Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Giannis

Sidor: 1 2 3 4 5 ... 8
1
Tackar :)

Ska bli intressant och se vad ni har att säga/feedback!

2
Tjena!


Tänkte lägga in ett litet tips om min nystartade blog, www.akoumeblog.net , där jag skriver om musikproduktion, mix, bransch, kreativitet, mm.. - på ett kanske lite annorlunda men också helt oberoende sätt.

Det är dels en personlig blog men den täcker även in mycket i musik- och mediabranschen (som jag själv också jobbar i). Lite plug-in tips, lite intellektuella tankar och kommentarer, personliga iakttagelser, och mer kommer förstås efter hand.

Hoppas ni finner något intressant där att läsa!


Mvh

Johan

Alltså: www.akoumeblog.net

Cheers :)

3
Artikeln visar upp en oinformerad och förvrängd syn på hur verkligheten ser ut. Som vanligt, förstås, när det gäller svensk "kultur".

Alfons, i synnerhet, verkar ju rätt knasig.

4
Ja, den ser det ut att vara!

5
Soundforge 9 !

6
Nej, jag har inga inserts på mastern...

ProTools Trim-plugg ger samma resultat som att sänka master fadern, dvs förändring av ljudbilden. Sounforges Volume-plugg fungerar dock väldigt bra däremot.

7
Ja, att ha ordentligt headroom på kanalerna är ju en bra grundlösning. Nu har jag inte det många gånger...

Det jag upptäckte nu är att om jag sänker master fadern i ProTools så ändras karaktären i mixen. Somliga instrument som vissa trumljud ökar i volym och får vassare transienter. Om jag istället använder Volume-pluggen i Soundforge så kan jag sänka den bouncade filen så att den inte distar - med bibehållen ljudkvalité.

8
Det är alltså helt "safe" att sänka master fadern numer? Jag har hört och läst alldeles för mycket om att det kan ge bitreduktion mm..?

Många gånger har jag sänkt den och aldrig tänkt på nåt särskilt, men sedan jag började mixa låtarna från Logic och Sonar i Protools har jag låtit master fadern ligga på noll.

9
Skillnaden är ju att jag hör om det distar i Soundforge så det blir mycket lättare att ställa volymen, i ProTools eller Logic hörs det inte. - Endast efter att jag bouncat ned, och sedan inte i alla uppspelningsprogram. Sen funderar jag på om jag inte kan få nån försämring iom bitreduktion om jag sänker masterregeln för mycket i ProTools.

10
Ja, som sagt, utnivån är hög och slår över nollan. Det distar ju aldrig i Logic eller ProTools, endast när jag spelar mixen, 32bit float, i Soundforge eller annat system. Bouncar jag ut i 24 bit så distar det direkt.

Men, det måste ha att göra med att 32 bit float har högre headroom, som det antyddes ovan också. Det fungerar väldigt bra att dra ned volymen i Soundforge med Volume-pluggen. Jag undrar ändå lite om det vore bättre/sämre att sänka masterregeln i ProTools eller Logic.

11
Testade bounca ned i 24-bit. Då distar det direkt, nästan bättre att bounca i 32-bit float och dra ned volymen efteråt i sådant fall känns det som.

12
Förstår inte riktigt poängen att köra 32-bit floating utanför din DAW? Kör 24 bitar om filerna ska jobbas vidare med, eller 16 om de ska publiceras. Floating point innebär ju att nollan flyttar sig om nivån blir för stark men det är inte alla system som kan hantera det.

Det finns just ingen baktanke med 32 bit float, jag skriver och producerar i 24 bit i endera Sonar eller Logic. Men om jag mixar i ProTools har jag bouncat alla kanaler från Logic eller Sonar i 32 bit float. Sen har det bara flutit vidare och jag har fortsatt bouncat de färdiga mixarna i 32 bit float. Utan riktig grundtanke, jag tror jag började med 32 bit float av rent testskäl.

13
Ja, testa Volume-pluggen. Den verkar speciell, inte samma som att dra i en gain ratt.

32-bitars float filen kommer från ProTools. Och spelas helt OK i iTunes eller Quicktime. Om jag tar samma 32bit float fil och spelar den i Soundforge distar den. Samma om jag konverterar den till 24-bit, eller mp3 då distar den även direkt i iTunes eller Quicktime.

Volume-pluggen löser ju visserligen problemet, men jag undrar fortfarande lite vad exakt det är som händer.

14
Jo, den är klippt. Men, om jag helt enkelt drar ner volymen (med Volume-pluggen igen), återfår waven formen.

Fortfarande, distar ju inte filen innan den konverteras eller spelas upp i ett annat system, vilket jag tycker är lite egendomligt.

15
Jo, det kan ju försämra..

Har kollat vidare nu och sänker jag volymen i Soundforge försvinner disten. Hmm...

Kan det vara så att spelaren avkodar 16 bitar som standard och att nivån i filen ökar med 24 bitar?

... nu är jag inte riktigt med?

Den enda gången det inte distar är om jag spelar filen med Quicktime eller iTunes direkt efter bounce. Sen om jag helt enkelt kopierar filen till PC:n och via Soundforge spelar filen distar det, men inte om jag använder "Volume"-pluggen och sänker volymen.

16
Jag använder "Volume"-pluggen.


17
Jo, det kan ju försämra..

Har kollat vidare nu och sänker jag volymen i Soundforge försvinner disten. Hmm...

18
Ett problem/fundering:

När jag bouncar ned en mix från Logic eller ProTools så spelas waven fint om jag spelar den direkt från Finder eller iTunes. Men om jag konverterar filen från ex. 32 bit floating wav till 24 bit wav börjar den dista väldigt mycket. Samma sak om jag helt enkelt lyssnar på samma fil i Soundforge på PC:n. Jag kan ju tillägga att filen har väldigt hög volym.

Men, varför börjar den dista först efter att jag konverterat den, eller lyssnar på den i ett annat system (Soundforge på PC)? I ProTools låter det helt OK även om nivåerna är höga.


Tack på förhand!

19
Jo, jag behöver installera program från DVD på min MacBook och DVD-läsaren är trasig - och det enda alternativet verkar vara att göra imagefiler på min PC. DMG är det format som funkar bäst på Macen.

Ska kolla din länk!

20
Finns det något Windows-program som kan skapa dmg-filer?

Jag har Acronis True Home Image 2010 men det verkar bara kunna göra backups i eget format.

21
Studio, produktion och övrigt / SV: Enkel mySpace-fråga
« skrivet: 16.01.2011, 16:37:55 »
Ok, tack!

Går det att omvandla det befintliga kanske?

När jag försöker registrera nytt konto så står det att email adressen redan finns...

Ok, jag avslutade det befintliga (kan ta upp till 48 timmar) så jag väntar och försöker registrera på nytt.

22
Studio, produktion och övrigt / Enkel mySpace-fråga
« skrivet: 16.01.2011, 16:11:30 »
Jag försökte skapa en mySpace-sida vilket visserligen gått bra - men jag lyckas inte ladda upp några låtar.

Är det nån som har lite koll och kan berätta..?

Har jag skapat fel slags konto möjligtvis för det dyker inte upp nån spelare på den allmänna profilen?

www.myspace.com/audiorhythm

23
Jag går i tankarna att köpa en Mac för att gå tillbaka till Logic när det blir dags för ny dator och har några funderingar...

Jag har läst att Logic endast använder en processorkärna när man har valt ett instrumentspår - då Logic går in i "Live Input Mode" .

Är det då hela projektet som körs på en processorkärna eller är det endast just den kanalstrippen (dvs att övriga delar av projektet fortfarande körs på flera processorkärnor)?

Det känns ju lite snopet annars om man skulle ha en maskin med t.ex. 8 kärnor eller fler.

Det beskrivs längst ned på den här sidan: http://support.apple.com/kb/HT3161


Någon som vet mer precis?

24
Ja, attans... tur att du nämde det - jag som trodde jag köpt en portabel...

Ja, iTunes är krångligt på så vis (kanske skulle köra MediaPlayer eller Winamp istället).

25
Jag har ganska många låtar på en extern disk och jag brukar använda iTunes bl a för uppspelning. Nu har jag bytt till en ny hårddisk (en liten och mortabel) - men då hittar inte iTunes låtarna längre.

Finns det något enkelt sätt att låta iTunes leta upp de låtarna på den nya hårddisken - typ en automatisk sökfunktion av något slag som letar igenom hela mappar?

26
Vad kallas de CD-skivor som dels fungerar som vanliga CD-skivor med musik men som även innehåller data om du trycker in den i datorn. Somliga skivor nyttjar detta för extramaterial som t.ex. video. Är det orange book?

Finns det något program som klarar av orange book? Jag kör med CD Architect när jag bränner audio-CD men detta stödjer inte annat än vanliga red book.

27
Rattlesnake, var hittade du en 1 TB eSATA disk för en tusing?

Går fortfarande datorn bra? Jag börjar bli klar att köpa in en jag med...

28
Det ska gå att köra två olika ljudkort samtidigt om man använder sig av WDM-drivrutiner. Men det kanske var det tsmalmbe menade?

29
Japp, så tänkte jag med när det gällde esata...

Det vore ju smidigt om man kunde gå och köpa en laptop på OnOff som fungerar bra.

Rattlesnake: Fungerar HP:n bra med Cubase/Sonar etc - inga problem? Kör du tunga pluggar som Omnisphere på den? Skulle va intressant att höra om prestandan...

30
Ok, så USB  är inte samma anslutning som esata? Jag kopplar alltså inte in USB-HD på esata porten?

Kina är ju billigt... :)

31
Den HP:n såg intressant ut! Finns på OnOff dessutom :)

Det stod i specifikationen att den fjärde USB-porten delas med esata-porten - vad innebär det? Är esata samma anslutning som USB..?

Jag ska ta och kolla på Lenova, tack för det tipset!

32
Ja, jag har koll på det med 64 bit. Jag tänkte även köpa ett nytt ljudkort (och kommer se över 64-bitars grejen då såklart).

Vad köpte du för HP? eSata låter ju som en bra lösning om man ska ha med stora samplingsbibliotek att göra.

33
Jag tänkte främst använda den med pluggar som Omnishpere, Trilian, Play och Kontakt. Mycket pluggar och stora samplingsbibliotek alltså och väldigt få audiospår.

Frosten är ju lite intressant med en snabbare hårddisk - men bara 2 GB Ram.

Går det bra att köra USB-disk för samplingar?

34
Går och tänker på inköp av laptop för musikproduktion. Jag har en bra stationär dator men jag skulle vilja ha en laptop för de gånger jag befinner mig någon annan stans. Det här kanske rör sig om ca 4-7 veckor om året max så jag skulle gärna vilja hålla kostnaden nere.

Jag funderar på den här:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=574422&view=detailed#ProductTabs

Till det tänkte jag mig ett USB-ljudkort och kanske köpa totalt 8GB ram så småningom. Jag kommer förmodligen även behöva en extern hårddisk för samplingar - fungerar USB-diskar bra för det ändamålet?

Vad tror ni?

35
Den lokala affären har bara 32MB-diskar - men om jag förstår resonemanget rätt så ska det inte ha någon avgörande betydelse. Jag förstås be dem skicka efter en med 64 MB cache.

Sidor: 1 2 3 4 5 ... 8