad uppspelning av en låt och det är döden (ursäkta uttrycket), om man har en långsam uppkoppling
och bara vill snabblyssna och kolla någon eller några artister/låtar.

Här är mina gamla registreringar som fortfarande ligger där och skvalpar till ingen nytta, kan man tro.

https://myspace.com/gitarrer/music/songs
https://myspace.com/mellotroner/music/songs
https://myspace.com/baramusik/music/songs
https://myspace.com/shivaselectronics/music/songs

Har ni också gamla nicks och låtar där?

68
Färdiga produktioner / MaxB - To Good To Be True -
« skrivet: 01.01.2016, 14:25:58 »
Första låten 2016. Fortsätter på avdelningen kärleksballader, med enkelt akustiskt fingerplock på gitarr. Den växer och blir lite bombastiskt på slutet.

http://max.shivas.se/music/MaxB_ToGoodToBeTrue_20160109b.mp3
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_ToGoodToBeTrue_20160109b.mp3[/mp3]

To good to be true

There's so much we'd like to do - in our lives, me and you.
Things happened, that stopped our dream -  After all, that we've been through

  Me and you - me and you
  Me and you - there is nothing, but me and you

If it is, to good to be true - it's my love for you
If it is, to good to be true - it's my love for you

  Me and you - (it is) me and you (it is)
  Me and you - (it is) there is nothing, but me and you

Munspels-solo vers

  Me and you (there must be something we can do)
  me and you (are there something we can dooooo)
  Me and you - there must be something, that we can do

If it feels that good to you   - it's my feelings for you
If it feels to good to be true - it's my love to you

  Me and you - my feelings - for me and you
  Me and you - there must be something, we can do

Munspels-utro

69
Som så många andra hade jag ingen aning om denna mans existens men efter att ha hört och sett honom gillar jag hans spelstil och attityd oerhört mycket.
Har kollat de långa videos som finns på youtube med honom och det ser ut som att han trivs och livet varit gott mot honom. Han berättar många anekdoter som är kul att ta del av och framför allt, less is more, i den musikvärld han lever och har levt i. Han är en sann inspiration för mig som gitarrist och (ödmjuk) musiker.  :lol:
Har till och med tänkt mig att lyssna in mig på hans lugna känsliga blues-stil och se om jag kan anamma något av det känsliga, han levererar.



70
The Harmonica skrev jag för ett tag sen men jag kände att jag aldrig kom rätt i sången, varken i tonart eller textmassemässigt. Tidigare gick den i G, som passar det munspel jag sjunger om, som jag fick av Arman Sikiric. Har nu testat att sänka låten både i hastighet och tonart. Har ett F-munspel som passar att spela i tonarten C så nu går låten i C

http://max.shivas.se/music/MaxB_TheHarmonica_20151231.mp3
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_TheHarmonica_20151231.mp3[/mp3]

The Harmonica            text och musik: MaxB

Vers 1:
      G                 D               Am             C
The first time we met - everything felt all right
           G                    Hm                 Am   D
It was, some kind of vibration - in the air
      G                       D                         Am               C
You showed me a harmonica - the most beautiful I've seen
      G                       Hm                Am    D
you told me - it's the best - one can get
Refräng:
     C            D                              G              G-1     Em
It's you that make them - said you like to give one to me
               C                                                       D
You would make a special for me - that's tuned in C
Vers 2:
                G                     D                      Am               C
It's not the time, I've been waiting - for this moment to arrive.
                    G                  Hm                      Am              D
It's more the way, that you said it - when you told me this
                G                     D                         Am                       C
It's not the time that have passed - since you told me that you’ll make
          G                 Hm                Am              D
the harmonica - the best I've ever played
Refräng:
  C               D                             G        G-1 Em
I showed my gratitude - when you told me all this.
                          C                     D
You could see the sparkle - in my eye
                  C             D                        G             G-1    Em
But I've been waiting so long - for this harmonica to come along
       C                                                         D
I continue to play with the old one - that I've got.
Vers 3:
Munspel genom hela versen
Refräng:
      C                D            G         G-1         Em
You like to keep promises - that’s what you said
            C                                           D
Now it's time to play        -  And here it is!
Vers 4:
Munspel genom hela versen
Refräng:
      C                D            G         G-1         Em
You like to keep promises - that’s what you said
            C                                           D
Now it's time to play        -  And here it is!
Thank you Arman Sikiric

Sidor: 1 2 3 4 5 6 ... 10