Kontrollrummet

Kategorier => Demolåtar => Ämnet startat av: pxm skrivet 10.04.2018, 12:43:17

Titel: pxm - "Kvinna på Stadens Torg" (skrev denna 1986)
Skrivet av: pxm skrivet 10.04.2018, 12:43:17
Den här skrev jag 1986 för ett band vi hade då.
Ackord och melodi. Basgången har Prillan (RIP)
skrivet. Det fanns en bra sångtext men eftersom
jag inte sjunger har den fallit i glömska.  :)

Den är ganska typisk för hur jag spelade och
gjorde låtar på 80-talet.  :) Kunde inga skalor
och ackord tog jag litet hur som helst så att
det lät bra.  :) Kunde spela allt på mitt vis.
Jag klarade mig igenom låtarna trots att jag
saknade kunskap om teori. Jag hade bra
öron, bättre än vad jag har nu.  :)

Jag har inte klippt filerna utan den här gången
spelar jag. Kanske inte snortight men det känns
som om alla instrument klarar sig.  :) Mina gamla
låtar och covers från 80-talet spelar jag utan att
klippa.
Solot/improvisationen var rolig att spela. Det är
ett tacksamt och bra komp tycker jag. Det kan
vara det bästa solot jag någonsin spelat.

Spännande att höra vad ni gillar den här.  :)

mvh

 :)
Titel: SV: pxm - "Kvinna på Stadens Torg" (skrev denna 1986)
Skrivet av: pxm skrivet 11.04.2018, 17:41:48
Jag är vän med några väldigt duktiga jazzmusiker på Facebook. Ett tag samlade jag på duktiga jazzmusiker på FB. En av dem blev nyfiken och tittade analytiskt på låten. Det är jättespännande och se hur jag tänkte 1986 utan att jag kunde något.  :) Jag var modigare då.

Det coola är att jag spelade en ii-V7-I progression trots att jag inte kunde några ackord. (Am9(no5) -  Dm  - G7#9(no5) - Am7 - Bm - Cm) och att jag höll mig inom den Aeoliska skalan i A med en passingnote #A trots att jag inte kunde några skalor. Melodin bygger egentligen på C(Eb) och det går även att använda både Melodisk och Harmonisk moll så min passingnote stämmer precis. Tonen E är liksom #C tveksamma, speciellt #C som dock är en passingnote. Just det här sammanhanget låter den bra, då de är korrekt placerade på downstrokes så det är ju jättecool thinking out of the box. Fränt att jag placerad passingnotes på downstrokes utan att veta något om det.  :)

Min vän Prillans (RIP) basgång går i Am och fungerar bra. Den undviker tonen E men jag har lagt till den som passingnote och det blir ingen clash.  :)

Min jazzvän föreslår att jag ändrar Bm till ett Bdim eller ett Bm7b5 och gör samma sak med Dm. Då kommer progressionen att innefatta ett bE.  :)

Jag tycker att låten är cool och för mig är den litet nostalgi för att det var den första riktiga kompletta låten jag gjorde. Texten är glömd sedan många år då jag inte sjunger själv. Den handlade om en kvinna som letade sin man på torget. Poliserna hade dock kört ut mannen 2 mil i skogen och tagit hans skor. Det är en sann historia från en mellansvensk stad. Jag var vän med de inblandade och skrev texten om den händelsen.  :)

Texten kommer jag inte ihåg men om någon skulle vilja restaurera den med den här storyn i bakhuvudet och sjunga ett spår så vill jag restaurera musiken efter min jazzväns goda råd. Det skulle bli ett trevligt projekt och ett jättespännande att samarbeta med.  :)

Om någon vill spela orgel och om någon vill göra trummorna; bongo eller djembe t ex, gitarr kanske, vi kan göra plats för ett till solo (Am pentan eller mollskalan går bra,) - alla som vill får vara med. Jag skulle gilla melodin och ett kort solo på klarinett eller på tvärflöjt. Annars skulle melodin på munspel vara coolt. Eller något annat instrument skulle vara coolt. Någon som kan spela slapin på bas kanhända ??? Alla som vill får vara med och restaurera denna låt !!!  :) Det kan bli jätteskojj och man behöver inte förstå teorin. Vi spelar tills det låter bra. :) Det är liksom devisen den här låten grundar sig på.

mvh
 :)