771
Studio, produktion och övrigt / SV: Pianodatorn störtdyker
« skrivet: 18.08.2011, 00:35:32 »
Tack för goda råd ! Ska kolla upp/ställa in och återkomma.
Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
Tyvärr är Beatles Complete-böckerna en stor besvikelse när det gäller ackordanalyser. Många av de karaktärgivande plus- och dimackorden urvattnades till platta trioler. Låtarna återges i fel tonarter, etc. Redan på 60-talet gavs tre böcker i serien 50 Hit Songs composed by John Lennon and Paul McCartney ut. Jag hade två av dessa. Den med Stg Pepper-låtarna fick jag aldrig igen när jag lånade ut den. Jag hade en snäll pianolärarinna, en kantor, som lät mig få dessa låtar i spelläxa i stället för de tråkiga klassiska styckena som var legio på den tiden . Tror hon blev impad av de snillrika harmisarna i Lennon-McCartney-låtarna som hon nog aldrig lyssnat på tidigare (förutom She loves you och Yesterday som alla älskade). T o m Billy Prestons pianosolo i Get Back fanns noterat i en av dessa böcker (den jag har kvar). Tror att utgivarna till Complete-böckerna inte var intresserade av exakt vilka ackord som kompositionerna berikats med. De ville inte inte ge ut "för svåra" Beatlesnoter som ingen kunde spela utan det blev en kompromiss mellan vad som kunde säljas och vad som kunde spelas/sjungas. Guldkalvarnas genialitet förflackades och vi som ville åt själva kvintessensen i låtarna fick stå där med lång näsa eller lita på gehöret.
maila support dom svarar på sådant och är trevliga... jag gjorde samma sak i våras...
Tack för att du frågar! Det är magnetband som är c:a 8 sekunder långa, ett under varje tangent. Då man trycker ner en tangent möter bandet ett tonhuvud och en roterande capstanaxel, som gör att bandet rör sig i en riktning och det inspelande ljudet därmed hörs via tonhuvudet. Då man släpper upp tangenten finns en konstruktion som "drar" tillbaka bandet. Alltså inte några loopar.
Men så fel att skriva att mellotronen "used tape loops".
Det finns inga tapeloopar i mellotronens rack med band
Här föddes min text.
http://www.song-lyrics-generator.org.uk/
... och resultatet efter en hel del modifieringar. Jag har aldrig använt en sån här generator förr, men kan nog tycka att det har sin plats i processen. Kanske inte som slutgiltig text i alla lägen, men absolut som inspiration eller som slasktext för att ha något att sjunga. Den här min första genererade text blev rätt skum och pubertal på samma gång.
Undrar om det inte kommer från engelskans Rake från början. http://en.wikibooks.org/wiki/Guitar/Muting_and_Raking
ADT fixar jobbet med bravur och är dessutom gratis.+1
http://www.vacuumsound.de/plugins.html
Tänkte när jag skrev det att det här har nog några galningar gjort redan . Återstår renässansreggae då...Oväntad stilblandning! Mest oväntade och bäst genomförda stilblandning vinner... Alltså inga poäng till vedertagna blandningar som countryrock eller blandningar av närliggande stilar som Death och Thrash Metal. Metalpolska eller renässansreggae skulle däremot vara kul att höra!
Metalpolska = Finntroll
Det blev skönare så. jag tror att du kan sänka volymen på dem en aning också.
Skön Barockmusik till frukosten att lyssna till är inte illa gillar det men lite skrikig flöjt
Kan jag instämma i annars bra!
Hmmm... jag fann detta jobbigt att lyssna på. Kan ha nåt att göra med flöjterna, dom är för högljudda för min smak.Hmmm...Jag får nog lov att sänka flöjterna...
Ett vackert stycke som drunknar i reverb men det som slår mig först är att detta är en samplad cello, har du provat EW?Jodå, att det låter synt om cellon är en av orsakerna att jag lagt flöjterna högt... Ska titta på EW.
(där slipper du denna syntetkänsla kan jag lugnt säga)
Det som också gör att kvalitetsintrycket dras ner en aning i mina kräsna öron är att det låter surt mellan flöjter och resten, dom är aningens aningens för låga???Precis, jag hörde det när jag bytte högtalare, men inte i mina monitorer, så jag blev osäker på om det var lyssningen, men nu fick jag det bekräftat. Tack för det!
Att dom låg lite högt nivåmässigt i första mixen kan bero på att du stod för nära micken när du tutade i Moeckluren, prova ett avstånd på 2-3 m, använd samma reverb på alla instrument som om det var inspelat samtidigt i samma rum/sal MEN inte i en katedral som nu, alldeles för lång rev. tid + dra ner lite effekt på varje instrument så man bara förnimmer reverbet och försök tuna det så det blir barocksal/kammare istället för katedral/big cave*Problem där...min studio är nästan helt obehandlad och för liten, därför har jag spelat in så nära jag kan för att slippa rummet och kunna lägga på reverb. Reverbet är ett Hall, vad jag minns, och visst är det mycket, det är ju så härligt med mkt reverb på flöjter ...men jag ska försöka hålla mig i skinnet....
Skall man vara ytterligare petig så spelas cembalo med betydligt mer utsmyckning i Händel/Bach/Scarlatti/Couperin och Rameau's musik, det är lite stiff som det är nu men helt ok och lyssningsbart, kul med en flöjtist på forumet, spelar du tvärflöjt också???Jo, nu är det ju en slinga som går hela tiden, hade inte tid att göra det ordentligt, och sen spelar jag inte cembalo på riktigt (dålig bortförklaring). Likaså ska ju cellon spelas genom hela stycket och inte vara en slinga.
Morgonte, jag har lite svårt för denna kombination av flera flöjter som verkar inom samma frekvensrymd tror jag, eller så är det jag som är ute och cyklar. Det som Mr Artrock säger om rymden i rummet tror jag är bra tips att ta till sig. Då kanske inte flöjterna blandar sig med varandra så mycket?Jo, fast nu ska ju flöjterna blanda sig med varann, det är ju en kanon. Men man kan använda två olika flöjter och kanske panorera ut dom mer, så blir det lite skillnad.
Västmanland skriver du - storstad eller landsbygd?Kolbäck... ...men jag bor utanför Sundsvall.
Partiet som kommer i slutet om "plan 7" känns lite för personligt och internt. Om du ist hade ändrat till ngt lite mer allmängiltigt och "diffust" hade låten haft en starkare ställning i KRs Hall of fame.Nej, nej, "Plan 7" är en av dom saker jag gillar i texten. Att det just där blir specifikt gör att jag för ett ögonblick tror på berättarjaget. Annars har jag problem med att jag tycker att texten balanserar på gränsen till parodi, att det där självupplevda saknas (i texten alltså, jag har ju inte en aning om vad du har varit med om i verkligheten, och man kan ju f ö skriva övertygande om saker man inte alls upplevt själv...)
Det är säkert fint spelat men jag tycker att du ska EQ:a ner flöjtarna de låter skrikiga.Yes, Eddi! Ny version uppe. Nu har jag dämpat lite i de höga registren. Blev det skönare så?
Morgonte är ett geni på området att knåpa ihop texter och göra melodier, lysande!Äsch...inte jag väl...