Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Bribedant

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 37
176
Tar saken i egna händer och ändrar sista röstningsdag till

Söndagen 15 april

Resultat på måndagen 16e alltså

177
Knappt en vecka att lyssna&rösta. Brukar vi inte ha ett par/tre veckors betänketid.
Lägga på en vecka? What say ye?

178
Färdiga produktioner / SV: MOMA – Jericho
« skrivet: 25.04.2016, 20:20:49 »
Något har gjorts eftersom det låter ännu lite bättre nu. Good shit  ;)

179
Startfältet för Festival #45 Tvärtom March är ihopsamlat och klart för drabbning.

Detta är lyssna, snacka och rösta tråden.
Poäng utdelas som 10,8,6,4,2

fast med den här kvalitén på 45ans låtmaterial vore 9 till 10 poäng med decimaler emellan mer rättvist.

15 maj Kl 23.59 stänger röstningslådan. (nytt datum)
Tror att alla känner igen sångtitlarna. Vi kan ju alltid youtube komplettera med originalsången i den här tråden.
Heja alla


1. She Loves You
[mp3=300,20,0]http://www.wheelstream.se/Media/kr45/She_loves_you_.mp3[/mp3]

2. Visa från Utanmyra
[mp3=300,20,0]http://www.wheelstream.se/Media/kr45/Visa_fran_utanmyra.mp3[/mp3]

3. The Final Countdown
[mp3=300,20,0]http://www.wheelstream.se/Media/kr45/The_final_countdown.mp3[/mp3]

4. Sommaren är kort
[mp3=300,20,0]http://www.wheelstream.se/Media/kr45/Sommaren_ar_kort.mp3[/mp3]

5. Immigrant Song
[mp3=300,20,0]http://www.wheelstream.se/Media/kr45/Immigrant_Song.mp3[/mp3]

6. Ace of Spades
[mp3=300,20,0]http://www.wheelstream.se/Media/kr45/Ace_of_spades.mp3[/mp3]

7. Holy Diver
[mp3=300,20,0]http://www.wheelstream.se/Media/kr45/Holy_Diver.mp3[/mp3]


::::::::::::: MOMA & Bribedant :::::::::::::

180
Festivaler / SV: Festival Nr 45 - TVÄRT OM MARSCH
« skrivet: 24.04.2016, 17:45:05 »
Kommer ni lägga upp originallåten också så man lätt kan jämföra?

Bara att länka till Youtube.

Bra idé. Det verkar bli en liten festival så det är inte så svårt att fixa.

181
Festivaler / SV: Festival Nr 45 - TVÄRT OM MARSCH
« skrivet: 23.04.2016, 19:38:31 »
Blev lite fundersam när jag såg att det i trådhuvudet står att bidragen ska vara
inlämnade innan den 24 april! Men nu är det kristallklart!  :)
Jo det går att tolka lite åt båda hållen. Förra gången jag var en enkel tjänsteman på Festivalgeneralstaben drog jag ned luckan en dag för tidigt...

Deadline inom synhåll, full koll på: http://www.webcountdown.net/?a=kjUQ4uy

182
Festivaler / SV: Festival Nr 45 - TVÄRT OM MARSCH
« skrivet: 23.04.2016, 16:56:25 »
Ska försöka få det rätt den här gången så...
Emailslussen för bidrag är öppen tom söndag den 24 april fram till kl 23:59:59,99999999999ochenhalv.
Lyssning måndag.

183
Festivaler / SV: Festival Nr 45 - TVÄRT OM MARSCH
« skrivet: 22.04.2016, 20:38:16 »
Min låt är klar för länge sen, men fick beslutsångest kring vilken version jag ska skicka in...så den kommer när jag till sist måste bestämma mig!  :blink: :D

Beslutsångest om vilken version...
så fungerar en riktig kreatör  :wub:  :D

184
Festivaler / SV: Festival Nr 45 - TVÄRT OM MARSCH
« skrivet: 22.04.2016, 03:06:52 »
Tre låtar inskickade änsålänge. Hoppas på ketchupflaskeprincipen dagarna före deadline...

185
Studio, produktion och övrigt / SV: Mastring - nätlig genomgång
« skrivet: 11.04.2016, 17:12:54 »
I följande video presenteras en hel del "svåra" saker om digitalt och analogt på ett lättsamt men högst adekvat vis! Obligatorisk innan man överhuvud taget börjar svänga sig med begrepp som "bitdjup", "samplingsfrekvens" och "dither" ;)


Intressant!

Gav mig uppslaget till en ny låttext:
(Tänkt att sjungas av en yngling  :))
I want to dither
I want to dither when I'm with her
reduce some of the noise I am sensing in her voice
She's only 16 bits of rate
But good enough to convert to another kind of state
I need more licks to get my kicks
but most of all I need some tricks to save my messy mix... :rolleyes:


Fullkomligt lysande ju! Love songs for 21 century kids  :D
Solklart nästa festivaltema.

186
Studio, produktion och övrigt / SV: Mastring - nätlig genomgång
« skrivet: 10.04.2016, 23:59:32 »
Det finns en hel massa olika dithering "shapes" och vid vilken frekvens bruset ska ligga. En hel vetenskap. Nu snackar vi nörd fakta på level 2. I'm out  :P

187
Studio, produktion och övrigt / SV: Mastring - nätlig genomgång
« skrivet: 10.04.2016, 22:31:04 »
Dittra eller inte dittra alltså (swengelsk version av "dither")
Det händer att jag struntar i eller glömmer bort dittra processen när jag går från 24bit till 16 bit och jag hör då ingen skillnad dittrat eller odittrat. Men det händer alltså grejer på 16 bitars ljudspår när amplituden (tja, volymen) faller ned mot vad 16 bitar klara av att återge.

Allt detta spelar bara roll vid väldigt låga ljudvolymer. Exemplen nedan har jag gain'at upp så det finns något att höra.
24bit konverterat till 16bit utan dither: http://goo.gl/XJkn1d
24bit konverterat till 16bit med dither: http://goo.gl/aHPwWS

Vad som händer är att man byter "brist på bits" distorsion mot att rida signalen ovanpå ett lätt brus.
Vitsen med detta är att musik i normal lyssnarvolym har övertoner och reverbsvansar etc som ligger på så låg amplitud i 16bitar att dither processen kan spela roll för ljudkvalitén. I punkrock kanske inte lika mycket som i klassisk musik.

Å andra sidan finns det yrkesfolk i branschen som säger att de aldrig hör någon skillnad på dittrat eller odittrat, så varför bry sig. Men för bästa ljudkvalité även om det egentligen är mest på det teoretiska planet, dither på. Kan tillägga att i bildbranschen, digital foto eller video, spelar den visuella motsvarigheten till ljud-dithering enorm roll för bildkvalité.

188
Festivaler / SV: Festival Nr 45 - TVÄRT OM MARSCH
« skrivet: 10.04.2016, 20:41:03 »
En liten fråga till generaldirektörn:
Blir man diskad om man sätter ihop två låtar till en?
Tvärtom, det kan bli extrapoäng för musikalisk kreativitet. Iallafall från Generalstaben  :D
Musikbuseri uppmuntras.

189
Studio, produktion och övrigt / SV: Mastring - nätlig genomgång
« skrivet: 10.04.2016, 16:33:08 »
Oj vilken massa text jag och cpt Morgan skrev igår  :D
Men i korthet, man vinner mer på att få mixen att låta rätt än att polera den efteråt.
Dithering är en kul hantering. Gör jätteskillnad i soundet men på en så låg volymnivå där mina väl använda öron inte hör skillnaden. Känns som läge för en audio/visuell demonstration av dithering. I'll be back....  :ph34r:

190
Studio, produktion och övrigt / SV: Mastring - nätlig genomgång
« skrivet: 10.04.2016, 01:40:13 »
Det här med mastring är nog ett getingbo fär det finns lika många idéer om hur som det finns bedroomproducers. Men jag kör in en pinne och rör om i getingboet.

Det finns inget behov av mastering i dagens digitala ljudproduktion. På vinyltiden var nog mastring av en tape black magic utförd av män i vita rockar och spelade roll. Men idag? Finishing är ett bättre ord, finishing av en digital ljudprodukt och har man gjort rätt i mixen så borde det bara vara en limiter och dithering till 16 bitars audio. Det en mastering process kan göra åt soundet går att göra direkt i mixen istället. För lite botten? Gå in på de kanaler som har låga frekvenser och justera individuellt istället. Diskant/air? samma sak och med mycket bättre kontroll. Stereobredd? Ska också sitta rätt i mixen, behövs ingen mastring för detta. Kompression..? osv

Hör många ok mixar som totalkvaddats av mastringpluggar som Izotop Ozone etc. Varför känns det som det alltid blir bättre med mastringpluggar? Allting låter högre än originalet. Mer bas, mer diskant, mer tapesaturation (eller vad det nu är för distorsion man vill få folk att gilla), mer kompression. Volymen blir högre och våra korkade hjärnor tolkar detta som bättre ljud. Bättre alltså att göra rätt från början och slippa efterpoleringen.

Om man vill göra en klassisk mastring av sin låt, håll åtminstone ljudnivån på originalet och det som mastringen genererar på samma nivå när man lyssnar. Finns "leveler" pluggar som kan göra detta eller så drar man bara ned out regeln på ev sista mastringsplugg. Då försvinner lätt fördelen med den där diskanthöjningen man tänkt sig eller så hörs det väldig tydligt hur den där limitern man rattat in för att det ska låta högt faktiskt sabbar hela soundet istället.

Det var så jag upptäckte hur vårdslös jag varit med att slänga på allt som mastringspluggarna hade att erbjuda. För mig är det numera justering på enskilda spår som skapa soundet (bra eller dåligt är en annan historia) och som FINISHING kör jag en kompressor som knappt behöver jobba + en limiter som tar upp volymen till strax under att limitern behöver börja kapa peak's.

Använder dessa visdomsord från den amerikanska mastering gurun öh... Bob Katz tror jag det var.
Du som mastrar har ingen kontroll över lyssningsvolymen av en [CD], det har konsumenten med fingret på volymratten, men du har full kontroll över hur bra det kan låta, oavsett uppspelningsmedia eller ljudtryck.

Men det finns faktiskt pluggar som jobbar bäst på hela mixar. Hade förmånen att leka med en sådan för några år sedan. SPL Vitalizer tor jag den hette. Ren jäkla magi i vissa lägen, Vetefan hur den jobbade men jag tror den fixade till fasen mellan V/H kanal kombinerat med fiffiga eq justeringar. Det var som att tvätta en skitig fönsterruta ljudmässigt. Nackdelen var att det försvann en del "värme" från soundet. Det hela kunde bli lite övertydligt.

Yupp  ^_^


191
Studio, produktion och övrigt / SV: Fender Tweed DeLuxe 5E3
« skrivet: 08.04.2016, 18:58:18 »
Det skulle vara så kul att kunna gör ett sån där projekt  :wub:
Sista jag lödde ihop något från ritning så brann både grunka och det den var kopplad till upp.
Får säga heja och bravo till Fuzzbub istället.

192
Ah en teknikdispyt!  :wub:
Som den tekniknörd jag är så vill jag för tvivlarna av "mp3 duger inte" presentera ovedersägliga bevis som vetenskapligt går att duplicera i alla DAW's.

Här är ett kort trumlir från KRs eminete trummis hagis i 9/8 dels takt renderad från Cubase (generation 1):
[mp3=200,20,0]http://www.wheelstream.se/Media/MP3testAHdrums_org_wav_file.mp3[/mp3]


Här är originalet konverterad till MP3 160kbps, importerad till Cubase, mixad med sin pappa generation 1 och renderat från Cubase igen till generation 2
[mp3=200,20,0]http://www.wheelstream.se/Media/MP3testAHdrums_mp3-1on_wav_file.mp3[/mp3] Det här lilla men hörbara otajtheten kan alltså ställa till det om t.ex trummisar lirar efter en MP3 fil och trumliret sedan importeras importeras tillbaka till DAW projektet MP3an kom från.


och så bara får övertydlighetens skull, generation 2 mix konverterad till MP3 och importerad till Cubase igen. Mix = gen 1 wav fil + gen 2 mp3 + gen 3 mp3
[mp3=200,20,0]http://www.wheelstream.se/Media/MP3testAHdrums_mp3-2on_wav_file.mp3[/mp3]


193
Festivaler / SV: Festival Nr 45 - TVÄRT OM MARSCH
« skrivet: 04.04.2016, 19:40:19 »
Bump goddamnit.
En av KRs flitigaste och kobrasnabbaste kreatörer har redan skicka in sitt bidrag.
Hur går det för er andra festivalsugna?

194
Jag använder mp3 för collab ibland och jag har inte upplevt att det blir osynkat.  :wacko:

mvh

Ni är kanske lite otjata i kompet...  :P

195
Färdiga produktioner / SV: Toby "Waiting for the sun"
« skrivet: 03.04.2016, 02:46:52 »
Det här var alla rätt liksom. Bra låt, väldigt bra arr, sång & lir utan problem.
Är reverb allergiker så möjligen hade jag föredragit en torrare mix men det är inget som sabbar helhetsintrycket på den här. Gott jobb.
Du har The Tubes i skivbacken kanske?  :D
Är det reverbet precis i början på sången (talet) som du tänker på? Jo det kan vara aningen mycket. "White punks on dope" och "What do you want from life" är favoriter på livedubbeln "What do you want from live" och den första jag hörde med dom. Blev knockad. Också "The Completion backward principle" är en fantastisk platta med grymma låtar. Detta är faktiskt andra gången jag blir jämförd med The Tubes på KR.  Första gången var med en låt som heter "This is the time". (Finns kvar här om du är intresserad). Skitkul för jag tänker inte på att det ska låta som det ena eller andra när jag gör låtar. Så din jämförelse är häftig för mig! :D Tusen tack för lyssning och tyck!Talk to ya later(TCBP)/Toby

Ang. reverb, det finns som sagt inget som sticker ut i mixen eller på annat sätt kvaddar intrycket. Produktionen sitter väldigt bra på det jag hörde. Jag bråkar alltid om reverb/ambience. Föredrar knastertorrt sound bara. Bryter själv mot den regeln ofta dock, reverb är fult men kult  :D

The Tubes ja, de där plattorna du nämner hade jag i min kassett walkman i många år på åttiotalet. Liveplattan är helt suverän. Egentligen finns det inget "snott" från The Tubes i din låt men jag menar att man i många låtskrivare kan höra vad jag kallar musikalisk dialekt. Vissa markörer eller vändningar som skvallrar om gamla favoritband. Alltid kul att höra ett lite mer sällsyntare band än fabfour/stones etc satt sitt avtryck.

196
Studio, produktion och övrigt / SV: Förskott på skivkontrakt
« skrivet: 02.04.2016, 21:12:08 »
Jag har inga comments om skatteplanering etc. Bara ett förvånat ansikte över att det finns ett skivbolag som betalar för en produktion - trodde det dog ut på 90-talet typ. Grattis typ  :D
Njae någon skatteplanering finns inte i det tidigare skrivna?
Jag känner mig missförstådd på nåt sätt :wacko:
Termen skatteplanering har ju av svensk jantelagsstyrd media fått en underbetydels av smussel&fiffel. Trots det är det ursprungligen inget konstigt med skatteplanering, dvs minimera den avgift man är skyldig staten så egentligen använder du ordet som det ska användas, utan moraliska vinklar  ^_^

197
Studio, produktion och övrigt / SV: Förskott på skivkontrakt
« skrivet: 01.04.2016, 03:28:47 »
Jag har inga comments om skatteplanering etc. Bara ett förvånat ansikte över att det finns ett skivbolag som betalar för en produktion - trodde det dog ut på 90-talet typ. Grattis typ  :D
Försöka följa lagen enl. skatteverkets regler = skatteplanering, Eddi?  :ph34r:

198
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 31.03.2016, 20:06:29 »
Jag har gjort ett impulsköp - Jbl Flip 3
Vill bl.a testa att använda den för backtrack...


Inte på scen inför publik väl....

199
Studio, produktion och övrigt / SV: Förskott på skivkontrakt
« skrivet: 31.03.2016, 20:05:04 »
Själv är jag allergisk mot en massa korrespondens med skatteverket men ett litet bolag där du kan dra av kostnader för inkomsten är nog det smartaste om man vill maximera nyttan av extra (?) inkomster. Min fru har sk f-skattesedel och drar in lite pengar på sin firma. Drar av kostnader från intäkterna men det är moms och annat skit med i bilden.

200
Färdiga produktioner / SV: Toby "Waiting for the sun"
« skrivet: 27.03.2016, 22:04:19 »
Det här var alla rätt liksom. Bra låt, väldigt bra arr, sång & lir utan problem.
Är reverb allergiker så möjligen hade jag föredragit en torrare mix men det är inget som sabbar helhetsintrycket på den här. Gott jobb.
Du har The Tubes i skivbacken kanske?  :D

201
Festivaler / SV: Festival Nr 45 - TVÄRT OM MARSCH
« skrivet: 21.03.2016, 22:05:36 »
 :lol: Slipknot, got to love'em

202
Festivaler / SV: Festival Nr 45 - TVÄRT OM MARSCH
« skrivet: 20.03.2016, 20:27:27 »
Bra tema, som har potential att locka ett flertal av aktiva KR-användare. Rätt tänkt! :)

Några känsliga punkter:

  • Coverlåtar och upphovsrätt... Temat har avhandlats ett flertal gånger här på KR, och behöver inte fler manglingar. Det krävs lite medvetenhet hos festivalgeneralerna bara, så funkar det bra.
  • Vad är en känd låt? Detta varierar förstås kraftigt beroende på vem som tillfrågas, och kan tänkas påverka röstningen. Fast det kanske spelar mindre roll, det är ju svärmor som ska röras till tårar/fås att förfasa sig... :rolleyes:

The big © igen ja...
Förslagsvis kör vi lyssningslista via Soundcloud igen så ingen skugga faller på KR. Nästa alla mina låtar på SC är covers och ingen bryr sig så det ska nog gå bra. SC playlista är mer IOS/Android vänligt också antar jag.
Tycker inte ev. copyrightskräck sak få dämpa entusiasmen för 45an.

203
Festivaler / SV: Festival Nr 45 - TVÄRT OM MARSCH
« skrivet: 20.03.2016, 02:16:17 »
Då finns det en musikalisk utmaning igen till den samlade KR intelligentian.
Ta din favoritvisa och punka till den. Eller varför inte göra om en Slipknot låt till vaggvisa.

Detta får vara 45ans snack och ev. frågor -tråd. MOMA är boss, jag fixar det praktiska.
Ska bli kul att se vad det blir av den här utmaningen  B)

204
Festivaler / SV: Festival 44 - Resultattråd
« skrivet: 19.03.2016, 19:24:49 »
På gång, men exakt vad det kan handla om vetetusan...
Hur menar du?
MOMA har stafettpinnen.

 :unsure:
Inside information. Om MOMA vore en aktie skulle jag åka i finkan.

205
Studio, produktion och övrigt / SV: Progressive / Artrock-tråden
« skrivet: 19.03.2016, 04:36:18 »
Jon Anderson & Roine Stolt team up for ‘The Invention Of Knowledge’

Anderson / Stolt, the brand new duo of legendary Yes vocalist & singer/songwriter Jon Anderson and progressive rock veteran Roine Stolt (The Flower Kings, Transatlantic), have announced the release of their collaborative album ‘The Invention Of Knowledge’ for 24th June 2016 via InsideOut Music.

Jon Anderson had this to say: “.....Music is always the driving force in my life...working with such a wonderful musician as Roine Stolt made the creation of this album very unique,we are very excited with the release of 'Invention of Knowledge'.“

Roine Stolt adds: “It is not aiming at being new Yes music; just new music, modern and classical, rock and ethno, tribal and orchestrated, grooving and floating. Hopefully in the true spirit of “progressive” - leaning forward, surprising and also comforting with familiar run-arounds.

We’ve been “inventing” as we go along - Jon is an endless source of new ideas. We’ve been bouncing ideas back and forth for months and as a result there are probably dozens of versions of these songs. It’s been a very interesting and rewarding time and the result is just insanely detailed.”

InsideOut label-head Thomas Waber comments: “I have been talking to Jon for ages about making an album of ‘Yes music’ – as Jon calls it - and Roine seemed like the perfect guy for him to work with. I am really happy that it has finally happened and I am also thrilled with the material they have come up with. I think it will please a lot of fans!”

The idea came to life swiftly off the back of a performance from Roine’s band Transatlantic, and Jon Anderson on the Progressive Nation At Sea Cruise in 2014, and was initially instigated by InsideOut Music label boss Thomas Waber. The duo set about crafting new music in the spirit of early epic works such as ‘Tales From Topographic Oceans’, ‘Awaken’ & ‘Olias Of Sunhillow’, but giving it a modern twist.

Written & recorded over the course of 1 and a half years, the tracks have been in a state of constant change as Roine and Jon swapped & refined ideas by sending tracks to each other via the internet. In March 2015, an ensemble was put together by Roine to realise the music live in the studio. Joining him there was Tom Brislin (who played on the Yes Symphonic tour) & Lalle Larsson on keys, Jonas Reingold & Michael Stolt on bass and Felix Lehrmann on drums. The sessions were also bolstered by appearances from Daniel Gildenlöw, Nad Sylvan, Anja Obermayer, Maria Rerych and Kristina Westas who all provided backing vocals.

The full track-listing for the album is as follows:
• Knowing 17:45
• Everybody Heals 13:20
• Invention Of Knowledge 23:10
• Know 11.20

Keep an eye out for more news in the coming weeks!
ANDERSON / STOLT
online:www.jonanderson.com
www.theflowerkings.se


Artwork: Silas Toball

Tja, när de gamla banden börjar tunnas ut får man väl blanda ihop de som är kvar till något nytt  :)
Hoppas Jon Anderson fixar detta. Han var väl inte helt frisk för nåt år sedan.

Frontmannen i The Enid Robert Godfrey är diagnostisserad med alzheimers så där är det också snart slutspelat.




206
Festivaler / SV: Festival 44 - Resultattråd
« skrivet: 19.03.2016, 04:29:19 »
På gång, men exakt vad det kan handla om vetetusan...

207
Lite kabelutredning:
Audio-Technica: Kort rak kabel 115kr inkl moms, 3m rak kabel 145kr inkl moms, 3m spiralkabel 185kr inkl moms.

Det låter ju överkomligt i sammanhanget att den behövs
Är det inte bara en 3.5mm telejack hona i lurarna? Rimligt hursomhelst. AT lur alltså...

208
Varför inte gå upp lite i pris och skaffa Audio-Technica ATH-M40x, som har löstagbar sladd, så att man kan byta ut sladden lätt om man råkar ta ihjäl den...? :)

Vad kostar en sladd?
Som en halv hörlur gissar jag tills annat är bevisat  :P

209
Jag tänker som du. Har en tendens att kvadda sladden till min aktuella hörlur så det behövs en ny lur då och då. det är lite av förbrukningsvara för mig. Audio-Technica'n i rätt prisklass verkar intressant. Just nu köra jag 500 kronorslurarna Presonus HD7 som är riktigt trevliga. Innan dess förbrukade jag ett antal billiga Philips.

210
Såg dem på Scandinavium 18/4 1973. De spelade hela Tarkus och hade de stora tanksdjuren (eller vad det är) på var sin sida av scenen. Älskade dem och deras plattor. Sorgligt slut för Emerson.  :(
Det hade varit nåt att se. Jag var några år för ung -73. Vinylen hade jag iallfall. Tarkus var min första närkontakt med ELP. Satte nog sin prägel på ett ungt sinne.

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 37