Kontrollrummet
Kategorier => Studio, produktion och övrigt => Ämnet startat av: pxm skrivet 11.01.2012, 04:21:36
-
Är det någon som kan och vill hjälpa mig redigera mina artiklar i Wikin så att de ser snygg ut och är på begriplig svenska samt att länka dem på korrekt sätt till varandra.Och även till andra artiklar i wikin. Vill inte att de skall vara förvirrande för läsaren.
Artiklarna är redan skrivna, så om någon vill hjälpa mig se över och redigera dem vore jag tacksam..Är de för krångliga kanske de istället skulle kunna vara till grund för en blogg ???
De handlar om musikteori. Försöker beskriva bl.a kadenser, maskeringar,modulationer,sekundära dominanter och ackordsanalyser.
mvh
-
Första redigeringen: Han heter Tadd och inte Todd
Tycker det är kul att du skriver om musikteori - ser jag nåt märkligt så hojtar jag.
-
I den mån orken räcker till kan jag kolla lite. Jag är ganska novis gällande musikteori, så mitt bidrag blir isåfall språkligt, strukturellt och layoutmässigt. Kan även peta in lite länkar så att man hittar dit.
-
Suveränt - det är typ det jag vill ha hjälp med.
mvh
-
@Eddi
yes-har korrigerat.tack-fortsätt hojta om du ser något skumt.
mvh
-
Eftersom musikteori ligger utanför min kunskapsnivå, så tycker jag att det är skitkul att det börjar komma in artiklar om det. Sort tack för det - för det är något som verkligen har saknats. Gärna mer sådant! :)
Jag kollar också på det lite när jag hinner med det, så att det blir fungerande länkar, uppdelat med rubriker etc.
-
Åh-jättebra för jag får inte länkarna att fungera.de kommer upp i röd stil och hamnar på listan över ämnen som önskas.
mvh
-
En sak att tänka på, är att Wikin inte kan ha skiljetecken som sökord. Försök också i görligaste mån sätta enskilda ord som artikelnamn istället för att kombinera flera saker och skriva alla som artikelnamn. Sätter man flera saker som artikelnamn, så blir det mycket svårare att länka dit om man skriver dem i en annan artikel, eftersom man ju måste komma ihåg att skriva hela namnet på artikeln man länkar till...
Eftersom jag inte kan musikteori, så blir det väldigt svårt att redigera, eftersom jag inte har koll på vilka saker som kan separeras.
Exempelvis så finns det en artikel som heter "Tritonus substutitioner, maskeringar och Damerons Run" (kommatecknet fungerar inte som sökord, så det kommer inte att gå att läka dit). Kunde den heta enbart "Substitutioner" eller kanske "Tritonus substitutioner", så hade det varit bättre. Sedan kan man göra separata artiklar som heter "Maskeringar" och "Damerons Run", som bara vidarebefordrar till den artikeln.
Likadant med artikeln "Bestämma tonart, Ackordsanalys", som kanske kunde heta enbart "Ackordsanalys" istället - och "Modulationer och Sekundära Dominanter", som kanske kunde heta enbart "Modulationer" eller "Dominanter"...?
-
Jag skall se över rubrikerna i morgon kväll. Bra förslag ...och inga kommatecken i dem !!!!
Tack för att du kollade in det åt mig.
mvh
-
Kanon!
Just teoribiten har jag länge tyckt var en stor brist i wikin, så det är verkligen bra att det äntligen kommer in lite av den varan också. :)
-
Ja, det är jättebra. Har tänkt skriva om musikteori i wikin flera år :D Ska ta mig an och kolla igenom vad som blir skrivet också, efter mina kunskaper :)
-
Jag är inte helt övertygad om att jag förstår vad du menar med nedanstående:
C7=I,III,V, och VII: tonen i skalan.Ger ett Cmaj7. För att ta reda på kvalitet på andra tonen i skalan, D, användes I,III,V och VII: tonen igen men med utgångspunkt från D. Då får vi ett Dm7. Sedan upprepar man metoden ton för ton. Detta kallas för harmonisering i fyra steg.
I=C III=D eller E? De romerska siffrorna står de för tonsteg eller heltoner?
-
heltoner, måste det väl vara? prim = I och oktav = VIII :)
-
Siffrorna står för skalposition eller ett ackord i tonarten. Man använder siffrorna för att relatera till tex. ackordprogressioner oavsett tonart. En av de vanligaste är II-V-I. (Utläses två-fem-etta.) Betyder Dm7 G7 Cmaj7 i C-dur.
En prim är ett nollintervall. (prim, sekund, liten och stor ters, kvart, kvint, sext, liten och stor septima, oktav)
I C-dur är alltså III = Em7.
-
Jag är ganska säker på att prim,ters, oktav osv även kan användas för "heltons"-placeringen relativt tonarten. I vilket fall tillför det ingen logisk inkonsekvens att göra det. :) Det är t o m rätt vanligt
-
Jag är ganska säker på att prim,ters, oktav osv även kan användas för "heltons"-placeringen relativt tonarten. I vilket fall tillför det ingen logisk inkonsekvens att göra det. :) Det är t o m rätt vanligt
Jag har då aldrig hört att någon använt intervallen för att benämna ackord.
PS.
Skrev fel angående prim förresten. Det är ju utgångspunkten, första tonen i skalan, alltså noll tonsteg. Fel av mig.
-
Har aldrig fattat riktigt varför vi har en wiki här. Varför inte skriva på wikipedia? Där finns ju förresten oerhört mycket beskrivet redan. :unsure:
-
Jag är ganska säker på att prim,ters, oktav osv även kan användas för "heltons"-placeringen relativt tonarten. I vilket fall tillför det ingen logisk inkonsekvens att göra det. :) Det är t o m rätt vanligt
Jag har då aldrig hört att någon använt intervallen för att benämna ackord.
Skrev fel angående prim förresten. Det är ju utgångspunkten, första tonen i skalan, alltså noll tonsteg. Fel av mig.
Medhåll om ackorden. Det är väl just pga det sistnämnda förhållandet, att prim är 1sta noten i skalan, som det kommit i bruk.
Har aldrig fattat riktigt varför vi har en wiki här. Varför inte skriva på wikipedia? Där finns ju förresten oerhört mycket beskrivet redan. :unsure:
Tycker att åtminstone svenska är musikteoretiskt "bristfälligt" milt uttryckt.
-
Det är väl just pga det sistnämnda förhållandet, att prim är 1sta noten i skalan, som det kommit i bruk.
Som vad kommit i bruk? :unsure:
Ang. svenska artiklar på Wikipedia så tycker jag det finns en hel del ändå ang. harmonilära, funktions- och steganalyser etc. Ganska grundläggande förstås, men ändå bra mycket mer ingående än vad åtminstone jag skulle orka författa. :D
-
Det är väl just pga det sistnämnda förhållandet, att prim är 1sta noten i skalan, som det kommit i bruk.
Som vad kommit i bruk? :unsure:
Ang. svenska artiklar på Wikipedia så tycker jag det finns en hel del ändå ang. harmonilära, funktions- och steganalyser etc. Ganska grundläggande förstås, men ändå bra mycket mer ingående än vad åtminstone jag skulle orka författa. :D
:D
Att t ex oktav motsvarar 8:de noten relativt prim, i den skalan som används. Alltså inte bara ett intervall, vilket som helst, utan definierat utgående från tonartens prim. :)
Eller jag kan ju vara ute och snurra i och för sig, men har sett det användas på det sättet ofta.
-
Det är väl just pga det sistnämnda förhållandet, att prim är 1sta noten i skalan, som det kommit i bruk.
Som vad kommit i bruk? :unsure:
Ang. svenska artiklar på Wikipedia så tycker jag det finns en hel del ändå ang. harmonilära, funktions- och steganalyser etc. Ganska grundläggande förstås, men ändå bra mycket mer ingående än vad åtminstone jag skulle orka författa. :D
:D
Att t ex oktav motsvarar 8:de noten relativt prim, i den skalan som används. Alltså inte bara ett intervall, vilket som helst, utan definierat utgående från tonartens prim. :)
Eller jag kan ju vara ute och snurra i och för sig, men har sett det användas på det sättet ofta.
Ah, ok. Tror vi menar samma? :D
En kvint tex. är alltid samma antal halva tonsteg från prim, oavsett vad man utgår från eller vilken tonart man är i.
Från en utmärkt wikiartikel: http://sv.wikipedia.org/wiki/Harmonil%C3%A4ra_(musik) (http://sv.wikipedia.org/wiki/Harmonil%C3%A4ra_(musik))
Ren prim (noll halvtonsteg, t.ex. c-c)
Överstigande prim (ett halvtonsteg, t.ex. c-ciss eller cess-c)
Liten sekund (ett halvtonsteg, t.ex. c-dess)
Stor sekund (två halvtonsteg, t.ex. c-d)
Liten ters (tre halvtonsteg, t.ex. c-ess)
Stor ters (fyra halvtonsteg, t.ex. c-e)
Förminskad kvart (fyra halvtonsteg, t.ex. c-fess)
Ren kvart (fem halvtonsteg, t.ex. c-f)
Överstigande kvart (sex halvtonsteg, t.ex. c-fiss)
Förminskad kvint (sex halvtonsteg, t.ex. c-gess)
Ren kvint (sju halvtonsteg, t.ex. c-g)
Överstigande kvint (åtta halvtonsteg, t.ex. c-giss)
Liten sext (åtta halvtonsteg, t.ex. c-ass)
Stor sext (nio halvtonsteg, t.ex. c-a)
Liten septima (tio halvtonsteg, t.ex. c-bess)
Stor septima (elva halvtonsteg, t.ex. c-b)
Förminskad oktav (elva halvtonsteg, t.ex. c-cess)
Ren oktav (tolv halvtonsteg, t.ex. c-c1)
-
Jag upprepar frågan eftersom den hamnade så långt ifrån sista inlägget. För att förtydliga min undran så är det hur man kan få ett maj7 i ena fallet och ett moll7 med samma intervaller?
Jag är inte helt övertygad om att jag förstår vad du menar med nedanstående:
C7=I,III,V, och VII: tonen i skalan.Ger ett Cmaj7. För att ta reda på kvalitet på andra tonen i skalan, D, användes I,III,V och VII: tonen igen men med utgångspunkt från D. Då får vi ett Dm7. Sedan upprepar man metoden ton för ton. Detta kallas för harmonisering i fyra steg.
I=C III=D eller E? De romerska siffrorna står de för tonsteg eller heltoner?
-
De romerska siffrorna är ackord, inte toner.
Nu skrev jag det, men det är fel (om det inte är så att den användningen är "korrekt" också)
edit: Hur är det med upphovsrätt att klippa/klista från wikipedia förresten? Skulle framskynda framväxten av musikteoretiska delen tror jag (?).
-
De romerska siffrorna är ackord, inte toner.
Nu skrev jag det, men det är fel (om det inte är så att den användningen är "korrekt" också)
Rätt.
Romerska siffrorna används i steganalys (en förenklad variant av den klassiska funktionsanalysen där man istället talar om tonika, dominant etc.) för att markera ackord ja.
Fan, den här diskussionen och några öl. En helkväll. :lol:
-
Tingsryd 3.5 här.
-
C7=I,III,V, och VII: tonen i skalan.Ger ett Cmaj7.
Ja, är vi i C-dur kan ju ettan (I) aldrig vara 7 i alla fall. Alltid ren eller maj7 vid fyrklang.
[off-topic]Torka här.[/off-topic]
-
Rekommenderad läsning: http://www.musikipedia.se/ (http://www.musikipedia.se/)
-
Jag är inte helt övertygad om att jag förstår vad du menar med nedanstående:
C7=I,III,V, och VII: tonen i skalan.Ger ett Cmaj7. För att ta reda på kvalitet på andra tonen i skalan, D, användes I,III,V och VII: tonen igen men med utgångspunkt från D. Då får vi ett Dm7. Sedan upprepar man metoden ton för ton. Detta kallas för harmonisering i fyra steg.
I=C III=D eller E? De romerska siffrorna står de för tonsteg eller heltoner?
Du har rätt-jag har nog varit otydlig i artikeln.Det finns två sätt att uttrycka det på. Det ena är Prim,Sekund,Ters osv. När man skriver med siffror som jag gjort i artikeln menas tonen i skalan 1=prim, 2=sekund,3=ters osv.
Det finns olika musikteori och jag behärskar inte den klassiska eller, pop/rock.Det jag skriver är mest grundläggande jazzteori.Men det är inte så mycket som skiljer sig åt i grunden, basics.Det är på litet högre nivå man märker skillnaderna upplever jaf det som.
Ha det gött allihop.
mvh
-
Oj , med romerska siffror I=prim,II=sekund etc. i skalan det gäller.
-
Har kollat litet och vet det korrelta viset att presentera tonerna på. Men om någon vet-välkommen att ändra i wikin.
Som jag skrivit det nu hopppas jag att det är förståeligt i a f, huruvida det är korrekt noterat vet jag inte. Skall forska litet i det och fråga en bekant som är duktig på sådant. Återkommer..
Har ändrat rubrikerna nu i a f
Ha det gött.
mvh
-
Korrigerat-man skirver 1,3,5 och 7:e tonen har jag just fått lära mig och de romerska siffrorna användes för ackord.
Ha det gött..
mvh
-
(mer hjälp och diskussioner välkomnas.)
mvh