Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - pxm

Sidor: 1 ... 10 11 12 13 14 15 16 17 18
456
Bläddrade igenom mina pdf filer som är referenslitteratur för modal jazz teori och läste nyss en essä av Scott Hendersen. Det mesta är way over my head, han är rena NASA;s månlandar tekniker och teoretiker + att han är en så bäst musiker och gitarrist. Lirar jazz fusion i sitt Tribal Tech och har lira blues blues som hobby vid sidan om. Underbar blues b t w. Har en vän som studerat gitarr i USA på en skola där Scott Henderson är lärare i just blues.

En frän och häftig teknik han beskriver som är lättfattlig och enkel dock är hur man snabbt kommer på färgningar av moll ackord. Användbart t ex när man jammar och vill variera sig litet, sätta litet färg på. Användbar teknik annars också b t w och ett enkelt sätt att ta m9 ackord på.

Den går ut på följande- du spelar det tänkta mollackordets paralell ackord, alltid som ett maj7, men har kvar roten för moll ackordet.
Enkelt va ???
Så t ex du vill färga ett Em så du spelar ett Gmaj7 fast med basen kvar på E. Det blir då ett Em9.

Eget om hur man spelar till detta ackord;

 Både E Dorisk och E Aeolisk (vanlig E moll skala), bland många andra (dock inte E Frygisk) stämmer till det ackordet kan jag tilllägga. Dorisk är väl att föredra i jazz och rock fusion sammanhang.

 För freaken och fansen som vet att Henderson gärna spelar Bebop skalorna när han lirar i Tribal Tech så är det E eller D  Bebop moll som gäller såklart. Nu kommer det häftiga;
 D Bebop dur eller Bebop dominant fungerar också om man inte vill understryka molltonen ackordet ger.
Ett litet mer fusion-aktigt än jazz-likt trick , va ???

De som struntar i Bebop skalor kan istället spela vanlig D dur, Jonisk, skala eller ännu hellre D Mixolydisk skala till ackordet för att unvika understryka molltonen. Använd Lydisk eller Mixolydisk tycker jag - fusionfreakens skala nr 1 tillsammans med Dorisk och pentorna då man undviker de vanliga dur och moll skalorna, Jonisk och Aeolisk i jazz och i rock fusion.

Eddi, här på forumet, är den ende gitarrist jag tycker som klarar av att få det att låta bra i rocklåtar med de skalorna (Jonisk och Aeolisk) och jag beundrar det.

My own way of doing the trick over the Em9 chord;

Jag är gillar rock fusion men är inget fan av pentorna (undantaget när Scoefield spelar och de österländska, helst japanska formerna av dem) - ni har nog märkt det när ni lyssnat på mitt oväsen. Tycker det är svårt att få vanliga pentorna att låta bra istället för naivt så...... Men jag gillar ju japanska Taishikicho skalan, som ni vet, just för att den låter så mycket smooth jazz och ger så många möjligheter. C, A, G och D Taishikicho fungerar till Em9 och eftersom det är min monsterskala (monster=am. slang för solisten/monsterskala=skala som ger många möjligheter och används av monstret, litet som en signatur kan man säga) och den går ofta att använda på något sätt där Bebop skalor annars är påbjudna så är den mitt personliga första val. Mer pxm-aktigt än rock fusion-likt och litet närmare smooth jazz soundet !!!  :D

Jag använder den annars normalt och enkelt istället för de vanliga dur, eller i paralell - moll (Jonisk och Aeolisk), skalorna ibland när jag tröttnat på Dorisk, Lydisk och Mixolydisk och inte vill spela någon av blues skalorna. Även istället för Mixolydisk t ex i C över ett G7 ackord. Bebop skalor spelar jag nästan aldrig, om jag inte måste p g a ackorden, utan väljer då i första hand en alternativ Taishikicho. Tycker att det låter modernare även om jag är sparsam med den nu för tiden. Fast å andra sidan så blir jag aldrig någon gitarrhjälte heller så strunta i Taishikicho och använd vilken av de föreslagna skalorna ni känner passar bäst. Det finns fler skallösningar än de föreslagna men...man har lättast för grunden, de vanliga klassiska jazz lösningarna och för sin egen favorit lösning för skalval..så.................. ..

Men i a f -nu kan alla spela m9 ackord samt eget solo till det på enkelt sätt med variation i både dur och moll !!!!
Fränt, va ????

 
mvh

457
Skrev en artikel för ett engelskspråkigt forum/site om den berömda ii-V-I och enkelt om jazzens och rock jazz fusions grunder.
Hade litet tid att slå ihjäl idag så jag översatte artikeln till svenska. Vill väldigt gärna veta vad ni tycker om den-skall något ändras, behövs det mer förklaringar, i så fall-till vad, språket etc. ???? De är ganska insatt i grundläggande teori på den siten
artikeln är gjord för men de spelade och förklarade ii-V-I fel så jag kände ett behov av att skriva...
Undrar också om någon som är duktig på engelska vill hjälpa mig att se över, rätta orginal artikeln ?????
Min ADHD gör att jag har svårt att koncentrera mig på vissa saker och tyvärr är att skriva på engelska en av de sakerna.
Överaktiv på andra saker- och som ni förstår så är en av dem att studera musikteori.
Vore tacksam för hjälp och som tack får jag bli skyldig ett gitarrsolo, en reharmonisering eller en analys för skalval till någon av era progressioner för kommande musik...


Här är artikeln på svenska ;


Den grundläggande progressionen i modal musik är den fullständiga helkadensen, den berömda och omtalade ii-V-I.
Turnarounden är vanligt förekommande i jazz men också i andra populära musikstilar som bygger på modal teori.
 ii-V-I  även kallas för kvintsekvens då den består av en kvints avstånd. Den uppkommer då man går tre steg baklänges i kvintcirkeln. Det är egentligen en fullständig helkadens, Sd-D-T.

Den visar/avgör tonläge för sången och om den är i dur eller i moll men säger ingenting om skalvalen.Det spelar
dock ingen roll vilken skala du spelar- man spelar alltid ii-V-I progressionen i dur med ackord harmoniserade
ut från den vanliga moll skalan, den Joniska. I C dur blir det Dm7-G7-Cmaj7. Enklaste sättet att spela över den
progressionen är att använda C dur skalan, eller (att föredra inom Rock Jazz Fusion) G Mixolydisk skala.

I moll tonarter spelas ii-V-I progressionen alltid med ackord harmoniserade ut ifrån den Harmoniska moll skalan.
Där är den diatoniska V:an ett dominant 7 ackord. Det passar bra in i till alla durskalor/durtonarter med korrekta
harmoniseringsregler vilka säger att ett V ackord alltid kan subtitutioneras av ett dominant 7 ackord. Tekniken
för att låna in substitut harmoniserade från en annan skala i samma tonläge kallas för Modal Interchange/Modal
mixture.. Det är en vanlig teknik när det gäller reharmonisering. I C dur blir progressionen Dm7b5-G7-Cm. Enklaste
sättet att spela över den är att använda C Harmonisk moll.

I modern musik, i synnerhet jazz, är V7 ackordet oftast altererat i både dur och moll tonarter. Det skapar mer
spänning från ii ackordet i progressionen. Ett altererat ackord innehåller två toner som är utanför den diatoniska
skalan. Attt sedan placera det altererade ackordets högsta ton så nära nästa ackords rot skapar en mer smidig övergång
till I ackordet, vilket är tonika och det ackordet som progressionen får sin upplösning i. En sådan progression i t.ex
C moll ser ut Dm7b5- G7b5b9 - Cm.

Det vanligaste sättet att spela över en sådan progression är att byta skala efter ackordskiftningarna. Detta
förstärker också progressionens ackord. T ex dim skalan över Dm7b5, Super-Lokrisk (Melodisk molls 7:e modus)
över Valt ackordet, G7b5b9 för att, till slut få sin upplösning i tonikan, Cm ackordet där vi i detta exempel väljer
C Melodisk moll. Det är en populär skala inom jazz / fusion där den, i motsats till klassisk musik, spelas  likadant
i nedåtgående som i uppåtgående rörelse. Den kallas då populärt Jazz skalan och den har 6 modus som flitigt
används;

Dorisk b2
Lydisk#5 , augmented scale
Lydisk b7, Dominant Lydisk
Mixolydisk b6, Hindu
Aeolisk b5
Lokrisk b4, Super Lokrisk

De diatoniska ackorden harmoniserade från Jazz skalan är;

m7, b9sus4, maj7#5, 7(#11), 7b13, m7b5 and 7mb5b9


Grundtakten i jazz är adaptiv för alla takter, d v s att till jazzens grundtakt kan du spela i vilken takt du vill
och den stämmer in.

Ofta finns ett kort tema, kallat "head" och en bestämd progression. Resten brukar vanligtvis lämnas åt improvisation.


Trad. Rock Jazz Fusion är enligt defination jazz, jazzteori spelad till rock n´roll takter/trummor.

Så, vad väntar du på ???
Jazz it up, Cat..

mvh

pxm

Tilllägger för er på KR att som exempel på populära  artister/grupper som spelar enligt modal teori är t ex White Snake.
Tja- de flesta inom hårdrock, metal gör det med modal teori som grund. Steve Vai använder ofta Jazz skalan och dess olika modus.

458
Demolåtar / pxm - Nowa´days
« skrivet: 02.07.2012, 11:06:17 »
Sommar-Rock med mycket gitarr !!!!
Udda ackord och häftiga skallösningar,mest från modus byggda av jazz-skalan
, superimpositioner, jazzkadenser och levande basgång till rock trummor.....
Härlig blandning tycker jag - mysig annorlunda fusion.....
Gillas det ?????

mvh

459
Demolåtar / pxm - Fancy
« skrivet: 30.06.2012, 00:09:51 »
X-primenterar litet inatt och har fastnat för Harmonisk moll skala i C och för dess 5:e modus Spansk flamenco (Spanish gypsi).
He,he , jag vill också utforska folkliga klassiska visor !!!
Låter coolt tycker jag men finner det svårt att hitta några vettiga melodier och licks..
Ett samarbete i den här stilen över sommaren, någon ????



mvh

Edit; spelade om kompet och tog hjälp av en kompis för att få veta Yngwie Malmsteen - progressionen, I-VI-Vii-I som jag här blandar med typisk jazz progression II-V-I och tritonussub...Båda progressionerna är byggda ut Harmonisk molls diatoniska harmonier.Coolt resultat tycker jag...Låter Rock Jazz Fusion.....

460
Färdiga produktioner / pxm - The Drone
« skrivet: 27.06.2012, 01:47:04 »
Kände för att rehamonisera litet och tog en melodi som urspungligen går i Am samt en tillhörande ii-V-I progression.
Tänkte att det kunde vara roligt att höra reharmoniserings teknikerna jag beskrev i tråden http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=30557.msg220863;topicseen#new

Gjorde plats för litet improvisation/solo i mitten av låten

Så här fungerar och låter teorin i verkligheten....

Är nyfiken på vad ni tycker om det så jag ser gärna kommentarer...

mvh

461
Detta är en artikel för att beskriva hur en helt och hållet modal låt med grund i en tonart
kan se ut och verka helt utan modal anknytning samt utan klar tonart. Ändå stämmer den
och låter bra. En del använder detta även för jamming och för en mer linjär jazz/musik, vilken
kan upplevas som mjukare, mer soft, för lyssnaren.Även kan det låta så avancerat att man inte tror att det är en improvisation/jamsession.

Annars så utgör detta den klassiska grunden
för att ställa råmatrialet till en skriven låt färdigt. Det är ur den synpunkten artikeln är skriven och, gissar
jag, mest intressant för forumets medlemmar. Eftersom jag anser er klippska och kunniga går jag rakt på
sak i denna artikel och antar ni kan/har förståelse för grunderna.Den är hur som helst enkelt skriven och
lätt att följa med i.

Med anledning av att jag läst om någon som sökte använda spänningstoner utanför skalan och någon som
skrev, skit i skalorna-använd öronen. Att enbart anta att man utgår från en pedal ton då är fel Nu är fakta att hur än man gör spelar man alltid i någon skala men vill man inte att det skall upplevas som modulationer eller låta falskt spå finns det i musikteorin en gren som kallas för harmonik. Inte sagt att någon av forumets låtar varit fel-tvärtom är det mesta här förvånande korrekt och jag har stor respekt för eran känsla för musik och era öron. Är imponerad. Några gör så här utan att veta om funktionerna bakom det och litar till sina öron. Klart är att det blir mycket svårt att t ex bestämma tonart eller skala då då det är mycket svårt att analysera det färdiga resultatet av det jag presenterar klarar jag knappt att hitta verklig tonart och skala. Men jag fuskar-jag har lärt mig grunderna för att få en modal sång att låta mer linjär. Att ange pedal ton är dock ett bra rikt märke.

 Detta är till för att klargöra artikeln om Fungerande Harmoniks Grundregler jag översatte från engelska på ett mycket enklare vis och med mina egna ord.

Någon frågade om jag aldrig gjorde klart en låt och förfinade. Jag har ADHD,tyvärr, och har svårt med koncentration i långlivade projekt eller fastnar i och överarbetar. Nu försöker jag hålla en jämn kurva däremellan medan jag hela tiden läser era råd och tar till mig dem, men kanske jag inte använder dem på en gång och i samma låt råden blev postade. Som sagt, koncentrationen och litet överaktivitet.När jag postat en låt har jag ofta hunnit med tre till däremellan som jag inte postar. Sorry.

Reharmonisering och nya arrangemang av känd musik är på tapeten just nu och teknikerna blandas oftast med remixar. Att jämna ut melodin och anpassa ackorden har beskrivits av någon av er helt korrekt när det gällde frågan om hur man går vidare/gör klart en låt. Denne någon kan inget om musikteori ändå beskrev han det och jag sätter hans kunskap och erfarenhet högt. Man måste ha spelat mycket för att komma till den nivån alldeles på egen hand.

Detta är de enklaste mest fundamentala grunderna, mycket taget från klassisk reharmoniserings teknik.Men jazz är ju min grund så....men har försökt hålla det neutralt och klassiskt.


Enkla basics för att från rå matrialet skapa en färdig låt.

Läser man noter vet man att harmoni är beskrivet som vertikalt
då harmonier uppstår endast när två eller fler toner spelas samtidigt.
J m f med ackord.En följd av harmonier kallas för en progression.

Melodin å andra sidan är horisontal då tonerna är spelade i succesioner
och läses horisontellt i notskrift.

Single line harmony ( vet ej det svenska begreppet) är när harmoniens
olika toner är uppdelade på olika instrument.

Ibland utesluter man roten eller 5 :an från ackorden och låter basen spela de tonerna istället.
För att få det luftigare och distans mellan instrumenten. Detta kallas för spacing.
Det är ett ex på Single line harmony.

En klassisk reharmonisering av sång med både harmoni och melodi går
vanligen till så här;

Råmatrialet till melodin och dess ackord/harmonier till att börja med helt diatoniskt uppbyggda.
För att göra melodin mer framträdbar bruker man höjja den och spela den från tonartens ters,
stor eller liten efter tonsättarens behag. Det går även att spela den utifrån sexten
och då sänker man melodin.

Att sedan titta på progressionen, transponera den till paralelltonart och använda sekundära dominanter, d v s använda ett ackords perfekta V eller Vii även om det ej är diatonisk i sammanhanget. Det blir då en V-I eller en
Vii-I progression och de kan, om man vill förkortas till enbart ett V eller ett Vii. Man behöver alltså
inte utala tonikan.Det känns vid lyssning som att låten tar fart igen mot något. Dessa progressioner kan
också ses vara modulerande men så är inte fallet i det här exemplet och dess beskrivna tekniker. Skulle det
stått med i råmatrialet hade det dock varit fråga om modulation och melodins skala hade ändrats med den.

När vi vet detta tittar vi på melodin igen och tillsätter toner som ligger utanför skalan, gärna kromatiska
närmanden till måltonen i fråga. Detta görs där de nya tonerna kan få harmonisk support av en sekundär
dominant.Måltoner, även kallade ledtoner, är oftast ackordets prim, ters, kvint och sept men kan även vara 9:an,
 11:an eller 13:e.Man kan låta den kromatiska upplösningen komma en bit in i ackordets rythm för att skapa
försenad upplösning.

Använder man en sekundär dominant kan man även använda sig av tonerna från Super Lokrisk, Lokrisk, Mixolidisk,dim,
heltons eller dominant frygisk skala över just det ackordet för att närma sig nästa ackords målton.
Ett V ackord kan även stå som substitut för ett I ackord och då användes ofta toner från Dominant Lydisk skala.
Tekniken med måltoner kallas för Targetting.

Ett Vii ackord står/spelas alltid en semiton innan målackordet vilket alltid ger sin upplösning då det står en
semiton ovanför Vii. T ex Bm7-5-Canj7

Ett V ackord kan nå sin upplösning på två sätt-antingen lösas uppåt fyra tonsteg eller nedåt med en kvint.
Ex G7 - Cmaj7 eller G7 - Dm7

V ackordet kan altereras för mer färg och mer smooth övergång skapas till sin tonika då man lägger det
altererade ackordets högsta ton så nära nästkommandes ackords rot som möjligt. Detta är dock ej möjligt
 för ett Vii ackord att föregås av en sekundär dominant.Ett altererat ackord innehåller en eller två toner
utanför ackordets skala och på detta vis kan du stödja fler outside toner i melodin.
Ex; G7b5b9 - Cmaj7

Ett ytterligare alternativ för sekundära dominanter att använda är V ackordets tritonussubstutition.
Detta fungerar tack vare ackordens tritonus förhållanden gentemot varandra.
Ex G7 tritonussubstutition är #C7.

Att få en låt som går i dur att inte låta fånigt vanlig och naiv utan mer allvarlig och stabil använder man oftast
tekniken Modal Interchange/Modal Mixture. Den går ut på att man lånar in ackord harmoniserade utifrån en annan skala
i samma tonart. Till att börja med räcker det med att känna till detta; iv, VI, och VII ackord från vanliga mollskalans
diatoniska harmonier kan lånas till en durprogression.

Nu har du melodin i en tonart tack vare att du spelar den från skalan stora eller lilla ters, ev sext och en progression i paralelltonart, vilket också talar om den egentliga tonarten. Men det kan vara knepigt att lista ut eftersom melodin nu också är reharmoniserad. De uppenbara kadenserna, ex ii-V-I;orna är visar ju på paralellens tonart. Ett knep kan vara att titta på basgången vilken ofta spelas i någon av de två dominanternas skala i orginaltonarten. Men först måste du komma ihåg att korrigera ii-V-I i paralelltonarten och komma ihåg att i dur spelas progressionen alltid med utgångspunkt från Jonisk, vanlig dur, skala och att i moll spelas den alltid med utgångspunkt från Harmonisk mollskala. Detta för att spänningen mellan ackordens toner och upplösning, d v s den viktiga fullständiga helskadensen fortfarande skall fungera mot melodins succesion/tonföljd.

 Ett förslag för att hålla nyanserad, innehållsrik musik ren och inte låta det gröta ihop sig är att låta basen spela i V.ans naturliga, diatoniska skala samt att reharmonisera dess licks/succesioner på samma sätt som du gjorde med melodins succesioner och ta hänsyn till dess nya , med sekundära dominanter, reharmoniserade progressioner understödda toner. Men du detta gör du från orginaltonartens V.a och inte från progressionens nuvarande paralelltonart.
Det fungerar utmärkt att transponera den direkt från utgångspunkten I ackordets skala till V ackordets skala även om du låtit basen spela på ackordens rot, 5;a eller 7;a i orginal modellen för låten.
Ex Cmaj7s V ackord är ett G och dess diatoniska skala är G Mixolydisk. För att inte göra det alltför uppenbart kan du reducera några diatoniska toner göra grundsuccesionen i C dur pentans 5:e position istället och sedan reharmonisera efter grundreglerna ang. melodi vilka vi redan gått igenom. D v s använda tekniken Targetting på samma sätt som när melodin reharmoniserades.

Nu har du skapat en sång, komplex och korrekt i sin uppbyggnad som säkert kommer att imponera på avancerade musiker och kompositörer, både jazz och klassiska, tack vare dessa reharmoniseringtekniker för både harmoni, melodi och bas. Musiken kommer att ljuda mer smooth och ha en egen själ gentemot råmatrielet vi började med, där allt spelades utifrån samma diatoniska skala. Det är litet arbete men ett enkelt sätt att få en simpel, enkel sång med allt komponerat i samma skala att låta välbearbetad och ha korrekt spelad spänning och upplösni
ng. Det är populärt bland jazz musiker att reharmonisera kända pop och rock klassiker idag. Att arrangera om dem kan vara ett annat uttryck som felaktigt används istället för reharmonisering

Som ni märkt så skriver jag sällan musik och föredrar min musik modalt rå.
Men inte alltid. Det finns undantag. Här är ett av dem:


mvh

pxm


PS:
När avdelningen om komponering och textskrivning fungerar propert igen kanske någon moderator kan flytta den här tråden dit ???

462
Jazz Rock Fusion är ju definierat som att lira jazzteori till rocktrummor...
I den här har jag lugnat ned mig med sologitarren mycket till fördel för bas och för
kompgitarrens ackord. För att ge tid åt att digga och lyssna på allt utan att
fastna i oändliga slingor och licks från leadgitarren.
Ackorden i den här är pure jazz...Fast claven är mer rock än jazz.

(Claverythm är en slags rythm som stämmer i rythm av låten efter bastämda mönster och ett percussioninstrument med trad. två runda träklossar man slår emot varandra för att markera clave´n. Fast i den här Fusion spelas Clave av kompgitarren)

Använder då och då i progressionen reharmade ii-V-I med harmoniserade ackord ut från Jazzskalan.
Alla modus basens och sologitarrens licks och melodier går i är spelade utifrån
den skalan också.

Basen är en pitchad (-12 toner) gitarr med tonkontrollen helt på noll. Tycker det är kul att lägga låtens stomme melodier på basen. Har små händer så mitt val när jag skall köpa en bas i slutet av sommaren blir en jazzbas.

Hoppas att den är intressant, att ni gillar den och jag ser gärna kommentarer för den här , även om den är färdig, för att ha med mig i framtida projekt.

mvh

Eran Fusionizer  :lol:

pxm

Jazz (t) Rock on !!!!


463
Demolåtar / pxm - Funker
« skrivet: 23.06.2012, 20:16:39 »
Här är funkern jag efterlyste samarbete på förut.
Eftersom ingen svarade tog jag mig friheten att göra klart den...
Fylld med konstiga ackord och sköna licks efter i häftiga skalor....
Hoppas den funkar !!!!

mvh

464
Demolåtar / pxm - DogBite (Nu färdig version !!!)
« skrivet: 19.06.2012, 20:31:54 »
DogBite !!! ;)

mvh


Gjorde färdigt den här - den var så tacksam och rolig att arbeta med.  :)

Här är den färdiga versionen;

465
Detta är en ide till en funker. Söker er musiker att samarbeta med mig på den här..
Tänker främst på keyboard, bas, trummor och gärna sång om någon har en bra passande text åt oss..
Tror att detta är en bra grund att jobba ifrån...
Jag spelar gärna gitarrerna men om någon vill göra just det så kan jag mixa istället...

mvh

466
Demolåtar / pxm - Twilight
« skrivet: 18.06.2012, 03:34:52 »
Inspirerad av hellfog och den pågående sommarfestivalen har jag försökt göra musik till TV-serien Twilight....
Inte filmen alltså utan TV-serien...

467
Färdiga produktioner / pxm-Gitarrsolo
« skrivet: 17.06.2012, 16:32:30 »
Detta är mitt 2min bidrag till en lång låt på ett internationellt gitarrforum där alla spelar varsitt eget avsnitt.
Tänkte att ni också får vara med och höra min shredding.. :lol:


mvh

468
Min VST-bridge är borta, jag har provat med repair och med att kryssa för mitt Presionius kort men........det fungerar inte.
Jag kör Cubase Artist b t w.....
H.E.L.P.


mvh

469
Studio, produktion och övrigt / Tufft !!!!
« skrivet: 15.06.2012, 22:34:23 »



mvh

470
Skulle vara tacksam om någon riktig bassist med skönt ljud kunde härma dennna basfil åt mig och ev. lägga ett eget bassolo i Am Blues sklala för låten "Fire Hawk"...Mönstret är över 12 takterna så klarar du de först tolv har du klarat hela låten,,,,

mvh


pxm

471
Färdiga produktioner / pxm - Fire Hawk
« skrivet: 04.06.2012, 01:41:47 »
Använder bl a Bo Diddleys beat och Scriabins skala förutom blues skalorna samt
de mina harmoniserade ackord från blues skalan i ett försök att göra rock music.
Litet inspirerad av Super-Yngwie fast det låter såklart mer som mig.
Detta är inte improviserat utan gjort i olika tagningar där jag spelat om  riffen
tills jag blev nöjd.
Basen spelar jag på min MM men pitchar ner den 12 tonsteg.
Grunden är en tweakad/reharmoniserad blues 12:a.



Placerar den under färdiga demon då jag är klar med den och kommer inte att
fortsätta jobba med den mer. Fast den ligger på ett utländskt forum. För synth och
sång spår. Texten är klar. Den verkar helt okey fast jag har bara skummat igenom
den en gång ännu. Samt någon som kan spela min basgångpå riktig bas, Vill någon
vara med att lägga bas, synth eller sångspår så PM:a mig så skickar jag en länk till
projektet.

Spelar/sjunger man A Bluesskalan eller A moll pentan så är man hemma i den här
och den går i 90 klick.

 Men jag vill gärna höra vad ni gillar den eller inte och varför.......
Det är ju så sällan jag komponerar eller tränar på in licks eller gör något tight,
eller nästan tight i a f. Några tekniska prylar jag borde träna mer till metronom
men nu tycker jag att det låter mer spelat liksom och kanske inte perfekt.

Jag tycker det blev roligare musik när jag spelar basen själv och inte programmerar den.
Enklare att lira in den själv -den blir som man vill ha den liksom. Tror att jag skall
införskaffa en riktig bas i framtiden...

mvh

472
En slarvigt inspelad blues men det skall vara litet skitigt röjj just idag tycker jag.
Är på det humöret.
 Den är mest menad som exempel på de olika bluesmodus och ackorden
i tråden "Harmonier för dem som spelar Blues/Bluesig rock".


Super-Yngwie lärt mig hur man pitchar så jag testar att spela basen på elguran här.
Sänkte den tolv tonsteg.

mvh


473
Har gjort en ny harmonisering för blues skalan och dess modus för intresserade. Ett riktigt dogtrick när man inte vill kompa med 5 ackord eller Blues sevenths.


Am7 (lägg till ytterligare ett  G och ett C som högsta toner för mer bluesfeeling)       = Blues skalan med början på A

Cmaj9add2 eller Cadd9, Cmaj, C7                                                                =  Modus 2 med början på C (durblues-skalan)

D7sus4                                                                                                         = Modus 3 med början på D

Am7b5 (gärna med #D som mörkaste ton lägg till G och C som högsta toner.)     = Blå tonens värde har ingen egen skala men                                                                                                                   den går att spela ändå - med blå                                                                                                                               kan man börja på bE och spela i modus 4.

Cmaj7  (gärna med E som mörkaste ton)                                                                = Modus 4 med början på E

G7sus4                                                                                                         = Modus 5 med början på G

Vilken som helst av blues-skalorna passar till vilket som helst av dessa ackord beroende på vilken effekt man är ute efter.

Ljudexempel finns här;
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=30314.msg219318;topicseen#new

mvh

474
Demolåtar / Super -Yngwie´s version av min Alien x-pressions.
« skrivet: 01.06.2012, 15:28:41 »
Super-Yngwie, som visade mig skalorna och som jag brukar rådfråga om krångliga ackord gjorde nyss den här tolkningen
av Alien x-pressions. :P Med litet välkända quotes också, Gary Moore, Humlans flykt och så sa han att det var något ur Blackmore´s solo från Made in Japan också. Håll tillgodo...!!!! B)
(-jag fortsätter min version i min gamla tråd.)

mvh

475
Demolåtar / pxm- Alien x-pressions. Någon som vill vara med ???
« skrivet: 31.05.2012, 19:58:09 »
Den här låter jazz/fusion tycker jag och skulle vilja jobba mer med.
Den går i 90 knyck och är en fullständig kvintsekvens,I - IV - VII - III - VI - II - V - I, från C Melodisk moll.
Undrar om någon vill vara med och hjälpa mig att utveckla ide´n ????
Behövs typ en melodi (ett head) som spelas av två instrument, varav ett gitarren,
 samtidigt (ej i stämma, utan på riktigt fusionmane´r, samma toner) två ggr efter varandra i början av låten
 och ett solo från det tilltänkta andra instrumentet. Vill dock hålla den under 9.30 min ung.
Försökte mig på Wernborgs tapping teknik  i en fras här  :lol: (Gick så där...)

mvh

Edit: som brygga brukar man använda traditionellt använda Wes -Montgomery´s Bridge men jag har inte kommit så långt
 i låten ännu....I7 - IV7 - ii7 - V7 lyder den.
Edit: ändrade en voicing litet-samma toner men ackordet taget på ett annat sätt-snällare för öronen.

476
Vill tipsa om ett ackord med många möjligheter som känns bortglömt..

Ett av de mest spännande ackorden jag vet är dim ackordet med 7:an tilllagd; m7b5.
Det ackordet kan placeras ett halvt tonsteg framför vilket diatoniskt ackord som helst.
Det är en andra dominant, dom 7 är starkare, men det kan även bytas funktionsmässigt
mot ett m7b5.

Det finns många spännande skalor att spela till ett m7b5 förutom Lokrisk.
Bebop dominant 5 toner lägre än själva ackordet är en skallösning,
liksom dimskalan och heltonsskalan. Aeolisk b5 (melodisk molls 6.e modus)
fungerar också. Alla de här skalorna är dramatiska och spännande - de skapar
spänning i musiken.

 Blues skalans första modus fungerar också om man är försiktig med P5 (varför används oftast
bara första modus av bluesskalan b t w eller inte allls ???? Den skalan har ju 4 vackra
modus till att spela med, var och en med sin egen unika feeling ??? Det ger verkligen
fart på licksen och ger många möjligheter)

Att jamma med m7b5 är terrific och du har många möjligheter, t ex om ni jammar Am-Bm7b5
som vamp går det utmärkt med Ungerskt Zigenar moll som skallösning.

Ackordet i sig är diatoniskt och finns både i Jonisk skalas så väl som i Melodisk molls skala
harmonier. Även i Harmonisk moll skalas harmonier finns ackordet diatoniskt.

Ackordet innehåller ett tritonusförhållande och det har ingen perfekt 5:a. Därför har ackordet ett
säreget ljud av dissonans som skapar spänning i musiken.

Men jag finner att, precis som under medeltiden, används ackordet allt för sällan. I äldre jazz förekommer det
allmänt men är idag i modernare jazz och i reharmoniseringar utbytt mot dom 7 vilket jag tycker  kan vara
litet synd ibland. Detta då man kan få det låta riktigt vackert och spännande och välja effekt beronde på
skalvalet och vad man vill uppnå. Det är ett sätt att genom dissonans skapa spänning och det fungerar.
Man har ett antal skalval som alla låter mycket olika varandra, det ger verkligen variationsmöjligheter, att
välja mellan. Beroende på vilken effekt  man är ute efter såklart.

Den här tråden kommer till därför att jag känner mig ganska ensam på forumet om att använda det...
Kanske låter det inte bra ???? Söker just nu efter ett eget sound ,stil (använder ofta ackordet då det är
ett av ackordstyperna i ii-V-I:an i moll samt finns i harmoniseringen av jazzskalan-melodisk moll i likadan i
uppåtgående rörelse som i nedåtgående vilket är det inte är inom klassisk musik) och undrar seriöst;

Undrar hur ofta du använder ackordet och i vilka sammanhang eller om du inte använder det och i sådana fall
-varför inte ????
Tycker du om soundet av ackordet eller skippar du det för dess dissonans skull ????
Vad tycker om ackordet när det används i musik du lyssnar på ????



mvh


477
Har läst om Harp-tapping och sett videos men min hjärna vill inte förstå riktigt.
Alla verkar visa på litet olika sätt.
Min fråga är -tappar jag ackordets toner en oktav högre
eller räcker det om man gör som jag sett Satriani och Vai göra, att
tappa grundton och sedan 3;an samt 7:an i en oktavhögre.
Måste grundtonens oktav också tappas då ???
Förvirrad -hjälp, hur många strängar går det per ackord på en harpa
och hur är de stämda ????


mvh

478
Demolåtar / pxm-Improvising (want to make my guitar talk to you.)
« skrivet: 28.05.2012, 12:53:35 »
De nya skalorna är på väg att sätta sig i fingrarna nu.
Gjorde ett komp/vamp bestående av en fullständig kvintsekvens
(en sekvens där alla skalans diatoniska ackord kommer i en bestämd ordning)
med ackord harmoniserade från Melodisk moll som jag
improviserar över. Detta för att höra  och demonstrera hur skalorna låter
över alla inblandade ackord.Annars förekommer nog mest fullständiga kvintsekvenser mest inom klassisk musik.
 Fortfarande litet barnsjukdommar ang skalorna
och inte helt tight( vill inte korrigera en improvisation-då blir det ju inte en improvisation längre)
 men jag börjar tro att spelar jag dessa modus
och ackord över sommaren kan det låta bra till början av hösten.
Vad tycker ni om soundet-ackord/skala. Fungerar det ???

Bytte stil till något mer hårdrocksaktigt idag.
Improvisationen och ögonblicken är inspelad bara för er......

Tror att improvisationen låter bättre än mina andra då jag tycker det känns enklare
och mer naturligt att att spela i dessa modus-och det är roligare.
Men jag är fortfarande långt ifrån att kunna använda dem ännu.

Hoppas att det låter roligare,mer spännande, orginellare, piggare och med riff som inte skevar
gentemot voicings.
 De här skalorna ger verkligen verktyg och möjligheter
att få det låta bättre och mer rätt över olika voicings,alterneringar,sus ackord och augmentationer.
Rekomenderar att ni checkar in Melodisk moll olika modus och dess diatoniska ackord (som finns i flera möjligheter
än bara ett ackord för varje skala om man är litet xprimentsugen.)Tror att det var detta som fattades mig,
förutom att spela mer till metronom.

mvh

479
Håller på att tragglar in det modala systemet viktigaste 28 skalor och dess ackord samt deras korrekta användning.
Det klassiska systemet innehåller några till men jag tar jazz/pop/rock med bebopskalorna, bluesskalans olika modus, de symmetriska skalorna (av vilka de sistnämnda ingår även i det klassiska systemet.)Tänkte hoppa Melodisk dur samt bara använda Harmonisk moll och dess 5:e modus spansk frygisk (spansk flamenco)

 Har inte kommit så långt ännu och jazzskalans, Melodisk moll, olika modus och dess diatoniska ackord är fortfarande nya. nåja 4 st av dem i a f. Tänkte spela den här stilen över sommaren innan jag går vidare. Soundet av skalorna och ackorden tillsammans är intressant och det jag är ute efter feedback på.
Typ bortse från barnsjukdomarna i användandet och ge mig kritik på ljudbilden. Inte mixen utan just hur soundet av skalorna och ackorden fungerar tillsammans.

Det fick bli en ny ackordsslinga och byte av trummor och gitarr istället för fixa jazzetuden i min förra tråd - den var hopplös att jobba vidare med

mvh

480
Demolåtar / pxm-Paxoms Livingroom this evening . a short jazzetude
« skrivet: 26.05.2012, 17:02:52 »
Det blev en jazzetude´där jag inte är så intensiv med guran som jag brukar vara.
Det är litet svåra ackord och svårt att spela över dem så jag blev tvungen att låta en del
ackord gå förbi ospelade av sologitarren......


mvh

481
Det finns en kvinna som sjunger och lirar piano, live, inspelat på sin diktafon och..... det låter djävligt bra..
typ - riktigt tjock gammal vinyl - helt tidsenligt för låtens stil.
Har försökt att inkoperera ett gitarrspår till filen men det låter inte rätt och en grungalizer wont do the trick here.
Har försökt spela in det på min Galaxy men det vill inte fungera riktigt heller.
Ös på med tips som jag kan testa är ni shyssta !!!!!!

mvh

482
Fick en ide i morse. Jag har inte funnit några brister i den och tycker att iden fungerar i praktiken såväl som i teorin Men det skulle vara shysst om ni kollade in den, ev testade den själva för att kanske komma med synpunkter/ ideer eller om ni hittar någon svag punkt där konceptet skevar. Iden/tricket är fortfarande inte helt spikat utan är fortfarande under utveckling. Det här tricket är det meningen att det skall låta mer smooth ,soft än att använda en vanlig ackordsskala vid chord soloing. Det är även menat att vara ett annorlunda, orginellt och nytt alternativ med ett eget sound. Något för musikern som spelar lead eller för musikern som spelar ackord för ackompangemanget att glänsa med. Detta låter snyggt och ganska färdigt på gitarr, men det skall fungera likadant på klaviatur och andra instrument. Det skall gå att plocka strängarna också även om inte jag gör det men vet inte hur det låter att börja på högsta tonen eller att ligga litet före i takt när man spelar för att högsta tonen skall stämma med melodin. Tror att det här mest är ett plektrumspelar trick men hittar ni en lösning för plock så säg till.

Ibland vill man ju använda melodin eller spela något  typ riff med ackord istället för enstaka  toner.
Istället för att som vanligt använda de diatoniska ackorden till en skala att spela t ex melodin eller solo vid "Chord soloing" (vet ej vad man säger på svenska.), vilket kan låta grötigt och tråkigt dessutom, kan man använda denna metod. Iden föddes i mitt huvud tidigt denna morgon. Jag har ägnat morgonen åt att testa den så att den skall fungera. Tricket/tekniken behöver ett passande namn också.. Förslag

Tricket går ut på att spela melodin på ackordens högsta toner istället för på roten. Så långt är det inget orginellt med metoden/tricket. Det finns andra tekniker/tricks för att göra det på.

Men här kommer mitt eget koncept för att spela Chord soloing;

Man använder I,V och VII ackorden som grund. De fungerar fint och riskfritt i alla modala tonarter och låter inte konstigt. Fungerar även kromatiskt.

Så här går man tillväga:

Om låten går  i t ex Dm så använd Dm ackordet fast spela melodin på ackordets "extensions" (vet ej hur man säger det svenska) 7,9,11 eller 13 i första hand, 6 går utmärkt så länge det är i moll i just detta sammanhang. Det går med fördel att välja bort roten här och låta basisten göra sitt istället. Detta även för att undvika att, i detta fall, D tonen grötar och domininerar the chord soloing och för att det låter då som ackorden är mer distinkta i sin egen form gentemot varandra.

  Formen A7 använder du som grund men väljer bort 3:an och spelar istället för den vilken som helst av beroende på melodin av Dm skalans övriga tre toner. Som ett rockackord/5 ackord med färgning. Då spelar du hela skalan med ackordens högsta toner vilket låter snyggt och det färgningarna bryter av på ett smooth vis.

 För de återstående fyra tonerna (om du vill/behöver använda dur eller kromatik.) går det utmärkt att alterera A7 ackordet med en b5,#5, b9 eller #9. För variation och stilfull överraskning kan du använda A7 tritonussubstutition bE7 istället för A7b9 ibland. Det är ett bra trick i tricket så att säga och jag tänker använda det sparsamt för bättre effekt. Ett m7b5b9 istället för tonen #7, i detta exempel blir det ett Bm7b5b9 för #7:an, tonen Ass. Bm7-5+6 ackordet får fungera som tonen #7. Det ackordet är en konstruktion gjord för att konceptet skall stämma. Det låter inte skevt eller tokigt och är inte svårt att ta, även om jag aldrig sett det förut. Man tar det som ett Bm7-5 fast man spelar även tonen #13.

Så-nu kan man spela alla tolv tonerna med ackordets högsta ton istället för på roten och det stämmer fint och kan spelas samtigt som melodin. Skall basen spelas säkert (och det vill man ju) rekomenderar jag att under åtminstone pxm chord soloing hålla sig till tonartens diatoniska skala.

Välkomna att Try Out eller även att knycka det om ni gillar det och dom som vill kan hjälpa mig med att vidarutveckla/ev.korrigera (men det sistnämnda alternativet tror jag inte behövs.) detta trick. Alla synpunkter tas tacksamt emot.

mvh

483
I Dm13///  G13///  Cmaj13///  Cmaj7#5/// :I
 
I Dm7///  Db9sus4///  Bm7b5///  Dm7///

Eb7b5///  A7b5b9///  Dm7///  A7b13 ///

A7///  bE7///  A7/// A7/// :I (från första stycket)

I Em7-5/// A7/// Em7-5///  A7/// Dm6/// A7/// I al coda
 

90 bmp

Den visar Cdur översta stycket och Dmoll resten av progressionen.
Fast C jonisk och D Aeolisk fungerar inte här.


Det här är en progression jag petat ihop. Skulle vara trevligt om
någon ville göra den här i sin egen valfri stil och takt (fast i 90 klick.) åt mig.

 Tänkte ha det som bakgrund då jag utforskar riff ,super impositioner och nya möjligheter med några nya
verktyg/skalor/. Jobbar på ett tema/melodi just nu, vilket är ovanligt för mig,
 men vill du göra en egen head är det okey.

Det kan bli en fin stämmningsfull låt tror jag, men jag vill ha annan, ny bakgrund än min egen.
Det blir spännande. Roligt vore det också om någon vill mixa.
Man lär sig och får nya friska ideer av samarbeten.
Ackorden är kul och litet ovanliga men inte omöjliga.

Sången är bara till för skojj/intressant och till för att sågas i forumets demodel.

mvh


484
Demolåtar / pxm - Jazz-skalor & jazz-ackord, exempel.
« skrivet: 20.05.2012, 19:25:19 »
Jag har suttit och knåpat med den Melodiska Moll skalan som då den spelas likadant i uppåtgående som i nedåtgående kallas jazz skalan och dess olika modus. De och och dess ackord används inom modern Jazz/Fusion allt mer och är populära. Har harmoniserat ut de riktiga ackorden till varje -skala, bl a "Scofield"ackordet Eb7b5 och gjort en basgång. Testar mina nya takter från Modern Jazz Sticks adpack till Addictive drums samtidigt. Detta är ingen låt utan exempel på hur skalorna låter till sina respektive diatoniska ackord. Stycket är på 1.46 min. Det finns ingen samlad site på nätet med just dessa ackord och jag tänkte peta ned dem tillsammans med tillhörande skala i min blogg ,kanske, om det kan vara intressant. Skriv en rad och berätta och kommentera gärna soundet för de olika exemplen.
Jag själv spelar inte min jazz så här,använder inte alla modus och så kör jag litet andra skalor-fast Jazzskalan,Dominant Lydisk och SuperLorisk är så klart med mig.......... men funderar på att nöta in de här ackorden och skalorna ordentligt och blanda in i min stil-vad tycker ni ????

mvh


mvh

485
Studio, produktion och övrigt / Dan Gilbert video.
« skrivet: 19.05.2012, 21:53:52 »


Blev visad den här igår. Tycker att den är fin och
Dan Gilbert gör ett fantastiskt solo.

mvh

486
Om kontrollrummet.com / Kommer inte åt min blogg
« skrivet: 18.05.2012, 08:31:08 »
hej.
jag kommer inte åt min blogg längre....
felet kvarstår sedan igår och jag skulle
fett uppskatta om det kirrades...

mvh

487
Berklee ger ut sin handbok för att prodda TV-film musik gratis just nu...
Här är länken;
https://www.berkleemusic.com/landing/orchestration-handbook?mkt_tok=3RkMMJWWfF9wsRonvqTLZKXonjHpfsX%2B6OwqW6eg38431UFwdcjKPmjr1YIHSMd0dvycMRAVFZl5nQ5dCOuZeYU%3D

mvh

488
Samarbeten är det roligaste jag vet. Man lär sig mycket och jag tycker att det är spännande och utvecklande.
Jag tycker att det skulle vara intressant att göra ett projekt med er. Jag tycker att medlemmarna på det här forumet är duktiga och intressanta. Och alla har sin egen touche´.

Tanken är att alla instrument får gå fritt, som de vill över ett sheet (shema, grund för låten)
av bestämda ackord. Någon variant av en ii-V-I eftersom det är modern jazz jag har i åtanke.
Med frihet för exprimentiell lust. :)

Trummor, bas, keyboard/synth eller andra instrument behövs (alla är välkomna) och så tänkte jag att vi kunde göra ett enkelt men jazzigt head (tema, melodi) med sång/text eller om någon bara vill nynna en melodi.

 Inga omega 3 ackord och krångliga skalor behövs (om man inte vill) men vanliga 7 ackord och att hålla sig inom tonarten, typ arpeggion, pentan eller blues-skalan kommer man långt med, eller spela på ackordens toner. Så tonerna kommer att stämma för alla inblandade. Vi håller det enkelt och skippar reharmoniseringen.

Alla väljer sitt eget sound och sin stil också - det blir en spännande och brokig blandning - hoppas jag. Fusion betyder ung. sammanslagning (i detta sammanhang- av olika musikstilar.) :P Det kan bli läckert.

Det blir typ en variant av fildelning där vi skickar filen till varandra men spelar in varje instrument på egen fil och skickar till den som vill sköta mixen. Föreslår att vi jobbar med 16 bitars filer i 44.100kHz...

Detta är inte tänkt som något super-omega projekt utan ett ganska fritt och enkelt samarbete som
inte ska ta alltför mycket tid i anspråk. Tanken är att vi skall vara klar innan sommaren.

I jazz/fusion är en fullständig helkadens ii-V-I istället för den klassiska IV-V-I, men kadensen fungerar på samma sätt.
Skit i det om du inte förstår det-det viktiga är att vi enas om en tonart så vi kan skriva ackorden istället för romerska siffror.
Det blir litet enklare då. Menar bara att blueslirare, klassisk skolade eller popoffer kan vara med fast i de sedvanliga tre vanilj-ackorden är det ett som är annorlunda. Tänker på ii;an nu, såklart. Men du kan spela som du är van vid ändå. Det stämmer så länge vi har en dur-tonart.

Jag tänker föreslå VI-ii-V-I-V-V-V-V (klassisk modern ackordsföljd i jazz/fusion) som baby, där varje ackord tar en takt och 90 klick i 4/4 som början - sedan behöver vi kanske ett preludium, mellanspel,vamp på typ två ackord, där alla som är med får sina takter att göra just sin egen grejj. Alla som vill får vara monstret (am. jazzslang för solist/the superior player.) på vilket instrument som helst. Coltrane hade två bassister med på sin inspelning av "Ole´", eller om cellon körde en andra basstämma också, kommer inte ihåg exakt just nu.The Fourth Dimension (som spelar med McLaughlin har två trummisar.) Men inget är omöjligt här är meningen. Alla kan vara med.

 Vet inte tonarten ännu-vad tycker ni mest om att spela i ???? Spelar vi i moll går harmonisk mollskala över hela ackordsföljden/progressionen men alla kan kanske inte den så jag föreslår en dur tonart. Då stämmer även pentan och blues skalan. Vill man ändå spela i moll kan man lira i paralelltonarten. Men - det är öppet för andra lösningar.

 Ett annat förslag är att vi börjar med en enkel trumloop och basgång, coolt om någon har en melodi till the head/temat sedan när vi kommit en bit på vägen kan vi skicka filen tillbaka till trummisen och bassisten för riktiga pålägg.

 Ett tredje förslag är att alla lämnar lite öppen rymd (strolling, pausa-att inte spela på varje taktslag) och att skippa synkoperna (utom i sitt Solo/15 minutes of fame, om man inte vill) så det blir luftigt och inte rörigt om vi blir några stycken.

Det är intressant om någon skulle vilja mixa/mastra också - jag är kass på det och det är intressant och lärorikt med
andra, nya infallsvinklar. Blir vi några stycken kan jag tänka att det blir för svårt för mig att separera alla instrument och det blir grötigt så det är bra om mixaren är erfaren/duktig, van att mixa låtar med många samtidiga aktörer i, vilket jag hoppas på att det blir. 

Musikaliskt- att det är kul och lärorikt samt spännande med nya ideer. Min ide är att jag tycker tex att det är coolt när två olika soloinstrument spelar/bubbar melodin som samtidigt sjungs, nynnas, över partier man vill lägga empasi på/förstärka. (Plankat knep från Pat Metheny Group som är mer i storlek som en orkester snarare än en grupp) Skippar man då stämmorna så gör kompet en fin ljudmatta och det låter inte rörigt, för mycket och/eller otight. Det och förslaget till ackordsföljd och takt får bli mina bidrag till vår ev. baby. Nu inväntar jag på era förslag, synpunkter och idee´r........och på att vi blir några sycken-sedan sparkar vi väl igång projektet ????

Det blir trevligt och kul och jag hoppas att ni hakar på detta projekt. Hoppas på något dynamiskt och varierande där babyn, worksheet/ackordsföljden får utgöra grundstrukturen. "Never play the same thing twice" om du inte vill. "Free to do what U wan´t" och "Just let the music speak for it self" så får vi se vart det landar och hur det blir/kommer att låta.

mvh

489
Demolåtar / pxm - Talkin to U
« skrivet: 13.05.2012, 05:44:49 »
Modal jazz, med litet slickt ljud...
Undrar hur jag klarar fraseringarna och om ljudbilden
gillas ????

mvh

490
Demolåtar / pxm - Addictive
« skrivet: 12.05.2012, 20:26:41 »
Leker, jammar med burken till komp av Addictive Drums, programmerad akustisk bas och komp från burken fast då använder jag den nedersta humbuckern - den översta har jag till solo (och med utan tone). Har inte haft råd att serva burken ännu så man hör litet glapp/interferens om man lyssnar noga. Här skall trummorna låta ljust och sologitarren med mycket djup och botten i. Har en maximizer på mastern, tycker att detta låter bra med ett litet dirty, smokey sound. Klippte filen efter 3.40 ung. då jag blev, hmmm-för mycket x-primentiell  :lol:
Tror att mina filer blir mono i konverteraren (???) för det funkar i Cubase, men där har jag inte möjlighet att göra mixdown i mp3 format. Skall leta på nätet ikväll efter en annan konverterare.
Jag tycker att sådant här är svårt att mixa och undrar över ljudbilden men även vad ni tycker om sådan här musik.

mvh



Sidor: 1 ... 10 11 12 13 14 15 16 17 18