Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Hellback

Sidor: 1 2
1
Studio, produktion och övrigt / SV: Pro Tools LE 8.03
« skrivet: 05.06.2010, 15:13:22 »
Jag använder Mbox mini och den funkar utmärkt med alle de DAW jag använder. Pro Tools (såklart), Digital performer och Logic.

Det går däremot inte att köra ProTools med ngt annat än deras ljudkort.

2
Studio, produktion och övrigt / SV: Mikrofon för Skrik/Growl
« skrivet: 08.10.2009, 14:08:35 »
Om man bara ska äga en enda mic så är det en sm57 man ska ha. Den är användbar på - allt. Det enda som den inte kan är att på ett vettigt sätt micka ut en gospelkör. Men det ska du väl inte i brådrasket vad det verkar?  :lol:

3
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 26.09.2009, 02:42:18 »
Storhandlat idag.

24" IMac med 4 GB Ram
Rode sångmic
Mickstativ.

Glädjen är stor men jag har lite ägren över alla pengar jag fräst iväg.


4
Studio, produktion och övrigt / SV: Progressive / Artrock-tråden
« skrivet: 19.09.2009, 05:08:03 »
Vilka ska gå och se Yes förresten nu i december. Jag har biljett.  :D

Jag!

5
Studio, produktion och övrigt / SV: Progressive / Artrock-tråden
« skrivet: 18.09.2009, 17:56:08 »
Allt finns på Spotify - go for it!

Härligt. Ska kollas upp.

Psst. Vi latmaskar gillar länkar.
Jag försökte men misslyckades. Ska fixa. .... fixat men inte som jag ville men skit samma.

6
Studio, produktion och övrigt / SV: Progressive / Artrock-tråden
« skrivet: 18.09.2009, 13:08:06 »
Ahh en progtråd! Glädje!

Rekommenderar
It Bites - Once around the world. Poppigt men bara bäst. Old man and the angel är... prog.


Rush - Snakes and arrows. Det bästa bandet gjort sedan Power Windows och en av de topp fem bästa plattor de gjort.


Yes - Going for the one är i min bok deras bästa  platta men hårfint mot Close to the edge eller Fragile.


Nytt?
Brighteye Brison är ett riktigt bra svenskt progband.


Måste slänga in Mew också. Deras ...and the Glass Handed Kites är en av 2005 års ojämförligt bästa plattor.


Elbow! Seldom seen kid är förra årets absolut bästa platta.


Allt finns på Spotify - go for it!




7
Studio, produktion och övrigt / SV: Effekt som spelar baklänges
« skrivet: 16.09.2009, 00:15:46 »
Kompromiss.
Vänd sångspåret baklänges och spela in ett reverb på baklängesspåret. Vänd sen på alltihop.
Tror att du kanske kommer nära effekten du är ute efter.

8
Studio, produktion och övrigt / SV: M/S mikrofonteknik
« skrivet: 09.09.2009, 21:32:49 »
Går alldeles utmärkt att köra två njure som L/R, tycker det är att föredra framför en åtta eftersom det blir lättare att balansera ljudbilden.

9
Studio, produktion och övrigt / SV: Artister vi inte kan med
« skrivet: 04.09.2009, 02:34:19 »
Clapton är snarare underskattad..  Har aldrig begripit varför han ägnar sig åt töntiga popsånger
istället för det han är så väldigt bra på..  Bluesgitarr, nämligen.  Men visst har han tjusiga kostymer  :)

Helt rätt! Shut uo and play yer guitar, liksom.

10
Medlemmar / SV: Hogge säger hej!
« skrivet: 02.09.2009, 01:24:28 »
Kul med en till som kommer tillbaka. Och jag har en UX1. Men just köpt ProTools också så nu sitter jag med en grunka över liksom...

11
Studio, produktion och övrigt / SV: Artister vi inte kan med
« skrivet: 02.09.2009, 01:20:31 »
Om man skalar bort allt utanpåverk. Alla snygga arr, alla coola ljud och allt som vi som sitter och meckar i våra studior försöker hyfsa fram finns en kärna kvar. En del lyckas förmedla den känslan så att vi berörs på olika sätt.

Det intressanta i den här tråden är att det är rätt många rikktigt stora artister som får stryk. Dylan till exempel. Har personligen svårt för hans sång, men låtarna är fantastiska. All along the watchtower med Hendix är ett stycke musikhistoria. Sätt hans musik mot - Kelly Clarkson, för att hugga någon ur mainstreamhögen, kommer man om 40 år nynna på hennes alster? Knappast.

Men det är som det ska vara. Clarkson vare sig berör eller upprör hon finns till ungefär som Hushållsost och har ungefär samma funktion, konsistens och hållbarhet. Dylan? Weell, efter mer än 40 år är han fortfarande med i gamet och är väl mer som en Roquefort, stinkande men fenomenal tillsammans med ett glas Portvin. 

Wow metaformekka!  :D

12
Studio, produktion och övrigt / SV: Artister vi inte kan med
« skrivet: 29.08.2009, 03:40:50 »
Kom på att mitt värsta hatobjekt genom tiderna är Yellowjackets.
Fusion är musik för ackisfolk utan sinne för inlevelse och utlevelse.
Dom som tillhör jazzpolisen och står längst bak på alla Fascingkonserter och säger att "det där hade Chick Corea gjort bättre".
Det är kvantiserad hissmusik.

13
Studio, produktion och övrigt / Inlärningskurvan
« skrivet: 28.08.2009, 02:09:06 »
Jo alltså.
Inlårningskurvan på PT8 är - brant.
Har suttit med en några timmar nu och damn. Jag var igång på nolltid med Logic och med Sonar, men det här kräver lite fokus.

Men det är bara kul.

Återkommer med frågor vad det lider.

14
Studio, produktion och övrigt / SV: Artister vi inte kan med
« skrivet: 27.08.2009, 21:03:31 »
Följande har vare sig funktion eller existensberättigande.

Alf Robertsson - Det blir inte sämre. Hans låtar är bedrövligt fantasilösa och texterna är göteborgspekoraler på infantil nivå .
Status Quo - boogien dog med Charlie Norman och fyller ingen funktion.
Robert Wells - som ovan. Att göra boogie-woogie med symfoniorkester hjälper inte - tvärt om.

Och till sist.

Thomas G-son - en personlig förolämpning mot alla låtskrivare i hela världen. "Vindar som vänder!" :angry:

15
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 25.08.2009, 17:18:38 »
M-Box mini och ProTools. Beställt idag!  :D

16
Demolåtar / SV: Your Games
« skrivet: 24.08.2009, 14:21:24 »
Tja inte så illa. Lite underligt arrangemang. Harmonierna är bitvis atonala och skumma. Tex gitarren där vid 2.20.
Det är något med arret som stör mig. Det är inte hårt och inte mjukt utan mer obestämt. Jag gillar inte kortrasten mellan de så dominerande gitarrfigurerna och syntljuden som är så mjuka.
Trummorna låter som ez utan något gjort jag gillar inte alls trumljudet till den här musiken. Det borde antingen vara fläskigare eller mycket mjukare. Rumsljuden gör att de sticker ut från resten av produktionen på ett sätt som inte känns bra. Inledningen kändes också lång.

Låten då. Tja inte så illa, inget som får mig att jubla men en helt okej popdänga. Sammafattnigsvis så känns produktionen lite tafatt och arrangemanget tveksamt. VAr är ditt eget uttryck?
Jobba vidare med arrangemanget tycker jag  :)

Tack.
Det finns mycket kvar att göra här och jag letar efter mitt uttryck och känner att det börjar närma sig med den här låten.
Men det behöver bli mer attack. Sen är väl en del av poängen att gå mellan det luftigt syntiga till gitarrerna. Men jag tror att det behöver kortas av och tightas till över lag. Så som du säger - jobba vidare med arren!


17
Ursprungsfrågan var hur stort är utbudet.
Svaret är - stort.
Men allt finns inte så man får ju komplettera med eget ägande där det sknas.
Jag tycker Spotify funkar bra.
Jag slipper ta upp hyllspace och HD space med stuff jag bara lyssnar på ibland men ändå vill ha tillgång till.
Sen samlar jag på det som är viktigt för mig.

18
Demolåtar / SV: Your Games
« skrivet: 24.08.2009, 00:44:11 »
Tack för alla snälla ord.
Kul att ni gillar min sång. Det värmer - har jättedåligt självförtroende på sången så - tack!
Ang. Teleljudet så är det bara två Plexi 100 i AmpFarm med alla rattarna rakt upp och sen ett svagt chorus på ena för att få stereobredd. Inget mer.
Ska jobba mer med basen nu. Den är så massivt distad att jag mäste hitta ett annat sätt att spela för att det ska bli mer dynamiskt.
Jo en limiter behövs definitivt!

Jag begriper inte hur man laddar upp i mediaspelaren. Gaah jobbar på det... Försöker med länk tills jag fattar.

http://profile.myspace.com/Modules/Applications/Pages/Canvas.aspx?appId=103344



19
Färdiga produktioner / SV: ydderF - Love Me Leave Me
« skrivet: 22.08.2009, 01:28:26 »
Inte meningen att "hoppa på dig", kollade bara på din demokvota, den var rätt låg, men ser att du skrivit om andras låtar också :) Var bara lite rädd för att vi skulle få ännu en Emeser på forumet ;)

Noterar att min demokvota är låg.
Jag har kommenterat flera men bara lagt upp en låt?
Hur funkar det? :unsure:

20
Studio, produktion och övrigt / SV: Studiomonitorer aktiva
« skrivet: 22.08.2009, 01:17:33 »
Nja, som jag förstår det handlar det mer om vad du vänjer dig vid att lyssna på, som nån sa.

Ja självklart gör det det.
Men du kommer ha färre referensvändor till bilen med neutralare lyssning.
Allt påverkar och det finns framgångsrika tekniker och producenter som enbart mixar med AKG hörlurar.
Men icke desto mindre - målet är att ha en så korrekt återgivning av det som du spelar in som möjligt.
HiFi högtalare funkar så där eftersom de är byggda för att "låta bra" hemma och det gör att de ofta haren inbyggd loudness funktion med krispigare diskant och  mer bas för att Svenssons barn ska digga Amy Diamond på dem. De har ofta distortion (med flit) i delningen mellan mellanregister och diskant just i de frekvenser som sång , virvel, gitarr jobbar. Det vill vi inte ha när vi mixar.

Det har inte studiomonitorer på samma sätt och därför kan tex NS-10orna låta hårda och jobbiga, men en bra NS-10 mix låter bra överallt när man lärt sig använda dem.

Så åter igen. Satsa på monitorerna! Det har du igen i det långa loppet.
Så där nu har jag sålt in monitorer till mig själv för 13000 bananer....  <_<


21
Färdiga produktioner / SV: ydderF - Lost In Blue
« skrivet: 22.08.2009, 00:38:04 »
Igen - jättebra.
Du vet vad du gör och du kan lira! Du får performances hela tiden och det är ju det man vill ha.
Här har du varit snällare med kompressorn också  ;)
När kommer washboardet?  :)

22
Färdiga produktioner / SV: ydderF - Into The Light
« skrivet: 22.08.2009, 00:33:24 »
Hård kompressor som sagt!  ;)
Men du har hantverket och har en bra röst.
Skulle nog försöka hitta någon liten hook att lägga dit. En kör?
Jättegillar gitarr/synth dubben den är faktiskt lysande!

Keep up the good work.

Skönt at det finns mer än dödsmetall och fiolhober i Norge.  :lol:

23
Färdiga produktioner / SV: ydderF - Love Me Leave Me
« skrivet: 22.08.2009, 00:24:19 »
Trevligt!
Tycker att du har en hel del intressanta körer i bakgrunden som jag skulle velat höra mer av.
Gillar refrängen och reverbgitarren.

24
Achtung Baby är med där.
Men jag skulle tro att den platta som gått mest är Genesis - Trick of the tail.
På senare tid går det inte en dag utan att jag lyssnar på Mew, Elbow eller Muse.

25
Jag tycker det här är bra och intressant att lyssna på.
Bra jobbat med arrangemangen!

En sak dock.
Jag tror att du skulle tjäna på att låta sångaren komma tillbaks och köra låten en gång till innan publicering.
Det låter inte som den sitter riktigt hos honom. Den känns inte naturlig i leveransen utan mer som en som sjunger en låt han nyss lärt sig.
Han har helt rätt röst till låten och det här är bra. Men en gång till och du har något som du inte kommer ha förbehåll när du lyssnar på om ett år.
Sen (språkpolis) vineyards uttalas inte (fonetiskt) wajnjard utan vin-jard. Kort v. och eftersom sången är så naken så blir det så tydligt.

Mixmässigt skulle jag backa reverbet lite och rulla av lite lågbas. Det påverkar inte djupet i rösten men gör den lite tydligare.


26
Jättesnygg mix.
Gillar att den är mjuk och fokuserar på sången.
Det är så mycket hooks i den att det räcker så.
Bra!

27
Demolåtar / SV: Första mixen i Logic Pro 9
« skrivet: 21.08.2009, 19:52:27 »
Hjälp!
Det är ju inte samma band!
Den första mixen är ett garageband från Bredäng och det andra låter Orange county!

Kalasbra jobbat!

Hur har du gjort för att jobba med rummet för att få den skillnaden.
Jag förstår att det varit m.y.c.k.e.t redigering innan du landat detta.
Hur lång tid tog du på dig?

28
Demolåtar / SV: Alatar - Drömsk Dans
« skrivet: 21.08.2009, 19:42:04 »
Vackert tycker jag.
Håller med om att det känns igen. Men jag tror bara att man känner sig hemma i den lite "folkiga" melodin.
Positivt! Lite onyanserat i spelet ibland kanske - skulle velat ha lite mer energi och dynamik i anslaget ibland.
Men jättebra!

29
Demolåtar / Your Games
« skrivet: 21.08.2009, 19:35:40 »
Min första halvfärdiga demo.
Först alla vanliga disclaimers.
Jag har inte skrivit färdigt texten utan den är bara "off the cuff" in i mic för att etablera melodi.
Sen är jag inte någon sångare av rang utan ska outsourca det till någon som - kan.  <_<

Men i alla fall.

http://www.mediafire.com/file/zttgmuojzyw/Yr Games Version 3 .mp3

Jag har spelat in allt hemma med följande utrustning.

Sonar 8
UX1 Ljudkort. och Amp Farm.
Vanliga Hi-Fi Audio Pro högtalar (Jo jag ska köpa monitorer nu.)
200 spänns skitmic från teknikmagasinet. (Jag ska inte sjunga som sagt!)
EzDrummer.
En Telecaster och en Samickbas.
Reason finns med och gör syntljuden och looparna.
Övriga pluggar finns med i Sonar. Lite komp etc.

Uppskattar feedback på arr, hur det låter i dina öron, om jag är helt ute och cyklar eller om jag är nästa rockidol.  B)


---------

Go for the eyes BoH!

30
Studio, produktion och övrigt / SV: Studiomonitorer aktiva
« skrivet: 21.08.2009, 19:19:01 »
Var och kollade monitorer idag.
Lyssnade på några olika och inser att det är - som vanligt - mycket pengar som ska ut.
Så frågan är vad man är ute efter.
Ska man ha hållbar referens hemma men göra mixningar någon annanstans eller räknar man med att kunna göra mix hemma till hållbar kvalitet?
Lyssnade på Alesis, KRK, Genelec och M-Audio.
Startade med en nivå på 4000 och slutade på 14000.  :rolleyes:
Det är såklart stor skillnad.
Men jag skulle nog säga att det är definitivt värt att spara lite till och köpa monitorer som verkligen håller i långa loppet istället för att köpa första bästa.
Personligen har jag aldrig gillat Genelec - de är för snälla i mellanregistret och (jag tycker) att mixarna ofta blir skrikiga som resultat.
(Är gammal analogslav som ärr uppväxt på Auratones, NS-10or och Tannoy.)
Av de jag lyssnade på idag fastnade jag för DSM men så vill de springa iväg till fjorton lappar. Vilket är tio fler lappar än jag tycker att jag kan spendera.
Gillade KRK också - inte lika snäll bas som Alesis.

Ingen hjälp här misstänker jag. Men ett råd i alla fall. OM det är någonstans du ska ut med en större hög med stålars är det på lyssningen.
Och du får vad du betalar för.

31
Studio, produktion och övrigt / SV: Propellerheads Record...
« skrivet: 19.08.2009, 20:30:51 »
Har testat record ett tag nu och är väl så där impad.
Jag är ju gammal analogtekniker och tänkte att jag skulle känna mig hemma i Recordvärlden.
Och visst mixer delen är bra men att inte kunna använda vst-pluggar gör att det faller tycker jag. Det finns refills, visst, men det är svårt att se att man ska sluta använda alla de pluggar och grunkor som thirdpartyutvecklare meckar fram.

Visst är det brilliant att använda Record och Reason integrerat blir det oslagbart som låtskrivarskissblock.
Men sen kommer jag nog jobba färdigt produktionen någon annanstans. Ungefär som nu.

32
Studio, produktion och övrigt / SV: Covers
« skrivet: 19.08.2009, 14:53:28 »
Det enklaste svaret i dag är väl Pirate Bay.

Då vet du inte hur PB funkar :)

Mjä det är väl nått elektriskt? :unsure:

33
Studio, produktion och övrigt / SV: Covers
« skrivet: 19.08.2009, 03:14:49 »
Generellt gäller (vill jag minnas) att du är fri att arrangera om andras låtar och spela in dem och distribuera så länge du anmäler till Ncb/STIM att du gör det.
Sen måste du så klart ange vem som skrivit låten från början när du lägger ut den för offentligheten. Du kan ju ha arrat en låt så mycket att det egentligen inte finns ngt kvar av ursprunget mer än något riffstycke kanske och det är helt ok du kan tom lyckas få stimma ditt arr (men det är svårt och du måste kunna visa med noter hur du gjort). Summasumarum. Du kan göra i princip vad du vill - bara du anger vem som skrev låten först.

Men det här med rättigheter är svårt. Vem äger en låt?

Det enklaste svaret i dag är väl Pirate Bay.

34
Studio, produktion och övrigt / SV: Spela in el gitarr
« skrivet: 16.08.2009, 21:12:38 »
Kritisk till Re-amp.
Funkar lysande som effekt till ngt som redan är bra.
Men hur du spelar är så beroende av hur det låter.
Känslan i fingrarna svarar mot vad du hör och vad som händer i stärkaren vilket ger ditt sound.

På frågan om att dubba eller inte.
Allt beror på vad du är ute efter.
OM du vill ha ett svinfläskigt dödsmetall vrål måste du dubba minst en gång.
Kan köra maskinstereo och fasvända ena kanalen och sen köra en monodubb i mitten. Det blir fett - och tight.

Ska man ha ett punkigare sound är det bättre att tänka två gitarrister som kör lite olika saker.
Sen är det bara öronen som avgör. Behöver soundet lite mer diskant?
Vässa inte mer diskant. Testa att oktavdubba kompet det kan ge effekten du är ute efter.
Eller dubba ditt tjocka humbucker sound med en skränig tele.
Stone Temple Pilots har en akustisk gitarr som ger strängljud utanpå de feta gitarrerna i Plush.

Allt beror på vad det är du vill åt som sagt. Det finns inga rätt och fel.

För mickning.
Jag tycker personligen att en sm57 i konen på en 4x12 (utan rumsmik) ger det fetaste soundet.
Gör så här. Vrid på max dist och max volym utan inpluggat instrument så det brusar. Sätt på dig lurar och testa alla högtalarna. Där det brusar mest och låter minst "rumligt" finns det optimala soundet i den högtalaren. Testa det är verkligen skillnad mellan högtalarna. Blir det för bright för din smak vinkla micken 45 grader mot högtalaren.
Jo då vrid ner sen! Enda anledningen till hög slutstegsvolym är om man har rörsteg.
Annars spela med den volym du trivs med.

Det viktigaste är ändå ett performance från dig som musiker.
Tycker du att det låter bra spelar du bra och då blir soundet bra!
Men oavsett hur bra ett sound är kan det aldrig rädda ett risigt spel.
Men ett bra performance övertrumfar alltid ett dåligt sound.

Tycker jag...

35
Egentligen är Flyd Rose (typ) låsbart stall enda sättet att hindra stora omstämningar med mycket svajande. Men då får man helt andra icke önskvärda effekter som sustainförlust och borttappad ton. Förutom att det ser ut som om man har en slalomskidbindning på gitarren...

Ett par tips som faktiskt funkat för mig för att hålla en strata hjälpligt stämd med flitigt svajjande.

1. Låsbara stämskruvar (som sagts innan)
2. Äkta bensadel - inte plast! Alternativt grafit men det påverkar tonen (lite brightare). Sen kan man köra blyertspennan.
3. Löd strängarna nere vid kulan hela vägen upp där strängen tvinnas ihop. Det hindrar strängen från att glida här. Värm ordentligt och i rikligt med tenn men inte så det klumpar sig. Det hjälper massor.
4. Speltips. När du gjort ett "dyk" gör ett snabbt "motryck" åt andra hållet för att dra upp strängarna igen. Det brukar gå till sig då.
5. Kolla stallet och känn efter med fingrarna om det finns "grader" där strängarna ligger an. Om det gör det - slipa FÖRSIKTIGT av graderna med lite smärgelduk.

Men...

Kom i håg att close enough for Rock n' Roll verkligen gäller när du svajjar mycket. Det finns inte att en gitarr helt går tillbaka till 100 stämd om man leker Steve Vai. Det gör inte ens Steve Vais gitarr.

Sidor: 1 2