Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Ulf_A

Sidor: 1
1
Studio, produktion och övrigt / SV: Hade du stannat?
« skrivet: 27.01.2012, 23:59:29 »
Spelar någon så där bra brukar jag stanna till lite i alla fall. Fast det kanske beror på att jag bor långt från tunnelbanan...

Var i Stockholm för något år sedan och var på väg i tunnlarna när det stod en grymt bra cellist och spelade till bakgrundsmusik från en liten stereo.
Han spelade så vackert att jag fick ståpäls och blev stående en bra stund. T o m frugan som inte brukar lyssna på klassisk musik tyckte det var bra.
Självklart fick han en sedel innan vi gick. Vi båda undrade vad en såpass bra musiker hade i tunnelbanan att göra. Lyssnar rätt mycket på klassisk musik
och han var riktigt skicklig. Han såg ut att vara från östeuropa och hade troligtvis en lång och fin musikutbildning i bagaget. 99% rusade bara förbi.
Vilket slöseri...

Eller så var han med i en artikel om hur få människor som stannar och lyssnar...  :unsure:

2
Studio, produktion och övrigt / SV: Pro Tools ?
« skrivet: 12.12.2011, 01:16:27 »
Nej inte från och med ProTools 9.

3
Studio, produktion och övrigt / SV: Pensado's Place
« skrivet: 23.09.2011, 12:31:19 »
Om man ger det några program så märker man att i "snacket" kommer mycket kunskap och tips om hur dom mixar. Mest konkreta tipsen kommer i ITL och BattersBox. Men som han säger själv: Jag tänker inte ge er fiskarna utan lära er hur man fiskar...

I dom första programmen känns dom lite ovana men dom kommer igång mer och mer. Så som sagt är man intresserad av att lära sig en hel del om att mixa från några som verkligen kan det så är det en lysande serie. Själv sitter jag och grejar med annat under tiden, stoppar och skriver ner mer konkreta tips eller trix som dom delar med sig av.

Självklart passar det inte alla. ;)

4
Studio, produktion och övrigt / Pensado's Place
« skrivet: 22.09.2011, 20:15:09 »
Dave Pensado (Beyonce, Christina Aguilera, Kelly Clarkson, Mariah Carey, Elton John, Michael Jackson m fl) har en show som kan ses bl a på YouTube där han intervjuar duktiga mixare och producenter om hur dom jobbar och vad dom använder för utrustning och pluggar etc etc Med bl a Dave själv då, Chris Lord Algee, Bruce Swedien, Michael Brauer, Jack Joseph Puig, Tony Maserati, Ed Cherney, John Mayer m fl m fl . Tittarfrågor och andra ämnen i anslutning också t ex akustik.

Dessutom Into The Lair (ITL) där Dave (oftast) visar direkt på skärmen hur han jobbar med olika delar i mixen. Rekommenderas varmt till alla som vill veta mer om hur man mixar.
Fram med papper och penna! Själv hittade jag showen för ca 2 veckor sedan och är nu på del 31.

http://www.youtube.com/show/pensadosplace

http://thisweekin.com/pensados-place/

Tips! Börja med program 1...


5
Att var och en har sitt lilla Beatles är väl rätt klart men det är inte det samma som att "mitt lilla Beatles" har varit lika inflytelserikt i musikhistorien som The Beatles.
Själv är jag inte uppväxt med Beatles. Mer Elvis och hög exponeringa av dansband. Ogillar rätt mycket av dansbandsmusiken men gillar en del och gillar Elvis. Beatles "upptäckte" jag senare även om jag hört dom tidigare. Gillar även klassisk musik och det kan jag inte komma ihåg att mina föräldrar någonsin spelade.

Ett av mina senare "Beatles" är My Chemical Romance och Green Day. Född på 60-talet uppväxt på 70-80 talet och ogillar enformiga trummaskiner som folk pratar till . . . Kiss tyckte jag inte om förrän sent 80-tal . . . så det kan bli.

Så uppväxt/exponering är en del, medfödd läggning en del, men även senare exponering tillkommer. Började fuska på gitarr igen för några år sedan och har jag märkt att min musiksmak drar sig mer mot gitarrbaserad musik igen.  Nu har grabben hemma börjat spela "System of a Down", juste ös!

Musik är underbart!

6
Bäst att börja med att säga att jag inte är fanatiker men gillar Beatles. Dom gjorde en hel del lysande musik och en del som inte var så bra. Mycket bra musik har gjorts senare t o m av medlemmarna i gruppen och självklart av en massa andra också. Allt annat är enligt min åsikt struntprat. Däremot tycker jag att om man kan lite om musikhistoria kan man knappast kalla Beatles för överskattade. Ej heller sådana som Beach Boys Stones, Elvis etc etc etc etc Dom fick pop/rock musiken att ta nya spännande vägar. När man analyserar deras musik måste man jämföra med vad som fanns före dom. Annars haltar jämförelsen. Alltid lättare att vara tvåa med tricket.

Tycker också det är en trist inställning att säga: Var det inte dom hade det varit någon annan. Det förtar vilken prestation som helst. Det var ju just för att dom (och andra storheter) har/hade det lilla extra för att bli superstjärnor. Dom har/hade obestämbara "Det!".
Annars kan man ju alltid säga så. Jaha om inte du var störst/först/bäst hade någon annan varit det. Jasså du Armstrong du var först på månen, jaja hade det inte varit du hade det väl varit Buzz Aldrin . . . Behövs inget extra för det m a o, missunsamhet? Dessutom fullständigt omöjligt att bevisa eller motbevisa. Det kanske inte hade kommit något annat Beatles som blivit lika stora, vad vet vi!?

Vad gäller bra eller dåliga musiker var det nog så att fram tills dom började med arenaspelningar o liknande var dom ett riktigt tajt och bra band. Även om dom inte var ekvilibrister individuellt. När dom sedan inte hörde vad dom spelade för allt skrikande blev dom sämre och sämre. Riktigt duktiga låtskrivare, utan tvekan!

Håller också med om känslan utan undersökning att bra musiker inte är så bra låtskrivare. Hoppas det för egen del så kanske man kan få till en hit ändå  :D

Bäst att avsluta med: Tycker jag!  :rolleyes:

7
Studio, produktion och övrigt / SV: A ackord på gitarr
« skrivet: 29.03.2009, 13:21:52 »
Barreackord på band 5 (som E på första):

----1-----
----1-----
-----2----
-------4--
-------3--
----1-----


PS: Den där gitarrboken jag tipsade om skulle du ha nytta av. . .  ;) DS

8
Studio, produktion och övrigt / SV: Hjälp :)
« skrivet: 16.03.2009, 21:45:08 »
Ett tips på den bästa gitarrackordboken jag hittat. Är också keyboard/piano-musikant från början och vet oftast vilket ackord jag vill ta på gitarren men kanske inte hur jag skall ta det.
I denna står ackorden i "bokstavsordning" och inte i dur-ordning". Detta gör det mycket snabbare att hitta ett ackord när man vet vad det heter.
Dessutom avslutas boken med en drös powerchords och slashchords. Börjar också med en liten förklaring hur man "läser" boken :D

http://www.licklibrary.com/store/various/2358/the-black-book-instant-guitar-chords

Hittade den på biblioteket och beställde en direkt från musikaffären.

9
Studio, produktion och övrigt / SV: Spela för mycket Gitarr..
« skrivet: 21.01.2009, 16:26:15 »

10
Studio, produktion och övrigt / SV: Steinberg Hypersonic 2
« skrivet: 15.11.2008, 01:30:40 »
Håller med, Hypersonic 2 är kanon när man skriver låtar. Annars också!
Fastnar ibland i ljuden och bara sitter och spelar.

11
Svaret är väl att det är väldigt individuellt hur mycket man har råd och vill lägga på sin hobby. Diskuterade med en kompis nyligen om att köpa ny gitarr  för 25-30 000:-. Han tyckte inte alls det var konstigt (en vanlig knegare). Några exempel:
Rida: 1700:-/kvartal bara för ridskola. Tillkommer väst, hjälm, stövlar, resor etc etc etc . . . egen häst: 2-3000:-/månad.
Båt: Har polare som har båt, förra årets bensinnota på sommaren 19500:-= 5 veckor. Båtplats, vinterförvaring, lägga i/ur båten . . . någon stans 2500-3000:-/månad på hela året. En vanlig svensson.
MC: Försäkring 10-15000:-/år service ca 2500:- däck håller 2 år, samma med kedjan . . .
Bil: Nyare bil minst 5000:-/månad

Vad är det värt för dig - vad vill du lägga pengarna på? Så mycket får det kosta! 3000:-, 30000:-, 300 000:- eller mer?
Har du betalt hyran, räkningarna och maten så är ju resten "lediga pengar" för valfritt ändamål.

Jag vill inte sitta på ålderdomshemmet med massa pengar på kontot utan upplevelser att tänka tillbaka på.
Carpe diem . . . om man ser det lite krasst och osentimentalt.  :D

12
Studio, produktion och övrigt / SV: Hook, catchy osv
« skrivet: 29.01.2008, 17:06:01 »
Stackare "Cotton eye joe . . ."  :huh:

Men annars är det skillnad på hook och catchy, i alla fall i min bok, fastän närbesläktade. Finns i alla genrer/musikstilar mer eller mindre även om det ju är vanligare i pop och nödvändigt i en schlager.
En låt är catchy om den är lätt att komma ihåg, man behöver inte lyssna många takter förrän man gillar låten, en låt som fastnar lätt. Men det behöver inte vara en lätt låt för det bara en som man lätt tar till sig.
En hook är en del/snutt i en låt som återkommer, något att hänga upp sig på t ex synthslingan i Gimme gimme (eller vad den heter, Abba som madonna fick låna), ett gitarriff, virveltrumman i "Born in the USA" är nästan en hook . . . något som gör det lätt att komma ihåg en låt.

Annars är en hook något de flesta golfare brukar vilja undvika... :ph34r:

13
Om du ändå är uppe i prisklassen för Genelec 8040 tycker jag du skall lyssna på JBL's LSR 4362P.
Testade i tidningen Monitor här:
http://www.monitor.li/PDF/mon_2006_05_jbl_%20lsr_4326p.pdf

Jämförde dom med Genelec 8030,8040 ett par olika Event samt en några andra men jag tyckte JBL'arna lät klart bäst i mina öron (som ju som sagt är en rätt personlig del i kedjan). Detaljrikedomen och att djupbasen är närvarande utan subbas tycker jag om  :D

Jag är i alla fall supernöjd med mitt par !

Jag betvivlar inte en sekund att det är bra monitorer. Men artikeln i Monitor skall man nog ta med en nypa salt. Dels har jag knappast sett en enda kritisk artikel om några pryler i den tidningen. Och när man börjar läsa artikeln och författaren pratar om "djupbas" och "mastring" i sammanhanget närfältare med ett specat frekvensområde från 55 hz så drar i alla fall jag öronen åt mig...

Artikeln må vara som den är och den får författaren till den stå för. Djupbas och mastring kan jag hålla med dig om . . . Han blev väl som testpiloter kan bli ibland, lite överentusiastiska när dom gillar något.  :P
Jag upplevde i jämförelse med dom jag nämnde att JBL'erna återgav mer av den låga basen än dom andra. Det är ju en sak att dom går ned till 55-60Hz men det skall höras också   B) I mina öron är riktigt bra monitorer !

Därmed inte sagt att jag tyckte Genelecarna och dom andra var dåliga. Bara inte lika bra som JBL'arna  :D

14
Om du ändå är uppe i prisklassen för Genelec 8040 tycker jag du skall lyssna på JBL's LSR 4362P.
Testade i tidningen Monitor här:
http://www.monitor.li/PDF/mon_2006_05_jbl_%20lsr_4326p.pdf

Jämförde dom med Genelec 8030,8040 ett par olika Event samt en några andra men jag tyckte JBL'arna lät klart bäst i mina öron (som ju som sagt är en rätt personlig del i kedjan). Detaljrikedomen och att djupbasen är närvarande utan subbas tycker jag om  :D

Jag är i alla fall supernöjd med mitt par !

15
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 17.10.2007, 23:51:55 »
idf: Tackar, jag är j-t nöjd ! Fast en ny dator är inte att förakta. Det är ju den som skall göra grovjobbet! Köpte ny förra året så den hänger med bra än. Men FW410 med datorhögtalare (om än av hygglig kvalisort) höll inte måttet riktigt . . . dom nya högtalarna är helt suveräna :D

16
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 17.10.2007, 22:59:13 »
Det blev ett nytt ljudkort till slut  :D
Factory med:

Och ett par JBL LSR 4362:

Dom bästa jag provade som stod i "provrummen". En affär hade rejäl rabatt på JBL'rna så jag tyckte det var bäst att passa på . . .
Testen hade rätt !
http://www.tidningenmonitor.se/PDF/mon_2006_05_jbl_%20lsr_4326p.pdf

Nu var det mikrofonen också som inte håller måttet riktigt . . .  :ph34r:

17
Studio, produktion och övrigt / Någon som testat, JBL LSR 4362P ?
« skrivet: 17.09.2007, 17:39:03 »
Dom fick bra betyg i tidningen "Monitor" (har inte läst den i MM än . . .) vars recensent trodde dom kostade 20000 +
Frågan är om det finns bättre monitorer att få för under 10000:- ?
(Rea på MB 9995:-)

Hoppas jag inte öppnade pandoras box nu bara . . .  :rolleyes:

18
Studio, produktion och övrigt / SV: Ytterligare en bildtråd...
« skrivet: 16.04.2007, 18:00:44 »
Unemagnus:
Dom ljuden jag får ur den kallas nog inte riktigt spela. Det är arvegods från min farfar som var speleman men det ligger inte i generna tyvärr, det verkar som att man behöver träna också  :ph34r:

Men några toner kommer det från den i alla fall . . .
;) Ok.
Var farfar från Norge? Har u nån historia om instrumentet? Byggare? (kolla genom f-hålen, det brukar stå i botten) Årtal?
Harding har ju ett toksnyggt ljud. Lirar faktiskt i en grupp med två harding-spelare...
http://www.alliansdesign.se/vidvandre/index.html - "Vidvandre"

Nej han var inte från Norge men bodde bara några mil från gränsen. Den är från Torpo (Mellan Gol och Geilo) gjord 1988 av en gammal farbror som hette Sigurd Teigen. Han var 83 år när han byggde den. Ett vackert hantverk  :)

19
Studio, produktion och övrigt / SV: Ytterligare en bildtråd...
« skrivet: 16.04.2007, 12:04:06 »
Unemagnus:
Dom ljuden jag får ur den kallas nog inte riktigt spela. Det är arvegods från min farfar som var speleman men det ligger inte i generna tyvärr, det verkar som att man behöver träna också  :ph34r:

Men några toner kommer det från den i alla fall . . .

20
Studio, produktion och övrigt / SV: Ytterligare en bildtråd...
« skrivet: 15.04.2007, 01:12:06 »
Måste såklart kontra:

Levin anno 1951:



Hardangerfela:


En Tubon och en Gurka (ej ätbar)





21
Studio, produktion och övrigt / SV: Mastering guider, på nätet?
« skrivet: 15.03.2007, 12:01:45 »
Undrar om det finns några bra mastering guider på nätet, den musik jag/vi jobbar med är mest commercial trance. Helst ska det var gratis,

Vå musik hittar du på www.nexustwins.com, om du vill höra hur vi mastrar just nu.


Tack på förhand - Nexustwins!
När det gäller dance tycker jag att mixen är det absolut första du ska jobba med. Försök till varje pris att få det låta som du vill utan mastereffekter, det är den absolut bästa skolan och ger i förlängningen det bästa resultatet.

Grundtips är att undvika (jobbande) brickwall limiters, som Waves L-serie. Dom har en tendens att döda snärten som dansmusiken så väl behöver.

Många tycker fortfarande att iZotopes manual till deras plugg Ozone är en bra utgångspunkt. Senast förra veckan pratade jag med en kille som menade att det är den bästa nybörjarguiden för mastering han läst. Finns gratis på deras hemsida.

Den här ?!
http://www.izotope.com/products/audio/ozone/guides.html

22
Studio, produktion och övrigt / SV: Mastering guider, på nätet?
« skrivet: 15.03.2007, 11:55:53 »
En startpunkt många rekomenderar är att ha några referenslåtar att lyssna på med det sound du vill uppnå. Att ha med både när du mixar och när du mastrar. Det är lättare att hitta om man har kartan med sig s a s  ;)


Sedan är det en bra ide att inte mastra samma dag som du mixat om du nu inte absolut måste. Så kanske öronen fått vila lite och du har fått lite mer distans till låten. Gärna vänta flera dagar också.



23
Precis "Duden". Mycket väsen för lite ull sa kärringa när hon klippte grisen . . .

24
Precis assar, som vanligt måste man veta vad man gör för att få det bra...skit också, inga genvägar någon stans  :blink: Fast det är ju en del av nöjet tycker jag. Att träna och höra att resultatet blir bättre och bättre. Till slut godkännt och i framtiden kanske riktigt bra ?!?!?

Men en riktig bas är väl plugged-in också. Eller kör ni Unplugged  :D

25
Fast jag håller med om Egghuvud's första kommentar. Jag testade Broomstick och Hardcore men tycker att det var för mycket tidsödande pill för att få ett resultat som jag ändå inte var riktigt nöjd med. Så jag köpte en bas och det har jag inte ångrat. Skitskoj ! :lol:

PS. Vet inte om det låter bättre men naturligare i alla fall  :D ... och mycket roligare ! DS.

26
Studio, produktion och övrigt / SV: Life on mars i Musikbyrån
« skrivet: 12.03.2007, 17:33:09 »
Citat"  Det var väl där det oxå poängterades att låten har i det närmaste samma ackordföljd som "My way", helt medvetet. "

För dom som missat "My Way" biten så har det sin förklaring i att Bowie fick i uppdrag (enligt egen utsago i "Parkinson") av sitt skivbolag att skriva en engelsk text till en franska låt. Bolaget gillade inte Bowies text så Paul Anka fick skriva en ny. Detta utan att Bowie visste om det. När Bowie körde bil och lyssnade på radio fick han så höra "My Way" och kände igen melodin men inte texten. Lite lagom revanchsugen gick han hem och gjorde medvetet en låt i samma stil och med samma uppbyggnad som "My Way". Resultatet blev "Life on Mars".

Måste vara historiens mest lyckade rippoff om ni frågar mig  :D

27
Eller också skruvar man fram bästa möjliga resultat med resp kompressor, oavsett inställning, för att se om man kan få det lika bra ! För det är väl inte värdena på inställningarna som är det viktiga utan hur bra resultatet blir !?
Går det att få samma/lika bra resultat med alla tre så ligger ju gratisvarianten rätt bra till för "inköp" . . .

28
Studio, produktion och övrigt / SV: M-audio firewire 410-krångel
« skrivet: 06.03.2007, 13:01:15 »
Nja det var väl snarare BRÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ ÖÖÖL (HÖG volym) och inte något snällt hackande som uppstod.

29
Studio, produktion och övrigt / SV: M-audio firewire 410-krångel
« skrivet: 06.03.2007, 12:22:59 »
Kör visserligen Cubase SX men innan jag bytte till en bättre dator fick jag samma fenomen med FW410 när processorn blev överbelastad. Iofs med dom äldre drivrutinerna (ca 3 år sedan). Med dom nyare drivisarna började den hacka i stället, snällare mot öronen :-) Den gamle 1.7Ghz Intel med 512Mb minne. Utbytt mot AMD64 3200+ och 1024Mb minne och då försvann problemet.

Dell inspiron 640m finns med olika specar, vilken har du ?

Har du kollat processorbelastningen på något projekt det brukar hända på ?

För vidare undersökningar . . .

30
Mackie ONYX1200F ser onekligen . . .  :D  :D  :D  :D ut också.

Läste recentionerna:
http://www.musictechmag.co.uk/mtm/reviews/fireface-800
och
http://www.musictechmag.co.uk/mtm/reviews/mobile-i-o-uln-2

Det verkar som man borde bli nöjd med vilket som. ULN2'an verkar iofs vara så bra mickpreampar så man
i projektstudion inte behöver en extra preamp...eller?

Den var fräck!
http://www.rme-audio.com/english/info/competitor_search.htm

Hörru Florian nu tycker jag du kommer här och rör till det ännu mer för mig  :wacko: . . . kanske kan köra PCI också . . .


Jag får läsa runt lite mer nu  :rolleyes:

31
Studio, produktion och övrigt / SV: mick i toneport ux2
« skrivet: 03.03.2007, 02:31:07 »
Lite svårt med så lite info men . . .

Ström på  :blink: ?
Alla sladdar inkopplade ?
Får du ljud när du kopplar in ett instrument i den ?
Fantommatning påslagen ?
Drivrutiner ?
Trasig sladd ?

Några saker att kolla i alla fall   :)

32
Köpte ett Roland TD3-KW i sommras och har sedan tidigare en Alesis trummodul.
GrooveAgent i datorn också . . .

Det är "rätt kul" med trumset ! Rena lekstugan  :D

33
Studio, produktion och övrigt / SV: Olika mikrofoner...
« skrivet: 01.03.2007, 14:58:11 »
Är på väg att skaffa ny mick och har haft stor glädje av dina tester !  :D

Röde NT2 har jag siktat in mig lite på efter att ha lyssnat på rätt många.
Speciellt på ack gitarr låter den bra tycker jag. Inte långt från TLM103 som nästan är för diskantrik, lite "klinisk".

Har en ADK51s typeV men på den och som man kan höra på Hamburg och Vienna
mickarna får man ett elakt resonansljud på ackgitarr som jag starkt ogillar. Där är
StudioProjects B1 klart bättre. Till sång låter det bättre.

Dessa 3 ADK mickarna ligger långt från Röde NT2'an tycker jag.

Oj frågan . . . Låter Röde NT2A (som säljs nu) samma som NT2 (i din test) eller bättre  :D ?

34
SISO!

Ärligt talat så skall man nog köpa ett ljudkort som täcker ens behov i första hand.
Dvs

Medföljande Mjukvara (Seqencer)
Rackmonterad,
Antal mikrofonpreampar,
Fantommatning,
Kompabilitet / PC / MAC,
Antal Inputs,
Antal Outputs,
Stand-alone enhet,
Mobilitet,

//S



Just där som den återstående frågan kommer eftersom samtliga ljudkort ovan uppfyller mina krav. Och då vill jag få så bra ljudkvalitet som möjligt för pengarna. Eller är det minimal skillnad mellan 8-9000:- och 15000:-? Bara antal in-/ut-gångar som skiljer . . . ?

Umemagnus: Japp håller med så klart. Men det som skall spelas in blir ju med samma grejjer oavsett vilket ljudkort jag köper. Alltså kvarstår frågan.

Bundle med Control 8 är ju lite lockande också . . .  :D

35
Som rubriken säger. Den frågan är jag "lite" intresserad av. Vilket kort ger bäst ljudkvalitet? Spelar mest in ensam så antalet in/ut brukar vara mer än tillräckligt i den prisklassen. Antalet brukar ju även räcka för några gubbar som lirar på samma gång...

Jo jag har läst uppställningen av ljudkort i en tidning  :ph34r: och ligger kvar på samma förvirringsnivå som innan. Speciellt efter dom små käcka "------- kommentar": Hög ljudkvalitet...Godkänd ljudkvalitet, Mycket hög ljudkvalitet PCMCIA  :blink: Kolla in nya ljudkortet i proffsstudion: E-MU 1616M PCMCIA eller ?

Kikar på Digi002 Rack, RME Fireface 800 (400?), Motu Traveller el. 828mkII och liknande. Bättre förslag ?

Vilket har bäst mickpreampar ?

Den frågan är väl något att bita i eller ?

Sidor: 1