Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - HomoNeophilus

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 12
141
Äsch, jag har petat i en påslagen lampsockel en gång och jag har inte tatatatatagit nånån sksksksksada av det! Blev en skön kyss.

142
Framtiden ter sej inte så mörk i detta perspektiv

I den ekvationen får man ju ta in att jorden går under 2012 och att de flesta människor lever i misär, så man behöver ju inte plötsligt bli positiv!

143
Mer statistik på Radiohead:
http://www.comscore.com/press/release.asp?press=1883

144
Och så rapporten:
Rapport

145
Studio, produktion och övrigt / SV: Öppna chassi?
« skrivet: 06.11.2007, 12:03:13 »
Kofot?

146
Studio, produktion och övrigt / SV: Fasutsläckning
« skrivet: 06.11.2007, 10:06:04 »
Vad händer om du flyttar ut allting en halvmeter (jag förstår om det inte är praktiskt men bra för att hitta problemet)?

147
Studio, produktion och övrigt / SV: Fasutsläckning
« skrivet: 06.11.2007, 09:52:51 »
Hur står monitorerna i förhållande till väggarna?

148
Studio, produktion och övrigt / Förslag på DIY projekt
« skrivet: 06.11.2007, 09:33:12 »
Jag skulle ju inte ha nåt emot några fler gruppbyggen så kanske nåt till nästa gång?

149
Studio, produktion och övrigt / SV: Studiomusik till mp3
« skrivet: 06.11.2007, 09:32:00 »
Det finns inget i wiki-artikeln som tar upp den frågan du fick.
Vad har OOP med saken att göra? Vad går inte att beskriva utan att komma in på programmering? Det finns säkert några av oss som är tillräckligt bevandrade i programmering för att hänga med på vad du vill säga.

150
Man behöver inte dricka whiskey för att få whiskey röst,det är en teknik fråga.

Nej, det går ju bra med akvavit, rom, absint eller tequila också. I värsta fall funkar Absolut också men man får inte riktigt samma karaktär då.

Men allvarligt då... Vissa har det automatiskt, andra får träna och vissa når aldrig sin idealröst. Det bästa tror jag ändå är att vara nöjd med det man har och utveckla utifrån det. Att sjunga som Chris Cornell går inte över en natt...

151
Båda dina frågor beror så väldigt mycket på vilka människor man har att göra med. Ett band som spelar in sin första demo är sällan beredda att betala och har inte erfarenheten att avgöra kvalitet. Ju mer man håller på desto kräsnare blir man. Jag tror studios på alla nivåer fyller en funktion och har sin plats men man måste ju kunna konkurrera på andra sätt än med priset och kunna visa att det är värt vad det kostar. Och då är det ju inte bara kvalitén på det inspelade man använder som konkurrensfördel utan även personlighet och studiopsykologi, något som få mindre erfararna gymnasiestuderande ljudtekniker kanske besitter och det är ju hela kakan tillsammans som gör att kunderna kommer tillbaka och dessutom tipsar andra.
Jag tror ändå att "Han är skitbra att ha att göra med och det låter grymt!" är bättre som reklam än "Det var billigt men lät hyfsat.".

Jag tror inte det generellt går att säga att folk i Finland är mindre kvalitetsbenägna än andra utan det handlar mer om vilken nivå man ligger på. Jag som bor på en minimal ort kan väl säga att det är kärvt. 3 ganska ambitiösa studios på 5000 invånare. Tur att man är inblandad i två av dem... Och att man gör annat för att få in pengarna. För studioverksamheten ser man till att leta kunder över hela landet, inte bara i kommunen eller regionen.

Hur mycket vill folk betala? Finns verkligen inget generellt att säga här (men noll är inte helt ovanligt)... Oerfarna band med unga musiker är förstås priskänsliga. Vill man ha in dem kan man alltid göra "special prize, only for you" och hoppas på att de kommer tillbaka om ett par år när de har cash. Ska man dra in för mat och hyra måste man ändå göra åt andra hållet: Räkna ut vad du kostar och hitta de kunder som är beredda att betala det.
Men i alla fall för ungdomar i Sverige finns mängder av olika pengar man kan söka för kulturella projekt så man kan alltid tipsa om sådana så att de har i alla fall delar av inspelningen subventionerad.

Så: Ge inte upp! Och se till att vara bäst i stan, inte billigast!

152
Demolåtar / SV: Stenar och brus
« skrivet: 05.11.2007, 12:30:17 »
Gillar starkt! Och helt perfekt som den är. Förutom att den klickar till lite fult precis när den slutar.

153
Demolåtar / SV: Inyi - backstabber
« skrivet: 05.11.2007, 12:17:23 »
Experimentellt och intressant som vanligt när det gäller dig.
Bra sång, nästan så att man hör Depeche-stämmorna där... Möjligen lite sluddrig ibland på uttalet men det är acceptabelt.
Kanske att man saknar ett parti i låten med lite mer drag, eller det kändes som om det skulle komma. Men man ska ju inte underskatta känslan av att nåt är på väg som aldrig kommer heller (de bästa skräckfilmerna är de där man aldrig ser vad som händer).

154
Studio, produktion och övrigt / SV: Studiomusik till mp3
« skrivet: 02.11.2007, 11:46:48 »
Nej, du misstog min generalisering! Jag menade ju tvärt om!
Att audiofiler är värst, och ljudtekniker på andra plats. Och det var förstås inte riktigt allvarligt menat heller...

Jag älskar att läsa audiofilforum där de diskuterar något som ingen har någon aning om egentligen hur det fungerar (alla vet ju att ju dyrare desto bättre!). Kabeldiskussioner är klassiska... Samma sak med diskussioner på PSW eller Gearslutz där man ibland undrar hur personerna kan kalla sig professionella tekniker.
Sorry, OT...

155
Studio, produktion och övrigt / SV: Studiomusik till mp3
« skrivet: 02.11.2007, 10:00:42 »
Citera
HomoNeophilus: har du gjort jämförelser i hlgre bitrate än 160 kbps?
Ja, och ovanför det kunde jag inte höra någon skillnad alls. Men då ska det nämnas att jag som sagt inte hade världens bästa lyssningsutrustning och inte världens känsligaste programmaterial (vanlig rock).

Citera
Speciellt kan ju distributionen och spridningen av klassisk musik ytterligare vara svårare eftersom många "mastrar sönder" sina skivor på ett sätt som tekniskt liknar det som mp3 gör.
Nej, det liknar inte alls tekniskt det som mp3 gör. Den komprimeringen gör ju något helt annat. Det mp3-kodning handlar om är att ta bort saker som man räknat ut att mänskliga örat inte uppfattar. Mastring handlar (delvis) om att minska dynamiken (något som iofs reducerar antalet utnyttjade bitar men det hör inte riktigt till saken).

Citera
Enligt somliga krävs det tydligen LP, och jag har svårt att se att de plattorna gör en stor comeback i dagens läge.
Jag läste härom dagen att LP-försäljningen faktiskt går upp, så man ska inte helt räkna bort det.
För klassisk musik är många lyssnare dock kräsnare än så och vill ha större dynamiskt innehåll än de ~70dB som LP levererar varför de flesta tycker CD lämpar sig bättre med sina 96dB. Inspelningstekniker för klassisk musik var också de första att anamma digital inspelningsteknik.

Citera
Det är väl så att fördomar försämrar ljudet mera än algoritmer.
Word! Nästan mer hos erfarna ljudtekniker än hos någon annan (audiofiler borträknade)!

Citera
det handlar väl inte om någon större kvalitativ upplevelse utan snarare att fylla tomheten med något och då duger nog det mesta av hyffsad eller halvhyffsad kvalietet för den målgruppen.
Ja, visst är det så! När man till och med hör DJ:s spela dåligt kodade mp3or blir man ju lite mörkrädd (och det skär i hjärtat att höra en diskant behandlas på det sättet!)... Dagens ungdomar växer upp med ett ljudideal som innebär sönderkomprimerat i mastringen och sönderkomprimerat i distributionen (och nu lät jag gammal...).

156
Börjar klia i lödfingrarna...

157
Jag håller mig till lite mer realistiska/tråkiga önskelistor och tänkte skaffa mig en bas i julklapp :)


jag rekommenderar just den modellen starkt!! riktigt apsköön o spela på o låter riktigt bra!!
Vad är den stora skillnaden mellan Squier och riktig. Jag tänker främst på mickarna och finishen, men jag har säkert fel.
De verkar ju väldigt prisvärda, speciellt om den är apskön (vilke är ett väldigt vag liknelse för mig)  :P

Precis som med instrument från andra märken skiljer det ju sig från exemplar till exemplar. En bra Squier kan ju vara bättre än en dålig Fender. Generellt om billigare instrument kan man väl säga att elektroniken brukar vara sämre och krångla oftare, andra mickar, annan greppbräda som oftast inte är lika behaglig och svårare att stämma. Testa, känn och lyssna och stäm av med bankkontot...

158
Hur man gör? Bygg upp en publik som älskar det du gör. Radiohead är ett jättebra exempel. Man kanske inte får precis alla att betala, det gäller bara att få tillräckligt stor andel som gör det. Anledningen till att det inte funkar för majorbolagen är bristande publikkontakt, bristande trovärdighet och kanske framför allt dålig musik (musik för folk som inte är intresserade av musik). Även om de fortfarande säljer bäst är andelen som betalar lägst.

Och musik är var mans rättighet. Det finns till och med i upphovsrättslagen. Den är inte bara till för att skydda upphovsmännens rättigheter utan också allmänhetens rätt att ta del av det som skapats.

Inspelad musik är svårt att ta betalt för just nu, det stämmer. Men använd i så fall den här tiden till att bygga upp publiken. Något slags stabilare läge kommer ju att komma så småningom. Vänta ut stormen och gör det bästa av situationen är mitt tips.

159
Studio, produktion och övrigt / SV: Studiomusik till mp3
« skrivet: 01.11.2007, 12:03:21 »
I lurar som inte var särskilt bra och på vanlig rockmusik har jag hört skillnader mellan mp3 och wave 44/16 i upp till 160kbps. Sen kan det ju berott på att kodningen inte var helt optimal. Det vore intressant att göra ett ordentligt test med just klassisk musik i ett väl avstämt ljudsystem. Skillnaden jag har upplevt har varit i diskanten och har förstås inte varit uppenbart annat än om man gör en direkt jämförelse. Jag misstänker att väldigt dynamiskt innehåll kan påverkas mer.

Jag kan verkligen förstå personen i fråga. Den klassiska branschen är ju inte lätt och konkurrensen är hård. Det gäller att kunna erbjuda en väldigt bra ljudkvalitet för att inte folk ska välja att köpa Naxos-plattor istället (billiga skivor där kvaliten är skiftande). Samma verk finns ju ofta på flera etiketter. Han vill antagligen inte att hans bolag ska få dåligt rykte i audiofilkretsarna, som säkerligen är en viktig del av hans kundkrets. Läs all galla som spys över mp3 där så förstår du vad man har att tampas mot...

Svårt att hitta en bra lösning för dig. Jag tvivlar på att mp3 är någon slags räddning för klassisk musik men det är klart att bra distribution är en förutsättning. Om du har svårt att erbjuda streaming i full kvalitet kanske inte klassiskt är vad just du ska ge dig in på. Men jag hoppas ni hittar en bra lösning!

(och för att klyva lite hårstrån kan jag bara påpeka att mp3 via flash tekniskt sett är progressiv nedladdning och inte streaming)

160
Varför skulle det bli svårare? Materialet skulle ju i så fall vara ännu lättare att hitta och man kan ju fortfarande använda bilderna som bevismaterial även om de inte i sig är olagliga.

Men visst har vi kommit långt från ämnet, hehe...

161
Jag kanske inte köper just den produkten. Jag kanske köper nästa låt. Jag kanske köper DVDn med surroundljudet. Jag kanske går på konserter. Jag kanske köper t-shirten. Gillar jag det verkligen och tycker bandet är värda det kanske jag köper låtarna också. Men det är en relation man måste bygga upp med sin publik. Man kanske inte kan ta betalt förrän man har 500 personer som verkligen gillar det man gör. Det beror lite på vad man spelar musik osv. I värsta fall kan man aldrig ta betalt men det beror nog snarare på att man helt enkelt inte gör tillräckligt bra musik. Allt går inte att sälja ens med mördande reklam (konserverad gröt går dock utmärkt)...

För att bygga ut "listen, like, buy" till en mer övergripande strategi tror jag på:
1. Bygg publik (på det sätt du kan, räkna inte med att det ska gå snabbt)
2. Få publiken att vilja betala

På ett sätt är det alltid så det fungerat bara att metoderna för att komma dit är annorlunda och betydligt mer demokratiska och lätta att slå sig in på.

162
Nah, det tror jag faktiskt inte. Volymen har rätt liten betydelse när man mickar. Däremot tror jag det är omöjligt att få fram exakt Metallica-ljud utan att vara Metallica.

Och det går väl att hänga på extern låda även på lill-bluesarn?

163
Ja, självklart, men runkarna finns kvar hur som helst, bara i slutna kretsar. Jag skulle tippa på att alla som vill runka till barnporr kan göra det. Pedofilerna försvinner inte för att man tar bort barnporren ur vanligt folks åsyn. De blir inte mirakulöst botade för att man förbjuder hanterandet. Ok, ett litet fåtal kanske lägger ner, blir frustrerade och spöar sin fru istället. Annars är tyvärr den enda positiva effekten, vad jag kan se, av kriminaliseringen att du och jag slipper se skiten.

164
Jo, det är visst kopplat till prissättningen. Tricket att få tio lyssningar är ju till att börja med att ge möjligheten. Om någon säger till mig: "Du bara måste höra det här bandet! Deras platta ligger på iTunes nu, köp den!"  så kommer jag troligen strunta i det, kanske hittar dem på MySpace och lyssnar och tycker säkert det är helt ok, bara att jag två dagar senare antagligen glömt bort det.

Säger samma person "Deras platta går att tanka ner från deras sajt!" skulle jag antagligen göra det, den skulle finnas tillgänglig, kanske ligga på nån spellista, hade jag haft en iPod hade jag säkert lagt in nån låt där. Även om jag glömmer bort det kommer det finnas kvar och chansen för tio lyssningar blir större.

Etermedia kan man glömma. Även om radio och tv skulle spela annat än hitzen skulle du ju behöva precis lika mycket marknadsföring för att komma till den punkten att du blir spelad där, så vad är skillnaden? Antingen lägger du tiden/pengarna på att försöka få ett skivkontrakt och bli spelad i etermedia, som ingen ändå har tillit till, eller så lägger du den på alternativa metoder (och sådana finns massor massor massor, jag tycker vi har gått igenom mer än ett par i andra diskussioner här).
En stor fördel med nya marknadsföringsmetoder är att om de sköts rätt är det en riktad marknadsföring, inte en slumpvis som etermedia innebär. Riktad marknadsföring är i princip alltid mer effektiv. Radio är ungefär som att sätta upp affischer i tunnelbanan. Flyers till en riktad målgrupp brukar funka bättre. Det ena är gambling, det andra en affärsstrategi.

Ärligt talat, den som håller sig till de gamla metoderna idag får skylla sig själv, men det är upp till var och en. Evolutionen är i full rullning. Man får välja om man vill vara dinosaurie eller däggdjur.

165
Och som jag sa i andra låttråden, lyssna inte så mycket på alla andra (inkl mig förstås)...

166
Citera
Genom att få lyssna innan de köper. Som du själv förespråkade: "Listen, like, buy"

För att analysera den modell du kör på för närvarande: Ja, lyssningsdelen är ju klar, genom streaming från sajten du säljer från. Hur får du potentiella lyssnare att GILLA musiken? Väldigt sällan gillar man en låt på en enda lyssning, utan det kräver att man hör det kanske 10 ggr eller fler. Hur löser du det? Antar du att folk ska komma tillbaka 10ggr och lyssna på låtarna? Utifrån vad jag kan se är din nuvarande modell tyvärr bara "Listen".

Nej, jag kan fortfarande inte se att värdet är alls hopkopplat med vad man betalar. Men jag tror vi kanske pratar om olika sätt att värdera saker.
För mig som musikskapare kan värdet av en låt vara:
1. Den extra publik den ger mig (=potentiella framtida kunder)
2. Den extra publik som den extra publiken ger.
3. Pengarna jag får i fickan av ev försäljning av låten
4. Pengarna jag får av försäljning av kringtjänster

För mig som musikkonsument så är värdet av en låt bara en sak:
1. Den upplevelse jag får av att lyssna på låten.
Om jag har köpt den för 10 spänn eller tankat den gratis har ingen betydelse på det sättet, det enda den har betydelse för är hur stor chansen är att jag faktiskt ska höra, lyssna ett par ggr och börja gilla låten.

Exakt vad det monetära värdet sen hamnar på jämfört med andra saker är ointressant. Frågan är vad de flesta är beredda att betala, inget annat. Titta på Radiohead då... 3-4kr/låt fick jag det till att folk i genomsnitt betalade (om albumet innehåller ca 12 låtar och utifrån den något osäkra statistik som finns. Antagligen lite lägre eftersom jag tror att de som betalat för nedladdningen är mer benägna att ange det än de som inte gjort det). Och tänk då på att det handlar om ett band som redan är kända i hela världen, som redan har en gigantisk publik som har stort förtroende för bandet och som tycker att de är värda att få de pengarna.

Du säger att du vill ha fans som värderar musiken högt. Då säger jag: bygg i så fall publiken först och håva in pengarna sen. Enda sättet att få den typen av fans är att låta dem höra musiken gång på gång på gång (på deras eget villkor) och ha en bra relation med publiken. Säger du "Betala mig, annars vill jag inte ha dig som publik" kommer det inte hända.

167
Precis, nästan vad som helst duger för dina (nuvarande) behov. Tips är att köpa beggat och se till att få med installationsdisk till WinXP. Du kommer säkert undan med nära på hälften av pengarna för ett för dig lika användbart system.

168
Låt dig nu inte påverkas för mycket av mina och andras kommentarer här! Bra musik skapar man inte genom demokratiska processer utan genom kreativ integritet (vad fan det nu kan betyda, hehe). Tycker DU att sången ska vara kvar så låt den vara det! Tycker du att låten ska vara 8 minuter lång låt den vara det!
(OT) Jag blir ibland lite irriterad på hur lätt många anpassar sig efter andras åsikter på deras musik. Många kockar ger ofta en trist soppa.

Jag har bara lyssnat i browsern så jag har inga exakta tider men det händer ungefär var fjärde takt på ett baskaggeslag på en tvåa har jag för mig. Själv tyckte jag det var väldigt tydligt så om du lyssnar på beatet borde du kunna upptäcka det.

Hehe, jag läste det om saxen sen... Den låter ju alltså rätt bra, men jag blir inte lurad. Flöjten i en annan låt var bättre på det!

169
Studio, produktion och övrigt / SV: Vad arg man blir!
« skrivet: 31.10.2007, 10:19:29 »
Jobbar själv som livetekniker och kan säga att man fått sin beskärda del av "idioter" till artister också...

Det är rätt intressant det där med "nybörjar band" och ljud...Finns inte ett band med 15 åringar som går ut i logen efteråt och tyckte ljudet på scen lät bra, "jag hörde inte mig själv alls", "jag hörde inte ett skit", "ljudteknikern är en idiot"...brukar det låta (kan nog minnas att jag lät så själv en gång i tiden). Ljudtekniker är inte alla gånger ett lätt jobb, särskilt inte med amatörmusiker och undermålig utrustning, då är det bara att göra det bästa av situationen och förklara för den nyblivne artisten varför han inte kan få "lite av allt" i sin monitor....suck...

Absolut! Ju mer vana man har desto bättre ljud har man av någon anledning, hehe.
Det där gäller ju inte bara live heller, det är ju samma personer som aldrig blir nöjda med en mix i studio och som tror de kan spela in ett 14 låtars album där allt är perfekt på en helg... Gaaaaaaaaah...

170
Fast det är ju en viss skillnad i hur mycket luft en jätte-Marshall-rigg flyttar jämfört med en liten 15-wattare. Och det betyder ju en del för ljudet det med. Även om det såklart finns emuleringar som kommer i närheten.

Du kan ju köra en 4ohms 4x12 med en 15W också. En välgjord högtalare har samma frekvensgång vid 1W som vid 50W. Man ska sen tänka på att en 150W-stärkare "bara" är dubbelt så stark i ljudnivå som en 15W. Nej, viktigare för soundet är att sätta slutrören i arbete, inte att få volym.

Vad för emuleringar syftar du på?

171
Studio, produktion och övrigt / SV: Studiomusik till mp3
« skrivet: 31.10.2007, 09:57:38 »
Varför inte rekommendera att ge ut både som flac och som mp3?
Streaming via flash vore inte den största anledningen till att köra mp3, snarare att iPod (världens tyvärr mest utbredda spelare) inte stödjer det. Jag tror inte i hans fall att han missar en särskilt stor del av marknaden av att köra i flac. Hans målgrupp är betydligt mer kvalitetsmedveten än de som lyssnar på Nickelback.

Flac lämpar sig förstås mindre bra för streaming öht eftersom det kräver så stor bandbredd. I framtiden kommer det kanske se annorlunda ut. Streaming i mp3, nedladdning i flac vore mitt val.

Missar man något i det upplevda ljudet vid omkonvertering till mp3 från lossles-format?

Inte mer än du redan förlorat i mp3-kodningen (vilket olika personer tycker är olika mycket...). Har man redan kodat det till mp3 verkar det urbota dumt att koda om det till ett losslessformat. Grejen med losslesskomprimering är ju att det ÄR lossless. Har man en gång gjort mp3:or av det är det redan förstört.
Komprimerar man fram och tillbaka mellan pcm wave (eller andra icke förstörda ljudformat) och ett reducerat/komprimerat (mp3, aac, wma etc) format kommer man förlora mer och mer i varje kodning från wave. Den perceptiva kodningen kommer fungera sämre och sämre för varje gång (eftersom det som den är van att ta bort redan tagits bort i tidigare steg).

Jag har inget jätte emot mp3 alltså (men föredrar förstås ogg när det gäller de reducerade formaten...) men jag skulle aldrig köpa en mp3:a. Ska jag börja köpa musikfiler ska det vara lossless. Men det är en rent personlig åsikt.

172

Vad gäller barnporr (och jag är förvånad över att jag inte fått nån känga om det än, så jag försöker igen, hehe) så säger jag: Legalisera skiten. Strunta i de stackars pedofilerna som sitter hemma och runkar (till dina semesterbilder, kanske!). De behöver kanske psykologhjälp, inte böter eller fängelse. Att hitta de verkliga förövarna skulle säkert vara lättare och mer högprioriterat om skiten faktiskt syns. Men förbudet är troligen snarare för att skydda "vanligt folk" från att se det än för att stoppa sexualövergrepp mot barn.

Oavsett om en legalisering skulle fungera eller ej så är det per definition en våldshandling/övergrepp. Tror inte det går att legalisera sådant.

På något sätt så finns det nog saker man inte skall tolerera alls.

OT men...once you've gone down that road...
Övergreppet och handlingen är en sak, som självklart inte ska legaliseras. Bilderna på övergreppet är en annan. Ju öppnare det finns, desto lättare för polis att hitta bilderna och därmed förövarna. Kriminalisering gör inte att pedofilerna blir färre, bara att de gömmer sig bättre. Vad finns det för intresse av att haffa någon som gillar att tänka/titta på något speciellt när den onanerar? De man ska ha fast är de som begår sexuella övergrepp på barn.

Precis som när det gäller fildelning måste man titta på vilka som är de verkliga "bovarna"...

173
Det är nog mer en imagefråga än en ljudfråga... I och med att man mickar upp allting ändå spelar ju volymen föga roll annat än i replokalen. Det blir ganska roligt det där, nån artist (minns inte vem) var det som hade 4 Marshallriggar på scen, bara att ljudet kom från en liten 5 eller 15-wattare som stod bredvid... Marshallerna var förstås bara tomma lådor.

Jag håller med om att AC/DC-stuket lyckas man säkert bäst med att kräma slutstegsrören på en bra rörstärkare (om det var vad du menade med att spela högt) och inte med en pedal. Lättare att göra det med en 15W (eller 1W!) än med en 150W om man vill befinna sig i samma kvarter.

174
Demolåtar / SV: Harmonica mike/Wiretap JJ JAM 6
« skrivet: 30.10.2007, 17:39:59 »
Detta funkar absolut. Medhåll på väldigt bra munspel!
Tycker det är bra med torrare trummor än jag hört från dig tidigare. Ljudmässigt tycker jag de funkar helt ok. Däremot blir de lite tröttsamma och känns inte riktigt som en trummis hade lirat ens om den lirat likadant hela låten igenom. Det är nog småliret på virveln som gör det lite tradigt och stelt (eftersom det är exakt lika varje vända). Ett enklare, rakare komp hade kunnat lura mig bättre... Jag, som inte har EZ, tänker inte så mycket på att det låter på ett speciellt sätt. Det är självklart att ett "trumset" har den karaktär som programmet ger den. Strunt samma om virveln låter dov, vissa virvlar gör ju det, inget konstigt med det. I ett sånt här fall tycker jag det handlar om: Tror jag att det är spelat av en trummis eller inte? Och nej, det tror jag inte...

Så mitt tips är: Lägg tiden du lägger på att ratta fram ljudet på att programmera det bra istället (vilket förstås tar mycket längre tid än så men ändå).

Och sen: Det här är ju ett jam! Det är ju redan klart! Bra jobbat, fint spel!

175
Tycker orgeln är ball, speciellt med historian runt den. Saxen, hm, lite sådär. Loopade gitarren blir kanske lite tröttsam, skulle behöva komma nåt annat som avbryt. Till skillnad från resten av folket har jag inte så mycket emot långa monotona låtar men den kunde må bra av ett annat parti, till exempel ett tonartsbyte. Vilket iofs kommer så småningom men det är lite för sent och inte tillräckligt bra som naturlig följd på låten. Låter lite inslängt och jag tycker inte du uppnår det jag tror du vill uppnå.

Och förresten ännu ett stort loopproblem! Gitarren klickar ju till varenda gång den loopar, inte så kul.

Trummorna och basen väldigt fina.

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 12