Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - bakke

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
176
Färdiga produktioner / Johan Bakke - Svarta gänget
« skrivet: 30.08.2009, 13:43:43 »
LÅTNAMN: Svarta Gänget
ARTIST/GRUPP: Johan Bakke
GENRE: Rock
LÅTLÄNGD: 3:07
KOMPOSITÖR: Björn Afzelius (med lätt textändringar av Johan Bakke)
PRODUCENT: Johan Bakke
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3

Jag kände för att vara politisk, har länge haft en idé att göra en cover på den här låten men tillägna den till Sverigedemokraterna istället för Moderaterna som det är i originalversionen.

Edit: En länk kanske behövs också  :P
http://www.johanbakke.com/2009/08/ett-bidrag-till-kampen/

177
Ibland tänker man inte långt...
Jag har varit så inställd på att samla tele, XLR och USB i en och samma panel så jag har inte tänkt på att använda en vanlig patchbay!  :lol:

Tack för tipset!

178
Bästa är väl att lära sig löda sina egna kablar och kontakter. T.ex. http://www.thomann.de/se/neutrik_nj_3fp6c.htm

Att löda det är naturligtvis bäst, men i det här fallet så vill jag inte göra det. Jag flyttar racket utanför studion ibland och då vill jag inte ha kablar som sitter fast i racket.

179
Studio, produktion och övrigt / Teleadapter för montering i rack
« skrivet: 11.07.2009, 17:48:03 »
Jag letar efter en adapter med en telehona på båda sidor och som går att skruva fast i en rackplåt.

Här är en XLR-variant, jag vill ha en med telekontakter:
http://www.thomann.de/se/neutrik_na_3_mdf.htm

Jag har sökt på Thomann, men hittade bara den för XLR. Det kan vara jag som har använt fel sökord, tipsa mig gärna!

180
Studio, produktion och övrigt / SV: Stereo till mono?
« skrivet: 08.07.2009, 12:14:14 »
Om du har ljudkällan i digital format går ju detta att göra med vilken audioeditor som helst. typ Sound Forge eller nått... men du pratar om hårdvara och ljud från en "riktigt" mixer? i så fall instämmer jag med föregående talare men det förutsätter ju att du har två kanaler för stereokällan där dem är fullt L och R panorerade.

Ja, det är en radiomixer som har 10 stereoingångar och 6 monoingångar. Sändningarna går i mono men det mesta av musiken är ju inspelad i stereo.

Om du istället har en mixer som bara har en Stereo ingång med en stereokabel i är det ju lurigare att lösa via mixern.. men då kan du ju enkelt köpa löda ihop en enkel kabel som slår ihop båda ledarna till en så att det blir mono in liksom. ;)

Det är så det är kopplat nu och jag tycker inte att det är bra ljud med den lösningen. När jag konverterar från stereo till mono i WaveLab så får jag en mindre kvalitetsförlust än vad jag får med den kabeln. Iofs, kabeln är runt 15 år gammal så det kan räcka med att byta ut den.

181
Studio, produktion och övrigt / Stereo till mono?
« skrivet: 08.07.2009, 02:44:37 »
Jag behöver plocka ut en monosignal från mixern, men jag har ingen monoutgång. Jag behöver en signal där vänster och höger är ihopslagen, Behringer hade en burk förut som gjorde detta men jag hittar den inte längre.

Finns det någon annan burk som kan fixa detta?

182
Studio, produktion och övrigt / SV: Fakturera som privatperson
« skrivet: 29.06.2009, 22:07:09 »
Om de ska betala ut det som lön, så kommer arbetsgivaravgifter till också för dem - så då blir det betydligt dyrare för dem än om man har F-skatt själv.

Ska sanningen fram så blir det inte dyrare, det blir samma kostnad men mindre arbete för den som blir fakturerad.

Med F-skattsedel står arbetstagaren (den som utför arbetet) själv för redovisning av skatt och sociala avgifter, då fakturerar man också dubbla kostnaden mot vad man hade fått som anställd.


183
Studio, produktion och övrigt / SV: "Omedveten" stöld
« skrivet: 23.06.2009, 21:22:20 »
Jag håller med, men jag ser det inte alls som något problem. Alla låtar jag skriver är inspirerade av andra band och artister, vissa mer och andra mindre. Om någon låt råkar bli så mycket inspirerad så att den låter lika som en annan låt, men ändå inte omedelbart en kopia, då ser jag inte likheten som något problem. Jag accepterar bara likheten och gör klar låten.


184
Du har 16 balanserade kanaler, alt. 8 balanserade stereopar, alt. 16 obalanserade stereopar.

Ok, tack för svaret.
En fortsättningsfråga, bara så jag vet att jag har förstått det rätt.

Stämmer det att om jag bygger en av dessa 16 kanaler med balanserade telekontakter (honor) i båda ändar, då kan jag välja att koppla in en balanserad monotelekontakt, en obalanserad monotelekontakt eller en stereotelekontakt och alla tre fungerar lika bra?

(förutom de störningar som obalanserad signal kan dra till sig)

Anledningen till att jag frågar är att jag vill ha möjlighet att koppla både stereo- och monokällor till telekontakterna. En gång vill jag koppla en gitarr, en annan gång hörlurar (stereo) i samma kontakt.

Alla kanaler i multikabeln ska sluta i en patchpanel i studioracket där jag sedan bestämmer om kanalen är en in- eller utgång.

185
Studio, produktion och övrigt / Stereosignal genom en multikabel
« skrivet: 23.06.2009, 01:55:29 »
Jag ska sätta ihop en stagebox med 12 kontakter, 10 mono (XLR) och 2 stereo (tele) och undrar lite över kabeln som jag ska använda från stageboxen.

http://www.thomann.de/se/cordial_cms_16_studiocore.htm

I beskrivningen av kabeln står det 16-16x (2x 0.22mm). Enligt min logik så har en multikabel med 16 kanaler 16 st monosignaler, ska man köra stereo så blir det bara 8 kanaler, men när det står 2x 0.22mm så blir jag väldigt fundersam.

Betyder "2x 0.22mm" att jag kan köra 16 stereokanaler i kabeln?

Oavsett vilket så räcker kabeln för mina behov, men det skulle ändå vara intressant att veta hur det ligger till.

186
Festivaler / SV: FORUMFESTIVAL 9 -------- RÖSTNING!!!!
« skrivet: 16.06.2009, 23:20:51 »
Här kommer mina röster!

12 poäng till bidrag 7 - Reckless Times
10 poäng till bidrag 4 - Breakdown
8 poäng till bidrag 5 - Havet
6 poäng till bidrag 11 - Nightlife
4 poäng till bidrag 10 - The only thing
2 poäng till bidrag 9 - Too hot
1 poäng till bidrag 1 - Here I am

187
Kan ljudet påverkas om man zippat filen???

Det ska inte göra det, men å andra sidan så påverkar det inte storleken på en mp3-fil  speciellt mycket heller.

Behöver du få ner den i storlek så du kan maila den är det enklare att du använder någon av alla de "dela-filer-tjänster" som finns på nätet och bara bifogar en länk i mailet. Jag använder dom inte själv så jag kan inte tipsa om vilken som är bäst, men det finns det många andra som kan göra.

188
När jag har spelat in sång och ackegura samtidigt så har jag kört båda två igenom en kondensator mick. :)
Nackdelen är väl den att man inte får två spår så att man mixa sången och gitarren för sig.

Jag testade detta igår och fick till ett bättre resultat än jag någonsin kunde förvänta mig! Som du skriver så går det ju inte att mixa gitarren och sången var för sig, men med mickplacering, eq och kompressor blev det ändå bra.

Vill ni höra inspelningen så finns den här:
http://blogg.johanbakke.com/2009/05/unplugged/

189
Jag kör med EZ Drummer och är halvnöjd. Pop/rock-kitet som följer med passar mig som handen i handsken med rums-miken lite mer uppdragen (jag gillar när det brööötar), men det är ju komprimerade (lägre upplösning alltså) ljudfiler i det vilket retar mig lite, och jag känner mig rätt så begränsad när det kommer till att ställa balansen mellan mikar och så.
Funderar därför på att uppgradera till Superior som jag fått demonstrerat för mig på musikaffär, men min fråga är då följande: Får man med samma pop/rock-kit som finns i EZ Drummer? Är det samma grundsamplingar fast mindre processade och inte komprimerade alltså? Det skulle vara guld värt för mig.

Jag är osäker på om det är samma kit, men även jag var/är nöjd med EZ Drummer och är mer nöjd med DFH Superior 2. Jag har kört det sedan det släpptes och ser ingen anledning att byta till nånting annat.

190
Måste du ha gitarren i stereo?
Om inte, så kan det vara en bra idé att spela in gitarren med en 8-kopplad mick där "nollan" är riktad uppåt där det läcker mest från munnen :)
Du kan även ha en 8 på sången om du vill ha mindre gitarr i sångmicken.

Det finns nog inget man måste i dessa sammanhang, men jag brukar spela in akustiska gitarrer i stereo. Tyckte att det lät bättre första gången jag testade det och sedan har jag kört det så.

Jag har tyvärr ingen mick som funkar att köra som 8 och inte några som helst möjligheter att köpa en heller. Jag måste försöka fixa det här med de mickar jag har och skulle kunna lägga några hundralappar på att fixa en lösning så jag begränsar läckaget.

191
Jag är inte den händiga typen, har lagt ner alla försök att bygga egna absorbenter eller diffusorer så jag tror inte jag ger mig på att pilla ihop nåt sånt heller.

Hur bra kan SE Electronics Instrument Reflexion filter fungera till det här?

Jag tycker att det stora filtret skärmar av ganska bra när man spelar in sång och akustisk gitarr samtidigt, med olika människor på varje instrument. Även då är det gitarrmickarna som tar in mest läckage och då använder jag kondensatormickar på både sång och gitarr.

192
Jag har tittat på dom men jag är tveksam till att dom små sakerna kan skärma av nånting alls.
Finns det några ljudexempel där man hör skillnaden med och utan dom?

Auralex Xpanders har jag ändå tänkt köpa, men jag har bara sett dom som akustikförbättrande prylar och inte alls att dom skulle skärma av läckage från andra instrument.

Hur ser det ut med Auralex sortiment, är det fortfarande lång leveranstid?

193
Jag ska ta sommaren till att spela in några låtar akustiskt och jag vill spela in både sång och kompgitarr samtidigt. Jag stereomickar gitarren med kondensatormickar och sjunger i en dynamisk mick, problemet är bara att sången läcker in bra i kondensatormickarna när jag testar.

Hur löser man det här?

Jag är inte ute efter att skärma bort sången helt, om jag bara kan minska den lite så är jag nöjd.


194
Studio, produktion och övrigt / SV: Sådana görs inte längre
« skrivet: 06.05.2009, 22:07:32 »
Spinal tap är fan bra :)

Måste se den igen snart.

+1

Skitbra film, just den här scenen är nog en av de bästa!

195
Det värsta jag sett var en tradera-auktion för en av Behringers små stompboxar som gick för mer än nypriset. Varför?!
för att Behringer är så bra              just listen  :D
jo visst surru så måste det vara
eller så kan det bero på okunskap
e inte riktigt säker men det kan vara så

Eller så kan det bero på auktionshets tillsammans med okunskap. Köp på auktion kan ju ofta gå över varans egentliga värde eftersom alla som lägger bud verkligen vill ha den men man tänker inte på butikspriset i "slutstriden".

196
Festivaler / SV: FORUMFESTIVAL 9 POLL- Vilka teman röstar DU på??
« skrivet: 29.04.2009, 04:15:31 »
Bump
Väldigt få röster på the fab four märker jag....
Eko

Å andra sidan rätt så många röster på 60-tal...

197
Studio, produktion och övrigt / SV: Stativ till pads
« skrivet: 24.04.2009, 01:05:23 »
Jag ska köpa ett begagnat paket av en kompis, Ddrums (4 puk/virvel och en kaggetrigg) och en ljudmodul som jag inte minns namnet på nu. Men den är inte intressant och den köper jag bara för att han vägrar sälja bara triggmickarna. Jag ska koppla allt direkt till datorn och köra mjukvara för ljuden.

Jag har räknat på det efter mitt inlägg och det är frågan om det är värt det, jag kom upp i runt 6000 kronor för ett ganska lågt budgetpaket. Det var med Thomanns billigaste stereopads och deras billigaste hi-hatpedal. För 6000 kronor bör man kunna få ett rätt så bra begagnat digitalset, så det är nog bättre att göra så.

Triggpaketet ska jag ändå köpa, kan vara bra att ha nånting att trigga med om det kommer en trumslagare som vill spela in akustiska trummor i studion.

198
Studio, produktion och övrigt / SV: Stativ till pads
« skrivet: 22.04.2009, 18:50:45 »
Ingen som vet?

199
Studio, produktion och övrigt / Stativ till pads
« skrivet: 22.04.2009, 06:37:37 »
Jag har ett gammalt trumset stående och har tänkt sätta på meshhead-skinn, köpa triggmickar och en trummodul och använda det som ett budget-digital-set.

Det är bara cymbalerna som jag har problem med, inte att hitta dom men att hitta rätt stativ. Går det att använda vanliga cymbalstativ till dom padsen som brukar följa med digital-trumseten?

200
Studio, produktion och övrigt / SV: Koppling backtrack
« skrivet: 11.04.2009, 00:46:24 »
Dessutom så hör många inte skillnad på stereo och mono förrän dom får veta att ljudet är mono. Jag har jobbat med en radiostation i snart 20 år, vi har hela tiden sänt i mono och det finns inte många som har "upptäckt" det före vi har berättat det.

De tycker ja e konstitt? Att inte folk hör det?

Nej, det är inte så konstigt i det fallet. Många skvallyssnar på arbetsplatserna med radion som bakgrundsunderhållning eller i bilen (där dom sitter mer på vänster eller höger sida) men oftast aldrig sittande mitt emellan högtalarna så det blir aldrig någon riktig stereoupplevelse.

Sedan är folk i allmänhet så vana vid att ljud är i stereo så dom tar det som en självklarhet och lyssnar aldrig så noga så dom upptäcker att det inte är en stereosändning. Många tycker ju att ljudet är i stereo bara för att dom hör ljud från två högtalare...

Det fåtal som har hört att vi sänder i mono och reagerat är alla ljudtekniker, musiker eller annat folk som på något sätt arbetar med ljud professionellt eller som hobby.

201
Studio, produktion och övrigt / SV: Koppling backtrack
« skrivet: 10.04.2009, 21:50:44 »
Jag tycker att mono är bäst om man kör backingtracks, oavsett var man spelar så vet man att hela publiken hör samma ljud och det blir enklare/billigare att lösa uppspelningen. I mindre lokaler blir det ändå knappt någon stereoseparation och stereo i stora lokaler betyder att de som står vid sidorna ändå bara hör halva stereobilden.

Dessutom så hör många inte skillnad på stereo och mono förrän dom får veta att ljudet är mono. Jag har jobbat med en radiostation i snart 20 år, vi har hela tiden sänt i mono och det finns inte många som har "upptäckt" det före vi har berättat det.

202
Studio, produktion och övrigt / SV: Wharfedale PM600 PA
« skrivet: 10.04.2009, 21:40:05 »
Det är så bra så jag skulle kunna köpa det, jag har spelat några gånger med ett PM600 och det funkar bra i mindre lokaler men mindre bra i större lokaler eller utomhus.

Det finns line in på några av kanalerna så det ska gå bra att koppla en mixer mellan micken och slutsteget/mixern för att få fantommatning, jag har aldrig testat det själv men jag har line'at in både akustiska gitarrer och elgitarrer.


203
Studio, produktion och övrigt / Mick med rak frekvenskurva
« skrivet: 10.04.2009, 15:24:24 »
Jag har fått upp alla prylar i studion och tycker att jag har problem med basen i rummet, det "känns" som att det är mer bas i musiken nu än vad det var där jag satt tidigare. Det konstiga är att jag får inte samma känsla med alla låtar, vissa CD-plattor låter bra (= ungefär som tidigare) och andra känns som att det är mer bas än vad jag är van vid. Nu menar jag köpta CD, inte sånt som jag har spelat in hemma.

När jag lyssnar på egna låtar som nästan var färdiginspelade i gamla studion så tycker jag också ofta att det är mer bas än tidigare.

Jag är rädd att det bara är inbillning eller att mitt gamla rum gjorde så jag sänkte basen, så före jag investerar mer i akustikmaterial vill jag göra en mätning så jag vet om det är problem och i så fall vilka frekvenser det är problem med.

Jag har tänkt köpa Behringers ECM8000, fungerar den bra eller är det lågprisskräp?
Vilka andra mikrofoner går det att använda till det här?

204
Om du sätter upp två rumsmickar mitt framför scenen så tar dom ju upp stereobilden som kommer från scenen. Varken pianot eller kontrabasen blir i mono, men det mesta av dom kommer att höras från det håll som dom står på scenen.

Om jag gjorde en sån inspelning så skulle jag nog sätta en mick på varje instrument, eventuellt stereomicka trummorna med två overheadmickar och sätta två rumsmickar eller en stereomick ute i lokalen. Sedan skulle jag spela in det, ta hem det och inte fundera så mycket på hur bandet stod på scenen när jag mixar.

Jag tycker att man ska dela på konserten och liveinspelningen. Konserten låter bra på sitt sätt, men den kanske måste mixas annorlunda för att låta bra när man lyssnar hemma eller i bärbara spelare.

205
Studio, produktion och övrigt / SV: Väggmonterade monitorer
« skrivet: 24.03.2009, 03:13:18 »
Ja - med sådana där väggfästen drar man in alla vibrationer direkt i väggen i stället och skapar en "härligt" luddig och odefinierad bas... Inget som är lämpligt för studiobruk enligt min mening, med andra ord. Det är nog t o m värre än att ställa monitorerna direkt på skrivbordet utan dämpning under... :(
Om enda möjliga placeringen är att skruva fast dem på väggen, så hade jag i stället valt en monitorhylla där man kan lägga dämpkuddar mellan monitorn och hyllan, så att man frikopplar monitorerna från underlaget.

Där sa du nånting som jag inte alls har tänkt på, men det låter som det kan stämma väldigt bra. Dämpkuddar har jag redan (köpte dom av dig Claes  :lol:) och sist jag såg dom så undrade jag lite över vad jag skulle ha dom till nu. Nu kanske dom ändå kommer till användning igen.

Problemet jag ser i att ställa dom på en hylla är att dom då riktas rakt, det blir svårt att få dom riktade ner mot mixplatsen och ljudet kommer att höras bäst nånstans uppe i taket. Fördelen med dessa monitorhållarna är att dom går att rikta mot mixplatsen. Sätter jag dom i öronhöjd nu så hamnar en monitor precis bredvid dörren, vilket kommer att göra så alla som kommer in i studion och ska gå till mixplatsen riskerar att gå rakt in i monitorn om dom inte ser sig för. Passagen mellan monitorhyllan och bordet blir också ganska trång, det blir bara ca 40 cm där när jag har fått upp bordet.

Titta på den här bilden:

Det syns inte bra på den bilden, men jag har tänkt skruva fast en monitor ovanför övre hörnet på fönstret och den andra på rakt motsatt sida (ovanför dörren). Sätter jag dom i öronhöjd från mixpositionen sett så måste jag sätta den ungefär där det syns ett doshål på bilden (mitt i bild, längst till vänster), dvs direkt efter dörren.

Jag har i och för sig lika mycket rum på den andra sidan och skulle i värsta fall kunna sätta hyllor på den väggen:

206
Studio, produktion och övrigt / SV: Väggmonterade monitorer
« skrivet: 23.03.2009, 20:21:33 »
Hur har du tänkt väggmontera monitorerna? Har läst om flera som ångrat sig på grund av dålig sweetspot eller konstiga frekvenser.
Är vägghållare som ett hyllplan eller är det mer som en arm man skruvar fast på baksidan?

Jag ska montera dom på väggen, mot taket. Det är den enda platsen jag kan sätta dom utan att monitorerna eller eventulla moitorstativ är i vägen när folk ska röra sig i studion. Det skulle gå på ett annat sätt, men då får jag bara ca 1 meter mellan monitorerna och även där blir det ju smal sweepspot.

Jag har köpt 2 st av dom här: http://www.thomann.de/se/km_24481_boxenwandhalter_schwarz.htm

207
Studio, produktion och övrigt / Väggmonterade monitorer
« skrivet: 23.03.2009, 16:47:55 »
Jag är snart (inom en månad) klar med studion och har lagt runt 6000 spänn på prylar som inte låter, bland annat vägghållare för monitorerna. Har läst lite på wikin om akustikbehandling och såg där att om monitorerna står nära väggen så är det bra att sätta akustikskum bakom dom och trycka in monitorerna i skummet, för att dämpa basen.

Nu hör det till saken att jag har en sub som spelar upp allt under 50 -150 hz, beroende på hur jag ställer in den. Jag vet inte alls var jag ska ställa den, men det är säkert att den inte ska sitta tillsammans med monitorerna.

Hur viktigt är det att dämpa bakom monitorerna när man har en sub som kör det mesta av basfrekvenserna?

208
Jag kidnappar denna tråd då den verkar passa in på mitt problem. Jag är en stolle och kopplade in min vanliga strömadapter till min nya delay pedal (hardwire DL-8, loopar och massa olika delay i stompbox format: kul). Den fungerade utmärkt med batteri men när jag kopplade in adaptern så började den låta väldigt tokigt. Ekosignalen lät alldeles fladdrig och distad. Efter ett tag kastar jag ett öga i manualen och ser att den kräver en DC-adapter. Jag använde en AC-adapter. Pedalen fungerar utmärkt på batteri även efter mina stolligheter men tror ni det finns risk att jag förstört pedalen på något sätt?

Fungerar den på batteri även efter du har kört in AC i den så bör den nog fungera senare också. Digitala prylar brukar fungera eller inte fungera efter felaktig spänning så du hade nog tur!

Betyder det här att du inte kan spela AC/DC med den?  :lol:

209
Studio, produktion och övrigt / SV: Uppmickning av trummor!
« skrivet: 16.03.2009, 16:04:54 »
så med mitt projectmix-kort med 8 in och en massa billiga dynamiska så kan jag med andra ord få till det hyfsat till en hyfsad mikbudget? jam har ju ett 8-pack för 1400 kr.

Jag har Jams mickpaket men har inte hunnit använda det till trummor ännu. Jag har däremot mickat akustisk gitarr och sång med kondensatormickarna och är nöjd med resultatet.

Så fort jag har studion klar så ska jag spela in ett band och lägger förhoppningsvis ut nån låt för lyssning.

Ge gärna ljudkortsförslag med! Max 10 000 på ett firewire interface!

Presonus har några ljudkort med 8 mickpreampar, alla under 10000. Jag körde med ett Presonus Firebox fram till för några månader sedan och var nöjd med det kortet. Bra ljud och en kontrollpanel som var enkel att lära sig. Jag var på väg att köpa ett Firestudio men då jag hittade ett billigt (begagnat) Motu 828 mk3 så köpte jag det istället.

Som jag har förstått det så har alla Presonus ljudkort i fireserien lika preampar, det enda som skiljer är antal in- och utgångar.

210
Såhär står det på min eliminator till min VTB1 (om det kan vara till nån hjälp);

Pri: 230V-50Hz 15VA
Sec: 12V - Max 12VA

Det kan vara till mycket stor hjälp, har jag tur så hjälper din information mig att hitta den rätta eliminatorn. Att jag inte hittar den var egentligen fel, jag har en massa eliminatorer i en låda men jag när det gäller el så vill jag inte prova mig fram till vilken som är den rätta. Är jag inte är säker på att det är rätt eliminator så köper jag hellre en ny eliminator än att jag testar med fel och bränner preampen.

Hittar jag en här hemma med samma text som på din och rätt storlek på kontakten (som ska in i preampen) så är ju chansen stor att jag har hittat rätt eliminator.

Lite läskigt det här rubriken kan bli ändrad till Hur jag bäst eliminerar min VTB1 :D
Eko

Just det, det är precis därför jag vill hitta rätt!  B)

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10