Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Stolle

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 ... 14
71
Studio, produktion och övrigt / SV: UAD plugins demo mode
« skrivet: 24.07.2009, 12:49:57 »
Jag resonerar som så att det är bättre att spara på DSP-kraften till sådant som inte går att finna native så lätt. För mig blir det kompressorer. Transparenta EQ som Cambridge finns ju en del native. Nebula sköter alla färgade EQ åt mig. Där finns en fantastisk samplad 1073. Jag måste dra igång demon på UAD och jämföra någon dag. Sen lägger jag upp resultatet här. Likaså finns samplad EMT plate i Nebula. I.o.f.s. fick jag 25$ i rabatt på den av UA så lite lockad blir man.
Jag har funderat lite på LA3A, VU VCA och NEVE kompressorn.

72
Studio, produktion och övrigt / SV: UAD plugins demo mode
« skrivet: 24.07.2009, 03:13:32 »
Jag är ju också alldeles nybliven UAD-ägare. LA2A och 1176 är otroligt bra. Undra vad nästa självklara köp skulle vara. Eq har jag redan otroligt bra men det finns ju så mycket annat kul.

73
Vill minnas att hon sjung ett par låtar med Ayreon. Rätt bra röst.

74
Tack alla för de fina orden! Jag bugar och pekar på Leffe och Mike.

Freddy: Du beskriver låten som vi kört den när vi spelat den live. Min stora oro är att jag skall överarrangera musiken vi gör. Jag har en tendens att göra det i allt jag producerar. Kanske för att det är så jäkla kul att lägga på nya grejer. Pianot och stämmorna (och munspelet) är sådant som tillkom i studion (d.v.s. källarn/vardagsrummet) i stället för i replokalen (d.v.s. tvättstugan). Om vi får till en liveinspelning av låten så får vi lägga upp den så kanske du, och vi, kan avgöra om det är en bättre version. En oktav upp på slutet blir nog svårt för Leif utan kirurgiska ingrepp på lämpligt ställe. Live (utan kompressorer) så blir dock hans sång ännu mer dynamisk och de partier när han tar i ännu kraftfullare.

Emulator: Vi har också alltid pratat om bristen på homogenitet i låten. På ett sätt vill den vara en smutsig blues, men så vill den också bli en polerad poplåt. Till viss del är det verserna (blues) som krigar mot refrängerna (pop). Särskilt tydligt tycker jag det blir med pop-bakgrundskkörerna på refräng 2. Jag vet inte riktigt om låten fungerar trots det. Jag känner personligen att jag kan uppskatta den ändå men kanske kunde man försökt att skita ner den och därigenom minska slitningen genom att dra den mer mot ett håll.

Asti: Jag får erkänna att jag aldrig tänkt på slutet som problematiskt. Nu när du säger det så kan jag faktiskt höra att det är lite av ett mellanting mellan fade och avslut. Det är inte alla musiker som är med på sista tonen. Vissa ligger bara ut. Hmm... får lyssna igen och se om det är ett problem av den kalibern att jag måste ta tag i denna, för mig, avslutade låt. Eller om vi tar med oss det som en läxa till nästa låt.

75
Om kontrollrummet.com / SV: Detta forum.
« skrivet: 20.07.2009, 14:19:10 »
Va fan Perra! Prioritera musiken framför musikforumet?! Tokigt! Varför göra musik när man kan prata om att göra det hela dagarna? Jag kanske också skulle vilja göra lite musik men jag tar mitt ansvar och sitter och kollar forum hela dagarna i stället. Musik är för nybörjare. Musikforum för proffs!

76
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 20.07.2009, 03:56:18 »
Klår nog inte Memphis men ett begagnat UAD-1 Mackie blev det. Nu kan jag äntligen leka med UADs LA2A och 1176. Spontant tycker jag att det går befriande fort att skruva fram ett bra resultat. Speciellt LA2A är otroligt tacksam på det sättet då det finns så få saker att skruva på. Antingen så fungerar det eller så gör det inte det.

77
UPPDATERING 090717: Fick äntligen tummen ur att göra färdigt denna mix. Mest småpill. Pianot och körsången är mer framträdande, men inte högre.

Nu anser vi låten vara färdig.

78
UPPDATERING 090714:

Nu har vi äntligen tagit tag i att göra denna färdig en gång för alla. Utöver finputs på mixsidan så ligger det nu en kontrabas diskret i bakgrunden.
Här har ni slutresultatet:
[mp3=200,20,0,center]http://www.parentes.nu/Time%20is%20out%20of%20season.mp3[/mp3]

79
Demolåtar / SV: NIN doftande låt...
« skrivet: 10.07.2009, 23:06:06 »
Ähh... det kanske inte var så likt när man detalj-lyssnar. Men det var min första reaktion. Samma initiala stämning.

80
Demolåtar / SV: NIN doftande låt...
« skrivet: 10.07.2009, 14:46:51 »
"Something I can never have" från Still-skivan!!! :D

81
Jag minns att jag testade den någon gång  i tidernas begynnelse. Jag vill minnas att det gick att få en del intressanta ljud med den. Om den låter som de riktiga mikrofonerna eller inte är ju inte alltid intressant. Man kan ju använda den som en sorts EQ. Fast det var väl egentligen det Claes sa..

82
Studio, produktion och övrigt / SV: Kontrapunkt-Live-youtube
« skrivet: 18.06.2009, 06:32:48 »

ser alltid lite bögigt ut o spela mandolin  --- men fan va bra ni lirar,
ps kysste en kille en gång....
tony

BWuahahaha! Roligaste kommentaren på hela Internet! Om vi hade haft något pressmaterial att skicka ut till bolag och dylikt så hade det varit ett givet citat att ha med! :D

83
Studio, produktion och övrigt / SV: Richard Wright liknande
« skrivet: 08.06.2009, 14:38:19 »
Jag har för mig att IDF här på forumet brukade tala väl om den för ett tag sedan. Kanske PM.a honom...

84
Om du gillar sm57/sm58 så bör du testa sm7 som är en grym mick till det mesta.. Ställer vissa krav på preamp men är grym på stålacke, sång, blås, virvel, elgitarr etc..det mesta. Mer topp och botten än sm57 och jämnt och fint ljud, absolut inga frekvenser som "sticker ut" och är jobbiga.
Det är en mick jag verkligen skulle vilja se i Claes micktest! Jag har alltid tyckt att den micken verkar spännande. Vi hade en sådan på gymnasiet jag gick för många år sedan. Den hängde i broadcast studion. Ingen tänkte på att ta in och testa den i inspelningsstudion. Det borde man ju gjort, men den ser ju ut som en radiomick. När man är ung och dum så är det lätt att avfärda den för att den inte ser ut som de andra studiomickarna.

85
Skaffa ett UAD-kort. Du kommer inte att bli besviken. Fairchildkompressorn är helt grym på akkeguror. Aldrig hört någon som blivit besviken på UADs pluggar. Klart värda äga.

Att köpa UAD-kort verkar mycket vettigt. Jag var nära att köpa ett begagnat men någon annan hann före. Nu har jag dock starkt börjat överväga att bygga en egen opto-kompressor istället. På sätt och vis är det ju dumt att bygga hårdvara för samma pengar. Man får ju bara en instans om man inte väljer att bounca hela tiden. Men dels är det roligt och lärorikt att bygga själv. Sen så får jag för mig att det vore väldigt roligt att ha något fysiskt att vrida/titta på medan man mixar.

86
Studio, produktion och övrigt / SV: Bra De-esser? Gärna gratis..
« skrivet: 05.06.2009, 15:46:34 »
Hehe... jag misstänkte att ReaFir skulle kunna göra det jobbet men jag har aldrig satt mig in i hur den fungerar så jag vågade inte rekommendera den. Kanske dags att ge sig på den...

87
Studio, produktion och övrigt / SV: Baby Animal
« skrivet: 05.06.2009, 01:13:33 »
Det verkar lite lurigt... kanske bäst att höra med Joe innan så att det verkligen inte blir några problem.

88
Studio, produktion och övrigt / SV: Bra De-esser? Gärna gratis..
« skrivet: 05.06.2009, 01:12:40 »
Kanske skulle någon av ReaPlugs hjälpa? Där finns en multibands kompressor. Den vanliga kompressorn har också inbyggda hög och lågpassfilter och kan jobba ganska osynligt. Jag har aldrig använt den som en de-esser men det känns som om det borde fungera bra.
De är ju gratis också.

http://www.reaper.fm/reaplugs/index.php

89
Studio, produktion och övrigt / SV: Baby Animal
« skrivet: 04.06.2009, 01:45:44 »
Kite nojjig blir jag ändå över att bygga MAC kompressorn i samma låda som Baby animal preamparna. Preamparna går på 48 volt och 0v jord. MAC:en går på +24, -24 och 0v jord. Deras jord har inte samma värde. Jag måste därför använda två olika nätaggregat och ha en isolerande nätadapter-plug-grej (i plast) för att isolera dess jord från chassit. Men borde inte XLR-kontaktdonen leda jord via chassit? Blir det ett problem?

90
Studio, produktion och övrigt / SV: Baby Animal
« skrivet: 02.06.2009, 06:13:47 »
De sista dagarna har jag funderat starkt på att beställa MAC opto kompressor kittet från JLM. I sådana fall tänkte jag trycka in den i min quad låda istället för de två sista mic preampsen. Tror jag kommer klara mig med de två jag redan har. Jag blir bara tvungen att borra ett stort hål för vu-mätaren.

Priset blir väldigt olika beroende på vilka op-amps man väljer. Jag funderar på att köra med dubbla 99v och balanserad utgång. Då blir det den dyraste varianten tyvärr. 2400 kr. Annars kan man få den för precis över 1000 kr. En opto kompressor kan väl vara trevligt att ha? Den skall tydligen vara designad lite åt LA2a/La3a hållet och vara avsedd att fungera bra att ha med under inspelning.

91
Låter bra! Ser bra ut.
På låten "Afraid of being afraid" så tycker jag att det låter lite som D:A:D på senare tid, när drar ner på tempot. Den associationen har jag aldrig gjort förr till din musik. Jag råkar gilla det soundet så för mig är det positivt.

Det enda jag kan anmärka på är stämsången. Ibland låter den bra, men ibland känns den lite trevande. Den kunde repas in lite bättre. Annars lät det bra som sagt.

92
Studio, produktion och övrigt / SV: Richard Wright liknande
« skrivet: 31.05.2009, 03:14:37 »
Jag har inte testat den pedalen.
Här är en fantastisk resurs för att lyssna på diverse pedaler:
http://www.proguitarshop.com//index.php?CategoryID=308

De pedaler jag fastnat för på ekofronten är Electro-harmonix "Deluxe Memory Man" och de olika analoga ekopedalerna från Malekko. Men jag vill minnas att någon här på forumet talat väl om RE-20.

93
Studio, produktion och övrigt / SV: Richard Wright liknande
« skrivet: 29.05.2009, 09:02:57 »
Jag vet inte vilken ekonomi du har men en begagnad Moog Little phatty kanske kunde vara nått.

94
Hade inte en tanke på tidiga Floyd. Där har du ju helt rätt. Tänkte mer på "mellanperioden" (Dark side - The wall) där inen riktigt visste hur de såg ut. Fast det kanske också är en sorts image. Anti-image... lite mystiskt sådär.

95
Studio, produktion och övrigt / SV: Richard Wright liknande
« skrivet: 28.05.2009, 16:05:19 »
Jaha där ser man. Men menar du att om man kopplar in en midikeyboard med mycket rattar och sliders, så kan man använda dem? det är ju kanske självklart när man tänker på de...
Kan man då välja vad rattarna ska styra?

Jag har aldrig testat själv men jag tog det för givet. Alla parametrar har ju ett midi-nummer. Så länge en regel/ratt sänder ut rätt midi-nummer (eller heter det cc nummer?) så borde den påverka den parametern. Det finns i alla fall en lista i manualen där det står vilka nummer som är det rätta för var och en av parametrarna. Tror David Smith var en av gubbarna bakom midi så hans synthar borde ju rätta sig efter standarden tycker man. :) JAM kanske har möjlighet att låta dig testa med samma midiklaviatur som du normalt använder. Jag skulle bli förvånad om det inte fungerar.

96
Det är väl lite olika. Vissa band verkar klara sig utmärkt utan image. Pink floyd och Opeth är väl tämligen vanliga gubbar som spelar musik.

97
Studio, produktion och övrigt / SV: Sveriges Otightaste trummis?
« skrivet: 28.05.2009, 15:24:07 »
Vääääldigt mycket humanizer på Perra trummis pluggen.... :D

Du är bättre än mig! Hade jag haft pengar och utrymme hade jag också köpt mig trummor. Det är ju så förbaskat kul att spela trots att man är bedrövligt dålig.

98
Studio, produktion och övrigt / SV: Richard Wright liknande
« skrivet: 28.05.2009, 15:15:22 »
DSI mopho säger du? ja får titta in på jam och testa den! har dock läst att man måste redigera den med datorn, stämmer det?
Alla parametrar är tillgängliga via rattarna på den men jag tycker att det är lite plottrigt att editera den utan dator. Jag gör mest övergripande justeringar direkt på mophon men de stora ändringarna gör jag med datorn. 8 parametrar (varav 4 är valfria) är väldigt lätt åtkomliga direkt på Mophon men sen får man scrolla lite  i menyer för de andra. Fast det är klart... har man ett midi-klaviatur med många rattar/reglar så kommer man ju åt betydligt fler utan att scrolla i någon meny.
Min Mopho är hela tiden kopplad till datorn så jag har inte sett det som ett stort problem. Live hade jag nog klarat mig med modulationshjul och de 8 parametrarna.

99
Studio, produktion och övrigt / SV: Richard Wright liknande
« skrivet: 28.05.2009, 01:09:44 »
För ännu mer Wright ljud så måste du komplettera mini-moogen med orglar (hammond och farfisa), solina stråkar (speciellt på Shine on) och flygel. Jag har tyvärr dålig koll på gratis/billiga mini-moogar. Jag använder min DSI Mopho för de (Moog) ljuden vilket inte är riktigt samma sak men tillräckligt likt för mina behov. Mophon är den billigaste analogsynthen jag känner till i alla fall. Jag gillar den skarpt.

100
Studio, produktion och övrigt / SV: Kompressor på akustisk gitarr
« skrivet: 27.05.2009, 16:11:32 »
Aha.. då förstår jag. Tyckte att det lät som om du aldrig hade hört dem. Mitt fel.

101
Studio, produktion och övrigt / SV: Kompressor på akustisk gitarr
« skrivet: 27.05.2009, 00:08:27 »
Waves och URS är ju dyra som tusan.

Variety of sound är ju intressanta. Minns att jag testade EQ:n efter att skrev om den i din blogg. Någon kompressor hittade jag inte hos dem dock. Kanske inte letade tillräckligt länge. Nasty XTC förstod jag inte riktigt vad den gjorde.

EDIT: Jag inser att jag inte kan säga detta utan att det kanske låter otrevligt men är det inte lite tokigt ändå Yllet när du i din blogg skriver om olika pluggar att de är lika bra som UADs när du inte testat dem? Du kan säkert ha rätt i det du skriver men ger det inte lite felaktigt intryck av att du verkligen har undersökt saken.. Kanske kunde det ha uttryckts lite klarare för att undvika missförstånd.

102
Studio, produktion och övrigt / SV: Kompressor på akustisk gitarr
« skrivet: 26.05.2009, 22:42:06 »
Priset på UAD-1 är verkligen bra just nu. Huruvida det finns native-pluggar som är lika bra verkar vara mycket omdebatterat. I de jämförande tester jag själv har hört så lät det faktiskt väldigt likt. Men frågan är huruvida det låter lika bra i flera olika sammanhang eller just i den kontexten. Många som hävdar att det går att få native-pluggar lika bra som UAD säger ofta att de får samma resultat betydligt snabbare med UAD-pluggarna.

Yllet har du själv jämfört UAD med gratis-pluggarna? Jag tror jag känner till en del av de pluggar som brukar nämnas men jag kanske har missat någon. Vad anser du kan ersätta UADs LA2A och 1176? Många svarar ju "The rocket" på det senare men jag har många svårt att få utrett huruvida de som säger det faktiskt har kunna jämföra med 1176 eller om de bara går på intuition.

103
Studio, produktion och övrigt / SV: Kompressor på akustisk gitarr
« skrivet: 26.05.2009, 02:29:15 »
Hej igen!

Nu har jag testat lite mer. Skruvade efter Elofs förslag med låg ratio och sikta på peakarna. Detta tillsammans med lite förjobb i form av lite automation av volymen innan regel gör att kompressionen blir betydligt mycket mer osynlig än tidigare.

Vad gäller val av kompressor så är det svårt att följa Tsmalmbes råd om 1176 då jag inte har ett UAD-kort. Jag körde på The rocket från Stillwell istället. Det låter bra i mina öron. Har någon som äger UAD 1176 testat The rocket? Hur står den sig mot UAD? Jag hörde ett jämförande test på kvr och i just det sammanhanget lät den väldigt lik. Å andra sidan säger inte det så mycket då den kanske beter sig helt annorlunda i andra situationer. Jag tror att UAD 1176 är "program dependent" medan The rocket inte är det. Hur står sig egentligen UADs pluggar gentemot native i dagens läge? Utvecklingen har ju gått framåt sedan de skrevs.

Blockfish: den har jag nu testat och det en trevlig upplevelse. Lättrattad och svårjobbad på samma gång beroende på hur många av parametrarna man gör synliga. Den låter lite speciellt och är nog en sådan kompressor antingen fungerar bra eller låter helt fel. Jag lyckades med den åstadkomma ett ljud jag inte lyckats få fram med någon annan av mina kompressorer.
På denna sida http://www.mercenary.com/fmrpbc.html finns ljudexempel från FMRs nya kopressor. Det finns en ljudfil som heter "Snare - Thick Mode, High Drive" som jag inte lyckades matcha med någon mjukvarukompressor innan Blockfish. Antingen släpptes för mycket attack igenom eller så var den helt söndermosad. I ljudexemplet från hårdvaran så är attacken komprimerad men utan att vara helt söndermosad. Nåväl, det blir till att testa Blockfish ordentligt på nästa mix.

104
Nu har jag lyssnat ännu mer på mickarna.
Framför allt jämförde jag CM3, Bluebird och NT2A.
Nu tycker jag istället att Bluebird och NT2a låter bättre än CM3. CM3:an tycks mig nu ha något märkligt i mellanregistret. Som om det ligger ett notch-filter där någonstans. Kanske är det uppmicknings-vinkeln som gör det. Fast jag misstänker att vinkeln och avståndet varit detsamma för alla mickar.

Jag gjorde ett blindtest på fästmön och hon valde också Bluebird och NT2a framför CM3:an. Synd att det är så svårt att prova mickar innan man köper. Det är därför det är sån tur att vi har Claes micktest.

EDIT: Nu lyssnar jag ännu mer... jag hör bara mer och mer detaljer ju mer jag lyssnar. Nu tycker jag att både CM3 och NT2a har ett notchfilter någonstans i 1kHz -området. Om man överdriver liknelsen så låter det som filter matrixen på min Electric mistress flanger. Bluebirden tycks mig vara helt befriad från sådana fas-grejer. Likaså Oktava MC012. Oktavan låter faktiskt jäkligt bra. Inte direkt naturligt, det låter som om det ligger pyttelite dist över ljudet, men fräckt. Den har ett sound som låter lite eget jämfört med de andra mickarna.

105
Tack för tipsen!

Oweson: Att micka i stereo är på ett sätt en lockande idé. Jag är dock lite orolig över att vara tvungen att lyckas hitta riktigt bra uppmicknings ställe för två mickar. Jag tycker fortfarande det är svårt att lyckas hitta det perfekta stället med en mick. Jag misstänker att det blir ännu känsligare med två mickar. För det andra så är vi (nästan) alltid två som spelar. Med monogitarrer så blir det naturligt att panorera höger-vänster. Vad gör man med två stereogitarrer. Vänster-mindre vänster-mindre höger-höger? Kanske kunde fungera men går inte lite av stereogrejen bort om man ändå pannar höger-vänster?

Claes: Din filosofi bakom nivå-justeringen verkar sund. Men det kan ändå vara bra att veta att man borde fixa volymen efteråt efter ens egna subjektiva bedömning. Kanske är det så självklart att alla inser det men jag får erkänna att jag ofta bara drog in filerna i media player och lyssnade.

Ett stereopar CM3 är ju förvånansvärt billigt. Det blir dock dyrare än ett UAD-kort. Hur jämför man värdet av ett DSP-kort kontra mickar? Klurigt.. Synd att man inte kan prova UAD pluggarna innan man köpt kortet.

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 ... 14