Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Monocerotis

Sidor: 1
1
Tack för svaren!

Jag förstod att ni skulle rösta på RME. :) Jag vet att RME är duktiga när det gäller att utveckla stabila drivrutiner. Markus "Majken" Höglund skriver i novembernumret 2005 av Studio: "RME bör som företag även få en liten guldstjärna i kanten eftersom de aktivt testar hårdvarokompatibilitet och rapporterar om underligheter man stöter på". Han skriver om HDSP 9632 som också är ett av korten som Studio rekommenderar. Som jag brukar säga, vet man inte vad som är bra så vet man vad som är dyrt. Priset är det enda som talar emot RME korten. Det rekommenderade priset för HDSP 9632 uppgavs vara 5495 kr i novembernumret 2005 av Studio. Numera hittar man det för runt 3500 kr. Den nya PCIe versionen av kortet som heter HDSPe AIO och kostar också ungefär lika mycket som PCI versionen när det lanserades.

Vilket kort kommer på andra plats respektive tredje plats?

E-MU 1616m och 1820 är två andra kort som Studio rekommenderade i novembernumret 2005. Båda har s.k. breakout box som jag känner att jag inte har någon nytta av. Jag vill bara ha ett internt ljudkort men jag vill gärna se att det finns möjlighet att expandera dess funktioner med dotterkort och externa enheter. RME erbjuder dotterkort m.m. men det gör nog alla de tillverkare jag har listat, förutom kanske M-Audio som jag är osäker på.

Hur fungerar det där med balanserade och obalanserade anslutningar? Kan man koppla balanserad med obalanserad utrustning eller måste man använda antingen det ena eller andra?

RME verkar sakna balanserade anslutningar helt vilket jag tycker är konstigt för ett så dyrt kort. Jag har för mig att jag läste på deras webbsida att man måste köpa till något för att få balanserade anslutningar, det har knappt några anslutningar alls förutom ADAT om man inte har en sån där sladdpiska att koppla in. Det lär nog bli en väldigt dyr historia då om jag väljer RME kortet, och ärligt talat så har jag svårt att se hur detta motiverar priset.

2
Tjena!

Jag behöver ett nytt ljudkort till ett nytt datorbygge. Det ska användas både för att skapa musik med på datorn och för all ljudavlyssning från datorn i övrigt. Det måste inte stödjas i alla spel då jag inte spelar spel men i det bör fungera i alla program annars, musikprogram eller ej. Det ska ha drivrutiner med stöd för Windows Vista och Windows 7. Jag har inte bestämt mig om jag ska välja PCI eller PCI Express, men jag är ganska säker på att jag vill ha internt kort.

Jag har riktat in mig på följande fabrikat: E-MU, ESI, M-Audio och RME.

Jag har tittat på följande produkter.

  • E-MU 1212m (PCI)
  • E-MU 1212m (PCIe)
  • ESI Juli@ (PCI)
  • ESI Maya44 (PCI)
  • ESI Maya44e (PCIe)
  • M-Audio Delta Audiophile 2496 (PCI)
  • M-Audio Delta Audiophile 192 (PCI)
  • RME HDSP 9632 (PCI)
  • RME HDSPe AIO (PCIe)

Vilket av de här korten ger mest valuta för pengarna?

Vilket har bäst frekvensrespons?

Vilket har bäst dynamik?

Är det någon här som har något av dessa kort som kan berätta om er egen erfarenhet? Om inte det, vilket kort har ni?

På Musikbörsens webbsida såg jag ett ljudkort som heter SIMS QUARTET och kostar 1495 kr. Jag läser Studio och jag försöker följa marknaden för hemmamusikern. Men jag har då aldrig under mina år hört talas om Sims. Det enda Sims jag vet är spelet The Sims! :)

Är det någon här kanske som känner till fabrikatet Sims? Deras Quartet kort verkar vara välbyggt till ett överkomligt pris. Jag misstänker att Musikbörsen inte skulle skaffa det om det var ett skräpkort.

Hur pass bra är ljudkort från Icon? Jag har hört talas om Icon men vet inget om deras ljudkort för PCI.

Jag är intresserad av både de som har PCI och de som har PCI Express (PCIe) gränssnitt. I januari i år har E-MU presenterat en PCIe version av bl.a. sitt 1212m kort. Men jag har inte kunnat se det på er webbsida. Jag hoppas att Musikbörsen köper in det snart för alla de som vill kunna välja mellan PCI och PCIe. Det är allt mer ovanligt att de lite dyrare moderkorten har stöd för det äldre PCI gränssnittet, speciellt de som har stöd för flera grafikkortsplatser. Därför kommer PCIe att bli allt vanligare, även om just ljudkort kanske inte kommer ha lika stor nytta av den större bandbredden hos PCI Express än t.ex. grafikkort. Därför har det gått ganska trögt med adopteringen av det nya gränssnittet bland ljudkortstillverkare. Men snart är de illa tvungna att släppa PCI och fokusera mer på PCIe och det är den trenden vi börjar se nu. Sedan är det helt klart också bra att varje slutanvändaren får själv avgöra vilket man vill använda i ens egen dator.

Är det någon som vet var man kan köpa PCI Express versionen av E-MU 1212m i Sverige? Jag är väldigt frestad att köpa just det här kortet, och om det är med PCI Express gränssnitt så är det bara en fördel som jag ser det.

Vissa av de här korten har balanserade in- eller utgångar. Andra har obalanserade. Jag har två syntar som jag vill kunna spela in ljudet från men jag vet inte om de använder balanserade eller obalanserade anslutningar. Kan det uppstå problem om jag kopplar in utrustning med obalanserade kontakter till ljudkort med balanserade kontakter? Någon som vet med säkerhet?

Jag hoppas att ni inte ska tycka att det blev alltför utdraget. :)

Tackar på förhand!

3
Har inte reaper ett inbyggt?

Annars finns det ett antal sådana virtuella midikeyboards på t ex download.com, freeware.

Vad exakt är reaper?

Ja, jag har hittat två stycken som jag har testat faktiskt. Ett av dem var riktigt bra faktiskt. Det hittar man här: http://www.granucon.com/vmk.html Men det fungerade inte riktigt så som jag förväntat mig, för man kan inte spela mer än typ 2 oktaver och man måste ibland spela med händerna i kors. :P Och det går inte att själva välja vilka tangentknappar man vill associera med vilka noter. Så jag får väl vänta tills jag har köpt ny kabel eller nytt ljudkort med MIDI portar.

4
Hej!

Jag har en total uppgradering av datorn på gång, inklusive moderkort. Mitt gamla moderkort hade en sån där gammal port för spelkontroller. Till den porten var min hårdvarosynth inkopplad. Det nya moderkortet saknar denna port, men har som en kompromiss en stor mängd USB portar. Jag vet att det finns att köpa MIDI kablar med USB kontakt i ena änden och MIDI kontakter (för instrumentet) i andra änden. Med en sån skulle jag kunna ansluta min synth till datorn med igen. Men jag funderar på att köpa nytt ljudkort istället med inbyggda MIDI kontakter så jag vill vänta med det.

Men under tiden skulle jag vilja testa att använda ett musikprogram med MIDI kontroll. Vad jag undrar är om det finns något enkelt program som förvandlar min vanliga datortangentbord till en MIDI keyboard? Jag vill alltså kunna använda datorns tangentbord till att skicka MIDI data så att jag kan spela på det. Ungefär så som man kan spela på tangentbordet i FL Studio.

Jag sökte lite snabbt på "virtual midi keyboard" på Google och hittade följande: http://www.hitsquad.com/smm/programs/VMKXP/
Tror ni att det kan vara något att ha? Jag vet inte om jag vågar lita på att det här är virusfritt och så. Om ni vet något sånt program så tipsa mig mer än gärna! :)

5
Studio, produktion och övrigt / Notläsning?...
« skrivet: 22.05.2007, 01:38:37 »
Hej! Jag lär mig läsa noter nu och tänkte ställa en fråga om det i fall någon här vet något om det.  :rolleyes:

Jag står inför momentet att memorera noternas positioner i spelplanet (heter det så?...) och deras korrespondens på tangentbordet. Centrumtonen är ju lättast att hitta, det är ju den mittersta C tonen av de fem olika som finns utritade som standard i spelplanet. Men hur memorerar man de övriga och deras korresponderande tangent? Noternas positionerna i diskantklaven relaterat till tonerna stämmer ju inte överrens med noternas pisitioner i basklaven relaterat till tonerna. Trycker man ner ett D ovanför centrumtonen så har noten en bestämd position i planet, men trycker man samma ton i nedre delen av tangentbordet så ligger inte noten på samma linje/position. Hur överbryggar man det här? Vet ni något bra knep som kan underlätta inlärningen?

6
Studio, produktion och övrigt / SV: Spela in trummor via MIDI
« skrivet: 30.04.2007, 23:24:05 »
Omvandla audio till MIDI... hmmm...

Mappa upp ljuden i någon sampler eller likande och sedan spela in MIDi...

Göra en midi-dump till Cubase....

Göra om kompet från grunden i datorn... hmmm...

Det var många bra förslag, men ingen av er beskriver närmare hur detta ska gå till tyvärr. Att göra om kompet från grunden känns inte motiverat! :P Göra en MIDI dump låter som rätt grej. Att omvandla ljud till MIDI information är kanske inte helt tokigt heller men det låter som om det skulle vara väldigt komplicerat (ni får förklara närmare vad det innebär).

Det som jag var mest ute efter är nog det som Clemens beskriver som MIDI dumpning. Hur går detta till Clemens? Är det något i stil med att skicka sysex information till datorn? I så fall bör det kanske funka eftersom jag har gjort sysex dumpningar tidigare med samma synth med information om inställningar osv. Så det kan vara en möjlighet. Men hur skiljer sig det du beskriver från en sysex dumpning? För så vitt jag vet så används en s.k. dumpning enbart för att dumpa inställningar till en extern enhet... jag kan ha fel... du kanske kan förklara kort hur det går till? Då vet jag vad jag ska leta efter, och då ska jag plöja lite manualer och försöka få klämm på det. :)

Annars återstår väl endast att, som någon annan har föreslagit här, att skapa kompet från grunden i datorn... hmm... eller kanske spela in det i syntens sequencer för att sedan på något sätt föra över det via MIDI... ja, får se hur jag löser det annars. Jag vill prova din metod först. :)

7
Studio, produktion och övrigt / SV: Spela in trummor via MIDI
« skrivet: 29.04.2007, 14:40:40 »
Om du har det klart är synthen är det bara att lajna? eller är det midiinformationen som är klar i synthen?

Lajna? Du menar spela in ljudet? Ja, det är MIDI information kan man säga. Jag vill alltså spela in dess inbyggda trummor som MIDI information för att sedan omarbeta den i Cubase.

Jag kan ju spela in det som audio, men det är ju inte det som är poängen eftersom jag inte kan arbeta med de enskilda trum ljuden då.

8
Studio, produktion och övrigt / Spela in trummor via MIDI
« skrivet: 28.04.2007, 20:11:29 »
Hur fasen spelar man in trummor via MIDI? Jag har redan ett färdigt trumparti i keyboarden. Hur för jag över detta till Cubase? Varför kan jag inte bara spela upp det och låta Cubase ta upp det som spelas?... vad är problemet liksom?  :unsure: Går det inte att göra så?... den kanske bara tar emot signaler direkt från tangenterna?... hmmm...

9
Studio, produktion och övrigt / Val av ljudkort
« skrivet: 28.04.2007, 18:07:28 »
Hej! Jag är i full gång med att lägga fram planen på mitt nästa datorbygge, den här gången en musikdator. Jag står nu inför valet av ljudkort till datorn. Jag har sett att det finns flera olika sorters ljudkort och anslutningsmöjligheter. De kan delas in i PCI instickskort, externa Firewire och USB ljudkort, och ibland även en kombination av båda. De kan också delas in i mobila som är lätta att ta med sig på resan och stationära.

De externa ljudkorten är oftast såna som man ställer på ett bord och dylikt, medan vissa modeller kan monteras i ett rackställ. Det som jag nu länge har funderat över är... om man använder datorn för inspelning... och om man inte behöver någon mobil lösning... varför då ha en lös box ovanpå datorlådan eller på ett bord, när man kan bygga in det i ett tomt 5.25 tum fack i datorlådan?... precis som ett PCI kort!

Datorns 5.25 tum fack är ju ett rackställ i miniformat. Varför inte använda den om man har två eller tre platser tomma?... det verkar ju väldigt dumt att ha saker runt omkring då när man kan ha allt på en plats. Kontrollerna går då lätt att nå, medans in-/utgångarna kan nås via en breakout box på baksidan eller vad det kallas. Alltså där PCI kortplatserna sitter, där kan man då göra anslutningar. Det vore både korkat och fult om alla kablar hängde på datorns framsida. Då har man inte riktigt förstått poängen. Eventuellt kan man ha kontakter som används ibland och tillfälligt på framsidan, kanske hörlurskontakter?...

För er som inte vet vad ett 5.25 tum fack är så är det platsen i datorn där DVD/CD brännaren sitter.

Så min fråga är naturligtvis, finns det såna ljudkort och kan ni ge exempel på såna?

I dagsläget behöver jag endast kunna ansluta två hårdvarusyntar till datorn. Senare tillkommer ett MIDI klaviatur också. Så totalt tre enheter ska anslutas. Datorn ska kunna spela de två syntarna via MIDI. Ljudet från syntarna ska gå att spela in i datorn. Men MIDI ska inte spelas in med syntarna utan med MIDI klaviaturen som tillkommer senare.

Alltså...
2 Stereo in
minst 1 MIDI in
minst 2 MIDI ut

Vad kan det vara för ett ljudkort tro?...

EDIT: Det enda jag hittade nu efter en tids letande är ett ljudkort av Creative Labs.
http://images.europe.creative.com/iss/images/artwork/A5_RGB/X-Fi_Platinum_FCS_b.jpg

Men det verkar inte vara något för musiker direkt, utan mera för gamers och allmänt för underhållning. Ja... jag vet... Creative är inget märke för musiker med tanke på alla skandalerna från 1997 och framåt när Creative köpte E-MU. Fan vad de gamla 10k chipsen ställde till med problem för de musiker som trode sig ha gjort ett riktigt bra kap. Är det någon här som använder Creative ljudkort förresten?... använder de fortfarande 10k chipsen i sina kort?

10
Studio, produktion och övrigt / SV: USB Dongle key & backup
« skrivet: 26.04.2007, 17:00:37 »
Nu fattar jag! Hahaha!  :lol:  Givetvis är det piratkopiering om jag kopierar licenserna på donglen och delar ut till vänner. Jag tänkte inte så långt!  :rolleyes: Men det är dock synd... det där påminner lite om kopiering av musik CDs för egen bruk. Det har ju gjorts ett otal olika metoder för att förhindra det och där CD skivan inte vill spela ens i datorn. Fan att det alltid ska drabba oss, laglydiga människor!  :huh:

11
Studio, produktion och övrigt / SV: USB Dongle key & backup
« skrivet: 26.04.2007, 16:54:40 »
Jag skrev ju att man INTE kan kopiera licenserna, utan bara flytta dem.
Förlorar du dongeln, så får du hoppas att allriskförsäkringen täcker det hela... :mellow:

Jag tolkar det som att det inte går att kopiera till datorn men att det går att kopiera till en tom dongle....?  :blink:

Alltså från USB till USB, inte USB till HDD. Funkar det?...

12
Studio, produktion och övrigt / SV: USB Dongle key & backup
« skrivet: 26.04.2007, 16:50:39 »
Ahaa!  B) Då fattar jag! Då blir det att köpa en sån i alla fall, så att man kan säkerhetskopiera licenserna. För hur ska man annars få tillbaka de om man förlorar donglen?... jag tror inte direkt att Steinberg är villiga att offra några licenser för det, även om man är laglig Cubase användare.

För Assar som inte förstog vad som menades:
Använder du Cubase? Då behöver du inte köpa en sån tom dongle när du köper nytt VST insturment eller plugg.
Använder du Sonar eller något annat program som inte använder hårdvaruskydd? Då behöver du köpa en sån om det inte följer med VST produkten du köper.

Hoppas att det klarnade nu.

EDIT:Jag såg just att Claes har svarat på frågan men men... det gör väl inget att göra det extra tydligt.

13
Studio, produktion och övrigt / USB Dongle key & backup
« skrivet: 26.04.2007, 16:29:34 »
http://www.emusic.se/default.asp?do=search&text=Key&kategori=&grupp=&undermeny=&flik=1&exp=&info=11472#

Vem köper en sån separat egentligen?... finns det någon nytta av att köpa en sån om man redan har en nyckel som följde med programmet? Kan man t.ex. kopiera licenser från den ena nyckeln till den andra för att ha som reserv i fall man skulle slarva bort sin nyckel? Jag antar att det inte går att kopiera licensnycklar direkt till datorns hårddisk pga. risken för piratkopiering. Men jag har å andra sidan aldrig sett att det finns något kommando i LCC programmet för att kopiera nycklar heller. Så vad har man en sån där tom liten ask till då?

14
5p - låt 2
3p - låt 3
2p - låt 4
1p - låt 1

Det verkar som att de flesta av oss här kopierar rösterna av varandra, för de flesta såg det ut så här som i mitt fall. Låt 2 var enkelt val för mig, och även låt 1 (tyvärr), låt 3 och 4 var som det har sagts tidigare, hårfint!

15
Jag såg ropet på hjälp och tyckte att det var lika bra att ändra så att betydelsen blev glasklar. Den enkla bilden slängde jag ihop av bara farten i går kväll... ;)

Tack för det Claes, det var generöst av dig att offra din tid på det. Du till och med fixade en bild, och den är ju rätt bra för att vara skapad "av bara farten". Karma till dig!  :rolleyes:

16
Jag tycker också att det borde ha funnits i Cubase redan från första versionen, bara för att det sparar tid, men å andra sidan tycker jag inte att det är helt nödvändigt och kan bara traassla till det för nya användare. Man vill ju alltid se vad man gör, man vill kunna se resultatet direkt med ett minimalt antal menyer och dialogrutor, det är det ultimata programmet enligt min uppfattning. Sedan beror det ju också lite på hur avancerat program man vill ha, ibland kan man inte undkomma dialogrutor.

Eftersom några här redan har föreslagit tredje parts program som Sonar så passar jag också på att tipsa om "lösningen" som heter Digital Performer. Så här står det på deras hemsida:

Citera
"The new Add Instruments feature lets you add virtual instruments to your project even more quickly and conveniently. In one simple operation, you can add as many instances of the instrument plug-in as you need, with MIDI tracks already assigned to the instrument and both tracks placed together in a new track folder, if you wish. If the instrument is multitimbral and receives MIDI data on multiple MIDI channels (like MachFive), you can choose to create as many pre-assigned MIDI tracks you like, saving you even more time."

Länk: http://www.motu.com/products/software/dp/features50/productivity.html

17
Tjena! Jag såg just ett kort videoklipp om Active Controller Technology™ eller förkortat ACT teknik i Sonar 6. Finns denna teknik eller någon motsvarande även i Cubase? Det är nästan ett oumbärligt redskap egentligen som man inte kan stå utan om man vrider och vänder mycket i mjukvarusyntar och effekter i realtid.

EDIT: Jag kom just på att jag inte talade om vad det är, för er Cubase användare som inte är insatta i Sonar. Jag minns nu inte var jag såg videon, men så här står det på deras websida;

"ACT eliminates the common workflow bottleneck of constantly remapping parameters by providing a simple, intuitive way to control your mix, effects and virtual instruments from any MIDI controller or surface."

Länk: http://www.cakewalk.com/Products/SONARStudio/Control.asp

18
Steinberg + Yamaha = Sant
Jag vet att Steinberg en gång blev en del av Pinnacle Systems, men jag fick också ganska nyligen veta att det sedan 2004 ägs av Yamaha. Jag tror att Yamahas köp av Steinberg följde ganska tätt in på Pinnacles köp, så att det var i Pinnacles ägo under mycket kort tid innan det gick vidare till Yamaha. Som många andra tror jag att det kan få bara fördelar att företaget numera ägs av Yamaha.

Roland + Cakewalk = Sant?
En följdfråga nu: har Roland köpt Cakewalk? Man ser ju nästan alltid Roland representanter använda Cakewalks mjukvara i sina demonstrationer av produkter, och likadant är det när någon demonstrerar Sonar eller annat program att man använder Edirol (en del av Roland) MIDI klaviaturer. Har de bara ett stort samarbete eller har Cakewalk och Roland blivit ett?

DX pluggar & instrument
Det är tråkigt att höra det om DX pluggar. Nu har inte jag använt Cubase särskilt mycket och är så gott som nybörjare, så att jag behöver inte stöd för DX. Men för de som har använt DX pluggar är det rätt så kört. Visst finns det kanske sätt att gå runt problemet, men det är alltid enklare om det funktionen finns inbyggd i programmet redan från början. Inte nog med att det blir enkelare, på så sätt får man också ett mycket stabilare program om man inte behöver pilla på det för mycket och modifiera. Det gäller för musikdatorer i sig också - så lite pill som möjligt, man ska installera endast de mest nödvändiga programen. Men att DX stöd saknas i C4 får sina nackdelar även för mig, genom att många gratis pluggar och instrument finns till den plattformen.

19
Kontakta teknisk support?....  :huh: För det finns det väl? Jag är inte så insatt i Cubase men jag förmodar att det finns en teknisk support som man kan ringa till. Det skulle i så fall jag göra om jag inte kan få bot på problemet.

Det låter ju helt otroligt alltså det problemet som du beskrev. Nu blir jag skräckslagen inför köpet av Cubase. Hur pass ostabilt är det på en skala från 1 till 10?
12.. lätt!!  ^_^

hehe det där hjälper inte, det är inte direkt uppmuntrande kan jag säga! :P

Du föredrar Logic, eller? Det är synd att Logic inte finns till PC längre. Jag tittade lite närmare på det och det såg riktigt lovande ut med ett mycket enkelt upplägg och ett snyggt interface utan att vara överflödigt och för resurskrävande. Effektiv programmering med andra ord, jag väljer hellre prestande än utseende, och ändå är ju inte Logic "fult" jämfört med Cubase med sina flashiga grafik i överflöd. hmm... jag undrar just varför det heter Logic... det ligger nog något i att det heter så. Som sagt, synd att den inte finns till PC för jag tänker inte köpa en Mac bara för den sakens skull.

20
om du inte tänker spela in audiospår är reason ett bra tips!
om du skaffar Pro Tools LE får du med Reason adapted, vilket man kommer riktigt långt med..!!

Jag kommer att spela in audio OCH köra med mjukvarosyntar... är Reason fortfarande aktuell då? Det skulle jag inte tro, för jag har tittat på Reason och tycker inte att det ser så lovande ut. Tycker särskilt inte om Sequencer delen och ser allmänt plottrigt ut. Reason är utmärkt för den som vill programmera sin musik, bokstavligt talat programmera med datormusen till hjälp. Det är den uppfattningen jag har fått om Reason i alla fall. Men jag såg en del intressanta instrument i den som jag kan tänka mig ta kommandot över. Så jag kanske kommer att skaffa Reason i alla fall. Men det blir då först senare, för jag tycker att oavsett vad man vill skapa för musik så är det alltid bra att börja med en riktigt stabil och bra Sequencer/DAW som Cubase,Sonar eller Logic om man kör Mac (synd att den inte finns till PC längre). Så jag är nästan 100% säker nu när jag bestämmer att skaffa ett DAW system först till att börja med. Jag vet bara inte vilket... än...

21
Okej, det låter inte bra att man måste hålla sig till en viss sorts hårdvara för att använda ProTools. Det är som att sätta käppen i hjulet, dessutom på sig själv. Jag tror inte att jag vill ha något att göra med ProTools då. Just nu väger jag gott och ont mellan Sonar och Cubase och deras olika versioner.

Av den tabellen som du länkade till Claes står det att alla Cubase versioner idag har "32-bit floating point audio resolution". Men på Cakewalks hemsida kunde man läsa om den nya Sonar 6 att den har en 64-bitars floating poing audio engine och att den är först med att introducera det. Vad kan man dra för nytta av det?

Istället för att starta en ny tråd, passar jag även på att ställa några frågor om de funktioner i Cubase som saknas i Studio versionen. Studio Connections, External FX, External Instruments, MIDI Devices, Control Room, Statistics functions, Dithering, Number of mixer views, New Channel EQ. Kan någon förklara kort och koncist för mig vad dessa skillnader innebär? Det är på dessa punkter som jag har sett att de två versionerna skiljer sig åt men som kan vara av värde för mig att veta vad det innebär. I övrigt så klarar jag mig bra på den något slimmade versionen Cubase Studio 4.

En sak som stör mig är att det kommer få instrument med i paketet. Hur många VSTi finns det i den lättare versionen av Cubase? På den ena websidan som Claes länkade till står det 6 i C4 versionen samt 3 i C4 Studio versionen, men på andra sidans tår det 5 respektive 2 instrument. Eftersom jag kommer köra mycket med virtuella instrument så vill jag gärna se att det finns ett bra urval av instrument och ljud. Finns det annars något bra paket (bundle) med mjukvaroinstrument som ni vill rekommendera till någon som tänker satsa mcyket på elektronisk musik?

22
Kontakta teknisk support?....  :huh: För det finns det väl? Jag är inte så insatt i Cubase men jag förmodar att det finns en teknisk support som man kan ringa till. Det skulle i så fall jag göra om jag inte kan få bot på problemet.

Det låter ju helt otroligt alltså det problemet som du beskrev. Nu blir jag skräckslagen inför köpet av Cubase. Hur pass ostabilt är det på en skala från 1 till 10?

23
Jag var just inne på Cakewalks webbsida och läste om Sonar Studio 6. Ta en titt på den här tabellen: http://www.cakewalk.com/Products/SONARStudio/Compare.asp

Det är en jämförelse mellan Cakewalk Sonar Studio 6 och ProTools LE och M-Powered. Det står att de ProTools versionerna endast stödjer "Digidesign or M-Audio only" som audio gränssnitt. Är det verkligen sant? Det betyder i så fall att man köpa ett av deras egna ljudkort eller ett M-Audio ljudkort om man vill köra deras program.

Jag vet att det här är lite fel forumsdel att ställa den här frågan eftersom den handlar om Sonar vs. ProTools, men jag kan inte heller dela på frågan eftersom det gäller båda. Men anledningen till att jag ställer frågan här är för att ta reda på om Cubase har någon liknande begränsning som man ska tänka på när innan man skaffar det? Det är jätte dumt egentligen, men den begränsningen kanske inte gäller för HD versionen av ProTools t.e.x Men är det då likadant med Cubase ingångsversioner som SL, SE och Studio 4?

24
Okej, nu är jag med på vad som menas. Men varför säger man inte så?...  :rolleyes:

Jag såg nu att någon redan har ändrat texten där, det är bra. Och du Torwald som inte förstog vad jag just skrev eller inte läste det: jag hade gärna ändrat det själv om jag bara visste vad det betyder. Nu vet jag det, men nu har någon redan ändrat det och till och med fixat en bild.

25
Jag var just inne på forumets Wiki sidor och läste artikeln om envelopes. Längst ner i artikeln står det en mening som jag inte alls förstår. Vad menas med "Med hjälp av en DAW kan du inte helt sällan styra parametrar som instrumentet eller effekten själv inte kan styra med egen envelope."?  :wacko: Jag förstår inte alls meningen. Varför ska man ha flera negationer i rad och förvirra folk, och varför kombinera "inte" med "sällan"? Vad är skillnaden?  :unsure:

Jag skulle gärna formulera om den meningen om jag bara visste vad den betyder. Om någon annan förstår den så var snäll och formulera om den så att alla förstår vad det står där.

Förresten, måste man skapa nytt konto på Wiki sidan om man vill kunna logga in eller kan man logga in med det användarnamn som man har här på forumet?

26
Tack för svaret ChromaWoods, jag ska kolla in eran Wiki sida. :) Jag gillar själv också hårdvara, men inte så mycket för coolhetsfaktorn utan bara för att det är så himla härligt att kunna pilla på alla rattar och reglage! :P Jag tänker också avsätta ett speciellt rum för musik när möjligheten finns, som jag kommer att proppa full med hårdvarosyntar och annan hårdvara. Men det kommer nog alltid att finnas plats för en dator även då, det känns som att datorn som musikmakares bästa vän är här för att stanna.

Kan någon ge mig de konkreta svaren på vad jag ska välja för ljudkort, kontroll enhet, högtalare och eventuellt datorkomponenter? Och sist men inte minst, vilket program?? Jag vill att så många som möjligt svarar på program frågan eftersom det är så viktigt kugghjul i hela systemet. Jag vill gärna ha respons från både Cubase användare, ProTools användare, Logic angändare, Sonar användare m.fl. för att det ska bli så rättvisande som möjligt med både argument och motargument. Ni vet själva vad som händer om bara en viss grupp användare svarar! ;) Även om du bara har testat de andra programen, säg vad du tyckte om det. Och slutligen, vilket program har flest marknadsandelar idag? Finns det någon statistik på det?

27
Hej alla glada musikmakare! Jag hoppas att ni inte är chockade över mängden text här till att börja med och att ni inte har läs skräck. Jag har försökt disponera texten bra för att göra den överskådlig och lättläst. Så här ligger det till. Jag har tänkt bygga en någorlunda fungerande musikhörna hemma för att spela in musik och allmänt pyssla lite med ljud. Så jag tänkte höra mig för vad ni som skapar musik tycker och tänker, samt få råd och hjälp för att välja rätt i musik djungeln. Vilken är den bästa tekniska lösningen för att skapa musik? Är datorbaserade system bättre än annan form av system så som digitala portor och liknande? Det verkar ju som att alla går över till datorbaserade system. Törs jag fråga ens varför det är så? ... vad tycker ni? Det kanske får bli en diskussion för sig om Program vs. Hårdvara, någon annan gång.

Till att börja med, vad har ni själva för system och konfiguration? Berätta gärna lite mera detaljerat om vilka instrument ni har, vilka programvaror (om ni använder dator), ja ni vet... allt det vanliga som brukar ingå i en studio. Det kan vara kul att veta också var ni har placerat allting, i hemmet, i ett specialbyggt rum... kör ni mobilt med ett par hörlurar, klaviatur och dator kanske? Om ni har bilder så är det uppskattat, men inte nödvändigt.

Kort om min erfarenhet och nuläget
Jag har egentligen inte någon större erfarenhet just av att spela in musiken jag spelar, så jag saknar väl lite de tekniska kunskaperna om inspelning, mastering och mera avancerad ljudutrustning rent allmänt. Jag har provat på att spela in lite i Windows 98 miljö, då i form av E-Jay, Magix MM, Cubasis och liknande. Det var för några år sedan och det har oftast bara gått ut på att leka runt lite, det har mest varit en lek för mig (inte undra på att man hittar E-Jay på GameShop). Jag tror att det började precis i den ordningen och sedan satte jag en fot in i Cubase. Jag har även sett och provat en rad olika musikprogram, bl.a. Fruity Loops, Reason, Bias (vet inte vilket) och en del andra program. Senast var det nog Ableton som jag testade och kände lite på. Sedan har jag haft en period av någon form av dvala eller vad man vill kalla det, jag har varit ointresserad av det här med musikskapande och jag hade inte mycket tid till det heller.

Nu börjar jag komma tillbaka lite sakta och jag vill börja producera musik nu igen på ett större allvar. Det första steget är väl då att skaffa rätt verktyg till att börja med. Jag förstår att det har hänt ganska mycket de senaste tre, fyra åren eller så och därför behöver jag också lite er expertis. Jag har försökt hänga med lite i den utvecklingen genom Studio fram till början av förra året.

Mina musikkunskaper är väl ganska hyfsade. Jag har spelat piano i musikskolan i ca 2 år (har spelat keyboard/synt länge) och kan en del om harmoni, komposition, improvisera kan jag och allt vad det heter. Jag kan dock fortfarande inte läsa noter, inte flytande i alla fall. Men vi lever ju på 21'a århundradet så det behövs ju inte, man kan spela in saker idag! Men bra kunskaper i musik har jag, och jag spelar ju annars keyboard hemma lite då och då. Det jag skrev om att jag saknar teknisk kunskap om ljudutrustning och det stämmer inte riktigt för att jag vet ju en del om ljud och akustik, jag har bl.a. skrivit ett projekt om olika ljudsynteser och jag spelar också synt. Så helt novis är jag ju inte, men det känns som att man skulle kunna bli bättre faktiskt, det finns alltid utrymme för förbättringar.

Systemet - musikdatorn
Jag är annars väldigt intresserad av teknik och jag är väldigt duktig på datorer och därför känns det mest naturligt för mig att satsa på en datorbaserad studio. Eftersom jag tänker använda samma grundläggande system rätt länge så vill jag ha ett så flexibelt system som möjligt så att man kan expandera det i framtiden. Av allt det jag vet om datorer så känns det som att det är det bästa valet, och därför lutar jag mest åt ett datorbaserat system idag. Så jag kommer här att utgår från det.

För datorn, dvs. själva stommen i systemet, där ska ingå själva datorn med alla komponenter och ljudkort eller motsvarande för att kunna ansluta instrument till och så. Allt det får kosta högst 15000 till 20000 kronor. Eftersom jag har tänkt sätta ihop datorn själv så kommer jag komma undan lite billigare än annars om man köper märkesdator. Jag kommer att dela skärm med min befintliga dator, men senare ska jag köpa en ny och större skärm till musikdatorn. Ni får gärna tipsa om lämpliga datorkomponenter för musik om ni har erfarenhet av sådant. Datorchassi och ljuddämpning är kanske det viktigaste där, viktigare än t.ex. val av processor tror jag.
 
Värdprogrammet - spindeln i nätet
Det kanske viktigaste av allt... frågornas fråga: valet av program. Det här är den viktigaste frågan för mig eftersom det är där man spenderar den mesta av tiden när man jobbar med det. Efter alla program som jag har testat så har jag förstått att det finns i huvudsak två olika former av program för datormusik, det ena är DAW som Cubase och Logic och det andra är "softsynt-studio" som det kallas, så som Reason. Vilket är det bästa valet om man inte har mycket fysiska instrument att koppla in och inte tänker sjunga i mikrofon och liknande? Jag kan tycka att det är mest logiskt att välja en "softsynt-studio" men jag har fått den uppfattningen att "softsynt-studio" är tunga program som käkar mycket processorkraft och minne i onödan, samtidigt som de oftast saknar möjligheten att manipulera ljudupptagning/inspelning utan de spelar envist bara efter noterna känns det som… ja, en sequencer i princip. Vad skulle ni föredra i det här valet? DAW eller syntstudio?

Varför anklagas Cubase för att vara "mainstream", varför är det så? Är det som att välja mellan äpple (Apple) och morot eller är skillnaden mera nyanserad? Vilket program har bäst stöd för pluggar och instrument? Och vilket program levereras med flest pluggar/instrument? Jag vill inte lägga ner tid på att lära mig ett program som inte fungerar i längden. Jag har idag Cubase SL 2.0 (helt laglig kopia) som står och samlar damm i princip. Borde jag blåsa av dammet och uppdatera den eller byta till något helt annat, bättre?

Jag vill gärna ha respons från både Cubase användare, ProTools användare, Logic användare, Sonar användare m.fl. för att svaret ska bli så rättvisande som möjligt med både argument och motargument. Ni vet själva vad som händer om bara en viss grupp användare svarar. Även om ni bara har testat de andra programmen, säg vad ni tyckte om det. Och slutligen, vilket program har flest marknadsandelar idag? Finns det någon statistik på det? Finns det egentligen något program som dominerar eller är alla likvärdiga?

Övrig utrustning
Jag behöver inte ha med sång, inte i dagsläget i alla fall. Men det får gärna finnas den möjligheten att koppla in minst en mikrofon så att man slipper den extra kostnaden att köpa nytt senare. Jag kan tänka mig att ha med möjligheten för ljudupptagning även om det inte kommer bli någon sång i musiken. Likadant är det med gitarr, det behövs inte i dagsläget men det är inte fel om det finns ut i fall det behövs någon gång så att säga. Jag har tittat på några externa ljudkort, och vad jag förstår så är det endast externa ljudkort som har de här anslutningsmöjligheterna. Det tycker jag inte om, för jag vill inte att det ska ta för stor plats när man bygger en datorbaserad studio. Då ska man kanske hellre satsa på hårdvara rakt av. Så jag prioriterar att allt går att baka in i datorn om möjligt. Jag vill kunna spela in keyboard och synt, gitarr och mikrofon, men det senare är mindre viktigt. Att kunna MIDI koppla synt och keyboard är väl givet, sedan tillkommer också någon form av kontrollenhet också för softsyntar, att pilla med musen är det sista jag vill. Det lät lite snuskigt där! ;) hehe

Jag har idag ett Logitech 2.1 högtalarsystem kopplat till min vanliga dator, tror ni att jag kan behöva/dra nytta av ett par riktiga studiomonitorer om de placeras i vardagsrummet? Hur bra är de jag har på en skala från 1 till 10? De heter Z-2300 och finnns här: http://www.logitech.com/index.cfm/products...,CONTENTID=9372
Om jag ska behöva köpa det så vill jag inte lägga mer än 3000 - 4000 kronor på det, jag vill lägga mera pengar på kontrollenhet, högst 2000 dock. Sedan hur mycket jag vill lägga på program beror väl helt på vilket program jag väljer, så det vet jag inte än. Totalt landar prislappen på 20'000 till 26'000 kronor.

Sammanfattning
För att sammanfatta nu: vilken typ av program ska jag välja, soft-studio eller ett DAW? Ska jag välja Cubase, ProTools, Logic, Sonar eller något annat? (tänk på att det ska vara PC kompatibelt) Vilken kontrollpanel ska jag välja för MIDI? Jag kan ju använda syntens eller keyboardens tangenter men jag vill helst ha något speciellt för att ratta alla mjukvarosyntar och parametrar. Vilka högtalare? Hörlurar kanske? ... vad gäller VST instrument och liknande kan jag ta upp då det blir mera aktuellt när jag ska skaffa det.

Jag tror att jag fick med precis allting nu! Hehe, jag är ledsen att det blev så långt men jag tror att det är nödvändigt att skriva rätt redan från början vad man vill ha. Jag kommer vara evigt tacksam för alla svar och råd. Notera att jag skriver ”råd”. Jag kan handplocka allt det som har nämnts alldeles själv, men jag vill veta vad som är bra och vad som fungerar bra med vad och därför behöver jag er respons på det. Dessutom tänkte jag beställa det mesta från Internet så det blir ganska svårt att ställa frågor till någon säljare. Och det är ganska kört om man ska behöva returnera och jävlas med den biten när något inte passar, men det räknar jag med ändå.

Sidor: 1