Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Dan Ö

Sidor: 1 2 3 4 5 6
1
Borde vara lätt att ta reda på men det verkar som att logic 8 inte har stöd för 64 bit.

2
Hej!

Jag har en mac pro 1.1 (2x2.66ghz dual core intel xeon) med 8gb ram ( Operativsystem mac os x 10.6.3 ). Jag misstänker att jag måste köra logic i 64 bitars läge för att komma åt allt minne. Går det med logic 8 eller måste jag uppgradera?

MVH

Dan

3
Ok, schysst. Det hade varit intressant att höra omdömen ifrån några som kör på det viset.

4
Ok, tack för svar!

Jag undrar hur stabilt det är? Finns det någon här som testat eller kör så?

Jag fattar inte riktigt ifall det bara gäller logic 9 eller om det bara finns ytterliggare möjligheter om man använder nian.

5
Hej!

Jag har ett motu 24i/o som är kopplat till ett pci-424 kort i min mac pro och i den kör jag logic.

Jag funderar på att bygga ut systemet lite så jag kan få fler in och utgångar plus kanske lite bättre adda omvandling. Ett enkelt alternativ är att koppla in ett hd192 men jag är lite sugen på kanske ett RME fireface800 eller liknande.

Går det att köra ett RME via firewire på samma gång som jag använder mitt motu?

Någon som har några erfarenheter eller tankar kring detta?

MVH

6
Studio, produktion och övrigt / SV: Ett litet studiobygge till...
« skrivet: 10.11.2011, 16:57:32 »
Mäkta imponerande! Det ser mycket lovande ut!

7
Soundcraft TS-12 är verkligen STORT :) Hoppas de blir bra.

Mitt bord är också ett 24 kanalers Soundcraft. Dock sådär 20 år äldre, från 1979.

Stefan

Jag tror inte det skiljer mer än max 10 år mellan borden. Jag tror mitt är ifrån ung. 1986. Enligt kunnigt folk så ska det vara ibland det sista av kvalitet som Soundcraft gjorde, sen blev det tydligen cirkus i det företaget. Bordet har tidigare stått i Marianne studio i Skara så jag tror det har gått en och annan slager genom kretsarna. Jag har hört att Carolas wail tar extra hårt på kondensatorerna, så vi får se hur länge de orkar.

8
Exakt, MR har dessa megaburkar på rad :) Mycket nice måste jag säga då jag har haft möjlighet att titta och knacka på dom någon gång.

För övrigt hörde jag att hela studion skulle vara till salu?

Ok, coolt. Har de någon hemsida?, jag känner inte till deras verksamhet.

9
Brukar vara ruggiga stålar på 140 plåtarna. Har inte sett nåt till salu på ett tag men jag gissar att du får säkert lägga minst 60 000 om det räcker.

Oh shit!, om det stämmer så förstår jag "frugan" och jag får nog lägga de planerna på lite is.

10
- Ok, plåtreverb tåls att undersöka. Vet du vad för priser de ligger på?

- Ett Soundcraft TS-12 ,( 24kan, 12 bus, 6 aux samt returer + 8 extra fx returer, +stora patchbayen+fame automation. )

Så långt tycker jag det låter grymt och det är mkt roligt, men jag tror att det är rätt mycket fix att vänta. Kanalerna ska är professionellt uppmätta och var enligt säljare helt raka, men det är ändå kanske dags för en del recap plus byte av lite mer switchar.

- Jag tycker basen låter ok, men jag vågar inte uttala mig mer för min hemmalyssning är för dålig i basregistret.

11
Reverben är UAD Plate 140 + analogt delay som sedan körs tillbaka via samma Plate 140. Kul att du gillar.  :) Har inte häller någon aning vad de handlar om fast jag kan finska. Killen som skriver texten ger också ut diktböcker... Piilo betyder gömställe. Saker kan inte förbli dolda i alla evighet är kanske budskapet...  typ.  ;)

Stefan

Coolt! Mitt intresse för plåtreverb börjar växa och växa. Har du testat något "riktigt"? Vad använder du för analog delay?
(Jag håller precis på att installera ett gigantiskt mixerbord och jag leker lite med att testa göra analoga mixningar. Det behövs dock lite kompressorer och något extra bra reverb. )

12
Det börjar med digitalt.
Vid 10 börjar en digitalsektion och slutar vid 14.
Inget vid 27.
Ett klipp vid 36 och det går från Digitalt till analogt.

Det finns fler klipp.
:)

Ok, då var jag kanske inte helt fel på det. (Förutom det där vid 27, såklart så hör jag inte det längre, men så blir det väl när man vet att det inte är något där. )
Får se ifall jag roar mig med att leta fler lite senare.

Mjae, så rätt var du väl inte heller... ;)

Eftersom de flesta här inklusive du inte hörde någon skillnad alls så tycker jag nog att det var ganska skapligt att jag hittade typ tre ställen där ljudbilden förändrades. Men jag förstår att det blir svårt för dig att hålla med om det, i och med att du driver tesen att det inte är någon skillnad alls.

13
Stefan,

Jag gillar reverben du använder det passar den lite ödesmättade tonen.  ( Var låten handlar om har jag dock ingen som helst aning om.)

Vad använder du för reverb?

14
Det börjar med digitalt.
Vid 10 börjar en digitalsektion och slutar vid 14.
Inget vid 27.
Ett klipp vid 36 och det går från Digitalt till analogt.

Det finns fler klipp.
:)

Ok, då var jag kanske inte helt fel på det. (Förutom det där vid 27, såklart så hör jag inte det längre, men så blir det väl när man vet att det inte är något där. )
Får se ifall jag roar mig med att leta fler lite senare.

15
Jag har nu lyssnat.
Spännande.
Som vanligt har jag klippt ihop den analoga och digitalt summerade i ett och samma spår där jag slumpmässigt kör de båda klippen så att jag inte kan lura mig själv.

http://dl.dropbox.com/u/6897056/piilo_jl_v8.mp3

Jag hör då rakt ingen skillnad och än mindre var klippen är...

:) Ja, nu var det värre att höra skillnaden. Jag tycker dock att det hördes ganska tydligt i Stefans två olika klipp.

Jag lägger in en chansning. Är det ett klipp någonstans mellan 0.11-014 och ett klipp vid 0.27 och ett vid 0.36 ?

Som sagt, grymt svårt att avgöra.

Min gissning är att det går ifrån digitalt till analogt vid första klippet. Från analogt till digitalt vid andra klippet och digitalt till analogt vid tredje klippet.

Sen kanske det finns fler klipp vad vet jag och jag har kanske inte ens hittat rätt, men det var ju kul att gissa.  :)

Nu får du komma med facit!


16
Jag har nu lyssnat.
Spännande.
Som vanligt har jag klippt ihop den analoga och digitalt summerade i ett och samma spår där jag slumpmässigt kör de båda klippen så att jag inte kan lura mig själv.

http://dl.dropbox.com/u/6897056/piilo_jl_v8.mp3

Jag hör då rakt ingen skillnad och än mindre var klippen är...

:) Ja, nu var det värre att höra skillnaden. Jag tycker dock att det hördes ganska tydligt i Stefans två olika klipp.

Jag lägger in en chansning. Är det ett klipp någonstans mellan 0.11-014 och ett klipp vid 0.27 och ett vid 0.36 ?

17
Vid vidare lyssning tycker jag mig höra lite mer "fomp" i basregistret, men det är alltid farligt när man vet förutsättningarna i förhand. Man tenderar att bli lite mer "biased" då.

Det hade varit roligt att veta vilka spår som gått analogt eller digitalt.

BTW, skön "from russia with love" tamburin. :)

18
Schysst jämförelselyssning!

Om man lyssnar lite noga så är detta en rätt bra jämförelse mellan analogt och digitalt. Det finns uppenbarligen inget rätt eller fel i den här frågan utan verkligen en fråga om smak och tycke.

Den mest uppenbara skillnaden är ju i de höga registren, den digitala är mer öppen och lite luftigare.
Den digitala tycker jag låter lite mer platt och den analoga har lite mer djup(och värme om man nu vill använda det uttjatade uttrycket).

Jag gissar att det även finns lite skillnader i de låga registren, men tyvärr så är min lyssning lite för dålig för att höra dem, vilket är synd för det vore roligt att jämföra.

I stort sett så tycker jag båda låter mycket schysst, bra jobbat Stefan!

Skulle jag välja så föredrar jag den analoga.( "Det digitala soundet" låter för mig lite billigt och livlöst.) Men det betyder ju inte att det är det som kunden föredrar.

MVH/Dan

19
Studio, produktion och övrigt / SV: Nån som spelar på Elixir?
« skrivet: 12.08.2011, 21:45:12 »
Vad skall man ha för cleaner?

String fellow och en hel del andra medel funkar säkert också. Glöm inte att även torka undersidan av strängen.

Lemon oil tycker jag låter lite olämpligt. Det är till för att olja in fretboarden el. greppbrädan eller vad det heter på svenska.

20
Studio, produktion och övrigt / SV: Nån som spelar på Elixir?
« skrivet: 12.08.2011, 16:43:23 »
Jag har provat deras variant för akustisk gitarr en hel del.

Personligen tycker jag inte alls om det. Köper hellre billigare och byter oftare.

Kanske att jag skulle kunna sätta det på någon "festgitarr" som man vill ska låta skapligt länge.
Vad tycker du inte om? Soundet , eller samma som jag tyckte. Att de inte lät så sprilligt nya vid påsättning.  :o. Som iofs andra strängar inte gör så särskilt länge.

Precis, soundet saknar den "metalliska hårdheten" och klarheten. Men som sagt, vill man byta så sällan som möjligt, så kanske..

Själv kör jag med Martin SP Bronze strängar som jag tycker är grymma och prisvärda. Ser man till att ha rena händer och kanske torka av strängarna lite då och då med cleaner så håller de ganska bra. (Jag har tidigare jobbat i musikaffär och testat ganska många olika typer.)

Sen är det ju som vanligt att alla har olika preferenser. En del tycker till exempel att Ovation gitarrer låter bra.  :wacko:

21
Studio, produktion och övrigt / SV: Nån som spelar på Elixir?
« skrivet: 23.07.2011, 23:01:56 »
Jag har provat deras variant för akustisk gitarr en hel del.

Personligen tycker jag inte alls om det. Köper hellre billigare och byter oftare.

Kanske att jag skulle kunna sätta det på någon "festgitarr" som man vill ska låta skapligt länge.

22
CD är trist, mp3 ännu tristare och vinyl är fortfarande kung!

23
Studio, produktion och övrigt / SV: Fender-lukten
« skrivet: 31.03.2011, 00:30:54 »
Jag måste dock inflika att Marshall också har en fantastisk doft. Jag hade en Marshall som jag dock har sålt som jag köpte ny för typ 15 år sedan och det räckte nästan med att bara lukta på manualen som brukade ligga i den. Den väckte genast fina gamla minnen.  :)

Jag går dock och funderar på att köpa en ny fender så förhoppningsvis får jag snart uppleva en ny parlör bland nya förstärkardofterna.

24
Problemet verkar vara löst.

Jag är dock lite osäker på vad som gjorde det. De senaste testerna gjorde jag en miss då jag valde "replace" när jag skapade en ny bounce. När jag sedan öppnade den i itunes så spelade den upp en tidigare version med samma namn som itunes hade sparat i "sitt bibliotek" som då innehöll problemljuden.

Det sista försöket jag gjorden var en realtidsbounce med en del freezda tracks. Dock är jag inte säker på att det var det som gjorde det. Kanske var det safety buffer funktionen? Jag ska göra några fler bouncar på några andra låtar där jag haft samma problem. Då borde jag upptäcka var problemet egentligen ligger.

Tack för engagerad hjälp!

MVH

25
Nu har jag ingen erfarenhet av Mac eller logic men inget daw prog. är väl så korkat kodat så det tappar buffrar vid en bounce? Maskinen ska tugga igenom de processer (pluggar enveloper etc) som den hittar och i den takt som gör att projektet renderas utan dropout eller knaster. Realtidsuppspelning är en annan femma, då måste alla beräkningar hinnas med "on time" annars sprakar det. Jag sitter själv med en lite för klen PC som kan slå i prestanda taket vid realtid (klick&popp) men alltid renderar rubbet snyggt.

Kommer på två saker som man kan trilla dit på.
Om du bouncar (allså renderar med wave arts på main bussen) till ett nytt track i logic och spelar upp det nyrenderade spåret med Wave Arts pluggen fortfarande aktiv på main out. Lök på laxen, så att säga. Kan låtar riktigt illa.

Av någon anleding orkar inte din Mac att spela upp renderingen på ett nytt logic spår PLUS de övriga tracksen även om renderingen är i solo läge och de övriga i mute (i cubase t.ex drar alla mutade spår fortfarande CPU/buffer)

Har du prova att spela upp din knasande rendering utanför logic?

Jag håller med; när man bouncar offline så borde den ju ta all tid den behöver för att det ska bli rätt utan någon överbelastning.

Jag bouncar till aac och spelar sedan upp det i itunes, så det blir inte kaka på kaka med med wave arts pluggen.

Jag har också provat att stänga av safety buffer som Clemens skrev.

Plus att jag har även provat att först "freeza" några tracks innan jag bouncar.


26
Hittar ingen siffra för latency ms.

27
Ja, det är ett ganska stort projekt. Ser ut så här

28
Jag har max buffer size, finns det någon annan jag också bör ändra?

29
Nej, problemet kommer först när jag bouncar, annars hörs det inte.

30
Hej!

När jag bouncar en låt i logic så får jag olika missljud, framförallt högfrekventa "knäpp". Jag är lite osäker på vad jag gör fel, någon som vet?

Mina inställningar;

-På output bussen har jag wave arts final plug på soft limiting och ingen dithering. och när jag bouncar väljer jag

-aac.
-VBR
-Mode; Offline
-Normalize, on

MVH

31
Studio, produktion och övrigt / SV: Duktig gitarist
« skrivet: 20.08.2010, 01:53:25 »
x-----x-
3-----7-
2-----7-
0-----5-
x-----5-
2-----5-

Två av ackorden som jag tror att ni diskuterade.

32
Studio, produktion och övrigt / SV: spela in hemma (live)...
« skrivet: 01.07.2010, 10:48:31 »
det låter ju grymt det där dan!
snyggt jobbat!

var placerar du micken, för att få ett såpass välfördelat sound?

det är bla dom där begränsningarna i mixningen, som du nämner, som jag vill minska genom att använda 2 mickar!


Roligt att du gillade det!

Jo, det var förvånadsvärt lätt med nivåerna. Jag hade micken framför mig(jag satt ner) som när man ska spela i sång. Sen vinklade jag den lite nedåt mot min gitarr och kunde på så vis beroende på vinkeln styra hur mycket gitarr vs sång. Det var dock inte så känsligt och jag behövde bara göra ett par testinspelningar innan jag fick det rätt. Det blev en rätt skaplig balans med sången främst och gitarren strax bakom. Sen fick man ju styra lite med att backa ifrån micken när man tog i mer med sången osv, men det är ju vanlig mickteknik.

(Sen hade jag rätt höga inspelningsnivåer och mättade bandet så att det komprimerade lite.)

33
Studio, produktion och övrigt / SV: spela in hemma (live)...
« skrivet: 29.06.2010, 17:06:25 »
Hej!

Jag har gjort en hel del liknande inspelningar hemma, fast då med en mikrofon (röde nt1000). Det funkade bra, dock med några begränsningar i mixningen.

(Det kanske räcker med en!?)

Du kan lyssna på resultatet här http://www.myspace.com/danostlund

34
Studio, produktion och övrigt / SV: En gipsskiva för mycket?
« skrivet: 23.06.2010, 18:43:12 »
Lee har rätt ang. gipsningen.

Jag tror inte bredden på luftspalten är så viktigt, 5 cm ska nog räcka gott. Det viktigaste är att ljudet tvingas "byta form" från vibrationer till lufttryck.

Sen är det ju grymt viktigt att det blir snortätt. Varje liten glipa/håla kan påverka ljudreduktionen avsevärt. Sen för att slippa överhörning på basfrekvenserna så hänger det nog mycket på hur bra ditt flytande golv funkar.

35
Jag tycker också att Vintage Warmer gör ett bra jobb.

Ska nog själv ta och testa feroxen.

Sidor: 1 2 3 4 5 6