Kontrollrummet

Kategorier => Studio, produktion och övrigt => Ämnet startat av: Jocke skrivet 07.01.2010, 13:50:13

Titel: Klipp o klistra vs Time warp
Skrivet av: Jocke skrivet 07.01.2010, 13:50:13
Egentligen är jag nog lite lat och slarvig som pysslar för mycket med audiospåren istället för att göra omtagningar av sånt som inte funkar riktigt. Det som varit lite otajt har jag klippt upp och flyttat lite, ibland har det behövts sträckas eller krympas lite. Som regel har det låtit rätt ok.

Nu har jag (till slut) kommit igång med Time warp och föreställde mig att det skulle bli bättre. Det blir ju tex inga skarvar att "lappa ihop". Men tji fick jag - det blir helt konstigt och liksom "bubblar"!

Skulle vilja ha lite tips på om man kan få warpen att funka och hur man i så fall gör.

/Jocke

Titel: SV: Klipp o klistra vs Time warp
Skrivet av: flintan skrivet 07.01.2010, 15:08:40
Nu vet jag inte hur det funkar i cubase men med motsvarande funktioner i protools och logic (elastic audio och flex-time) så är det viktigt att välja rätt algoritm beroende på vad det är för ljud. Poly, rhytmic, slice etc. För trummor kan man t.ex. välja slice (inte 100 om begreppen stämmer överens men man förstår när man har det framför sig).

Sedan är det också viktigt att du grupperar alla trumspår så de processas gemensamt, annars blir det massa fasfel och osync. Men i vissa fall, t.ex. trummor tycker jag ofta att det ger bättre resultat att kvantisera på vanligt sätt utan elastiska möjligheter. All form av time stretch förstör ju ljudet till en viss grad, ibland acceptabelt/döljbart och ibland med bedrövligt resultat..
Titel: SV: Klipp o klistra vs Time warp
Skrivet av: equality skrivet 07.01.2010, 16:18:07
I Sonar heter det audiosnap och jag använder det nästan aldrig av de skäl du nämner om artefakter och jag har inte riktigt hittat hur man änedrar algoritm. Jag klipper och klistrar istället.  :rolleyes: Audiosnap kan funka bättre för trumljud och att programmet visar transienter är användbart.
Titel: SV: Klipp o klistra vs Time warp
Skrivet av: freddy skrivet 07.01.2010, 16:33:48
Som flintan är inne på så gäller det att välja rätt algoritm. Läs på hur time warp funkar i cubase.

Jag kör logic och man kan helt klart manipulera mycket utan att det "hörs", däremot gäller det att anpassa algoritm efter typ av spår. Borde vara samma i kobajs.
Titel: SV: Klipp o klistra vs Time warp
Skrivet av: Jocke skrivet 08.01.2010, 13:02:05
Tack för era synpunkter och förslag!

Jo, det fordrar nog lite påläsning för att få det här att "lira". Provade lite algoritmer (=alla) och visst lät det olika men inte bra. :(  Förstår dock inte varför det låter annorlunda än om jag flyttar 1/32-1/64 och stretchar +/-10% men det kanske en påläsning kan ge svar på?

En fungerande "workaround" är ju att "ta om"! :)

VH/Jocke
Titel: SV: Klipp o klistra vs Time warp
Skrivet av: flintan skrivet 09.01.2010, 00:43:49
Förstår dock inte varför det låter annorlunda än om jag flyttar 1/32-1/64 och stretchar +/-10% men det kanske en påläsning kan ge svar på?

Inte svar på din fråga, men en fördel med ex. beat detective, manuell kvatisering etc. är ju också att man oftast klarar sig utan timestretch då man lika gärna kan täcka upp det glapp som kan uppstå genom att dra fram och "repetera" samma ljud igen med en lagom crossfade.
Titel: SV: Klipp o klistra vs Time warp
Skrivet av: Jocke skrivet 09.01.2010, 01:55:10
Jag kanske är "far out" som vill ha koll på detta. Kanske helt i onödan - funkar ju bra utan.... eller?

/Jocke
Titel: SV: Klipp o klistra vs Time warp
Skrivet av: flintan skrivet 09.01.2010, 02:59:42
Nejdå flex-time, elastic audio, time warp, melodyne osv är såklart extremt användbara verktyg. Jag menar bara att man inte alltid måste använda dessa bara för att möjligheten finns och att ofta funkar vanlig icke elastisk kvantisering/redigering lika bra eller bättre.
Titel: SV: Klipp o klistra vs Time warp
Skrivet av: Jocke skrivet 09.01.2010, 13:27:47
...lika bra eller bättre... gillar jag! :)

/Jocke
Titel: SV: Klipp o klistra vs Time warp
Skrivet av: equality skrivet 10.01.2010, 02:10:07
Förstår dock inte varför det låter annorlunda än om jag flyttar 1/32-1/64 och stretchar +/-10% men det kanske en påläsning kan ge svar på?
VH/Jocke

Inte för jag är någon expert men när du flyttar 1/32-1/64 ex-vis sker ju inget destruktivt med just det parti du flyttar medan en stretch eller shrink av samma område ändrar samplingarnas inbördes förhållande. Inte så konstigt att de olika algoritmerna har problem att kompensera för detta. 
Titel: SV: Klipp o klistra vs Time warp
Skrivet av: Jocke skrivet 10.01.2010, 15:40:34
Förstår dock inte varför det låter annorlunda än om jag flyttar 1/32-1/64 och stretchar +/-10% men det kanske en påläsning kan ge svar på?
VH/Jocke

Inte för jag är någon expert men när du flyttar 1/32-1/64 ex-vis sker ju inget destruktivt med just det parti du flyttar medan en stretch eller shrink av samma område ändrar samplingarnas inbördes förhållande. Inte så konstigt att de olika algoritmerna har problem att kompensera för detta. 

Är det inte vad funktionen är till för? Kanske skulle klippa först och warpa sedan?

/Jocke
Titel: SV: Klipp o klistra vs Time warp
Skrivet av: equality skrivet 11.01.2010, 01:41:28
Nu kan jag inte Cubase men inte behöver du stretcha/shrinka om du klipper, drar och släpper den del av audiofilen som är i osynk (otajt)? Väljer du klippställena där det är som "tystast" ex-vis alldeles innan transienterna och crossfadar in klippet på det nya stället hörs inte skarvarna.
Titel: SV: Klipp o klistra vs Time warp
Skrivet av: Jocke skrivet 11.01.2010, 14:13:42
Just det! Så har jag ju gjort "alltid" så vad ska jag ha warpen till? är jag fel ute när jag tänker att det skulle ersätta klipp o klistra?

/Jocke
Titel: SV: Klipp o klistra vs Time warp
Skrivet av: equality skrivet 11.01.2010, 18:41:41
...så vad ska jag ha warpen till?...
/Jocke

Ja när det gäller att få det att låta tajt låter det mycket bättre att klippa och klistra än time-stretch åtmisntone i Sonar. Svårt att tro att andra program lyckas särskilt mycket bättre men har för mig att Abletons tidsträckare hyllats i spaltmetrar. Som sagt trumljud funkar nog bättre liksom att små tempoförändringar av längre ljudfiler har mindre hörbara artefakter då sample-förskjutningarna "späds ut" över större tidsrymd. 
Titel: SV: Klipp o klistra vs Time warp
Skrivet av: Emulator skrivet 11.01.2010, 21:09:48
...så vad ska jag ha warpen till?...
/Jocke

Ja när det gäller att få det att låta tajt låter det mycket bättre att klippa och klistra än time-stretch åtmisntone i Sonar. Svårt att tro att andra program lyckas särskilt mycket bättre men har för mig att Abletons tidsträckare hyllats i spaltmetrar. Som sagt trumljud funkar nog bättre liksom att små tempoförändringar av längre ljudfiler har mindre hörbara artefakter då sample-förskjutningarna "späds ut" över större tidsrymd. 

Protools pitch- och timeshift är grym!  Logic har jag ännu inte hunnit kolla så mycket på :)
Titel: SV: Klipp o klistra vs Time warp
Skrivet av: equality skrivet 12.01.2010, 00:46:48
Protools pitch- och timeshift är grym!  Logic har jag ännu inte hunnit kolla så mycket på :)


OK! En del folk höjde Sonars Audiosnap till skyarna på Cakewalkforumet men jag fick det inte att låta särskilt bra så jag fortsatte med sax, pincett och limstift!  :D
Titel: SV: Klipp o klistra vs Time warp
Skrivet av: flintan skrivet 12.01.2010, 02:28:25
...så vad ska jag ha warpen till?...
/Jocke

Ja när det gäller att få det att låta tajt låter det mycket bättre att klippa och klistra än time-stretch åtmisntone i Sonar. Svårt att tro att andra program lyckas särskilt mycket bättre men har för mig att Abletons tidsträckare hyllats i spaltmetrar. Som sagt trumljud funkar nog bättre liksom att små tempoförändringar av längre ljudfiler har mindre hörbara artefakter då sample-förskjutningarna "späds ut" över större tidsrymd. 

Protools pitch- och timeshift är grym!  Logic har jag ännu inte hunnit kolla så mycket på :)

Både protools 8 och logic 9 har grymt bra timeshift möjligheter som erbjuder helt andra möjligheter än klippa och klistra men som sagt var funktion har sina användningsområden.