Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Niklas_J_Blixt

Sidor: 1 2 3 4
1
Färdiga produktioner / Jona And The Flood's debut EP
« skrivet: 08.06.2014, 23:20:04 »
Hej kära vänner! Tänkte göra lite reklam för ett projekt som jag har ett litet finger med, helt ogenerat! Det är nämligen så att att band som heter Jona and The Flood som gör någon sort av folk rock har precis släppt sin debut EP. Och jag har den äran att trumma på två av låtarna: The Coward och Goin and Gone . Hela EP'n finns att lyssna till på Spotify och andra digitala tjänster, sök bara på Jona And The Flood. Berätta gärna vad ni tycker om det hela. Här är en länk till skivan på Spotify:


2
Studio, produktion och övrigt / SV: Lista din soundcloud här
« skrivet: 27.02.2014, 18:58:06 »
Jag har inte så mycket på min egen SoundCloud. Men min sambo har en knippe låtar på sin där jag har proddat och spelat lite smått och gott och sjungit lite körer.


Sen har vi ju den här låten som jag spelar trummor och proddat och mixat och mastrat:


Håll till godo ;)

3
Studio, produktion och övrigt / SV: Trummis vick till coverband
« skrivet: 24.02.2014, 01:07:45 »
Det låter spännande. Jag kanske rent av är den ni söker. Skicka gärna ett mail till kontakt@niklasjblixt.com eller skicka ett PM så kan vi snacka vidare.


4
Medlemmar / SV: Bulgaren
« skrivet: 17.01.2014, 10:31:31 »
Välkommen till oss, denna brokiga skara nördar ;)

5
Gott nytt år på er alla! Nu ser vi till att 2014 blir det bästa året på alla sätt, är ni med mig?

6
Studio, produktion och övrigt / SV: Bolagsform
« skrivet: 31.12.2013, 16:12:05 »
Jag kan till viss del hålla med om att man ska passa sig för att starta företag med andra. När det gäller pengar kan folk bli galna. Om man trots allt bestämmer sig för att starta tillsammans med andra ska man vara nog med att skriva ned hur bolaget ska styras vilket till viss del är ett krav när man starta AB, men då krävs ju också insats i form av pengar. Annars är väl det vanliga att man starta HB prata med nyföretagarcentrum på eran ort dom kan hjälpa er att välja rätt bolagsform.

Annars är ju Frilans Finans ett bra alternativ som ni redan nämnt då behöver man inte starta något bolag. Använde det själv innan jag tog steget och startade Enskild Firma, vilket jag gjorde då det ger mig möjligheter att dra av mycket mer än vad jag kan göra om jag inte har enskild firma. Men om man bara är intresserad av att kunna fakturera så rekommenderar jag Frilans Finnans. Det är snabbt smidigt och enkelt. Annars rekommenderar jag EF som jag själv har. Detta efter som jag frilansar och spelar ibland med många olika band där jag antingen fakturerar arrangören direkt eller så fakturerar jag bandet(antingen om dom har bolag eller om någon i bandet har F-skatt) det beror helt på vem som anlitar mig så att säga. Oftast är det ju ett band/artist som anlitar mig som jag fakturerar sen fakturerar dom i sin tur arrangören eller hur dom gör det lägger jag mig oftast inte i.

Men som sagt jag rekommenderar att du tar ett snack med Nyföretagarcentrum eller liknande på din ort, dom bör kunna hjälpa dig att hitta rätt företagsform. Och deras rådgivning är oftast gratis.

7
Medlemmar / SV: Trumkonstnär
« skrivet: 17.12.2013, 22:53:52 »
Tänkte "bumpa" min tråd med en liten uppmaning om att ni ska gilla min sida på Facebook: https://www.facebook.com/NJBDrums

Jag bjuder gärna på en Like tillbaka om ni har en sida, tillsammans kan vi ju hjälpa varandra att nå ut med våran musik ;) Så skriv gärna här vad eran sida heter så lovar jag att gilla tillbaka.

KRAM!

8
Jag mixar uteslutande i lurar. Jag gör inte jättebra mixar men de duger åt mig - strävar så klart att få dem bättre hela tiden. Jag tror som Scar ... att det går att göra bra mixar i lurar men det gäller att lära sig sina lurar och lyssning. Min filosofi är att använda likadana lurar hela tiden när man köper nya .. annars måste man börja om på 0 i sin lyssning :)
Jag håller med dig, jag tror inte att lurar vs monitorer är avgörande för en mix. Det handlar helt enkelt om man kan sin lyssning eller ej. Själv växlar jag konstan mellan lurar och monitorer när jag mixar. För att få lite olika perspektiv på mixen. Vissa saker hör man tydligare i lurar och vissa saker hörs tydligare i monitorerna och vice versa. Det handlar om att hitta an balans där det låter bra både i lurar och monitorer anser jag.
Vad fånigt. Vi är massor som mixar i lurar och ändå säger många av oss att vi vet att det inte är bättre.
Gillar konstaterandet från Gurano och instämmer: Jag gör inte jättebra mixar men de duger åt mig - strävar så klart att få dem bättre hela tiden.
Nu hänger jag inte med? Fånigt?

Jag menar, jag accepterar att jag mixar i lurar och har ibland trott att det kan vara lika bra så får jag gång på gång veta att det inte är lika bra och så säger jag okej jag fattar att det inte är lika bra men jag gör det ändå. Det är fånigt av mig. Jag borde ju satsa på att köpa närfältare och sitta framför dem så jag får bättre mixar.

Aha då hänger jag med. Som sagt jag tror ingen mix mår bra av enbart det ena eller det andra. Som sagt jag hoppar ständigt fram och åter mellan de båda när jag mixar. Och som sagt om man kan sin lyssning så bör det spela mindre roll. Kan man sin lyssning vet man också hur man ska "kompensera" där lyssningen har sina brister om du förstår vad jag menar?

9
Jag mixar uteslutande i lurar. Jag gör inte jättebra mixar men de duger åt mig - strävar så klart att få dem bättre hela tiden. Jag tror som Scar ... att det går att göra bra mixar i lurar men det gäller att lära sig sina lurar och lyssning. Min filosofi är att använda likadana lurar hela tiden när man köper nya .. annars måste man börja om på 0 i sin lyssning :)
Jag håller med dig, jag tror inte att lurar vs monitorer är avgörande för en mix. Det handlar helt enkelt om man kan sin lyssning eller ej. Själv växlar jag konstan mellan lurar och monitorer när jag mixar. För att få lite olika perspektiv på mixen. Vissa saker hör man tydligare i lurar och vissa saker hörs tydligare i monitorerna och vice versa. Det handlar om att hitta an balans där det låter bra både i lurar och monitorer anser jag.

Vad fånigt. Vi är massor som mixar i lurar och ändå säger många av oss att vi vet att det inte är bättre.
Gillar konstaterandet från Gurano och instämmer: Jag gör inte jättebra mixar men de duger åt mig - strävar så klart att få dem bättre hela tiden.

Nu hänger jag inte med? Fånigt?

10
Jag mixar uteslutande i lurar. Jag gör inte jättebra mixar men de duger åt mig - strävar så klart att få dem bättre hela tiden. Jag tror som Scar ... att det går att göra bra mixar i lurar men det gäller att lära sig sina lurar och lyssning. Min filosofi är att använda likadana lurar hela tiden när man köper nya .. annars måste man börja om på 0 i sin lyssning :)

/G

Jag håller med dig, jag tror inte att lurar vs monitorer är avgörande för en mix. Det handlar helt enkelt om man kan sin lyssning eller ej. Själv växlar jag konstan mellan lurar och monitorer när jag mixar. För att få lite olika perspektiv på mixen. Vissa saker hör man tydligare i lurar och vissa saker hörs tydligare i monitorerna och vice versa. Det handlar om att hitta an balans där det låter bra både i lurar och monitorer anser jag.

11
Studio, produktion och övrigt / SV: Bilder från studioprojektet
« skrivet: 03.12.2013, 23:54:14 »
Snyggt jobbat! Har du byggt bordet själv?

Tackar.
Ja, bordet byggde jag av en IKEA köksbänkskiva.

/Lazarus

Great! Ser proffsigt ut. Och fördelen med att bygga själv är ju att det oftast både billigare och man kan få det precis som man önskar.

12
Studio, produktion och övrigt / SV: Bilder från studioprojektet
« skrivet: 01.12.2013, 00:46:43 »
Snyggt jobbat! Har du byggt bordet själv?

13
Jasså där ser man  :rolleyes:

Hur som helst är hon väldigt bra på det mesta hon tar sig för, hon är väldigt musikalisk.

14
Hon som spelar percussion heter Rebecca Meiselbach! Jag hade henne som lärare när jag gick på folkis. Hon är trevlig och har även varit ute på turné med Alina Devicerski eller vad hon heter där hon spelade trummor.

Hehe, jag är en liten detektiv och visste redan att du är bekant med henne.  ;)

 

Haha, jasså!? Hur visste du det?

15
Hon som spelar percussion heter Rebecca Meiselbach! Jag hade henne som lärare när jag gick på folkis. Hon är trevlig och har även varit ute på turné med Alina Devicerski eller vad hon heter där hon spelade trummor.

16
Tack för ditt långa inlägg!
Jag har inte kollat på STIM:s egen hemsida ännu så några till dumma frågor kan jag ha.

Om jag går med i STIM, kostar det en årsavgift eller annat baserat på hur många låtar jag anmäler dit?
Räcker det med att jag skriver vem som gjort låten och låtens titel eller måste alla låtarna ha nån streckkod eller annat kopplad till sig?
Var fixar man sånt i så fall?


Som medlem/upphovsman betalar du ingenting. Det är ju dom som spelar dina låtar som ska betala. Du registrerar bara låtens titel och vem som skrivit den. Efter som att du har rätt till ersättning ersättning som låtskrivare oavsett om låten är inspelad eller ej. Är den inte inspelad så har den ingen streckkod. För inspelade verk så är det först och främst SAMI och även NCB som bevakar rättigheterna. Jag kan hålla med om att det kan vara lite rörigt men det är egentligen inte så rörigt. Enkelt sammanfattat kan man göra så här:

Låtskrivare=Anmäl dina verk till STIM. Kostar inget och du behöver endast anmäla Upphovsman och låtitel. Du har i regel rätt till ersättning fort dit verk spelas. Vare sig det spelas live av dig eller någon annan artist eller om den finns inspelad, vare sig det är din egen skiva eller någon annans skiva och den spelas till exempel i radio etc.

Musiker som medverkar på INSPELNING= Vare sig du spelar dina egna låtar på en skiva eller spelar in covers så har du i regel rätt till ersättning så fort den inspelningen du medverkat på spelas offentligt. Din medverkan på en inspelning ska då anmälas på en så kallad Inspelningslista som skickas till SAMI, ofta är det producenten som sköter detta. Detta betalar du inte heller någonting för dig som medlem, vilket du blir så fort du har anmälts att du någon gång medverkar på en inspelning. Här behöver du anmäla något mer än vad du anmäler till STIM, bl.a Artist, katalog nummer, utgivningsår med mera. Detta kan du kolla direkt på SAMIs hemsida där man kan anmäla inspelningar direkt. OBSERVERA! Att detta gäller endast för en inspelning du medverkat på, som musiker på ett livegig har du bara rätt till gaget om du inte varit med och skrivit någon av låtarna som framförs.

Hoppas det klarnade något annars är det bara att fråga ;) Eller maila till kontakt@niklasjblixt.com

17
Medlemmar / SV: Kalasbricka
« skrivet: 06.10.2013, 03:16:30 »
Hej och välkommen in i stugvärmen  ;)

18
Att STIM:a låtarna ger inget skydd, utan det handlar bara om att du får betalt när låtarna spelas i radio/TV etc.

För att skydda dina rättigheter och se till att ingen stjäl låtarna och sätter sitt eget namn som upphovsman, så behöver du ha arkiverat daterade kopior hos en jurist eller liknande - eller poststämplade oöppnade brev som du har skickat som REK med mottagningsbevis till dig själv, så att det går att bevisa vid en eventuell domstolsförhandling att du hade gjort en viss låt det datumet. Jag har för mig att Svenska Musikerförbundet har någon arkiveringstjänst också, som kan fungera som bevis.
Att registrera sina verk hos STIM säger ju inget om hur låten går, utan bara att du har gjort en låt med ett visst namn i en viss genre och med en viss längd - och registrerat den ett visst datum. Någon annan kan ju också registrera en helt annan låt med samma namn under samma genre och med samma längd, utan att låtarna har det allra minsta som är likt.

Nackdelar med STIM? Det skulle väl vara att man automatiskt låter STIM ta hand om att dra in pengar till dig för ALLA verk utom de du registrerar som LIB - och att vissa företag som tillhandahåller biblioteksmusik (som används som bakgrund i reklam, TV-serier och annat), inte godkänner att man även är med i STIM. Samtidigt ger dessa en ganska dålig ersättning och ofta bara som en engångssumma, så att det troligen inte är någon nackdel när man summerar det hela...

Alternativ finns inte i Sverige, eftersom STIM är den svenska förening som tar hand om detta, helt enkelt. Det är en oberoende förening som ägs av sina medlemmar och även om de kan upplevas som lite stelbanta och gammaldags ibland, så fungerar det väldigt bra för det mesta. Alternativet är alltså att vara utanför STIM och inte få betalt för offentligt framförande av låtarna.


Bra sammanfattat Claes!

Upphovsrätten träder i kraft i samma ögonblick som du skapar någonting, för musiker i samma veva som du skriver låten. Så teorin behöver du inte göra mer än att skriva en låt för att du ska äga rätten till den. Men i praktiken blir det lite knivigare ifall någon påstår att du har plagierat en låt eller att någon menar att det er dom som skrivit låten. Då står ord mot ord. Och i samtliga bort, med undantag för ärekränkning så vitt jag vet, så ligger bevisbördan på den som anklagar någon för brott. Så att i det avseendet så är det ju bra att ha någon form av daterad kopia av något slag arkiverad någon stans så att du kan bevisa att du har skrivit låten om du tycker att någon stulit din låt.

Och som redan sagts i denna tråd så har STIM inte mycket med detta att göra, hos STIM registrerar du bara låt titel och att det är du som skrivit verket. Mer vill inte STIM veta. Det STIM sedan gör är att bevaka så att du får pengar för din låt. Detta förutsätter att musikrapporteringen sker av dom som spelar låten, hur detta fungerar och hur detta sköts kan vi diskutera en annan gång. Men om vi utgår från att musikrapporteringen sköts som den ska så får du alltså betalt för när din låt spelas.

Alternativet till STIM är att du själv får bevaka dina rättigheter och skicka en faktura osv till dom som spelat din låt. Vilket jag tror att du vill slippa om du är som jag helst vill ägna dig åt att musicera.

Själv tycker jag att STIM har fått ett oförtjänt dåligt rykte, många ser STIM som något som dåligt och att det bara kostar pengar. Men som sagt STIM ägs av sina medlemmar och bevakar sina medlemmars ekonomiska intresse.

Och efter som att det egentligen inte kostar någonting för dig som upphovsman så ser jag få, om ens några (?) nackdelar med att inte vara STIM ansluten om man skriver musik.

OBSERVERA! Att STIM bara bevakar dina ekonomiska intressen om du är låtskrivare, är du musiker och medverkar på inspelningar ska du vara SAMI ansluten som är ett liknade organ för musiker. Och man kan var medlem i båda, men det tänker jag inte gå in på mer här.

Förlåt för långt inlägg :wub: Men jag hoppas att ni hängde med i mitt resonemang trots att det kanske vart en smula juridiskt. Annars är det bara fråga, och om någon är intresserad av att lära sig mer kan jag gärna hålla en kortare "kurs" om det finns tillräckligt många intresserade ;)

19
Som sagt - Komplete från NI är ju givet. Du kan också kolla på EastWests grejer som har ett av de bättre orkesterbiblioteken och något av de bästa stråk- och pianoljuden:
http://www.soundsonline-europe.com/2013-EU-Classical-and-Orchestral

EastWest ja, dom hade jag glömt! Det är också bra grejer. Och välkommen hit JohnRick, verkar som att du är lite överallt nu för tiden ;)

20
Det jag skulle behöva är huvudsakligen allt som finns i orkestrar. Stråkar, enskilda, kvartetter som stråkmattor, samma sak med blås. Orkestersyntharna jag har måste vara över 15 år och jag har inte kollat mjukvarumarknaden något vidare förutom bland slagverk. Gitarr och elbas behövs inte på plug för det spelar jag själv. Att jag skaffade Trillian var för ståbasens skull. Jag tror att det var de långa inladdningstiderna också som gjorde att jag ledsnade på Trillian. Hur är det annars med orkesterpluggar, måste varje ljud laddas in för sig, eller prickar man för en bank ljud som laddas in? Som exempelvis EZ med sina olika plugar.  

Native Instruments Komplete tror jag det heter, har enligt min erfarenhet väldigt bra stråkar och många andra symfoniorkesterljud!

21
Kolla in Native Instruments dom har en del bra pluggar, men just akustiska instrument är svårt att få trovärdiga som VST och dom bibliotek som är bra är ofta väldigt dyra av förklarliga själ. Det är nästan enklare att lära sig att spela dom instrument som du inte har tillgång till i datorn. Som du nämner så har du ju piano och så vidare i datorn, men gitarr och så är nästan enklare att lära sig och det blir ofta mycket bättre om man spelar på riktigt.

Men som sagt Native Instruments har en del bra pluggar vill jag minnas.

22
Hah! Det är därför man är trummis ;)  Skämt åsido, intressant! Jag har alltid haft relativt lätt för språk, har inte behövt träna speciellt mycket för att klara svenska och engelska proven i skolan. Därmed inte sagt att jag något språkgeni eller alltid stavar rätt och skriver grammatiskt korrekt. Jag brukar vara duktig på att särskriva… Men det kan alltså finnas ett samband med att jag är trummis och att jag haft "lätt" för språk.
Jag tror inte det finns någon korrelation trummis - lätt för språk

Din ironi förstod jag! Det var värre med Eddi's…  :rolleyes:


Håller med, dom pratar ju om rytmik. Varför skulle en trummis vara mer rytmisk än låt säga en pianist? En trummis är ju ganska basal, man använder armar och ben. En pianist/organist använder armar och ben plus sina tio fingrar för att förmedla både ton och rytmik. Så pianister behärskar således alla språk   :D

Okej okej! Det men det finns ju ett samband att jag är musiker, spelar även andra instrument men är trummis i själ och hjärta. Och har valt trummor som mitt instrument, med det sagt menade jag absolut inte att jag skulle vara bättre än låt säga en pianist på språk. Det sambandet jag såg var egentligen att jag alltid har spelat ett instrument och har alltid tyckt att det vart kul med språk! Jag uttryckte mig kanske inte tydligt nog och jag tror ni hakar upp er på att jag skrev att jag var trummis. Jag hade nog haft lika "lätt" för språk om jag valt att spela gitarr.


Jodå, jag förstod vad du menade första gången. Jag var bara sugen på att retas lite, därav smileyn i slutet av mitt förra inlägg   :)
Det är svårt att vara ironisk via text, men det hindrar ju inte en från att fortsätta prova  :D

23
Hah! Det är därför man är trummis ;)  Skämt åsido, intressant! Jag har alltid haft relativt lätt för språk, har inte behövt träna speciellt mycket för att klara svenska och engelska proven i skolan. Därmed inte sagt att jag något språkgeni eller alltid stavar rätt och skriver grammatiskt korrekt. Jag brukar vara duktig på att särskriva… Men det kan alltså finnas ett samband med att jag är trummis och att jag haft "lätt" för språk.
Jag tror inte det finns någon korrelation trummis - lätt för språk


Håller med, dom pratar ju om rytmik. Varför skulle en trummis vara mer rytmisk än låt säga en pianist? En trummis är ju ganska basal, man använder armar och ben. En pianist/organist använder armar och ben plus sina tio fingrar för att förmedla både ton och rytmik. Så pianister behärskar således alla språk   :D

Okej okej! Det men det finns ju ett samband att jag är musiker, spelar även andra instrument men är trummis i själ och hjärta. Och har valt trummor som mitt instrument, med det sagt menade jag absolut inte att jag skulle vara bättre än låt säga en pianist på språk. Det sambandet jag såg var egentligen att jag alltid har spelat ett instrument och har alltid tyckt att det vart kul med språk! Jag uttryckte mig kanske inte tydligt nog och jag tror ni hakar upp er på att jag skrev att jag var trummis. Jag hade nog haft lika "lätt" för språk om jag valt att spela gitarr.

24
Hah! Det är därför man är trummis ;)  Skämt åsido, intressant! Jag har alltid haft relativt lätt för språk, har inte behövt träna speciellt mycket för att klara svenska och engelska proven i skolan. Därmed inte sagt att jag något språkgeni eller alltid stavar rätt och skriver grammatiskt korrekt. Jag brukar vara duktig på att särskriva… Men det kan alltså finnas ett samband med att jag är trummis och att jag haft "lätt" för språk.

25
Då fattar jag! Dom flesta kompressorer i morderna DAWs har ofta någon grafisk representation. Men själv tittar jag inte jätte mycket på det jag burkar förlita mig på att jag tycker att det låter bra oavsett vad grafiken visar.

26
Förklara gärna vad du menar med grafisk analys, har aldrig hört talas om begreppet tidigare…i alla fall inte när det gäller kompressorer.

27
Det låter ju faktiskt nästa lite för bra för att vara sant! Har länge letat backupplösning, ska kolla in detta lite närmare det verkar ju var sjukt värt!

28


Så här ser mitt skrivbord ut dåre!

29


// Space


Snyggt! Jävligt snygg belysining!

30
Studio, produktion och övrigt / SV: Var är alla bra trummisar?
« skrivet: 03.09.2013, 13:56:46 »
Jag förställer mig att man i branschen även kvantiserar "riktiga" trummor och då närmar man ju sig samples... ;-)

Absolut, det gör även jag ibland när jag spelar in åt kunder. Men som sagt så länge det låter bra så har jag inget emot det, jag kvantiserar bara om jag verkligen tycker det behövs.

31
Studio, produktion och övrigt / SV: Tempo analys
« skrivet: 03.09.2013, 12:31:38 »
Är inte jätte hemma på Cubase längre, men har du ingen metronom med tap funktion som du kan testa med samtidigt som du lyssnar på låten? Finns ju en hel del sådana appar till smartphones.

32
Äckligt tight :rolleyes:

33
Studio, produktion och övrigt / SV: Var är alla bra trummisar?
« skrivet: 03.09.2013, 12:05:58 »
Hoppas ni fattar vad jag försöker säga.
Helt och hållet överens.

Du klädde mina åsikter i lite andra ord, och jag är överens med dig.
Skönt att det inte var så ensidigt som det lät i början av tråden.


Hehe, alltid trevligt när folk delar mina åsikter ;)

34
Studio, produktion och övrigt / SV: Var är alla bra trummisar?
« skrivet: 03.09.2013, 11:57:52 »
Jag håller med Wernborg om att det inte alltid behövs riktiga trummor.

Ett av problemen med datoriserade trummor är att det oftast inte är organiskt spelade hur mycket round robin man än har. Jag tror det har att göra med att man gärna kvantiserar eller klipper och klistrar. Mitt huvudsakliga grundinstrument var trummor och jag kan ofta störa mig på dåligt klippta presets som bara upprepas eller ännu värre dåligt programerade trummor, där man direkt hör att det inte är en människa som spelat trummor som gjort kompet. 

Men jag märker själv hur lätt det är att fuska lite och att lägga på lite extra eller tajta till alla misstag och felspelningar och ibland kör jag ocks+å mjed klipp och klistra trots att jag oftast försöker spela in mina trummor med mitt e-kit. Jag tror inte det gäller för bara hemstudios utan även för mer proffisionella studios. Jag har själv hört en kille berätta om hur han på en inspelning lyfte ut bastrumman och lade den efter klicktrack och trummisen var överaskad över hur tajt han plötsligt lät. Studioräven skämtade och sade att han skulle bara veta...

Visst är det stor skillnad på elektrniska och akustiska trummor. Akustiska trummor är ju just ett akustiskt instrument med en helt annan känslighet för hur de är stämda och hur de svarar när man slår på dem. Det får man inte glömma.
Det är lockande att ha ett 100% tajt trumspel även till pop och rocklåtar men man tappar en del av den organiska känslan.  :)

Trots att jag är trummis så håller jag med dig! Det finns tillfällen då det faktiskt låter bättre och man får rätt känsla för låten med trummaskin.
Det tänket är det jag försöker applicera på allt mitt jobb i studion både som trummis och som producent, det måste handla om musiken och vad som är rätt för låten. För mig är det inte viktigt om det är "riktiga" trummor eller programmerade så länge det låter rätt för låten.

Sen till problemet med programmerade trummor… Det finns många bra mjukvarutrummisar som låter väldigt väldigt bra. Problemet är ofta som några av er reda nämnt att dom oftast är omänskligt tighta eller uselt klippta. Är det omänskligt tight så är det bra om det är det man vill åt. Men vill man att det ska låta som att någon faktiskt spelat så ser jag tyvärr många som programmerar helt galet. För att programmet trummor realistiskt så måste man tänka som en trummis och det tar tid att lära sig, ofta är det en fördel att man själv kan spela lite trummor så att man vet vad som är möjligt och inte möjligt för en trummis med två fötter och två händer.
Och visst finns det "randomize" och "Humanize" funktioner i dom flesta mjukvarutrummisarna men tyvärr så gör dom inget annat än att slumpmässigt ändra slag utefter dom regler som du sätter. Och det är just på denna punkten som en mänsklig trummis skiljer sig från datorn. Mjukvarutrummisen gör enbart vad du talar om för den att du ska göra. En riktig trummis spelar med hjärnan och hjärtat där man anpassar sig efter dom övriga instrumenten, inte slumpmässigt utan med en tanke. Och det är dessa små skillnader som kan vara avgörande.

Men summan av kardemumman är att min åsikt är att man alltid utan undantag ska använda det som är bäst för låten och den känslan man är ute efter. Ibland är det en trummaskin och ibland är det en levande trummis. Och det är absolut inget fel att programmera trummor så länge man ser till det bästa för låten och att man vet vad man gör.

Hoppas ni fattar vad jag försöker säga.

35
Studio, produktion och övrigt / SV: Var är alla bra trummisar?
« skrivet: 01.09.2013, 21:54:25 »
Men lite rätt har han väl? Inte om sången men om trummorna. Låter ju mer levande och verkligt med riktiga trummor förutsatt bra trummis. Ligger i sakens natur och gäller alla instrument.


Tack! Jag tar åt mig! Du har så rätt och det säger jag inte bara för att jag är trummis…eller jo mesta dels för att jag är trummis. Men det är ju faktiskt sant. Som en av mina förebilder Jojo Mayer sagt en gång:

"Man invented computers to do the boring things in life!"


Och jag tycker inte att spela trummor är tråkigt, så jag gör det så gärna så. ;)

Sidor: 1 2 3 4