Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - henrikland

Sidor: 1 2 3
1
Hej!

Har nyligen börjat använda ReCycle för att klippa upp ljudfiler och importera rex-filerna i Logics EXS24, men har stött på ett irriterande problem. Jag importerar med hjälp av ReCycle Convert > Slice Loop and make new instrument, och får upp varje slice på klaviaturen, men problemet är att alla slices har samma slutpunkt, så om jag trycker ner C1 så spelas den första slicen och sen ända till slutet av ljudfilen, och det vill jag ju inte, jag vill att slicen ska spelas tills nästa slice ska börja. Jag kan ju sitta och manuellt ändra alla slutpunkter i samplern, men det känns som att det borde finnas en enklare lösning.
Någon som vet? Kör Logic Studio 8 och ReCycle 2.1.2.

Edit: Det löste sig. Jag valde Extract MIDI Region and make new instrument istället och då blev det rätt!

2
Om du kör Leopard så kan du göra som jag och använda dig av Spaces-funktionen eller vad den nu heter, där man kan växla mellan flera skärmbilder med ett knapptryck. Brukar ha arrangefönstret på en skärm och sen klickar jag bara Ctrl+piltangent så kommer jag till mixern. Definitivt billigast iaf.

3
Jag håller med Emulator här (dock tror jag att det finns människor som uppskattar otajt musik), självklart är det inte så att musik med temposvängningar är mer eller mindre värd än snortajt musik rent generellt, men på olofd lät det som att man är inkompetent som ljudtekniker om man inte "klipper upp spåret, kvantiserar och tajtar till". Om man tvingas jobba på det sättet så måste man ha att göra med riktigt kassa musiker och då undrar jag vad det är för professionell nivå det handlar om egentligen.

Någon som har koll på när man började spela in till klick förresten? Multitracking har ju funnits länge men det finns ändå många inspelningar från 60-70-talet där man byter tempo ungefär fyra gånger per taktslag, trots att de säkerligen hade möjlighet att spela in allting till klick.

4
När man spelar in trummor idag inom pop/rocken så går man alltid in efteråt och klipper upp spåret, kvantiserar och
tajtar till. Ingen vill väl ha ett otajt spår..
Dom som förespråkar att det "kan vara lite otajt" och att "Svänget försvinner om allt ligger på slaget"
är kassa ljudtekniker som inte jobbar på proffisionell nivå.
Är du allvarlig? Menar du att en ljudteknikers främsta uppgift är att korrigera det som naturligt framförs av människor så att det passar in i ett rutnät som vi själva konstruerat? Är det inte så att musik består av (oftast) en grupp människor som trakterar instrument för att tillsammans skapa något njutbart? Rent vetenskapligt så handlar det om att få luften att vibrera på ett sätt som väcker känslor och minnen hos lyssnaren, och jag anser att om man prioriterar det perfekta framför det spontana så har man helt missat det vackra med vad musik faktiskt är.

5
Studio, produktion och övrigt / SV: Midicontroller i rackformat?
« skrivet: 07.05.2009, 15:10:10 »
Ja vad dum jag är... tog några koppar sprit för mycket till frukosten.

6
Studio, produktion och övrigt / SV: Midicontroller i rackformat?
« skrivet: 07.05.2009, 13:43:25 »
Låter det inte väldigt oergonomiskt?

7
Jag har varit med om en mick som föll från 3 meters höjd ner på ett hårt trägolv för att jag hade varit lite slarvig med kabeldragningen och drog lite för hårt... den höll! Tror det var nån AKG-historia...
Och min gamla studio projects B1 ser mer ut som en bucklig banan än en mick nuförtiden, funkar prima.

8
Sen är det ju inte riktigt så enkelt att man bara kan välja om man vill köra live eller inte. Att spela in allting live kräver ju att man har tillgång till rejält mycket mer utrustning, och en studiolokal som överhuvudtaget tillåter en att göra det rent praktiskt. Men om jag hade en stor studio med stort mixerbord, obegränsat med mikrofoner och kablage, och flera isolerade inspelningsrum så hade jag spelat in så mycket som möjligt live!

9
Systeminställningar>Ljud>Ljud ut, och kolla om balansreglaget står i mitten på den enhet du spelar upp ljud från Logic ur.

10
Kör direkt till vinyl! Annars kommer du aldrig ur A/D-omvandlarnas smutsiga grepp.

11
Studio, produktion och övrigt / SV: Det där med "pump"
« skrivet: 26.03.2009, 21:59:48 »
Om man har en så stark kompression att det "pumpar rejält" så kommer en limiter bara fylla syftet att döda den lilla dynamik som finns kvar. Som sagt är det precis det man eftersträvar i viss musik, men jag är tveksam till om det är så i det här fallet!

12
Studio, produktion och övrigt / SV: Det där med "pump"
« skrivet: 25.03.2009, 13:48:39 »
Ett tips är att ta bort kompressorn på mastern direkt, och försök sen få upp volymen med hjälp av gammal hederlig mixning. Komprimera och filtrera spår enskilt, det behövs inte mycket för att göra skillnad, t ex 1-3 dB gain reduction på topparna på tio spår kan ge en rätt stor effekt i det stora hela.
Lyssna sedan igenom låten och stanna så fort det klipper och försök lista ut vad det är som orsakar den plötsliga volymökningen. Ett nytt spår som börjar låta, ett extra hårt slag på virveln, en sångare som tar i för mycket eller går för nära micken? Komprimera och/eller filtrera den misstänkta boven och lyssna igen och upprepa vid behov. Går det inte att lösa utan att det låter skit så kan du ta till automation och se om det fungerar.
Jag upplever det som att det här är ett problem många har i början, helt enkelt att mixarna låter för svagt, men efterhand som man blir bättre på att mixa så brukar problemet lösa sig av sig självt! Lägg gärna en spektrumanalysator på masterregeln för att se vilka frekvenser som dominerar din mix, och prova att skära i de områdena på dina "utfyllnadsspår", tex kompgitarrer eller synthmattor.
Hursomhelst så är det en dålig idé att mixa med en kompressor/limiter på mastern om man inte vet precis vad man håller på med.

13
förresten: ingen säger virvelkagge?

jag har alltid bara sagt "virvel" om virveltrumma, och "kagge" om bastrumman.


Sen kommer nån jag känner och spelar musik med, och hävdar att jag har fel. "bastrumma respektive virvelkagge" skall det tydligen heta.

nu verkar det dock som jag gjort bort mig inför hela KR. om jag kör googlefight så är det nästan 20 ggr vanligare med virveltrumma än virvelkagge.


får väl kapa av ett finger eller något.  :(
Virvelkagge går alldeles utmärkt att säga, virveltrumma är vanligare idag men förr i tiden hette det virvelkagge. Själv säger jag bara virvel, och kagge om baskaggen.

14
Studio, produktion och övrigt / SV: Trummergonomi
« skrivet: 21.02.2009, 16:56:44 »
Jag skulle flyttat golvpukan närmare, så att du har högerbenet mitt emellan virveln och golvpukan. En något vidare vinkel än 90 grader på knäna rekommenderar jag också, för att blodflödet blir bättre! Lätt att man spänner sig och får kramp i vaderna annars.

15
Jo men då är allting på sin plats. Blir bara så vansinnigt förvirrad med alla dessa blanketter med 40 olika rutor som man absolut inte får fylla i på fel sätt...
Det stämmer att vi redovisar kvartalsvis eftersom företaget är rätt nystartat och vi ville få in lite rutin i turerna kring skatter och moms, kanske vore värt att ändra till årsvis? Hursomhelst ett stort tack till Claes och Violiner för välbehövd hjälp att reda ut begreppen!

Och om jag förstått det hela rätt så får jag dra av hela kostnaden för ljudkortet när jag betalar skatt sen?

16
Det verkar vara något med omvänd skattskyldighet, alltså att jag måste betala momsen ändå eftersom säljaren inte gjort det. Momsen på inköpet lades nämligen till den utgående momsen, som om jag skulle ha sålt något... Jag tycker att det verkar skumt men vi lever ju faktiskt i Sverige så idiotiska regler förvånar mig inte...

17
Ok en uppdatering och nu behöver jag hjälp igen!

Idag skulle det här inköpet deklareras och jag var på skatteverket för att få hjälp med att fylla deras minst sagt opedagogiska blankett.
Jag hade en utgående moms på 1835 kr och en ingående på 1675 kr (ljudkortet) plus 88 kr (annan utgift), totalt 1763 kr.
I min enfald tänkte jag ju då att jag skulle bli tvungen att ge 1835 - 1763 = 72 kronor till pappa staten, men efter att ha fått hjälp med att fylla i så ska jag istället betala 1747 kronor!
Detta på grund av att den momsen som jag inte betalt för ljudkortet lades på min utgående moms, så att den hamnade på totalt 3510 kronor! Jag förklarade för kvinnan på skatteverket att jag inte tyckte att det verkade stämma, men fick hjärnsläpp och kom inte på vad som var fel förrän nu när jag kom hem.

Stämmer det att jag ska betala 1747 kronor? Då betalar jag ju hela momsen för ljudkortet, och jag trodde att halva poängen med att starta eget var att man inte behöver betala moms? Jag är minst sagt förvirrad och det vore kul om någon kunde upplysa mig så slipper jag gå till skatteverket imorgon igen...

18
Airwindows har en hel del roliga gratispluggar, och de andra som kostar är väldigt billiga! Låt er inte skrämmas av de icke-existerande interfacen, alla jag provat låter väldigt bra!
Endast Audio Unit-format dock...

Tritone Digital har också två fina gratispluggar. Den ena är en bantad version av Colortone Pro, av en händelse heter den Colortone Free. Den använder sig av impulsfiler för att efterlikna klassiska sound, till exempel kan man få det att låta som att mixen gått genom ett SSL-bord eller en LA2A.
Den andra heter Phasetone och är väldigt användbar för att rätta till fasskillnader! Frekvensberoende fasvridning kan man väl kalla det, vilket är mer exakt än att bara fasvända ett spår eller förflytta det i tid.

19
Studio, produktion och övrigt / SV: Grundläggande mixning!
« skrivet: 30.01.2009, 14:23:20 »
Jag brukar göra så att jag drar ner alla reglar i botten och sen drar jag upp dem i den ordning de ska sitta i mixen, oftast leadsång först tills den känns behaglig, sen andra leadgrejer, sen komp, sen bas, sen trummor osv. Gör så mycket som möjligt med enbart reglar och panorering och använd sen eq och kompression där det behövs, och krydda med reverb, delay och annat gott. Det varierar såklart väldigt mycket beroende på vad det är för låt, men det sämsta sättet man kan börja på (som de flesta verkar göra i början) är att sätta sig och eq:a baskaggen det första man gör. Det leder ingenstans!

20
Studio, produktion och övrigt / SV: Nivåer i bord och ljudkort.
« skrivet: 30.01.2009, 14:19:49 »
Jag har för mig (och har även testat själv med de bord jag haft) att den analoga nollan är ca 6 dB under den digitala? Någon som vet mer kanske kan säga om detta har någon sanning i sig?
Om jag minns rätt så motsvarar 0 dbfs (alltså den digitala nollan) +18 dbu, eller om det var dbv. Håller aldrig reda på de där, men jag är rätt säker på att det är mer än 6 db!

21
Spelade in sologitarrer till ett projekt idag, har en Macbook Pro (2,4 GHz C2D, 2 GB RAM) och ett Fireface 400 till det. Projektet i fråga ligger på cirkus 25 kanaler så här långt och jag skulle lägga två nya samtidigt, via extern preamp till line in.
Jag trycker på rec, gitarristen plonkar på, allt är frid och fröjd. Sen börjar gitarristen spela lite hårdare varpå jag får felmeddelandet om system overload/disk too slow. Beklagar problemet för gitarristen, säger att det aldrig hänt förut och kör om. Samma sak igen, jag startar om datorn och provar att höja latency. Samma sak. Testar att låta det stå och spela in ingenting i nån minut, och allt fungerar prima. Testar med gitarr igen, och visst fan packar datorn ihop igen så fort det blir lite högre volym på inspelningen. Jag blir allvarligt störd och säger på skämt att datorn inte klarar så hög volym och säger åt gitarristen att spela löst och gradvis hårdare, och vid en viss nivå stannar inspelningen återigen med samma felmeddelande. Provar att sänka mastern på gitarrstärkaren, och plötsligt går det bra att spela in! :blink:
Gitarristen blir nöjd men jag, som vet att det här inte är logiskt nånstans, blir bara ännu mer brydd.

Vad fan är det som pågår? En ljudström blir väl inte svårare att processa för att den är starkare i nivå? Antalet bitar per sekund ska väl för helvete vara konstant, och mängden data är lika stor oavsett om det är enbart nollor eller enbart ettor?
Jag testade allt möjligt, att stänga av nyinstallerade pluggar, höja latency, stänga av software monitoring och lite annat, ingenting hjälpte. Senare när jag gjort alla inställningar som de var tidigare så funkar det helt plötsligt, och som vanligt blir man bara ännu argare när saker helt plötsligt funkar utan att man förstår varför.

Någon som varit med om något liknande?

22
Major Tom var precis det jag letade efter! Och VibeEQ var också nice! Tack så jättemycket för tipset!

23
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 16.01.2009, 16:14:34 »

Nödlösning, måste ha en hörlursförstärkare till på måndag och det här var det enda som fanns på affären. Brusnivå som ett sågverk men vem bryr sig...

24
Studio, produktion och övrigt / SV: UAD Precision Maximizer
« skrivet: 07.11.2008, 01:57:08 »
Lägg pengarna på Roland Space Echo-emuleringen, vad den nu heter! Eko är roligare än maximering!

25
"Money ain't got no owners, only spenders".  :)

26
Har en rätt liten setup hemma nu bara, jag har fler grejer men det här är det jag använder:

Macbook Pro köpt för ca 14 000 kr
RME Fireface 400 ca 8400 kr
Fostex PM1-monitorer kostade 4000 när jag köpte dem för några år sen, och eftersom de är rätt dåliga så har jag även
Hörlurar Ultrasone Proline 2500, kostade 2500 om jag minns rätt
ART MPA Gold ca 3600 kr
Behringer ADA8000 ca 2400 kr
Nord Modular som jag fick för en tusing (värd runt 3000)
Extern hd 1000 kr
Logic 8 Studio 2400 kr (uppgradering från Logic Express 7)
Diverse mikrofoner, tamburiner, stativ och kablar till ett värde av kanske 10 000 totalt

Jag själv tycker ju att jag inte har någonting alls men det är ju värt en del när man ställer upp det såhär...

27
Studio, produktion och övrigt / SV: Bästa Produktionen
« skrivet: 23.10.2008, 02:33:19 »
Neurosis - The Eye of Every Storm
Feist - The Reminder
Pink Floyd - Wish You Were Here
Mark Knopfler - Sailing To Philadelphia
Dr Dre - 2001
MED - Push Comes to Shove
Nick Cave & The Bad Seeds - Abbatoir Blues
Curtis Mayfield - Superfly
M Ward - Post-war
Kurt Wagners soloplatta som han sålde när han spelade i stockholm sist, tror den bara heter Kurt.

Alla skitbra produktioner på sina egna sätt...

28
Studio, produktion och övrigt / SV: MICTEST !
« skrivet: 11.10.2008, 21:37:51 »
Röde NT-1 är ju en bra mick, så det var kul!
Gillade ändå treans sound bäst, i laptophögtalarna ska tilläggas, men det beror ju väldigt mycket på vilken preamp man använder också. Har man en skitpreamp modell Alto så spelar det ingen roll om det är en mick från Studiospares eller Brauner, det låter ändå skit. Men med en bra preamp får man ju ut maximal prestanda från mikrofonen också... så det skulle vara intressant att höra vad du använt för preamp!

29
Studio, produktion och övrigt / SV: MICTEST !
« skrivet: 11.10.2008, 17:49:08 »
Det här blir ju inte så mycket mer än en gissning eftersom jag bara lyssnat genom laptophögtalarna. Men nåja:

1. Röde
2. Genetics
3. Neumann

30
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 09.10.2008, 02:16:43 »
Nej det är klart att datorer och annat digitalt också kräver ett visst underhåll och kan strula, men nu tänkte jag mest på bandspelarinspelning vs hårddiskinspelning, och där tycker jag att hårddiskar är överlägsna. Billigare, mindre, lättare att göra backup osv. Kanske inte färgar ljudet i någon större grad men det får man leva med. :)

31
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 09.10.2008, 01:17:15 »

Bandspelare däremot, där tycker jag att nackdelarna uppväger fördelarna alldeles för mycket för att det ska vara värt att skaffa. Möjligtvis en halvtummare för mastertapes, och för att de är fina...

Vilka nackdelar tänker du främst på?

Hägge
Främst priset (jämför kostnaden för 60 minuter band mot 60 minuter hårddisk) och all service och kalibrering som krävs. Visst får man ett annorlunda sound men det finns ju pluggar och outboard (bla Portico-burken vad den nu heter) som fixar det nuförtiden. :)
Men det finns ju en viss charm i att inte kunna redigera hur mycket som helst och inte kunna köra 100 tagningar, begränsningar är ju kul ibland också, fast som sagt tycker jag att nackdelarna är för betydande.

32
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 08.10.2008, 20:49:31 »
men låter det BÄTTRE pga man har ett grymt stort fett dyrt mixerbord?

/Perrra
Om det låter bättre eller inte är väl en smaksak, men det är ju mycket roligare att sitta vid ett mixerbord, och man får ett helt annat arbetsflöde jämfört med att sitta med datorn plus eventuell controller. Jag ser det lite som att köpa dyra fina bilar, man kanske inte kommer fram snabbare men det ser bättre ut och känns bättre. Sen har man ju den där grottmänniska-genen som gör att man finner nåt sorts nöje i att ha fina prylar, och det är inget fel med det. Den dag jag köper ett Neve-bord för en miljanard så beror det knappast på att jag tror att det kommer låta en miljanard bättre, utan för att jag helt enkelt skulle gilla att jobba med det och för att det - för min del - finns ett värde i att ha en sån pryl!

Bandspelare däremot, där tycker jag att nackdelarna uppväger fördelarna alldeles för mycket för att det ska vara värt att skaffa. Möjligtvis en halvtummare för mastertapes, och för att de är fina...

33
Det ska nog gå bra det här.
Enklast möjliga koppling: Dra en vanlig xlr-kabel från micken till ingången på förslagsvis kanal 1 på mixern. Från Main Out-utgångarna på mixern drar du en varsin kabel till ingångarna på ljudkortet. Från ljudkortets utgångar drar du sen kablar till dina monitorer.
Tryck på knappen på mixern som heter antingen phantom power eller 48v, och dra upp level-ratten på kanal 1 till mittenläget. Prata eller peta på micken samtidigt som du drar upp gain/trim-ratten på kanal 1, tills du ser på mixerns main out-mätare att du har bra nivå.
Dra upp main out-regeln på mixern till 0.
Nu borde du få in ljud i ditt inspelningsprogram om allt står rätt till med drivrutiner och inställningar, via båda ingångarna på ljudkortet. Antagligen vill du bara ha ljudet på en kanal, förslagsvis vänster kanal (nr 1 alltså), så då går du tillbaka till mixern och vrider pan-ratten på kanal 1 längst åt vänster.

Nu går signalen från mikrofonen in i kanal 1 på mixern, till den vänstra kanalen på main out, vidare till ljudkortets ingång 1, in i ditt inspelningsprogram, och ut genom ljudkortets utgångar till dina monitorer.

Du kan även koppla tillbaka från ljudkortet till mixern och från mixern till monitorerna, men det får någon annan förklara hur det går till för jag måste sova.

Lycka till iaf!

34
Studio, produktion och övrigt / SV: Reverb
« skrivet: 08.10.2008, 00:51:21 »
Om du har tillgång till ett välljudande rum så kan det ju självklart vara en fördel att spela in rumsklangen direkt, men det är riskabelt om man inte vet exakt vad man håller på med, och dessutom är det ju långt ifrån alla som har möjlighet att spela in i sådana rum.
Enklare att köra en impulsfil från Berwaldhallen än att spela in där direkt, liksom...

35
Studio, produktion och övrigt / SV: Reverb
« skrivet: 07.10.2008, 22:31:30 »
Jag kör i princip enbart med Spacedesigner (impulsreverb som följer med Logic) och Classik Studio Reverb från IK Multimedia. Den senare är kalas!

Sidor: 1 2 3