Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Kill That Autotuner

Sidor: 1 2
1
Ska gräva fram manualen , tar mig en titt och rapporterar sedan.   :wacko:


Felet verkar inte ligga i att en hand på höljet sluter en krets utan att det krävs dessutom en liten "knacka på dörren" knack på höljet. Cd-plastfodral räcker att lägga på , och då förstår ni att det inte krävs mycket.










2
Låter som om du lyckats kortsluta din power-on knapp till chassit? Kolla kablarna som går från knappen i fronten, hurudant skick de är och hur de är kopplade till kortet.

Då skulle alltså fenomenet vara så att då du rör vid chassit, så kortsluts kresten för power-on, och maskinen går på.





Ja, det kan ju helt klart vara värt att kolla på. Jag satt på knä med ficklampan när jag kopplade ihop det sist.

Jag är inte helt grön, en gång i tiden har jag läst till teletekniker , men även dom kan ha fel  :)



(Gissa varför jag hoppade av påbyggnadskursen till digitalteknik  :wacko:)  men detta fel tänkte jag ju måste vara mekaniskt .



Tillägg : Om det hade varit ett kabelfel som reagerar på en hand på höljet för att gå igång, hur kan då ett trådlöst tangentbord utlösa samma fenomen med bara ett lätt tryck på vilken tangent som helst utan att ens snudda vid höljet med handen  :ph34r:


3
Låter som om du lyckats kortsluta din power-on knapp till chassit? Kolla kablarna som går från knappen i fronten, hurudant skick de är och hur de är kopplade till kortet.

Då skulle alltså fenomenet vara så att då du rör vid chassit, så kortsluts kresten för power-on, och maskinen går på.



Ja, det kan ju helt klart vara värt att kolla på. Jag satt på knä med ficklampan när jag kopplade ihop det sist.

Jag är inte helt grön, en gång i tiden har jag läst till teletekniker , men även dom kan ha fel  :)



(Gissa varför jag hoppade av påbyggnadskursen till digitalteknik  :wacko:)  men detta fel tänkte jag ju måste vara mekaniskt .



Tillägg : Om det hade varit ett kabelfel som reagerar på en hand på höljet för att gå igång, hur kan då ett trådlöst tangentbord utlösa samma fenomen med bara ett lätt tryck på vilken tangent som helst utan att ens snudda vid höljet med handen  :ph34r:


4
Låter som om du lyckats kortsluta din power-on knapp till chassit? Kolla kablarna som går från knappen i fronten, hurudant skick de är och hur de är kopplade till kortet.

Då skulle alltså fenomenet vara så att då du rör vid chassit, så kortsluts kresten för power-on, och maskinen går på.



Ja, det kan ju helt klart vara värt att kolla på. Jag satt på knä med ficklampan när jag kopplade ihop det sist.

Jag är inte helt grön, en gång i tiden har jag läst till teletekniker , men även dom kan ha fel  :)

(Gissa varför jag hoppade av påbyggnadskursen till digitalteknik  :wacko:)  men detta fel tänkte jag ju måste vara mekaniskt .

5
Det är ett ganska flott ASUS kort jag har bytt till . Heatpipe och grejor. 4 gb minne och näst bästa chipset som går att köpa för pengarna.

Men ska försöka att ta ur batteriet till en början.

Ska vara ärlig : jag har lyckats fucka upp ett annat ASUS.moderkort för att jag lyckades korstsluta min hjärna och dra ut jumpern på den ANDRA terminalen nedanför nollställningsjumprarna, sedan dess fick jag aldrig igång datorn igen ( det var därför jag bytte)

Så, jag vågar fan inte göra nåt.

Nä, batteriet alltså. Det skall jag pröva .


Förrsten , vill någan köpa ett ASUS-kort till vrakpris , det är inget fel. förutom någon *jävla' jumper som är feldragen och jag inte får passera från bios till OS ?   :lol:




6
... rubriken kanske blev aningen mystiskt  :blink:

Nåväl. Problem : För ca. 4 månader sedan när jag bytte moderkort har datorn sedan dess startat upp vid lilla minsta vibration på kabinetett eller en fjäderlätt touch på tangentbordet.

Till en början trodde jag att : O.k: coolt , jag har fått en intelligent dator nu också på uppgraderingen. Men den coola känslan övergick i mild irritation.

Datorn går igång och bootar upp om jag så lägger ett cd-fodral på höljet , och det är ju aningens överdrivet känsligt. Men vad kan det beror på ? fattar inget av detta. Vilken sensor läser av detta och vad kan man göra åt det ? snart får jag väl passa mig när jag ska nysa  :blink:

7
Thomann är tryggare än din mamma.

Jo så är det nog i dom flesta fallen..

Jag har haft strul med beställningar från Thomann vid två tillfällen. Båda gånger pga dålig emballering/vårdslös posthantering.

Ena vändan fixade dom så att ett DHL bud hämtade skiten hemma hos mig och sen skickade dom nya grejer (söndermosade monitorer). Andra gången saknades lite prylar som hade trillat ur kartongen och då skickade dom en ny sändning direkt utan några som helst bekymmer.


Svenska Tullen har nog varit framme. Dom kan inte återförsluta paket utan att gå en kurs först.

2 år sedan kom ett annat ljudkort fram och paketet såg ut som om en 5 åring velat slå in en julklapp till mamma, som tur var så höll innanmätet ihop eftersom det var en förseglad mjukplastlåda.

på paketet en klisterlapp : Granskad av svenska tullen. Men dom har kanske slutat med lapparna nu.

8
..............................

9
Inga problem alls. Jag utnyttjade 30 dagars regeln en gång när jag inte fick igång ett ljudkort. No questions ask skriver dom , och det var verkligen så. Men registrera inte ev program eller plugins som följer med, då kan det bli problem. Men det skrev dom också som förbehållsklausul.


Snabb service. En pålitlig organisation. Rekommenderas .

10
Fan, jag tycker det är skumt att ljudidealet har kommit till att maxa ut så mycket som möjligt. på en lp-vinyl får det plats max 75 dB dynamik, som man visste att utnyttja.

I CD-eran gäller det att krama ut varje tiondel ur de max 110 dB som går att få .

Jag vet inte , jag har lite äldre öron , men jag kan inte längre lyssna på söndermastrad gröt längre.

Back to basics. Volym är bara att jämföra pittar . så meningslöst.


11
Det tisslas och tasslas om en liten plastig förstärkare som väger knappt 500 g och har ett digitalt förstärkeri.

rescensioner är lyriska.

Någon som använder den själv och kan ta ner mig (oss) på jorden ?

http://www.tnt-audio.com/ampli/t-amp_e.html

Borde väl vara världens kap för att skaffa sig renaste möjliga lyssningsförstärkare i studion ?





12
Studio, produktion och övrigt / SV: Moderkort och Formfaktor
« skrivet: 15.10.2007, 22:37:02 »
Det är en sådan där lånedator som jag har hyresavtal på. Det satt ett n´videa grafikkort vars fläkt lät väldigt illa, men fläkten är bytt. Nu är det tyst. PSU:n är från Seasonic , inget budgetmärke direkt och klarar 450 w. Det enda som är skit med den är att dom klämt in ett mikro-moderkort i den , så man utnyttja bara 4 PCI platser trots att lådan har uttag för 7 st.
Den nya grafikfläkten lägger sig över 3 pci p.g.a. storleken.

Sedan är ju Bios låst också från fabrik  :wacko:

OK, men min poäng är att av detta missfoster till dator du beskriver, planerar du nu din framtid kring den delen de satsat minst på och sparat mest på. Alltså: Basera inte kommande moderkort på ett konstgjort behov av att spara en ful plåtlåda som är under all musikdatorkvalitet och krav. En ny bra låda kostar 100€, och sen kan du välja resten av komponenterna enligt pris/prestanda (vilket du bör göra) istället för pris/vadsomrymsilådan.


Haha.... förstår hur du tänker. Ska ta det under noga eftertanke.

Men NU förstår jag att lådan slukar ett fullstor ATX moderkortändå (Trots att grisarna sparade några spänn på ett moderkort som inte ens matchar lådan. Det är PCI-platser jag är ute efter ( Vill ju ha TV-kortet in där också förutom ljudkort även för grafik , nätverkskort och ett extra FW kort )

Lådan ser förresten ut såhär : http://img.kelkoo.com/CS/large/722/621/168410012862421130622353393066309621722.jpg

Ful ? Nja ... har sett värre. Men den har 3 rätt feta blåa LED´s  på framsidan som lyser sådär pubertalt onödigt mycket och fyller inte någon praktiskt funktion. Nötterna hade ju kunnat placera dom framsida överkant, så man såg anslutningsbussarna fram i studiomörkret.








13
Studio, produktion och övrigt / SV: Moderkort och Formfaktor
« skrivet: 15.10.2007, 18:38:26 »

Och slutligen :Gärna också  handfasta tips på moderkort (AMD64) som funkar bra med en musikdatorrigg .


I princip vilka som helst - bara de INTE har nForce4 chipset eller inbyggt grafikkort...

10-4


14
Studio, produktion och övrigt / SV: Moderkort och Formfaktor
« skrivet: 15.10.2007, 18:37:31 »
Varför i alla världen vill du ha kvar en plåtlåda byggd av Siemens då? Är den speciellt bra? Ofta är fabriksdefaultlådorna speciellt dåliga - högljudda, skramliga och.... baserade på kompromisser kring ekonomiska realiteter.


Det är en sådan där lånedator som jag har hyresavtal på. Det satt ett n´videa grafikkort vars fläkt lät väldigt illa, men fläkten är bytt. Nu är det tyst. PSU:n är från Seasonic , inget budgetmärke direkt och klarar 450 w. Det enda som är skit med den är att dom klämt in ett mikro-moderkort i den , så man utnyttja bara 4 PCI platser trots att lådan har uttag för 7 st.
Den nya grafikfläkten lägger sig över 3 pci p.g.a. storleken.

Sedan är ju Bios låst också från fabrik  :wacko:




15
Studio, produktion och övrigt / Moderkort och Formfaktor
« skrivet: 14.10.2007, 02:28:43 »
Det är dags att uppgradera burken med nytt moderkort och hela kittet.

Just nu sitter ett uATX moderkort i min Siemensburk med ett AMD , sockel 939

Nu har jag harvat och googlat för att få reda på måtten på ett "vanligt "  ATX - kort , och skändligen misslyckats.

Frågar därför : Kära kollegor , Kommer ett ATX-kort att passa en låda där det nu sitter ett uATX ?
Kan man rent av stoppa in ett mATX moderkort också ? ( Kanske uteslutet p.g.a. mindre plats för interna kort osv, men vore kul att veta ändå.)

Grejen är ju att mått och avstånd till alla portar och pci-slots ju ska passa till lådan, eller är det en enhetlig standard för alla kort ?

Och slutligen :Gärna också  handfasta tips på moderkort (AMD64) som funkar bra med en musikdatorrigg .


tacksam för svar.  :)

16
Häpp, dags för farbror Kill att rycka in

P.K. Brukar betyda Politisk korrekt , ett understatement. Det betyder att man har genomskådat allmänna vedertagna aktuella rön , som propaganda som för tillfället passar den allmänna opinionen.

Ett feglir för att själv framstå som präktig, fast det enda man vill är att spara sina slantar.

17
Hej Alla,

Kort fråga.
Jag har ett par sjyssta Sennheiser Lurar HD570 som inte funkat sen en katt(!) tuggat sönder sladden.

Men som tur är med kvalitetsprodukter är dom smart uppbyggda och det är en 2.5mm hål dold i lurarna där man stoppar in sladden.
Riktigt smart funktion som har räddat mig mina lurar många gånger när man rest sig från datorn med lurarna på...å således förhindrar att man rycker sönder sladden.

Anyway, nån som vet var man hittar sånna sladdar. Alltså Hane i båda ändar, 3.5mm respektive 2.5mm
Har kollat på Clas Olsson men dom hade inga..

mvh Visse



Ta en sväng förbi nästa Sennheiser ÅF, allt finns på lager. Det räcker med en bra Hifi-butik. Beställningsvara antagligen. Men alla Sennheiser är fullt servicebara.

18
Visst : De klassiska Yamaha NS-10 funkade då, inte minst därför att många inspelningar fick en loudness-kurva , vilket passade i de klena grejorna som folk hade hemma som lyssning vid den tiden.

Det är nog inte den viktigaste delen. Snarare så att de var brutalt ärliga i det viktiga mellanregistret. En dålig mix lät riktigt dåligt. Lyckades man få den att låta bra var det en bra mix.

Det är i själva verket det jag letar efter i ett par monitorer -- brutal ärlighet. Det skall inte låta bra. Det skall vara ärligt. En dålig mix skall låta brutalt dåligt. Många hifi-högtalare är gjorda för att låta bra, de funkar inte vid mixning eftersom då döljs det hur det egentligen låter.

Så argumentet att en monitor-högtalar låter bra är helt fel enlig min åsikt, det är ärlighet som behövs. I slutänden är det dock resultatet som räknas, hur mixen/mastringen låter på en mängd olika typer av system, inte bara i monitorerna. På så sätt är monitorerna ett verktyg och det är hantverkaren som skall använda det.


Gunnar


Håller med dig till 95%

Du glömde att vi idag KAN höra hur Yamaha -soundet egentligen låter. Det låter ganska ihåligt i dagens stereoapparater , om man har haft o(turen) att få tag i en gammal inspelning som inte är remastrad.

Min poäng är att i ett par NS-10 så är man kvickt tvungen att justera till bas och diskant för att slippa det migränframkallande mellanregistred i både mix och lyssning. Vid den tiden satt många med en allt-i -ett- anläggning som lämnade som bäst 25 ärliga watt innan säkringen gick.

I dagens THX verklighet, som finns i var och vartannat hem ställs helt andra krav.

Det är då ofärgade fullrangesystem kommer till pass.

19
Damn. Finns det helt nya regler IGEN ?

Usch va löjligt, tonåringar brukar dö av en stöt när de ska utforska stillastående järnvägsvagnar och kommer för nära en 25 000 volts ledning.


Jag är emot hela EU, som du antagligen redan lyckats lista ut,  :lol:
Elsäkerhetsreglerna har funnits från CE-märkningens början - och innan dess var det krav på S-märkning, så i det avseendet är det ingen som helst skillnad jämfört med hur det var före EU-medlemskapet.
Det blev däremot lite hårdare med tanke på emissionskraven också, eftersom det inte fanns sådana krav tidigare, men å andra sidan hade det säkert kommit sådant ändå med tanke på alla miljökrav - och det är därför man inte kan köpa några elektronikbyggsatser längre, utan bara färdigbyggda moduler.
Det största problemet med reglerna finns egentligen i datorbranschen, där det är snabba förändringar och man inte kan få tag på samma processor eller moderkort ett halvår efter att man har CE-märkt en färdig maskin. Det gör att alla PC-byggare som bygger burkar åt privatpersoner, egentilgen lever farligt - utom de stora drakarna som har fasta modeller och som köper upp väldigt stora kvantiteter av precis samma komponenter för att kunna få ekonomi i CE-märkningskraven. CE-märkningen gäller ju enbart maskiner som är identiska med den som har testats...


Nu har jag verkligen läst igen. Och det är ju horribelt  :angry:  En hel hobbybranch kriminaliseras ju....

20
Kan ni inte lägga upp en låt med SQ50 så man får höra dem?

öhh , visst ... :blink: , jag kan skicka dig en 128 Kbs mp3 fil, duger det ?

Nej hellre än riktig fil så man hör skillnad.

 :wacko: nu skojar du en vända till va ?  :o

21
Kan ni inte lägga upp en låt med SQ50 så man får höra dem?

öhh , visst ... :blink: , jag kan skicka dig en 128 Kbs mp3 fil, duger det ?

22

Men det verkar ju rätt intressant att vissa är så lyriska. Vem vet, jag kanske bygger mig ett par nån gång..  B)

och vem vet , jag kanske testar med ett annat delningsfilter som föreslogs på en av de länkar du skickade med.  B)

Kanske det kan bli ännu något bättre.  :P

23
Men är du medveten om att där mäts MB-50 som är anpassat till en liten låda för att ha i sin hemmabio ? Det är samma element som SQ-50 fast i en 8 liters låda.




Det som räknas för monitorer är väl hur mixen låter på andra högtalare. De "klassiska" NS10 är väl ett sånt exempel som låter rätt illa, men ändå använts en massa just för att det blev användbara mixar.

Mina lådor just nu är annars ett par såna här som jag hittade begagnade.
http://www.atc.gb.net/professional/scm20aslpro.html
Funkar för mig.

Gunnar


Rustika pjäser de där  B)

Visst : De klassiska Yamaha NS-10 funkade då, inte minst därför att många inspelningar fick en loudness-kurva , vilket passade i de klena grejorna som folk hade hemma som lyssning vid den tiden. Med discobas 80Hz och luftfrekvenser 12 Khz justerade upp i extra dB, lät det plötsligt mycket bättre hemma hos folk.Och ett sådant sound blev alltså världsstandard. Hör bara på alla funkband från den tiden : Fyllig, på gränsen till bumlig bas långt framme i ljudbilden och sång/kör som ett lite muffligt bihang.Själv gillar jag soundet , det är lite gosigt fylligt. Färgad javisst ! Men musiken ska ju gå att lyssna på också.
Idag är det väl tvärtom - man siktar på att bygga lyssning med så lite färgning som möjligt för att få utrymme nog att höra vad som händer i mixen. Soundet applicerar man ovanpå.

Sedan är det ju lätt att bli en succe´om man som Yamaha skänkte bort sina monitorer i en strategisk uttänkt affärsplan. Så bygger man en standard.

Valutronics kommer aldrig att bli en succe´om ingen lyssnar på dom . Detta är ingen salespitch från min sida. Själv är jag glatt överaskad att en liten tillverkare kan ställa begreppen på huvudet.
Men ingenting säger att valutronics monitorer inte kan lyckas. Priset är för de flesta överkomligt, låt vara att man kommer att befinna sig längst ner i märkeshierarkin. Men det överlåter man med säker hand till dem som som sitter med 15-20k dyra monitorer. Inbillningsfaktorn brukar gå hand i hand med priset för dem som inte gör sig en egen uppfattning, inte kan, eller är osäkra och köper på rekommendation första paret som råkar stå på affärshyllan med rätt märkesdekal.










24
För er som är intresserade kan den här länken var intressant:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=130767&st=0&searchtime=

Min slutsats är att Valutronic inte mäter särskilt bra men att det med enkla medel går att få dem bättre. Jag är dock skeptisk till dem som monitorlådor, men vi är som sagt alla olika.

Gunnar

Jodå, länken är känd. Men är du medveten om att där mäts MB-50 som är anpassat till en liten låda för att ha i sin hemmabio ? Det är samma element som SQ-50 fast i en 8 liters låda.

Sq-50 är monitorhögtalaren som är egentligen topic här.



25


Tydligen ska Valutronic-högtalaren kunna låta betydligt bättre genom att bygga ett bättre filter - något som nämns i en av trådarna. Kanske något att överväga för de som redan har köpt sådana...?

Här kommer ett par av de diskussioner jag hittade:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=336930&highlight=
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=15039&start=0
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=130767



det är alltid så typiskt , har läst igenom samtliga trådar.

Samtliga hifinördar är så insnöade så det inte är sant. Några få har faktiskt lyssnat på dem, gillar dom inte (Antagligen för att ett ofärgad monitorsystem har helt andra egenskaper än förskönande s.k. Hifiboxar) och resten som inte lyssnat på dom hakar på och är väl antagligen lättade att "lågbudgetskiten" inte kan klå just deras egen rigg. Det blir en spärr för vissa. Om inte högtalaren har en dekal av ett statusmärke, så blir folk nervösa.

Patetiskt !





26
Länk till Valutronic?

Orkar inte googla ?  B)

Nåväl : Inte helt oväntat heter länken : http://www.valutronic.se/index2.html

27
Byggde ett par valutronics SQ-50. Konstanterade att jag inte behöver leta längre. ( Här kan jag sväva ut i oändlighet och gräslig dyrkan, men avstår)

Notan stannade på strax över 2000:- när de blev klara. Ett ofattbart fynd.

Det du matar in , får du också ut. Långt ifrån "Hifi" allså.

De här små raringarna är en kostnadsrevolution. Önskade att varenda studio hade dom. Genelec , Adam, Dynaudio och resten kan dra något gammalt över sig. !

Inte ens dom kan skryta med 32Hz +- 3 db eller RVH principen (Rear Vented Port) som tillåter total kontroll över hela basregistred utan att skruva upp volymen på stärkaren.

Länken :http://www.valutronic.se/index2.html

En notis: Hifi=naturtrogen återgivning  ;)

Jag har inte lyssnat på SQ-50 men sättet som dom marknadsförs på inger en viss skepsis hos mig. Dom är visst sååå fantastiska och utklassar alla andra "mångdubbelt dyrare" konkurrenter i "fina butiken". Det finns ju trots allt vissa naturlagar och det är i regel ganska dyrt att tämja dessa. Både i material- och utvecklingskostnad.

Valutronics koncept tycks bygga på ok kvalitet till lägsta möjliga pris (i.o.f.s. inget unikt...) om man tittar på konstruktionen av SQ-50. 16 mm spånskiva är billigare än tjockare dito eller ex MDF. Varför man vill ha mer lådresonanser har jag svårt att förstå. Filtret är en kombination av 1:a och 2:a ordningen=färre komponenter, som även de är av billigaste sort.

Hittade lite (skrämmande) mätningar på MB-50 som har samma filter och element som SQ-50 här : http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=130767

Men jag har som sagt inte hört dom. Kanske är dom så bra som det sägs, men det skulle sannerligen vara ett underverk isåfall. Skulle vara intressant att få lyssna på dom nån gång.

Angående MDF : Det är ett sämre material att bygga en högtalarlåda på än spånskiva. MDF har en högre resonansfrekvens och vill gärna släcka ut frekvenser i hörbara register, det blir liksom ett hål i ljudbilden.

Ljudtekniker som bygger studioinredning kan bekräfta detta, helt vanlig byggspånskiva används.

Den dära mätningen , kurvorna verkar ju helt uppåt väggarna , något defekt har kommit in i kedjan.

Läste du valutronics sida ordentligt ? Där står det mesta om utvecklingen av sq50 som man behöver veta.

28
Nu står en av högtalarna klara, och bekräftar att jag inte drömde igår.

Nu kan jag dö i frid...

Thank you Jesus! eller nått :lol:

Ha en trevlig kväll!


enjoy !

29
Damn. Finns det helt nya regler IGEN ?

Usch va löjligt, tonåringar brukar dö av en stöt när de ska utforska stillastående järnvägsvagnar och kommer för nära en 25 000 volts ledning.


Jag är emot hela EU, som du antagligen redan lyckats lista ut,  :lol:

30
vad kostar dom här Valutronic lådorna om man inte pallar bygga själv?

Jag var och pratade med honom, och han sa att enligt nya EU regler får han ej bygga själv och sälja, utan bara sälja vidare elementen, fråga mig inte vem och varför någon har kommit på denna idiotiska lag, men så är fallet.
Det är inget nytt, utan började nog gälla för nästan 10 år sedan. Allt som säljs till konsument måste vara CE-märkt. Att alla ingående delar är märkta spelar ingen roll, utan det är slutprodukten som måste CE-märkas. En CE-märkning avseende både elsäkerhet och störningskänslighet/emission, ligger någonstans runt 50000:- för en produkt där ingående delar är specificerade. Byter man till en annan modell av diskantelement eller en annan komponent i delningsfiltret, så är det ny CE-märkning som gäller, eftersom det ju inte är samma produkt längre då.



Det finns några smarta sätt att kringgå CE-märkningen. Valutronic har ett slutsteg till salu CM *nånting* som är inköpt med rådande CE märkning på chassi, transformator och slutsteg. Det smarta är att då har man en låda vars specifikationer uppfyller alla möjliga CE krav och komponenter på svagströmssidan är utbytta till annolunda spec ( Från början var detta en P.A. stärkare)

Summasummarum : En faslig bra stärkare utan att behöva betala extra för märkeshysteri.


Alternativet är att han kör på som vanligt och sätter CE-märkning själv och intygar i egenskap av tillverkare att produkten uppfyller kraven för CE-märkning. Om någon då får för sig att testa produkten och upptäcker att den inte uppfyller kraven, så blir det dryga böter för tillverkaren...

32

, liksom att satsa på att bygga ett par egna hifi-högtalare med bästa specarna jag sett (Valutronic), men duger de för det lilla mixrummet?

Let your voices be heard...

Byggde ett par valutronics SQ-50. Konstanterade att jag inte behöver leta längre. ( Här kan jag sväva ut i oändlighet och gräslig dyrkan, men avstår)

Notan stannade på strax över 2000:- när de blev klara. Ett ofattbart fynd.

Det du matar in , får du också ut. Långt ifrån "Hifi" allså.

De här små raringarna är en kostnadsrevolution. Önskade att varenda studio hade dom. Genelec , Adam, Dynaudio och resten kan dra något gammalt över sig. !

Inte ens dom kan skryta med 32Hz +- 3 db eller RVH principen (Rear Vented Port) som tillåter total kontroll över hela basregistred utan att skruva upp volymen på stärkaren.

Länken :http://www.valutronic.se/index2.html

33
Studio, produktion och övrigt / SV: Jakten går vidare
« skrivet: 22.05.2007, 00:01:03 »
Nu har jag vänt 180 grader och gett Mackien en 3:e chans. och se där ! Nu fick jag äntligen ett friskt ex från tyskland.

Jo, det är FW. Det var aldrig något fel på mina FW interface på båda mina datorer, det var bara kortets firmware som det var knas på.
Nu rullar det. Förresten : Jag lyssnade på ett preamptest av Motun och jämförde med Mackien. Jag gillade Mackien betydligt bättre ! Jag gillade inte det mer taninga och spinkiga motuljudet riktigt. Skillnaden var visserligen inte oerhört stor. Måste vara någon amerikansk signatur  B) Jag avgudar min Harman kardon förstärkare också av samma anledning.

Det finns ingen Midi eller mixapplet, men det gör inget när man först och främst pysslar med audio (Och mick) .

Ja, ett RME rackkort med FW hade varit en dröm. men även den minsta varianten är diskvalificerat p.g.a. priset, tyvär.


34
Håller med om att för pengarna får man en stor kostym i Mackien. Fast detta kort är flångnytt och alltså ett oprövad kort.

Jag tror starkt på Mackies onyx preampar.

http://acapella.harmony-central.com/forums/showthread.php?t=1562285&page=6

Ovanstående länk går till ett liten jämförelse av 3 nya ljudkort däribland Mackie onyx Satellite , annan modell än 1200f men samma preampar

testning börjar vid post #102.


35
Studio, produktion och övrigt / Jakten går vidare
« skrivet: 14.04.2007, 19:14:45 »
Nu har jag skickat tillbaka min andra Mackie Satellite, om jag inte hade varit så köpkåt, hade jag väl läst vad användarna rapporterade på hemsidan : Mackie har gett fan i kvalitetskontrollen, och gjort otroligt många besvikna (Detta gäller även 400F i viss mån)  Alla möjliga fel som tänkas kan : Död vid ankomst , osynlig för datorn, nätbrum, utgångsnivåer för heta, dockans talkbackmick läcker in i preamparna osv. osv.  Ett riktigt fanskap till ljudkort , alltså. Jävlar vad jag har skällt på Mackies hemsida om bristande kvalitetskontroll  ;)

Efter en sådan nemesis insåg jag plötsligt hur viktigt det är att få hem apparatur som har bra rykte. Mina tentakler säger efter 3 timmars sufande på reviewer av MOTU UltraLite   :   Jaaaaa ! En sådan ska vi ha ...tralala  ( Slick, ååh,stööön,gött , :wub:)

Det vore ju hemskt skoj att veta om man kunde få lite feedback här i gamla Svedala av peoples som har den däringa mojängen, den är nog inte helt ovanlig därute i stugorna.


Hit Me  :wub:

http://www.motu.com/products/motuaudio/ultralite/          Är lite orolig , UltraLite rimmar på Satellite  :blink:

Men för 5500 pix hos våra käre tomte (Thoman) verkar det hela rimligt.


Sidor: 1 2