Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Dividend

Sidor: 1 2 3 4 5 6 ... 10
36
Demolåtar / Dividend - Patty ver Ad
« skrivet: 25.09.2014, 19:44:49 »
Produktiv.. En hel del idéer här, återvinner bl a ett gammalt tema från 2011 eller så i ny tappning. Annars är det en resa från A till B, ska väl egentligen återgå till det glada introt framåt slutet.

Är detta nåt att ha? :)

37
Demolåtar / Dividend - Rikki vDd
« skrivet: 17.09.2014, 20:20:53 »
Avsett för text av Rikki Ansell och sång. Ska anpassa mittpartiet för mitt-stycket i lyriken av Rikki, annars ganska klar.


Kör med solo-stråk, men tänkte använda ensemble-stråk (datorn pajade dock helt idag, så gjorde downmixen från laptopen.
Klarinetten utgör mer eller mindre sångmelodin.
Åsikter?

38
Studio, produktion och övrigt / Cubase kraschar
« skrivet: 11.09.2014, 14:38:41 »
Har kört datorn ett tag här utan att den "låst" sig, spelar musik genom ljudkortet och surfar.

Men har haft problem med att cubase 5 låst sig, inte ens Task manager går att nå, varje gång (5 minuter ca) jag börjat rita noter.

Har kört med en orkestertemplate som är rätt omfattande, kanske ska jag testa att bara ladda in ett piano eller dyl? (Edit: Det funkade inte heller)
Har aldrig haft problem av den här typen tidigare.

Tack för hjälp
Per

39
Demolåtar / Dividend - utkast på pianostycke 20 eller nåt
« skrivet: 05.09.2014, 03:15:33 »
Den går i d-moll. Och har nog potential att bli något.


Åsikter?

40
Medlemmar / Tillägg till min presentation från 2007 eller så.
« skrivet: 02.09.2014, 12:59:42 »
Tänkte egotrippat skriva kort om mitt tillvägagångssätt när jag skriver musik.

Jag använder inte instrument (spelar bara när jag är tom på inspiration). Efter ett tag blir det ett mycket snabbare sätt att jobba på än att spela in och sätta sina gitarr/instrumentfigurer ad infinitum. Speciellt om det gäller flerstämmiga strukturer. Alla jag vet som sysslar med polyfoniska eller andra svåra musikteoretiska grepp, ritar in noterna. Utan undantag.

Ska dock gå en klaviaturkurs som jag beställt till hösten.


Folk som har åsikter om detta, välkomnas att skriva ned dem!

41
Demolåtar / Dividend - Hymne der Nacht -
« skrivet: 19.08.2014, 23:46:56 »
Okej, då har jag jobbat som ett svin på den här. Ändrade titeln till korrekt tyska också.


Hittade denna från 2011 och insåg genast att den kunde förbättras på olika sätt. Införa kontrasubjekt mm.

Den är typ ganska omixad. Gamla EWQL är det som används. Får läsa manualen (har glömt det mesta). Alla klagomål och åsikter välkomnas.

Den är 11 minuter lång. Titeln är namnet på ett kapitel ut Nietzsches Zarathustra, som känslomässigt appellerade till mig 2011 :)

42
Demolåtar / Dividend - Sekulär sommarpsalm
« skrivet: 13.07.2014, 01:59:30 »
Version Qb = 140828. SLänger upp den instrumentala versionen (om inte ni har har nåt att tillägga, en del överflödigheter ska bort! Maria har hade nåt hon tyckte var viktigt, för dominant flöjt?). Nu väntar vi på kören, texten är
---------------
Pluggar som ingår för den intresserade:

Piano - Alicia's keys
Percussion (pukor, cymbaler mm)- EWQL gold
------------
3 horn, 1 trombon, 1 trumpet - Samplemodeling
1 klarinett, 1 fagott, 1  oboe - SAmplemodeling
1 flöjt  - 8dio
-----------------------
3 fioler, 1 altfiol, 2 cello, 2 basfioler - LASS


TEXTEN (av mig igen den 28/8 skriven på 38 minuter ca. Svårt med poesi)

Sommar, sommar, sommaren
värme o sol och dans
Sommar, sommar, varmt igen
då livet spirar fullt igen

Sommarn leker (en) kraftfull(t) lek
kraftfullt i vår natur,
bland gran och fur
och ljuset dansar av livet, av ljuset nyfött

Sommar, sommar, sommaren
värme o sol och dans
Sommar, sommar, varmt igen
då livet spirar fullt igen


Sommar, sommar, sommaren
den ger mer än den tar
och denna sommarhymn är till er
och till hela Sveriges folk

refr:
Sverige årstider är föränderligta, ingen sig lik, var och en på sitt sätt
som inget förslår, som inget inget annat land ( inget annat) förslår.

43
Sufade till NAtive instruments sida, för att ta reda vilken som är senast. Men jag kunde inte hitta nåt versionsnummer alls där.
5.3.1 är det högsta jag hittat på annan väg (googling mm)

Vad är senaste versionen? :)

44
Studio, produktion och övrigt / Mastring - nätlig genomgång
« skrivet: 07.07.2014, 12:52:26 »
Hej på er!

Har mixtrat en låt färdig åt en engelsman och ska mastra den nu. Kom på att jag inte vet så mycket om det där mer än att jag inte vill förlora för mycket dynamik.

Och ingen dynamit heller, höhö.

Är det nån som känner till någon lätttillgänglig nätlig genomgång, så dela gärna med er :)

45
Studio, produktion och övrigt / Upphovsrätt och Cornelis m fl
« skrivet: 30.05.2014, 20:17:37 »
Hej på er!

Har inte mailat stim och frågat om detta, något jag kanske borde. :) Hur är det med att göra tolkningar på 1900-talets vissångare och poeter? T ex Cornelis Vreeswijk.
Jag menar alltså hur fritt det är att tolka verk som ännu inte flytt 70 år (som väl är den tid som krävs innan det blir "allmänt?).

Vilka är de generella riktlinjer som finns vad gäller detta? :)

46
Demolåtar / Div1up - finlandsvensk hjärtattack
« skrivet: 29.05.2014, 20:22:24 »
Okej, det enda jag vill veta (förutom allt annat) är...

Skriv ned allt annat nyttigt också. Man gör bara bort sig en gång i livet hehe. Ska fila på rappen tills imorgon.

47
Demolåtar / Dividend - Lovsång till dagen (polyfon version)
« skrivet: 18.04.2014, 00:18:56 »
Det finns en äldre version där jag inte tillämpade vissa grepp som jag gör nuförtiden. Därför tycker jag den gamla duger som låt och startar en ny tråd istället.

Är det här ett rörigt intro? Första halvan är mer eller mindre fixad. Det är tänkt att jag tillämpar "sekulära kyrkolåten"-formen, med 20-mannaorkester och en mäktig kör på slutet.

Men det här är bara ett utkast på början. Give me your thoughts and critique!

48
Demolåtar / Dividend m fl - Kuvöslåten
« skrivet: 29.03.2014, 20:14:41 »
Pxm hjälpte mig lite med trummorna. Leif Sand (minns inte vad han heter på forumet  :unsure: ) är medförfattare till två verser.

Texten:

Jag har bott på ett hem
sedan jag var fyrtiofem
för då tappade jag en lem
o de upptäckte att jag bara kunde räkna till 5

men det var faktiskt femtiofem
(5e paragrafen 5e stycket)

O när jag var trettiofem
var jag med i ett MC-gäng
det slutade i en säng
med lilla Eva - söt som en blänkande peng

Jag blev hotad med pistol
När jag Harley vann i boule
Men Davidson han var från Playa Del Sol
men han var cool, hade kjol, kunde räkna till 100 med sin miniräknar-bror


Nu bor jag i kuvös
det är skönt, man slipper va nervös
och stina kommer på besök
kryper inoch vi har kul, fast hon är ful,
och leker med en jätte-lergök




Nu bor jag i kuvös
det är skönt, man slipper va nervös
och stina kommer på besök
och vi har kul o... skjuter på lergök

(men) trots en jävla massa stök
Var det värt alla försök
Att slippa soc och käka lök
O stå och köa till ett soppkök

För
Nu bor jag i kuvös
Nu bor jag i kuvös
Nu bor jag i kuvös
skönt, man slipper va nervös


......................
Här är låten, rap-försök 1:


49
LÅTNAMN:  Vårens bal (Dance of Spring)
ARTIST/GRUPP: Dividend med Plinka, Marre och Eddi
GENRE: Folkmusik med klassiska element
LÅTLÄNGD: 5:30
KOMPOSITÖR: Dividend
PRODUCENT: Plinka, Dividend
EV. MEDVERKANDE: Eddi, Marrrusckka på kören. OCh plinka förstås.
INSPELNINGSÅR: 2014
FORMAT: mp3

Fixat reverb MASTER 8. Färdig för all framtid.

Det här är min "sekulära psalm nr 2" (1:an är från 2008 o går i liknande stil). (Jag gillar att numrera saker :D Tanken är att det ska bli ett kortare album sekulär folkmusik i kyrklig stil.)

 Detta har varit ett av de roligare samarbeten jag haft på KR nånsin och resultatet känns väldigt nära helt komplett. Jag lägger över på¨färdiga :) Har ni klagomål så skriv ändå, småfix kan man alltid göra. Ett nöje att samarbeta med di andra. De levererar allihop milt uttryckt mer än man förtjänar :)

Kompositionen är min.
Kören består av Plinka, Eddi och MArruschkka. De har fått full frihet att lägga stämmor hur de än vill :D
Kören o bakgrund (dvs mastern, mp3an nedan) mixades ihop av PLinka. Det ligger två spår (manlig, kvinnlig) samplad kör i bakgrunden i finalen, ganska tysta. De är överflödiga.
Orkestern består av knappt 20 solister, realismen överstiger vida den som Ewql so Gold skulle ge. Stycket var från början min övning nr 22 i kontrapunkt :D Med minimalistisk harmonik men stor variation melodiskt och vertikalt. Tror att huvuddelen av stycket vandrar runt poppigt (som Tokai skulle uttrycka det) på C Am F C. Dm är också med.


För den intresserade ingår följande pLuggar:
LA strings (3 fioler, 2 cello, 1 altfiol, 1 basfiol)
Sample modeling (3 horn, 1 trumpet, 1 trombon, 1 klarinett) Borde nästan slängt in en tuba också :)
Berlin Woodwinds (1 oboe, 1 fagott) flöjt skulle kunna ha fått plats också.
Pianot är Alicia's keys

Och pukorna är faktiskt - trots allt - EWQL :D

Texten som sjungs i finalen är skriven av Plinka och lyder:

Skog och dal
i ljusgrön dräkt
i vårens bal
som livet väckt

Sippor små
i stora hav
vita, blå
som jorden gav

Fågelsång
och fjärilsdans
Ljuset som
ger livet en chans

Du min vän
jag håller kär
Kyss och känn
att våren är här!

--------------
F ö hittade jag Eddis harmonisnurra idag när jag städade ur några lådor. :) TAck till er som följt den här låten :) /Per

50
Studio, produktion och övrigt / Vienna MIR pro
« skrivet: 28.02.2014, 12:17:28 »
Prataren har en väldigt läbbig österrikisk dialekt. Som Fritzl. Undrar om han låter som Hitler om han skriker?


51
KORT AVHANDLING OM KOMPOSITION AV MELODIER FÖR SÅNG! (Blif ikke afskrcäkta!) :D

Sångmelodier ja. En del av er vet att jag gärna skriver rätt så svårsjungna melodier, jag gillar att ibland hoppa mer än en ters upp eller ner och många noter. Ni kan ju se det här inlägget som något slags rehabilitering, nu när jag tag sånglektioiner också :D

Många förr hoppade av (ja 2-3 st i KRs historia tror jag det var) när de försökt sjunga nåt jag själv tyckte var lättsjunget där jag suttit på min kammare utan susning om sångteknik eller tonsäkerhet och så då får jag ur mig nåt jag tycker är enormt fint. Jag nynnar alltså nåt skitsnyggt, som jag skriver ner.
Inte en jävel klarar av att sjunga det på några försök. Inövningen tar mycket längre tid :D Även för de som har någon form av skolning och sjunger rent! (Vilket är intressant och märkligt, se nedan...)

Kornstad ska ju ha en eloge för att han sjöng in samma melodi över 100ggr utan att begära en förenkling!  Forest's heart, tror jag den hette. Och det blev skitbra, kanske nån tuner var inblandad på en not, men ändå! Han skulle bett mig förenkla melodin lite, enklare så. :)

Marre är också med på ett hörn (snygga stämmor)
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=23132.0

Det handlar om att tekniken verkar ge restriktioner!! Och det inser jag först nu.
Det är en sak och sitta och nynna en paganinifiol i 10bpm (avsedd för 230bpm), det låter inte bra. MEn det låter bra i min skalle och jag kan spela in eller klicka in det, det senare brukar gå snabbast.

Men nog om mig.

Problemet uppstår när en tekniskt begåvad sångare får ett material som en proffsviolinist (som INTE behöver spela enstämmigt, men oftast spelar de ju så. Bach skrev en del polyfoni för solofiol, värt att kolla upp för er som inte orkar läsa längre av det här..) Halvt klar:
 
Nu till det intressanta. Frågan är enkel: Vad gör en melodi till en sångmelodi och inte till nåt att spela på piano eller fiol?
Naturligtvis har varje instrument sina unika egenskaper. Man kan i teorin spela en 10-stämmig fuga på piano, men det har nog aldrig gjorts :) 10 stämmighet är dock jättevanligt, men omöjligt på en gitarr (?) eller fiol. 6, 4 väl?

Nä, en sångmelodi (i den här texten) är enstämmig, en följd av noter. Och jag bortser också från mongolisk flerstämmig sång här. Bara vanlig basic sång som de flesta sångare här, sjunger fram i nåt av ögonblick av inspiration. (Jag tror att det går till så.) Och då tillsammans med nåt band där man har harmoniken klar för sig. Samma med opera, fast de har ju mer komplicerade harmoniska byten och annat. Fast det behövs mer än en sopran (t ex 10 eller hur många Wagners valkyrior nu är) för att sjunga flerstämmigt. Nu är väl vissa altar, inget ont om Wagner - mycket tysk folkmusik (och det låter fint), men det partiet av Ringen är outhärdligt att lyssna på. SKa hitta ett youtube-klipp.

Sen blev Wagner kristen och gjorde nästan ännu värre musik.

Jag hittar inte den del av die Walküre (en opera) som är helt outhärdlig, MEN den här kommer rätt nära:



Nog med tjafs, nu till själva poängen. Vad utgör en bra OCH/ELLER lättsjungen sångmelodi (Enligt er). Det är alltså två frågor. En enklare: När är melodier lättsjungna. Svår fråga: När en melodi bra (FÖR ER!)
Jättemånga köpte Nirvanas skivor, men jag gillade inte deras melodier efter Cubain avled, t ex.
Jag har ju lite tankar, men ska inte skriva en avhandling.
Alla sångare eller andra som kan mer än mig, får gärna förklara noggrannare hur just hon/han arbetar. (Har man inte ens funderat över dessa frågor, kan man ju skriva nåt skämt istället. Asti får gärna göra både ock :D )

Mina iakttagelser:

0. En melodi avsedd för  sång kan ha text, artikuleras olika och fraseras på många sätta. Alla dessa påverkar lyssnarens stämning. Frasering har sången väl i och för sig gemensamt med de flesta andra instrument. Men i kombination med text är det nåt väldigt viktigt för proffsen (vad det verkar utifrån mitt snäva perspektiv) Vad anser ni om dessa tankar?

1. Inga alltför höga hopp eller nedgångar. (Det förekommer, men då bara 1, max 2 gånger under en hel vers. Helst ska melodin, notföljden gå upp eller ned för skalan ett steg i taget. (Vilket är skittråkigt bruk enligt mig, fantasilöst och blinka lilla stjärna-rip of upphöjt till 100, även om det kan ge upphov till helt okej melodier ibland!)
Men jag tycker nog det behövs lite innovation och oväntade händelser även i en sångmelodi. MEn hur mycket får man ta ut svängarna (anta en bra sångare som Jonnerstone eller de flesta här, Asti, Plinka, som låter så nära proffs man kan komma. Marre, Ynot mfl), vad mäktar t ex Jonnerstone med utan att behöva sjunga in 100 ggr för att det ska låta bra? Mycket individuellt men ändå; Vad är era tekniska tankar om sång?

1. Sångskapare gillar noter som upprepas. För mig förstärker det liksom nästa not. Är det dessutom en text till, då passar det ju väldigt bra om man ska förstärka sista ordet i versraden.
en kort A och en A som varar en halv takt. Ta-taaa! Det låter nästan verbalt, vissa typer (av väl använda notkombinationer, det finns mååånga notkombinationer av detta slag. Korta fraser som liksom "funkar" som t ex avslut på en vers eller refräng. Eller mitt i. Ett exempel är ju att hoppa från A-G-A-G-A-G väldigt snabbt. Trills kallas det när mozart gör det. Det är svårt att sjunga så snabbt som en trill på en fiol, en sångare gör det alltid långsammare. Kanske inom viss extremt teknisk opera, typ Bartoli. Cecilia heter hon i förnamn. Lägger in ett klipp.).



Inte det snabbaste jag hört av henne, men det första klippet jag hittade. Vivaldi. Koloratursångerskor som sjunger sopran eller alt är nog det närmaste man kommer ett mänskligt instrument. Därför också lite svårt (kan jag tycka) att få in någon känsla där. KAnske enklare om man kan italienska :)

Har inte läst (och kommer förmodligen aldrig läsa) en akademisk bok om hur sångmelodier bör tänkas ut och skrivas (Vem gör det? Det finns, jag har ett kapitel nånstans åtm!!). Klart är att det är enklare inom visa/pop om riff och komp existerar innan man kommer på vad som ska sjungas.

Nog med tankar. Hoppas på att väcka några andras. :)

Per

52
Demolåtar / Divi lär sig sjunga....
« skrivet: 12.11.2013, 20:49:47 »
Här är resultatet av första lektionen. Det kommer att bli ett upplägg varannan dag och ibland varje i 1½ veckas tid. BEhöver uppmuntran  :rolleyes:




Jag har skuffat undan allt det teatermässiga och satsar här bara på att hålla pitch och sjunga rent. Teatern kommer in i slutet av sångkursen :D

53
Studio, produktion och övrigt / Lindsey Stirling
« skrivet: 11.11.2013, 07:31:42 »
Blir allt mer förälskad i de enkla melodier av folkmusiktyp och covers av spelmusik som den här tjejen med kompanjoner kläcker ur sig. Roligt att den kulturyttring som datorspel utgör på senare har börjat gifta sig med andra yttringar. I detta fallet fiolspel :)

Den här låten tror jag dock är nykomponerad. Mysig som tusan..



54
LÅTNAMN: Morgonvisa (Nära dej)
ARTIST/GRUPP: Dividend/Ynot/Plinka/Cykeln
GENRE: Visa
LÅTLÄNGD:
KOMPOSITÖR: Dividend (I avslutet bidrog Tony och Plinka med sångfraser)
PRODUCENT: Dividend och Ynot
EV. MEDVERKANDE: Cykeln - text. Avslutningens text är Tonys och Plinkas
INSPELNINGSÅR: 2014
FORMAT: mp3

Den här är färdig då till slut. Såga eller hylla. Drick en öl.

Stefans text:

Morgonvisa
Stefan Olsson, nov 2013

Tyst och världen sover
när en visa väcker mej
hör drömmar som väver slöjor   
(Jag hör) ord som sjunger dej               

Ljuset smyger sakta
och jag hör mitt hjärta slå
Var du hos mej här i natten
Kom jag nära (dej )då                           

Du var dans, en sommarnatt och kärlek
Det var hav och någonstans fiol
I min famn, du doftar, du är kär lek
Du är vännen jag fann i fjol   

Kom en stund i stillhet
medan natten smyger ut
Låt oss dröja, (låt oss) stilla tiden    
(Låt det) vara oss till slut

Morgon i mitt hjärta
och en morgon här intill
Somt kan man ej veta
och somt vill jag hålla still

Du var dans, en sommarnatt och kärlek
Det var hav och någonstans fiol
I min famn, du doftar, du är kär lek
Du är vännen jag fann i fjol

mellanspel

(Sista versen unisont, samma som första)
Tyst och världen sover
när en visa väcker mej
Jag hör drömmar väva slöjor 
(Jag hör) ord som sjunger dej               

Ljuset smyger sakta
och jag hör mitt hjärta slå
Var du hos mej här i natten
Kom jag nära (dej )då                           

Du var dans, en sommarnatt och kärlek
Det var hav och någonstans fiol
I min famn, du doftar, du är kär lek
Du är vännen jag fann i fjol   


Avslut

Gamla skriverierna från i somras då jag kom på versmelodin:

Vaknade i morse, med en melodi i skallen som känslomässigt berörde mig. Skrev ner den med ett enkelt komp på piano och undrar om melodin existerar?
Tänker annars göra en visa av det. Melodin är lättsjungen.


55
Jo, vänner, det finns redan en tråd där folk postar det bästa i deras tycke. Alla klipp låter bra i mina öron, men så satt jag och funderade lite igår om Stravinskys Våroffer. (

Han har haft en sådan effekt på mig att jag ogillat efter många lyssningar men börjat gilla på sistone.Så första frågan:

1)Hur många gillar Våroffer? (Asti kan undvika att påpeka att han offrar en get varje vår)
Fråga två:
2) Vilken inlärningströskel anser ni (som musiker, vanligt folk funkar annorlunda) att ni har för ny musik och speciellt nya genrer.

Kan Asti lära sig gilla dödsmetallbandet Fleshgod Apocalypse?


Ang. Stravinsky, så anses Våroffer vara rätt avancerad, fast stycket är tonalt och melodiskt, men väldigt "Hoppigt" och infallen är så många att man liksom inte hinner ta in nästa musikaliska uttryck efter det förra slutat. Mycket levande musik och det väcker bilder hos mig. Det gjorde det inte förr.

Jag klipper in nåt jag skrev på annat ställe:
Han anses banbrytande och tyvärr fjärmar väl det tankegodset (S. och Schoenberg m fl kompositörer i början av 1900) musiken från vanligt folk. Den måste upprepas om den är strukturellt avancerad. Kromatisk tolvtonsteknik är ju i princip omöjligt att Asti (eller jag) skulle börja gilla? Då behövs 7 timmars lyssnande per dag under många år.
Samma gäller väl jazzens utveckling.

3) Hur viktigt är det för er att folk (alla, inte bara musiker) fattar sig på den musik ni skapar?

Bara lite frågor, som kanske kan ge nåt i tanke- och diskussionsväg!

56
Jag svarade Eddi i min tråd med ett utkast på en ny visa. Vet inte om det är öl eller vad, som ledde till hans korta skrift. Men det fick mig att tänka (i en timme nu!) Eddi fattade inte varför utkastet saknade sång av Marre. (Jag vet att du, Eddi, inte menade något illa. Det var mest roligt att läsa vad du skrev). Marre har inte hunnit sjunga än på visan, om hon ens vill göra det.
Men det fick mig att fundera kring vad som är värdefull kritik.

Häng med nu. Mycket introverta spekulativa tankar och delvis genomtänkta också:


Jag är mer intresserad av det kompositionsmässiga än det tekniska, men KR är och har varit ett bra ställe att fråga frågor av den typen.

Jag är också kass på att prodda annat än folk och klassiskt. Men man lär sig, vilket är en annan bra sak med KR

Vissa lägger upp bara på färdiga och då kan jag tycka 9/10 av poängen med KR går förlorad. Feedbacken här värdesätter jag högt (jag är medlem på 3 forum till som värdesätts av mig) även om jag ibland (eller ofta) gör musik som folk inte kan relatera till i fråga hur det framställs. De gör inte musik av filmisk, klassisk typ eller långa instrumentala stycken över 6 minuter. Då är det svårt att ge nån vettig feed. Men vissa - och jag kommer att tänka på Emu - om Emu gillar nåt (av mitt) har han ofta en förmåga att se utvecklingsvägar vad gäller kompositionen. Det händer ibland åtminstone.
Sen om det är så att folk "bara" gillar så vet man i alla fall att man gjort något rätt (och folk uppmuntrar ju - jag har svårt att tro att folk ljuger vanligtvis). En dissning utan att vara konstruktiv är inte uppbyggligt och dessa ignorerar jag.


Folk gör ju på olika sätt när de postar musik och jag tror det beror på kompositions-förfarandet eller tillvägagångssättet vid låtens tillblivelse.

Jag är en sån som lägger upp utkast och uppdateringar oftare än nåt som är färdigt. T ex mp3:an (ett utkast version2 i tråden Eddi skrev i) är endast en mängd idéer som jag samlat ihop för det känns som det kan skapas nåt riktigt trevligt av det. Jag vet inte hur eller på vilket sätt, ALLTSÅ LÄGGER JAG UPP SKITEN, utan att tro att det är ett demo eller att det bör ges ut på skiva :).
Jag gör det för att få tankar och råd från folkmusik-folket och kanske fantasi om hur t ex Emu skulle ha gjort - om han gjort min musik.

Detta förfaringssätt ägnar jag mig åt här och på andra forum i världen, två "klassiska" och ett annat. Men jag besöker dessa för jag tror att jag kan lära mig nåt av klientelet ELLER att det finns personer som har förmågan att se utvecklingsvägar i ett utkast eller halvfärdigt demo, precis som här. Tyvärr går gärna klassiskt skolade medlemmar tillbaka på teorin som "lättaste, fungerande lösning", men det kan man strunta i och ta till sig den kunskap man gillar i teorin eller orkestrering eller vad som.

(Jag har t ex en dröm om att skapa stycken av flera temata som sammanfogas medelst egna metoder (rekursion, fraktalt)) Det går sisådär, men det är ändå mycket jobb att få det att låta bra. SPeciellt om folk ska orka lyssna 7 minuter. :)
 Vad gäller filmisk eller klassisk musik finns ett par som är väldigt kunniga på "klassisk" musik på KR också, framförallt Rattle och HasseFX naturligtvis och de är nog på många sätt bättre än medelanvändaren på de utländska forumen som har klassisk inriktning.

Är trött och 4 öl. Orkar inte korrekturläsa.

Ha det
Per

PS. Vad tycker ni själva är bra kritik och vad är dålig och finns det grader på hur bra kritik kan vara? :D

57
Studio, produktion och övrigt / 16 kanaler är för lite.
« skrivet: 23.08.2013, 11:18:01 »
De Vsti-pluggar jag kör mest är Kontakt och Ewql just nu.

HAr två ljudkort. Ett internt M-audio och ett externt Konnekt 24D. Nu är det så att jag har laddat in 2 instanser av Ewql-playern som ger 8 patchar/instrument per instans. Det är 16 kanaler.

Jag VET att folk kan använda mer än 16 kanaler och nu vill jag ha en harpa i orkestern, men har fyllt alla 16 platser med annat.

Hur gör man för att kunna utnyttja fler än 16?

58
Demolåtar / Div1up feat Marre & PXM - Ja' e så jävla trött
« skrivet: 19.08.2013, 21:43:51 »
OKEJ! Version 4.5! Nu med vers 3...

Kommer en slutgiltig verre efter att ni fått uttala er.

Mer seriöst och allvarlig lyrik än så här blir det inte:

59
Jo jag har uppdaterat den här med ett grymt tema på slutet, som jag känner borde kunna fås att samverka/klaffa med de melodier som finns i originalet. Det finns falsk noter överallt! Har inte orkat fixa - det går snabbt.

HAr inte ägnat så mycket tid åt det, men fick denna snilleblixt i veckan och trots falskingar bland instrumenten laddar jag upp den. Behöver råd om hur skriva sångmelodier, så teoretiskt som möjligt. Jag har ju insett att tonsteg som ligger nära varandra (Speciellt "trappor") är lättsjungna. Men inte fan tycker sångarna att det är lätt att sjunga när jag skickar melodi.
Några fler råd från folket här eller annat som man bör veta?

Jag säger detta eftersom mina temata i den här inte går att sjunga ;) Jo, kanske Cecilia Bartoli, men detta ska bli en folkvisa tänkte jag ;)
Så det svåra är att få sångmelodi(er att baseras på de instrumentala (som säkert kommer att användas ändå i visan. Visor bör ha instrumentala interludier tycker jag. )

Nog svamlat. Tankar upp denna update och säg vad ni tycker, men konstruktiva förslag är speciellt välkomna i denna tidiga fas.

--- Angående förra pampiga versionen.
Det finns en orkesterversion från 2008, som är helt okej och mycket mäktigare. Men jag vill göra en visa av melodin.
För sång.

Här finns orkestrala verren om ni inte hört den:
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=15488.0

(Marre sjunger maffigt i crescendot på slutet. Det var f ö även hon som kom på namnet "Lovsång till dagen) :)

60
Färdiga produktioner / Dividend - HONG KONG (nog klar)
« skrivet: 01.08.2013, 21:18:20 »
LÅTNAMN: Hong Kong
ARTIST/GRUPP: Rosqvist
GENRE: film/musikal/klassiskt
LÅTLÄNGD: 9 min
KOMPOSITÖR: Rosqvist
PRODUCENT: densamme
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2013
FORMAT: mp3

Har nu jobbat på den här i tre dagar i sträck. Den är 9 minuter lång nu, men låt inte det avskräcka er. Mycket förbättrad mot förra mp3an, anser jag. Återstår kanske lite stämföring på slutet, men det som föreligger är sjukt bra (men jag är ju jävig ;) ) Blir kanske en sista update så den blir "färdig" totalt i nästa vecka.

Ge mig åsikter och tankar :)

Jag tillåter att man fritt fantiserar om händelser i Hong Kongs historia, när man lyssnar. Kanske kan man ana ett opiumkrig? :D

61
Studio, produktion och övrigt / Soundcloud på facebook.
« skrivet: 31.07.2013, 17:51:59 »
Hej på er kamrater! :)

Jag har blivit grymt oteknisk på gamla dar :D och ställer därför följande fråga:

Jag har ju en "bandsida" som heter Rosqvist, med webbadress

http://www.facebook.com/PERosqvist

för den som orkar kolla och gilla. (Ska underhålla den mer framöver - den är i princip död sedan 1½ år - och börjar med att tanka gammalt "filmiskt" ewql-material)

Sidan tänkte jaganvända i min marknadsföring under hösten till diverse intressenter inom film och TV. För detta ändamål skulle jag vilja lägga in en soundcloud-playlist på min facebooksida.

Med en enstaka låt är det ju bara att klistra in dess adress, men finns det nåt sätt att få dit en playlist?

Hoppas på ett enkelt svar :)

62
NY verre IGEN av mitt stycke om svensk sommar 2013! Den är snart 6 minuter, men lär inte bli längre än 7 hoppas jag. Har arbetat mig in i Am-delen. När den är klar ska jag bara återgå till C och spela dundertemat på slutet (efter pausen)  med variationer opch kanske mer kontrapunkt och annat! Kan bli pampigt!

Det här låter riktigt bra i mina öron nu. En av de stycken jag gjort som jag är säker på inte låter dålig imorgon, när jag lär fortsätta :)



Tankar upp den på kr-servern när jag börjar bli färdig. För omständigt annars. Finns det ingen soundcloud-app för Apple's produkter??? Eller vad var problemet Eddi? :)


63
Färdiga produktioner / Dividend och 1up - Karl XIIs karoliner!
« skrivet: 04.07.2013, 13:00:39 »
LÅTNAMN: Karl den tolftes karoliner!
ARTIST/GRUPP: Div1up
GENRE: Skånsk reggea, med rap av mig, dock med en melodisk fras som upprepas. Och ni vet hur bra jag är på att träffa toner när jag sjunger MEN har ändå inte använt autotuner! (Fy!)
LÅTLÄNGD:
KOMPOSITÖR: 1up
PRODUCENT: Divi, 1up
EV. MEDVERKANDE: -
INSPELNINGSÅR:
FORMAT: mp3

En eloge till 1up för jättesnyggt reggea-komp.

Jag har varit borta från forumet ett tag, ska ta och kommentera 10-20 demosar så fort jag känner för det  :blink:
OKej, jag bjuder på den här. Disclaimer: Jag var nykter när jag gjorde den. Det är så här jag är normalt. ;) Texten är min och vi kommer fortsätta att jobba på den här, men denna vulgärskånska tolkning tyckte jag förtjänade att placeras under Färdiga demon! Vi jobbar ju vidare på andra utvecklingsvägar tills vi är nöjda. Det här är bara ett sidospår som folk som jag skickat till skrattar åt och som därför väl är färdigt.
Om ni blir på dåligt humör av den, eller känner ångest och depp, så ber jag om ursäkt  :ph34r:

Frågan är om vi ska köra med tonlös rap (som är mindre rolig, men nog mer seriös), eller den här varianten med autuner (det är alltså stokastiskt om jag träffar en ton eller inte, så ni förstå begäret efter lite tuning!) :) Vad tycker ni?

Tror det var allt!
Återigen: Vad tycker ni? Idéer om förbättringar om ni kan bortse från vulgoskånskan? Gitarrsolo Paxom? Eller andra fraser som spelas på gitarr? :) (Skriver till dig i PM också)



----
Texten:

Vi er raska pingviner,
Karl den tolftes karoliner
vi mumsar på endorfiner
å diverse kaniner
å dricker våra viner
dansar serpentiner

Vi har hotfulla miner
när vi bajsar på kaniner
Jao vi e karoliner
ett par raska pingviner

gömmer sprit bakom gardiner


smaskar gräddparilner
och bär svärd och trikåer och trikiner

Sen rappar jag:
Nu kom en tonartshöjning från innanstans
innan jag får slut på inspiration :D


Så här långt är texten kommen :) Det kommer bli sång i refrängerna, 1up och jag får fila ihop något.


64
LÅTNAMN: In memoriam Larsson
ARTIST/GRUPP: Dividend, Cykeln, Marruschkka
GENRE: pianotrio
LÅTLÄNGD: 4:31
KOMPOSITÖR: Dividend
PRODUCENT: Dividend
EV. MEDVERKANDE: Cykeln (dikt), Marre (recitation)
INSPELNINGSÅR: 2013
FORMAT: mp3


FULLSTÄNDIGT FÄRDIG vP5

Musik och dikt i försök att sätta musik och ord på känslorna av bedrövelse efter dödsfallet.

Per, MAria och Stefan i samarbete. Maria lade dikten och skickade för nån timme sen. Detta är förmodligen det känslosammaste vi gjort. Vi blev alla berörda av det tragiska, Cykeln (fast han ej träffat Larsson) så berörd att han skrev nåt av det bästa jag läst av honom. Med andra ord, väl jobbat av alla inblandade :)

Ja, då var den färdig. Skönt att få lägga den här till handlingarna.
Maria lade ett förträffligt recitationsspår. Och klarinetten har fått mer utrymme i intro och även cellon lite grann, utan att jag gjort det mer svårlyssnat. Har börjat bli riktigt bra med polyfonin nu, även om det här är i enklaste laget.

SKriv gärna en rad och lyssna, Marias recitation av dikten har ni ju inte hört!

/Per :)

Lägger även in en länk till stycket på soundcloud...
https://soundcloud.com/user7789882/larsson-vp5

65
http://sourceforge.net/projects/mscore/?source=dlp

För oss som gillar att skriva noter och få snygga utskrifter i pdf av notblad, är nog det här ett fullt adekvat notsättarprogram som är GRATIS (pga GNU-licensen). Det verkar dessutom rätt proffsigt! Precis som OpenOffice som är tusengånger bättre än Skräp-MS-Office-paketet, som också är gratis (det förstnämnda).

Har testat en polares sibelius en del men gillade inte det. Och finale hatar jag. Det jag använt av MuseScore ger mig en känsla av det är lättanvänt och snabbare att jobba med.

Sen kanske det inte når upp i proffsighet till Sibelius och Finale, men av recensenterna verkar det gå på ett ut.


66
LÅTNAMN: Snus är gott
ARTIST/GRUPP: Div1up
GENRE: tracker-chip-remix?
LÅTLÄNGD: 5:18
KOMPOSITÖR: Dividend, arr och sånt 1up
PRODUCENT: 1up
EV. MEDVERKANDE: -
INSPELNINGSÅR: april 2007

Jag (Dividend) borde ha gjort den här på 4-kanalig tracker, när jag var typ 15-16 år. Alltså nästan 20 år sedan. 1up gjorde sedan en fullfjädrad reggae-tolkning av den i mars-april 2007.

Det fanns en sångversion av den här också, men den var så dålig att den togs bort efter första lyssningen! :)


67
Studio, produktion och övrigt / Androidproblem med winamp!
« skrivet: 08.03.2013, 17:20:54 »
Det är så att jag kör winamp som spelare på min mobil. Funkar perfa, man kan välja artist, genre, album och fler alternativ, när man vill lyssna på musik.

Det jag saknar är en möjlighet att spela DET SOM FINNS I EN FOLDER (oavsett artist, genre osv) på mobilminnet!!

En verkligt allvarlig brist i mina ögon! :)

Några tips om andra appar?

68
Demolåtar / Dividend - Improvisation
« skrivet: 07.01.2013, 22:50:28 »
Satt som folk gör mest och improviserade kring Visa från utanmyra och dylika melodier och hittade den här. Andra vändan spelar min fiolplugg det (och det låter mer naturligt än det gjort nånsin)

Slänger mest upp för att kolla om folk kommer på nåt vettigt att säga :) Typ :)

69
Demolåtar / Dividend - trestämmig fuga utkast
« skrivet: 03.01.2013, 20:00:38 »
Det första jag komponerar på en månad eller mer.
Bara ett utkast med två teman som sedan "testas" på olika sätt. Blir en vidareutveckling av det här.


70
Studio, produktion och övrigt / Premium accounts på Souncloud.com
« skrivet: 13.12.2012, 00:59:30 »
Premium accounts på Souncloud.com.

Är det nåt att ha och räcker "lite"-varianten någonstans (29 euro per år).

Åsikter och tankar om detta är välkomna.

Sidor: 1 2 3 4 5 6 ... 10