Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - ChristianAndersson

Sidor: 1 2 3 4 5
106
Färdiga produktioner / SV: The Raving World Orchestra
« skrivet: 11.03.2011, 14:34:11 »
Hmm.....
-------------
Dear Christian,

Congratulations, the song "The Raving World Orchestra" in the Instrumental category
has been selected as a finalist by the ISC listening committee.
Finalists were chosen from over 15,000 entrants, making this an extraordinary achievement.
In fact, this was the most competitive year to date, so you should be very proud of this accomplishment.

Each year the entries have gotten better and better,
but this year was unabashedly the best in terms of quality of songwriting.
As a result, it was more difficult than ever to select the finalists and semi-finalists.
It was a daunting challenge.
-------------

http://www.songwritingcompetition.com/winners

.....  B)

107
Färdiga produktioner / SV: The Raving World Orchestra
« skrivet: 08.03.2011, 17:30:33 »
Tack så mycket, verkligen roligt att höra!

Det finns lite smågrejer som jag själv skulle vilja jobba lite mer med (t ex akustiken i cello-ljuden), men jag jobbade länge och hårt med den här låten i ett tillfälligt inspirationsrus och det finns inte så mycket kommersiell potential i sådana här bitar (tror jag), så därför låter jag den vara som den är. Dessutom låter det rätt bra i lurar. Det är mest när man tar ut ljudet i stora högtalare som jag tycker cello-ljuden låter lite akustiskt nersmutsade.

Ha det fint!
/Christian

108
Färdiga produktioner / The Raving World Orchestra
« skrivet: 08.03.2011, 14:24:31 »
Ladies and Gentlemen! I give youuuuuu.... *pauses.. and the audience goes silent*...

The Raving World Orchestra!
[mp3=200,20,0,left]http://craze.se/hqversions/ChristianAndersson-The_Raving_World_Orchestra__320.mp3[/mp3]

En orkestral och lite udda mix av latino-symfoniskt slag med lite jazziga svängar emellanåt.

Lite mer info om låten:
http://craze.se/demos/theravingworldorchestra.htm

Hälsar
/Christian

109
Hej!

Tack för era bidrag. Det var inte så många som röstade på det här forumet, men fick ihop 11 röster på SoundsOnline också.
Resultat, totalt 16 röster på 2 olika forum, varav 5 röster på Kontrollrummet och 11 på SoundsOnline:
================================
1. Do nothing special. Let it be like it is. (No EQ, no compression or any other stuff.)
SoundsOnline: 2 forum members does this sometimes and does 4 on the rest (thus counted at 4 as well).
Kontrollrummet: 0

2. Leave the mix 3db - 6db below 0 to leave headroom for later mastering in case it is selected for a movie/TV, etc.
SoundsOnline: 0 forum members
Kontrollrummet: 2

3. Send it to professional mastering
SoundsOnline: 5 forum members (4 x John Rodd, 1 x Mike Aarvold)

4. Use your own tool chain that means a significant improvement.
SoundsOnline: 4 forum members use their own tool chains for final mastering (e.g. final mix at -6db, use EQ at the end)
Kontrollrummet: 3
================================
(Har räknat min egen röst på Kontrollrummets statistik.)


Alltså:
2 medlemmar gör inget speciellt.
2 medlemmar lämnar 3-6 dB headroom för senare mastring om låten skulle väljas för kommersiellt sammanhang.
5 medlemmar skickar till professionell mastring.
7 medlemmar använder egen tool-chain för att förbättra.


If there is anyone else that want to contribute, feel free - don't consider this thread as closed.
But please keep the very strict format as suggested at the start of the thread to keep the thread clean from discussions.

/Christian

110
Claes är 100% reko, ärlig och väldigt hjälpsam när det kommer till tips & hjälp med programvara, både här och på Studio Forum.  *thumbs up for Claes!*  B)

111
Ja, det är ju lite värre.
Jag gillar åtminstone de försäljare där man kan tanka ner en gratis begränsad test-version. Då kan man bilda sig en egen uppfattning och behöver inte förlita sig på forum.
Fast DET HÄR forumet, kan man väl lita på i alla fall... eller...?  :wacko:  .... :lol:

112
Det handlar om att en EastWest-anställd använder flera fejkade identiteter på olika forum för att marknadsföra sina produkter genom att låtsas vara "en vanlig composer" som pratar gott om EastWest... typ.
Egentligen inget konstigt i mina ögon även om det är fult. De flesta säljande företag som tjänar på att synas i forum håller väl på med sån't skit mer eller mindre.  <_<

113
Tja... jag gör inget speciellt. Jag bara lägger till de instrument jag vill ha i produktionen och provar mig fram till det låter bra.  :)

Ibland stänger jag av convolution-reverbet på EW-instrumenten.
Detta rekommenderar jag i någon av mina senaste Cubase trådar för att spara CPU-resurser.
Men det kan också vara bra ifall man vill ha samma reverb-känsla som på sitt GPO-instrument, t ex.

Dock är det problematiskt ibland att EW-instrumenten inte kan bli helt "torra" även om man stänger av convolution-reverb och därför låter det lite för akustiskt smutsigt ibland när man t ex vill ha renare ljud.  Det är det största problemet med EW, som jag ser det. Här kan jag tillägga att detta skiljer sig ganska mycket sinsemellan olika instrument även inom EW.  Vissa kan man få väldigt torra och rena. Andra inte. Så man slipper inte det problemet bara för att man håller sig till endast EW-pluggar.
(Jag har 7 stycken... )

/Christian

114
Jag tycker EW är dyra, men bra.
Sedan är de säkerligen lika vilseledande som alla andra i sin reklam av sina produkter, men de pluggar jag har köpt är jag nöjd med.

Jag har mixat EW + Garritan + Nexus i de flesta av mina arr, och en hel del av denna musik har jag sålt, så min erfarenhet är att det går att blanda med kommersiellt gångbart resultat.
Fast jag håller med dig om reverbet: EW har en viss stil där som kan vara knepigt att få riktigt bra ibland.

Sedan har EW en massa andra små knepigheter som man kan störa sig på som säkert andra VST-pluggar gör bättre. Fast ska man leta efter den ultimata pluggen i all oändlighet så blir det mycket letande och ingen musik skriven. Så jag har lärt mig att leva med småstrulet och lägger tiden på att skriva musik istället.  B)

Med det sagt så vill jag inte påstå att EW är bättre än något annat. Det finns säkert flera andra pluggar som är lika bra som EW eller bättre. Men som sagt, jag orkar inte leta vidare och har redan investerat så mycket i EW, så nu är det låtskrivning som gäller!

Hälsar
/Christian

115
I filmsammanhang: mastras inte rubb&stubb vid sluproduktion, eller lägger man in färdigmastrat material i soundtracken? Hur blir det med dynamiken då?

Jag skulla spara mycket dynamik, för att ge friheten åt regissören el dyl att mixtra med... slutprodukten.

Nummer 2, alltså.

116
*BUMP*
Provar en sista gång att få input här. Jag har fått lite motsvarande "statistik" från ett annat forum som jag ska lägga till snart i den här tråden.
Någon vecka till här bara, innan jag samlar ihop stats.

Någon mer som vill bidra?

/Christian

117
Tack för alla synpunkter.

Så alltså... för den som VILL skydda sin musik på en befintlig hemsida:
Det verkar som min enkla steg-för-steg variant är en bra metod eftersom ingen ännu har föreslagit någon enklare och bättre metod och ingen känner till någon mjukvara eller ett mer elegant sätt att göra det. Att endast exponera en del av stycket är väl likvärdigt och iofs lite enklare. Det är en smaksak om man verkligen vill att hela stycket ska visas upp (vilket kan vara vettigt i fall man har mood-changes och stora övergångar som man vill visa) ... eller om man nöjer sig med en del av det.

Hälsar
/Christian

118
Demolåtar / SV: Rattlebike feat Emlan - House of pain
« skrivet: 13.01.2011, 23:35:51 »
Snyggt jobbat! Skön känsla i sången och härliga solo-instrumentprestationer och en bra produktion. Det här håller kommersiell klass rakt av i mina öron.
Det enda som inte håller lika hög toppklass som det andra är kanske slagverket. Man kanske kunde gjort lite mer "bökande" i trummorna så det blev mer levande i början och mot slutet.
Men i vilket fall...  det är seriöst och bra rakt igenom. :-)

Keep it up... mer produktioner från "Rattlebike feat Emlan"!  B)

119
MaxB: det är helt klart ett alternativ, men kan vara ganska jobbigt att realisera för ca 100 låtar. Nåväl... det kanske tar 2-3 timmar istället för 40 minuter, så inte så farligt.

Assar: Det låter utmärkt! Jag kollade lite på den flashplayern, men den verkar bara ha en stor play-list-player och en ganska stor single-player. Jag vill gärna ha en "mini-player" variant. Fast det borde väl gå att hitta en annan flash-player som har det och ändå på något sätt dölja source-filerna.  På något sätt...  Kanske man först måste lära sig PHP för att få till det där?
Jag ser att du använder PHP på din sida.

Hälsar
/Christian

120
Perfekt, då kör du på Soundcloud med YouLicense som backup ifall det skulle strula. :-)

121
Hur många låtar är det i albumet?
Jag kommer att tänka på SoundCloud (begränsning i antal minuters musik, tror jag...) och YouLicense (max 10 låtar).
/C

122
>Ett alternativ är ju att endast erbjuda 45sek samples på din hemsida (vers+ ref t.ex) och sedan därifrån länka till dom proffesionella betalsajterna.
Ja... det är en variant.

>Jag utgår från att min musik är så kass att inen vill ha den, då finns det bara positiva överaskningar
Så kan man också göra.   :P

123
Ditt förslag tolkar jag som att bästa sättet att skydda sig är att ta bort all content från sin sajt...  vilket iofs är ett sätt... om än brutalt..  ^_^
Jag har min musik ute via en motsvarande site så att den aggregeras ut på ett tio-tal web-butiker, Amazon, iTunes, etc, och även på väg ut till Spotify.

Det jag efterfrågar är konkreta tips på hur man skyddar sin content på sin hemsida på ungefär samma sätt som de professionella sajterna gör (iTunes, etc).

Typ...
- Någon som brukar använda en smartare "tool chain" än den jag beskrev?
- Någon som vet en mjukvara som gör detta ännu mer elegant och automatiserat?
- Känner någon till hur man kan göra någon smart content protection mha flash-spelare så att man inte exponerar source-länken (det går iofs att play-rippa låten från flash-spelaren, men det är bättre än inget).


Hälsar
/Christian

124
Tack för det, Wernblom. Det kan jag göra som en av åtgärderna.
Dock återstår problem nummer 2 i listan, vilket är den största anledningen till watermarking.
Dessutom kör jag lite Google Adwords ibland + manuell promoting på diverse sajter för att öka trafiken till min hemsida vilket också genererar ett stadigt flöde av nya unika besökare.
För den som gör "View Source" kan man då se en direkt länk till content från mina embedded flash players.
Det kan man väl inte enkelt stoppa?

/Christian

125
Hejsan!

Jag har nyligen lagt till en enkel form av content-protection på min sajt genom att lägga till "water marks" i låtarna, dvs jag har bakat in samplingar i musiken av typen "Demo Song" och "This is a sample". Det är förstås lite trist eftersom det inte längre funkar för nyfikna besökare att lyssna på en låt utan dessa små störningar.

Men det finns ett par anledningar:
- Vissa sajter länkar in min musik direkt med en flash-player knapp eller direktlänk, vilket betyder att jag inte längre har kontroll på var min musik dyker upp (oskyddad).
- Min musik finns på professionella sajts för direktförsäljning där den är skyddad på olika sätt, men potentiella köpare kan "backtracka" musiken till min hemsida och ladda ner den illegalt därifrån istället för att köpa på säljsajten.
- Det finns en psykologisk effekt: en potentiell köpare som hittar skyddat material på min hemsida kan luras att tro att min musik betingar ett värde, och därför bestämma sig för att köpa något.  B)

Tänkte jag skulle bidra med min metod ifall fler ser samma behov. Så här gjorde jag som en enkel content-protection:
1. Skapade ett antal "wantermark"-filer av varierande längd (00:30, 1:00, 1:30, ...  upp till 5:00) innehållande watermark-samples var 30:e sekund.
2. Öppnade sedan mina 128-kbit encodade låtar i favorit-Wav-programmet.
3. Mixade låten + watermark-fil med rätt längd.
4. Ctrl+S, done!

Fördelar:
- Enkelt och väldigt snabbt. Märkte upp ca 100 filer < 40 minuter.
- Mp3-tags som jag har satt tidigare på de här 128-encodade filerna stannar kvar och man behöver inte tagga om dem (vilket man måste ifall man t ex skulle göra ny fil-export från en mer avancerad metod som involverar en Cubase session vilket jag började laborera med).

Någon som har en bättre metod som löser det här problemet snabbare och/eller mer elegant? 
Vänligen ingen diskussion om anledningen till att skydda musik eller huruvida man bör skydda sin musik, utan endast seriösa och konkreta tips.  ;)

Hälsar
/Christian






126

>Röster är otroligt känsliga för pitchning. Man hör ganska tydligt om en röst är pitchad en halvton,
Jag fick faktiskt en oväntat positiv upplevelse nyligen när jag använde process-pitch +2 semitones på en renderad kör-audio-fil. Det blev faktiskt rätt så bra. Jag upplevde det som bättre än när jag senare renderade om original-kompositionen där körerna sjöng tonarten +2 semitones upp på det korrekta sättet. Det kan bero på att Wordbuilder är så ojämnt i kvalitet när det gäller toner. Vissa toner låter bra. Men kör man en annan tonart, så används andra toner som kanske är insamplade med defekter eller stor ojämnhet i ljudstyrka.

Jag tror precis som du att det är bättre med körbibliotek som har sammansatta stavelser att bygga ord med. Inte samma flexibilitet, men det låter säkert MYCKET bättre. Wordbuilder är gjort för att kunna bygga engelska och latinska ord med full flexibilitet, men inte ens det lyckas det speciellt bra med utan väldigt mycket detaljerad tweaking. Så i mitt fall så skulle jag gärna byta Wordbuilder mot ett bibliotek som är mindre flexibelt, men som är enklare att jobba med och som låter bättre. Men jag har gjort så dyra investeringar nu, så jag får vänta åtminstone något halvår till innan jag köper något annat. (Det här löftet kommer jag aldrig lyckas hålla...)

127
Ok...  Ja, "Lonely Halls" och "Day of the Great Battle" jobbade jag verkligen på att orden skulle låta bra, så där hör man nästan vad de sjunger.
(Jag tycker jag hör, men frun som inte vet vad de sjunger brukar ta mig tillbaka till verkligen med orden: "Men vad sjunger de egentligen??")

I de 2 senaste låtarna har jag mer eller mindre gett upp... eller rättare sagt jag tar mig inte den tid som hade behövts för att göra orden tydligare. Sedan måste man ju ha en bra text också för att det ska vara lönt.

Kul i alla fall att du tycker det låter som riktiga körer. Då kanske den här tråden inte totalt avskräcker alla från att köpa Symphony Choirs. Det var inte meningen heller, utan mer som en liten varningslapp att det inte är så enkelt som man kanske tror...  ;)

128
Hej,

Claes: ja... som bakgrundskörer kan det funka bra.


Odrörir: Ok... jag kan ju bjuda på de låtar jag har gjort hittills där det är körer "bakom" en ganska stor instrumental backup.

Exempel:

Dark Tidings with Intro Choir
[mp3=200,20,0,left]http://craze.se/previews/ChristianAndersson-Dark_Tidings_with_intro_choirs__128.mp3[/mp3]

Hero of Darkness
[mp3=200,20,0,left]http://craze.se/previews/ChristianAndersson-Hero_of_Darkness__WithIntro__128.mp3[/mp3]

Lonely Halls (de sjunger här "Sanctus Spiritus")
[mp3=200,20,0,left]http://craze.se/previews/ChristianAndersson-Lonely_Halls__128.mp3[/mp3]

Day of the Great Battle (kören sjunger: Gladius Glorificus - Tui Fatum Mortis... ungefär: Ärans Svärd - Ditt öde är Döden. Intelligent text, eller hur?)
[mp3=200,20,0,left]http://craze.se/previews/ChristianAndersson-Day_of_the_Great_Battle__vocals__128.mp3[/mp3]

(I övrigt vill jag inte ha några kommentarer på arren eller ljudkvaliteten. De är som de är och jag kommer inte att gå tillbaka och ändra på dem.)
/Christian

129
Spännande, Max. Berätta gärna om hur det går.

130
Ni hade inte känt igen den ändå... fast det är klart... ett gäng skrålande fulla sjörövare låter det nog som.
Nåväl... det lät så dåligt, så jag renderade inte ens en ljudfil av det, faktiskt.
Men om jag plockar fram projektet igen här framöver, så ska jag rendera & tanka upp det.   ^_^

131
Tänkte nämna lite kort om Wordbuilder.  Jag har jobbat med det till och från under ca 1 års tid nu, men är absolut ingen expert. Jag har helt enkelt inte den tiden att lägga för att blir riktigt bra på det, men jag tänkte dela med mig av tips och info så att ingen känner sig lurad ifall ni köper det efter att ha läst "reklamtexterna" om det.

Wordbuilder ingår i Symphony Choirs, och hittills har Wordbuilder fungerat som "MIDI-effekt", som man enablar -> man får ett extra fönster där man kan skriva in text som ska sjungas.  Det går till så att man laddar in Symphony Choirs som ett VST-instrumet. Men istället bara för att ladda in en single-patch där kören sjunger "aaah", så laddar man något som kallas en "multipatch" som innehåller alla vokaler och konsonanter i det latinska och engelska "fonetiska alfabetet". (En sådan multipatch nyttjar flera MIDI-kanaler samtidigt på något klurigt sätt....)

Sedan skriver man i ett litet textfönster vad kören ska sjunga. Man kan skriva på 3 sätt: på engelska, fonetiskt, eller "votox" som är Wordbuilders eget fonetiska språk. Det spelar ingen roll vad man väljer, för resultatet blir detsamma. (... och här är det frestande att skriva:"sk*t"... men jag ska vara lite mer konstruktiv :-)

När man sedan börjar spela toner på keyboardet så börjar kören sjunga från första ordet och framåt.  Man kan göra reset-med en knapp för att kören ska börja om från ord 1 eller välja ett ord som kören ska börja sjunga från. Man kan även skriva specialtecken för att kören ska switcha till att sjunga legato eller staccato.

Låter fantastiskt va? I det stora hela, när man landat i verkligheten och är införstådd med begränsningarna så är det ganska fantastiskt - men svårjobbat. Det finns nämligen väldigt många struligheter, så låt mig rapa upp några stycken:
- Vissa konsonanter... tja... de flesta... är oftast alldeles för tysta i defaultläget och man måste förstärka dem mycket för att höras
- Det är stor skillnad i ljudstyrka på inspelade vokaler vilket gör att man ofta måste in och ändra velocity manuellt när tonerna spelar ett ord så att vokalerna normaliseras i förhållande till varandra.
  (Jag menar inte lite skillnad, utan enorm skillnad...)
- Vokalerna låter inte alltid likadant. T ex kan det vara att när tenorerna sjunger "a", så låter det som "ö", medan basar och sopraner låter som "a".
- Missljud i inspelningarna av vissa vokaler eller konsonanter.
- Det räcker inte att göra quantize på tonerna för att de ska bli rätt i takt. Varje spelad ton måste ofta finjusteras eftersom det är olika attack
     - på olika konsonanter och vokaler
    -  det skiljer också mellan stämmor
    -  och individuella toner i en viss stämma.
- Textfönstret börjar bugga ur och blir långsamt och omöjligt att jobba med när du har skrivit en text som är ca 20 ord lång eller längre, dvs jobba med 1 vers per projektsparning, inte mer....

Så exempelvis:
Skriver man ordet "kalle" så kanske det blir så att
- "k" hörs rätt men det kommer lite för sent, så du måste finjustera tonen som spelar första stavelsen och lägga den lite tidigare,
- "A" låter istället som "ö" fastän det borde låta som "a",
- bokstäverna "l" hörs inte alls
- och "e" låter mycket starkare än allt annat i ordet... eller så låter "e" för kort så att man måste förlänga den sista vokalen.

Så när du har skrivit en hel mening och låter kören sjunga den (omodifierad), så hör du oftast inte ens på vilket ord de befinner sig i meningen. Detta är inget skämt eller överdrift. Det är så det fungerar.

Det betyder att varje ord som ska sjungas blir en kamp, så att om du vill att kören ska sjunga en hel mening, så sitter du nog med den meningen i minst 1 timme, kanske 2 ifall det ska bli riktigt bra och ifall du sjunger i stämmor.  Ska du ha en hel vers, då får du nog räkna med minst 4 timmars jobb. Och ändå blir det inte riktigt bra.  <_<

Min slutsats:
- Ofta måste man skriva ett annat ord för att de ska sjunga det ord man vill och ofta måste man mixa vokaler för att en vokal ska låta som det är tänkt.
- Det är svårt att göra solosång, och inte rekommenderat, för då hör man detaljerna när konsonanter delvis försvinner, att vokalerna inte riktigt låter som de ska eller eventuella missljud från inspelningen.
- Det går inte att få kören att sjunga begripligt, men man kan få den att sjunga lite stämningsfull rappakalja, och när någon frågar "Vad sjunger de?" så svarar du "Ah, du vet, det är latin... lite avancerade grejer... inget du skulle begripa dig på ändå."
- Det är antagligen bra att ha som bakgrundskör ifall man har en riktig solist som sjunger in något.
- Använd ordet "domine" ofta, för det funkar rätt bra utan att man behöver ändra det. Annars kan jag säga att ingen av de fördefinierade latinska fraser som redan finns med i Wordbuilder fungerar som de är tänkta. (Man kunde ju tro att de skulle ha optimerat Wordbuilder så det åtminstone skulle funkat för de medföljande exempelfraserna, men icke...)
- Wordbuilder är inget du använder ifall du har funderat ut en liten cool vers och vill testa hur det låter om en kör sjunger den. Kören kommer nämligen att sjunga en helt annan slinga än den du har tänkt, oavsett vad du skriver i textfönstret (såvida inte slingan lyder: "domine, domine, domine").

Men... jag har använt Wordbuilder i ett par av mina arr, och som bakgrunds-rappakalja-körer funkar det utmärkt även om det är hårt jobb.
Sedan betalar man inte separat för Wordbuilder, utan det är något man får tillsammans med Symphony Choirs (fast det är väl inbyggt i det höga priset).
Så är Sympony Choirs värt sina dyra pengar? Definitivt!  Jag säger som en dykinstruktör sa till mig om dykning: "Det är inte dyrt, det kostar bara mycket pengar."

Slutligen, är det någon som anser jag har fel så.... shoot your best tips. Jag tar gärna emot alla tips jag kan få på Wordbuilder.
Det vore roligt att höra någon som har skrivit en vers på säg... 2-3 meningar och som verkligen LÅTER som versen är tänkt att sjungas... utan instrumentalmusik som döljer defekterna... Sedan kunde det vara roligt att veta hur den texten ser ut i Wordbuilder... :-)

Jag tänker inte låta er lyssna på mina Wordbuilder resultat - ni skulle ligga dubbelvikta av skratt (speciellt om ni hörde Wordbuilderversionen av "Sjörövarfabbe, farfars far...").  :lol:

God Fortsättning på Er
/Christian

132
Demolåtar / SV: Emlan - Mitt hjärtas bön
« skrivet: 01.01.2011, 13:35:17 »
Det är en riktigt bra grej det här. Det finns ju många som ger sig på sådan här musik, men inte många som kan få fram sådan känsla.
Med en så "rätt" text (om än melankolisk och tragisk) är det verkligen skönt att du har en så perfekt röst också.
Allt stämmer ihop - rösten, texten, instrumentationen. Melodica... roligt att plocka in en sådan grej här också.
Jag tycker inte det behöver vara några fler instrument. En försiktig instrumentsättning ger bara ännu mer känsla åt ensamheten och hopplösheten.

Riktigt bra jobbat!  :)

133
Färdiga produktioner / SV: Western Remake
« skrivet: 31.12.2010, 13:34:14 »
Skickligt, ur minnet så där! Jag gillade verkligen High Chapparal när det begav sig inte minst för musiken.

Tack för det.  :) Egentligen har jag bara sett något enstaka avsnitt. Det är mest farsan som har berättat om programmet med en nostalgiskt drömmande blick.
Jag är lite sugen på att köpa en DVD-box om det finns någon. Letade lite i somras men hittade inget då.  :mellow:

134
Färdiga produktioner / SV: Western Remake
« skrivet: 31.12.2010, 13:07:28 »
Asch... jag vet inte. Jag försökte mest fånga känslan i originalet, fast med lite ballt trumkomp som jag inte har lagt något vidare jobb på. En skoj ploj, helt enkelt.  ^_^

Aha.... den låten... ja... faktiskt. Den är inte heller dum.   :)

135
Färdiga produktioner / SV: Western Remake
« skrivet: 31.12.2010, 12:26:05 »
Tackar, MaxB!

136
Färdiga produktioner / SV: Western Remake
« skrivet: 31.12.2010, 12:01:03 »
Emulator: Ja, jag håller med, det behövs mer ifall det ska låta riktigt. Jag kastade in lite Groove-agent och några drum loops från Nexus bara för att få in lite skojsigt trumkomp.  ^_^
Håkan: Den finns på min websideslänk. Man trycker Play-knappen på flashspelaren under bilden.

(Jag har inte lärt mig hur man länkar in en play-knapp direkt in i posten här som MaxB brukar göra.)

137
Studio, produktion och övrigt / SV: Jag har fel
« skrivet: 31.12.2010, 11:51:08 »
Ahaaa!  Ännu en möjlighet att routa till fler volym-reglage!  Tyckte väl där var lite för lite att välja på.  :lol:
Nåväl, tackar för det tipset, Claes.  Man lär sig något nytt varje dag på det här forumet.
Tur att jag kom hit.  B)

138
Studio, produktion och övrigt / SV: Jag har fel
« skrivet: 31.12.2010, 01:46:38 »
Ok..  Men om man ska jobba såsom SoundsOnline har tänkt sig, då har man kanske _en_ PLAY-engine med säg... 5-10 olika instrument. Då är det inte tänkt att du ska variera volymen på dessa sinsemellan med hjälp av audio-kanalen, ty dessa delar på samma audio-ljud-kanal i Cubase som utgår från denna enda PLAY-engine. (Annars har jag missuppfattat något rejält här...)

Man rekommenderas sätta den initiala relativa volymen mellan instrumenten i orkestern mha MIDI-volym CC07. Om du har ett instrument, säg Timpani, som råkar vara samplat alldeles för starkt jämfört med resten av instrumenten in samma PLAY-engine, då är det tänkt att du ska sätta den initiala CC07 volymen till ett rejält mycket lägre värde än resten av instrumenten för att den ska hamna rätt, relativt.  Det blir kanske då 80. Men visst... är alla instrument i rätt nivå från början sinsemellan så kan man ju sätta alla på 100... eller 127.  :-)

Sedan är det tänkt att man ska använda CC11 som bara har 128-steg när du vill ända ljudstyrkan dynamiskt under spelandets gång, t ex om du vill göra någon dramatisk grej med 1 av dessa 10 instrument.  Så kanske du behöver ändra CC11, t ex för en svällande reversed cymbal som ska svälla snabbare och mer dramatiskt än den är samplad från början.

Eller velocity, förstås. Man använder också velocity för att styra styrkan på ljudet ibland, och ibland räcker det. T ex så vill du ju att en trumpet som spelar starkt också ska låta exakt som en sådan vilket innebär att typen av samples måste bli annorlunda. Därav väljer man då högre velocity-värden som både ökar styrkan på ljudet och väljer nya samples. För cymbalen är det fel strategi, men för trumpeten är det kanske rätt i det här läget.  Så det beror ju lite på vilken sorts instrument det gäller och vilken artikulation man vill efterlikna.

Men när man gör den slutliga mixen så är din strategi säkert riktig. Det är säkerligen bra att använda audiokanalerna i det läget ifall man väljer att bounca de separata instrumenten till olika audio-tracks så att man verkligen får möjligheten att styra varje enskilt instrument med en egen audio-kanal i superhög granularitet på volymen.  ^_^

139
Studio, produktion och övrigt / SV: Jag har fel
« skrivet: 31.12.2010, 00:53:24 »
Angående volymer i EWQL SymOrchestra så är det nästan värt en tråd för sig, hehe...

Jag skrev lite frågor kring det på SoundsOnline forum för ett tag sedan.
Om jag minns rätt så...
- MIDI volymen är till för att sätta avståndet till orkestern (eller enskilda instrument). Den ska vara konstant och bör (ofta) sänkas lite från början, exempelvis till 80 eller 100... eller något annat.
- Om man vill efterlikna att instrumentet spelas svagare/starkare så ska man använda velocity eller MIDI expression CC11.
- Ifall man inte vill ändra ljud-karaktären så bör man använda MIDI expression CC11, för då ska det simulera att den som spelar instrumentet spelar svagare, fast med samma instrumentljud.

Jag har ofta gjort "fel" här, och använt vanlig Cubase Volume Automation på MIDI-tracket (vilket verkar mappas på CC07), så då låter det enligt expertisen som att violinisten går iväg med sin fiol eller kommer närmare istället för att han spelar starkt/svagt.  Om det verkligen är sant att man kan höra skillnad på detta, det vete tusan. Att man hör skillnad på velocity samples, det är helt klart. Men att det låter annorlunda med CC07 Volume och CC11 Expression... det har jag faktiskt inte kunna skilja på ännu. Kanske det är så att vissa instrument utnyttjar det, så att det är bra att göra detta som en vana just därför.

De här volym-setttings fungerar på liknande sätt för "Stormdrum 2"... fast i det fallet är det VERKLIGEN så att man måste ändra MIDI volymen med CC11 Expression, ty att ändra med CC07 verkar inte funka alls dynamiskt. Det får ingen effekt, eller så får det konstiga oönskade effeketer som att volymen slås om när man minst anar det.

Sedan kan man ju variera output-reglaget på det enskilda PLAY-instrumentet också på varje instrument. Jag brukar boosta det för körerna eftersom jag alltid tycker att de sjunger för svagt... även om jag VET att man egentligen lika gärna kan ta ner ljudnivån på resten av orkestern. Det slutar alltid med ett volym-race i mina arr mellan de olika sektionerna...  :o
... och så kan man varierat den totala output volumen på Play-instansen som sådan (dvs den PLAY-container som innehåller flera olika orkesterinstrument).

Så det finns ju hur många sätt som helst att ändra volymen på.  :rolleyes:

... just det... sedan har vi FX-channels också. De kan man ju använda för att t ex gruppera ett antal olika PLAY-engines till en och samma audiokanal.
Låt säga att man har 4 separata PLAY engines för Wordbuilder stämmorna: bas, sopran, tenor, alt. Då vill man antagligen ändå ordna hela kören i en audio-kanal för att styra hela kören i mixen. Då routar man dessa 4 olika PLAY-audio-channels till 1 FX-channel där man styr volymen på hela kören samtidigt... ännu ett ställe med volymreglage.  :lol:

140
Studio, produktion och övrigt / SV: Jag har fel
« skrivet: 31.12.2010, 00:42:57 »
....
http://craze.se/temp/Hero_of_Darkness_Test_A.mp3
http://craze.se/temp/Hero_of_Darkness_Test_B.mp3

...

Test B låter maffigare helt klart. Vid 1:03 tycker jag dock det låter som att det svajar till (klipper?) på Test B, men jag kan ha fel.

Det är det aggressiva trumpet-staccatot som påminner om ett clip, men det ligger under clipnivån. Egentligen är det väl lika illa ifall man upplever det som clip. :-)
I alla fall... det är B som är slutmastrad enligt modellen som jag skrivit längst upp i denna tråd och i enkäten. Så det är inget konstigt egentligen. Skönt i alla fall att ingen har sågat det hittills.
 B)

Sidor: 1 2 3 4 5