Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - morgonte

Sidor: 1 ... 17 18 19 20 21 22 23 24 25 ... 29
701
Vadå över :huh:? Det är ju flera minuter kvar ju! Nu är även mitt mästerverk <_< inlämnat. Närå, rätt ok med tanke på tidspressen. :)

702
Vänner!
Deadlinen för inlämning av "en låts skapelseprocess" är slagen
Ett bidrag har inkommit och vederbörligen lagts upp i trådhuvudet.

Listen and learn!

Del 4 snart på en tråd nära dig!

Hemskt ledsen, generalen, uppgiften slutfördes inom angiven tid, men blev inte uppladdad i tråden... Får man vara med ändå?

http://www.box.com/s/xk75vdy6c90o3h7bqn32

703
En musikteorilektion direkt från facebook. Varsågod! (Det här borde väl passa tom dig, MaxB):D



C, E-flat, and G go into a bar. The bartender says, "Sorry, but we don't serve minors." So E-flat leaves, and C and G have an open fifth between them. After a few drinks, the fifth is diminished, and G is out flat. F comes in and tries to augment the situation, but is not sharp enough. D comes in and heads for the bathroom, saying, "Excuse me; I'll just be a second." Then A comes in, but the bartender is not convinced that this relative of C is not a minor. Then the bartender notices B-flat hiding at the end of the bar and says, "Get out! You're the seventh minor I've found in this bar tonight." E-flat comes back the next night in a three-piece suit with nicely shined shoes. The bartender says, "You're looking sharp tonight. Come on in, this could be a major development." Sure enough, E-flat soon takes off his suit and everything else, and is au natural. Eventually C sobers up and realizes in horror that he's under a rest. C is brought to trial, found guilty of contributing to the diminution of a minor, and is sentenced to 10 years of D.S. without Coda at an upscale correctional facility.

704
Ok, mina rader:

Jag måste lära mig japanska
och det är nio veckor kvar
Hur kan jag ställa till sånt fanskap
detta fattar inte jag

Som en hägring i en öken
mitt i en grupp på blixtvisit
jag såg alla i ett töcken
utom hon som kommit hit

Den allra sötaste japanska
hon sa "Nice to meet you here"
så långt gick vår språkgemenskap
men våra ögon kunde mer

Företaget har en partner
som finns där i Tokyo
snart så bjuder dom tillbaka
Jag är med i gruppen då

Jag måste lära mig japanska
och det är nio veckor kvar
Hur kan jag ställa till sånt fanskap
detta fixar inte jag

705

1 Fem olika deadlines: Vad finns det för slags deadlines? Det kan vara såna du har själv, eller som andra har. Det kan vara verkliga eller fantasifulla. mm mm

2 Fem olika platser: Verkliga, påhittade, stora, små, offentliga, jobb, hemma  där det förekommer deadlines 

3 Fem olika händelser: Vad kan hända när man har en deadline, vid en deadline, missar en .... osv


1 Begravning kl 11 idag. Måste hinna öva färdigt på orgelpreludiet. Jag har inte tid med sånt här... :rolleyes:
Veden slut i vedlåren. Måste ut i vedbon och hämta mer annars blir det kallt inne också.
Filen slut. Måste handla mer.
Hinna med bussen.
Måste avbeställa den där prenumerationen jag tog bara för att få en stegräknare... :wacko:

2 ...
Bussen ja... Skriver färdigt när jag kommer hem...

...Sådär ja. Få se nu...
Skolan
Sängen på morgonen innan väckarklockan ringer (ngn slags omvänd deadline)
Jobbet
Trädgården

3 Man spelar fel och skämmer ut sig
Man fryser och får ta på sig ytterkläder inne.
Man får käka gröt till frukost.
Man försover sig.
Man får betala en dyr prenumeration för ett glassigt magasin man inte vill ha.

706
Bästa länken :wub::
http://www.free-scores.com/index_uk.php3

Nej, förresten, den här är bäst :wub: :wacko::
http://imslp.org/wiki/Huvudsida

707

Ett billigt sätt att träna rösten under någotsånär kontrollerade former är faktiskt att sjunga i kör. Det blir förstås mycket mer effektivt ifall körledaren vet vad han/hon håller på med, men man blir iaf aldrig sämre av att sjunga i kör.  :) Och så händer en massa trevliga saker med kroppen, humöret och välbefinnandet när man sjunger!  :wub: Snygga tjejer...  :wub:

Okej att skoja lite med dig?  ;)

Absolut!  :lol: En av körsjungandets stora fördelar i vårt land är att det går fyra tjejer på varje kille... :rolleyes:

708
OK - man skulle kanske ta och leta upp en sångpedagog och se om det kan finnas hopp även för mig... :unsure:
Har sjungit i kör för många år sedan, men aldrig försökt utveckla rösten.

Ett billigt sätt att träna rösten under någotsånär kontrollerade former är faktiskt att sjunga i kör. Det blir förstås mycket mer effektivt ifall körledaren vet vad han/hon håller på med, men man blir iaf aldrig sämre av att sjunga i kör.  :) Och så händer en massa trevliga saker med kroppen, humöret och välbefinnandet när man sjunger!  :wub: :D

709
Jätteintressant tack.
Själv använder jag alltid luft när jag sjunger men jag anar att du menar att man inte trycker upp den från diafragman/magen utan låter orden formas i munnen så att säga - blev krångligt det där att förklara känner jag :lol:

Problemet med att prata om sångteknik är att man inte ser vad som händer med röstapparaten när man sjunger (till skillnad från gitarr eller piano t ex). Därför försöker man i stället beskriva hur det känns, och det är ju per definition subjektivt. Ändå finns ett antal begrepp som har blivit mer eller mindre standard, t ex "luft" i klangen. Med det menas att man släpper på mer luft genom stämbanden än vad som krävs för att alstra tonen, man "läcker"(ännu ett begrepp...). Det låter mjukare, mer intimt, men kan också bli flackt.

Claes och Sixties - visst kan man ha hjälp av Komplett sångteknik för att lära sig sjunga bättre, men utan sånglektioner för sångpedagog är det svårt. Man riskerar att lära in fel och sen får man ett helsike med att lära om. Jag skulle dock alla gånger hellre ha en lärare som jobbar utifrån Komplett sångteknik än utifrån traditionell teknik (om jag inte vill lära mig just traditionell klassisk teknik).

710
Jag är skolad i begreppen huvudklang och bröstklang när det kommer till sångteknik, men har alltid tyckt att de är svåra att ta till sig. Nyligen var jag på en föreläsning där vi fick en genomgång av begreppen i Cathrine Sadolins bok Komplett Sångteknik och det var en ögonöppnare som jag gärna delar med mig av till er som i likhet med mig aldrig hört talas om detta. Jag saxar lite från olika webbplatser här. Allt blir mycket klarare om man får höra det också, så jag stoppar in lite in youtube-klipp också.

Komplett Sångteknik är banbrytande eftersom den innehåller ett helt nytt sätt att se på och befatta sig med sångteknik. Den består av 4 funktioner som finns i alla röster: Neutral, Curbing, Overdrive och Edge (förut: Belting), som i olika kombinationer täcker sångstilar i samtliga genrer - från klassiskt - genom pop, rock, musikal och folkmusik - till den tyngsta heavy metal. Tekniken ger omgående praktiskt användbara lösningar på konkreta problem. Den innehåller också kunskapen om hur man på ett hälsosamt sätt kan låta både rå och oskolad som skolad, samt hur man åstadkommer sund produktion av effekter som distortion, growl, vibrato, skarvar, skrik, hesa ansatser, luft på tonen och ornamenteringsteknik.
(från http://www.komplettsangteknik.se/)

Neutral är den funktionen jag utgick ifrån när jag började gå hos min första sångpedagog. Ljudstyrkan är för det mesta svag men kan bli stark i det högre läget. Neutral sjungs med avspänt, hängande käke och tonhöjden har inga begränsningar. Det vill säga du kan använda denna funktionen igenom hela ditt sångregister. Neutral kan ses lite som den "klassiska" funktionen men är egentligen inte helt rättvisande då det kan förekomma andra funktioner (mer metalliska) i den klassiska sången. När du sjunger i kör är det dock oftast funktionen neutral som används. (från http://erosenqvist.blogg.se/category/emlas-sangskola.html)



Curbing är funktionen som många skulle relatera till r'n'b, blues och soul. Tonen i curbing låter klagande och tillbakahållen, samtidigt som att den på höjden kan bli ganska stark. Man tillsätter aldrig någon luft när man använder curbing och därmed blir klangen lätt metallisk. Man kan använda curbing i alla tonhöjder men när du sjunger i det högre läget vänder du orden mot vokalerna E (som i ser), ANG (som i ung) och Å (som i vår). (från http://erosenqvist.blogg.se/category/emlas-sangskola.html)



Overdrive handlar först om främst om att ta sin sång till nästa nivå. Du kan inte låta jättehögt i varken curbing eller neutral och därför finns overdrive för att ta över när man vill lyfta till högre höjder. Overdrive förekommer i musik som ska låta och används därför flitigt av t.ex rocksångare. Tänk dig att du ska ropa på någon som är en bit bort och du får ett uns om hur overdrive ska kännas.  (från http://erosenqvist.blogg.se/category/emlas-sangskola.html)

Lyssna på när Freddie slår på overdrive i refrängen "The show must go on".


Edge är släkt med overdrive på många sätt. För det första är denna funktionen, likt overdrive, metallisk. Dvs att det låter skarpt och "metalliskt" när du sjunger i dessa två funktioner. I edge adderar du INGEN LUFT när du sjunger (luft läggs faktiskt bara till när du sjunger i okomprimerad neutral!) och du kan sjunga i alla tonhöjder. Ljudstyrkan är alltid kraftig och karaktären på edge känns skrikig och gäll. Låt som en häxa, skränigt och högt och du är inte långt bort ifrån att kunna börja testa edge i din sång. (från http://erosenqvist.blogg.se/category/emlas-sangskola.html)






711
Studio, produktion och övrigt / SV: Vilken låt är Du?
« skrivet: 20.01.2012, 17:31:54 »
Ahaha, plötsligt faller vissa saker på plats.... :D


712
Jag har alltid fått svar från dom, men ditt problem kräver ju att någon hos dom ändrar i deras databas, så den personen kanske har mkt att göra....spekulerar bara. Det andra sättet jag kan tänka mig är ifall du tillfälligt kan få tillbaka din gamla epostadress, kanske med koppling till din nya. Det har du säkert tänkt på redan.
Har eg. ingenting att bidra med utom min sympati... :(

713
Festivaler / SV: Forumfestival 21 - 1 tagning - Max 2 mickar
« skrivet: 13.01.2012, 11:05:57 »
Frågor:
...Covers, är det ens OK!? :ph34r: :blink:

Jag har klistrat in reglerna här, så du slipper leta upp dom i början av tråden. Notera särskilt punkt 3. Hrrrrm... ;)

Regler:
* Inspelningen som skickas in ska vara gjord i en tagning.
* Till inspelningen får max 2 mikrofoner användas, du som spelar in bestämmer hur dom ska användas men allt ljud i låten ska spelas in genom någon av mikrofonerna.
* Cover eller egen låt - Det bestämmer du som spelar in
* Låten ska skickas till info@johanbakke.com senast 23:59 den 29 januari. Max filstorlek på mail: 8 Mb. Ett mail med en länk där jag kan ladda hem låten går givetvis lika bra som att filen mailas.
* Festivalen är öppen (dvs INTE anonym)
* Midi/bakgrunder får användas, men se punkt 2.

714
Det är en klassiker! Mycket användbar :)!

715
Studio, produktion och övrigt / SV: Trummisar är intelligenta!
« skrivet: 05.01.2012, 22:55:46 »
Vi behöver inte heller så många strängar som gitarristerna behöver för att låta bra, utan vi satsar på kvalitet istället för kvantitet. :)
Färre strängar = mindre intelligens krävs ;)
Gurano

Pianisten i mig håller absolut med!!! :lol:

716
Studio, produktion och övrigt / SV: Trummisar är intelligenta!
« skrivet: 05.01.2012, 22:05:43 »
Är själv barnsligt förtjust i Keyboard Magazine:s gamla slogan:

Keyboardists have big organs! :P

...vet inte vad det säger om min intelligens... :ph34r:

717
Studio, produktion och övrigt / Trummisar är intelligenta!
« skrivet: 05.01.2012, 15:47:46 »
Alla vi som garvar åt trummisvitsar där dessa musiker framställs som helt intelligensbefriade :lol: får sätta skrattet i vrångstrupen nu. Enligt P1:s högintressanta programserie "Hjärtslag" (http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=3962) finns det kopplingar mellan hög intelligens och taktkänsla :o.
I alla fall är taktfasta trummisar intelligenta...

718
Medlemmar / SV: Hej
« skrivet: 04.01.2012, 10:55:07 »
Kul att du hittat hit! Välkommen!

719
Tibetansk progg?
Äh, nu får du leta, Asti :P!

720
Snart dyker det nog upp några Youtubereferenser på Asiatisk Gospel ska bli kul att höra :D
Rätt mycket är kopior av amerikansk gospel, men här är ett par låtar som känns lite närmare asiatisk kultur. Varsågod!




721
Studio, produktion och övrigt / SV: juleljud 2012?
« skrivet: 21.12.2011, 10:06:33 »
Strålande! Fint jobb Angrod!

722
Demolåtar / SV: Mr G - Arabisk Jul
« skrivet: 20.12.2011, 23:51:53 »
Enda som saknas är någon som skriker ماذا يكون هو في الربط? ("Va ere i paketen?") på arabiska. Ja, det blir baklänges skrivet av någon anledning, men det går säkert lika bra att läsa för det! :P Var noga med uttalet bara! :D

723
Demolåtar / SV: Giv mig ej glans
« skrivet: 20.12.2011, 23:39:43 »
Det va midi ändå!? Vågade inte föreslå det! Makalöst vad bra samplingar det finns.
:)

Nu ska det dista mindre. Var tvungen att lägga om en sångton som gick i taket, blev inte perfekt men bättre... :rolleyes:. En vacker dag ska jag lära mig att höra själv att det distar, innan någon annan vänligt påpekar det... Till dess är jag mycket tacksam för påpekanden! :)

724
Demolåtar / SV: Giv mig ej glans
« skrivet: 20.12.2011, 22:02:03 »
Tack EQ för bra feedback. Ska fixa till limitern.
Det är samma midispår som styr båda gitarrerna, den ena från Sampletank, den andra Realguitar. Ena midispåret har jag slumpat note on och velocity försiktigt.

725
Färdiga produktioner / SV: Morfars munspel
« skrivet: 20.12.2011, 21:52:57 »
Trevlig låt (morfars munspel)! Imponerande driv i pianot :)! Skulle vilja ha lite mindre jämntjock ljudbild så man hör de olika instrumenten bättre, men det hör förmodligen till stilen.

Mogendanslåten orkar jag inte med. Märkligt när det ligger så nära countryn som jag älskar, men det är nåt med sången eller vad det är som får mig att vrida mig och se mig om efter utgången... :ph34r:
Det hindrar mig inte från att höra att det är proffsigt proddat och spelat. Men inte min bag...

726
Demolåtar / SV: Giv mig ej glans
« skrivet: 20.12.2011, 21:36:02 »
Kiitokset poikien för uppmuntrande tillrop :)! (och tack worldlingo för finskan).

MaxB: Ska fundera lite på var den där tonen ska sättas. Man är väl tonsättare! :P

727
Demolåtar / SV: Jocke - De 3 vilse männen...?
« skrivet: 20.12.2011, 21:25:05 »
Kul! Orientkänslan är fin från början men falnar betydligt när bluesen drar igång. Inte nödvändigtvis någon nackdel, men ett andra tema kan säkert göra susen! Gillar hängtrumman eller vad det är. :)

728
Studio, produktion och övrigt / SV: juleljud 2012?
« skrivet: 20.12.2011, 19:48:02 »
Jag är ju med oxo har jag ju sagt :)! Dropboxlänk skickad. Avdelningen traditionella julsånger, Giv mig ej glans...
Finns här att lyssna på: http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=28251.msg204554;topicseen#new

729
Demolåtar / Giv mig ej glans
« skrivet: 20.12.2011, 19:34:55 »
Här är mitt bidrag till Juleljud 2011. En traditionell julpsalm med text av Zacharias Topelius (nu får jag säkert höjd karma av landsmannen tsmalmbe :D).
Här har jag använt bl a Wavelore Pedal Steel som jag håller på att lära mig.

EDIT: Ny verre med förhoppningsvis mindre dist.

730
Studio, produktion och övrigt / SV: Focustite Liquid Mix?
« skrivet: 13.12.2011, 11:56:24 »
Jag har en Liquid Mix som jag gillar. Har dessvärre inget UAD så där kan jag inte jämföra. Jag använder dock mitt Powercore oftare, men det är mest för att jag kan pluggarna någotsånär. Jag upplever ingen skillnad i grundläggande ljudkvalitet gentemot PowerCore, men olika pluggar låter förstås olika. Det är ju lite äpplen och päron att jämföra LM och PC eftersom PC inte emulerar någon känd hårdvara. Det vore intressant att se en jämförande test mellan  emulerad hårdvara på UAD och LM och originalen.

LM: + Gott om pluggar följer med. Tar lång tid att växa ur.
      + Dedikerad hårdvarukontroller.
      + Mycket för pengarna.

      - Man kan inte köpa till fler pluggar.
      - Bara kompressorer och EQ:s.
      - Kräver firewire.

731
Mina 25 öre...

10p till låt nr 14 Masters of war - kan omöjligt värja mig för den här låten. Helt suveränt!
7p till låt nr 6 Just like a woman - Har The Lost Dogs skickat in denna? Det låter precis som dom!
5p till låt nr 7 Knockin on heavens door för en alldeles egen nyskapande tolkning.
3p till låt nr 1 Kärlek till den absoluta nollpukten  - för översättningen.
2p till låt nr 5 Dont think twice - för en helt traditionell tolkning, konsekvent och stilsäkert.
1p till låt nr 12 Blowing in the wind - för en helt sinnesjuk Dylanslakt. Finns det nån som vågar göra den här låten på allvar efter detta?

732
Om kontrollrummet.com / SV: Drag på forumet
« skrivet: 07.12.2011, 18:08:08 »
Nu kan jag andas ut. När jag såg rubriken så trodde jag att det skulle börja bli klädkod här... :P

Nä, men den här tråden har vuxit till en riktig dragkedja...

733
Om kontrollrummet.com / SV: Drag på forumet
« skrivet: 06.12.2011, 14:58:42 »
Kanske är dags för en drag-festival? Kan bli rena drag-racet...
Endast dragspel och dragbasun tillåtet och vinnaren koras som festivalens drag-queen....?
/Asti t.f. dragplåster

Hållandes i mig pga av allt drag, undrar jag om vi ändå inte har blivit dragna vid näsan?   :wacko:
Livet är en dragkamp!
/Asti t.f. kampsportare
Nä nä, försök inte, på det där draget hugger inte jag... :D

734
Studio, produktion och övrigt / SV: juleljud 2012?
« skrivet: 05.12.2011, 16:32:25 »
Jag fixar nog till en låt med. :)

735
Demolåtar / SV: Asti & Ola - Här för dig
« skrivet: 01.12.2011, 17:08:33 »
Om jag skulle lägga sången nu skulle den säkert bli rätt annorlunda,
mer anpassad till takten och arret.
Men det är kanske kontrasten mellan sång och komp som är intressant....?

yes, det är kontrasten som gör det! Så finns det ju en tradition inom countryn att sjunga dystra texter till glada uptempolåtar, så det här kan säkert funka även med mindre "nedstämd" sång.
Fint!

Sidor: 1 ... 17 18 19 20 21 22 23 24 25 ... 29