Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - brynolf

Sidor: 1 2 3 4 5
106
Studio, produktion och övrigt / SV: Turkisk musik på svenska!
« skrivet: 18.04.2008, 17:08:24 »
Mäh, är inte "teleportera taliban" med?  :huh:

107
Mja, Heart var ju knappast ett hårdrocksband.
Utan istället...?  :mellow:

Typiskt 80-talspopband kanske? Äh, jag har inte hört så mycket av dem, men det jag har hört var mer likt, säg, Sandra, än Bon Jovi. Förutom just Alone, då.
:rolleyes: Ja, Alone var ju deras tyngsta hårdaste låt....
Du kanske har förväxlat dem med nåt annat.

Nej, men jag har som sagt inte lyssnat så mycket på dem. En låt som ploppar upp är "There's the girl", och det är ju knappast hårdrock.

108
Nej ingen VGA vad jag kan se.

De är mycket riktigt tre rader med... hm, det är bara 14 stift, men "sleeven" är kanske också en ledare? Mitt grafikkort har två till utgångar; en som troligen är en sån där Claes pratade om med flata stift, och en ser ut som en liten DIN. Skulle det gå att köra dessa två skärmar på det kortet?

Jag är inte så haj på det här med grafik...

109
Jag har två skärmar jag skulle vilja köra på samma dator, men de har bara en ingång som heter "D-sub". Skulle det gå att skicka analog signal till dem, tro?

110
Mja, Heart var ju knappast ett hårdrocksband.
Utan istället...?  :mellow:

Typiskt 80-talspopband kanske? Äh, jag har inte hört så mycket av dem, men det jag har hört var mer likt, säg, Sandra, än Bon Jovi. Förutom just Alone, då.

111
Kanske uppdatera och göra allting snyggare? .. just nu tycker jag att det ser väldigt rörigt ut. Första intrycket är allt i ett forum, eller, kanske inte allt men vääldigt mycket!

Detta är typ, andra gången jag loggar in på Kontrollrummet sen jag registrerade mig här. varför så få gånger? jo för att jag gillar inte utséendet alls .. rörigt, som sagt.  :) bättre översikt.
Har du nåt exempel på vad du tycker är ett snyggt överskådligt forum?

Brynolf tycker att det här är ett mycket snyggt och överskådligt forum. Inga krusiduller. Möjligen är den långa listan med "senaste posts" lite jobbig att scrolla sig förbi om man inte är ute efter den.

112
min egen känsla är väl något i stil med att det är nakna verser, och överbelamrade refränger....versen kan se ut som typ, sång och lite mjuka stråkar....och lugna trummor......sen pukfill upp till refrängen där en hel orkester tar vid, och distade powerchordguror....bred maffig ljudbild.....typ...
Är det inte bara en ballad gjord av (eller låter som den är gjord av) något hårdrocksband mellan 1982 och 1993?

Låter inte det som en nästan klockren träff på Heart - Alone (1987)? Dvs. det behöver bara vara ett band i rätt tidsspann. Det och Scorpions var det första som dök upp i huvudet.
"Too much is never enough!"


Mja, Heart var ju knappast ett hårdrocksband. Fast just "Alone" skulle jag ändå klassa som power ballad...

113
Öva på. Rom byggdes på minst två dagar, har jag hört.  ;)

114
Studio, produktion och övrigt / SV: Paj Atari
« skrivet: 17.04.2008, 02:35:59 »
Darn! Det låter som en svårare grej att åtgärda själv.

Jag får väl återgå till småpillet att löda ihop en antennkabel med tre RCA i ena änden, antar jag. Det jag vill göra är ju egentligen bara att föra över ljud från Atari till PC.

115
Studio, produktion och övrigt / SV: Paj Atari
« skrivet: 17.04.2008, 02:01:17 »
Fast alla drivar funkar i de datorer de satt i från början, det är bara STE:n som inte vill veta av dem...  :unsure:

Edit: ...för övrigt är min näsa full av 20 år gammalt damm.  :lol:

116
Studio, produktion och övrigt / SV: Paj Atari
« skrivet: 17.04.2008, 01:22:59 »
Jag har nu skruvat diskettstationer fram och tillbaka en stund utan att något hjälpt. Sen satte jag tillbaka den gamla driven i STE:n... och då kan den läsa disketterna!  :huh: Däremot om jag försöker öppna en .prg-fil, ploppar det upp en ruta som säger att "Programmet kan inte hitta den fil eller mapp som försökte nås". Det var nåt nytt... Något tips på vad detta kan vara symptom på?

117
Har aldrig spelat på en fife, men det ska väl vara samma princip som piccolaflöjt. Vilket är samma princip som en tvärflöjt. Vilket är samma princip som när du blåser i en flaska. Eftersom piccola/fife är mindre krävs det en smalare luftstråle med lite mer tryck för att få till det, jämfört med en tvärflöjt.

118
Amen shit... vad fan tror de?

edit: Usch, det är ju wma också. Jag skulle aldrig betala en enda spänn för en wma-fil, särskilt inte om jag kunde få den på CD billigare. Tacka vet jag Beatport.

119
men sedan beror det ju också på hur bra/dåliga algoritmer programmet som gör din timestretch har...

Citat från: Trombonisten
Högre samplingsfrekvens innebär däremot i stort sett alltid högre brus från AD-omvandlingen och kan också innebära större olinjärhet (dvs distortion)

Jo, det är så klart bara i teorin. Om man bortser från imperfekta omvandlare och algoritmer tycker i alla fall jag att det låter vettigt att hög frekvens ger mindre krax vid stretchningen. Ska du förlänga en puls blir den ju jämnare och finare ju fler beståndsdelar du har att jobba med.

Om du timestretchar något som är samplat i X Hz och fortstätter att spela det i X Hz så förlorar du kvalitet. Om du efter timestretch använder materialet i en frekvens lägra än X så håller ju teorin ihop.

Här hänger jag inte med. Hur skulle det bli bättre av att sänka frekvensen? Kan du förklara lite hur du menar?


Ny dum tanke: På sätt och vis är en nedgradering i samplingsfrekvens en typ av "time stretch" i och med att du måste lista ut vilka bitar som ska tas bort.

120
Studio, produktion och övrigt / SV: Paj Atari
« skrivet: 15.04.2008, 23:33:00 »
Stort tack Claes! Det ska testas.


Ah, nu ser jag, du är ju Atari-veteran ju  ^_^

121
Studio, produktion och övrigt / SV: Paj Atari
« skrivet: 15.04.2008, 20:43:14 »
Jo, funkar gör det nog som ni säger. Jag tänkte mer att det kanske är svårt att få loss och skruva fast dem. Men jag ska skruva lite och kolla om det ser någorlunda doable ut. Tack för era svar!

122
Studio, produktion och övrigt / Samplingsfrekvens vid timestretch?
« skrivet: 15.04.2008, 13:11:43 »
(bara apropå 192 kHz påstådda onödighet)

Teori: När det ska till att timestretchas är det bra om ljudfilen är inspelad med så hög samplingsfrekvens som möjligt, eftersom högre upplösning innebär större precision. Sant eller dumt?

123
Studio, produktion och övrigt / SV: Paj Atari
« skrivet: 15.04.2008, 13:00:48 »
Tack! Får försöka leta upp en ny diskdrive då. För det är väl inte att rekommendera att försöka sno diskdriven från en annan ST och montera in?

124
Studio, produktion och övrigt / Paj Atari
« skrivet: 15.04.2008, 02:58:00 »
Tjo!

Jag har ett par olika ST-modeller liggande i en garderob. En av dem är en STE (med RCA-ljudutgångar på baksidan som jag gärna skulle vilja nyttja för att spela över lite fin tracker/spelmusik till PCn). Strulet är att den är hjärndöd. Den startar upp och läser in operativsystemet, men den kan inte se innehållet på disketter alls.

Någon som har något hum om vad som knasar? Det känns som felet kan ligga i diskettdriven, va? Kunde det hjälpa att köpa en extern? Eller kan det vara "icke-OS"-minnet som kolat?

125
Färdiga produktioner / SV: 1up ft Ynot-Too Little Too Late
« skrivet: 12.04.2008, 20:13:34 »
Låter riktigt bra! Snygg uppbyggnad av intensiteten. Lite tunn bas tyckte jag möjligen. Tumme!

126
Studio, produktion och övrigt / SV: MIDI-blåskontroller
« skrivet: 10.04.2008, 01:16:58 »
CC-meddelanden? Ok, så det är det som gör att det inte funkar att blåsa till vilket ljud som helst, antar jag. Fast min Korg Trinity gillar CC, så det borde ju vara kompatibelt.

127
Studio, produktion och övrigt / MIDI-blåskontroller
« skrivet: 30.01.2008, 04:12:02 »
Tjena!

Jag har just tjackat (eller nästan fått egentligen) en Yahama TX81zoch lattjar loss bland klassiska basljud och sådär. Den ska tydligen ha stöd för blås-MIDIkontroller, och då frågar man sig... vad är det för nåt egentligen? Jag har sett klarinettliknande fula saker som Yamaha WX7 med knappar på, och hur man triggar toner på en sån är kanske rätt logiskt. Såg Anders Berglund blåsa i ett munstycke kopplat till en keyboard på 80-talet också...

Nå, man frågar sig ju vad för aspekt en sån pryl egentligen kan tillföra i MIDI-sammanhang. Vad exakt ger blåsflåset för MIDI-kommando? Hur hårt man blåser måste påverka velocity antar jag? Och måste synten egentligen vara "kompatibel" med blåskontrollern? Det är väl en MIDI-kontroll som alla andra? Bara att koppla in och köra med andra ord...

128
Studio, produktion och övrigt / SV: Producentens upphovsrätt...
« skrivet: 13.01.2008, 18:20:36 »
Är det upphovsrätt eller royalties vi pratar om egentligen? Royalties är ju, som sagts tidigare, en fråga om hur man formulerar sitt kontrakt. Upphovsrätt är ju en helt annan sak. Man kan få royalties utan att ha upphovsrätt, och tvärt om.

Ordet "producent" är jäkligt luddigt numera, för övrigt. I EDM-svängen är ju producenten själva artisten/kompositören, medan han, när det handlar om större bolag (och samma sak i filmbranschen) den som finansierar inspelningen. Här verkar det mer som att det är själva teknikern vi diskuterar. Och kan man ha upphovsrätt på en mix? På en inspelning? Tja...

129
Studio, produktion och övrigt / SV: DI/Line box
« skrivet: 04.08.2007, 16:51:21 »
Sen har jag sett folk som snackat om att koppla utgång till mikrofonförstärkare, men en linesignal ska väl inte behöva en mikrofonförstärkare för att ge en signal i ljudkortet?

En DI-box gör om din vad-det-nu-är-signal till en mic-nivå-signal, inte en line-signal. Därför ska du stoppa den i en mik-ingång.

130
Studio, produktion och övrigt / SV: Tjuter u mina monitorer
« skrivet: 04.08.2007, 16:48:48 »
Om jag inte har Ableton igång så fins inte detta ljud.

Det måste ju vara någonting i Live som knasar.

131
Jag körde tidigare med usb2 på pci och usb1 på mb. Märkte inte att det ena påverkade det andra. Kanske Os påverkar?

Jag kör på den vevan i min nuvarande dator, och USB1-orna på moderkortet går definitivt långsammare än 2orna på PCI-kortet. Jag använder ibland båda samtidigt, och har inte märkt att 2orna skulle gå långsammare för det.

132
Studio, produktion och övrigt / SV: vattenburen scen.
« skrivet: 03.06.2007, 18:17:06 »
Europe lirade ju ute i vattnet vid milennieskiftet... bara två låtar, så det måste ha varit mycket slit för lite lir.  <_<

Men om du kan få låna en flytande brygga från någon kommunal badstrand, kan du ju kanske medelst motorbåt bogsera den fram och tillbaka till gig-platsen. Det gäller bara att surra fast all utrustning ordentligt. På Öland finns väl för övrigt ett och annat båthus du kan hyra och låsa in pråmen i över natten.

133
Studio, produktion och övrigt / SV: Hur hanterar Ni "spikar"?
« skrivet: 10.05.2007, 19:26:42 »
Om du kan hitta exakt vilket spår det är som bråkar, kan du prova att köra en fasvändare på just de ställena spikarna dyker upp. Det kan hjälpa, och så slipper du ändra en massa i dina EQ-inställningar och annat du lagt på. Det är inte säkert att det funkar, men om det gör det, sparar det en hel del tid och besvär.

134
Färdiga produktioner / SV: [Lådan] In Love - [Mjuk House]
« skrivet: 04.05.2007, 17:15:19 »
Jag tycker snarare det är kall mjuk house. Jag kanske hakar upp mig på hihaten, men den känns lite som att hälla isglass i öronen; mumsigt men gör lite ont innan man vant sig. Med detta ville jag säga att jag gillar hihat-ljudet, men det kan kanske bantas lite på diskant, eller bara sänkas en smula.

Resten av låten är mysig, kanske inte så dansant, men det behöver det ju inte alltid vara. Gillar den där eviga... gitarren, är det va? Och andra ljud som svävar omkring, jorå, mysigt så det förslår!

135
Studio, produktion och övrigt / SV: Resonans eller Stående våg?
« skrivet: 04.05.2007, 17:07:18 »
En amfiteater funkar väl som en parabolantenn, dvs det mesta ljudet fokuseras i en punkt ute i publiken. Sitter man inte i den punkten lär det inte låta så värst bra, misstänker jag.

Men det har ju ingenting med resonans att göra; att ljudet blir starkt för publiken i amfiteatern beror ju på att ljudvågorna som reflekterats mot bakre scenväggen korsas, och (förutsatt att de är i rätt fas) förstärks.

136
Studio, produktion och övrigt / SV: har ni katt (i studion)
« skrivet: 29.04.2007, 02:51:39 »
Ingen katt!

Dock fyra marsvin i vardagsrummet på vinter.
Under sommaren flyttar de ut på gräsmattan i en bur vi flyttar runt. Vi har inte behövt klippa gräsmattan någon gång på tre år. Ekologisk och energisnål gräsklippare. :lol:

Du slog mig, jag har bara tre! De gillar Antiloop av någon anledning (eller så är det det värsta de vet; svårt att tolka deras tjattrande), och närvarar i bakgrunden på de flesta inspelningar jag gör. Det kallas karaktär, tror jag.  :unsure:

137
Det är nog det han menar, ja.

"Fet" brukar väl annars vara ganska synonymt med "snedstämd", så om du kör en av kanalerna lite out of tune med den andra, kanske du blir glad.

138
Studio, produktion och övrigt / SV: KONSTTRÅDEN
« skrivet: 29.04.2007, 02:43:37 »
Frågar ni mig, är det meningslöst att sätta ord på saker som är så subjektiva att de inte kan definieras. Så i stället för "konst "kan man slå ihop musik, måleri, historieforskning, rulltrappsmontering etc till ett enda "skapande". Sen om och hur detta skapade berör mig eller andra är rätt ovidkommande för skaparens (eller "konstnärens") del, eftersom det är just själva skapandet som är det viktiga. Blabla sludder sludder...

Kan du verkligen inte se någon skillnad mellan t ex Warhols soppburkar och en rulltrappa?

Nu vet jag inte vad det är för burkar du talar om, men om vi förutsätter att det är en tavla avbildande ett par burkar innehållande soppa, kan jag tänka mig att Warhols känsla av glädje och tillfredställelse efter att ha fullbordat verket kan ha varit lika stor som rulltrappsmontörens efter en färdigmonterad rulltrappa. I synnerhet om montören gjort ritningarna själv, ty då är det hans alldeles egna rulltrappa. Tjoho för honom!

Och vad gäller tesen om att konst måste beröra, har ni någonsin tvingats vandra uppför en stillastående rulltrappa från Blå linjen upp till Sergels torg? Det har visserligen inte jag, men jag har för mig att det är jävligt långt, och med tanke på hur berörd man blir bara av åsynen av en stillastående rulltrappa av även den allra minsta sorten, måste det vara en känsla svår att slå. Och om jag nånsin får se Warhols burkar, misstänker jag att jag säkerligen blir berörd på ett eller annat sätt. Av namnet att döma kommer det förmodligen handla om ilska över att så många rulltrappor står still runt om i världen när det finns folk som så uppenbart lika gärna kunde utbildat sig till rulltrappsreparatörer.

Vilket motivet med det skapade var från början brukar inte ha så mycket att göra med hur folk senare berörs av det. För att återkoppla till musik, kan jag inte tänka mig att Nightwish har planerat att hamna etta på finska Dance chart, men dock. Detta i kombination med "berördhetens" extremt subjektiva natur gör att jag inte ser någon anledning att definiera konst över huvud taget. Allt som skapas berör någon på något vis.

139
Studio, produktion och övrigt / SV: När blir musik kommersiell?
« skrivet: 29.04.2007, 02:11:09 »
Jag tror nog att det man som musikintresserad menar med att säga att det låter kommersiellt är tillrättalagt . Man väljer att slipa av hörnen, att köra melodyne för at sätta sissta millihertzfelet på sången etc, man tar bort "vågade" delar av musiken. Just för att det skall tilltala många.

Sen kan man ju fråga sig om "pöbeln" verkligen uppfattar den där skillnaden på en miliherz. Tänk skolfröken som sjöng på melodifestivalen senast... falskt så det förslår, men sålde som satan ändå. Jag tror inte Svensson köper skivor främst för musikens skull, utan för artisten och hans/hennes image och personlighet. Det är ju det som bolagen är bra på att leta fram; "intressanta" personligheter. "Kommersiell" musik för mig har till stor del kommit att bli synonymt med "musik där musiken kommer i andra hand".

140
Studio, produktion och övrigt / SV: KONSTTRÅDEN
« skrivet: 28.04.2007, 03:14:50 »
Frågar ni mig, är det meningslöst att sätta ord på saker som är så subjektiva att de inte kan definieras. Så i stället för "konst "kan man slå ihop musik, måleri, historieforskning, rulltrappsmontering etc till ett enda "skapande". Sen om och hur detta skapade berör mig eller andra är rätt ovidkommande för skaparens (eller "konstnärens") del, eftersom det är just själva skapandet som är det viktiga. Blabla sludder sludder...

Sidor: 1 2 3 4 5