Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - bakke

Sidor: 1 ... 6 7 8 9 10
316
Jag har köpt en ny preamp (ny för mig, men begagnad), en Vintagedesign M81. Det sitter 4 knappar på den, två av dom har jag inte riktigt förstått mig på.

-30 db har jag full koll på att det är dämpning, men var i kedjan ligger dämpningen? Ligger den direkt efter ingången eller ligger den före outputvolymen? Eller nån annanstans?

Z - Vad används den till???

De andra två är 48v och en symbol som ser ut som ett överkorsat O, jag gissar att det är fasen. Rätta mig om jag har fel!

317
Studio, produktion och övrigt / SV: Inställning av subwoofer
« skrivet: 08.01.2008, 07:32:29 »
Nu har jag testat med noise-ljuden och tonerna som finns i Stylus RMX, och tycker att jag har fått till bra ljud i den. Dvs, alla frekvenser är ungefär lika höga.

Tyvärr så har jag bara en plats där jag kan ha suben just nu (under bordet vid mixplatsen) och det verkar inte som det är den bästa platsen ljudmässigt, men det får duga tills vidare. Jag ska möblera om studion snart och flytta på min andra dator till ett annat rum och då kan jag testa att flytta runt suben.

318
Studio, produktion och övrigt / Gitarrljud
« skrivet: 08.01.2008, 07:23:36 »
Jag har försökt ratta fram ett gitarrljud som användes mycket till solon under 80-talet (väldigt vanligt i Björn Afzelius 80-talslåtar), men jag lyckas inte få rätt ljud. Tycker att jag ska kunna ställa in ett ljud som låter i närheten med min Variax och Vox Tonelabs, men än så länge så är jag inte alls nära. Jag har laddat upp ett exempel: http://www.johanbakke.com/gitarr.mp3 Exemplet är från Björn Afzelius låt "Ikaros".

Hur ställer jag in det och vilken gitarr tror ni att gitarristen använder?


319
Studio, produktion och övrigt / SV: STIM-medlemskap
« skrivet: 06.01.2008, 15:14:14 »
Fast det skyddar ju bara den produktionen tyvärr. Väl?

Vad är problemet med det?
Att någon kan spela in låten och hävda att de har komponerat.

Fast om någon skulle göra det så sitter ju du på bevis som visar att du hade tillgång till låten ett tidigare datum. Visserligen inget slutgiltigt bevis för att du är kompositören, men det går ju ändå aldrig att bevisa helt säkert eftersom man inte kan se in i någons huvud. Jag ser ingen större skillnad mellan digital tidsstämplar och metoden med rekommenderat brev förrutom att den digitala metoden eventuellt inte har prövats rättsligt någon gång. Digitala datumstämplar skulle dock vara både billigare, enklare och snabbare. Om det började användas mer flitigt så skulle även bevisvärdet bli bättre eftersom chansen då skulle vara större att den som kan visa upp den tidigaste datummärkningen av ett verk verkligen är upphovsmannen.

Är inte digitala signaturer mer osäkert än en poststämpel på ett rekommenderat brev?

Jag kan inte mycket om hur just digitala signaturer skapas, men jag vet att det finns många duktiga hackers ute i världen. Det gör så jag tror att det är lättare idag att förfalska en digital signatur än att förfalska en poststämpel på ett rekommenderat brev.

320
Studio, produktion och övrigt / SV: Inställning av subwoofer
« skrivet: 29.12.2007, 04:03:52 »
Tack för ett mycket bra svar!
Jag tror att jag har förstått hur jag ska göra, ska kolla närmare på det imorron.

321
Studio, produktion och övrigt / Inställning av subwoofer
« skrivet: 29.12.2007, 02:10:18 »
Idag fick jag hem min nya subwoofer, en Tannoy TS8, och har kopplat in den. Mitt största problem nu är att hitta vilken volym jag ska ställa den på för att det ska bli rätt volym på basen. Det finns en volymratt och en ratt som ställer frekvensen där det inbyggda delningsfiltret ska jobba, hur ska jag ställa dom för att det ska bli rätt?


322
Ska man inte köra PT så är det ju helt meningslöst att köpa en gammal 001:a.

Köp istället ett nyare externt kort så får du bättre grejer för pengarna.

Nu missuppfattade du mig, jag menade inte att jag ska köpa ett Digi 001 nu. Jag undrade bara om det fungerar lika dåligt med de nya korten från Digidesign.

323
Studio, produktion och övrigt / Cubase med Digidesigns ljudkort
« skrivet: 26.12.2007, 19:17:41 »
Är det några problem att köra Cubase med Digidesigns ljudkort?

Jag var på väg att köpa ett Digi 001 för några år sedan, men blev avrådd av en musikhandlare eftersom det inte hade bra drivers till PC och för att det inte funkade bra ihop med Cubase. Har det ändrats med Cubase eller är det lika nu?

324
Studio, produktion och övrigt / SV: Producentens upphovsrätt...
« skrivet: 22.12.2007, 15:22:14 »
Själv har jag aldrig gjort det, men för oss i Sverige (jag vet inte hur det är i Finland) går det ju alltid att rapportera in till Sami om man spelar några instrument på produktionen. Då finns det iallafall en chans att få några kronor från  radio- och tv-spelningar i de länder som har skrivit under Romkonventionen.

Skulle jag arrangera nånting som spelas in i min studio så skulle jag nog kräva att jag får en liten del av Stimersättningen, den del som rör arrangemang eller musik.

325
Studio, produktion och övrigt / SV: Mick eller preamp?
« skrivet: 19.12.2007, 18:34:21 »
så rättvis fördelning (höftskott) är typ, mic=9-10 000, preamp=8-9000, ljudkort/omvandlare=12000

detta LOVAR jag ger bättre utdelning är att köpa en mick för 15000 och preamp för 15000 men sitta kvar med sina "ruttna" omvandlare....

Och då gissar jag att ljudkortet eller omvandlaren bör vara den del som jag byter först, bättre omvandlare kan ju i bästa fall förbättra ljudet även med de mickar & preamps som jag har nu.

Ljudkortet/omvandlaren först, sedan micken och sist preampen. Tänker jag rätt?

Det kan vara en bra idé. Det beror förstås på vad du har för ljudkort och omvandlare idag...? ;)

Ja det kanske hade varit bra om jag skrev det!  :P
Jag har ett Presonus Firebox nu och använder den inbyggda omvandlaren.

326
Studio, produktion och övrigt / SV: Mick eller preamp?
« skrivet: 19.12.2007, 16:06:29 »
så rättvis fördelning (höftskott) är typ, mic=9-10 000, preamp=8-9000, ljudkort/omvandlare=12000

detta LOVAR jag ger bättre utdelning är att köpa en mick för 15000 och preamp för 15000 men sitta kvar med sina "ruttna" omvandlare....

Och då gissar jag att ljudkortet eller omvandlaren bör vara den del som jag byter först, bättre omvandlare kan ju i bästa fall förbättra ljudet även med de mickar & preamps som jag har nu.

Ljudkortet/omvandlaren först, sedan micken och sist preampen. Tänker jag rätt?

327
Studio, produktion och övrigt / Mick eller preamp?
« skrivet: 19.12.2007, 11:26:48 »
Bara en tanke, nu har jag en Studio Projects VTB-1 och några billigare mickar (1000 - 2000 kronors). Om jag skulle satsa 10 - 15 k på att investera i en bra mick och lika mycket i en bra preamp, vilken skulle vara bäst att börja med?


328
Om kontrollrummet.com / SV: Medlemmar i södra Finland?
« skrivet: 07.12.2007, 14:02:21 »
Finns det inte många som bor där så ska det väl inte vara så svårt att ordna så några av oss svenskar kommer till södra Finland och kör en IRL?

Min finska geografi är inte den bästa, men jag räknar då Helsingfors till södra Finland och en resa dit kostar inte många kronor.

329
Det har hänt lite sedan sist jag skrev, jag fick hjälp från oväntat håll när jag skulle göra sista kollen igår. Jag åkte ner och skulle bara prata med PA-teknikern om att jag ville låna en utgång från hans mixer, när jag kom så fick jag veta att han redan hade planerat att spela in hela konserten. Vi båda tyckte att det var onödigt att jag skulle behöva rigga upp utrustning när han också skulle spela in, så nu får han sköta inspelningen. Då han har betydligt mer erfarenhet av inspelningar än vad jag har så litar jag på att han fixar bra ljud på inspelningen, sedan får jag det på en DVD och bara mixar det!

Men tack iallafall för alla tips, dom kommer säkert till användning snart. Det blir troligtvis fler inspelningar med samma kör.


330
Tack för hjälpen!

Nu har jag tittat på lokalen och fått veta lite mer om konserten som ska spelas in. Kören ska stå framför bandet, så det blir nog svårt att micka upp dom var för sig. Å andra sidan så är det ju sån musik som brukar vara ganska bra mixad redan i den "akustiska versioner" så det ska nog inte vara några problem.

Jag tror jag kör spår 2, det känns mest troligt att det blir bra. Jag har fått tag på en ADK A51 nu också, tror att jag kör den istället för Generismicken. Eventuellt så line:ar jag en signal från bandets PA in i Zoom H4:an. PA't ska bara användas till några solister och talare och förhoppningsvis så låter dom bra även utan den inspelningen, men om det inte blir bra så vill jag ha en livlina.

331
Studio, produktion och övrigt / SV: DN om piratkopiering
« skrivet: 30.11.2007, 12:55:32 »
Varför är det en självklarhet att du inte kroppsvisiteras när du går ut från affären, jobbet eller hemmet ( du får ju inte bära kniv offentligt )?

Det är inte en självklarhet med ett fritt internet. Man kan naturligtvis försöka att stoppa den illegala fildelningen med diverse metoder. Allt dömt att misslyckas. Frihetsälskande människor kommer att finna vägar att kringå bevakningen ändå.

Som jag ser det så finns det ett par vägar att gå.

1. Sätt på skygglapparna o kör på som nu och vägra att koncentrera sej på vad som möjligen kan inbringa inkomster istället för de ( eventuella ) man hade på musikförsäljning till privatpersoner. Jaga Jaga jaga Jaga jaga Jaga jaga Jaga jaga Jaga jaga Jaga jaga Jaga jaga jaga fildelare mellan drinkarna och yachtfesterna.

2. Släpp taget och istället se till att de som skaffar sej internet access får betala en allmän mediaaccessavgift. Hur man delar upp pengen går nog att lösa och är en lägre rengordnad fråga. Finns det hjärterum......

3. Släpp taget. Tjäna pengar på andra sätt inom industrin ( reklam osv )

/ Mikke

Det finns ett till alternativ:
4. Gör lika som man gör i verkligheten (IRL, som det kallas på IT-språk). Låt det vara olagligt att ladda hem musik, spel, program och film utan upphovsrättsinnehavarens tillstånd, men bevaka inte för den sakens skull alla användare mer än vad man gör idag.

Men det alternativet kanske var vad du menade med din tredje punkt, bara andra ord...

332
Studio, produktion och övrigt / Inspelning av kör och storband
« skrivet: 30.11.2007, 01:22:08 »
Jag fick en förfrågan idag om jag kan spela in en konsert med en manskör och ett storband, tyvärr har jag inte så många mickar som jag tror kan funka till en sån inspelning men ni kanske har några idéer om hur jag kan fixa det på bästa sätt. Det enda ljudkort jag har och som jag kan använda till den här inspelningen är ett Presonus Firebox, så det är max 4 kanaler som jag kan spela in. Jag har tillgång till en Zoom H4 också och i värsta fall kan jag spela in på både laptopen och den samtidigt och synca ihop inspelningarna i Cubase, men jag vill helst klara mig på 4 kanaler.

Lokalen är en gammal kyrka och efter vad jag har hört så ska det vara bra akustik där.
De mickar jag har är en Röde NT-1, en Generis GC-1, en SM57'a, en MD421'a och två Behringer C-2 (ett stereopar).

Hur löser jag det här bäst, med de prylar som jag har?

333
Studio, produktion och övrigt / SV: DN om piratkopiering
« skrivet: 28.11.2007, 19:33:00 »
Vad hände med åtalet mot Piratbay?

Det blev så stort så åklagaren har begärt förlängning några gånger. Jag undrar om det beror på att det verkligen blev stort eller att han gör allt för att hitta nåt att åtala dom för.  :lol:

Det senaste är att åtalet ska väckas senast den 31 januari 2008:
http://www.idg.se/2.1085/1.129675



334
Studio, produktion och övrigt / SV: DN om piratkopiering
« skrivet: 28.11.2007, 13:02:49 »
är det någon på detta forum som skulle se det som ett misslyckande om man hittade sin musik på varenda dc hub?? :unsure:


Jag skulle inte se det som ett misslyckande om mina låtar fanns på varenda DC-hubb, men ett litet problem idag är ju att demo- och förhandsversioner ibland kan spridas trots att upphovsmannen aldrig ville att dom skulle spridas offentligt. Det har ju märkts på några låtar vid de senaste melodifestivaluttagningarna, (kanske inte i år, men tidigare år) någon har fått en demoversion av låten och lagt upp den på The Pirate Bay, sedan har alla kunnat ladda hem den trots att upphovsmannen aldrig ville det. Som tur är så förstår SVT det här och har än så länge inte diskat något bidrag av den här anledningen.

Det går ju inte alls att stoppa spridningen på samma sätt som man kunde tidigare, på gott och ont.

335
Studio, produktion och övrigt / SV: Adat Lightpipe
« skrivet: 23.11.2007, 12:34:47 »
Nu ska jag inte räkna med problem före jag har köpt prylarna, men jag frågar ändå. Motu 8Pre har ingen wordclock eller adatsynkport. Är enda alternativet då att satsa på nåt annat ljudkort?


336
Studio, produktion och övrigt / Adat Lightpipe
« skrivet: 23.11.2007, 09:47:39 »
Jag planerar att köpa två Motu 8Pre och en Behringer ADA8000 inom det närmaste halvåret. 8Pre har bara 2 Adat lightpipe in/ut, 4 analoga utgångar (hörlurar och main out) och 8 analoga ingångar.

Behöver jag ingen separat sync om jag använder Adat lightpipe?

337
Om kontrollrummet.com / SV: Kontrollrummet.se?
« skrivet: 22.11.2007, 09:34:41 »
Loopia har redirect för .se-domäner.

338
Studio, produktion och övrigt / SV: Flytt av studion
« skrivet: 22.11.2007, 09:31:22 »
Läck behöver jag nog inte oroa mig alls för. Om jag startar en låt i kontrollrummet idag, stänger dörren och går ner i det tänkta liverummet så hör jag ingeting från kontrollrummet, och då ska jag också bygga en vägg så jag kan ha en dörr in i liverummet. Som det ser ut idag så finns det ingen dörr, det är öppet mellan trappan och rummet så det kan bli en del läck från övriga huset om jag inte bygger väggen.

339
Om kontrollrummet.com / Kontrollrummet.se?
« skrivet: 21.11.2007, 17:07:41 »
Jag har inte postat många inlägg här, men jag läser ofta både wikin och inlägg på forumet. Flera gånger har jag skrivit www.kontrollrummet.se och varje gång blivit lika sur när jag inser min egen dumhet. Jag borde ju veta att det är en com-domän, men ibland glömmer jag det!  :wacko:

Varför finns inte en .se-variant?

340
Studio, produktion och övrigt / SV: Flytt av studion
« skrivet: 21.11.2007, 02:21:17 »
Ett alternativ skulle kunna vara att jag inte delar på rummet, istället behåller jag det kontrollrum som jag har idag och använder bara rummet i källaren som studio. Nackdelen med det är att kontrollrummet då ligger på övervåningen och studion i källaren! Det blir lång kabeldragning och man får gå i trappan varje gång man ska röra sig mellan studio och kontrollrum.

Men vad tror du om tegelväggen, behöver jag bygga bort den eller kan jag dämpa den på nåt sätt?

341
Studio, produktion och övrigt / Flytt av studion
« skrivet: 20.11.2007, 16:25:43 »
Jag har börjat räkna ut vad det skulle kosta att bygga om ett av rummen i källaren till en studio där jag ska kunna spela in egen musik och även hyra ut till band som vill göra demos. Idag är rummet 6,70 * 3 meter, med en takhöjd på 2,3 meter, och det ska delas till två lika stora rum. Ett rum blir studio, det andra kontrollrum.

Längs med hela den ena långsidan går en tegelvägg, med en öppen spis i ena änden. Som jag har tänkt det så hamnar den öppna spisen i kontrollrummet. Jag är rädd att den väggen innebär problem för akustiken, så jag har tänkt att bygga en ny vägg framför den väggen. Rummet har trägolv och det får det fortsätta att ha, eftersom jag hyr huset så måste allt jag bygger om gå att återställa då jag flyttar ut.

Några frågor:

1. Tänker jag rätt när jag planerar att bygga in tegelväggen och den öppna spisen eller skulle det kunna fungera bra även med den i studion?

2. Finns det risk att trägolvet ställer till problem med vibrationer som går från instrument i studion till kontrollrummet och från kontrollrummets högtalare till studion? Om risken finns, hur åtgärdar jag det bäst när jag inte kan byta ut golvet?

3. Är det nödvändigt att bygga in en glasruta i väggen mellan studio och kontrollrum?

(Inlägget finns även på Studios forum, men jag då jag inte har fått något svar där efter en hel dag så testar jag om nån här kan svara på frågorna.)

Sidor: 1 ... 6 7 8 9 10