Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - pxm

Sidor: 1 ... 11 12 13 14 15 16 17 18
491
Demolåtar / pxm-Tenzion
« skrivet: 12.05.2012, 06:48:32 »
Jobbar på den här i helgen.
Undrar mest om det är för lite sologitarr i den här
eller om det funkar som den är ????
Gitarren kommer in mest på slutet av sången.

mvh

Edit-jag la på gitarr över de tomma partierna, mycket cymbaler och ljust komp så
för att bryta av mot diskanten.

492
Demolåtar / pxm - pRELUDIUMxom
« skrivet: 06.05.2012, 17:11:02 »
Bytte ut filen mot litet kontemporär musik.


mvh

493
Färdiga produktioner / pxm - Phantomized (Omega version.)
« skrivet: 05.05.2012, 19:20:19 »
Tror att den är färdig nu....(och ingen side steppin blev det.)
Äntligen - nu kan jag släppa den här ett tag
och lyssna litet på er musik (och halva helgen är kvar.)
Skönt...

mvh

494
Demolåtar / pxm - Phantomized
« skrivet: 04.05.2012, 17:08:36 »
Tycker att det är mysig stämmning och mysiga toner i den här.


mvh

495
Demolåtar / pxm - eX Generator
« skrivet: 03.05.2012, 18:59:49 »
hmmm.
upprepar mig....inte bra ???
man skall ju aldrig spela samma sak likadant två gånger
enligt de största, så som Armstrong..

mvh

496
Demolåtar / pxm - Babylon Blues
« skrivet: 29.04.2012, 18:16:52 »
Rock !!!!!
Mitt sätt att spela en 12:a på.
Den här har ett Head, tema , för en gångs skull.

mvh

497
Färdiga produktioner / pxm - 24 Bars
« skrivet: 29.04.2012, 10:49:58 »
24 takters blues.
Dubblade 12:an för att jag skall hinna med
att skifta skala vid ackordsbytena.

mvh

498
Demolåtar / pxm- The Blues
« skrivet: 28.04.2012, 14:27:29 »
Börjar med en presentation av hur ett dominant bB 7 ackord (blues skalan) stämmer in över hela progressionen.
Progressionen är en vanlig blues tolva jag reharmoniserat.


mvh

499
Demolåtar / pxm,-På Krogen......(just surfin round.)
« skrivet: 27.04.2012, 21:34:51 »
På krogen lirar de dålig blues och jag har ont i huvudet ....och lirar dålig blues...
Den här bluesen är för dåliga människor !!!!!
(bästa jag kommer upp med inom de närmaste 24 timmarna !!!!!)
Kommer med en reharmoniering och nytt solo på Sönadag kväll............
Vad gillar ni fyllan ????



mvh

500
Demolåtar / pxm-History about.....
« skrivet: 25.04.2012, 15:00:34 »
Spelade nyss in den här - iden bygger på  två melodier som spelas samtidigt.
Den ena av dem utgör kompet. Sen har jag, som vanligt, ett fritt parti att spela över
där kompet är kvar men det är fritt för lead gitarren. Den återgår sedan till head/temat.

mvh

501
Demolåtar / pxm-Secrets an Dog Bites.
« skrivet: 25.04.2012, 09:00:54 »
I grunden är det här en traditionell 16 takters Blues.
Jag har reharmonizerat den dock för att göra den
 mer till min egen.. Den utgör kompet
över vilken jag testar och utforskar teori och
skalor i verkligheten.

Spelar inte något två gånger
utan det hela är mer som ett enda långt solo.
De 16 takterna får utgöra stabilitet hålla samman
all blowin under ett tak medan jag x-primenterar.
Tänkte först kalla den bag eller cat tricks & dog bites.

Den här skall ses mer som en presentation/referens att lyssna på
för reharmonisering och teori än en låt. Vill gärna veta om det
fungerar det hela vägen......

502
Studio, produktion och övrigt / Vad anser ni om Quote:ing ??
« skrivet: 24.04.2012, 23:36:38 »
Inom jazz är det vanligt att spela qoutes i improvisationerna/solona.
2 gånger per 32 taketer anses vara godtagbart om varje qoute tar högst
2 takter i anspråk. Spelar man mer så anses man planka.
Att spela en qoute innebär att man lånar en strof/motif från en känd melodi
och infogar den i sin improvisation. Qoute:ing är en ansedd jazz teknik
Man visar att man kan spela mer än sina egna riff, samt införliva fragment
från en annan komposition. Man citerar/spelar en quote.
Det ligger också ofta mycket humor och ironi i användandet av qoutes.

Jag gillar det men använder det sällan eller aldrig. Skulle gärna fylla
min kvot men är rädd att det kan missförstås och kan liknas vid plagiat.
Jag skulle valt en slinga P, Metheny (Girls Next Door) och en av F. Zappa
(Shad up & play yer guitars) fusing the jazz blues.

Miles Davis " So What" är populär att färga sina improvisationer med.

Vad anser ni om företelsen quoting ?????
Är det bättre att använda strolling (ta paus) om improvisationen kommer av sig
än att använda qouting ???
Stöld/plagiat eller en trevlig, rolig och intressant teknik för solisten att använda ????
Hur ställer ni er till att använda stil clicheer tillhörande en viss musikstil/genre ??


mvh



503
Demolåtar / pxm- Jazztice
« skrivet: 22.04.2012, 16:42:11 »
Alltså-jag behöver litet hjälp här !!!!
Har suttit och mixat halva dagen och jag får bara inte till det.
Basen är jobbigast för antingen är den för hög eller så hörs den inte.
Tycker att låten i sig är okey men det vill inte sitta rätt i mixen liksom.
Vägledning uppskattas !!!!

mvh

504
Demolåtar / pxm-Get it from the Hut
« skrivet: 21.04.2012, 17:25:33 »
Tröttnade på att reharmonisera blues så det fick bli något som skall
likna smooth funk idag.

Ha en bra dag !!!


mvh




505
Demolåtar / pxm-Jazzt Rookin Shrimps
« skrivet: 20.04.2012, 18:47:18 »
Enkelt reharmonizerad blues med jazztrummor. Bas+synth kompar medan gitarren lägger rock.
Vill uppnå en skitig ljudbild som passar till rockriffen.


mvh

506
Demolåtar / pxm - Blues Concept Emphasis
« skrivet: 16.04.2012, 18:42:14 »
Jag gjorde en ny reharmonisering av 12:an i morse.
Gjorde den mer begriplig än mina andra reharmoniseringar av 12:an
Bluesen finns kvar.
Som reharmonisering är den intressant tycker jag.

mvh

507
Demolåtar / pxm-The Fat
« skrivet: 15.04.2012, 13:41:58 »
F7-F7-F7-F7-E7-E7-F7-F7-G#7-G#7-F7-F7
                  (tri.sub)        (tri.sub    )

Gjorde något enkelt till raka trummor.
Använde en version av 12:an, kvalitets ändrade ackorden till dominanta 7:or
Sedan ändrade två ackord till dess tritonussubstutitioner. Spelar i bB-blues hela 12:an.
Samt litet skalbyten mellan mixolydisk, dorisk, super-lokrisk,dim, heltons, dominant-frygisk,
dominant-lydisk och litet sidesteppin över resp. ackord. Tycker att det låter spännande när
man spelar på sånt sätt.

mvh

508
Demolåtar / pxm-Red Wine Jazz
« skrivet: 14.04.2012, 23:06:17 »
Red Wine rocks the Jazz.
Orororignaltanken till Fusionized Thinking !!!!
Kanske det klarnar vad jag menar då. :lol: :lol: :lol:
En enkel vamp - III-II-V-I-V-V-V-V-V-V
och mycket Super-Lokrisk,dim,heltons,Dominant-Lydisk och sidesteppin
som skallösningar, vet att någon inte gillar tritonusljudande och altererade skalor
men just ikväll kan jag inte spela på något annat vis. Jag har dock blandat med
litet mixolydiskt och frygiskt samt energidryck. :blink: :P :lol:
Kommer att ångra att jag postade den här imorgon men skåltamejfan !!!!!!

mvh

509
Demolåtar / pxm-Fusionized Thinking
« skrivet: 14.04.2012, 12:04:50 »
Bestämde mig för att göra en Fusion version i samma anda som  "Song".
Det här är work in progress så kom gärna med synpunkter och råd-
främst sologitarren skall spelas om.
Jag tycker att iden är häftig ???? Något att jobba vidare på ???
Kanske dumt att ta första frasen med sidesteppin ????


mvh

510
Demolåtar / pxm-Song (Ny version postad i tråden)
« skrivet: 13.04.2012, 10:12:27 »
Vet ej genre´men jag änvänder de skalorna jag normalt försöker undvika - Jonisk och Aeolisk.
Pianot och bas har jag programmerat. Trummorna är AD.
Gnisslar gör jag på syrrans ungars gitarr, min gamla Epiphone.
Är på besök hos dem den här veckan.
Ha en fin dag !!!

Mvh

511
Demolåtar / pxm-Progressive Blues Reharmonization (Fusion)
« skrivet: 12.04.2012, 15:01:48 »
Som titeln lyder.


mvh

512
Demolåtar / pxm-Blue Morning
« skrivet: 11.04.2012, 11:42:27 »
En bra reharmonisering tycker jag.

mvh

513
Demolåtar / pxm-Blues
« skrivet: 10.04.2012, 18:38:41 »
En vanlig blues utan krusiduller och konstiga reharmoniseringar och utan konstiga skalor blev det idag.
Tycker det blev ganska bra gung.

mvh

514
Demolåtar / pxm-Sunrise Fusion Blues
« skrivet: 08.04.2012, 10:50:11 »
Ännu en reharmoniserad blues 12 - som går i A dorisk.
Inspelad i morse. Grunddiden och reharmoniseringen
bygger på min ursprungliga blues "2012". Idee´n presenteras
som ett exempel i min blogg. Äldsta inlägget.

2012 lät inte fusion tyckte jag spelade den här nya verren i morse.
Den här verren fick arbetsnamnet Sunrise-med tanke på den
vackra morgonen fast det är 2012 reharmoniserad.
Vill inte ha 2 filer med samma namn på KR.

mvh

515
Demolåtar / pxm-UberBlues
« skrivet: 08.04.2012, 02:50:47 »
Beslutade mig för att inte förstöra utan lyfta fram en , enl. mig,bra reharmonisering av blues 12:an. Helt ärligt stulen grundide från en hemsida om bluesprogressioner. ;) (Progressioner är fria för alla att använda och går ej att få copyright på.) Fast de hade med moll ackord, inget 7sus4 och inte så häftiga altererade toner. Vidare så tänkte de spela improvisationen i F-dur blues då progressionen till synes går i Fdur.

Men av mina idoler, Pat Metheny, gör några av sina bluesprylar i F men brukar improvisera åtminstone något riff i bB då. Det fungerar då F har ett kvint förhållande bB. Fast han har funktrummor och bas till sin melodi byggd från F blues skalan i en av mina favoritlåtar "Girls Next Door." Tror att han spelar något litet i bB med någon, moll(??)-Bebop skala  under improvisationen där. Han har även gjort en bluestolva med harmoniseringen av den blå tonen med i progressionen. Engelska Wikipedia tror att den modulerar bara för att han byter skala just där och efterföljande ackord ser litet konstiga ut. det finns ingen modal,syntetisk eller symmetrisk skala som stämmer - men.....det behövs egentligen ingen modulation om man försiktigt med tonerna spelar med blues skalan över det dim ackordet och dess efterföljande.
 F kan även stå som substitut för bB. Så om ni spelar en korrekt harmoniserad blues i Fdur, som kanske innehåller ett dim eller m7-5 - spela bB blues skalan vad än andra säger !!! Gör ni dessutom om ackorden till enbart dominanta 7 ackord också så är ni nära stilen, tonalt åtminstone, i dess traditionella original.

Reharmoniseringen blev lyckad tycker jag därför får 12:an växa till ett groove till hälften av låten (den är inte så lång, runt 3 min.) innan jag börjar improvisationen med en blues skala i bB. Den fick hållas och simpelt enkel. Progressionen däremot var inte den lättaste att spela med ackordsbyten över en takt med alternerade ackord och ett 7sus4 i liknande situation, även om den låter enkel. Så jämnvikt mellan komponerat och improvisation  och sammanhang mellan de två har eftersträvats här. Anledningen till att den kommer upp är för att jag har ideen och reharmoniseringen som exempel i min artikel http://blog.kontrollrummet.com/tips-hints-for-att-spela-rock-jazz-fusion/generell/2012/04/02/dominanta-7-ackord.litet-om-reharmonisering.

Där tänker jag mig bl a ett head (tema) som spelas av två gitarrer i stämma men övergav den iden då komp och bas är reharmoniserade, komponerade utifrån en vanlig blues 12:a som grund och jag tycker att improvisationsmomentet är viktigt. Jag ville inte heller stjäla skallösningen från grundiden då jag såg att låten egentligen gick i bB. Blev glad för bB brukar vara en blues i original traditionell stil. bBm är blues !! :)

Rock n´Roll trummor, förprogrammerat groove, och akustisk ståbas som spelar med ackordens toner egen programmerad, kompgitarren rakt ini ljudkortet och utan pålagda effekter mer än eq. Tycker att Melody Makerns:s ljud är bra (trots en ensam singlecoil) och ville inte riskera att lägga på någon affekt så att man inte hör ackordens färgningar. Jazzljud (jazz chorus) på monster (am.jazz-slang för the superior player) gitarren. Vill mest skapa en ljudbild av fusion mer än jazz eller blues med den uppsättningen. Vill att det ska låta fusion !!!

Bluesmomentet med bB blues skalan kom jag dock inte ifrån då en blues skala är den enda (!!!) skalan som är alternativ och stämmer in över den här progressionen. Annars hade jag blivit tvungen att modulera på olika sätt med mixolydisk skala och sidestepping i bästa fusionstil. Men då den byter ackord varje takt och ibland med en halvtakts mellanrum är inte det något alternativ. Att spela Aeolisk för att byta till dim eller heltons skala över just den blå tonens ackord och tillbaka igen är inte heller ett alternativ då jag in i det längsta försöker undvika Aeolisk och Jonisk skala. De skalorna låter inte Rock Jazz Fusion helt enkelt.

Hade jag ändå fösökt  kanske sammanhangen progression-skala gått förlorade. Intrycket skulle  nog bli förvirrande och man skulle kanske inte förstå att det eg. är en blues 12:a man lyssnar på - något som blir helt klart (om man inte redan fattat det innan) när jag börjar gnissla toner ur blues skalan på Melody Makern.

Nu får jag ge mig, j_v_l_rs vad  mycket jag skrivit. Blir så när jag pratar/skriver om/försöker spela Rock Jazz Fusion teori (där ju även blues är ett element.)

Läs artikeln-jag tror att den är bra och hoppas att kunskapen fungerar i praktiken nu. Jag tycker det skall bli spännande med åsikter om den här låten.

Hoppas att ni haft en bra påsk.

mvh

516
Demolåtar / pxm- Four o´Clock in the Morning whit Blues Sevenths
« skrivet: 06.04.2012, 04:28:29 »
Jag skrev ju litet om blues i min blogg ang dominanta 7 ackord och tritonus.
Vaknade mitt i natten och fick för mig att spela in ett exempel med kompet i
enbart dominanta 7:or (inom blues kallat Blues Sevenths) och förutom blues skalan
 litet mer fusion aktiga skallösningar.
Låter coolt tycker jag fast den är riktigt slaskig !!!!!

mvh


Här är den:

517
Demolåtar / pxm-Playin whit Sevenths (En tritonus-lek)
« skrivet: 05.04.2012, 17:24:11 »
Här kommer en improvisation som inte gör anspråk på några musikaliska
kvalitee´r mer än att demonstrera hur en lek med djävulens intervall, reharmoniseringdominanta7 ackord kan låta .
 Jag skriver om tritonussprånget i min senaste bloggartikel
http://blog.kontrollrummet.com/tips-hints-for-att-spela-rock-jazz-fusion/generell/2012/04/02/dominanta-7-ackord.litet-om-reharmonisering.
och tänkte att en praktisk demo vore på sin plats.

Här är min "Playin whit Sevenths."

mvh

518
Studio, produktion och övrigt / En ny blogg !!!
« skrivet: 02.04.2012, 23:37:14 »
Jag har en blogg b t w;

http://blog.kontrollrummet.com/tips-hints-for-att-spela-rock-jazz-fusion

där jag fortsätter att spåna kring jazz/fusion. Men om jag hittar/kommer på något bra grundläggande tips postar jag i någon av mina trådar. Bloggen är litet grann överkurs och riktar sig till sådana som är intresserade av ämnet och har grundkunskaperna i det.
Kanske kan det vara roligt att läsa ändå ??

Jag har skrivit om hur jag tänker blues, om pentatoniska alternativa användningar och om reharmonisering med dominanta 7 - ackord inom jazz/fusion samt inom blues.

Kul om någon slänger ett öga på den och återkommer i den här tråden med spontana tankar om bloggen för ev ideer, kritik att tänka på när jag skriver framtida artiklar.

mvh


519
Demolåtar / pxm-the Dorian Funk/Fusion vamp
« skrivet: 01.04.2012, 21:39:04 »
Har övergett bluesen nu och återgått till vamping i funk/fusion-style.

mvh

520
Demolåtar / pxm-Modified Medusa Blues
« skrivet: 01.04.2012, 17:45:13 »
En vanlig blues 12:a (har fastnat på 12:or f t ) lätt reharmoniserad och omarrangerad.

mvh

521
Demolåtar / pxm- The pxm Blues Solo
« skrivet: 30.03.2012, 18:19:01 »
Det är ju skojj att använda blues skalan nu när jag känner till
dess fem olika modus.
Det går liksom att variera litet då samt att få litet färgningar på ackorden.
Coolt.
Gör mer strolling (pausar), än jag normalt brukar, mellan fraserna också.
Det passar i blues.

Så här låter mitt blues solo:




mvh

522
Demolåtar / pxm-2012 major version
« skrivet: 29.03.2012, 22:21:43 »
Har fastnat på blues idag så ni får en till av mig-denna gång i dur. :)

mvh

523
Hej.
Jag fick min Addictice Drums skiva idag.
Jätteglad-men när jag installerat den får jag ingen icon och den kommer inte upp under VST i Cubase Artist, som
jag kör under Win 7.
Någon som kan hjälpa mig ???

mvh

524
Demolåtar / pxm-2012
« skrivet: 29.03.2012, 13:01:34 »
Tänket till den här bluesen kommer ifrån min blogg, artikel http://blog.kontrollrummet.com/tips-hints-for-att-spela-rock-jazz-fusion/generell/2012/03/26/en-titt-i-huvudet-p-pxm-d-han-fantiserar-visualiserar-musik.

mvh

525
Demolåtar / pxm-Sunday vamp
« skrivet: 25.03.2012, 16:15:15 »
E|------------------------------------------6--7--
B|------------------------------------7--9--------
G|---------------------------6--7--9--------------
D|------------------6--8--9-----------------------
A|------------7--9--------------------------------
E|--7--9--10--------------------------------------


Här är en vamp med litet gnissel. Använder Jazzskalan. Det är densamma som Melodisk moll men man spelar den likadant i nedåtgående som i uppåtgående till skillnad mot för i den klassiska musiken där man i nedåtgående rörelse spelar motsvarande en vanlig, Aeolisk, mollskala.

mvh

Sidor: 1 ... 11 12 13 14 15 16 17 18