Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Violiner

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7
71
Studio, produktion och övrigt / SV: -20db pad inline attenuator
« skrivet: 31.12.2007, 13:07:00 »
Eller om du kan hantera en lödpenna så bygger du en för några tior...

Kontakterna ligger på omkring 50:-/st, men om man vill ha en snygg pad som inte består av en kabel och två kontakter, utan i stället två kontakter inbyggda i en hylsa, så vet jag inte var man hittar sådana...? Resten kostar i princip ingenting om man bygger det själv. Det handlar ju egentligen bara om några resistorer med rätt värden för en specifik dämpning - och så XLR-kontakterna förstås, men om man inte vill/kan bygga själv, så är det ju ändå bra att det finns färdiga produkter att köpa. :)

Det finns förresten även pads hos ELFA - men inte varibla, utan med en fast dämpsats.

Det kunde kanske vara idé att lägga upp lite info i Wikin om hur man pillar ihop egna pads, i artikeln om detsamma...?
Finns det sådan info att hitta på någon site, så kan jag fixa det - eller orkar någon annan, som redan har infon tillgänglig, skriva i Wikin om det?

Vad gäller priset så kan du löda in några motstånd i en befintlig XLR-kontakt på en sladd du redan har så blir priset t o m under en tia...  ;)

 :lol: Ja - det är sant, men då måste man komma ihåg att märka upp kabeln (något jag själv är expert på att glömma bort - man ska bara fixa en annan pryl till först... :wacko:). Jag föredrar därför att ha det i en hylsa, som HOSA-paden och ELFA-paden - eller annars i en kort adapterkabel, eftersom det då blir uppenbart att det är någonting speciellt med det...
Vet du om det finns sådana hylsor att köpa någonstans, så att man kan sätta in vanliga XLR-kontakter i ändarna på den?

För mig är största problemet att hitta på en så liten pryl, bättre om det hänger en sladd på den i röran...  :rolleyes: :lol:

Skämt åsido, när det behövs en pad så brukar lödkolven komma fram. Men å andra sidan så löder/lagar jag så mycket åt andra så jag hinner inte med mina egna prylar. Men jag har en rad projekt åt mig själv som skulle varit klara för länge sen - det får nog bli ett nyårslöfte...  :)

Hur som helst - nej, jag har inte sett några rör. Men det borde ju inte vara några problem att hitta metallrör med lämplig dimension (mässing/koppar/aluminium etc) som passar på en vanlig XLR? Bara att såga av och limma/löda/tejpa/skruva fast beroende på hur noga man är...

72
Studio, produktion och övrigt / SV: -20db pad inline attenuator
« skrivet: 31.12.2007, 04:30:04 »
Eller om du kan hantera en lödpenna så bygger du en för några tior...

Kontakterna ligger på omkring 50:-/st, men om man vill ha en snygg pad som inte består av en kabel och två kontakter, utan i stället två kontakter inbyggda i en hylsa, så vet jag inte var man hittar sådana...? Resten kostar i princip ingenting om man bygger det själv. Det handlar ju egentligen bara om några resistorer med rätt värden för en specifik dämpning - och så XLR-kontakterna förstås, men om man inte vill/kan bygga själv, så är det ju ändå bra att det finns färdiga produkter att köpa. :)

Det finns förresten även pads hos ELFA - men inte varibla, utan med en fast dämpsats.

Det kunde kanske vara idé att lägga upp lite info i Wikin om hur man pillar ihop egna pads, i artikeln om detsamma...?
Finns det sådan info att hitta på någon site, så kan jag fixa det - eller orkar någon annan, som redan har infon tillgänglig, skriva i Wikin om det?

Vad gäller priset så kan du löda in några motstånd i en befintlig XLR-kontakt på en sladd du redan har så blir priset t o m under en tia...  ;)

73
Studio, produktion och övrigt / SV: -20db pad inline attenuator
« skrivet: 31.12.2007, 03:45:28 »
Eller om du kan hantera en lödpenna så bygger du en för några tior...

Bra råd tycker jag.
Har du förresten provat paden som jag räknade fram värdena till åt dig?

74
På tal om fyrverkerier, så kan årets laddning synas här:



Det är skitkul med fyrverkerier, så det går helt enkelt inte att låta bli... :rolleyes:
Visst använder jag både hörselskydd, skyddsglasögon, tändrör och allt som hör till. Efter skjutandet så blir det den enorma mängden av ett halv glas vitt mousserande vin eftersom det hör till - så har jag på en och samma gång både klarat av årets alkoholbehov och givit den lille pyromanen årets högtidsstund... :P

Ja, så där såg det ut hos mig också när jag var i tonåren.
Nu håller jag mig hellre på avstånd...

Bränna upp pengar...  :blink:

Tyvärr är två av mina riktigt goda vänner, som vi firar nyår hos varje år, likadan som dig, så jag klarar mig aldrig undan.  :wacko:

75
Studio, produktion och övrigt / SV: Vart leta efter komponenter?
« skrivet: 25.12.2007, 18:15:51 »
ELFA är bra eftersom de har väldigt mycket prylar - men de har bara det som finns i katalogen. Om man behöver sådant som inte finns i deras katalog, så kan man vända sig exempelvis till Bejoken här i Malmö. De kan ofta plocka hem sådant som inte finns i det ordinarie sortimentet, om man själv vet modellbeteckningar etc. Köper man större antal, så kan det gå att förhandla om priset också - något som inte går hos ELFA, annat än de kvantitetsrabatter som står upptagna i katalogen. Det går bra att beställa från Bejoken med ELFA:s artikelnummer också om man ringer eller mailar till dem. B)

Visst, Kjell, som är en av dem som startade Bejoken ungefär vid den tiden även jag började med elektronik, är en riktigt hyvens kille som själv även är gammal "amatör" och som har förståelse för hembyggare. Och som ofta är billigare än Elfa på prylarna. Men inte ens Elfa och Bejoken tillsammans räcker ändå till när det gäller kompletta komponentlistor till många projekt...
Båda är dock bra leverantörer.

(Var det förresten nån som provade lödtennet från Bejoken jag tipsade om i en tidigare tråd..? )

Och visst går det att få andra prylar (liksom andra priser) hos Elfa också, det är bara att begära offert. Speciellt när det gäller de tillverkare som de saluför produktsortiment från. Men då blir det även där andra kvantiteter...

76
Studio, produktion och övrigt / SV: Vart leta efter komponenter?
« skrivet: 25.12.2007, 15:29:52 »
Det är främst komponenter jag menar, lådor kommer jag nog köpa uteslutande färdiggjorda av purusha eller liknande.

Jag vill åt något enkelt sätt att beställa hem komponenter, för det är den delen där jag tycker skon klämmer med DIY.

Jag vill i framtiden bygga 1176, LA-2a, stereopar G7, möjligen G9, Baby animal micpre osv.

Har elfa allting man vill ha?

Tyvärr är det nog så att planerandet av komponentinköp och införskaffande av komponenter är en ganska omfattande del av DIY-andet, både arbetsmässigt och kunskapsmässigt. Inte bara att välja rätt komponenter, utan också ofta när det gäller att över huvud taget få tag på dem. Det beror naturligtvis vad man bygger, vissa projekt är lätta att hitta delar till, SSL-bygget, som är aktuellt just nu, hör till de lättaste bland de vanligaste DIY-projekten. Men även i det här fallet kommer komponenterna från, om jag minns rätt, sju olika leverantörer i Europa och USA, varav bara två med svensk representation.
Elfa, som nämns, är relativt dyra på många prylar och har ofta inte "specialdelarna" men är givetvis en bra och pålitlig leverantör, som man bör prioritera, det finns andra som säljer komponenter med bristande kvalitet, även om de har "rätt typbeteckning"...
Det är tyvärr också så att det för "DIY-aren" ofta kan vara svårt att få tag på rätt komponenter. Många leverantörer säljer bara till företag, och vissa säljer bara stora kvantiteter. Vissa komponenter är svårt att få tag på över huvud taget. Vissa på grund av att man inte vill, eller ens får, sälja dem av olika skäl, och i vissa fall att de är slut i lager och restnoterade mycket långa tider och i vissa fall helt enkelt slutat tillverkas. Då gäller det att t ex vänta, leta eller göra alternativa, egna, konstruktionslösningar för att komma runt problemen.
Vissa, vanliga, DIY-projekt har ju byggts av många och har "upptrampade" stigar till vettiga komponentval och det underlättar naturligtvis. Men även i de fallen bygger detta inte sällan på individuella kontakter som har tillgång till olika delar/kunskap etc, i SSL-kompressorfallet t ex en kille i USA som ordnat fram instrumenten, ett företag som hittat en affärsidé i att sälja VCA:erna i små kvantiteter och en kille i Östuropa som "hantverkar" fram snygga lådor.
Vissa som bygger "paint by numbers" strävar efter att försöka få tag på en "BOM" (Bill Of Materials) för att försöka att förenkla inköpen. Men då gäller det också att lita på att denna BOM fortfarande gäller, att den som gjort den verkligen vet vad han håller på med (så att man inte sitter där med delar som kanske inte är så lämpliga) och att man har tillgång till de leverantörer som finns angivna i BOM:en, de är ofta inte europeiska.
Det finns massor med info på nätet om man söker runt. Men det är också ett ganska omfattande jobb, och dessutom skall man vara starkt medveten om att många av de DIY-projekt som finns redovisade på olika sajter har brister. Det är inte alla som verkligen har gedigna kunskaper men många som känner sig kallade att stolt visa upp sina projekt och idéer. Så om man söker information på nätet gäller det att sålla informationen på rätt sätt...
Om man vill ha det riktigt enkelt vad beträffar delarna är man nog tyvärr hänvisad till färdigkomponerade byggsatser, och det begränsar i sin tur urvalet en hel del.

77
Studio, produktion och övrigt / SV: Bygge av G-SSL bus kompressor
« skrivet: 13.12.2007, 20:27:11 »
Jag betala i oktober, så jag har väntat sen dess  :rolleyes:

Om du tycker det är länge så kan jag kontra med att jag betalade för specialtillverkade grejor i februari som jag fortfarande inte sett röken av och just nu inte heller räknar med att få se förrän nästa år...   :rolleyes:
Inte från samma ställe som vi pratar om nu dock, kanske jag ska tillägga så inte någon blir orolig här...  :lol:

edit: Jag tycker nog också att det är värt att nämna att Flintan hittills är exemplarisk beträffande snabbhet, information, hjälpsamhet och service jämfört med en del andra gruppköp jag sett...

78
Studio, produktion och övrigt / SV: Bygge av G-SSL bus kompressor
« skrivet: 13.12.2007, 15:32:04 »
Hur går det med lådorna igentligen....
Vill också bygga.

Jag skulle tro att de "kommer när de kommer". De görs i det här fallet av en kille i Slovenien som fixar tillverkningen på hantverksnivå lokalt, borrar och screentrycker etc. Så det är inget löpande band direkt, med supersnabba leveranser. Men priset är också därefter, en "märkeslåda" skulle bli avsevärt dyrare.
Den här typen av "DIY-delar" kan man tyvärr få vänta ett tag på. Men det bli å andra sidan helt andra priser än om de skulle tillverkas hos någon "stor" tillverkare som dessutom ofta inte ens befattar sig med så små serier som det här handlar om.
Bra lådor för DIY-projekt är "bristvara". Det finns dock tillverkare, som producerar allmänt tillgängliga lådor - av mycket skiftande kvalitet, vilket ofta också hänger samman med priserna. Men då är de dessutom oftast omärkta och oborrade/ofrästa etc. Kvalitetslådor är ofta mycket dyra, även i standardutformning, utan hål, tryck/fräsning etc.

79
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 10.12.2007, 01:12:23 »
myysigt. :)

Japp!  :P

Tänkte sätta mig o löda lite GSSL. Det enda som är omysigt är att det inte följde med nån bra spets, bara mejselformad, trots att killen på Elfa sa att det skulle följa med en spetsig smal spets också.  :angry:

Men jag ska ändå till Elfa i veckan och hämta lite annat också...för typ femte gången.
då e det bra att ha en schysst järnfil..
eller en tång om man har kopparspets.

Är du avundsjuk så du vill att han ska förstöra lödspetsen på en gång...   :rolleyes:   ;)
haha. näe inte direkt.. ;)
vissa spetsar har jag fått lära mig går att slipa upp utan problem, medan vissa kan bli strul om man gör det..

men jag har svårt att tänka mig att värmen skulle komma ut på ett felaktigt sätt för att man slipar till spetsen lite. :o

Misstänkte nog att det var så du trodde, även om jag inte var säker på om du skojade. Och jag ville därför kolla upp det för att inte folk här med eventuellt nyinköpta lödkolvar skulle börja med att sabba lödspetsarna...
Filar du bort "longlife"-ytan på en lödspets av den här typen så har du sabbat den. Så fort du tar dig igenom "longlifeskiktet" så äts lödspetsen snabbt upp. Därför ska man också vara försiktig med all mekanisk påverkan på den typen av spets, alltså inte heller använda den på ett sådant sätt så den blir repad, (t ex inte vara för "våldsam" om man löder loss gamla komponenter och "bända upp" ledningstråd med lödspetsen) för då förkortas livslängden radikalt.
Och vissa typer av longlifespetsar är ganska dyra, till några av mina Wellerkolvar (220 volt för serviceväskan) med temperaturkännare kostar en vanlig rak spets cirka 300 kr...
Den enda lödspets du kan sätta filen i är en gammaldags, billig, kolv med bara en vanlig kopparbit som lödspets.


80
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 09.12.2007, 19:59:36 »
myysigt. :)

Japp!  :P

Tänkte sätta mig o löda lite GSSL. Det enda som är omysigt är att det inte följde med nån bra spets, bara mejselformad, trots att killen på Elfa sa att det skulle följa med en spetsig smal spets också.  :angry:

Men jag ska ändå till Elfa i veckan och hämta lite annat också...för typ femte gången.
då e det bra att ha en schysst järnfil..
eller en tång om man har kopparspets.

Är du avundsjuk så du vill att han ska förstöra lödspetsen på en gång...   :rolleyes:   ;)

81
Studio, produktion och övrigt / SV: Köpa ny akustisk gitarr
« skrivet: 07.12.2007, 18:22:15 »
Priset kommer nog i andra hand men 30000 tror jag inte jag skulle lägga, möjligen hälften, musikutövningen håller sej ändock på hobbynivå  :P! Jag är ju ute efter så bra gitarr som möjligt och är inte villig att betala bara för "märket" eller att den ser "cool" ut. Jag tycker jag har hört väldigt bra gitarrljud här bland demos därför är det så intressant att höra vad alla använder och har erfarenheter av! Och begagnad gitarr... har aldrig tänkt på det, men det är sant, har den hållit intoneringen flera år borde den ju hålla ett tag till!

Det finns billigare Loef också, som även de är suveräna gitarrer. Värt att prova om...

82
Studio, produktion och övrigt / SV: Köpa ny akustisk gitarr
« skrivet: 06.12.2007, 22:27:22 »
Jag använder fortfarande min akustiska stålsträngade gitarr JBX som jag köpte för 1200 kr 1970 vilket motsvarar hela 8000 spänn i dagens penningvärde. Jag tycker jag har problem med stämningen, det stämmer inte längre om jag spelar några band upp på halsen. Jag brukar byta strängar högst en gång per år och ibland har jag inte spelat på den på ett halvår utan det har blivit att jag tagit elgitarren istället. Funderar på att köpa en ny, men har egentligen ingen aning om vilka märken som är säkrare än andra vad gäller hållbarhet i stämning eller hur olika dom klingar. Visserligen är det ju bara att gå in i butik och prova hur det låter men man vill ju att den ska låta likadant om tio år. Vad kör ni med för gitarrer eller kan rekommendera? Kanske även länka till något stycke där ni spelar akustisk stålsträngat.

Nu vet jag inte vilken prisklass du tänkt dig, men min egen ögonsten är en handbyggd Loef. http://www.loefguitars.fi/
Har du möjlighet att provspela en sådan så är det risk att du fastnar. Och då kan det kosta närmare 30 000 om du har "oturen" att prova en i samma kategori som jag gjorde. Jag har dock inte ångrat det köpet en sekund även om det sved i plånboken...

83
Studio, produktion och övrigt / SV: Bygge av G-SSL bus kompressor
« skrivet: 29.11.2007, 22:22:24 »
Gäller detta alla DIY projekt? Isåfall är det ju super enkelt, sålänge man har lödkunnighet & nogrannhet. :D

Det finns nog nå´n liten hake nån´stans - annars skulle det nog inte finnas så pass många oavslutade byggprojekt i garderoberna... :rolleyes:
En del av dem brukar hamna hos mig för intensivvård...  ;)

84
Studio, produktion och övrigt / SV: Bygge av G-SSL bus kompressor
« skrivet: 23.11.2007, 03:47:37 »
Ja, det kan man säga. Genom att ändra på motståndet, eller t om på motstånden om du så vill, så flyttar du det område inom vilket poten arbetar. Genom att vrida på poten så ändrar du ju nivån. Som på vilken kompressor som helst med variabel threshold. Ingen skillnad. Skillnaden är att nu bygger du den själv så att du kan ändra på grundförutsättningarna. Du kan lägga arbetsområdet för poten högt eller lågt, göra det mindre eller större.

85
Om kontrollrummet.com / SV: Livligare/bättre forum II
« skrivet: 22.11.2007, 16:36:15 »
Bara några lösryckta tankar även om det inte stöder förslaget, så i alla fall ett tyckande:

För min personliga del skulle det inte vara speciellt intressant med förslaget. Jag har redan tillgång till gratis utrymme/tjänster hos ett webhotell där jag har hemsidor, som jag jobbar med åt företag och andra, hostade.
Dessutom är mitt deltagande på forumet i första hand, för mig personligen, motiverat av att jag tycker det är positivt/kul att kunna hjälpa andra och dela med mig litet av det jag kan, i första hand när det gäller elektronik och studioprylar.

Personligen ser jag inte kvantiteten som det viktigaste, utan kvaliteten. Med det menar jag att det är roligare att hjälpa, kanske ett mindre antal, personer som själva är positiva och försöker själva och inte bara sitter och gapar och skall ha allt serverat utan att ens öppna manual eller göra en sökning eller ens tänka efter. Och det finns på det här forumet. Och att hjälpa personer som är glada och trevliga och positiva - och det finns också på det här forumet.
Med andra ord, jag tycker att det är viktigare att behålla den kvalitet vi har än att växa snabbt.

86
Studio, produktion och övrigt / SV: Bygge av G-SSL bus kompressor
« skrivet: 22.11.2007, 12:36:11 »
Förtydling av titeln, tyckte "stängt" lät som om tråden var stängd.
Hoppas att jag inte trampa på tårna :)


Tillbaka till ämnet.
Vad är det då för skillnad på ljudet om man ger olika arbetsområden på poten?

Du varierar det område som är inställbart för kompressorns threshold.

87
Sen finns det också möjlighet att göra threshold mindre känsligt genom att sätta ett motstånd i serie med thresh poten (syns också i PDF'en). Här får man göra som man vill, jag skickar med ett extra 20K, 27K samt 47K motstånd. Det är ju väldigt enkelt att testa med olika här. Kanske Violiner kan flika in sina erfarenheter här?

Violiner, har du nåt att säga om det här? Hur har du gjort på dom ex. som du har byggt?

Det handlar ju om var man lägger arbetsområdet på poten. Och det finns det massor med synpunkter på. Och som ju också är litet beroende på övriga komponenter man använder. Jag har sett alla varianter, från de 47k som finns på Gyraf-schemat, eller till och med "motsatsen" inget motstånd alls, till de värden som, om jag minns rätt, finns i originalschemat från SSL (obs: då med andra komponenter än ni använder här) 3,9k på båda sidor om poten...
Så det är väl ett ypperligt exempel på hur man kan göra en "customisering" av sin egen SSL-klon och anpassa den ...  ;)

88
Personligen skulle jag inte köpa lödtenn som inte har ett specificerat innehåll av flussmedel båda vad gäller mängd och aktiveringsgrad för användning i den typ av elektronik vi pratar om här.
Jag har ett antal kilo lödtenn av olika slag i verkstaden. Inget från Clas Ohlsson.
Att ett tenn väter bra betyder inte att det har egenskaper som är bra för slutprodukten på sikt.
Om man ändå använder ett tenn med mera högaktivt fluss så bör man tvätta kretskortet efteråt så det inte finns en massa aktiva flussrester kvar.
Kritiska delar i vissa produkter bör tvättas oavsett vilket tenn som använts.

Ovanstående - och naturligtvis lödvana - är ganska viktigt för den som vill ha ett bra resultat av sitt bygge.

Kan du skicka en länk på något prisvärt lödtenn med dessa egenskaper?

Jag har bara hittat lödtenn på Elfa, som verkar vettigt, och jag har för mig att du sagt i någon tråd att det går att hitta billigare någon annanstans...

Det finns t ex på Bejoken, http://www.bejoken.se/ som benämner det "no residue" och som verkar ha 60/40 kvar på lager från Interflux. Jag har inte använt just det tennet, men det bör vara OK.

Följande har jag inte heller använt, men det bör också vara OK:

http://se.farnell.com/jsp/Mechanical,+Office+&+Workplace/Solder+&+Flux/EDSYN/SU35100/displayProduct.jsp?sku=871394&_requestid=115652

Datablad: http://www.farnell.com/datasheets/102302.pdf
Det är litet tunt, egentligen avsett för SMD, men borde ha bra egenskaper i övrigt.

Det tenn som jag helst använder verkar tyvärr vara helt kört att få tag på mera. Men jag har i alla fall försett mig med några kilo så jag klarar de närmaste månaderna...  :rolleyes:

89
Personligen skulle jag inte köpa lödtenn som inte har ett specificerat innehåll av flussmedel båda vad gäller mängd och aktiveringsgrad för användning i den typ av elektronik vi pratar om här.
Jag har ett antal kilo lödtenn av olika slag i verkstaden. Inget från Clas Ohlsson.
Att ett tenn väter bra betyder inte att det har egenskaper som är bra för slutprodukten på sikt.
Om man ändå använder ett tenn med mera högaktivt fluss så bör man tvätta kretskortet efteråt så det inte finns en massa aktiva flussrester kvar.
Kritiska delar i vissa produkter bör tvättas oavsett vilket tenn som använts.

Ovanstående - och naturligtvis lödvana - är ganska viktigt för den som vill ha ett bra resultat av sitt bygge.

90
Studio, produktion och övrigt / SV: Mixerbord eller inte
« skrivet: 10.11.2007, 13:58:14 »
Det var väl ungefär så jag tänkte...

Claes, du som har koll på läget - jag funderade först på en Mackie Big Knob, men nu har jag tillbringat kvällen med att surfa på andra monitorkontroller och det går ju att spendera hur mycket pengar som helst på sådana (som allt annat i den här svängen). Nu har jag dock fastnat för Presonus Central Station. Vet du, eller nån annan för den delen, nåt om den?

/Dex.

Om du frågar mig så är Central Station en av de bättre burkarna för ändamålet. Personligen skulle jag välja bort Big Knob och ännu snabbare Samsons motsvarighet. Ett annat bra alternativ är en helt passiv burk som den som Claes säljer.

91
Studio, produktion och övrigt / SV: Extern HD
« skrivet: 10.11.2007, 13:46:54 »
I mitt förra liv när jag designade, byggde och sålde DAWs för en av Finlands största aktörer inom den branchen så körde vi nästan 100% med LACIE. LACIE är faktiskt nästan standard inom så väl poraudio som provideo. Vi testade också MATROX för de va lite billigare för kunden men blev nog dyrare för oss för de va mycket mera problem. LACIE var nästan bombsäker. MEn detta är ett par år sedan så vem vet.... Därför köpte jag en MAXTOR 500Gb till min studio var ja sedan tidigare en LACIE D2 och en LACIE designed by Porche. MAXTOREN har fungerat OK men blev trots allt relegerad till massminne pga att jag inte litar riktigt på den, minnena från förra livet är för starka... ;) OK, inte änvänder jag xterna diskar när jag bandar in i studio men om jag far mend min laptop onlocation så blir det nog min LACIE D2 Firewire. Frugan editerar föresten TV program på POrche LAcien utan några problem...

Men oberoende vilken disk du köper så kolla att den duger till AUDIO dvs att den snurrar med minst 7200 varv i minuten osv.

Hägge   

Tyvärr är det så ja - att många aktörer som den som nämns här har valt LaCie. Kanske på grund av marknadsföring och design...  Det ser ju läckert ut med en designad låda i studion. :rolleyes:

Men det förändrar inte faktum att LaCie hör till de märken som har störst kvalitetsproblem just därför att de stoppar i det som de för dagen får tag på ( = billigast ) på "spotmarknaden" i sina designade chassin. Och det är inget antagande eller rykte som kommer från osäker källa utan fakta som jag personligen har fått direkt från en tekniker på - LaCie...

Här är jag och Claes rörande överens alltså!

92


Jo då jag är med på Era synpunkter.

Men vad jag far efter är att bygga en mikförstärkare med betydligt högre kvalitet och prestanda än dom färdiga satserna som finns på t ex ELFA.

Kanske en  "klon" av något "antikt"! Tidig Neve kanske?

Vänligen
Gubben i Kalmar

En Neveklon är ju ett attraktivt bygge. Men kanske inte något att börja sin DIY-karriär med. Inte minst för att delarna blir ganska, för att inte säga rejält, dyra. I alla fall om du ska bygga något som kan jämföras med "the real thing". Bara gainomkopplaren - som måste specialbeställas - kostar tusenlappen redan innan du börjat löda dit motstånden på den. Lägger man sedan till att den dyra omkoppplaren är ganska lätt att värma sönder, för en person som är ovan med lödkolven, så har jag bara börjat på listan över anledningar till att den inte är ett nybörjarprojekt.

Det finns många andra lättare byggen. Green är ju ett alternativ t ex. Och en API-klon är ett annat lämpligt nybörjarbygge.

93
"Lödtennet är ockå viktigt, ett bra lödtenn med "no clean"-egenskaper  är bra. Och helst lödtenn med bly, (60/40), inte det nya blyfria tennet som gör det svårare att få bra lödningar och ger lödningar med sämra kvalitet"

Något bra förslag som finns enkelt att köpa ? Rohs-reglerna har ju gjort att ex Elfa börjat fasa ut äldre varianter.

Åke

Generellt , ett tenn med cirka 60/40 och ett fluss som inte är alltför aktivt och med lågt flussinnehåll. "No Clean" är en variant som gör att man inte behöver göra rent kortet efteråt. Annars kan man naturligtvis tvätta bort flussrester också. Var man köper det spelar mindre roll, det finns många leverantörer som fortfarand ehar i lager. Elfa är väl inte den billigaste.

94
Rent generellt så skulle jag vilja ge följande råd när det gäller hembyggeri/DIY:

1. Räkna inte med att du ska kunna bygga ett bra DIY-projekt utan att lägga ner en hel del jobb på research och kunskapsinhämtning. Det finns massor med info på nätet, men räkna som sagt med att du måste lägga ned en hel del jobb på detta själv. Det finns inga genvägar. Även om du skulle hitta ett "paint by numbers-projekt" så kräver det kunskaper för att du inte ska riskera att hamna snett.

2. Av ren självbevarelsedrift så bör du sätta dig in i vad som gäller elsäkerhet, speciellt högre spänningar, med det menar jag nätanslutning/nätaggregat och naturligtvis också då rörbestyckad utrustning. (Rörbyggen anser jag inte är speciellt lämpliga som "premiärbyggen" just av detta skäl.)

3. Om du inte har mycket kunnande och erfarenhet och tillgång till riktigt bra mätutrustning så ska du vara beredd på att ditt projekt kanske inte blir fullt i klass med en kommersiell produkt vad gäller data och prestanda. Men det går naturligtvis att se bygget som experiment och "learning by doing", det är ju helt OK bara man är medveten om det.

4. Du bör ha lödvana innan du börjar ett bygge. Har du inte det så är det en bra idé att börja med billigare projekt innan du ger dig på något som kostar mera slantar i delar...

5. Du bör ha någon form av mätinstrument. En bra digitalmultimeter, med true RMS-mätning, är ett absolut krav. Ett oscilloskop är nästa instrument på inköpslistan för en audiobyggare. Och en sinusoscillator i någon form med låg distortion.

6. Du bör också ha bra lödutrustning. Faktiskt är det så att ju mera oerfaren du är med lödkolven, desto viktigare är det att ha en bra, temperaturkontrollerad lödstation för att inte resultatet skall bli lidande. Lödtennet är ockå viktigt, ett bra lödtenn med "no clean"-egenskaper  är bra. Och helst lödtenn med bly, (60/40), inte det nya blyfria tennet som gör det svårare att få bra lödningar och ger lödningar med sämra kvalitet.

7. Om du verkligen vill att ditt projekt skall bli fullödigt med bra data och prestanda (och du inte ser det som ett experiment eller bygga för att lära sig jobba med elektronik) så är det viktigt att du köper rätt avpassade kvalitetskomponenter. För att göra detta krävs naturligtvis kunskaper. Eller också att du köper delar i ett gruppköp där inköparen har kunskaper att välja bra delar. SSL-bygget är ett bra sådant exempel, Flintan har hela tiden bollat mot mig i komponentvalet, så vad gäller komponenterna (och naturligtvis konstruktionen, den är bra) bör detta bygge ha goda möjligheter att bli riktigt bra.

8. Om du är en ovan byggare så kan det vara en bra idé att bygga de olika delarna av ett bygge i en utvald ordning och testa under byggets gång, det förenklar ofta felsökningen. Till exempel nätanslutning - testa rätt spänningar från transformatorn / likriktare, filtrering och stabilisering - koppla in och mät så det är rätt spänningar / etc.

9. Har du en "mentor" på nära håll så är det en mycket bra resurs. Han/hon kan hjälpa dig förbi de värsta fallgroparna.

Jag har hjälpt massor av hembyggare med deras projekt ända sedan 70-talet. Min erfarenhet är helt kristallklar - om ditt bygge inte fungerar eller inte beter sig på rätt sätt så är det i mer än 90 procent av fallen någon av följande anledningar, utan inbördes ordning:

1. Felaktigt placerade komponenter eller felvända komponenter.

2. Dåliga lödningar eller lödbryggor.

3. Felkopplingar eller utlämnade anslutningar eller komponenter.

4. Sönderbrända komponenter efter för långa lödtider.

5. "Förändrade konstruktioner" där den som byggt försökt sig på egna lösningar, utan att ha nödvändiga kunskaper.


Det är alltså med de förutsättningarna du bör kolla ditt bygge, det är relativt ovanligt med komponentfel, innan de hanterats av slutanvändaren/byggaren.

Lycka till - du kommer att få riktigt roligt på vägen!

95
OK, då har du ju ett bra motiv till en laptop, och det är ju OK om du är medveten om begränsningarna.
Jag får intrycket att du inte är alltför extremt priskänslig. Och då kanske Frost eller Mac kan vara några alternativ - jag har i och för sig ingen personlig erfarenhet av Frost, men man får ju hoppas att de lever upp till sina supportutfästelser och gör de det så kan det vara en idé.
Om du ska titta på en annan s k "märkesdator" i PC-familjen i stället för de ovan nämnda alternativen. så har i alla fall jag personligen goda erfarenheter, rent generellt, av Fujitsu/Siemens.
Om din budget tillåter det så tycker jag att du i det fall du fastnar för någon laptop bör titta på ett firewireinterface, t ex RME.

96
Den enda anldningen som bör vara styrande för ditt eventuella val av en laptop är om du måste kunna bära den med dig. Behöver du inte det så tycker jag du i första hand ska titta på en stationär.

En laptop är, generellt, jämfört med en stationär dator:

1. Dyrare.
2. Känsligare och krånglar mera
3. Svårare - eller omöjlig - att anpassa om du skulle behöva ändra på hårdvaran i den.
4. Ofta mindre kraftfull, speciellt i förhållande till priset, även om gapet på den punikten har minskat.
5. Dyrare och mera komplicerad att reparera.
6. Låter ofta ganska mycket vid belastning.

En begagnad laptop bör du i vilket fall som helst vara kritisk till, man beräknar avskrivningstiden (vilket i det här fallet ofta är nära den verklige livslängden...) på en laptop till tre år. Samtidigt som många begagnade laptops brukar vara prissatta till överpriser jämfört med det verkliga värdet, bland annat med hänsyn till ovanstående.

Det vimlar av nya datorer till bra priser. Prisbilden på datorer har sjunkit kraftigt under en tid, samtidigt som teknikutvecklingen gått snabbt framåt, vilket gör att det faktiskt kan vara svårt att köpa begagnat, de datorer som säljs begagnat idag kostade så pass mycket mera när de var nya än dagens  så att säljarna kan ha svårt att skiljas ifrån dem till ett verkligt marknadspris. Om du ska köpa begagnat så jämför med motsvarande priser på nytt med samma kapacitet...

Märken att undvika i första hand: Dell, Acer och Packard Bell.

När det gäller kompabilitet med den övriga utrustningen du har (ljudkort etc) är det bra att:

1. Ta reda på vilka datorer/datorkomponenter utrustningens tillverkare rekommenderar.
2. Försöka hitta användare med samma utrustning och ta reda på vilka datorer de använder som fungerar (forum)

Med den användning du anger bör du dock klara dig med en relativt billig dator, tänk dock på att man ofta tycker det är roligt att utveckla användningen av den datorstudio man byggt så att det kan komma att behövas mera kapacitet.

97
Det betyder ju inte att allt under 55 är borta.
Men visst, nån sub är det ju inte.

Nej knappast. Men att börja prata om "mastring" i sammanhanget i en tidning som riktar sig till proffs är väl närmast skrattretande...

98
Om du ändå är uppe i prisklassen för Genelec 8040 tycker jag du skall lyssna på JBL's LSR 4362P.
Testade i tidningen Monitor här:
http://www.monitor.li/PDF/mon_2006_05_jbl_%20lsr_4326p.pdf

Jämförde dom med Genelec 8030,8040 ett par olika Event samt en några andra men jag tyckte JBL'arna lät klart bäst i mina öron (som ju som sagt är en rätt personlig del i kedjan). Detaljrikedomen och att djupbasen är närvarande utan subbas tycker jag om  :D

Jag är i alla fall supernöjd med mitt par !

Jag betvivlar inte en sekund att det är bra monitorer. Men artikeln i Monitor skall man nog ta med en nypa salt. Dels har jag knappast sett en enda kritisk artikel om några pryler i den tidningen. Och när man börjar läsa artikeln och författaren pratar om "djupbas" och "mastring" i sammanhanget närfältare med ett specat frekvensområde från 55 hz så drar i alla fall jag öronen åt mig...

99
Studio, produktion och övrigt / SV: Gitarrsträngar
« skrivet: 28.10.2007, 01:11:47 »
Om vi börjar med stålsträngar då:
På ackeguran använder jag Elixir 11-52.
På Stratan och Telecastern växlar jag mellan GHS Boomers 10-46, Ernie Ball 10-52 eller 10-46 och D´Addario XL 10-46 beroende på humör...
Basen Ernie Ball.
Strängarna på nylonackarna minns jag inte vad dom heter...  :huh:
Men på fiolen har jag alltid Pirastro Eudoxa - trots att de kostar skjortan...  :wub:

100
Kanske en puckad fråga men går denna kompressor att använda i mono-läge? Skulle det alltså fungera att komprimera en mono-signal från sång eller bas? Att helt enkelt strunta i att koppla in den ena kanalen?

Svar: Ja, det går alldeles utmärkt.

101
Kanske är det en student/ skolversion? Education? som nån förkortat? Finns väl ingen instruktionsvideo som kostar 300 euro..  Priser för Cubase SX3 bör ligga på 2500-3000 kr. Cubase 4 brukar ligga på ca 5000kr beg på vendolin.

Ja, det kanske det också kan vara, trots det svar jag fick på Google...

Men i så fall är väl svaret 0:- (noll) kronor, för den licensen (utbildninsglicensen) får väl inte överlåtas eller säljas över huvud taget om jag minns rätt?

102
Kan ni ge mig ett gott råd om hur mycket jag skall betala för ett beg. Cubase SX 3 ED

Vad står ED för?

Det undrade jag också, så jag googlade, och det är tydligen en instruktionsvideo på DVD om Cubase...
Så 300 € är nog i dyraste laget...   ;)

103
Jag tänker nog försöka bygga det själv. Har inte byggt något större själv, men det kan ju inte vara omöjligt heller.

Jag har en som gör det gratis och är väldigt kunnig på att löda, annars hade jag nog gett mig på det själv. Osäker på de små komponenterna.
Edit: Menar såklart de små lödpunkterna.

Jag vill inte verka nedlåtande eller så men om man inte vet hur man håller i en lödkolv, inte har ingående komponentkännedom och mycket god lödvana så skall man nog fan akta sig för att ge sig in på detta med DIY för studio etc, verkar ju helkorkat faktiskt, som att säga att man "kanske" skulle klara och mecka bil fast man aldrig gjort det en enda gång i sitt liv...

Jag har hört en del väldigt fina skräckhistorier senast i helgen från Violiner tex=mkt duktig elektronikfarbror som fått "ta hand om/rädda" ett flertal misslyckade SSL-byggen från klåpare som trodde dom skulle fixa skiten men totalhavererat och nu fått extrakostnader på sitt DIY-projekt då dom sabbat mer än vad som är lovligt i denna värld!

 <_<




Tack för alla lovord..!  :)

Bara för säkerhets skull så alla som haft prylar på rep hos mig inte känner sig utlämnade på något sätt - inga detaljer om några reparationer av byggprojekt har någonsin nämnts i samband med, eller kommer någonsin att nämnas i samband med, någon som helst identitet på ägare/byggare/etc av burkarna...  ;)


104
Studio, produktion och övrigt / SV: Tips kring ebay-köp.
« skrivet: 09.10.2007, 13:48:47 »
Det är nog bra att vara misstänksam. Verkar det till exempel för billigt så är det stor risk att det är just det. Är det något som verkar misstänkt så är det nog stor chans att det är något lurt.
När jag säljer på nätauktion så skickar jag aldrig en vara innan jag har pengar i näven. När jag köper så kollar jag mycket noga innan jag slantar. Det finns en massa olika sätt att bli blåst på. Att ta en personlig kontakt med den man gör affären med kan vara nyttigt. Att försöka "läsa mellan raderna" är en bra metod, det går ofta att få ett intryck av vem man har att göra med. Verkar det bara aningen lurt har jag som regel att hellre avstå än chansa.
Det är nog bra att detaljgranska säljarens omdömen - även om till och med de kan vara fejk. När jag säljer är jag också mycket noga med att se till att varan verkligen motsvarar min beskrivning och att hålla löften så att mina egna "omdömespoäng" skalll vara oklanderliga.
Jag har hittills inte blivit blåst, peppar peppar...

105
Studio, produktion och övrigt / SV: Cubase 4 Crackat
« skrivet: 05.10.2007, 12:53:49 »
Eh... jo, iom att det finns installerat ett windows när du köper en dator idag...

Glöm inte att det säljs  massor med moderkort, processorer, chassin, grafikkort, hårddiskar etc.
Som alltså blir mer eller mindre hembyggda datorer. Och där det inte följer md något operativsystem...

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7