Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Angrod

Sidor: 1 ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... 15
211
Jag som höll på Sean Banan!  :huh:

212
Sen kör de en massa covers efter omröstningen!

En låt ska spelas en gång, sen aldrig mer! Då blir det bara covers på den första versionen!  :P

213
Så kör den en jävla cover i (den mest spännande) pausen!    :P

214
Skönt att Thorsten Flink inte var lika hög, som han var hos Skavlan sist, i alla fall!

215
Trots allt! Sean Banan, var outstanding!  :blink:

Men jag saknar den naturliga utstrålningen från Glennmarks, eller Family Four.

Varför är inte Roger Pontare med i år? Han skulle ju sopa banan!

216
Jag följer aldrig dom andra länderna i norden. Så det blir svårt.
OK! Men vi har ju kolleger på KR som bor i de länderna. De har kanske koll på sitt lands bidrag?

217
Bedömningskriterierna, i den vanliga 11-gradiga skalan är i år:

1. Vem låter mints likt en traktor som startas efter en natt i 38 gradig kyla?

2. Vems koreagrafi är mest likt den som Salavdor Dali skulle ha skapat?

3. Vilken låt skulle beslutfattarna i Jerusalem kunna enas om som självklar vinnare?


LYCKA TILL!
 :P

218
:lol: Jag hade hoppats slippa den frågan men ok det blev 12 poäng där Mats - försökte glida undan men men... Å andra sidan så fick du ju högre poäng än min låt av en av de röstande så det handlar väl om tycke och smak .. så är det ju med musik.
Jag förstår!
Själv behåller jag mina bedömningskriterier för mig själv, eftersom de som sagt är helt subjektiva.

Antingen använder man kriterier som "mainstream" eller "skulle Christer Björkman gilla detta". Man kan ju också tänka sig kriterier som "nydanade", "utmanande", "unikt" osv. Men smaken är ju som baken, ibland blir det "skit"  :lol:

219
Demolåtar / SV: Hogge - "Dangerous" - håll i hatten..
« skrivet: 04.02.2012, 02:42:43 »
Låter helgjutet "Hogge" det här!

Upp med sången och på med nåt distat gitarrsolo. Solot tänker jag mig som något självklart som leker med nuvarande sångstämma, eller helt enkelt följer den.

Go man go! (Även om du stulit låttiteln från mig)  :D

220
1 - I mina öron och värld är det jättebra att låta som Blå Tåget - gamla favoriter - ex Staten och kapitalet
OK! Joakim Thåström som är min 14e-männingen (eller nåt sånt, vi är släkt på långt håll igenom Långarydssläkten) gjorde en bättre tolkning av Staten och Kapitalet? Jag har inte gett mig på den låten, men inte hört Thåströms version av "Long Tall Sally" heller.   :D

221
Kul med Cykelns redovisning. Själv delade jag in det i 6 bedömningskategorier med poängsättning 1-5.
1. En tagning - en bedömning om huruvida det verkligen är samtidigt enligt mitt sinne
2. Inspelningskvalitet - med tanke på den begränsning man har
3. Egen låt eller cover bestämde mig för att cover ger 2 poäng om den inte var riktigt lysande vilket kunde ge fler poäng och att en helt egen låt ger 4 som default med möjlighet till 5 poäng om den var riktigt bra
4. Sång - betyg på prestation
5. Instrumentalt - betyg på det instrumentala framförandet
6. Låten - hur bra låter det skulle jag köpa denna eller.....?

Resultatet av min poängsättning blev som följer (jag har redan poängsatt/röstat)
1.
2. 25
3. 24
4. 24
5. 25
6. 20
7. 25
8. 21
9. 27
10. 23
11. 26
Så 7 av 11 låtar hamnar inom intervallet 24 - 27 poäng rätt så häftigt.

Å min låt blev inte ens poängsatt. Typiskt!  :D

Var det för att den var helt outstanding? eller helt "outstanding"?

222
1 Angrod (3p)
Låter nästan som Blå Tåget/Leif Nylen i början
1 cover
2 – 2 (fart och fläkt, det svänger bra, kul!)
3 – 1 (all sång i vä kanal – alla instrument i hö)

10 MaxB och Eddi (6p)
Rätt bra låt och instrumentinsatser, gillar särskilt munspelet!
1 - 2
2 – 2 (sången något ansträngd men gtr och munspel är snygga)
3 - 2

1. Är det bra eller dåligt att låta som Blå Tåget (tolkar det negativt)

11. Var tog bedömningen av låt 11 vägen?

 :P

223
Tjo lärde mig idag något nytt intressant. Mediantik

Det öppna upp lite nya ideer o tankar för mig.

Det är så snyggt lixom ta ackordföljden A – F – E – C#  Det är taget från låten (Kate Bush Wuthering Heights)
A är mediantiskt till F och E är till C#

Testa det här riktigt snyggt.

Låter bättre, tycker jag om man börjar på C#, A, F och slutar på E. Blir lite av spanska skolan! Det funkar i D-dur också!

224
Jag vill lägga mina röster enligt följande:

Låt nummer 7, Johan Bakke! 12 poäng. Jag avundas den härliga väst-skandinaviska dialekten. Jag önskar jag kunde sjunnga denne fina visa lika skönt och med sådan värme.

Låt nummer 5, Fuzzbub och Hagge 10 poäng. En härligt skön tolkning av "New Enlgand". Skönt timad i dessa tider då filmen om Margret Thatcher går upp på biograferna (Rysningar). En politiker jag personligen hatar mer än Ronald Reagan och kanske till och med Hitler. Det finns inget gott att säga om kärringen annat än att hon är en kärring.

Låt nummer 3. Emlan. 8 poäng. En skönt avspänd sång som ger mig sköna och "slappa" vibbar. Flower Power!

Låt nummer 9. Martinm. 6 poäng. Härlig sång och gitarrspel. Inspelningen "bottnar" ibland. Så lite mindre voly vid inspelningen hade inte skadat. Men melodi och komp överglänser kvaltiteten på inspelningen.

Låt nummer 8. 4 poäng. Kalasdepartementet. Skön stämningsfull kvartettsång. Hörde jag en bas i bakgrunden, i alla fall stundtals? Manhattan transfer, tolkar Ramel? Då skulle det kanske låta så här på en, för dem gemensam kräftskiva.

Tack till alla er andra! Det var tätt på given! Men Backe, Fuzzbub och Emlan regerar i denna omgång!

225
Snygg röst trots all skräpmat!  :P

226
Mitt bidrag Nr 1 är en gammal låt som gjordes av Little Richard 1956. Är som många andra gamla 50-tals rocklåtar kända genom The Beatles och andra 60-tals bands versioner.
Låten skriven av Enotris Johnsson, Richard Penniman och Robert Blackwell. Följer orginalnoterna med Little Richards pianospel. Texten är direkt översatt kvällen innan inspelningen gjordes (om man nu inte översätter Long Tall Sally till Långa Långa Sally, vilket blir lite tråkigt. Giraffliknande?)
Kuriosa är att i orginalversionen så inleds texten i tredje versen "Long Tall Sally, she's build for speed". Men det var lite för ekivokt när The Beatles gjorde sin version så de ändrade till "Long Tall Sally she's built pretty sweet". Jag har översatt från orginaltexten vilket låter lite konstigt kanske "Långa Smala Sally är gjord för fart" men "Långa Smala Sally är mycket söt" är för sliskigt.

Jag håller med Asti att problemet är att spela och sjunga texten rätt. Flera gånger ramlade jag över till den engelska texten så till den grad att jag nu har en blåsa på tummen!  :D

Inspelningen gjordes utan fusk med två mickar. Funderade länge hur jag skulle få till det med den begränsade utrustning jag har här hemma. Letade som sjutton efter min kondensatormick, men den tycks ha fått fötter eller ligger och trycker någonstans. Spelade därför in med två dynamiska mickar. En för musiken och en för (nåja) sången. Vilket ju också förekom i stereons barndom.  :lol:

227
Ingen diskografitråd till den här festivalen?

228
Festivaler / SV: Forumfestival 21 - 1 tagning - Max 2 mickar
« skrivet: 29.01.2012, 20:08:40 »
Finns väl fler som hanterar instrument och kanske sång framför nån mikrofon !?  :o
Nä jag får inte ihop vänster och högerhand om jag ska sjunga ;)
/G
Skit i det! Det kan ju bli kul att lyssna på.

229
Festivaler / SV: Forumfestival 21 - 1 tagning - Max 2 mickar
« skrivet: 29.01.2012, 19:31:41 »
Så nu är mitt bidrag inspelat och inskickat!

Skam den som ger sig!  :lol:

230
Studio, produktion och övrigt / SV: Vilken låt är Du?
« skrivet: 22.01.2012, 01:32:23 »

Shit, vad gammal man känner sig helt plötsligt.


Vadå gammal? Det är ju rörliga bilder. I svart/vitt i och för sig, men i alla fall!  :D

231
Du har ju dina verk för kommande festival här, till och med, med rörliga bilder! Men använder du 2 mikrofoner? Eventuellt endast 1, då kanske den inte gills?  :P

Härligt skönt verkar du ha det och tack för att din fru delar med sig av ditt spelande på hennes piano.  :)

232
Den där listan är ungefär lika intressant som om jag skulle sätta ihop en lista över historiens 100 bästa låtar och bara ta med låtar från 90 och 00-talen. One more time med Britta som 1a.

Groteskt meningslöst. :)

Så du är ett så stort fan av Britta Spjut! Låten är inte helt kass men tycker personligen Eddi Meduzas version är strået vassare!  :lol:

233
Om kontrollrummet.com / SV: 2012 är ett ogiltigt år!!
« skrivet: 21.01.2012, 22:35:26 »
De låtar som lagts på Färdiga 2012 destrueras och anses förbrukade :P
Åtminstone ogiltiga.  :D
Förverkade tänkte jag skriva
Betyder det att 70-års regeln för plagiat inte gäller?  :P

234
Studio, produktion och övrigt / SV: Vilken låt är Du?
« skrivet: 21.01.2012, 22:32:27 »
Aha! Samma sak som florerade på FB för ett tag sen. Då förstår jag Eddis kommentar bättre. Jag lade helt enkelt in den låt som jag tycker beskriver mig bäst. "Long Tall Sally" var ju inte ens skriven då. Den skrevs när jag låg i vaggan.

Då är det helt enkelt den här då:


235
Citera
Det här är inte musik för mig.
Jo MaxB. Jazz är faktiskt musik. Och det finns teori även bakom din "musik". Bara att du lärt dig den genom en annan metod än den teoretiska vägen ;)
Jazza på!!!
 :D

Jag förstår och respekterar att teorin finns där bakom. Jag menade att orden jag läste inte väcker den musikaliska ådran i mig. Om nån musikaliskt skulle försöka närma sig mig med dylika ord, skulle jag närmast bli avtänd och lägga ifrån mig gitarren och vänta tills inspirationen återvänder  B) Ja' ba' jazza' på - utan att fatta hur...  :wub:


Förstå musik är en sak. Att diskutera musik kräver någon form av gemensam grund, helt enkelt en utgångspunkt eller teori. Inget är bättre eller finare än det andra. Personligen beundrar jag personer som kan spela utan att ha någon teori om hur de gör, de bara gör det. Å andra sidan beundrar jag personer som kan analysera det hela och skapa en teori. Båda sakerna leder ofta till sköna "Aha"-upplevelser.

Ett standardiserat sätt att "skriva" musik är genom noter. Men många kan inte just det sättet att "skriva" ned sina anteckningar om musik, utan använder egna metoder. Numera används "tabulatur" ofta. Det är helt enkelt en annan standard.

Den standard vi har använt i Europa under lång tid bygger på Dur- (och moll-) skalor i 1/2 tons skalor. Andra skalor finns men blir lätt krångliga i ordinarie notskrift. I Österlandet används ofta 1/4 toner. Hur skriver de? Hur skriver man jazz? I blues/rock skulle vi kunna använda ett enklare sätt att skriva. Kanske är det därför tabulatur blir allt populärare?

236
Saknar flera låtar, efter en snabb genomläsning!

Schools out, Alice Cooper till exempel samt Going Home, Ten Years After eller Times, Prince och Manic Monday, Bangles. Men det finns ju hur många som helst som inte finns med på listan!  :P

Vad har de använt för kriterier utan rent tyckande?  :o

Yesterday ska ju vara den mest spelade och tolkade låten. Varför är den inte 1a?  :unsure:

237
Studio, produktion och övrigt / SV: Vilken låt är Du?
« skrivet: 21.01.2012, 01:23:02 »


Det är en låt som säger en del om både musiksmak, hur jag är och vad som jag tycker är roligt!
:lol: 10 år yngre
Jag önskar det! Du?  :P
Man blir aldrig äldre än man gör sig, sägs det. Fast vi är väldigt lika idag, gissar jag, som när vi var unga. Bara mer luttrade!  B)

238
Studio, produktion och övrigt / SV: Vilken låt är Du?
« skrivet: 20.01.2012, 23:59:19 »


Det är en låt som säger en del om både musiksmak, hur jag är och vad som jag tycker är roligt!

239
Är du skeptisk till den ackordvändan så håll dig borta från musik.  :lol:

Ett exempel där jag lägger en enkel melodi över ackord i C-dur där ett E-dur figurerar ibland: http://www.bwmusic.se/slask/Memo.m4a

Ha ha!  :D

Bara lite frågande för ett C# i en C-dur låt så där på rak arm. Men den ingår ju i den spanska skalan så varför inte. I rätt sammanhang! Därför vill jag gärna lyssna först.  :P

240
Tänkte på collabs.Hur gör ni när t.ex de givna ackorden inte följer någon tonart utan modulerar
hela tiden utan pivota ackord ??Spelar ni efter varje áckords givna skala och byter skala och tonart till nästa eller modifieerar ni en bluesskala i dur eller moll så att den får fler toner????
Det verkar skojj men jag är inte så duktig på modulationer...Lyssnar ni ut ackorden ????


mvh

Melodin är det viktiga! Ackorden är ju bara uppbackning av den.
Det var inte svar på frågan.

Om låten verkligen modulerar hela tiden får du analysera om och byta skala vid varje ackordbyte, ja. Allra oftast befinner man ju sig i någon slags tonart i alla fall och här och där modulerar det. Då brukar jag utgå från gruntonartens skala och förändra de toner som inte längre passar in.

Säg att du spelar i C-dur och så dyker det upp ett E-dur. Då skulle jag spela följande skala om jag verklxigen orkade analysera.

E F G# A H C# D

För det mesta lyssnar jag in ackorden. När man spelat låten ett tag lär man sig höra modulationerna och anpassar improvisationen till det.
E-moll kan dyka upp i C-dur skalan!  :P

Men, men ponera att nu ett E-dur skulle dyka upp, då blir tonskalan väldigt konstig. Det vill jag höra först!  :D

241
Tänkte på collabs.Hur gör ni när t.ex de givna ackorden inte följer någon tonart utan modulerar
hela tiden utan pivota ackord ??Spelar ni efter varje áckords givna skala och byter skala och tonart till nästa eller modifieerar ni en bluesskala i dur eller moll så att den får fler toner????
Det verkar skojj men jag är inte så duktig på modulationer...Lyssnar ni ut ackorden ????


mvh

Melodin är det viktiga! Ackorden är ju bara uppbackning av den.

242
Studio, produktion och övrigt / SV: Spotify lönar sig inte
« skrivet: 17.01.2012, 04:33:30 »
Ser väl ut som ett tämligen normalt Frenshise kontrakt! Företagande är inte enkelt.

Punkt 7 däremot snedvrider konkurrensen och är nog direkt olaglig om den skulle prövas i domstol?

I punkten 1 skriver inte Eddi vem som betalningen ska vara mest förmånlig för, men jag gissar att det är leverantören det vill säga "Frenshise-givaren"

Normalt betalar nog en Frenshise-tagare en inträdesavgift/andel. Frenshise-givaren kan garantera sig om insyn och inflytande i företaget genom att vara delägare. Till exempel 10 % ägande, i ett AB, garanterar en styrelseplats och att en sådan ägare kan ta ett minoritetsbeslut om revison, som betalas av ABet.
En månatlig eller årsavgift är normalt att en Frenshise-tagare betalar. Den består ofta av en minsta avgift och sedan kanske en procentsats på försäljning över en viss nivå.

Frenshise-givarens risk är att inte få tillräckligt med försäljning. Frenshise-tagaren ska utföra arbetet för ett visst varumärke. Det är på det här viset som "korvkedjor" liksom andra varumärken fungerar numera.

Att vara återförsäljare är alltid en balans.
- Säljer man för lite klarar man det inte.
- Säljer man för mycket tar ägaren av varumärket över.

För mig verkar det bara vara en massa gnäll från Spotify. Vill de flytta fram sina egna positioner? Artisterna är som vanligt bara produktionsmedel eller fotsoldater, vare det sig är företag eller nationer som drabbar samman!

"Sådan är kapitalismen! Ingen hör en fattigs bön"  :D

243
Studio, produktion och övrigt / SV: Finstämd blues
« skrivet: 16.01.2012, 02:53:32 »
Det är väl det enda "felet" med denna, att den är för finstämd och väljudande perfekt. Blues ska vara skrovlig och skitig i mitt tycke, som är byggd på ren och skär "blue"-känsla.

244
Festivaler / SV: Forumfestival 21 - 1 tagning - Max 2 mickar
« skrivet: 14.01.2012, 19:33:44 »
Vettefan, men du kan ha rätt :unsure:
Förstår inte heller "oskicket" att stava "vet'effaan" med två "T" heller men gärna med två "F"  :D

245
Festivaler / SV: Forumfestival 21 - 1 tagning - Max 2 mickar
« skrivet: 14.01.2012, 01:02:20 »
Mer naturligt var ju tall-joxe, som jämt hoppade omkring i träden!  :D

Sidor: 1 ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... 15