Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Boxcutter

Sidor: 1 2 3 4
1
Demolåtar / SV: Första orkesterlåten på 7 år
« skrivet: 31.05.2020, 22:26:48 »
Tack för all feedback Hasse! Guld värt.
Jag sitter och jobbar på att försöka få ner nivåerna på de skarpa noterna du nämner (jag vet exakt vilka du menar) och testar lite att dra ner på reverben.
Jag anställde förövrigt en violinist för att spela sista biten! Jag tyckte också det lät för jäkla syntigt.

Slänger upp den också, ifall du vill höra violinsolot :)

2
Demolåtar / SV: Första orkesterlåten på 7 år
« skrivet: 26.05.2020, 08:49:08 »
HasseFX: Tack! Allt möjligt du kan komma att tänka på, även om inspelningskvaliteten inte är något jag kan påverka så mycket. Har dock snackat med en violinist som ska spela in fiolbiten i slutet som just nu låter lite väl syntig!

Eddi: Tack så mycket, mycket bra tips. Ska fixa till både vid 1 min och 2:57. Intressant med panningen, ska testa att lägga flöjten mer åt vänster. Haha hmm undrar vad som hände med harpan, jag ska undersöka.

Alla instrument är från East West. Började använda deras produkter mer än 15 år sedan och har fastnat. Nu kör jag Composer Cloud, man betalar en summa per månad och får tillgång till allt i deras enorma bibliotek. Fullt med avigheter och småbuggar (som nästan alltid går att jobba sig runt dock) men det kanske alla orkesterbibliotek har. Mycket fina ljud i alla fall!

3
Demolåtar / Första orkesterlåten på 7 år
« skrivet: 25.05.2020, 13:38:28 »
Hej!

Skäms lite att komma tillbaka efter lång inaktivitet bara för att lägga upp en ny låt, men jag har ingen annanstans att få kritik på min musik!
Jag har haft paus från musikkomponerande i 7 år (bortsett från lite mindre intressanta bidrag till mindre intressanta spel) men fick för nån månad sen för mig att sätta igång detta projekt.

Jag vet att orkester kanske inte är den vanligaste genren här, men jag har fått riktigt bra kritik från er tidigare på allt jag lagt upp. Väldigt många med skarpa öron!
Positiv feedback är kul, men är främst ute efter kommentarer på saker som går att förbättra.

/Daniel

4
Mycket intressant och innehållsrikt stycke! Överlag tycker jag det är riktigt bra gjort; trevliga teman, bra orkestrering, bra dynamikvariationer, snygga stämmor och motstämmor.
Jag kände också att jag behövde lyssna igenom den några gånger för att få en bättre övergripande uppfattning.
Håller med Rattlesnake om vissa saker, bland annat "orchestral hits"-känslan, även om jag tycker det blir ganska effektfullt med bra tryck. Kan även hålla med om att dynamiken i stråkarna ibland kan uppfattas som lite syntetisk. Generellt är stråkarrangemanget riktigt snyggt och realistiskt, men här och där känns det lite syntigt. Troligen dels på grund av att man upplever, som Rattlesnake sa, att dynamiken skapas av rena volymförändringar snarare än faktiskt mjukare/starkare spel. Vet inte om detta kanske bör skyllas på stråkbiblioteket du använder snarare än dig. Syntkänslan förstärks även lite här och där av långa slingor med ren legato där spelarna aldrig får släppa på stråken. Det finns däremot delar av stycket där du på ett snyggt sätt undviker det.
Även pianopluggen skulle kunna ha varit strået vassare, hade önskat ett piano med lite mindre metallisk klang, men det tar knappt bort någon njutning från stycket.
Annars extremt imponerande stycke, och skickligt att kunna hålla lyssnarens intresse uppe i 9 minuter!

5
Färdiga produktioner / SV: Asti - Old man (video)
« skrivet: 10.06.2018, 13:11:05 »
Väldigt mysig. Snygga basgångar! Även jag som nybliven 32-åring börjar kunna identifiera mig med känslan texten förmedlar :)
Vackert komponerad och producerad. Det enda jag kom att tänka på var att jag upplevde stämman vid 58 som en aning falsk, men efter några återlyssningar är jag inte säker på om jag har rätt. Det är nog bara en ton från en skala jag inte var beredd att höra där, eller om det är en lätt glide?


6
Färdiga produktioner / SV: Harmonica mike - Water from the hill
« skrivet: 10.06.2018, 13:03:29 »
Tråkigt med motgångarna, men kul att du sätter dig och skriver en låttext om det! :D Ger mig den perfekta bluesiga känslan som behövs för att orka hänga tvätt!

7
Färdiga produktioner / SV: BjurtOMarr - The Point of no return
« skrivet: 10.06.2018, 12:59:26 »
Oh kul att komma tillbaka efter alla dessa år och höra något sånt här! Kände mig först lite skeptisk till sångrösten (som är minst sagt speciell och unik), men it grew on me medan jag lyssnade. Stämsången fungerar exceptionellt bra, hjärtat smälte lite av stämmorna vid 71 på "and as our ships are floating slowly.. ".
Gitarrsolot är makalöst bra också. Jag får även lite metalballad-känsla vilket ger extra plus. Om man ska hitta något att kommentera så är det väl kanske engelska uttalet, fast jag vet inte om det gör det sämre, blir lite skön 80-tals-tyskland-scorpion-känsla av det.

8
Demolåtar / SV: Boxcutter - Halvfärdig demo
« skrivet: 16.05.2013, 19:06:49 »
Haha alltså Josef, gillar dina beskrivningar. Får se vad låten får för namn sen!

Panflöjten ni pratar om är jag lite osäker på vad ni menar. Det instrument som spelar precis i slutet är typ en "Erhu", något kinesinstrument. Kanske låter lite syntigt, ska försöka få till övergångarna bättre, men annars älskar jag klangen av det instrumentet och vet inte om jag vill byta. Dock gör väl den pluggen kanske inte instrumentet så mycket rätta =/

Direkt efter första FFF-delen så spelar erhun i unison med en irish low whistle, låter även detta ställe syntigt och panflöjtigt?

Tack för alla kommentarer!

9
Demolåtar / SV: Boxcutter - Halvfärdig demo
« skrivet: 16.05.2013, 15:39:56 »
tack alla för fina ord!

Dividend: ja, mitt problem är lite att jag har svårt att göra icke-standard, har lite kreativitetsproblem så. jag ser det dock fortfarande bara som att jag övar orkestrering osv, några år till SEN ska jag börja göra riktiga låtar, ungefär.

Josef: Vilket ljud tyckte du lät lite för konstgjort? Jag vet att vissa av körerna låter lite synthiga, men tänkte du på något annat?

10
Demolåtar / SV: Dividend - Myran (pianokvartett 4)
« skrivet: 15.05.2013, 17:11:44 »
Säkert bara jag som inte kan musik nog för att förstå vissa strukturer. Hur som helst, enligt mig går du i alla fall åt rätt håll!

11
Intressant, hur gör man sånt? Att bara köra pitch shift med bibehållet tempo på valda toner funkar ju inte på ackord...?

Har de verkligen tagit originalmusiken och fifflat då? Kanske bara är sången som som är melodyne:ad och musiken gjord på egen hand?
Har inte lyssnat så noga för att vara säker

12
Färdiga produktioner / SV: Lies
« skrivet: 15.05.2013, 15:35:57 »
Håller med någon tidigare om att det kanske är lite för bright, men annars tycker jag om den här låten. Nån kom att tänka på Queen, jag kommer att tänka på Castlevania, vilket är positivt!
Bra drag, men hade kunnat vara ännu bättre med lite tyngre mix!

13
Demolåtar / SV: Dividend - Myran (pianokvartett 4)
« skrivet: 15.05.2013, 15:26:02 »
Väldigt snyggt! Återigen måste jag säga att det känns som att du ständigt förbättras. Det här var väldigt behagligt att lyssna på. Det låter mycket autentiskt och om jag tidigare har sagt att vissa av dina stycken låter "improviserade" så tycker jag att det här känns mycket mer strukturerat och kanske mer genomtänkt.
Extremt mjukt och behagligt pianoljud (man blir avundsjuk) som går väl ihop med den väldigt klara klangen från alla instrument, mycket EQande och meckande?
Du har verkligen lyckats med alla dessa expressionkurvor den här gången också :)

14
Demolåtar / Boxcutter - Halvfärdig demo
« skrivet: 15.05.2013, 15:14:49 »
Hej!

Nu är det dags för mig att göra min halvårliga översyn av forumet och lyssna igenom de låtar som lagts upp och även komma med en ny låt själv.
Den här är inte klar, jag väntar fortfarande på att hitta en sångerska (eller att hon hittar mig!).
Vid 45 sekunder ska sångerskan i fråga sjunga samma melodi som det som valthornen och trombonerna spelar i unison och senare vid 148 sekunder ska hon återigen
komma in och sjunga samma melodi som "aahh"-körerna/fiolerna/valthornen/trumpeten/trombonen, kanske med någon random text på latin eller något.

Så syftet med det här inlägget är tvåfaldigt:
1. Att försöka hitta någon sångerska här eller någon som kanske känner en sångerska som kan sjunga lite mer åt det klassiska hållet (alto till väldigt låg sopran typ?)
2. Söka massor av kritik från er. Vill verkligen utvecklas vad det gäller komposition, mixing och mastering och hoppas ni kan hitta saker som låter konstigt, mullrigt, obasigt eller vad som helst. Tack!

[mp3=200,20,0,center]http://www.danielsymphonies.com/music/newdemo.mp3[/mp3]


15
För mig känns som att det finns tre typer av musik:

- Enkel musik som Dividend säger som man kanske kan tycka om på första lyssningen. Sån musik brukar man dock tröttna på fort.

- Lite mer "svår" musik som man sakta inser är riktigt bra. Sån musik brukar man oftast tycka om en längre tid.

- "Speciell" musik som egentligen kan vara rätt "dålig" men som man sakta lär sig gilla bara för att man (kanske mer eller mindre undermedvetet) tycker att man är cool (på ett eller annat sätt, ofta "unik") när man lyssnar på den (hej alla blackmetallare). Det betyder dock inte att man "egentligen inte" gillar musiken, utan bara att anledningen till att man börjat gilla den kanske var lite korrupt, eller vad man ska säga.

Tror vi alla har låtar från alla tre kategorier.

Försök ha överseende med alla mina subjektivt tolkbara ord.

16
Studio, produktion och övrigt / SV: Tips på trumloops bibliotek
« skrivet: 17.08.2012, 14:20:24 »
Ezdrummer (och kanske även addicted drums?) innehåller massa preset-midi-spår som ger rätt sköna komp från många olika stilar. Definitivt värt att testa, och då kan man ju ändra efter eget behag också.

17
Demolåtar / SV: Tigersoul - Fields of defeat
« skrivet: 17.08.2012, 14:18:31 »
Fin melodi och bra text. Gillar sista versen som ger hopp igen, det måste man alltid ha, annars är det doom metal man skriver. Tror redan melodin satt sig på huvudet, vilket tyder på att det är en bra en!
Det enda som stör lite är det engelska uttalet, men så är det väl för alla oss från Sverige. Svårt att träna på det också.

18
Medlemmar / SV: zzeb - presentation
« skrivet: 15.08.2012, 10:32:13 »
Välkommen!

På 20-talet oroade jag mig mest för den uppkommande stora depressionen, blev ju givetvis bättre sen på 30-talet.

19
Haha du är sjuk, men allt är väldigt intressant. Jag kan i princip ingenting om sånt här utan skriver alltid stämmorna så som jag tycker låter bra, men trasslar ibland in mig och då hade nog varit skönt att ha lite teori bakom det. Kul att du tar dig tid att dela med dig.

20
Studio, produktion och övrigt / SV: KR - Collab Challenge
« skrivet: 13.08.2012, 15:25:33 »
Haha, kul idé! Kan bli en riktig soppa.
Låten är riktigt jäkla bra för övrigt. Skulle vara kul att höra en ordentlig version av den

21
Demolåtar / SV: Lite spanskt infl på nylon.
« skrivet: 13.08.2012, 12:48:01 »
Jäklar, vi har ett gitarrgeni ibland oss. Assnyggt spelat och klockrent ljud i mina öron.

22
Grattis eq! Rätt låt vann! Rätt låtar kom 2:a och 3:a också. Var lite skeptisk till Happy Town eftersom jag inte riktigt kunde se den i en TV-serie, trots dess snygga arrangemang, men jag har ju å andra sidan knappt tittat på någon TV-serie som släpptes innan 2004..

Kul att se vem som har skrivit vad. Antar att många av er har varit här tillräckligt länge för att höra vilka låtar som är skrivna av vem redan innan ni ser det. För mig var vissa ganska överraskande!

(Tack Wernborg för 12:an! Du får skicka fakturan sen)

23
Demolåtar / SV: 1up-EWQL Chip - lite chip shuffle :)
« skrivet: 12.08.2012, 19:35:44 »
Haha riktigt skönt gung får du till. Låter tillräckligt originellt för att bli ett minnesvärt intro till någon tv-serie.

24
Studio, produktion och övrigt / SV: iPad som MIDI-controller
« skrivet: 11.08.2012, 13:06:17 »
Windows 7 64-bit men fungerar även till Mac. På S1 MIDI triggers hemsida finns tydliga instruktioner exakt hur man gör för att få det att fungera. Några snabba steg som innefattar att installera ett litet serverprogram på datorn och en MIDI looper (smågrejer som är gratis, bara appen som kostar 22 kr).
Se: http://www.s1products.info/S1MidiWifiServer.html
Se till att ladda ner MIDI-loopern Loopbe1 (eftersom Loopbe30 kostar pengar och MIDI yoke inte fungerar till 64-bitsapplikationer).

På hemsidan under "Knowledge" kan man också läsa om hur man gör för att designa egna MIDI-controllers.

25
Studio, produktion och övrigt / iPad/iPhone som MIDI-controller
« skrivet: 11.08.2012, 12:42:35 »
Hej!

Såg häromdagen en video på någon som satt och stekte och spelade snygga tranceslingor genom att ändra filter-cutoff och resonans med hjälp av en XY-pad på en Lemur controller surface. Tyckte att det verkade häftigt och kollade upp vad en sån kostade och kom fram till att den inte tillverkas längre, men går att köpa för ungefär 18000 kr. Blev lite besviken, men såg då någon kommentar till videon som sa att samma sak går att uppnå med en iPad. Jag råkar ha en iPad och valde att testa en app om heter S1 MIDI trigger. Eftersom den bara kostar 22 kr tänkte jag att det skulle vara ankskit full med buggar och skräp. Jag hade dock fel. Appen tillåter dig att skapa dina helt egna MIDI-controllers (med rattar, pads, xy-pads osv) och kommunicera MIDI till din dator med förvånansvärt låg latency.
Jag spelade in en film för att visa en tänkbar tillämpning av detta (improviserad skräpmelodislinga).
Jag lät min MIDI-controller vara en enda stor XY-pad och assignade CC11 (expression, i det här fallet dynamisk styrka på stråken) till X-axeln och CC1 (modulation, i det här fallet vibrato, leker dock inte så mycket med detta i filmen) till Y-axeln.
Blev lite konstigt med ljudsynchningen när jag exporterade filmen så det ser ut att vara mer fördröjning än vad det är.

Fördelen med detta jämfört med sliders och rattar tycker jag är att man får mycket bättre känsla på det här sättet. Särskilt för just orkesterinstrument. Har försökt med hårdvarusliders/rattar förut, men har aldrig tyckt att det blir lika bra som att rita kurvorna i Cubase. Nu är jag nog redo att påbörja en ny epok av mitt liv och spela in expressionkurvorna live.

Ville bara dela med mig av detta! Om man inte har en iPad eller iPhone blir det givetvis en rätt dyr MIDI-controller trots allt.


26
Verkar vara många här som slarvar med låtnummer. Mycket inkonsekvenser bland de som röstat, fixa till!

Här är mina poäng:

12 poäng - Låt nr 11: Irla  - Supersnygg pianomelodi med perfekt passande trumkomp. Skulle fungera utmärkt som serieintro som den är.

10 poäng - Låt nr 9: Frenchrose - Dragspelet är så snyggt att det nästan måste vara spelat live? Även den här hade passat perfekt som den är i någon svensk serie som jag själv troligen aldrig hade orkat kolla på.

7 poäng - Låt nr 15: The monks - Pianot i början låter sjukt livespelat av en duktig pianist. Resten av låten har ett riktigt skönt gung, men tror inte den hade passat lika väl som de ovanstående två i en serie utan lite modifikationer.

5 poäng - Låt nr 3: Redemption Control - Tyvärr har kompositören inte tillgång till några vidare ljudbibliotek verkar det som, eftersom allting låter väldigt torrt och tråkigt, men med mer djup och lite andra samples tror jag den här hade bidragit till ett riktigt bra intro till någon CSI/Bones/ArkivX-serie. Snyggt arrangerad men lite väl tråkiga 80-talssyntiga samples.

3 poäng - Låt nr 12: Sommartankar - Vackra melodier och vackert pianospel, men har svårt att föreställa mig vilken tvserie det skulle passa till. Låter snarare som början på en poplåt.

1 poäng - Låt nr 5: RadhusDrama - Egentligen tycker jag att den här låten har bättre melodi än några av de låtar som fått högre poäng, men denna är inte lika välspelad. Med lite arbete skulle pianospelet låta mycket bättre. Det här låter lite för mycket som första inspelningen från en hobbypianist, men som sagt, väldigt snygg melodi och perfekt passande ackordföljder.

27
Ja köp MIDI-klaviatur helt enkelt. Gå in i närmsta musikaffär och fråga efter midikeyboard med vägda tangenter så är du i hamn.
Om din dator har crappy ljudkort borde du också ladda ner och installera asio4all (http://www.asio4all.com/) som sänker fördröjningen mellan det att du trycker ner tangenten och att det hörs i datorn så att den blir i princip ohörbar.

28
Demolåtar / SV: 1up-chip tv theme
« skrivet: 07.08.2012, 11:17:11 »
Kul att någon gör chip!

Jag har väldigt svårt för "la-la-la-la"-arpeggion tre noter upp och ner. Det låter så väldigt stelt och är en rätt klassisk give away att resten av låten inte kommer vara superb.

Tycker det är rätt skön känsla i låten men för mig är det viktigaste i chipmusik att leadmelodin är slående och memorabel. Din leadmelodi är okej men på grund av de lite väl enkla ackordvalen så är det svårt att få till något som gör en chiptune rättvisa.

Fortsätt göra chips, jättekul!

29
Studio, produktion och övrigt / SV: Tritonus skalan presenteras.
« skrivet: 04.08.2012, 01:18:51 »
Tycker det kan vara snyggt att lägga till 4an i den där skalan också (dvs F i exemplet)

30
Haha men du sa:

"Det är en cello!"

31
Men typ runt 95 sekunder. Där spelar någon stråke en melodi som ligger rätt högt och det är inga andra höga stråkar samtidigt. Är det en cello?

32
Ja okej. Jag tycker cello brukar låta lite krystat när man spelar så höga toner. Varför har du valt cello och inte violin för dem?

33
Riktigt mjukt och fint piano, underbart med perfekt mängd reverb. Alicia Keys igen?

Vackra melodier. Som vanligt tycker jag att det låter bättre för varje låt du gör. Det här är nog det bästa jag hört från dig.

Själv hade jag troligen lagt lite mer reverb på solostråkarna, och kanske också oboen (fast mindre på den). Dels för att matcha pianots reverb och dels för att det brukar täcka lite av det icke-autentiska soundet som kommer från att skriva soloinstrument med dator.

Tycker alla volymer är helt okej vägda, men jag är rätt dålig på sånt själv. Är lite förblindad av "stor" filmmusik också för att veta hur det borde vara i ett stycke som detta. Möjligen tycker jag att soloviolinen borde dras upp ett par dB för att komma fram lite mer i förgrunden när den spelar melodier. Kanske inte blir så bra, men hade varit kul att höra!

Annars mycket snyggt gjort, och ledsen att jag inte kan vara till mer hjälp!

34
Tycker som Rattlesnake. Början av refrängen "I never knew anything like this.. " känns sådär. Resten tycker jag är bra med snygga variationer i dynamik och tonhöjd. Men när refrängen kommer in andra gången "i never knew anything .. " så känns det lite mjäkigt. Jag hade försökt ändra bara början av refrängen, och jag hade tyckt det varit coolt om du gick upp en oktav (till din snygga falsett) på ordet "hogwarts" efter "i never knew anything you will be with". Skulle även fungera att göra det falsetthoppet på ordet efter "my" efter "i don't know it's soya" i slutet av refrängen. Kunde ha varit coolt.

35
Demolåtar / SV: Boxcutter - A hymn to all that is lost
« skrivet: 09.07.2012, 21:36:02 »
Nu kör du inte den pluggen, men det borde vara samma med ensemblefioler och ensemble cello/bas?

Jo, samma här. Man får jobba rätt mycket med expressionen i notövergångarna för att det ska bli okej, men tycker sällan det blir helt bra.


Har också Cubase 5 och det funkade för mig med att öppna. Kul att studera! Mina visuella intryck:

Prydligt och överskådligt uppställt, du har en mall du utgår ifrån, har du nämnt förut. Jag räknar till att du använder totalt 26 artikulationer här, är det de som du alltid har i din mall, eller har du tagit bort/lagt till artikulationer efter behov? Men om du kör med mall, varför ser det ut som att du har spelat in alla stråkstämmor på violinspåret, och sedan fördelat ut?  :unsure:

Du kör artikulationerna på separata spår, verkar vara det fiffigaste sättet att få till naturlighet i spelet på ett överskådligt sätt. Använder du vissa keyswitchar också? Ser så ut i början på spåren.

Tempotrack kör du också med, ser jag.

Du verkar inte ha några problem att hitta stämmor, ser att du på flera ställen gör divisi genom att köra två olika artikulationer parallellt. Basar och celli är inte kopior en oktav ifrån utan skiljer sig lite här och där. Snyggt ritade expressionskurvor överallt.

Spännande, jag skall ladda på mina vsti:er så jag kan lyssna och studera ännu mer. Verkligen roligt att du ville visa hur du jobbar. Jag är inte lika strukturerad som du, jag lägger upp en Cubasefil i min tråd som ett skräckexempel...  ;)

Det här projektet är avskalat. Jag tog bort alla tracks från det egentliga projektet som jag inte använder. Det riktiga projektet har du här, som alltså är min orkestermall också:
http://home.student.uu.se/daja8643/hymtolost_full.cpr

252 olika patchar (och därför lika många MIDI-kanaler). Det tar upp ungefär 25 GB RAM när det är öppet, men RAM-minnen är ju så billiga nuförtiden! (det är dock inte de raid0-ssd-diskar jag har pluggarna på för att det ska gå snabbare att ladda in allt i minnet..). Det är lite fånigt att ha ett sånt enormt projekt inser jag, men jag tycker det är skönt att slippa sitta och leta efter artikulationer/patchar när man behöver dem.

Jag började nog med att spela in lite violin, sen lade jag till keyswitchen som du såg (som gör att violinisten spelar med handen i fjärde positionen, dvs långt ner på halsen så man får varmare ljud) och sätter modulation på något rimligt värde (för någon normalnivå på vibrato). För att slippa göra det igen copy-pastade jag bara till andra tracks sen. Hela det här stycket skrevs nog helt utan att använda MIDI-keyboarden, bara mus och tangentbord.

Du har rätt om divisi, man kan köpa Hollywood Strings Diamond i vilket divisi faktiskt ingår, men tyckte inte att det var värt det, tycker det fungerar bra att göra på det här sättet.

Jag dubblar inte alltid cello och bas, bara när jag vill ha lite extra fyllighet, men på vissa ställen tycker jag det funkar att bara låta basen spela dova bastoner så kan cellon spela något annat utan att det blir för grötigt.

Ska kolla din fil också!


Sidor: 1 2 3 4