Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - dasKarlsson

Sidor: 1 2
1
Studio, produktion och övrigt / Låtar att spela på 23-årsfest?
« skrivet: 15.10.2009, 19:35:01 »
Tjosan!

Jag ska spela på en 23-årsfest, och tänkte höra lite om ni har några roliga låtförslag?
Jag kommer mest på smöriga och lugna låtar såsom fields of gold.
Så kom med förslag, allt från lugna ballader till rockigare låtar välkomnas.
Det är bara sång och akustisk gitarr.

Mvh Karlsson

2
Studio, produktion och övrigt / Mick till akustisk gitarr LIVE
« skrivet: 27.09.2009, 15:42:29 »
Hej igen!
Nu slänger jag upp ännu en tråd angående gitarrmick.
Söker en pickup till min Fürch att använda i livesammanhang.
Jag funderar på en Lr baggs m1/Takamine Tri-ax (det är i stort sett samma), en fishman rare earth blend, en DPA 4099 guitar, eller en SE GM10.
Det är viktigt att den tar upp om jag slår på gitarren, då jag kör lite body percussion.

Vilket alternativ tror ni blir bäst för mig?

Mvh Karlsson

3
Studio, produktion och övrigt / SV: RØDE M1
« skrivet: 11.09.2009, 11:33:24 »
Aha, nu såg jag vad du menade.
Sm7 blir tyvärr för dyr, då det är en massa andra saker jag ska köpa.
Och som sagt, ska jag ha supernjure blir det ElectroVoice istället för beta58

4
Studio, produktion och övrigt / SV: RØDE M1
« skrivet: 10.09.2009, 23:49:54 »
Njae, ska jag ha supernjure så kör jag hellre på ElectroVoice.
Och det där om att beta58 inte är en livemick? Är den inte kanon som livemick enligt folk?

5
Studio, produktion och övrigt / RØDE M1
« skrivet: 09.09.2009, 23:55:46 »
Hejsan!
Jag ska köpa mig en mikrofon att använda både i livesammanhang och vid inspelning där det är mindre bra med en kondensatormick.

Jag var väldigt sugen på en ElectroVoice N/D 967 då den verkar underbar, men jag avstår nog från den då man inte kan jobba på sidorna på den alls med tanke på den platta toppen kombinerat med supernjure.

Det finns ju alltid den klassiska sm58, som vissa prisar upp till skyarna och andra inte tar i en med tång ens.

Idag stötte jag på en RØDE M1, och blev intresserad. Vad tror ni om den?

Sm58 och M1 ligger ungefär på samma pris hos thomann.

Har ni några andra förslag så kom gärna med dem.

Mvh Karlsson

6
Ah, så var det. Tackar! :)

7
Hej!
Jag var inne på en sida en gång, jag tror den var svensk, där dem erbjöd inspelningar av trummor till låtar.
Om det hjälper ens ett dugg så använde dem ett dw-trumset på videoexemplen.

Just ja, jag hittade sidan via en länk på vendolin, länken syntes ganska ofta där.

Mvh dasKarlsson

8
Hejsan!

Jag ska köpa mig en pickup, och jag vädjar nu till er.
Jag har läst att Andy McKee använder K&K trinity, så då antar jag att det är bra grejer.
Jag tycker att det är bra med en inbyggd liten mikrofon, eftersom jag slår på gitarren för att loopa trummljud.
Båda systemen har ju en liten mikrofon, dock är fishmansystemets mick en liten kondensatormick, vilket jag inte vet om K&K's är.
Vet någon?

jag har hittat dem för samma pris, ca 2000 kronor i USA.
Fishmans system kräver inte lika mycket installation, vilket är smidigt.
Men vilket system låter bäst?
jag hittade lite videos på youtube där en kille har spelat in med rare earth blend, och det låter riktigt bra:


Här har ni K&K's system: http://kksound.com/trinitymini.html

Och Fishman Rare earth blend: http://www.fishman.com/products/details.asp?id=46

Jag spelar både fingerspel och strumming, och min gitarr är en Fürch G42-CR


Förresten, hur känslig är fishmans kondensatormick för fukt och så?

Mvh Karlsson

9
Citera
Okej, på så vis. Vad har du för gitarr nu då?
Men men, som sagt, smaken är som baken

Jag har en Martin HD-28 med Daddario Phosphor bronze 0,11.
Hyffsat nöjd men stör mig på dom smala greppbrädorna på stålsträngade gitarrer.

Ska väl inflika också att du kan mkt väl sitta på en Furch som är fet och bra i basen.
Jag har inte testat alla modeller plus att olika exemplar
av samma modell kan ha stor variation.
Min Martin t ex lät mkt olikt två andra HD-28or jag testade innan köp.

Har testat Thomastic förrut (minns ej vilken modell) på acke och bouzokie.
Gillade ljudet, fin ton men fan vad dom gick av ofta! Det i kombination med att dom även
var dyra fick mig att sluta med Thomastic. Kanske helt annat läge idag.

Lycka till.

Mvh Omni

Jo, visst kan det skilja sig mycket från gitarr till gitarr. Men mycket är ju även en smaksak, då min förra var väldigt tunn i basen så blev det en riktig förändring för mig :)

Tycker du Thomastik är dyra alltså? Vad betalade du för dina?
Här hemma kostar dom 145kr, vilket är halva priset av elixirsträngarna jag brukar köra med. Å andra sidan så är det klart att det blir dyrare i längden om dom går av ofta som du nu har upplevt.
Jag kan ju skriva lite här i tråden i slutet av veckan och säga hur det har gått, ska nog även stämma om den till alternativa stämmningar och se hur strängarna klarar det.
Jag får dock strängarna först på onsdag tror jag.

Mvh Karlsson

10
Citera
Det där om att furch skulle vara tunna i basen vet jag inte vart du hört, för min furch är då inte tunn.
Det är elixir på nu också, och den är som sagt ändå inte alls tunn i basen.

Jag har ägt två Furch (mellanpris och dyr) och spelat in många fler.
Det är min egen uppfattning om gitarrerna generellt
och i jämförelse mot andra gitarrer. Har också testat Elixir flertal gånger.
Behöver inte vara en nackdel med ljudkaraktären, det handlar mer om smak.
Jag gillar inte Furch + Elixir kombinationen.

Phosphor bronze låter trevligt.

Mvh Omni

Okej, på så vis. Vad har du för gitarr nu då?
Men men, som sagt, smaken är som baken :)


Btw: Jag har nu hittat en återförsäljare av Thomastik-Infeld-strängar, så jag ska införskaffa mig ett set till veckan :)

11
Studio, produktion och övrigt / SV: Vilken mikrofon till vad...?
« skrivet: 08.08.2009, 12:54:48 »
Jag har för mig att jag läste någonstans att Bono i u2 har spelat in med SM58 på i stort sett hela "The Unforgettable Fire".

Jag har läst att Bono sjöng i mixningsrummet utan lurar med medhöring i högtalarna som läckte in i sångmikrofonen. Kanske därför han eller ljudteknikerna valde en sån mikrofon till sången?
När du säger det så, så låter det som att dom tog till en nödlösning, vilket jag tvivlar på.
Hade dem velat spela in med en stor konding, så hade dem spelat in med konding, och fixat ett par lurar åt honom.
Men men, jag har ju ingen aning egentligen :)

12
Studio, produktion och övrigt / SV: Vilken mikrofon till vad...?
« skrivet: 08.08.2009, 11:11:40 »
jag skulle ha 57an som just-in-case mick på gitarren, men inget annat. Om det inte är dödsmetallinjen det gäller. Då sjunger man mad 57a förstås mmed fördel. Stor konding till så mycket som möjjligt om det är akustisk.
wat
Är SM57:an bra att spela in growl med? :O

Trodde det var kondensatormick som gällde hela vägen...
Det beror ju helt på vilket sound man är ute efter, samt vad som passar till rösten.
Det går inte riktigt att säga att en konding är bättre för sång, då det finns dåliga sådana också.
Jag har för mig att jag läste någonstans att Bono i u2 har spelat in med SM58 på i stort sett hela "The Unforgettable Fire".

Det gäller att testa sig fram :)

13
Studio, produktion och övrigt / SV: Vilken mikrofon till vad...?
« skrivet: 07.08.2009, 17:43:04 »
Nu finns det folk här som är betydligt mer kunniga än vad jag är, med det sagt så kommer mitt förslag:
Spela in sången och gitarren var för sig:

Gitarren hade jag spelat in med både sm57:an och B1:an, för att få lite mer "bredd", och sen ta B1:an på sången.
Sen beror det säkert på hur ditt rum är mm.
Hemma i mitt rum låter låter allt kasst med min b2:a om jag inte tapetserar hela väggarna med filtar, täcken mm.
Därför hade jag använt både en kondensatormick och en dynamisk.

Jag säger inte att du inte kan få ett bra gitarrljud med bara en B1:a, bara att jag inte kan det här hemma.

Mvh Karlsson

14
Hejsan!
Jag börjar nu i höst sista året på gymnasiet, där jag studerar på musiklinjen.
När jag tagit studenten vill jag börja plugga till exempelvis musikproducent.
Jag vill bli en "RredOne, Anders Bagge, Andreas Carlsson, Max Martin mm, om ni fattar? ;)

Jag vet dock inte riktigt var jag vill plugga, men ni kanske vet några bra ställen?

Vad kostar det?
Var ligger det?
Hur lång är utbildningen?

Ja, ni fattar...

Mvh Karlsson

15
Project Mix!


Nu ska jag vara lite digitalbög och säga att analogt är osmidigt jämfört med ett par mysiga midi-reglar.

Angående hur bra preamps de olika modellerna har tänker jag inte yttra mig om då jag inte har någon vidare bra koll på sådant, men om de är likvärdiga:
Project Mix!

16
De strängarna har jag aldrig hört talas om, men man kanske skulle testa dem :)
Vart har du köpt dina? Finns de hos 4Sound?

17
Det där om att furch skulle vara tunna i basen vet jag inte vart du hört, för min furch är då inte tunn.
Det är elixir på nu också, och den är som sagt ändå inte alls tunn i basen.

Tack för alla svar, fortsätt gära att komma med mer synpunkter :)

Ni får även säga vad ni tycker om Phosphor bronze, Anti rust och alla olika varianter.
Jag är inte så inne vad de olika typerna är bra för. Men jag har hört att Phosphor Bronze ger mer övertoner eller något, är det så?

Mvh Karlsson

18
Hejsan!
Jag spelar på en Fürch G42-CR, och nu har det blivit dags att byta strängar.
Jag spelar mycket strumming men även fingerspel.
Tidigare har jag kört med Elixir Phosphor bronze ultrathin nanoweb coating .011 -.052.
Vilka strängar och vilka tjocklekar rekommenderar ni om jag både strummar och spelar fingerspel?
Phosphor Bronze? Anti Rust?
Det finns ju som sagt många olika typer, vilka rekommenderar ni?

19
Studio, produktion och övrigt / SV: Loop-pedal och program
« skrivet: 22.05.2009, 03:19:05 »
Tack för svaren!

Jag kollade lite på line6 jm4 looper och blev väldigt sugen, men efter att ha sett en video som visade den lite mer blev jag lite besviken. Det visade sig att den egentligen är line6's jam-funktion med en inbyggd loopmaskin, än tvärtom.
Det verkade lite krångligt att göra smidiga loopar "on-the-fly".

Jag fick sedan reda på att Howie day använder line6 DL4, som jag hört mycket gott om, så jag kollar lite på den nu.
Den gick bort, då den hade för kort minne för mig, bara 14 sekunder.

Sen hittade jag denna: http://www.thomann.de/se/boss_me70.htm

Den hade inbyggd loopmaskin som kunde spela in ca 40 sekunder, men skulle det gå att bypassa själva effektdelen och koppla in akustisk gitarr till gitarringången och använda den som loopmaskin?
Då skulle nog den passa bra eftersom jag även är elgitarrist.

Kanske även denna?
http://www.thomann.de/se/digitech_rp_255.htm

Eller denna kanske kan vara något?
TAKAMINE DI PLUS

Något som jag vill att den loopmaskin jag till slut väljer ska kunna klara är:
1, spela in lite trumkomp där jag slår på min akustiska gitarr
2, spela in en liten gitarrslinga som går ungefär fram till refrängen
3, på refrängen vill jag att gitarrslingan ska sluta, men trumkompet ska ligga kvar
Dvs så att trumkompet går hela tiden medan jag ändrar resten av påläggen.

EDIT: Jag hittade även denna nyss:
http://www.thomann.de/se/line6_pod_x3_live.htm

Den kan man plugga in både akustisk gitarr och sångmikrofon till, det verkar smidigt.
Vad tror ni?

20
Studio, produktion och övrigt / Loop-pedal och program
« skrivet: 21.05.2009, 17:37:05 »
Hej!
Jag är lite sugen att börja med lite loopning när jag spelar, lite hemma till att börja med, men även live.

Vad behöver jag, vilken loop-pedal mm.
Sen undrar jag hur killen i andra videon får en sån naturlig övergång på loopen där han lägger ackorden. När jag testar hemma i nuendo blir det alltid avkapat och klippigt när loopen börjar om.
Har ni några exempel på program som är enklare för denna typen av loopning?
Övriga tips är varmt välkomna! :)

Här har ni två exempel:
&feature=related

21
Studio, produktion och övrigt / Brusig gitarreffekt
« skrivet: 21.05.2009, 15:38:51 »
Hej!
Jag har en Alesis GuitarFX här hemma, men den brusar väldigt väldigt mycket. Vad kan detta bero på?
Jag kör den på batterier, dvs inte strömkabel.


Slänger med ett exempel: http://www.zshare.net/audio/60321288b572a716/
Det liksom blir ett sus precis efter jag anslagit strängen.

22
Studio, produktion och övrigt / SV: Tascam Fireone- hjälp!
« skrivet: 20.05.2009, 22:59:24 »
Ah, tack!
Rutan kom inte upp när jag startade, men det var en inställning i project setup.
Tack!

23
Studio, produktion och övrigt / SV: Tascam Fireone- hjälp!
« skrivet: 20.05.2009, 20:56:55 »
Nej, min PCU peakar inte.

Sen har jag en fråga till, varför kan jag inte ändra ljudkortets sample rate till 96.0 ist för 44.1? när jag väljer det i listan och trycker ok så kommer det upp en ruta efter ett par sekunder som säger att sample raten har ändrats till 44.1 igen.

24
Studio, produktion och övrigt / SV: Tascam Fireone- hjälp!
« skrivet: 16.05.2009, 18:21:45 »
Ökade latencyn lite nu, och det verkar fungera bättre, tack för tipset!

Sen fick jag även igång controllerdelen, det var bara en liten miss jag hade gjort i device setup.

Virtual Dj problemet kvarstår, men tack för hjälpen.

Nu är det dock så att det ibland framkommer ett stört ljud, en distorterad ton som varar i ca 2 sek, vad kan det vara?
När denna ton kommer hörs inget annat ljud än den tonen

25
Studio, produktion och övrigt / Tascam Fireone- hjälp!
« skrivet: 16.05.2009, 15:37:28 »
Hej!
Igår fick jag hem mitt Tascam Fireone, men det klickar lite random när jag spelar in, och det tycker jag inte om.
Jag har installerat om drivrutinerna utan framgång.
Jag läste i någon annan tråd att vissa saker såsom trådlöst nätverk kunde störa (?) men det har jag inte igång.
Vad kan jag göra?

Sen har jag en till fråga:
Ljudkortet har ju en liten Midi-controller, men jag får inte igång den i Nuendo.

Och sista frågan:
Jag tänkte använda rullhjulet till Virtual Dj, till scratch-funktionen, men när jag assignar den till det så blir det knas;
Nr jag rullar hjulet medurs spelar den upp låten mycket långsamt, men när jag rör den moturs så söker den igenom hela låte assnabbt, varför?

26
Studio, produktion och övrigt / SV: Partner sökes
« skrivet: 16.05.2009, 15:31:39 »
Tjo!
Hade helt glömt bort denna tråden, jag har inget inspelat just nu, men jag återkommer senare.

27
Hej!
Jag ska köpa mig ett ljudkort, nämligen ett tascam fireone.
Jag har även tänkt att köpa monitorer, jag har hittat ett bra pris på ett par PHONIC P5A.
Dock så har jag tänkt använda subwoofern jag redag har till dem, och nu undrar jag hur jag ska koppla allt för att få optimal smidighet och prestanda.
Är det smidigast om jag kopplar högtalarna och subwoofern till mitt tascam fireone eller är det enklare om jag kopplar högtalarna och subwoofern till det inbyggda ljudkortet i datorn, och har det som uppspelning, men använder mitt tascam fireone separat och bara till inspelning?

Sen har jag även en sista fråga: klarar jag mig med ett par monitorer på 5" om jag har en subwoofer till, eller rekommenderar ni ett par med 8"?

Så här ser subwoofern som jag ska koppla monitorerna till ut:
http://img525.imageshack.us/img525/4731/dsc0772.jpg

Ljudkortet: http://www.tascam.com/i-104-202-64-0-C3048934.jpg

Tack på förhand!
Karlsson

28
Studio, produktion och övrigt / SV: Wharfedale PM600 PA
« skrivet: 25.04.2009, 21:12:19 »
Jaha, då förstår jag.
Då skiter jag i T.Box.

Ska kolla lite mer på de högtalarna du skrev om.

29
Studio, produktion och övrigt / Partner sökes
« skrivet: 25.04.2009, 18:09:01 »
Hej!
Jag är 17 år (snart 18) och jag går andra året på ett musikgymnasium med sång som huvudinstrument.
Jag söker dig som skapar musik och söker någon att sätta sång på den.
Gärna något åt Chris Brown hållet, men allt är välkommet.
Har ni frågor så fråga på!
Hör av er!

30
Studio, produktion och övrigt / SV: Wharfedale PM600 PA
« skrivet: 14.04.2009, 23:06:15 »
Dyrt?
Den du beskrev blir väl ännu dyrare:

http://www.thomann.de/se/rcf_art_310_a_stand_set.htm

Då måste jag ju ha två sådana och en mixer.
Eller har jag missat något?

31
Studio, produktion och övrigt / SV: Wharfedale PM600 PA
« skrivet: 14.04.2009, 16:53:21 »
Tack för svaren!

Jag har nu funderat på att tänja min budget och antingen beställa ett Bose L1 compact system eller något lite dyrare från thomann.

http://www.bose.com/controller?url=/shop_online/speakers/portable_amplification_systems/l1_compact/index.jsp

http://www.thomann.de/se/the_box_pro_entertainer_set_easy.htm

http://www.thomann.de/se/the_box_cl_106112_power_bundle.htm

Kan något av de vara intressanta?

32
Studio, produktion och övrigt / Wharfedale PM600 PA
« skrivet: 10.04.2009, 17:02:27 »
Hej!
Jag ska köpa mig ett PA, och jag är ganska inställd på Wharfedale PM600.
Har ni någon erfarenhet av det?
Går det att på nåt vänster koppla till en subbas eller liknande?
Om jag vill koppla till en kondensatormikrofon, kan jag då koppla mitt mixerbord met fantommatning emellan? ( Tapco Mix 120)

Till sist: Duger PA:t? Jag ska främst koppla in akustisk gitarr och sång, lite piano ibland.

http://emusic.se/default.asp?do=search&text=Wharfedale%20PM600&kategori=&grupp=&undermeny=&flik=1&exp=&info=14970

Mvh dasKarlsson

33
Hej!
Har ni några tips på hur jag kan få instrument som låter lite som t ex. basen i Guru Josh project - infinity 2008 och även
Danielle - La Poupé.

Hur får jag till den effekten?


34
Studio, produktion och övrigt / Presets till sång
« skrivet: 21.03.2009, 02:13:07 »
Hej!

Jag letar efter ett program, eller plugin likt line6 gearbox med en massa presets till sång.
Vet ni något sådant?

Mvh Karlsson

35
Studio, produktion och övrigt / SV: Pickup för akustisk gitarr
« skrivet: 05.03.2009, 19:59:13 »
Hej!

Tack för tipset, men jag måste fråga er om ni tycker att den låter bättre än LR Baggs?

Här kan ni lyssna på ett ljudexempel för Ehrlund : http://www.ehrlund.se/files/Paul_B_JO_17.mp3

Här har ni LR Baggs M1     :   


Vilken tycker ni?

Sidor: 1 2