Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Scar Fraction Studio

Sidor: 1 ... 5 6 7 8 9
281
Kan jag kanske göra, beror ju lite på låten/stilen. Skicka över en fil till mig så ska jag lyssna.
/Anders

Jag skickar snart nedladdnings adress som pm

282
Om du nu inte vill betala för dig, vilket är ok, så borde du i alla fall erbjuda något i gentjänst. Annars tror jag det blir svårt att hitta någon som vill lägga tid på detta. Ett ljudexempel hade heller inte skadat. Hur som helst, lycka till.

mvh Jon

En mycket bra ide.
Kan erbjuda tillbaka grattis mixning eller mastering en låt.
Reampnings möjligheter finns också.
Eller någon form av pålägg av instrumenten Gitarr bas piano..



283
Kom igen nu snälla någon ?

284
Ja, håller inte heller med. Men av annan anledning.

Jag tror att både teoretisk bildning (även autodidakt sådan) och "känsla" behövs för att få ihop det bra.

Det är inget måste att ha något egentligen.
Men jag har märkt att teorin hjälpte mig att komma vidare men viktigaste och det tror jag nog dem flesta håller med om är känslan.

285
När man börjar tänka för teoretiskt kring musik blir det tråkigt :) "Nu borde det komma en subdominant... etc" Låt känslan styra och bestämma vad som ska hända istället. "Musik ska byggas utav glädje..."

/Jon

Jag förstår dig precis hur du menar men jag studerar nu på musikhögkoslan i örebro till musikproducent låt skrivare och mina lärare säger tänk inte teori men som exempel när man kör fast ska ni kunna med hjälp av teorin ta hjälp av det för att komma vidare och det kan vara jävligt bra att gå efter teorier ibland.
Speciellt nu när jag ska skriva ett stycke till örebros kammar orkester. en stråk kvartet.
När man börjar tänka för teoretiskt kring musik blir det tråkigt :) "Nu borde det komma en subdominant... etc" Låt känslan styra och bestämma vad som ska hända istället. "Musik ska byggas utav glädje..."

/Jon
Nja.
Det är inte fel att vet hur någonting låter på förhand tycker jag. Om man "känner" fram en låt, med eller utan teoretiska kunskaper tror jag skillnaden mest ligger i hur lång tid komponerandet tar.

Jag glömmer ofta bort att lägga in stick i mina låtar. Det gör att dom ibland blir lite tråkiga. Måste förbättra mig där.

En klassiker är väl att låta sticket börja på mollparallellen eller subdominantparallellen. Am resp. Dm alltså i C-dur.

Nä, nu ska här skrivas stick.  :D
Ja precis det är en bra grej.

286
Parallellackordet är vettigt att blanda in tycker jag brukar funka, om det inte är överanvänt tidigare. Det får bryta av från det tidigare i relativt stor mängd, men inte mer än mellan refr och vers.

Jag gillar ju sjuor dessutom

7or är alltid trevligt att ta in typ Cmaj7 hihi

287
Brukar i de flesta fall gå direkt på refrängen men som brygga funkar det bra tycker jag att förändra slutet av versen en smula.. rent melodimässigt men även arrmässigt.. bryggor är överreklamerat  kan jag tycka :D. Stick däremot är grymt viktiga tycker jag..kan gärna dra åt ett annat håll och brukar ta in nya instrument, loopar mm just bara i sticket.. 

Tack Celemens
Intressanta tankar :) Tycker det är väldigt kul att höra hur andra tänker gör även om man drar in teoretiskt tänk.
Om du exempel avslutar din vers på en specifik ton för att det ska kännas å nu refräng you know  :D

288
Hej på er tänkte höra med er hur ni ,tänker ,bygger ,skriver exempel stick bryggor mellan verser refränger.
Har ibland en tendens att fastna mellan dem olika delarna i en låt.

Dela gärna med er teoritskt tänk. Ex om ni om ni ex använder er av Tonika parallellen för att leda er vidare vidare dit för att bla bla jag tror ni fattar :rolleyes:


289
Hej på er söker någon som skulle kunna lägga trummor på en radio vänlig popp låt ?
Det ska helst vara gratis.
Tanken va att jag skulle ta in en trummis direkt i min studion men vi håller på ska lägga nytt golv och renovera så det går inte göra det nu och skulle gärna vilja kunna göra klart denna låt.

Trummisen bör vara tajt efter klick och det ska vara en bra inspelning.
Vill få filerna separat sen alltså Kick Snare och så vidare

Tack på förhand om någon är intresserad mailar jag över låten på en gång :D

290
dörrmatta dörrmatta dörrmatta dusch
frigebo friggebo friggebo

oj det är en svår fråga när man kan få ett å samma set att låta så olika
bara byta trummis, en del lirar trummor andra slår på trummor en del är bara metronomer eller inte,,,
o den värsta sorten är nog de som är ybertekniska men omusikaliska.

annars, pukor som är välstämda med mycket ton e gött 
tung tajt kagge med mycke botten och lagom topp  ,,dubbelpedal
tunna crispigga hihatt lock
lagom djup halvdämpad virvel med lagom rassel
ride /er och symbaler hur mycket som får plats .
sedan att inte bara använda stockar 
går att öka det  här hur mycket som helst

och jag spelar inte ens trummor  :D
undrar om trummisar har samma tänk om gitarr riggar :ph34r: :D




Haha skriv 5150 så fattar alla  ;)

291
Riktigt kul att se :)


så såg det ut i senaste kontrollrummet jag jobbar hehe ett skönt gammalt SSL bord :)

292
Intressant att läsa om.
Men vill säga att mitt mål oftast är med inspelningen att få trummorna låta så naturligt som möjligt och det är fan inte lätt speciellt när trummisarna själva inte vet hur dem vill att sina trumset ska låta.

Dock har jag välla lite andra regler när jag ska spela in modern metal då gillar jag när dem är jävligt kompromerade.

HAHA du slog huvet hårt på spiken :-)
Jag är själv trummis sedan 36 år tillbaka har ca 10 år som studiotrummis bak i ryggen och på det har jag frilansat nästan 12 år som PA tecknicker.
Det var med den erfarenheten jag ville lägga ut denna tråd för att se hur många som har kunskap i bland specielt trummisar, men även hur många musiker i allmenhet som har en hyfsat god känsla av hur ett par trummor ska låta.

Jag brukar kort förklara det med, trummor bör ljumma lite sjunga lite och lite behagligt skrammel omkring, är då ofta en god början, till ett bra grundljud.
Tyvär tycker många att trummor ska göra alt annat en det, hälst gammla slitna skin och gärna massa gaffatejp på, gärna nedstämda och en kagge full med tyg, så alt låter blopp gkoop sloop och så toppar de gärna med extra tunna cymbaler som de smackar på så det skär i öronen.

Jag brukar kontra med, har du sätt någon med akustiskgitarr, som stoppar lådan full med tyg sedan tejpar strängarna och sedan stämmer ned sina 5år gammla strängar. Svaret är till 100% NEJ vadå en gittar ska ju sjunga och ha så mycket ton som möjligt för att den ska låta bra, ??????????   va bör inte trummor göra det samma brukar jag svara :-)   men SJÄLVKLART så har olika stilar sitt lite specifika ljud det gäller dock alla instrument i stilen, och vissa stilar har lite torrare ljud i sina trummor.
Då föreslår jag, att välg rätt skin kanske byta trummor som har ett annat träslag, stäm rätt med rätt skinn.
MEN alla har appsolut inte råd att byra trummor bara för att de kanske byter mysikstil i sitt spelande, men då tycker jag att det går att lösa redan från första köp av trummor, för jag tror de flästa vet med sig vad de överlag kommer att spela, eller är jag nu ute och cyklar ?

Jag tycker att denna tråd har värkligen visat att det fins många som facktiskt kan och framföralt vet hur de vill att deras trummor ska låta, vilket glädjer mig mycket.

Nu lär jag få på skann :-)  men det kan jag gott ta,

Sjukt kul att läsa och ta del av någon erfaren trummis.
Jag har ju själv fått ta del av att spela in många duktiga.
Men jag måste då en då fråga dig lite om hur du ser på rums klangen.
Ett naturligt trumset som låter bra i ett rum låter ju helt annorlunda i en studio vs rep lokal lixom.
Vad har du för tankar och så om det.
Med tanke på du vet ju en då hur du vill trummorna ska låta :D
Förlåt nu om jag frågar jobbiga saker men jag tycker det är kul att ta del av hur andra tycker tänker man lär sig lixom  :wub:

293
Intressant att läsa om.
Men vill säga att mitt mål oftast är med inspelningen att få trummorna låta så naturligt som möjligt och det är fan inte lätt speciellt när trummisarna själva inte vet hur dem vill att sina trumset ska låta.

Dock har jag välla lite andra regler när jag ska spela in modern metal då gillar jag när dem är jävligt kompromerade.

294
Hej alla glada som rubriken önskar om någon kan dela med sig nån sampel ska ha som kagge slag som låter som ett hjärt slag  :)

hör av er i så fall  :wub:

295
Studio, produktion och övrigt / SV: Gitarrstämmare
« skrivet: 26.09.2011, 13:13:42 »
Tja mannen jag kör själv med en korg i mitt pedal bord. Den rekommenderar jag verkligen. Jag har den just för den är så enkel man ser tydligt när man står på scen speciellt.

http://www.thomann.de/se/korg_pitchblack.htm

296
Har du testat Guitar Pro 6

Tror det ska vara bättre en 5.2 ?

297
Studio, produktion och övrigt / SV: hjälp med att mastra en låt
« skrivet: 23.08.2011, 23:59:59 »
Maila på scarfractionstudio@hotmail.com

Så löser jag det på en gång

Sidor: 1 ... 5 6 7 8 9