71
Studio, produktion och övrigt / SV: Lite funderingar runt kändisskap...
« skrivet: 14.06.2007, 14:50:34 »
På tal om Paris så tycker jag faktiskt att det här är en helt fantastisk låt.
Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
att använda EQ eller inte är ju helt subjektivt !!!Jag skulle nog rekommendera att inte använda någon eq om man vill att det ska låta eq:at.
själv är jag ju som tidigare nämnt väldigt snål ,men vill man ha ett väldigt EQ:at ljud, så tycker jag man definitivt ska använda EQ!!!!
Lite ninja får man vara om man vill komma nånstans här i livet...Står i deras faq att de inte tar någon "sales tax" förutom i några delstater, är det samma som moms/VAT? Jag har tidigare bara beställt skivor och kläder från amerikanska butiker och har då sluppit betala svensk moms på något. Kanske beror på att paketet då varit märkt med "gift" och angett att värdet på innehållet är under 20 dollar, man behöver väl inte betala tullavgift då? Iaf har jag hört att det är så och det har uppenbarligen fungerat ett antal gånger."Sales tax" är samma som moms eller VAT.
Visst fungerar det - men om det upptäcks av tullen, så handlar det om varusmuggling (med allt det kan innebära) - och om värdet är så lågt satt, så kan du gissa hur mycket ersättning du får om det kommer bort eller skadas i transporten...
UA Solo 610/110 är för dyrahttp://www.zzounds.com/item--UADSOLO610
tror jag köper en summit audio (lr EC-1)
(ab är ren stereomickning, precis som andra tekniker som xy, ortf, blumlein osv...)Sant, dock har jag en vanföreställning där stereomickning alltid innebär att man ämnar att panorera de två mickarna så som de stod när man spelade in... jaja.
Nu kan man verkligen dra en klassiker: kvalitet eller kvantitet?Både ren stereomickning och ab, men det skulle vara skönt att kunna ha två bra preamps istället för en, så att jag som sagt slipper situationen där jag måste välja vilken av mikrofonerna som ska köras genom behringern eller ljudkortets inbyggda som inte håller världsklass direkt (emu 1820).
Det är i princip det som det är fråga om.
610 är en bra preamp, särskilt till sång, men den kommer inte vara rätt på exakt allt du ska spela in (vilken preamp är det?).
Är det ren stereomickning med två likadana mikrofoner du ska ägna dig åt, eller bara micka en källa med två mickar?
Om det inte är ren stereomickning där du ska producera en enhetlig stereobild så behöver du inte ha en stereopreamp eller två exakt likadana preamps.
Det enda billigare i stereoväg ja kommer att tänka på är toft AFC-2, jag vet inte hur den är dock.
I allmänhet så är det ju (tyvärr?) så att ju mindre det kostar, desto mindre får man.Jo, det är klart att 5000 är relativt lite men samtidigt har jag inga planer på att spela in en symfoniorkester med en enda mikrofon heller, utan snarare uppmickade gitarrer/gitarrförstärkare, sång, enskilda trummor, rap etc, sånt som bara kräver en eller två mickar. Jag har funderat lite på att lägga på ett par tusen och köpa någon av UAs Solo-modeller, 610 eller den andra vad den nu heter som inte är rörbestyckad, men föredrar nog att ha möjligheten att använda två mikrofoner på samma ljudkälla utan att behöva prioritera den enas ljud framför den andras... Behringern kommer jag såklart ha kvar (inget att sälja direkt) om den kan behövas nån gång.
En preamp för 6000 med 8 kanaler har ju ett kanalpris långt under tusenlappen.
Jag har tyvärr aldrig prövat varken aphex eller line audio, men om jag vore du så kanske jag skulle behålla behringern (till trummor) och sen köpa en bättre preamp (en kanal alltså, utan kompressor eller eq) som jag använder till dem mest kritiska och framträdande sakerna.
Allting är ju "bra", men det beror på vad man jämför med. Vill du ha EN skitbra kanal kommer det vara svårt att hitta för 5 lax också.
Jag skulle råda dig att kolla beggat...
/pessimisten
Att producera andra band som är väldigt öppna för idéer gillar jag. Låtarna får gärna vara halvfärdiga skal när man går in i studion så att man får hjälpas åt att fylla dom tillsammans med bandet. Arra och krydda låtarna liksom. Gillar verkligen rollen som regissör i inspelningsfasen.Samma här. Min favoritgrej är att jobba med en ensam låtskrivare/sångare som har riktigt starka låtar baserade på sång och gitarr, som vi sen bygger upp intressanta låtar omkring och spelar in. Det som annars hade blivit ännu en tråkig singer/songwriter förvandlas till något helt annat. Producentrollen är det jag finner roligast alltså!