Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Eddi

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 14
176
Demolåtar / Eddi - Gissa festivallåt
« skrivet: 18.05.2013, 14:11:38 »
Ja vad är det här för låt egentligen?  :D

177
Studio, produktion och övrigt / EZmix 2 Lite gratis i maj
« skrivet: 14.05.2013, 14:45:56 »
Fungerar EZ mix ungefär som BIB eller MIB eller vad det heter? Dvs färdiga samplingar som man kan ange i vilken tonart de ska gå (som jag uppfattar det).

http://www.toontrack.com/products.asp?item=180

178

Idag är det premiär för filmen om den svenska elektroniska musikens historia. Den sänds i SVT i kväll och kan ses i efterhand via webben

"Hur kommer det sig att Sverige plötsligt har några av världens allra största DJ:s?".
 
Frågan ställs av Håkan Lidbo som själv gett ut över 250 skivor, främst i genren electronica.
 
Han försöker även själv besvara sin fråga i form av filmen Ström Åt Folket som sänds i SVT K-Special klockan 20.00 i dag 3 maj.
 
Filmen berättar historien om den svenska elektroniska musiken från 1953 till 2013.
 
"En musik som ända sedan den uppfanns har existerat vid sidan av den övriga musiken men ansetts obegriplig, löjlig eller farlig men till slut blivit folkets musik", skriver Håkan Lidbo i ett pressmeddelande.
 
För att ge filmen en DJ-känsla har såväl intervjuer som arkivmaterial och musik klippts i takt med 125 bpm.
 
Den som missar tv-sändningen kan se den i efterhand på SVT Play.
 
SVT hade även planerat en förhandsvisning via webben kl 12.00 idag. Men på grund av tekniska problem är den uppskjuten. Enligt bloggen PSL-TV kommer den emellertid visas här senare idag.

Jag vet inte tiden eller kanal riktigt. Som jag har hört det av Dagge (Dennis Pop) så startade allt med att en journalist från Aftonbladet (tror jag) samlade ett gäng verksamma DJ för en intervju. Men journalisten dök inte upp och då började Dagge och de andra diskutera hur de kunde samarbeta i framtida projekt. PJONG? den svenska DJ-eran var påbörjad. Fast det här programmet verkar ju täcka in en period från 50-talet och då är det väl en helt annan historia.

179
Studio, produktion och övrigt / Genesis - 1977 Zurich
« skrivet: 03.05.2013, 16:57:11 »

Wind an wuthering Tour - inga bilder men bra ljudkvalitét i över 2 timmar.

Phil Collins sjunger - Peter Gabriel hoppade av ett halvår tidigare. Steve Hacket lirar sologura, Mikael Rutherford på doubleneck Bas och Kompgura,Tony Banks vid elfenbenen och Chester Thompson som 1:st drummer men det blir riktigt drag när även Phil hugger tag i stockarna vid det andra trumsetet emellanåt.



Den bästa konserten som någonsin turnérat enligt mitt förmenande. Lite drygt en månad tidigare var de i Stockholm på Johanneshovs isstadion där undertecknat lyckligtvis fick vara med i publiken.

180
Studio, produktion och övrigt / Icke verbal lektion i munspel
« skrivet: 27.04.2013, 19:01:01 »
Ganska häftigt :D


181
Här tänkte jag ställa en enkel fråga om vad ni uppler som det roligaste respektive det tråkigaste/jobbigaste i en låtprocess - men kom på att en låtprocess i sig ju är hur omfattande som helst. Så det kanske måste definieras först:
1. Idé om själva låten
2. Idé om melodien
3. Idé om harmonier
4. Textskrivande (efter anmodan från 91:an)
5. Versen
6. Sticken
7. Refrängen
8. Val av instrument
9. Val av trummor (tar det speciellt eftersom det är en utmaning för många)
10. Inspelningsmiljön mickar etc.
11. Grovmixen
12. Finmixen
13. Effekter
14. Garnering
15. Mastringen

Har säkerligen missat ett antal process-steg så föreslå vad och var de ska hamna i listan.

182
Studio, produktion och övrigt / Cubase - osynliga spår LÖST
« skrivet: 14.04.2013, 00:17:51 »
Något jag aldrig varit med om har hänt på en låt - jag ser inte blipparna eller audioformen i de spår jag har - om jag dubbelklickar på spåren så kommer de upp som vanligt men i normalläget syns inget oavsett hur mycket jag förstorar sidan så att säga - känt problem?

183
Studio, produktion och övrigt / PlanoBilly har en plan
« skrivet: 09.04.2013, 13:41:05 »
Some thoughts on
collabs

There are four ways to write a song.

1.     
Put some totally unrelated sounds on some tracks
and see what happens.

2.     
Write a single line melody and then write a
chord progression to fit

3.     
Write a riff and then write a chord progression
and melody, generally the melody and the riff are near the same but not always

4.     
Write a Chord progression and then write a
melody or riff

2, 3, 4 assume some things for “MOST”
songs that are well received, that both musicians and non-musicians will hear
and understand

1. the chord progression stays in
key. For example, in the key of C…all white notes on the piano
C,D,E,F,G,A,B,C,D,E,F,G,A NUMBERED 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10, 11, 12, 13

The chords in the key of C that
work are C major D minor E minor F major G major A minor and B diminished…of
course you can add 7th, 9th, 13th and a ton of
other stuff that no one but a classically trained player would likely
understand. For on the fly collabs on ohm my suggestion is KISS…keep it simple

In the key of C melody notes are
in general taken from the C scale…all those white notes on the piano. And of
course you can use the black notes, the sharps and flats but they are only
passing tones and should be very short in duration in relationship to the
natural( white notes) There is something call the relative minor and for the
key of C the relative minor is A.

What this means is that notes from
the A natural minor scale will fit over the key of C and most often used is the
5 note A minor Pentatonic scale. Penta means 5. The reason this is true is
because the A natural minor scale has all white notes.

Most songs that people like only
have three or four chords in them.

There a million other things that
can be done but this is basic stuff.


Bass players should try to play
the root note of the chord at the chord changes…that helps other people recognize
the chord.

Drummers should roll up to the
chord changes…that helps people know something is about to change.

The first track in any song should
be a click track or a reference drum line or both so people have less trouble
playing in time and that also sets the stage for the rhythm pattern .Drum
accents and chord changes done at the same time produce a stronger rhythm idea.

Make the chord change on the first
beat of the measure. Do not make more than 2 chord changes per measure if you
want people to be able to follow what you are doing with ease.

I wrote this as a way to make
collabs more fun for everyone, easier to understand, and more likely to result
in better music that actually gets finished. Don’t assume anything. Ask
questions and answer questions ask even if you don’t know the answer. It is
very cool to say I don’t know!!!

Allt är klart som korvspad - lycka till med samarbetena nu :D

184
Studio, produktion och övrigt / Appropå fingerpicking
« skrivet: 08.04.2013, 15:11:44 »
Jag tror man ska börja i tid :D



Han som lirar banjo är 8 år.

185
Studio, produktion och övrigt / Tonernas historia
« skrivet: 03.04.2013, 12:12:53 »
 



Den moderna naturvetenskapen har sitt ursprung i musiken, närmare bestämt i de musikaliska experiment som den grekiske filosofen och matematikern Pythagoras utförde på 500-talet före vår tideräknings början.
   


Pythagoras fann att våglängderna för grundton, kvint och oktav stod i enkla heltalsförhållanden till varandra. Det var första gången naturen lät sig kvantifieras.
 


Kvintcirkeln är basen i harmoniläran. Här ligger subdominanten moturs om grundtonen (tonikan) och dominanten medurs.


 
De första tonerna i övertonsserien. Serien fortsätter sedan upp i registret.

Efter Jobbet-redaktören tutar på i Pythagoras fotspår.
Det finns i all musik, inte bara i västerländsk, två grundläggande skönklingande tonintervall, nämligen oktaven och kvinten. Oktaven är vår tonskalas åttonde ton, den ton som låter lika som grundtonen, fast högre. Exempelvis de två första tonerna i ”Somewhere Over the Rainbow”. Kvinten är skalans femte ton. Som i början av ”Blinka lilla stjärna där”.

Den grekiske matematikern Pythagoras experimenterade på 500-talet före vår tideräknings början med strängar som han knäppte och slog på. Han upptäckte då att om en godtycklig sträng av en viss längd gav en viss ton – som vi kan kalla grundtonen – så gav av halva längden av samma sträng oktaven till grundtonen. Men inte nog med det. En sträng med längden 2/3 av grundtonens gav kvinten.
Pythagoras, som i vanliga fall sysslade med talteori, blev oerhört entusiastisk över sin upptäckt. Han hävdade att naturens innersta väsen var hel¬talen och att Gud var matematiker. Detta var första gången ett fenomen i naturen uttrycktes som ett talförhållande – första gången som naturen lät sig kvantifieras.
 
Sedan Pythagoras dagar har matematiken blivit en självklar del av fysikaliska modeller. Men Pythagoras var alltså först.
Pythagoras fortsatte sina experiment. Han upptäckte att om man tog kvinten på kvinten, och därefter kvinten på denna ton etcetera, fick man en serie om 12 toner där man till slut kom tillbaka till grundtonen igen, fast sju oktaver upp. Om man sedan flyttade ner varje ton ett lämpligt antal oktaver fick man en skala av tolv halvtoner som resultat.

Pythagoras hade därmed konstruerat vad som kallas kvintcirkeln, vilken ligger till grund för modern västerländsk harmonilära. Figuren visar kvintcirkeln med moderna beteckningar. Mellan två angränsande toner är intervallet alltid en kvint.
Pythagoras upptäckte dock snart att det fanns en hake i hans system. Närmare undersökningar visade att det hela inte riktigt stämde. Staplar vi tolv kvinter på varandra kommer vi inte riktigt tillbaka till grundtonen, utan en kvarts ton för högt. Himla förargligt!
Man kan lätt kontrollräkna:
(2/3)12 = 0,007707347 men (1/2)7 = 0,0078125

Den här lilla irriterande skillnaden kallas ”Pythagoras komma”, och har ställt till en hel del problem. Inte minst för pianostämmarna.
Det finns emellertid också ett annat sätt att bestämma skalans toner, nämligen att utgå från de övertoner som bildas när en sträng svänger eller när en luftpelare vibrerar i ett blåsinstrument.
 
Strängen ger grundtonen när den svänger likt ett hopprep med en buk på mitten. Men den kan också svänga med olika antal noder och ge en rad övertoner. I själva verket ger en sträng alltid många toner samtidigt. Det är styrkan hos övertonerna som ger tonen dess klangfärg.
Också bland övertonerna finns kvinter och oktaver, men dessutom andra toner. Tersen, skalans tredje ton, är en mycket viktig ton i musiken, eftersom den ingår i treklangen: grundton-ters-kvint. Tersen och treklangen finns exempelvis i ”Alla fåglar kommit re´n”. Tersen är vidare den ton som bestämmer om tonarten är i dur (stor ters) eller moll (liten ters).

Tyvärr visar det sig att den (stora) ters som vi får genom att stapla Pythagoras kvinter och den naturliga övertonstersen inte stämmer överens. Pythagoras ters är högre och klingar falskt jämfört med den rena övertonstersen. Det här gjorde nu inget så länge som man enbart sysslade med enstämmig sång eller musik på stråkinstrument, där musikern kunde finjustera tonhöjden tills det lät bra genom att maka på fingret en smula. Men för flerstämmig musik och för instrument med fasta toner – orglar, spinetter, cembali och liknande – gick det inte.

Det visade sig att om man stämde ett sådant instrument efter Pythagoras system lät det illa, och stämde man det ”rent” gick det bara att spela i en enda tonart. Bara ett fåtal treklanger lät bra. Alla andra lät falskt.

Problemet är att varje grundton har sina speciella övertoner. Av en grundtons övertoner kan man bygga upp en tonskala, men dessa toner skiljer sig från de övertoner man får när man använder tersen som grundton. Det naturliga systemet var alltså också behäftat med fel. På 1500- och 1600-talen försökte man stämma orglar efter ”medeltonsystemet”. Det gick ut på att ge C-dur och tonarterna däromkring rena terser, vilket emellertid gjorde att andra treklanger lät skriande falska. Detta innebar begränsningar för både musiker och kompositörer – större delen av alla möjliga treklanger var ju förbjudna.

År 1706 föreslog den tyske musikern J G Niedhardt ett system kallat ”den liksvävande tolvdelade temperaturen”. Det gällde att dela upp det pythagoreiska kommat på skalans alla toner och stämma instrumenten så att alla halvtonsintervall i skalan blev lika. Detta innebar att det överhuvudtaget inte blev några rena intervall (mer än oktaven). Både ters och kvint blev nu lite för låga, men felen var så pass små att de inte störde nämnvärt. Fördelen var att man äntligen kunde spela i alla tonarter.
 
Johann Sebastian Bach blev så förtjust över den nya tempererade stämningen att han snabbt skrev 24 preludier och fugor med titeln ”Das wohltemperierte Klavier”, ett stycke för varje tonart i både dur och moll. De här musikstyckena hör väl knappast till Bachs mer högtstående verk, utan skrevs nog mest för att visa vad som nu gick att spela.
 
I dag är alla instrument med fasta tonlägen stämda tempererat. Alla skalans toner är likvärdiga, precis som Pythagoras på sin tid ville ha dem till att vara. För att åstadkomma detta använder dagens pianostämmare elektroniska hjälpmedel, vilket gör deras arbete betydligt enklare än förr. Det är nämligen svårt att på gehör stämma alla tonerna en smula fel.

Likvärdigheten har gjort att harmoniken har kunnat utvecklas. I dag kan musiker stapla stora och små terser på varandra och bygga upp klanger och ackord som tidigare var fullständigt otänkbara. Stycken av den brasilianske kompositören Antonio Carlos Jobim (han som skapade Bossa Nova), som ”Desafinado” och ”Girl from Ipanema”, kastar sig lekande lätt mellan kvintcirkelns alla tonarter.
Det trick som ofta används i Eurovisionsschlagersammanhang, att höja med en halvton i sista refrängen för att höja intensiteten, var en harmonisk omöjlighet på 1600-talet. Det skulle ha låtit förfärligt.
Av:Kaianders Sempler

186
Studio, produktion och övrigt / Dammsug inte studion - LÖST
« skrivet: 27.03.2013, 01:19:27 »
Jo Locaters visas som minuter o sekunder samt millsekunder. Jag vill kunna se dem i beat typ 1 till 110 för inspelning eller editering etc.Nåt har blivit fel i dammsugningen - hur får jag tillbsks dom jag vill ha? Har förökt kolla i operaraters manual och i Get started men inte hittat - någon?

187
Studio, produktion och övrigt / Gitarr quiz
« skrivet: 23.03.2013, 05:32:00 »
Så vilka är dessa virtuoser på sina gitarrer?
Här fyller jag i de rätta svaren och vem som knäckt dem när det skett - vässa öronen och gissa på :D
1. Alexi Laiho - BluesBoy
2. Angus Young - BluesBoy
3. Eddie Van Halen - palm
4. Jimi Hendrix   - MaxB
5. Michael Angelo Batio - BluesBoy
6. Paul Gilbert - BluesBoy
7. Steve Vai - BluesBoy
8. Stevie Ray Vaughn - BluesBoy
9. Tommy Emmanuel - Wernborg
10.Tosin Abasi - BluesBoy

Och man får gissa hur många gånger som helst men ett alternativ i taget som måste rättas först.

[mp3=200,20,0,center]http://www.wideworld.se/music/TenGuitarist.mp3[/mp3]

188
Nu har Girly förgyllt låten med lite men effektfull backup-singing. Stort tack Lena och stort tack till alla som har kommit med olika förslag jag har väl följt de flesta - bra idéer allihopa :D

Här trodde man att den var klar och så men icke sa Nicke ok jag har:
*Sett över trummorna något men hittar inte riktigt det pappiga på kicken som MaxB var inne på i alla fall lite mer rymd nu.
*Drog ner basen något
*Sänkt Girlys andrastämma något
*Sänkt leaden något
*Höjt sologuran något

28/3 2013 Ish habe bin machen einen neuer verzion mit a kleine helpfen from my freunders unt slashen bitte orgelen auch so. Die basen knaeppingsher ist nicht ordnung mith but so what? Alltzo kleine reverberung ofer die masterung. (gissa om jag läste tyska i skolan - inte mycket)

TEXT:
If I told you I don’t love you, I would be lying, you know
Can’t say that life goes on, when part of me is dying, for sure
So please just say, you feel the same way, as I do
And don’t take that train tomorrow oh no oh no

Tell me what you wish for, never too late to explore
There are good times, and sometimes you wanna take the backdoor
So girl what do you say, let’s walk the same way, us two
Unpack your cases and let us face this, for true

Slay the demons, like you never slayed before
Slay the demons, they’re not worth living for
Slay the demons, leave no prisoners behind
Slay the demons, it’s those who stand the crime

189
Studio, produktion och övrigt / Udda instrument
« skrivet: 15.03.2013, 18:51:54 »
Grabben har en framtid som tvättmaskinsförsäljare?


[ Invalid YouTube link ]

[ Invalid YouTube link ]!&t=7m59s


MaxB behöver din hjälp här det intressanta börjar alltså vid 7 minuter och 59 sekunder men jag lyckades inte få till det med din tidigare levererade förklaring till hur man gör.

190
Färdiga produktioner / Eddi - ES ratad
« skrivet: 14.03.2013, 22:11:10 »
En låt som inte höll måttet :rolleyes:


191
Studio, produktion och övrigt / Myspace - snurrigt -LÖST
« skrivet: 06.03.2013, 22:57:17 »
Jag har inte varit där på ett tag men när jag försökte lira en av mina låtar får jag det här:

Flash är inte tillgängligt för uppspelning. Din Flash-version: 11.6.602 Prova följande om du vill fortsätta:

    Uppdatera sidan
    Starta om webbläsaren
    Uppgradera Flash Player

Och jag har uppdaterat, uppgraderat, startat om men får samma meddelande igen? OBS jag har Mac men jag fick OSX-versionen så det är inte det.

Någon som kan sprida ljus i dunklet?

Edit: Löst det är inte nog med att man ska ha rätt Flash-version man ska tillåta Flash från Myspace :wub:

192
Festivaler / Röstningstråd Festival Humor #27
« skrivet: 25.02.2013, 02:29:40 »
Kolla post tre för regler:

Here we go

1.Cykeln - Modiga moderater 
[mp3=200,20,0,left]http://www.wideworld.se/F27/ModigaModerater.mp3[/mp3]

2. Angrod - överrock
[mp3=200,20,0,left]http://www.wideworld.se/F27/overrock.mp3[/mp3]

3. morgonte+Micke Vita brorsor från Bollnäs
[mp3=200,20,0,left]http://www.wideworld.se/F27/VitabrorsorfranBollnas.mp3[/mp3]

4. Light Head - Verry funny eat a bunny
[mp3=200,20,0,left]http://www.wideworld.se/F27/Verryfunnyeatabunny.mp3[/mp3]

5. Eddi - Konrad Bertil Andersson
[mp3=200,20,0,left]http://www.wideworld.se/F27/KonradBertil.mp3[/mp3]

6. Space & Mahan - Myggvisa
[mp3=200,20,0,left]http://www.wideworld.se/F27/MYGGVISA.mp3[/mp3]


193
Demolåtar / Eddi - utkast2
« skrivet: 17.02.2013, 00:16:32 »
Nu var det ju ett tag sedan jag skrev nån låt men idag blev det liksom ett utkast i form av en prog i Banks anda. Jag har inte en aning vad som kan hända med den men det vore kul att få höra lite inputs om vad som gillas eller inte gillas. Jag kan höra gitarrer här nånstans men det är inte preciserat om man säger så.

Ett andra utkast med andra trummor andra syntar annat piano men i stort sett det samma tyck gärna till:

194
Studio, produktion och övrigt / Fläktlös dator
« skrivet: 08.02.2013, 16:12:23 »
Kan det vara något för musik? Priset avskräcker ju inte direkt.



Datorn ECS-7000, som har tillverkats av taiwanesiska Vecow, bygger på den senaste generationen av Intels Core-processor med fyra kärnor och har ett slagtåligt hölje.

System Technology uppger att den ska klara drifttemperaturer från 25 minusgrader till 70 plussgrader och själva hårddisken klarar temperaturområdet på -40 till +85.

 ECS-7000 är 26 centimeter bred, väger 2,8 kilo och har portar för både usb 3 och en lång rad äldre utgångar. Därtill har den hela sex nätverksportar. Enligt leverantören ska den nya datorn lämpa sig särskilt väl för tunga säkerhets- och videoövervakningssystem, beräkningsintensiva tillämpningar, industriautomation och mobila system.

 Ingångspriset för en avskalad burk är 5 000 kronor medan en fullbestyckad maskin med 8 GB minne kostar 13 000 kronor.

195
Studio, produktion och övrigt / En skön låt Satumaa
« skrivet: 26.01.2013, 14:10:28 »
Jag var på begravning igår och organisten spelade en fantastisk låt som jag senare av prästen fick höra var en finsk tango Satumaa.

Efter letande på utub framkom detta men "min" organist spelade med bättre flow. Bilden på videon kunde ju ha varit lite ljusare kanske :D




Och sedan hittade jag den här varianten:



Jag tycker han vevar lite för fort

196
Studio, produktion och övrigt / Mac-fråga
« skrivet: 25.01.2013, 17:39:50 »
Min Mac stalkade totalt för någon månad sedan så att enda sättet att starta den var i felsäkert läge och jag har nu rensat skrivbordet totalt och gjort andra saker som man ska göra kommer inte ihåg vad exakt dock.

Efter det har den varit rätt så trögstartad. Efter plingen tar det 1 minut o 13 sekunder innan jag får upp en blinkande jordglob, efter 2 minuter o 16 sekunder dyker äpplet upp, vid 2.:55 slutligen är datorn up and going. De där brukade ta 20-25 sekunder tidigare om jag minns rätt.

Visst det finns en del i minnet osv men jag har en känsla av att det inte ska vara så här segt - nåt tips? Eller nåt jag kan kolla?

197
Studio, produktion och övrigt / Diskussion om en fanzite
« skrivet: 17.01.2013, 11:25:00 »
KR är jättebra för att få hjälp med att få till mixar och låtar och sångröster och ett som annat. Men när väl låten är klar så finns liksom ingenstans att göra av den förutom Spotify och liknande ställen.  Att lägga in låten på andra musikforum är ju ett alternativ som egentligen inte är så bra - visst man kanske får lite fler kommentarer och så eller lite ryggdunk men det man egentligen vill är ju att nå ut till en publik som kanske gillar eller inte.

Så jag har funderat på om man inte ska starta en hemsida där alla vanligare musiklyssnare kan få bli gratis medlemmar och där de kan få välja och vraka mellan det som amatörmusiker från hela världen vill lägga fram. Hur man lockar vanliga musikkonsumenter till en sådan sida har jag ingen aning om i dagsläget men alla förslag är bra.

Att få amatörmusiker att lägga upp sina färdiga alster tror jag är ett mindre problem - där får de möjligheter att beskriva sitt band eller sig själv berätta om hur låten/låtarna kom till lägga upp texter etc.

Man kan ju tänka sig att köra veckovisa listor typ 20-i-topp för alla olika kategorier av musik Pop, Rock klassisk, Rock ny, Punk, Electronic osv. där "fansen" får rösta på det de bäst gillar.

Tillåta kommentarer på låtar eller bandbeskrivningar.Intro-tävlingar från det samlade materialet, kansker ibland köra radio med en DJ som snackar om banden och låtarna och lirar musiken, rösta på bästa nykomling, veckans bubblare etc  etc.

Ok vore kul om ni hade lite tankar runt det här - för övrigt kan jag inte snickra ihop en sådan hemsida men jag har precis beställt en domän för detta på One-Com.

198
Studio, produktion och övrigt / RIP Hansi Schwarz
« skrivet: 11.01.2013, 13:41:27 »

Grundaren av Visfestivalen i Västervik, Hansi Schwarz är död.

Han avled natten till fredag i Lund efter en längre tids sjukdom, uppger Sveriges Radio P4 Kalmar.
 
Hansi blev 70 år.

Hansi Schwarz föddes i Tyskland men kom som treåring till Sverige med de vita bussarna i andra världskrigets slutskede. Han var en av grundarna av 60-talsbandet Hootenanny Singers, där Abbas Björn Ulvaeus också ingick. Gruppens folkmusikbaserade stil gick stick i stäv med den rådande Beatles-,Tages- och Hep Stars-febern i landet.

199
Färdiga produktioner / UnFairness - Eddi, Asti & Jocke
« skrivet: 06.01.2013, 00:56:12 »
Jag bad Jocke om en talad strof i bästa Zappa-stil vilket jag fick emedan Asti helt på egen hand kom fram till att här måste det till skön sång som han skickade till mig - sedermera fick jag också en andrastämma som liksom leaden låter hur bra som helst, tycker jag i alla fall.

Sådär nu har jag bytt trummor och fixat o grejat i enlighet med edra utmärkta tips så att jag hoppas att herrarna Jocke och Asti framgår med önskvärd tydlighet och inramad av ett stycke hyfsat mixat musikarr.

Tack för alla tips och engagemang och stora TACK till Jocke o Asti som möjliggjorde detta :D

Japp nu har jag ändrat igen och fixat o grejat med de senaste tipsen - samt gjort ett försök till mastring också med lurar - idiotiskt antar jag. Men jag lägger upp ändå :P

200
Studio, produktion och övrigt / Rocken är död
« skrivet: 04.01.2013, 23:31:54 »
Nu när artisterna som framför the real thing i form av rock ser äldre ut är pensionärerna i Mupparna så är det nog som så att vi får konstatera att rocken är död. De återstående turnéerna med t.ex. Rolling Stones genomförs med en uppstoppad automatiserad trummis och en robotiserad leadsinger. Ingen kommer att märka någon skillnad.
Finns det något rockband vars medlemmar inte passerat 60 ännu?
Här har vi en konsert från Cream 2005 - det var 7 år sedan:


Eller detta:


Sen gäller det ju att överleva också:

201
Håller ni med?

[ Invalid YouTube link ]

Hjälp mig att få fram Youtubeklippet

Finns som länk annars: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=ZNMc1RU0a9I#!

202
Demolåtar / Eddi - Unfairness
« skrivet: 22.12.2012, 03:23:21 »
Har dessvärre drabbats av lite idétorka senaste månaderna men har nu börjat trixa med en ny låt som ligger lite utanför min komfortzon (jag gillar ju det) men vill gärna ha synpunkter om den är ok - om den känns igen från nåt annat - om upplägget är ok - vad som saknas etc. Ja ni vet alla idéer är bra idéer så tyck gärna till om allt.

Eddi

203
Om man ska gå ut en lördag i Sthlm och träffas och snacka lite över en matbit samt gärna lyssna på livemusik - finns det nåt bra tips där man slipper skrika till varandra för att höras eller stå som packade sillar framför en scen?

204
SVT har fått in 2.549 bidrag till Melodifestivalen 2013. Det är nästan 1.000 färre än som kom in förra året. "Toppen", tycker projektledaren Thomas Hall som anser att det tyder på självkritik hos låtskrivarna.

Jag undrar om inte det borde ge tankar om självkritik på uttagningsförfarandet snarare.....

205
Färdiga produktioner / Eddi - Rock the world ft. MaxB
« skrivet: 13.10.2012, 01:29:03 »
Ja tänkte mig något analogt denna gång och har påbörjat en låt som heter Rock The World. Jag har redan privat fått på skallen för att trummorna låter uselt samt att min voice låter för spetsig och jag har funderat över hur man kan fixa det men ännu inte gjort något åt det. Så ni får ta det för vad det är. Det är en 1/4 - färdig låt så att säga egentligen borde jag ju ha låtit bli att lägga ut den på halvfärdiga men jag gör det ändå bara för att snappa upp ytterligare kritik som jag kan ta med mig i förfärdigandet av denna låt. Alltså tacksam för idéer och förslag av alla de slag.

Så nu har jag fnulat med denna ett par veckor och MaxB har körat - fast han är galen på mig med alla gitarrer som spelar olika ljud. Tänk så här det är grabben från landet som äntligen får komma ut i stora världen för att spela på sin älskade gura.

TEXT:
When you're leaving on train from your hometown
To seek fortune in another place
All your things are packed in an ugly bag
But your guitar has a seat of its own

Theres a lot of memories that haunts you
Hope the future hold a better deal
But your mum and dad says they want you
And they told you you'll be longing for home

But no no I'm gonna rock this world
And play my guitar at the loudest sound
And the crowd will scream scream
And fulfil my dream they want more more they want more

When you arrived to the town of Rockutopia
And look for some dudes who really can play
You find yourself lost in Arubia
But your guitar will speak for itself

Theres a lot of bands that could suit you
They got gears and they all need your tunes
Theres a text from your girl who need you
And she's begging for you to come home

Tack för alla som tjatat om mix och allt nu tror jag att jag har fått fram något som inte ens jag upplever som oväsen utom i slutet då gurorna battlar vilket är fullt medvetet, den låga gura nr. 3 vann helt otippat.

206
Färdiga produktioner / Eddi & Asti - Into her eyes
« skrivet: 26.09.2012, 16:18:49 »
Jag fick för mig med att ge mig i kast med något (för mig) lite ovanligare och det här ramlade ut.
Tanken var att det skulle vara lite spännande och udda svängar - men är det nåt?

Alla inputs är bra - själv är jag bara förvirrad just nu. :wacko:

Kul att den engagerar - ny version uppe men ungefär som förut Höjt till A - bättre gitarr tror jag - fixat med drumsen och lagt en ny basgång på slutet eller ja mellanspelet blir det väl såsmåningom.

Det knåpas för att få det till en sjungbotten nu med lite tyngre gitarr ljud och en del andra ändringar

Jepp utkast 4 med sång preliminär sådan mörda gärna fast ha bättre förslag (inte så svårt kanske)

Så nu har Asti förbarmat sig och gjort en trevlig insats tycker jag i alla fall :D

207
Studio, produktion och övrigt / Lustiga gitarrer
« skrivet: 25.09.2012, 22:35:56 »
En duo blev det

208
Studio, produktion och övrigt / Nån som har One.com? - LÖST
« skrivet: 22.09.2012, 16:31:30 »
Sedan de hade problem häromdagen kan jag inte lyssna med KR-spelaren på det jag nu laddar upp. Gamla låtar går bra att lyssna på men inte nyuppladdade. Jag har en dialog med supporten men finns det någon som kan göra ett test? Ladda upp en mp3 på One.com och skicka länken i KR-spelaren till dig själv i ett PM.

209
Studio, produktion och övrigt / Guratest med mina 4 guror
« skrivet: 20.09.2012, 01:35:25 »
Jo jag ville göra ett litet guratest så jag ställde in min Line6 på ett riktigt skitigt ljud 1958 Tweed B-Man förstärkare och en 4x10 låda och sedan tog jag och spelade ungefär samma 12:or med mina fyra elektriska gitarrer.

Väldigt svårt att höra vad som är vad antar jag men vilket ljud 1-4 låter mest tilltalande (fastän det är skitigt)?

[mp3=200,20,0,left]http://www.wideworld.se/music/Guratest.mp3[/mp3]

Tonkontrollerna var kanske inte helt samstämda heller hör jag men de 4 gurorna är av olika typ - kan någon pricka in det - njä kanske inte med det ljudet. Jag avvaktar i alla fall att säga vilka typer jag har (fast de flesta vet väl)


Test2 med bättre preset:
[mp3=200,20,0,center]http://www.wideworld.se/music/Guratest2.mp3[/mp3]

Och här var alla mickar i mellanläge samt all volym- och tonskruvar i topp.

Gurorna som var med var i blandad ordning nu Les-Paul, Telecaster, Peavey och Stratacaster

Vilken var vilken 1-4 nu då?

Test 3 nu utan modulering förutom lite reverb och nu har jag lirat med stallmiken på alla så blir det kanske mer jämförbart. Går det att pricka in rätt nu då?

[mp3=200,20,0,right]http://www.wideworld.se/music/Guratest3.mp3[/mp3]

FACITDen första är mitt hembygge av Telecaster vilken de flesta tycks gilla med lite modulering. Den andra är min Jedson Les Paul som ger lite mörkare ton. Den tredje är Rustacaster ny för mig och jag tycker det är trevligt ljud på den. Den fjärde är min Peavey som jag nu upplever som lite grumlig jämfört med de nya.

Tråden var Just 4 Fun som sagt men tack för lyssningar och gissningar det har vart kul. Nästa vecka återkommer jag med mina fyra violiner - vilken av dom är Stradivariusen....... :D

210
Om den här låten dök upp på Halvfärdiga - givet att du aldrig hade hört den förut - vad skulle då dina råd vara till denna musiker? Som kallar sig Jim.


Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 14