Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - jahala

Sidor: 1
1
Fluffy song, fluffy master :) 


Eko: Finurlig? Jeg?  hehe..

:)


2
Färdiga produktioner / SV: ydderF - Into The Light
« skrivet: 17.08.2009, 23:52:38 »
Pen låt, bra arrangement og instrumentering! Miksen låter åpent og balansert.
Men masteren er for hard og ødelegger veldig. Høres også ut som kompressoren jobber med
for kort release, bunnen blir veldig shaky og toppen ujevn og kald.

Hvis du er interssert kan jeg godt prøve å gjøre en master for deg med friske ører :)

- J.







3
Färdiga produktioner / SV: Yllet - When I lie
« skrivet: 09.06.2009, 03:48:29 »
Nice master :D .. Skulle nesten tro en nordmann hadde lagt sin hånd på låten

4
I blant må man ta ekstreme grep for å redde en mix- Yllet sine tips er gode tips for å gjøre en veldig dårlig recording til en bra mix. Slik jeg forstår det prøver ikke Yllet å beskrive hva han gjør på ALLE sine mikser- han prøver å hjelpe de som er helt ferske på miksing hvordan de kan få en bedre lyd ut fra en dårlig recording.

Alle vet at god bass kommer fra en tight bassist og en bra recording-chain.

Selv har jeg recordet "bass" ved å recorde min akustiske gitar, pitche en oktav ned, kutte muddy bottom (som yllet beskriver) og bringe bunnen tilbake med maxxbass og ekstrem komprimering. Det hørtes ikke ut som en bassgitar - det ble noe helt annet, men det var musikalsk og det fungerte perfekt til mitt prosjekt.

Det er ingen right or wrong i musikk - bare et spørsmål om smak og behag.

- J.

5
Studio, produktion och övrigt / SV: Bästa Produktionen
« skrivet: 23.10.2008, 01:40:36 »
John Mayer - Continuum
U2 - Achtung Baby
Leftfield - Leftism
Dire Straits - Brothers in Arms
Bel Canto - Shimmering, Warm and Bright
Genesis - Invisible touch
BT - Emotinal Technology

6
Färdiga produktioner / SV: Hawk-You show me love
« skrivet: 19.09.2007, 00:34:05 »
Hei Hawk,

Fin låt. Miksen er balansert, og instrumenteringen virker korrekt for denne sjangeren.
Vokalen er bra recordet, med behagelig bruk av effekter. Engelsk-uttalen kunne vært bedre. Instrumentene er bra spilt.
og låter pent.

Produksjonen låter bra.

However..
Teksten virker "uinspired" og lar meg ikke å gjøre mitt eget bilde av situasjonen disse menneskene er i. Det er ingen "bilder" i teksten. Ingen landskap, teksturer, farger, lukter eller noen ting som beskriver inntrykk som kan vekke mine sanser eller fantasi.

Melodisk er låten er pen å høre på, men inneholder ingen sterke "hooks" - og man glemmer fort hva man faktisk har hørt på. Jeg tror det har en sammenheng med at man i teksten hele tiden blir fortalt eksakt hva som hender, og ikke får mulighet å danne sine egne bilder av situasjonen. Dermed har man ingen "visuelle" inntrykk som hjelper til å huske deler av melodien.

Låten er en veldig klassisk fortelling om hvor vanskelig det er å være i et forhold. Men hvor er "the twist"? Hvor er det som gjør eksakt denne historien unik? Hva gjør at jeg bør huske denne teksten bedre enn noen annen "love/hate" sangtekst..? Hvorfor skal jeg bry meg om hvem disse menneskene er og hva de føler/gjør?

Her er første vers av "Grown men don't cry" (Tim McGraw) som et eksempel på hvordan en tekst kan gi sansene rom for å fantasere/drømme og skape nye minner:

Grown men don't cry
(steve seskin, tom douglas)
---------------------------------------------
I pulled into the shopping center
And saw a little boy wrapped around the legs of his mother
Like ice cream melting they embraced
Years of bad decisions runnin' down her face
All mornin' I'd been thinkin' my life's so hard
And they wore everything they owned, livin' in a car
I wanted to tell him it would be ok
But I got just got in my suburban and I drove away

---

"Like ice cream melting they embraced
Years of bad decisions runnin' down her face"

- Det er det man kaller en "million dollar sentence"! Den sier nesten mer enn et fotografi.

---

Skulle gjerne prøvd å forklare bedre, og gi noen forslag/tips men det er ikke så lett - spesielt ikke på norsk ;)
Anbefaler å kjøpe noen bøker om det å skrive sanger/sangtekster. "Tunesmith" av Jimmy Webb er bra.

Lykke til videre med musikken!


Mvh

J.




7
Studio, produktion och övrigt / SV: Hur gör man ett bra album?
« skrivet: 01.06.2007, 00:14:02 »
Har ikke noe svar hva som kan "make or break" et album.

Men de eneste albumene jeg klarer å høre på fra start til slutt er:

U2 - Achtung baby
Leftfield - Leftism
Bel Canto - Shimmering, warm and bright
Mute math - Mute math (med unntak av en låt som gjør meg suicidal)


- J.


8
Studio, produktion och övrigt / SV: Mictest - Shure ksm32
« skrivet: 29.05.2007, 23:20:29 »
Mystery solved:
Francisco Tarrega - Lagrima

9
Studio, produktion och övrigt / SV: Mictest - Shure ksm32
« skrivet: 29.05.2007, 21:52:11 »
Hihi,.. http://jon.rinneby.se/Nylon%20test2.mp3 låter ganske bra  :rolleyes:


 :D :wub:

10
Jeg tror voxengo elephant er det du leter etter.. den har en "predicted percieved loudness" funksjon om jeg ikke husker feil...


http://www.voxengo.com/product/elephant/

11
Studio, produktion och övrigt / SV: När blir musik kommersiell?
« skrivet: 28.04.2007, 22:34:18 »
Vanskelig spørsmål å svare på, men "kommersiell musikk" for meg er musikk som "alle" potensielt kan like, uansett alder og bakgrunn. Musikk med en bra melodi, og en produksjon og et budskap som folk flest kan forholde seg til.

12
Demolåtar / SV: Dawnbreakz (syskonlåt till Daybreakz)
« skrivet: 05.04.2007, 17:28:20 »
Hei Linkowich!

Bra produksjon, tight mix og master.. Kommersielt catchy refreng.. veldig catchy.. men arrangementet og glitch-inspirasjonen gjør det litt for underground for min smak.. Mister også bildet på helheten i låten.. Med litt mer jevne "stemningsinstrumenter" (pads/strings/piano/akustisk gitar?) som binder sammen strukturen i låten kunne dette vært en bra låt å sende til publishers som leverer musikk til film..

Låten føles som en blanding av nu metal, breaks og chillout.. Ikke en dårlig combo, men savner mer chillout-elementer for å bygge videre på den gode stemningen i låten..

Rap'en fungerer fint, men rytmikken du bruker er veldig "2002'ish white guy rap".. hehe..

Tror låten (fra et kommersielt synspunkt) kunne hatt godt av mer electro-akustisk perkusjon, og heller brukt noisebeats i breaks og fill-ins.. Et litt mer standard'ish arrangement kunne også gjort låten mer "memorable"..


- J.






Sidor: 1