Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - lonewind

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
106
Demolåtar / SV: Linkowich - Dawnbreakz (syskonlåten...)
« skrivet: 24.04.2007, 01:26:56 »
Det här låter ju inte alls illa för en ovan rappare. Snyggt överlag. Men jag tycker att panoreringarna är lite jobbiga, men det är nog en smaksak. Jag tycker att det är en kanonrefräng som man blir på bra humör av. Snyggt jobbat!

107
Demolåtar / SV: mahan - Stuff In The Air
« skrivet: 24.04.2007, 01:20:02 »
Hej!

Jag tycker överlag det är en mysig idé. Sen har jag rätt mycket att anmärka på, faktiskt så mycket så jag skulle nog känna mig som en oerhörd gnällspik om jag la fram det.

En sak är iaf den akustiska gitarren, den låter plastig, är det en halvakustisk, linead?

Sången glider lite mycket mellan tonera på sina ställen och gör det lite svårt att greppa sångmelodin.

Men som sagt, överlag en mysig låt.

108
Demolåtar / SV: Låtskiss - Wipe them out
« skrivet: 24.04.2007, 01:15:28 »
Jag tycker det är bra ös. Dock låter inte cymbalerna och hihaten alls bra, skriker taskigt samplat lång väg.

Gitarrerna är kanske lite grötiga. Idéen överlag tycker jag är helt ok.

109
Demolåtar / SV: 1up-Utomhusfanfar!
« skrivet: 24.04.2007, 01:12:51 »
Snyggt!

110
Demolåtar / SV: On Two Feet
« skrivet: 24.04.2007, 01:01:18 »
Snyggt  :wub: Helproffsigt med känsla.

De förändringar du själv föreslår kommer att göra susen, dvs tjestämma och bas. Kan du få tag på någon som kan lägga kontrabas så kanske det blir allra bäst.

Kanske något till instrument ska till som sparsmakat nyanserar låten lite. Vet inte vad, kanske någon typ av diskret percussion? Eller varför inte ett cellosolo mot slutet, som Harry Chapin skulle ha gjort.

Hej! Tack för sjysst feedback.

Som du föreslår ska också percussion läggas på. Jag glömde nämna det. Skulle också vara guld med kontrabas men känner ingen sån. Det får duga med akustisk bas, det är ju faktiskt rätt snyggt också.

111
Demolåtar / On Two Feet
« skrivet: 23.04.2007, 23:48:46 »
LÅTNAMN: On Two Feet
ARTIST/GRUPP: Chris Michols
GENRE: singer/songwriter
KOMPOSITÖR: Chris
PRODUCENT: Chris
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3

Sådär.... har jobbat lite mer på den här som jag hade upp en snutt av tidigare.

Riktig bas ska på och kanske att jag byter ut min refstämma till tjejröst.

On Two Feet.mp3

112
Demolåtar / SV: These Memories
« skrivet: 21.04.2007, 18:11:08 »
Citera

Intressant att ingen fatta att jag på inget sätt menade allvar med den första kommentaren  :angry:

Det är väl inte det det är frågan om. Ta dock inte alltför illa upp av min kommentar, det går nog 10 pers som gillar låten, på varje Per som ogillar din låt ;)


mvh
Per

Ingen fara... tog inte illa upp av det du sa om låten. Jag uppskattar ärlighet. Och vet att det är omöjligt att göra musik alla gillar.

113
Demolåtar / SV: These Memories
« skrivet: 21.04.2007, 17:27:29 »
Ingen???

Då svara jag själv då  :rolleyes:


Intressant att du inte fattar varför ingen orkar skriva. Oj då, Wernborg förklarar varför.... Jaja memories, all alone in the moonlight, eller hur den går...

gitarr, hur många ackord är det? hann inte räkna, bra sång, men lite svengelsk. Detta är trist, jag hört detta 100ggr tidigare i alla möjliga kombinationer. Vad vill du med låten egentligen? (Sorry, måste vara ärlig här.)



Intressant att ingen fatta att jag på inget sätt menade allvar med den första kommentaren  :angry:

114
Demolåtar / SV: These Memories
« skrivet: 20.04.2007, 23:39:10 »
Ingen???

Då svara jag själv då  :rolleyes:

Hej du. Inte kasta sten i glashus, ser inte dej i många andra demotrådar än dina egna....... nåja... till låten.

Av trådhuvudet att döma finns nån annan version ute, men jag har inte hört den förr så jag kan inte referera till den.

Kompgitarren känns lite kall, som att den saknar botten. Melodin (på gitarr?) skulle jag vilja höja där i början. Även om detta är singer/songwriter tycker jag att en bas ska adderas.

Du har inte pressat dig själv lika högt som du brukar göra och det är bra. Din röst klingar bättre i detta register. (Kanske skulle du tom lagt den ännu lägre)

Refrängen är lite "hittig" - så jobba på tycker jag, men med bas. Å varför inte, tjoffa på powerballadtrummorna till andra refrängen så tänder vi alla tändare vi har. :P

// W

Jag vet att jag är lite dålig på besöka andra demotrådar. Men jag försöker så gott jag kan och tyvärr är många låtar som är uppe helt utanför de genres jag normalt rör mig i och då känns det helt värde att försöka ge kritik. Det blir inte riktigt rättvist.

Botten på gitarren brukar jag sänka rejält när jag gör låtar där bas ska på. Här ska det absolut på bas så den ska bjuda på botten.

Powerballadtrummor blir det inga. Men lite powerballadpercussion tänkte jag nog.
Har precis skrivit färdigt hela låten och ska påbörja inspelning imorgon. En till stor ändring är att jag nog sänker tempot lite.

Tusen tack för din input!

115
Demolåtar / SV: These Memories
« skrivet: 20.04.2007, 20:22:23 »
Helt klart i mitt tycke gillar These Memories och dina andra godbitar går inte av för små hackor tummen upp! :D

Det var roligt att höra. Jag kan berätta att jag nog skrivit klart hela låten och tänkte nog börja spela in den i helgen. Kommer nog posta förhandslyssningar när jag har något värt att bjuda på

116
Demolåtar / SV: On Two Feet
« skrivet: 14.04.2007, 01:52:32 »
Nåväl...
Nog nivåskillnad på vol. Men ändå fanns där nånting i gamla versionen, kanske sången tedde sig lite naturligare, relaxed,  :)
Nu låter det nästen som du spänner dig för mycket. Sångvibben låter liksom lite för stark,
Slänger stenhård kritik här :P
Näemen, jag vet ju hur du låter när du e som bäst, och eftersom detta är bara test förtfarande så bör det icke tas med för stort allvar :)

fortsätt...

H.  Johan


EDIT: Låten e ju fortfarande gooo. Och kom ihåg att vattna guitarren så att det växer nya ackord :)

Det finns en till parameter här. Man tycker nästan alltid att den första versionen man hört av något är bäst...

Eller så är den första helt enkelt bättre som du säger men det tar  emot för mig att tro när jag spelat in med en mick i rummet där även högtalarna står på för jag inte hade några hörlurar... Nåväl
Den versionen jag håller på med nu finns det stor risk för att det blir den slutgiltiga när jag lagt på allt.
Jag personligen gillar sången på den senare mycket bättre.
Just ja, det är mycket mer reverb på den första och den nya är nästan torr. En del är ju svaga för mycket reverb. Jag tycker tvärtom...
Nog med försvarstal...
Tusen tack för kritik


Nog med sågandet... :)

Det blev stort o negativt, vilket ju inte var meningen :)

Lita bara på eget omdöme, parametrar finns nog annars oxo tillräkligt :D

peace Man!

h.  Johan

Absolut ingen fara, jag blev bara förvirrad och undrade vad jag missat egentligen...

117
Demolåtar / SV: On Two Feet
« skrivet: 14.04.2007, 01:32:17 »
Nåväl...
Nog nivåskillnad på vol. Men ändå fanns där nånting i gamla versionen, kanske sången tedde sig lite naturligare, relaxed,  :)
Nu låter det nästen som du spänner dig för mycket. Sångvibben låter liksom lite för stark,
Slänger stenhård kritik här :P
Näemen, jag vet ju hur du låter när du e som bäst, och eftersom detta är bara test förtfarande så bör det icke tas med för stort allvar :)

fortsätt...

H.  Johan


EDIT: Låten e ju fortfarande gooo. Och kom ihåg att vattna guitarren så att det växer nya ackord :)

Det finns en till parameter här. Man tycker nästan alltid att den första versionen man hört av något är bäst...

Eller så är den första helt enkelt bättre som du säger men det tar  emot för mig att tro när jag spelat in med en mick i rummet där även högtalarna står på för jag inte hade några hörlurar... Nåväl
Den versionen jag håller på med nu finns det stor risk för att det blir den slutgiltiga när jag lagt på allt.
Jag personligen gillar sången på den senare mycket bättre.
Just ja, det är mycket mer reverb på den första och den nya är nästan torr. En del är ju svaga för mycket reverb. Jag tycker tvärtom...
Nog med försvarstal...
Tusen tack för kritik

118
Demolåtar / SV: On Two Feet
« skrivet: 14.04.2007, 00:32:42 »
Boink på den!

Försökte jämföra versionerna, bättre sound och säkrare sång i den gamla, men stämman (orna?) hade ju kommit till. Stämman lite trävande , skruva opp den sen när den e på plats. Väntar på next step :)



h.  Johan

Men vänta nu, menar du verkligen att det var bättre sound och säkrare sång i den gamla?

119
Demolåtar / SV: On Two Feet
« skrivet: 13.04.2007, 23:47:52 »
boink för nyupplagd tagning

120
Demolåtar / SV: On Two Feet
« skrivet: 13.04.2007, 02:12:13 »
läcker litet stycke, men jag väntade mig hela tiden att det skulle braka loss, dvs basen falla in, kanske trummor och den här låten räcker tilll fullt ös.
Låter mer som en avskalad hel låt därför att scenen var för liten för orkestern och bara artisten och gitarren fick plats  ;)


För tillfället gör jag bara avskalade grejer men vem vet vad det utvecklas till.

121
Demolåtar / SV: On Two Feet
« skrivet: 13.04.2007, 02:11:01 »
Låter fint...
versen är stark men refrängen tål att tänkas på..upplever också att det blir lägereldslåt då..

jobba lite mer på refrängen så faller det på plats..kan bli hur bra som helst!

Sitter och provar lite stämma nu. Ska strax lyssna på den. Håller det inte får jag nog se över refrängen som du säger!

122
Demolåtar / SV: These Memories
« skrivet: 13.04.2007, 01:10:15 »
Det var din första käsnla efter att du spelat in eller?
Eller kändes versen fel redan när du satte den . . .


Om du byter vers så får du allt får göra en version till mig med första versvarianten.

Jag gillar helt klart gamla versen bättre.
Du får nog ta denna versen och göra en ny refräng till den  :D

Jag tror på käsnlan man får först. Inte tänka så mycket...

Jo, fast min första känsla var att jag måste ha en annan vers....

Jag får se vad det blir.... får laborera lite till

Faktiskt så kändes det inte rätt redan när jag satt och skrev. Men jag hade inget annat och tänkte att det var värt att prova.

Om du tar första demon och gör två kopior som du klistrar ihop så har du nästan fått en hel låt ;)

123
Demolåtar / SV: These Memories
« skrivet: 13.04.2007, 01:03:52 »
Jag gillar helt klart gamla versen bättre.
Du får nog ta denna versen och göra en ny refräng till den  :D

Jag tror på käsnlan man får först. Inte tänka så mycket...

Jo, fast min första känsla var att jag måste ha en annan vers....

Jag får se vad det blir.... får laborera lite till

124
Demolåtar / SV: These Memories
« skrivet: 13.04.2007, 01:02:09 »
O jees!
En riktig godbit dethär. Intressant "östeländsk" feeling på intron och gitarrknäppandet, laik it!
Ja vete fan lonewind, men tycker att allt du rör vid blir guld :) Sagt det många gånger förut, men den rösten är så personlig kännspak och härlig.

Så för mig är fortfarande kombinationen The Man and His Guitar det som tilltalar, men bygg på hursomhelst för denna låt har potential :)


h.  Johan

Tror tyvärr inte allt jag rör vid blir guld. Då skulle jag nog ha dyrare skor och mina sambo större kanoner :D

125
Demolåtar / SV: On Two Feet
« skrivet: 13.04.2007, 00:59:43 »
ålrajt.

Tvärtemot sist tycker jag. Versen är nu rikgtigt bra och i mina ögon starkare äön refrängen....


fanken, du har hittat ett uttryck som påminner om sångaren i REM. inte röstmässigt egentligen...men lixom feeling och ..ja uttryck...hehe, kanske inbyggda eq/kompressor/tremolosettings i bakhuvet ;)


trevligt igen tycker jag..framförallt i början!

Till refrängens försvar har jag ända sen idéns födelse tänkt mig den med en till sångstämma och jag tror att det kan vara pricken över i. Får se när jag får tillbaks mina lurar. Då kan jag prova.

Har alltid gillat michael stipe och sett honom som en förebild i hur man uttrycker sig som sångare

126
Demolåtar / SV: On Two Feet
« skrivet: 13.04.2007, 00:57:16 »
Ok Chris...
V kan ja säga, igen en härlig idé. Lite irish, härligt guitarr lirande, sköna ackordgångar :)
Var hittar du dom? ;)

Definitivt grönt ljus, fortsätt!

h.  Johan
Cool...

och ackordsgångarna växer faktiskt på min gitarr ;)

127
Demolåtar / On Two Feet
« skrivet: 13.04.2007, 00:15:15 »
LÅTNAMN: On Two Feet
ARTIST/GRUPP: Chris Michols
GENRE: singer/songwriter
KOMPOSITÖR: Chris
PRODUCENT: Chris
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3

Fick en snabb idé som jag var tvungen att spela in lite snabbt. Har inga hörlurar för tillfället så jag fick ha mina monitorer på medans jag sjöng in. Så det låter lite kack. Tänkte mest se om det var en idé att ha.

On Two Feet (ny).mp3

Edit

Har nu spelat in en fräschare version och lagt en liten diffus stämma på ref... jag tycker den växer, men kanske håller inte refrängen ändå?

128
Demolåtar / SV: These Memories
« skrivet: 12.04.2007, 16:39:50 »
Har jag inte hört den här förut? Är den en ny version?

Jovisst har du hört den förut. Refrängen alltså. Hade en tråd med den här för någon dag sedan och fråga om det var något att ha. Då var det med en helt annan vers.
Och nu har jag gjort en ny vers....

Du har rätt, om den här versen ska göras ska den sjungas mjukare.

Just nu känner jag lite pannkaka av alltihop. Får se vad jag gör...

129
Demolåtar / SV: These Memories
« skrivet: 12.04.2007, 13:10:40 »
Ingen???

Då svara jag själv då  :rolleyes:

Hej lonewind. Snyggt intro, känns "hårt" på ett skönt sätt. Du sätter väl sången bättre sen för det här låter verkligen sådär?

Refrängen är rätt ok också men det känns lite som att du tagit två olika låtar och slagit ihop. Som att refrängen och versen inte hör ihop riktigt. Kanske ska du fundera på att plocka isär dem och göra två låtar av dem istället?

Lycka till

/
Din Nemesis

130
Demolåtar / SV: Kan det här vara något
« skrivet: 11.04.2007, 23:57:31 »
Fortsätt!

(Min mest korta och koncisa kommentar någonsin!)

Done (finns i ny tråd)

131
Demolåtar / These Memories
« skrivet: 11.04.2007, 23:56:25 »
LÅTNAMN: These Memories
ARTIST/GRUPP: Chris Michols
GENRE: singer/songwriter
KOMPOSITÖR: Chris
PRODUCENT: Chris
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3

Jag vet inte, jag kanske har slaktat den nu?  :wacko:

These Memories

132
Demolåtar / SV: Kan det här vara något
« skrivet: 11.04.2007, 00:24:22 »
Ja, det har var långt ifrån anus! Låter riktigt bra. Har egentligen inga invändningar alls. Möjligtvis att sången puffar lite här å där. Och riktigt lång ner i registret. Jag hör det i min sub, "Bff". På med multibandskompressor som jobbar runt 40-50 Hz eller kanske t o m lägre än så.
MEN det här är ju bara en låtidé så det är väl inget att hänga upp sig på i det här stadiet? Men bara så att du vet! Det slår igenom ibland!
Bra låt, snygg gura, liiiite osäker sång!

Hej vad kul att du gillar den. Du behöver inte oroa dig över puffarna då det bara en demoslask inspelning. I det här stadiet håller jag bara på att prova mig fram för att se hur jag ska lägga upp låten.
Just nu är jag väldigt inne på en annan vers. Jag kanske provar att göra en ny slaskinspelning på den imorgon. Lite sent för sång nu.

133
Demolåtar / SV: Kan det här vara något
« skrivet: 11.04.2007, 00:21:33 »
Mmm, då förstår jag, bajskorv är inge vidare.
Jag testad lite med en försiktig Rhodes igår natt. Du höll mig uppe i 2 timmar  :D
Blev ganska bra, men jag tror nog jag håller med om att det skall vara gura och kanske inte för mycket pålägg.
Jag gillar verkligen den här låtidén.

Bratwurst?
Fasen.... det blev ordentligt mycket korv utav alltihopa.... Jag måste nog ta en paus och tänka över mitt liv  <_<
Tyvärr inte.... snarare skitkorv  :huh:

Ojdå... ber om ursäkt för den sena natten. Lägg inte ned för mycket energi för det finns risk att jag gör stora förändringar...

134
Demolåtar / SV: Kan det här vara något
« skrivet: 10.04.2007, 23:59:48 »
Bratwurst?
Fasen.... det blev ordentligt mycket korv utav alltihopa.... Jag måste nog ta en paus och tänka över mitt liv  <_<
Tyvärr inte.... snarare skitkorv  :huh:

135
Demolåtar / SV: Kan det här vara något
« skrivet: 10.04.2007, 23:56:58 »
Fasen.... det blev ordentligt mycket korv utav alltihopa.... Jag måste nog ta en paus och tänka över mitt liv  <_<

136
Demolåtar / SV: Kan det här vara något
« skrivet: 10.04.2007, 23:33:30 »
Well done Chris!

The Man and his guitar :). Visserligen kan man lägga till en massa detaljer med med ett bredar arret, djupa stråkar, dova blåsare, men för mig funkar kombinationen med du o gitarren bäst. Håll stämmorna, dom sitter. Gör en plain version först innan du kryddar till det, ok :)


h.  Johan

Hallå där... sitter faktiskt just nu och pillar in en helt ny vers. Det kommer nog inte låta så bra eftersom jag lagt in den till den gamla refrängen så det blir rätt tydliga klipp. Men det är ju bara en demo för att jag ska om det funkar som låtidé.

Få se om jag kan slänga upp ett klipp om ett litet tag

137
Demolåtar / SV: Kan det här vara något
« skrivet: 10.04.2007, 15:27:39 »
De första fraserna på versen är inte så tokiga. En tanke kunde vara att vara lite mer stilla och dröjande i dem. T.ex. låta en cello svara innan man går vidare med nästa fras (skippa gitarrkomp där?). Alternativt köra frasen två ggr med lien variation på melodin och/eller röst etc. Inte varja fras i versen kanske bara de 2-4 först. Ja en idé bara.

Hej!

Ja, det är faktiskt inte alls någon dum idé du kommer med. Ska prova lite olika få se vad som blir bra

138
Demolåtar / SV: Kan det här vara något
« skrivet: 10.04.2007, 01:12:21 »
Ett försiktigt spelat knarrigt Rhodes piano.
En trumpet med sordin i bryggan som leder till refrängen, en ton som ökar i intensitet.

Stråkar, mmm, ja.
 :D

Man måste transporteras till refrängen ibland...
Gillar din röst.
Fin refräng, kan höra ett finstämt arr redan.

Fint, tack.
Det kommer nog inte bli något större arrangemang till den här låten då jag bara gör musik med helt akustiska instrumt. Kunde iofs ha riktiga stråkar med, skulle vara grymt, men jag känner inga riktiga stråkar...

Fresta mig inte så ;)

139
Demolåtar / SV: Kan det här vara något
« skrivet: 10.04.2007, 01:06:58 »
Nej, ändra inte refrängen.

Funderar på om inte en refräng som går i dur istället skulle få den här låten att bli mindre tung... tycker det låter lite Niklas Strömstedt om den nu och det är inte riktigt mitt mål...

Självklart inte.... det är jag som skriver som en klåpare. Jag menade förstås att jag funderade på en VERS i dur och inget annat

140
Demolåtar / SV: Kan det här vara något
« skrivet: 10.04.2007, 01:05:57 »
Man måste transporteras till refrängen ibland...
Gillar din röst.
Fin refräng, kan höra ett finstämt arr redan.

Fint, tack.
Det kommer nog inte bli något större arrangemang till den här låten då jag bara gör musik med helt akustiska instrumt. Kunde iofs ha riktiga stråkar med, skulle vara grymt, men jag känner inga riktiga stråkar...

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9