Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - HomoNeophilus

Sidor: 1 2
1
Har inte sett hela men den verkar lite intressant utifrån referaten jag läst. Som vanligt talar deltagarna förbi varandra.

Ordningen är konstig... Den startar med del 2, del 1 ligger längst ner i playlisten till höger.
http://dennisstartrek.blip.tv/

Här finns nedladdningsbara istället:
http://www.nnis.org/dokument/Upphovsratten_2030/

2
Studio, produktion och övrigt / Intressant intervju med Satan
« skrivet: 16.04.2008, 16:43:55 »
Ganska färsk videointervju med syndabockarna för världens förfall.
http://www.dayrobber.com/content/view/152/

3
http://www.cdon.com/main.phtml?nav=21659&nav_genre=21659&navroot=902&display_type=&page=shop

4
Video från tal i riksdagen.

http://www.digitalrenaissance.se/2008/04/09/digital-renaissance-attended-the-swedish-parliament/

Och text:
http://www.theswedishmodel.org/about/anforande/

5
Färdiga produktioner / Anton - I want to be a superstar
« skrivet: 22.12.2007, 21:06:24 »
LÅTNAMN: I want to be a superstar
ARTIST/GRUPP: Anton
GENRE: Välj själv
LÅTLÄNGD: 3.07
KOMPOSITÖR: Jag
PRODUCENT: Jag
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3

http://www.pantunes.se/blandat/3_i_want_to_be_a_superstar.mp3 (kanske inte har hunnit komma upp än, avvakta om du är tidig)

Se beskrivning på Song secretly dedicated...

Låt nummer tre på julskivan. Den här är lite hårdare än de andra två...

6
Färdiga produktioner / Anton - Moments like this
« skrivet: 22.12.2007, 20:58:43 »
LÅTNAMN: Moments like this
ARTIST/GRUPP: Anton
GENRE: Välj själv
LÅTLÄNGD: 1.54
KOMPOSITÖR: Jag
PRODUCENT: Jag
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3

http://www.pantunes.se/blandat/2_moments_like_this.mp3

Se beskrivningen till Song secretly dedicated...

Den här låten, som fick bli låt nummer 2, är en jag skrev för säkert 5 år sen men aldrig spelat in . En kortis...

7
Färdiga produktioner / Anton - Song secretly dedicated to you
« skrivet: 22.12.2007, 20:55:30 »
LÅTNAMN: Song secretly dedicated to you
ARTIST/GRUPP: Anton (inget roligt artistnamn denna gång...)
GENRE: Välj själv
LÅTLÄNGD: 4.43
KOMPOSITÖR: Jag
PRODUCENT: Jag
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3

http://www.pantunes.se/blandat/1_song_secretly_dedicated_to_you.mp3

Eftersom det där med julklappar aldrig varit nåt jag är begåvad med att hitta på och jag gillar DIY och är fruktansvärt egocentrisk brukar jag ha som vana att till jul spela in ett par låtar (synnerligen ojuliga) och tvinga på släkt och vänner.
Tänkte då att jag ju kunde tvinga på er dessa också och här är skivans låt nummer 1 (de andra kommer så småningom, uppkopplingen på tåget är långsam så hinner nog inte ladda upp alla under resan, trots obligatorisk försening).

Jag lägger under färdiga, så räkna inte med att jag kommer ändra en massa saker efter era önskemål. Kommentera om ni känner för det, men tänker inte tvinga er. Som ni nog kommer höra är den inte så perfektionistiskt inspelad eller mixad eller nåt sånt... Gör jag om dessa blir det nog fullständig nyinspelning i riktiga studion istället för i lägenheten...

God jul på er!

8
Studio, produktion och övrigt / En Universal-chefs bekännelser
« skrivet: 27.11.2007, 09:10:26 »
Har inte haft så mycket tid att posta i de andra trådarna (det kommer, jag lovar!) men snubblade över den här som bara måste läsas. Nu ska man bara jaga upp det där numret av Wired då...

http://nymag.com/daily/entertainment/2007/11/universal_music_ceo_doug_morris.html

Uppdatering!
Hela profilen på Wired (fanns inte i morse):
http://www.wired.com/entertainment/music/magazine/15-12/mf_morris

9
Studio, produktion och övrigt / Kanadensiska rapporten
« skrivet: 15.11.2007, 17:47:55 »
Hm, det slog mig plötsligt, apropå Kanadensiska rapporten. Så nu kommer lite ostrukturerat rabblande. Jag hoppas nån orkar läsa.

Det står att CD-försäljningen är omvänt proportionell till antalet nedladdare.
Å andra sidan står det att CD-försäljningen står proportionell mot antalet nedladdade låtar.
Vilket låter konstigt tillsammans...
Men det innebär ju att det är de som laddar ner som köper skivor!
Minskningen av försäljningen verkar alltså vara hos de som inte heller laddar ner och ju fler nedladdare det blir desto färre av de som inte laddar ner köper musik. Än så länge låg procenten ungefär 33 mot 66 så en minskning hos gruppen icke-nedladdare väger tyngre än en ökning hos gruppen nedladdare.

Kan det vara så att de som inte laddar ner helt enkelt inte är tillräckligt intresserade (eller tycker det är för svårt att hitta ny bra musik) av musik medan de som laddar ner är såpass intresserade att de inte bara letar upp och illegalt laddar ner utan även köper musik de tycker är bra.

Dvs utmaningen ligger då inte i att stoppa illegal fildelning utan att få fler att bli intresserade och skaffa sig kunskap och hitta nya gatekeepers och verktyg för att hitta musik!

Utifrån det här perspektivet är musikbranschen nedgång mer logisk! Det visar också varför inte film- eller datorspelsbranschen, som också har väldigt mycket illegal nedladdning, inte går på knä på alls samma sätt!
Den viktigaste delen handlar då om att det inte finns någon innovation! De flesta föredrar att lyssna på gammal musik och då är det inte alls konstigt att man får dåliga försäljningssiffror. Musiken finns ju redan i folks ägo!

Och nu kommer det mest bakvända av allt... Det skulle innebära att en räddning för branschen är att få FLER att syssla med otillåten nedladdning (alt då göra det tillåtet och en bra tjänst kring det). Varför? Jo, det skulle få fler att bli musikintresserade, fler att hitta den musik de tycker och som de faktiskt är beredda att betala för bara de hittar! Det kanske krävs 100 nedladdningar för att man ska hitta något man är beredd att betala för. 99 är då sånt som man inte är tillräckligt intresserad av.

Men bolagens taktik är ju helt tvärtom! Man försöker skrämma bort folk från nedladdandet, vilket innebär att man skrämmer bort folk från exponeringen av musik. Men varför?
* VARNING FÖR KONSPIRATIONSTEORETISKA TENDENSER *
Ok, lite spekulation. Det handlar om att majorbolagen bara vill att musiken exponeras i kanaler de har kontroll över, vilket är radio och TV - de klassiska marknadsföringsapparaterna för musik.
I fildelningsnätverken råder kaos. Alla har i princip samma chans. Indiebolagen vinner i längden eftersom de faktiskt normalt satsar på att ge ut bra musik, utnyttjar de nya marknadsföringskanalerna osv. (Ex: Både Lamont och Familjen har haft samarbete med PirateBay för er som har missat det).

Alltså, vad majorbolagen EGENTLIGEN skulle behöva göra är att ge ut riktigt bra musik! Problemet är bara att dessa organisationer inte längre drivs av musikintresserade, utan av affärsmän. De har ingen jäkla aning!

Och DÄR kanske vi har problemet! Glöm i så fall PirateBay och DC! De påverkar ironiskt nog då musikförsäljningen POSITIVT! Men de påverkar inte försäljningen positivt av det som de stora aktörerna ger ut för det är inte folk beredda att betala för!

Enough...

10
Studio, produktion och övrigt / DN om piratkopiering
« skrivet: 14.11.2007, 17:44:43 »
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=715472

Klassiskt exempel där piratkopiornas sammanlagda värde jämställs med hur mycket "branschen" har förlorat och där man förstås slänger in lite om att musikbranschen har tappat i samma mening (och antyder därmed att det är direkt sammankopplat).
Observera att det inte sägs någonting om huruvida övriga branscher som piratkopieras går bättre eller sämre men tidigare har man kunnat läsa att i alla fall dataspelsbranschen går bättre än någonsin förut.

11
Studio, produktion och övrigt / The Revolution
« skrivet: 25.10.2007, 10:25:48 »
http://lefsetz.com/wordpress/index.php/archives/2007/10/24/the-revolution/

"Let’s be clear.  These are the BEST of times for music and musicians."

12
http://www.telegraph.co.uk/money/main.jhtml?xml=/money/2007/10/07/cnemi107.xml

13
Demolåtar / Bobby Baby (Okänt låtnamn) Remix/samarbete
« skrivet: 08.10.2007, 13:34:52 »
"Halvfärdig" kanske är en lätt underdrift, kommer väl inte göra så jäkla mycket mer med den, men vill höra lite kommentarer på ljudbilden i olika folks högtalare och system. Har bara mixat och "mastrat" hemma i lägenheten genom tillfälligt stulna minimonitorer så framför allt lär det handla om basbalansen.

http://www.pantunes.se/blandat/ellaremixv2.mp3

LÅTNAMN: Vet ej...
ARTIST/GRUPP: Bobby Baby & jag
GENRE: Lite blandat
LÅTLÄNGD: drygt 6 min
KOMPOSITÖR: Bobby Baby
ARRANGÖR: Jag
PRODUCENT: Jag
EV. MEDVERKANDE: Bobby Baby & jag
INSPELNINGSÅR: -07
FORMAT: mp3

Den här gick till så att jag fick lite ljudfiler till en låt som hon inte gjort färdigt... Så låten finns inte just nu i någon annan version än denna och jag har inte fått ut vad hon vill kalla den heller.
Vill man höra hur hon brukar låta kan man lyssna på http://www.bobbybaby.net Det är skitmysig musik så det kan rekommenderas hur som helst.

14
Studio, produktion och övrigt / Dagens blandade plugintips
« skrivet: 02.10.2007, 14:39:31 »
http://www.stillwellaudio.com/
Hittade idag och tänkte testa när jag kommer hem...
Inte alltför dyra och går att testa begränsningslöst.

15
Studio, produktion och övrigt / Dagens synthplugintips
« skrivet: 02.10.2007, 14:35:13 »
Vad har dessa VST-synthar fått sin inspiration av, tro...?

Hur som helst, gratisgrejer som verkar hur trevliga som helst! Testade de bara kort igår innan jag gick och sov men verkar riktigt bra!

http://www.glenstegner.com/softsynths.html

16
Studio, produktion och övrigt / Ölflaskssamplingar helt gratis
« skrivet: 30.09.2007, 16:16:00 »
Samplade lite ölflaskor som jag tänkte använda i en remix jag håller på med...
Det enklaste var att göra en NNXT-patch av det, så jag tänkte jag kunde dela med mig av resultatet.

Går förstås att använda även utan Reason om man vill det. Ton står utsatt på varje sampling, vilka ligger i 24bit/48kHz.
RAR-fil på ca 10Mb.

http://www.pantunes.se/blandat/SampledBeerBottlesNNXTPatch.rar

17
Studio, produktion och övrigt / Kompoz
« skrivet: 25.09.2007, 21:11:41 »
http://www.kompoz.com/
Nån som sett eller testat detta?

18
Studio, produktion och övrigt / Lästips
« skrivet: 25.09.2007, 21:09:11 »
Tänkte det kan vara bra att samla lite litteratur eller sajter som kan vara nyttiga om man är medlem i den här branschen (vilket vi alla som skapar musik är på ett sätt).

* Musik som levebröd (Kent Wennman, Johan Ohlin, Per Boysen) http://www.bokus.com/b/9789125050008.html
Bra grundbok för alla som vill jobba med musik. Något daterad idag kanske men det är möjligt att det är en ny upplaga nu.
* The Global Jukebox (Robert Burnett) http://www.bokus.com/b/9780415092760.html
Studie av den internationella musikindustrin.
* All you need to know about the music business (Donald S. Passman) http://www.bokus.com/b/9780743293181.html
Mycket grundläggande...

Ovanstående böcker kommer från kurslitteratur (läst lite musiktjafs...) och behandlar kanske främst den "klassiska" industrin. Tänk på att alltid plocka upp senaste upplagan för de blir snabbt daterade.
Följande försöker snarare beskriva klimatet idag och i framtiden:
* 20 things you must know about music online (Andrew Dubber) http://newmusicstrategies.com/ebook/
Hittade denna för bara ett par veckor sen. Mycket bra.
* The Long Tail (Chris Anderson) http://www.bokus.com/b/9781844138517.html http://www.longtail.com/the_long_tail/
Har inte denna, men den beskriver hur framtidens musikindustri kommer bygga på att sälja mindre av mer.
* Marknadsföring i nya media (Micael Dahlén) http://www.bokus.com/b/9789147064007.html
Handlar om vad den heter... Bör vara av intresse för alla som vill synas/höras!

Övrigt:
* Lefsetz Letter (Bob Lefsetz) http://lefsetz.com
Nyhetsbrev om musikindustrin som är intressant, roligt, ibland uttröttande. Speciellt när det handlar om att Lefsetz är bitter över sitt sexliv eller nåt sånt. Oftast mycket träffande men cynisk bild av den nordamerikanska musikindustrin.
* "Musik och film på Internet - hot eller möjlighet?" http://www.regeringen.se/sb/d/8588/a/86944
Regeringens utredning.

Lägg gärna till mer här!

19
Studio, produktion och övrigt / WE7, annonsbaserad gratis musik
« skrivet: 25.09.2007, 16:07:16 »
Mer jag hittat via NMS...
Spiralfrog verkar inte riktigt ha tagit fart. Funkar hittills endast i USA och Canada också.
http://www.we7.com är ett annat alternativ till gratis reklamfinansierad musik.
Den stora nyheten med dessa är antagligen att V2, antagligen den största independentlabeln just nu, har kontrakterat sin musik till dessa.
Dessutom är musiken tydligen DRM-fri.

Vad säger ni? Kommer detta funka?

20
Studio, produktion och övrigt / Calender Songs
« skrivet: 25.09.2007, 15:56:56 »
Tycker mycket bra kommer från denna sajten...
Senaste inlägget tycker jag passar bra med tanke på en annan tråd, som behandlar ämnet "Hur får man folk att lyssna?"

http://newmusicstrategies.com/2007/09/24/miss-september/

21
http://www.news.com/8301-10784_3-9778087-7.html

22
Studio, produktion och övrigt / Forskning om upphovsrätten
« skrivet: 24.09.2007, 17:54:54 »
http://www.newsdesk.se/pressroom/uu/pressrelease/view/upphovsraetten-i-fokus-i-ny-forskningssatsning-167773

23
Studio, produktion och övrigt / Intervju med Tom Poe
« skrivet: 24.09.2007, 14:30:02 »
http://newmusicstrategies.com/2007/07/05/freedom-equality-and-open-wifi/

Lite intressant intervju, både ur teknisk och filosofisk synvinkel...

24
Det blev en lite offtopic-diskussion en annan tråd, en diskussion som i alla fall jag tycker är intressant och började handla om skivkontraktets vara eller inte vara för att sen bli lite större...

Kärnfrågan är väl egentligen: Hur når man en publik idag?

Så här såg diskussionen ut mellan mig och MrPhil:
Och varför vill man ha skivkontrakt idag, ändå?
För att det är jobbigt o kostar pengar att marknadsföra sig.  :mellow:

Den mesta traditionella marknadsföringen (som de flesta skivbolag sysslar med) är i princip verkningslösa i dagens medieklimat. Och det kostar förstås för skivbolaget att göra marknadsföringen också vilket i slutändan du får betala för (eftersom skivan knappast säljer i några stora kvantiteter). Kanske bättre i så fall att anlita en reklambyrå att fixa det där åt en på ett kreativt sätt.

Det är klart att inte alla skivkontrakt är värdelösa, men varför får man automatiskt den tanken "Varför är de inte signade?" som om det skulle göra bandet bättre eller ens göra att de lyckades bättre, att skivkontrakten är det ultimata målet för ett band. För vissa band kan det vara ett verktyg att nå ut, om man hittar rätt skivbolag att jobba med. I de flesta fall vore nog kontrakt med ett bra bokningsbolag och en duktig manager betydligt mer effektivt.
mm, ja, om man är ett band som spelar mycket live.
Men titta runt i media, radio o tv, .... vad hörs o syns?
Sajnat eller osajnat?
vanligt folk (dina fans) tittar inte mycket längre än till radio/tv. Det är deras bild av "vad som finns att välja på". Ytterst få letar upp osajnade band ingen hört talas om. Man gillar hellre skit som är känt, för det är ju åtminstone känt. Känt kan ju aldrig vara fel. ? ... Inte helt iaf... eller?  Och okänt måste ju bara vara helt fel! Säger ju sig självt! :ph34r:
Och nej, i lilla Sverige funkar de gamla hederliga marknadsföringskanalerna utmnärkt fortfarande. Man pumpar ut sina produkter i reklamkanalerna, o PS följer glatt efter. O efter media följer Svensson som en drogad lemur...

Jovisst, är det drogade lemurer som är ens huvudmålgrupp har jag inget att säga emot ditt resonemang...

Och det gäller dessutom bara för majorbolagen, något annat hörs/syns ändå inte på radio och tv (med några få undantag). Och även om man vill ha ett kontrakt med ett majorbolag är det i princip omöjligt idag, speciellt om du sysslar med nåt som inte låter som allt annat. Sen får du i bästa fall två hyfsade hittar för att sen dö i glömska. Är det svennepublik man vill ha är nog den bästa metoden via Idol, har man tur står man två år senare och sjunger playback i ett köpcenter i Norrköping.

Jag tror att alla som är seriösa med sin musik, skriver sina egna låtar, spelar live (utan att spela live har man knappast någon chans med eller utan skivbolag i ryggen), mår bättre av en stabil kärnpublik på 500 pers än 800 000 svennar som glömmer bort dig dagen efter. Jag tror det här bandet är ett sånt och de har säkert redan den kärnpubliken. En duktig manager är nog vad de behöver, inte ett skivkontrakt.

Sorry om det blev en liten offtopic-diskussion detta...

Håller med dig i stort HN, tycker du prickar in hur det ser ut idag rätt väl.

Men hur når man en större kärnpublik än de 500 närmast sörjande?
Håller annars med dig, hellre 500 inbitna seriösa fans. Men hur når man ut till de pressumtiva fans som inte finns i närområdet o kan höra dina live-framträdanden? Det blir ju svårt att turnera runt i Italien lite på vinst o förlust... :blink:
O hur gör man om live-scenen inte är ditt primära forum?

Egentligen skulle det funka om inte MEDIA vore så jävla kopplade till majorbolagens ledband. Om de vågade spela nåt annat än main stream. P3 är väl egentligen i några få program de enda som gör det - - o lite i P2, men där lyssnar för få pga kanalens idiotupplägg...  :mellow:

25
Studio, produktion och övrigt / Mall för Wikin
« skrivet: 21.09.2007, 15:28:51 »
Jag föreslår en mall för wikin. Det blir förstås valfritt att använda men det kan vara skönt att ha i alla fall längre artiklar strukturerade! Mitt förslag ser ut så här:
Ctrl-C - Ctrl-V...

---Start mall---

Inledningstext, bla bla. Detta är i grunden [[bla]] bla bal.

==Rubrik 1==
Vidare om någon del av [[ämne]]t i fråga. Bla bla

==Rubrik 2==
En annan [[aspekt]] av ämnet. Bla bla

==Se även==

[[Länk till annan närliggande artikel]]

[[Ännu en artikel]]

[[Bla bla]]

==Länkar==

Mycket bra länk om bla bla: http://www.blablabla.bla

Annan bra: http://www.albalbalb.bla

---Slut mall---

Vad säger ni andra?

26
Studio, produktion och övrigt / Reaper v2 nu i betaversion
« skrivet: 20.09.2007, 15:49:59 »
Som lite av en Reaper fanboy måste jag ju tipsa om detta...
http://www.cockos.com/forum/showthread.php?t=12381

Nya versionen har uppdaterat utseende och betydligt bättre mixerdel (drag'n'drop på send-effekter ser underbart ut!). Och massa annat förstås...
Så, alla ni som sitter på piratkopierade Cubase-versioner, dags att byta upp er snart!
Såg detta idag och har inte testat ännu, kanske hinner leka lite ikväll...

27
Om kontrollrummet.com / Musikbranschforum?
« skrivet: 19.09.2007, 10:07:40 »
I alla fall jag tycker det vore bra med en ny forumsdel för att diskutera musikbranschen. Det är så otroligt mycket förändringar som håller på att hända just nu och jag tror inte jag är ensam om att vilja diskutera detta.
Utöver pajkastning runt fildelning kan man tänka sig att ge tips om alternativ distribution, marknadsföring eller ta upp nya fenomen.
Vad säger ni andra om detta?

28
Studio, produktion och övrigt / Cannibal Corpse i loungevariant
« skrivet: 18.09.2007, 17:15:09 »


"...and my favorite Cannibal Corpse lyric of all..."

29
Om kontrollrummet.com / Död åt demobegreppet
« skrivet: 18.09.2007, 12:24:50 »
Varför heter det "Halvfärdiga demon" och "Färdiga demon"? För det första kan man ju ifrågasätta det grammatiskt riktiga i "demon", men jag ska väl inte vara så petig där (heter det inte "demoner" i plural?).

Däremot vill jag ifrågasätta begrepett "Demo" som jag tycker är dåligt beskriver vad som ligger i dessa kategorier, och som dessutom har en nedlåtande klang i mina öron. För det tredje anser jag begreppet i dessa dagar förlegat. Hur många här gör musik för att skicka till skivbolag för att få skivkontrakt? Visst finns det andra ställen man "demar" sin musik på men begreppet innehåller den värderingen.
Jag tycker begreppet ska dö, det behövs inte någon distinktion mellan "sajnad" och "osajnad" musik, det behövs ingen distinktion mellan "demo" och "släppt" musik. Att kalla musiken vi gör här för "demon" är att vara nedlåtande åt sig själv, att kalla vår musik för andra klassens musik när musiken här ofta har ett mycket större musikaliskt värde (om något sådant finns) än det mest som släpps.
Min röst ligger på att kalla det "Halvärdiga låtar" och "Färdiga låtar" istället. Om än liten så är det i alla fall en markering...

30
Den här kanske många sett men den kan inte visas för många gånger! Lektor Munthe är så underbart nördig och skulle idag vara en äkta audiofil (Ing. Öhman).

http://user.tninet.se/~fjr572r/kortedalamuseum/sv/iframe/berattelser/tv_program/tekniskt_magasin.htm

31
http://www.phoenixnewtimes.com/2005-01-20/music/caught-on-tape/

32
Som många säkert märkt nu är jag väldigt intresserad av hur utvecklingen ser ut på området musikindustrins överlevnad, vad som funkar och inte funkar, vad som kommer funka och inte osv, samt moral/etik kring detta. Ni som läst det jag skrivit förstår nog också att jag inte tror på de alternativ till otillåten fildelning som finns idag och att jag har en ganska cynisk inställning till majorbolagen.

Men trots allt vill man göra rätt för sig. Jag kommer ALDRIG betala 10 spänn (eller någon spänn) för att ladda ner en DRM-skyddad wma-fil i 160kbps. Däremot har jag ett streamingkonto på homedownloads.se. Jag har inte särskilt stort behov längre av att ha all musik på hårddisk (och jag har ingen bärbar spelare) och det jag vill ha kan jag få på andra sätt eftersom jag är en samvetslös tjuv utan respekt för äganderätt, framför allt inte intellektuell.
Hur som helst, streamingkontot innebär att jag för 89 spänn i månaden kan lyssna hur mycket jag vill på det som finns hos homedownloads. Deras utbud är redan nu stort och växer hela tiden. Både gammalt och nytt finns, man hittar en hel del obskyrare grejer så jag tycker dealen är helt ok. Även om man inte hittar precis allt så är det en enkel ingång till ett stort musikbibliotek och det kostar inte skjortan.

Så funderade jag lite...
När jag streamar en låt, kommer upphovsmän och andra med ekonomisk rätt till materialet få ersättning för detta, eller går det hela efter STIMs standardlistor för mest spelat i radio?
Dvs, när jag spelar en låt med Kebnekaise, är det i själva verket Timbaland som får cashen?
Jag har mailat och frågat dem, postar eventuellt svar här. Antagligen ligger problemet egentligen inte hos leverantörern (homedownloads/od2 i detta fall) utan hos STIM och motsvarande.

Och då kommer frågan till er alla:
Vilket är att föredra, från vilket perspektiv ni än har - moraliskt, etiskt, upphovsrättsligt osv - vilket är att föredra?
1. Ladda ner gratis och otillåtet, ingen får pengar utom möjligen den som tillhandahåller tjänsten.
2. Betala för streaming, någon annan än den som ligger bakom musiken i fråga får pengarna (såvida du inte streamar från Top-40-listan).

Lagen säger förstås en sak, vad säger ni andra?

33
Monitorer verkar vara ett hett ämne, och varför inte... Utöver öronen är de förstås inspelnings-, mix- och mastringsteknikerns allra viktigaste instrument.

En viss DA-tråd lyckades bli överöst med monitorsnack och Genelec-sågning. Ett par nämnde till och med NS10.
Jag är själv i monitortankar och skulle gärna höra förslag för både budgetsidan (för hemmabruket) och high-end-sidan (för studion) samt både närfältare och lite större grejer.

Genelec har väl i Sverige blivit lite industristandard, har hört både 10- och 80-serien och tycker de låter kanon. Men är de, som vissa här nämnt, för smekande?
ADAM talas det en hel del om och jag har både hört bra och mindre bra saker om dem men inte lyssnat på dem själv.
Focal lät intressant, liksom att satsa på att bygga ett par egna hifi-högtalare med bästa specarna jag sett (Valutronic), men duger de för det lilla mixrummet?

Let your voices be heard...

34
Studio, produktion och övrigt / Steve Albinis mikrofinlista...
« skrivet: 30.05.2007, 13:11:50 »
Steve Albinis studios mikrofoner... Lite rolig läsning om man vill ha tips på vad man ska köpa eller använda.
SM57/58 får en rejäl känga, hehe. Roligast är om Beyer M201: "If the SM57 were a microphone, it would sound like this."

http://www.electrical.com/class.php?page=microphones

Finns sidor om resten av deras utrustning också men mikrofondelen tycker jag är intressantast.

35
Demolåtar / HomoNeophilus leker för första gången på länge...
« skrivet: 30.05.2007, 00:18:27 »
Möblerade om min lilla veranda där "kontoret" är beläget för närvarande för musikskapande. Har inte suttit nåt på länge så nu blev det dags. Köpte en licens av Reaper för samvetet och för att stödja utvecklingen av alternativa musikprogram (trött på Cubajs nu), hämtade fram Reason-paketet och gick loss. Reaper och Reason funkar ännu inte helt smärtfritt tillsammans men det funkade iaf.

Egentligen var det hela för ett remixprojekt, men det är lite som när man har en uppsats att skriva, plötsligt gör man glad i hågen en massa man aldrig gör annars. I det här fallet blev det inte skura badrummet eller tvätta mattor utan musik... Lite Rhodes-plink på klaviaturet och så är det nästan omöjligt att inte hitta fia ackord... Släpade fram basstacken (börjar bli trångt här nu)... Osv... Blev inte direkt nåt klart men det är det första jag gjorde något slags struktur på i alla fall. Händer inte så mycket i låten för tillfället men jag tänkte att någon kanske får lite idéer och känner för att lägga till nåt. Funderade på att croona lite men ingen text kom till mig just nu...


LÅTNAMN: Skit samma...
ARTIST/GRUPP: Anton
GENRE: Latinojazzigt/souligt eller nåt.
LÅTLÄNGD: runt 3 min kanske
KOMPOSITÖR: Moi.
PRODUCENT: Moi.
EV. MEDVERKANDE: Moi: Klaviatur (rhodes & trums) och bas...
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: ogg

http://www.pantunes.se/blandat/latinjazzsoul.ogg

Sidor: 1 2