Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Omni

Sidor: 1 2
1
Studio, produktion och övrigt / SV: Mikrofontips!
« skrivet: 27.12.2009, 10:28:43 »
http://www.dv247.com/microphones/neumann-tlm-102-black-plus--shockmount--69150

http://www.oktavamodshop.com/product_info.php?cPath=2_28&products_id=100

Mvh Omni

2
Studio, produktion och övrigt / SV: väldigt tyst och bra preamp?
« skrivet: 30.10.2009, 11:16:34 »
Sälj allt och köp en Zoom H4n.
Låter fan så bra för att vara liten, billig, mulitfunktionell, snabb, smidig.

Mvh Omni

3
Studio, produktion och övrigt / SV: väldigt tyst och bra preamp?
« skrivet: 29.10.2009, 11:11:13 »
Jag tycker att SPL gör bra prylar men deras Goldmike har en ganska ful distorsion
och den saknar lite tryck i djupbasen.
Line Audio är bättre.

Undvik även FMR RNP.

Mvh Omni

4
Studio, produktion och övrigt / SV: Mick för portabel inspelning
« skrivet: 29.10.2009, 11:07:02 »
Just det.
Den nya Zoom H4n är riktigt jäkla bra!    :wub:

Mvh Omni

5
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 29.10.2009, 11:03:46 »
Vilka kurvor pratar du om?
Frekvensåtergivningen förmodar jag.
Det säger inte mkt om hur en kompressor låter.

Mvh Omni

6
Tjena.
Det är olika.
Oktavamickar och M7-kapseln i t ex Microtech Gefell UM70 är fuktkänslig.

En enkel metod för att minska fukten under sommaren är att köpa
 "Torrbollen". Typ 350 kr och billiga refillpåsar.
Funkar bra.

Mvh Omni.

7
Det här är billigt för 3 uppsättningar strängset:

http://www.thomann.de/se/daddario_ej263d.htm

Mvh Omni

8
Citera
Okej, på så vis. Vad har du för gitarr nu då?
Men men, som sagt, smaken är som baken

Jag har en Martin HD-28 med Daddario Phosphor bronze 0,11.
Hyffsat nöjd men stör mig på dom smala greppbrädorna på stålsträngade gitarrer.

Ska väl inflika också att du kan mkt väl sitta på en Furch som är fet och bra i basen.
Jag har inte testat alla modeller plus att olika exemplar
av samma modell kan ha stor variation.
Min Martin t ex lät mkt olikt två andra HD-28or jag testade innan köp.

Har testat Thomastic förrut (minns ej vilken modell) på acke och bouzokie.
Gillade ljudet, fin ton men fan vad dom gick av ofta! Det i kombination med att dom även
var dyra fick mig att sluta med Thomastic. Kanske helt annat läge idag.

Lycka till.

Mvh Omni

9
Citera
Det där om att furch skulle vara tunna i basen vet jag inte vart du hört, för min furch är då inte tunn.
Det är elixir på nu också, och den är som sagt ändå inte alls tunn i basen.

Jag har ägt två Furch (mellanpris och dyr) och spelat in många fler.
Det är min egen uppfattning om gitarrerna generellt
och i jämförelse mot andra gitarrer. Har också testat Elixir flertal gånger.
Behöver inte vara en nackdel med ljudkaraktären, det handlar mer om smak.
Jag gillar inte Furch + Elixir kombinationen.

Phosphor bronze låter trevligt.

Mvh Omni

10

Elixir och andra antifett-behandlade typer av strängar ger sämre basåtergivning.
Det kan funka på t ex Martin HD-28 som redan är "basig".
Furch + Elixir är en dålig kombination då dessa gitarrer redan
låter relativt tunna i basen. Jag har för mig att dom ofta säljs med dessa strängar.

Själv kör jag alltid på 0,11 på Acke och El-gitarr. Tycker det är en bra kompromiss.

Mvh Omni


11
Studio, produktion och övrigt / SV: Skillnad på preamp o preamp.
« skrivet: 21.07.2009, 10:22:16 »
Citera
För det snackas om att Mickarna har enorm betydelse, men jag tror snarare preamps är viktigare än mikrofon.

Jag tycker att mikrofonförstärkare är viktigt i kedjan och jag har utan att
tveka en sekund satsat pengar på världens bästa preamps. (Earthworks ZDT)
Men precis som med A/D/A-omvandlare så är skillnaden liten på enskilda signaler (men mkt större på hel mix).

Mikrofoner har mkt, mkt större betydelse och mkt, mkt större variation än preamps.
Olika mickar samt vinkel och avstånd förändrar ljudet enormt mkt - sådana skillnader får du aldrig från preamps.

Du behöver nog förbättre din lyssning misstänker jag.

Mvh Omni

12
Bonjour!

Har stor erfarenhet av båda systemen.
Jag upplevde Tascams 8-kanalare mkt, mkt, mkt mer stabila/pålitliga/driftsäkra, tysta, snabba
än Alesis diton.

Mvh Omni

13
Studio, produktion och övrigt / SV: sE Electronics Z3300
« skrivet: 04.03.2009, 19:05:57 »
Tjena Perra.

Antar att du menar preamp först och sedan kompressor...

Upplever du något störande brus?

Mvh Omni

14
Studio, produktion och övrigt / SV: sE Electronics Z3300
« skrivet: 04.03.2009, 12:10:35 »
Brus: 20 dBA...     :mellow:

Bör bli rätt störande brusnivå om man använder kompressor senare.
Vad tycker du Perra?
Mot TLM 103 och Röde bör denna mick har stor skillnad på brusnivån.
Har du testat micken med en kompressor?

Mvh Omni

15
Studio, produktion och övrigt / SV: Didrikmikrofonen
« skrivet: 12.01.2009, 12:06:22 »
Vi testade Didrik-micken för länge sedan.
Den var inget speciellt, vi hittade andra mickar som lät trevligare.
Den hade dessutom en resonans i mickkroppen som lät illa.

Mvh Omni

16
Elof:
Citera
Finns en svensk mikrofonbyggare vid namn Thuresson, som jag alltid glömmer förnamnet på.

Han heter Jörgen.

Mvh Omni

17
Demolåtar / SV: Yllet - Looking pretty good - Version 1
« skrivet: 05.12.2008, 09:16:55 »
Inte nog med att låten är bra, den är dessutom lekfull och annorlunda.
Annars tycker jag att folk brukar försöka låta som alla andra.

Bra jobbat Yllet!

Mvh Omni

18
Studio, produktion och övrigt / SV: Vilken preamp blir det?
« skrivet: 04.12.2008, 10:19:06 »
Anytime my dear fellow.

Det är bara roligt när någon är så pass hängiven att man är villig att gräva djupt i plånboken
för att nå ljudnirvana.
Att du valt just dessa alternativ visar mig att du verkligen vet vad du pysslar med.

Måste också tillägga att nästan alla tips som dykt upp här visar mkt fina apparater.
Absolut inga leksaker eller dåliga köp.

Roligt att folk har så bra koll på läget.

Artrock, jag skickar PM...

Mvh Omni.

19
Studio, produktion och övrigt / SV: Vilken preamp blir det?
« skrivet: 04.12.2008, 10:04:38 »
Greetings Mr Artrock!

Du har gjort fina val.
Vi har testat Buzz mot Earthworks i två omgångar (och i samma tester många fler preamps givetvis).
I båda fallen fick EW allas röster som den bästa preampen.
Buzz hade dessutom en hörbart felaktig gainmatchning på någon dB, trots att vi testade
två olika enheter vid två olika omgångar.

Jag och flera av mina kollegor har efter flertal tester själva valt EW 1022 och 1024.
Jag anser den vara bättre än både DACs och True.
Benchmark har vi inte testat men dom bygger ju überfina A/D/A.
Forssell däremot kan vara intressant, vi kommer att göra ett test inom några månader.
Om du ska köpa den så vänd dig till Velvet Mastering / Ivo Sedlacek som är Forssells representant i Europa.

Good luck!

Mvh Omni



20
Tjenahej igen.

Jag återkommer i morgon.
Jag ska dricka kaffe och testa en analogmix nu. Trummor.
Mkt bökigare med trummor anser jag.

Mvh Omni

21
Tjena Jon.
Det var trist att du tar det så personligt.

Jag skriver vad jag tycker om dina tips baserat på vad du faktiskt har skrivit
(ja, jag har läst dina inlägg) och
mot min bakgrund som utbildad ljudtekniker, musiker och min ganksa långa erfarenhet i branschen
så anser jag att flera av dina tips inte är bra.

Om jag har gjort 1 eller 1000 inlägg på just detta forum borde sakna betydelse.
Att jag är nykomling här säger inte ett jota om mina kunskaper.
Jag har inget behov alls av att "visa mig duktig", skippa gärna personangreppen.
Jag brukar låta bli att göra inlägg men om jag ser något jag uppfattar som direkt
felaktigt så aktiverar jag mig.

Vi kan vara överens om att inte vara överens.

Jag önskar dig en bra dag ändå.

Mvh Omni


22
Hmm... 
jo, det var absolut ett antal konstiga tips.
Rentav dåliga.
Absolut inget personlig mot dig Yllet.

Kjubeis:
Citera
Om du skär bort allt under 80 Hz så tar du bort en hel oktav från en El-bas.
Dess grundtoner faktiskt. Not good!

Jag håller med 100%!
NOT GOOD!
Att filtrera bort instrumentets grundtoner är ett av dom sämsta
rekommendationer för basmixning jag läst faktiskt.

Citera
Att processa en signal så mkt som det tipsas om betyder att man behöver göra om
och göra rätt från början.

100% medhåll igen.

Vill bara flika in att om ni hör någon enstaka baston låta jädrans starkt när ni mixar så kasta er inte direkt på
kompressorn/EQn - det är troligtvis rummet som orsakar problemet. Jämför med mätarna.
Det är viktigt att känna till det.

Mvh Omni

23
Studio, produktion och övrigt / SV: MICTEST !
« skrivet: 12.10.2008, 11:38:41 »
Hello Boys.

Vill inte förstöra tråden på ngt sätt men att testa mickar och komma fram till ett trovärdigt resultat är lite mer komplicerat än att bara slänga upp dom och sjunga en trudelutt.
Om man är nöjd med ljudet på en viss röst på ett visst avstånd så kan det räcka.

Jag har testat ett par Behringer (för ca 2000 kr/paret) mot Schoeps, Sennheiser, Neumann, EW, Microtech Gefell etc.
I ett test lät Behringer lika bra som några andra och t.o.m. bättre än vissa - trots att dom andra är MKT, MKT dyrare.
Som sagt i ETT test. I dom andra testerna med samma mickar hamnade Behringern långt efter.

Har hört flera tester där Röde lät lika bra som TLM 103 och andra tester där TLM piskar Röde ordentligt.

Mikrofonen ska fungera i många sammanhang (olika röster och instrument, på olika avstånd, olika vinklar, i olika rum etc).
Dessutom tycker jag att matchningen av mickar är viktig om man vill spela in i stereo. Där är Neumann mkt, mkt bra och jämna. Röde är inte i närheten på den punkten.

Jag har testat flera Rödemickar och jag anser dom prisvärda men obehagliga i diskanten. NT2 gillar jag bäst av Röde.
Bättre än deras rörmickar anser jag.
I mix med många kanaler smyger sig den ettriga diskanten på och blir till slut jobbig. Neumann har en avsiktlig peak i diskanten
men jag tycker aldrig den blir jobbig på samma sätt som i Röde.

Distorsion och infallande ljud offaxis är några viktiga parametrar som folk sällan uppmärksammar i tester på en kanal men som blir uppenbar med fler.

Röde är bra och prisvärda men jag anser TLM 103an klart bättre. Jag har tillgång till båda men använder alltid Neumann för Röde.

Tack för ordet.
Mvh Omni

24
Hello.

Röret är inte magin. Den låter bra även om man inte drar på rörfärgningen.
Den håller hög klass.
Själv tycker jag inte alls att den är "magisk", den är bra helt enkelt.
Inte så konstigt kanske, för stereoinspelningar kostar det alltså 10 800 kr.

Mvh Omni

25
Citera
Är det någon som har någon synpunkt på TLA-50?

Ja, den tillför mer brus. Dels pga kompressionseffekten givetvis men även för att Summit generellt har
ngt mer brus än liknande apparater i samma klass, även om man inte drar på "rörsignalen".
Det är en bra kompressor men preampen är mer prisvärd anser jag.

Mvh Omni

26
Studio, produktion och övrigt / SV: Analogt eller Digitalt?
« skrivet: 28.07.2008, 10:05:05 »
http://vintageking.com/site/files/sumshoot.htm

Mvh Omni

27
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 21.06.2008, 09:37:45 »
Hej JanneL och välkommen till Kontrollrummet.
Du har PM!

Mvh Omni

28
Tack, tack, tack.
 :)
Mvh Omni

29
JANNE!
Orkar du göra ett litet extra test när du ändå håller på?

Spela in en snutt tystnad från båda stereoparen och jämför
upplevd brusnivå.
Antagligen kommer 8020 att vara tystare men det skulle vara intressant att
höra din åsikt.

Det finns så många olika sätt att mäta bruset på att jag tröttnat på att
läsa specifikationerna (som många gånger ändå inte stämmer, trots att
detta är mickar i världsklass).

Schoeps specifikationer hävdar ca 11-13 dB brus med deras mest populära SD-mickar.
Vi upplevde dock bruset som lika starkt som andra rundtagande mickar som låg på ca 16-18 dB,
men i olika frekvenser.

Mvh Omni

30
Aaahhh!

Äntligen en intressant mikrofontråd.

Tjena Janne!   :)

Spännande med Sennheiser och DPA.
Har du möjlighet att låna Schoepsmikrofoner och jämföra också?
Skulle vara en mkt, mkt, mkt intressant jämförelse.

Jag gillar DPA men föredrar faktiskt Schoeps.

Mvh Omni

31
Studio, produktion och övrigt / ? VILKEN SAMPLER TILL PC ?
« skrivet: 03.12.2007, 14:00:25 »
HEEEEEJ !

Ska testa Samplitude 10 (enbart PC) ett tag nu.
Jag behöver en sampler med föjande egenskaper:

Driftsäker/stabil.
Resurssnål / snäll mot CPUn.
Den ska vara kompatibel med många andra format (AKAI, EMU, Wave, etc).

Behöver inte sampla själv.
Behöver inte heller ha ett medföjlande bibliotek men om det är jädrans bra så kan det vara intressant.

Vilken sampler rekommenderar ni?

Tack som fan.

Mvh Omni.

32
Intressanta aspekter men ta och se över din kommatering...
 ;)
Mvh Omni

33
Äsch, sluta gnälla Claes   ;)
Du har väl finfina A/D omvandlare och ljudkort redan.

Mvh Omni

34
Hello idf.

Nejdå, jag tar det inte som kritik alls,   :)
jag är bara förvånad över din reaktion på piP.

Om du nu har ett par burkar som du upplever som "rena/avslöjande" så strävar vi faktiskt efter samma sak.
Fast vi har lite olika smak.  ;)

Mvh Omni.

35
Citera
det har jag aldrig påstått, men jag tycker inte att de ger en bra bild av vad som spelas. thats it!

Lustigt.
Jag och mina studiokollegor upplever det precis tvärtom.
Ino Audios högtalare spelar mkt korrekt upp det inspelade materialet.
Vi har inte hittat ngt som är i närheten så bra, om man inte
lägger sig på priser upp till 10 ggr mer.
Då har vi gjort ett flertal lyssningar och mätningar och jämfört med många andra högtalare
både inom HiFi- och studiosammanhang.

/Omni


Sidor: 1 2