Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Yllet

Sidor: 1 ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... 50
211
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 25.12.2010, 19:28:14 »
Snackar vi kaffe eller musik här?   :unsure:
Jag har inte heller fått nån musikgrej i julklapp!  :D

Min kaffekokare var bara en teaser: Har 2 musiksaker som väntar på mig, fiiiiiiiina saker.

/Jon

212
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 25.12.2010, 00:38:13 »
Eller ja just det, jag kan ju visa denna sålänge:


213
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 24.12.2010, 21:36:42 »
Jag vill så gärna skriva om mina nya älsklingar, men de har inte kommit ännu, så jag får vänta... snyft :(

/Jon

214
Färdiga produktioner / SV: Yllet - Future
« skrivet: 19.12.2010, 22:59:14 »
Så nu ligger version 2 uppe med omarbetat och lite mer varierat trumkomp samt subtila elgitarrer i outrot. Testade även att köra rakt komp i slutet, men tyckte det blev styltigt.

/Jon

215
Färdiga produktioner / SV: Yllet - Future
« skrivet: 19.12.2010, 19:19:24 »
Ja det kanske inte är en dum idé att göra ett mer rakt komp på andra ref: alltså den med rak baskagge. Eller du tänker på klimaxet/outrot?

Har båda mina elgitarrer i repan, så det kan bli knepigt. Ska dock ta hem ena i morgon.

/Jon

Jag tänker mig nog ändå från sista reffen. Få oss att stampa foten och gunga i takt  :)

Håller på att mecka om trummorna nu. Sen vad du menar med sista ref är oklart :) (Refrängen är "So why... why can't you...") Det andra är outrot. Detta är en låt vi bara repat en gång, så den är fortfarande under uppbyggnad.

/Jon

216
Studio, produktion och övrigt / SV: behöver en ny mick...
« skrivet: 19.12.2010, 16:56:37 »
Finnd det ingen i Sverige som moddar mickar?

Inte vad jag vet, men det hade ju varit avsevärt mycket enklare :) Någon?!

/Jon

217
Färdiga produktioner / SV: Yllet - Future
« skrivet: 19.12.2010, 16:35:03 »
Ja det kanske inte är en dum idé att göra ett mer rakt komp på andra ref: alltså den med rak baskagge. Eller du tänker på klimaxet/outrot?

Har båda mina elgitarrer i repan, så det kan bli knepigt. Ska dock ta hem ena i morgon.

/Jon

218
Studio, produktion och övrigt / SV: behöver en ny mick...
« skrivet: 19.12.2010, 15:53:16 »
Byta kapsel kan ju inte vara så svårt. Det är ju inte många sladdar.

Nä men det är fler saker. Intressant läsning faktiskt. Lyssna gärna på de olika exemplen också.

/Jon

219
Studio, produktion och övrigt / SV: behöver en ny mick...
« skrivet: 19.12.2010, 15:05:06 »
Själv tänkte jag ta och skicka min nt2-a till USA och få denna moden: http://www.oktavamodshop.com/product_info.php?products_id=133
Fått riktigt bra kritik på bl.a. gearslutz.
Då nt2-an är ett kvalitetsbygge, men har gräslig topp, tror jag starkt på denna mod.
/Jon
Tack för den länken Jon!
Nu är jag lite osäker dock, gäller uppdateringen även Rode NT1-a?

h.   johan

Det är en nt1a mod från början, så kör hårt :) Han gör den på alla möjliga micar.

/Jon

220
Studio, produktion och övrigt / SV: behöver en ny mick...
« skrivet: 19.12.2010, 00:56:49 »
Själv tänkte jag ta och skicka min nt2-a till USA och få denna moden: http://www.oktavamodshop.com/product_info.php?products_id=133

Fått riktigt bra kritik på bl.a. gearslutz.

Då nt2-an är ett kvalitetsbygge, men har gräslig topp, tror jag starkt på denna mod.

/Jon

221
Om kontrollrummet.com / SV: Goodbye F
« skrivet: 18.12.2010, 23:49:35 »
Vet någon varför? :(

/Jon

222
Studio, produktion och övrigt / SV: Tanglewood
« skrivet: 18.12.2010, 22:44:05 »
En annan av sönerna köpte en Tanglewood, nån av de billigaste. Den sprack på nåt vis i locket efter ett tag. Men han fick en ny direkt när han visade upp den, så han är helt nöjd ändå. Köpte den på Musikbörsen i Jönköping...

Jag har en lite dyrare Tanglewood, den är hur trevlig som helst. Valde den framför de billigare Martin-gurorna.

/Jon

223
Färdiga produktioner / Yllet - Future
« skrivet: 18.12.2010, 21:01:25 »
LÅTNAMN: Future
ARTIST/GRUPP: Yllet/Turn off your television
GENRE: Pop
LÅTLÄNGD: ca 3 min
KOMPOSITÖR: Yllet
PRODUCENT: Yllet
INSPELNINGSÅR: 2010
FORMAT: mp3

Hade inget bättre för mig idag så jag tog och spelade in bandets senaste låt med en gammal skramlig nylonsträngad gitarr från -54. Tänkte det var lite roligt och utmanande :) Tyck som vanligt gärna till om allt eller inget.

Future - Version 2
Under uppdatering...

Version 2
-----------
* Omarbetat och lite mer varierat trumkomp: Pukor i ref 1, rakare spel i andra vers mellanspel, pukor i upptakt till ref 2, virvel i ref 2.
* Subtila elgitarrer i outrot.
* Lite mer kompressor på stereobussen.

224
Om kontrollrummet.com / SV: >1500!
« skrivet: 18.12.2010, 20:52:53 »
dom e hos mig på justin tv

Borde ta o styra upp justin tv nån dag till bandet :)

/Jon

225
Studio, produktion och övrigt / SV: behöver en ny mick...
« skrivet: 17.12.2010, 21:04:29 »
brynte - kanske shure sm-57 funkar som sång mik, den funkar skitbra för mig när det kommer till rock
annars har jag åxo hört många som är nöjda med nt-2:an när det kommer till mick i den prisklassen:)

tackar för tipset:)
jag har dock tillgång till en sm58 beta-a (en polare har en sån), som jag säkert kommer att testa hur den låter, och den borde väl låta nåt i närheten av sm57:an!?
Beta 58 låter enormt mycket bättre än en SM57 på sång. Jag sjöng live i SM57 många år, sen jag testat Beta58 är saken klar. Låter görbra.
Instämmer! Jag gillar inte SM57 och SM58 - men Beta58A är klart godkänd! :)

Instämmer!

226
Studio, produktion och övrigt / SV: behöver en ny mick...
« skrivet: 16.12.2010, 21:09:50 »
det har tillkommit ännu en utmanare, efter att ha läst en del på nätet...
akg c214:)
verkar som att en del föredrar denna framför både nt2-a och se2200...

Jag har hört tvärt om, att den inte alls är särskilt rolig. Men har inte testat den, så ska inte uttala mig :)

/Jon

227
Studio, produktion och övrigt / SV: Preamp shootout...
« skrivet: 16.12.2010, 13:29:58 »
Alltid kul med lite blindtester, ska lyssna när jag kommer hem. Det är sällan (i teorin) optimalt att normalisera, även om det är bekvämt, då det försämrar ursprungsljudet. Men i praktiken spelar det mindre roll då man ofta jobbar i 24bitar eller högre upplösning.

/Jon

228
Studio, produktion och övrigt / SV: Tips på monitorer
« skrivet: 15.12.2010, 20:56:57 »
Tack så mycket för alla tips... det börjar luta åt KRK-hållet.

Tänker du beställa från Dolphin?
Har inte hunnit kolla vad de tar i frakt...

Tycker verkligen du borde kolla upp http://www.thomann.de/se/focal_cms40.htm innan du bestämmer dig. Tänk dock på att priset är per st. Så det hamnar aningen över din budget.

/Jon

229
Studio, produktion och övrigt / SV: Tips på monitorer
« skrivet: 15.12.2010, 13:07:36 »
Phonic PA8:or fungerar alldeles utmärkt och är basiga.
Jag gav 4 lax för mina för ett par år sedan.Den kräsne sågar förmodligen,men jag tycker att för de slantarna så gäller - köp!

Mike

Jag har gjort en hel del ok mixar med P8:orna men de är inget för det "lilla rummet" såfall hade jag satsat på något mindre, tex Adam A5 eller varför inte Focal CMS 40?

/Jon

230
Studio, produktion och övrigt / SV: behöver en ny mick...
« skrivet: 15.12.2010, 09:25:05 »
Jag håller delvis med dig Claes. Men småmembranare funkar bäste för närmickning och det är inte alltid man vill närmicka akustisk gitarr. Dessutom tycker jag att Line-Audio har misslyckats med CM3 i det avseende att bruset ligger högt upp i frekvens så det blir störande. Där är Röde NT5 ett betydligt bättre alternativ.
Om han vill spela in gitarr och sång samtidigt är det närmickning av gitarren som gäller, annars blir lika mycket, eller mer, av sång på gitarrkanalen. När jag spelat in så har det varit mer problem att sången slaskar in i gitarrmicken än tvärtom. Med en Röde NT2-A i 8-läget framför gitarren kan man få bort ganska mycket av sångljudet, så pass att man kan skruva lite olika eq osv på mickarna.
Jag har fått väldigt bra ljud från akustisk gitarr med två NT1-A i stereo.
Rumsakustiken har enorm betydelse på ak gitarr, och lika hur man riktar micken mot gitarren.  B)

Jag håller med om att röde micarna fungerar bra till akustisk gitarr, men mindre bra till sång (enligt mig). Tycker den är för bright runt 6 khz uppåt, vilket inte passar mig personligen. Visserligen kan mitt (delvis obehandlade) rum vara en bov i dramat. Med lite trixande och eq kan man dock få till ett helt ok sångljud.

En mic som många återkommer till är Shure 7b, den borde vara ett säkert val för de flesta.

/Jon

231
Studio, produktion och övrigt / SV: behöver en ny mick...
« skrivet: 14.12.2010, 20:15:54 »
Den här tråden håller på att utvecklas till ännu en klassiker, blir skön julläsning i mellandagarna. (Claes glöm inte att beställa hem Fircface 400 :P)

/Jon

232
Studio, produktion och övrigt / SV: behöver en ny mick...
« skrivet: 14.12.2010, 18:43:49 »
Jag pratade just i telefon med en distributör som känner till dig och jag bad honom kolla den här tråden. Så här sa han till mig efter att ha läst:

Du kommer aldrig att få något svar från Claes för han har inget svar. Han har bakbundit sig själv nu. Men det är ju den här stilen han alltid kör. Därför har många etablerade studiorävar lessnat och övergett Studioforum och Kontrollrummet.

Suck...

Admins någon?

233
Studio, produktion och övrigt / SV: Rörpreamp
« skrivet: 07.12.2010, 17:57:37 »
Alltid intressant med blindtester som sagt.

Jag tror dock att man ska akta sig för att dra förhastade slutsatser. Bara för att ARTn kanske låter bättre på exempelvis ett enskilt instrument, så innebär detta inte automatiskt att det fungerar på en hel mix. Då kanske det bara låter grötigt och diskantfattigt. Vad vet jag? Man gör helt enkelt bäst i att testa själv :)

/Jon

234
Studio, produktion och övrigt / SV: Rörpreamp
« skrivet: 07.12.2010, 11:46:07 »
Bra inlägg, men knappast något nytt! :)

Läs gärna denna intressanta tråd på gearslutz: http://www.gearslutz.com/board/so-much-gear-so-little-time/495485-can-you-tell-difference-art-vs-great-river.html

Inte utan att man blir lite sugen på en ART "bara för att" . Men byggkvalitén är nog inget vidare efter vad jag har hört, så köp på dig ett gäng om du gillar soundet ;)

/Jon

235
Yepp RME blir det, i julklapp till mig själv :) Tack för alla kommentarer

/Jon

236
Kollat runt lite mer och nu och finner även Yamaha n8 intressant. Har fått oerhört mycket beröm på gearslutz. Dock verkar det vara en del drivrutinsproblem och mindre bra hörlursförstärkare, vilket inte bådar gott då jag kör windows 7 64bits...

http://uk.yamaha.com/en/products/music-production/digital-mixing-studio/n/n8/

/Jon

238
Jag misstänkte väl det. Får bli en julklapp till mig själv :)

Tack för svar

/Jon

239
Hej vänner.

Tänkte införskaffa mig ett nytt ljudkort och har följande krav:

* Ofärgade preamps
* Minst 6 ingångar
* Möjlighet att styra volym på framsidan av kortet, till både monitor och hörlurar
* Stabila drivrutiner och stabilt bygge
* Firewire

Med detta i åtanke har mina ögon fallit på RME Fireface 400: http://www.rme-audio.de/en_products_fireface_400.php

Tänka lägga mellan 5000-10000 på ett nytt kort. Åsikter tas tacksamt emot.

/Jon

240
Studio, produktion och övrigt / SV: Ljudet förvrängs
« skrivet: 28.11.2010, 13:16:06 »
Eddi: Va' kul att du gillar! Tack från mig och ProLyfik!  :)

Skön låt, vad använder du för mic, låter bra om sången tycker jag?

/Jon

241
Färdiga produktioner / SV: Eddi & MaxB - Its Allright
« skrivet: 25.11.2010, 09:31:06 »
Bra låt helt enkelt!

/Jon

242
Rent generellt låter det som om du har någonting i medhörningen när du spelar in, som inte kommer med på själva inspelningen. Att ljudet skulle förändras så mycket är annars orimligt.

/Jon

243
Färdiga produktioner / SV: Yllet - A different kind of joy
« skrivet: 13.11.2010, 17:35:55 »
Jobbar nog lite åt det hållet.. är en stor "Aha" upplevelse när man inser hur mycket man kan åstadkomma bara genom att skära på rätt ställen innan kompressorer å annat.. :)

Helt rätt, men folk glömmer ofta att highcut kan vara minst lika viktigt som lowcut om det används på rätt sätt :) Speciellt om du vill komma bort från den digitala steriliteten.

/Jon

244
Färdiga produktioner / SV: Yllet - A different kind of joy
« skrivet: 13.11.2010, 13:42:22 »
Hej vänner. Jag tackar för alla fina ord och skriver därmed en liten förklaring till hur jag jobbat med denna låten. Se ovan!

mvh Jon

245
Färdiga produktioner / Yllet - A different kind of joy
« skrivet: 11.11.2010, 13:36:02 »
LÅTNAMN: A different kind of joy
ARTIST/GRUPP: Yllet/Turn off your television
GENRE: Pop
LÅTLÄNGD: ca 3 min
KOMPOSITÖR: Yllet
PRODUCENT: Yllet
INSPELNINGSÅR: 2010
FORMAT: mp3

Hej vänner. Har valt att angripa denna låten på ett lite annorlunda sätt när jag mixat. Detta eftersom jag på senare tid känt att jag inte fått till den värme och tydlighet som jag önskat i mina låtar. För mycket kompromisser, boost och cutting, helt enkelt. Hur har jag gått tillväga? Det avslöjar jag gärna om det visar sig att mixen faller folk i smaken :) Se svar nedan!


A different kind of joy
[mp3=200,20,0,left]http://jon.rinneby.se/musik/joy_version_1.mp3[/mp3]




Såhär har jag jobbat med låten:
Om du från början saknar välljudande låg- och högfrekvent innehåll när du spelar in kan du omöjligt efterlikna den harmoniska botten och topp som kommersiella inspelningar idag ofta erbjuder. Då spelar det ingen roll hur duktig du är på att mixa. Dålig utrustning kan aldrig mäta sig med bra utrustning i fråga om detta! (Det är dock viktigt att tänka på att ”bra utrustning” inte alltid är lika med ”dyr utrustning”). Med denna begränsning i åtanke återstår bara en sak: Skär bort oljudet och gör det bästa du kan med det du har kvar.

Min tanke är därmed mycket enkel: Skär bort allt överflödigt material under 60hz och över 12khz på varje enskild kanal innan du börjar mixa. (OBS. lowcutta ej baskagge och bas i detta tidiga stadium) Varför? Därför att många av oss inte sitter på topputrustning som klarar av att på ett ärligt sätta återge dessa låga/höga frekvenser på inspelat material. Detta kan till en början verka väldiga extremt, och jag påstår inte att detta arbetssätt passar alla (speciellt inte er med topputrustning och väl akustikbehandlade rum/studior), men resultatet när du slår ihop samtliga kanaler blir ändå att du har luft i inspelningen: Summan av kardemumman. Dessutom har du möjlighet, om du så önskar, att i efterhand kunna boosta på exempelvis masterkanalen (eller enskilda kanaler som sång tex.), utan att löpa lika stor risk som tidigare att det låter hårt och elakt. Vidare resulterar ovanstående arbetssätt i att de enskilda instrumenten flyttas ”bakåt” i mixen och upplevdes därför som att de sitter ihop mer och ger sammanslaget mer djup i ljudbilden.

Det kan dock inte nämnas nog att frekvenser över 12khz är mycket viktiga i framförallt modern musik, då de oftast bidrar till att produktionen känns ”skinande och luftig”. Ovanstående arbetssätt innebär inte att du inte kan göra en luftig och modern produktion. Tvärt om! Det ska förhoppningsvis underlätta för dig och resultera i mixar som känns både mjukare och samtidigt luftigare.

Det är självklart viktigt att du använder dig av en eq med hög kvalité och jag rekommenderar starkt Mammoth Eq från http://www.analoginthebox.com/ som du kan köpa för en billig peng om du har tillgång till Nebula 3 Pro: http://www.acustica-audio.com/.   

Avslutningsvis vill jag återigen poängtera att detta (kanske extrema) arbetssätt inte passar alla och alla olika situationer, men kan förhoppnings vara till hjälp för hemmapulare som brottas med sterila och hårda produktioner.

Lycka till!

Sidor: 1 ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... 50