Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - bakke

Sidor: 1 ... 3 4 5 6 7 8 9 10
211
Jag har inte använt min VTB1 på ett bra tag, problemet är att eliminatorn har varit försvunnen ganska länge så jag behöver köpa en ny.

Trots att det står "Use aplied AC Adaptor only!" i manualen så gissar jag att jag kan gå till Claes i sjön eller Kjells kompani och köpa den. Problemet jag har är att det står bara 12 VAC på preampen och det finns ingen mer information om strömmen i manualen.

Skulle någon av dessa fungera?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=59043503
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=59011086
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=59043210

Alla dom klarar 12V, men dom har olika maxstyrka i ampere.

212
Då förstår jag att du inte vill lägga pengar på akustiken, annars brukar det vara bättre att göra så.

Den har en instrumentingång och en mickingång men jag har bara använt mickingången så jag vet inte om instrumentingången är ofärgad eller inte. Jag har instrumentingång direkt på ljudkortet så jag har inte heller kollat upp det då jag inte behöver den.

Jag har svårt för att säga nåt om ljudet, jag lyssnar oftast bara på om det låter bra eller dåligt och tänker inte så mycket på karaktären i ljudet. Jag har bara kört den på sång och akustisk gitarr och tycker det låter riktigt bra.

Och nej, den är inte allt jag kan önska men en bra bit på väg.

Vill du lyssna på en låt som är inspelad med preampen (och ingenting annat) så har jag en låt uppe på nätet. Jag gjorde en inspelning av Kents "747" strax efter jag hade köpt preampen och spelade bara in med akustisk gitarr och sång:

http://www.johanbakke.com/songs/747.mp3

213
Jag har den äldre versionen av M81R (den heter bara M81) och är väldigt nöjd med den.

Har du ingen möjlighet att fixa akustiken istället för att lägga pengarna på mickar?
Det är inga fel på mickarna som du har valt men för runt 10000 kronor (som en SM7B och en MD421 kostar) bör du kunna jobba ganska mycket med akustiken.

Jag har gjort tvärtom, jobbar just nu med att fixa till akustiken och planerar att köpa bra mickar efter sommaren. Ungefär samma paket som du skrev om.

214
Studio, produktion och övrigt / SV: Koppling backtrack
« skrivet: 27.02.2009, 20:47:33 »
Du har troligtvis en 3,5" stereotelekontakt på Ipoden så du behöver en sån kontakt på den ena sidan av kabeln.

Vilka kontakter du ska ha på den andra sidan beror på vilka kontakter du har i mixerbordet, men jag skulle tro att det går bra med två monotelekontakter. En av dom har bara ljudet på vänster kanal och den andra har bara ljudet på höger kanal.

Koppla båda kontakterna till en varsin monoingång på mixerbordet, kanalen med musiken spelar du upp i PA't och kanalen med klicket spelar du bara upp i trummisens medhörning eller lurar.

215
Jag har köpt en Fujitsu-Siemens Scaleo Home Server, en maskin som inte bara är en backupmaskin. Den tar automatiskt backup på alla datorer i nätverket en gång per dygn, men den fungerar också som filserver och går att använda till mycket annat.

Den modellen jag köpte har 2 Tb disk i grundutförande men går att bygga ut med upp till 4 Tb intern disk och den har också några USB- och eSata-portar som man kan använda för anslutning av externa diskar, skrivare och annat som man vill köra över nätverket.

216
Studio, produktion och övrigt / SV: Är det tillåtet..?
« skrivet: 30.01.2009, 15:27:31 »
Det är ju rätt skumt,, om man läser det "avtal" som man får med när man köper en CD så är det inte ovanligt att det står att man inte på något sätt får kopiera materialet på något sätt till något som helst annat media. (Samma text som talar om att man inte får spela materialet offentligt eller hyra ut..)

Enligt svensk lag har du rätt att kopiera för privat bruk, lagen står över den texten.

217
Studio, produktion och övrigt / SV: Dela en micksignal till två?
« skrivet: 30.01.2009, 09:09:59 »
det ska nog i princip funka med en Y-kabel.

Minskas inte signalnivån med en sån?

Jag tycker att Y-kontakter till hörlurar nästan halverar volymen i lurarna och jag vill ju inte att signalen från mickarna ska minska.

218
Studio, produktion och övrigt / Dela en micksignal till två?
« skrivet: 30.01.2009, 06:47:59 »
Jag har tänkt köpa en Alesis Trigger I/O och till att börja med koppla vanliga trummickar till den, jag har ett av Jams mickpaket och om jag har fattat det rätt så ska det gå att koppla dom mickarna till en triggmodul.

Men jag vill dela micksignalen och koppla en kabel till triggmodulen och en till ljudkortet, hur 17 löser jag det när micken bara har en utgång?

219
Studio, produktion och övrigt / SV: Några frågor om iTunesStore
« skrivet: 28.01.2009, 14:06:04 »
med största sanolik är det inte för att du ska remixa lagligt...men har ingen aning om varför det följer med, kanske bara som "special feature"

Varför inte?
Det är ju inte olagligt att remixa, det blir det först om remixen spelas upp offentligt.

220
Studio, produktion och övrigt / SV: Dörrklockor som blinkar
« skrivet: 26.01.2009, 08:41:44 »
fanken, sätt en mikrofon vid det som klickar, fasvänd och lägg i mixen så släcker det ut ljudet :lol:

 :D :lol: :D

221
Studio, produktion och övrigt / SV: Dörrklockor som blinkar
« skrivet: 25.01.2009, 21:29:09 »
Samma problem här faktiskt, just nu så får frun ringa ner i källaren :lol: Hon har lesnat på att först vråla ett par ggr, och sen gå ner :)

Så, jag behöver en lösning med ringklocka, och sen en knapp om  man vill något inifrån huset.

Funderade lite, det finns ju trådlösa strömbrytare. Kan ju funka för "internkommunikationen".  För ytterdörren funderar jag på att gå på claes rekommendation och slakta en högtalare i de som blinkar OCH låter.

Tack för det tipset, det behövs nog tre lampor här också. En för "intern kommunikation", en för dörrklockan och en tredje för telefon.

Jag hittade en som kan fungera på telefon: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=55426886
Frågan är bara hur lite den låter när telefonen ringer, vissa av dom som blinkar har ingen ljudsignal men när lampan blinkar så uppstår det ett knattrande ljud och det vill jag inte ha i studion. Det gäller ju också om man köper en med både ljud och ljus men klipper av högtalarkabeln.

Jag har några trådlösa strömbrytare av märkena Nexa och Proove (finns bl.a på Kjell & co) till fönsterlamporna i vardagsrummet och mottagarna låter ganska mycket när dom slår på eller av. Bara ett snabbt klick, inte så det stör i vardagsrummet men tillräckligt högt för att det skulle kunna smyga sig in på en sång- eller gitarrtagning om man använder dom i studion. Jag ska testa dom i studion när den är klar, det kan gå att ljudisolera dom men jag tror att man då minskar räckvidden också.

Funkar det att ljudisolera utan att räckvidden försämras allt för mycket så finns det dörrknappar till Nexasystemet som kan styra alla Nexas och Prooves mottagare, då skulle man kunna köpa ett sånt paket med knapp och dörrklocka och sedan koppla både klockan och en väggmottagare till samma knapp. Klockan får ringa som vanligt, mottagaren kopplas till en lampa som tänds när någon ringer på dörren.

222
Studio, produktion och övrigt / Dörrklockor som blinkar
« skrivet: 25.01.2009, 04:04:01 »
Jag letar en dörrklocka till studion, en sån som inte låter utan istället har en lampa som lyser eller blinkar. Gärna en som man kan ha en knapp men två mottagare till, övriga huset ska ju höra när någon ringer på dörren. Jag har tittat på elektronikbutikernas hemsidor (Clas Olsson, Kjell & co o.dyl) men jag tycker inte att jag har hittat nåt som kommer att fungera.

De som säljs där har blinkning som kan vara på eller av, men ingen brytare för ljudsignalen. Sedan är jag lite tveksam till hur tyst dom är, då den ska sitta i studion så ska den inte låta alls. Bara en stark lampa som tänds eller blinkar i 0,5 - 1 sekund när någon ringer på dörren.

Går sånt att köpa färdigt eller är det DIY som gäller?

223
Studio, produktion och övrigt / SV: Ny studio
« skrivet: 23.01.2009, 02:00:11 »
Just nu står det ganska still i bygget, brorsan har ett eget hus som också måste renoveras och jag får vackert vänta till han har tid.  :)

Under tiden jag väntar har jag tänkt ta tag i absorbentbygget, som är nåt jag tror att jag klarar av själv. Jag har bara en enkel fråga, kan det vara skillnad mellan olika märken på glasfiberull, annat än skillnad i tjocklek och pris?

224
Studio, produktion och övrigt / SV: Ny studio
« skrivet: 18.01.2009, 19:21:15 »
Nej, det är små armeringsnät från bauhaus. bockade dem med hjälp av bord, bräda och två tvingar. riktigt busenkelt :)

Ok, det måste ju gå att hitta nåt liknande på ByggMax eller K-rauta.
Ärligt talat så tycker jag inte att det såg så illa ut, så jag tror jag lånar den idén!  B)

225
Studio, produktion och övrigt / SV: Ny studio
« skrivet: 18.01.2009, 18:29:36 »
Vad har du använt för att hänga upp absorbenterna i taket?
Ser ut som nån form av varukorg från nån affär, typ sånna dom har i hyllorna men det är det väl inte?

226
Studio, produktion och övrigt / SV: Ny studio
« skrivet: 18.01.2009, 11:23:31 »
När det gäller golvet så har jag mest tänkt på kostnaden och enkelheten att lägga in det. En heltäckningsmatta skulle nog vara det bästa om man bara tänker på akustiken men jag har nog inte råd att anlita en mattläggare.

Jag har inte så stor koll på hur lång tid det kan ta att lägga in en heltäckningsmatta eller vad det kan kosta, men visst måste man räkna med en dags jobb iallafall?

227
Studio, produktion och övrigt / Ny studio
« skrivet: 18.01.2009, 03:18:58 »
Jag är nästan klar med renoveringen av min nya studio, ärligt talat så är det brorsan som bygger, jag står med tummen mitt i handen och är springpojk  ^_^. Förhoppningsvis blir alla byggen klara i veckan som kommer, sedan ska det läggas in klickgolv och målas. Nu har jag börjat tänka på akustiken, det är inte så dålig akustik idag när rummet är tomt men akustiken kan förbättras. Pengar har jag inte alltför mycket av så det blir hemmabyggda absorbenter.

Några bilder:


Här är den kommande mixplatsen, där planerar jag att sätta en absorbent med glasfiberull på 1 * 1 m i taket ovanför mixplatsen och två likadana absorbenter till höger och vänster om mixplatsen. Mixplatsen blir en bit bakom fönstret. Jag hoppas att jag inte behöver sätta någon bakom mixplatsen, där tror jag att snedtaket tar hand om det mesta och jag vill inte totaldämpa vid mixplatsen. I värsta fall får jag hänga upp nånting där också, men det gör jag först om det behövs. Monitorerna ska placeras i taket, en vid fönstrets övre hörn och den andra rakt mitt emot.


Här är det som ska bli inspelningsplats och sångbås, sångbåset ska byggas längst in under snedtaket till vänster. Det är ett litet utrymme där som jag tror fungerar bra som sångbås. Även här ska jag bygga absorbenter i samma storlek som de vid mixplatsen, en på väggen som syns till höger, en i taket och två i snedtaket rakt fram.

Sångbåset ska byggas med JJLabs A-Absorb, som jag har ganska mycket kvar av efter min förra studio och som jag är nöjd med för sånginspelning.

Har ni några förslag på ett lätt material att bygga en ram till absorbenterna med?
Jag har funderat ganska mycket på det. Jag vill helst ha dom i trä, alla jag har pratat om hjälp från bygger helst i trä och resten av rummet är i trä men jag vill samtidigt inte att dom ska bli tunga, speciellt inte dom som ska hänga i taket.

Väggarna ska målas i nån ljus färg, vilken har jag inte bestämt än men den rosa färgen ska bort.

228
Är det inte skillnad på radiokanaler också. I P-kanalerna i Sveriges Radio tycker jag det mesta låter bra, men om man slår på en reklamkanal låter ju precis allt apa.

Jodå, det stämmer. Sveriges Radio komprimerar långt ifrån lika mycket som den kommersiella radion.

Anledningen till det är att den kommersiella radion i jämförelse med Sveriges Radio har ganska svaga sändare. Med hårdare kompression kan dom pressa upp volymen i sina sändningar, så dom hörs bra även långt ifrån sändaren genom att bruset hörs mindre i utkanterna av sändarens täckningsområde.

229
Jag är iaf på jakt efter något som visar hur mitt ljud ska låta innan det åker in i radions kompressor.
Och då är ju en vst som jobbar likt radions en bra utgångspunkt sen tar jag bort den innan jag exporterar mastern. Så vet jag att det låter bra med en sådan komprimering efteråt.

Att slita mycket med mixen och får den låta bra i monitorerna och hifi-system som sen låter skit i radion känns bara så fel.

Det här är nog en omöjlighet, alla radiostationer har sina egna inställningar och även om du fixar så ljudet låter bra i dina öron så kan det alltid sitta en sändartekniker på någon radiostation som rattar om ljudbilden så den låter skit för dig.

Jag har inte testat den här mjukvaran så mycket, men jag har testat den och vet att den ger en audiosignal och som jag har förstått det så kan den också ge en färdig FM-signal om man har rätt utrustning för det och behöver den signalen.

Jag tror inte att den går att använda som VST-plugin, jag vet inte ens om den går att använda ihop med nån DAW-mjukvara men jag gissar att det går. Jag har bara testat demoversionen ihop med Winamp och det fungerar bra, men i demoversionen kommer det reklamjinglar för programmet med jämna mellanrum så det blir ganska tröttsamt.

230
Men finns det någon generell inställning på limiter/kompressor man kan ha på stereospåret. Får man det låta bra med den, så är man på rätt spår att få det låta bra även i radio.

Testa Breakaway FM, det är ett svenskt program som används av en del radiostationer istället för Orbanprocessorerna. Det är inte alls lika dyrt som en riktig radiokompressor (kostar 199$), men låter i närheten av dom. Kolla på www.claessonedwards.com.

Vill du veta mer om hur det funkar så kolla igenom en tråd på onair.nu's forum där programmakaren själv skriver: http://www.onair.nu/forumet/index.asp?visa=las&id=16209&rubrik=

231
Demolåtar / SV: Johan Bakke - Tomten
« skrivet: 27.12.2008, 00:59:13 »
Bakke, om denna ska haka på julskivan så måste detta redas ut. Jag vet inte. Kanske kan du höra med någon? Jag försökte som sagt googla, helt utan framgång.

Tonsättaren ska vara död sedan 70 år tillbaka är det som gäller. Om denna skrevs till filmen 1941 så verkar det svårt.



Nu missade jag det här totalt då det fortfarande gick att få med den, men jag bestämde mig ganska tidigt för att spara den till nästa års Juleljud. Kollar upp under 2009 om den får vara med!

232
Studio, produktion och övrigt / SV: Ersättningsinstrument?
« skrivet: 21.12.2008, 08:01:43 »
En snusdosa (både med och utan snus) fungerar bra till alla möjliga olika rytminstrument. Jag har än så länge bara testat men planerar att använda en dosa snus som shaker på nån kommande låt. Det går ju också att slå undersidan av dosan mot handflatan, knäppa på locket eller undersidan med naglarna eller fingrarna osv...

233
Studio, produktion och övrigt / SV: Nytt hus - Ny studio!
« skrivet: 11.12.2008, 01:50:04 »
klä väggar och tak i träullsskivor funkar bra. blir inte lika hårt dempat i frekvenser som avnliga glasulls absorbenter men tar ändå bort rumms eko/äfterklagen bra.
http://www.traullit.se/?location=3,5,1

jag jobbar i en studio som har träullsskivor på väggar/tak och tycker det låter bra i det inspelningsrummet.

kan ju va ett alternativ?


Var ligger studion?
Om det är möjligt så skulle jag gärna komma dit och titta/lyssna.

234
Studio, produktion och övrigt / Nytt hus - Ny studio!
« skrivet: 09.12.2008, 12:54:58 »
Jag och min sambo har bestämt oss för att köpa hus, det blev ett litet hus strax utanför Sandviken så nu ska man börja bygga studio.

Rummet är ca 21 m2 idag (7 * 3 m), med 2,4 i takhöjd där det inte är snedtak men jag ska bygga en vägg för att jag ska få ett litet utrymme som förvaring. Rummet blir ca 18m2 när väggen är byggd. Jag har aldrig mätt rummet, jag har bara tagit ögonmåttet.

Här är en dålig och inte riktigt skalenlig sketchupbild (eftersom jag inte hade de rätta måtten) över hur jag har planerat studion, men jag tror att ni får en bild över hur det ser ut iallafall:


Den lilla lådan på väggen är tänkt att vara en stagebox, mixplatsen är hörnbordet som inte står i hörnet. Jag vill gärna ha ögonkontakt med de jag spelar in eller med teknikern om jag själv spelar, därför valde jag den placeringen av bordet.

Jag har dålig koll på hur man ska fixa akustiken här, jag vill ha inspelningsplatsen totaldämpad men jag vill inte ha mixplatsen totaldämpad.

Hur löser man det när inspelning och mix sker i samma rum?

235
Jag har en på 4 HE till salu om du är intresserad, ca 7 år gammal och vit m. handtag framtill (såklart).
KAN SKICKA BILDER VIA MAIL OM DU VILL...
 ;)

Låter lite väl gammalt, men om det går att sätta i ett ATX-kort utan några modifikationer och det är tyst så är jag intresserad. Du kan maila mer info och bilder till johan.bakke(a)bakkeonline.com om du vill.

236
Du får nog surfa omkring ordentligt för att hitta ett bra som kan moddas att bli tyst. Det är ju nätdelen som har ljud, och den har ljud om den får varmt och den får varmt om inte luftflödet är i skick, och i racklådor (vanligtvis server-lådor) brukar luftflödet skötas med mängder fläktar och akvedukter.

Jag surfade efter 3/4HE tysta lådor och de kostade 200€-300€ så jag bestämde för att inte skaffa.


Jag har ett nätagg som är väldigt tyst även när det jobbar hårt, så det ska troligtvis inte vara några problem om jag stoppar i det. 2000 - 3000 kronor är ungefär vad jag har tänkt mig i kostnad, tror inte att det går att komma under det priset om den ska vara tyst.

237
Jag letar jag ett bra och tyst rackchassi, tycker det är onödigt att köpa en Racktone Halle för 17000 när jag har allt som behövs invändigt men jag kan ju köpa ett lika rackchassi som dom använder.

Det finns ingen information på deras hemsida om vilka chassin dom använder, det står bara "Svart 19” rackchassi, 4U".

Vilka chassin använder dom?

Vet ni inte det så tar jag gärna emot tips på tysta rackchassin, jag behöver ett på 4 rackenheter.

238
Ok tack för alla svar. Då kan jag med trygghet slänga upp mina backtracks till kidsen... Största problemet är väl att de är bättre än orginalen ;)

Vill du så får du gärna PM:a en länk till mig också, är dom bättre än originalen så vill jag höra!  B)
Eller menade du att kidsen är bättre än originalen?  :unsure:

239
Studio, produktion och övrigt / SV: Spela in blåssektion
« skrivet: 20.11.2008, 11:03:06 »
Det här var ett hett ämne.  :unsure:

Ett intressant ämne som jag följer, men jag har tyvärr ingenting att komma med. Jag vill också lära mig mer så ni som kan det skriv!

240
Är det slutet sällskap (dvs bara inför skolans elever och kanske deras föräldrar) så är det inga problem. Det är tillåtet att spela covers inför slutet sällskap utan tillstånd, om du gör backing tracks eller om det är ett kompband som spelar bakgrunderna gör lagen ingen skillnad.

Den andra delen (om du låter eleverna ladda hem bakgrunderna) är jag osäker på, men jag tror inte att någon skulle bry sig nämnvärt. Musiker har i alla tider kopierat ut låtar till medmusiker för att dom ska kunna lyssna in sig på låtarna, utan att någon har reagerat. Lagen gör ju idag ingen skillnad på vilket media du använder, det är lika lagligt eller olagligt att kopiera CD-skivor som att lägga filen på nätet.

241
Demolåtar / SV: Johan Bakke - Tomten
« skrivet: 14.11.2008, 19:13:44 »
Vi hade en tjej i skolan som alltid sjöng den (med samma musik som jag har spelat in) vid julavslutningarna. Det gjorde så jag för alltid kommer att förknippa den med julen men jag har på senare år tolkat texten som att den handlar om den lilla hustomtens bestyr under vintern.

242
Demolåtar / Johan Bakke - Tomten
« skrivet: 14.11.2008, 06:58:30 »
Jag slängde ihop en till jullåt, håll till godo! Ja, jag skrev "jullåt" eftersom julen inte nämns en enda gång i texten, men av någon anledning så känner jag det ändå som att det är en jullåt.

Jag vet inte om den här får vara med på julskivan, texten är skriven av Viktor Rydberg men jag vet inte vet som har skrivit musiken eller när den skrevs så om nån kan hjälpa mig med det skulle jag bli glad!

[mp3=200,20,0,left]http://bakke.wippiespace.com/kr/tomten.mp3[/mp3]
http://bakke.wippiespace.com/kr/tomten.mp3

243
Studio, produktion och övrigt / SV: UAD Precision Maximizer
« skrivet: 07.11.2008, 02:10:32 »
har precission limiter, och den är inte så där jätterolig (tycker det mesta känns väldigt "mosigt" efter att ha använt den, även då man använder den väldigt försiktigt).....L2'an arbetar, i mina öron, mer "diskret"....den bibehåller liksom känslan av originalljudbilden bättre, på något sätt....! Det enda jag använder precission limiter till idag är mest om jag vill mosa något ljud....dvs, mer kreativt verktyg än en volymhöjande limiter som helst ska "färga" så lite som möjligt....

men maximizern är väl inte riktigt att jämföra med L2 eller limitern.....eller?

Ok, jag har bara tagit dom för vad dom heter (båda har maximizer i namnet) och därför trott att dom är lika men jag kanske har missuppfattat det. Det kanske skulle vara bättre att köpa limitern, vad tror du?

Det jag är ute efter är alltså i första hand att höja volymen på färdiga mixar.

Edit: Nu läste jag inte alls vad du skrev före jag skrev mitt svar, jag trodde du skrev om maximizern. Nu har jag testat limitern och jag håller med dig helt. Den mosar sönder ljudet totalt, iallafall på den låten jag körde som test.

244
Studio, produktion och övrigt / SV: UAD Precision Maximizer
« skrivet: 07.11.2008, 02:07:35 »
Lägg pengarna på Roland Space Echo-emuleringen, vad den nu heter! Eko är roligare än maximering!

Det är i och för sig sant, men jag behöver en bra maximizer.
När dom släpper Space Echot till UAD-2 så ska jag testa demon, är den bra så köper jag den senare.

245
Studio, produktion och övrigt / SV: UAD Precision Maximizer
« skrivet: 07.11.2008, 01:58:43 »
Jag har precis köpt ett UAD-2-kort, ett flexipack med 500 dollars att handla pluggar för. Har redan gjort av med 149 dollar på Cambridge EQ och har tänkt köpa UAD Precision Maximizer som nästa plugg. Jag kan inte köra demon eftersom pluggen bara funkar på UAD-1, så jag frågar här istället - ni brukar veta!  B)

Om man jämför den med Waves L2 eller L3, hur stor är skillnaden?

Är bättre efter vad jag hört, men det är väl smaksak som med allt annat. Annars vill man ju ha pulteq, la2, 1176:an till uad, men de har du väl redan...

/Jon

Ja, om du menar den Pultec som följer med alla UAD-kort. Jag köpte ett begagnat Mackiekort tidigare, så både 1176LN och LA-2A följde med i paketet. Ser just nu ingen större anledning till att köpa den större Pultecpluggen, jag tycker jag klarar mig bra med den lilla.

Sidor: 1 ... 3 4 5 6 7 8 9 10