Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Stolle

Sidor: 1 2 3 4 5 ... 14
1
Demolåtar / SV: Kontrapunkt-Cut out/Sell out
« skrivet: 19.05.2010, 21:35:07 »
Bra observationer egghuvudet! Det torra och det något dova var ett estetiskt val, men när blir det för mycket av det goda? Flera har anmärkt om sången så får ta att testa och ge den lite mer plats. Likaså har andra nämnt de dova trummorna. Kanske dags att lätta lite på kraven om den torra dova ljudbilden, och dra det en smula mot hifi. Jag håller med om det mesta du säger. Vad gäller synthsolot så var min tanke att det inte skulle fungera som ett solist-parti i egentlig mening. Alltså inte ett "titta på mig, nu tar jag över och allt annat kompar mig", utan mer som ett stök som grejar i bakgrunden för att bidraga till den annalkande känslan av kaos. Men den balansen var svår att göra vid mix. Grejen som sådan ber ju om att ta plats i ljudbilden. Kanske är min återhållsamhet i frågan ett utfall av att gitarriffet var det som startade det musikaliska partiet, och jag har en tendens att betrakta gitarriffet som det som egentligen utgör den musikaliska kärnan där. Jag skall försöka lyssna på det med mer neutrala öron och se om jag kan tänka om.

Tack ännu en gång för kritiken Egget och ni andra!

2
Demolåtar / SV: Dividend & Åsa - Vårljuset
« skrivet: 18.05.2010, 14:49:20 »
En spontan reaktion är att det är för mycket reverb på sången. Efter ett tag uppfattar jag det som för mycket reverb på pianot också. Vissa toner ekar kvar och skär sig med de nya tonerna. Som andra har påpekat så är det nog lite mycket av pianot, rent spelmässigt, under sången. Jag får svårt att riktigt lyssna på sången. Den blir nästan bara ett störande element som spökar bakom pianot.

3
Demolåtar / SV: Asti - Out of control
« skrivet: 18.05.2010, 14:45:41 »
Nu har jag lyssnat två gånger. Första gången glömde jag helt bort att jag skulle lyssna som en kritisk ljudnörd. Jag lyssnade istället på låten som om jag satt på vilken låt som helst, och jag gillade det!

Vid andra lyssningen lyckades jag först inte heller koppla bort "avslappnad-musiklyssnar-jaget". Troligtvis en indikation på att låten är riktigt trevlig att lyssna på. Vid gitarrsolot vaknade jag dock upp ur min trance och började lyssna kritiskt. Vid gitarrsolot låter det plötsligt demo och jag börjar lyssna kritiskt. Så vad är fel på gitarrsolot? Jag har svårt att säga något mer specifikt än att det behövs spelas "bättre". (Hjälpsamt? :) ) Det andra i låten låter väldigt proffsigt. När gitarrsolot kommer så låter det trevande. Efter att gitarrsolot stört mitt flow i lyssningen blev jag lite mer kritisk mot slutet. Helt plötsligt märkte jag att jag störde mig på virvelljudet. För hårt komprimerat för denna sorts musik. Den borde vara mer naturlig och laidback. Möjligtvis skulle man försöka få till en subtil ökning i intensitet på sista refrängen. Alltså inte dubbelkaggar och dödsvrål, men nånting som tillkommer och lyfter det hela lite subtilt.

Jag avslutade lite kritiskt, men som sagt. Som låt tycker jag att du har gjort ett mycket gott hantverk. Pilla till det sista så har du en kanonlåt att lägga i valvet.

4
Färdiga produktioner / SV: Asti - Crying out for you (ny version)
« skrivet: 16.05.2010, 04:48:15 »
Överlag var det en låt som tilltalade mig. Jag gillar själv sådana här tongångar som drar åt det deppiga utan att bli överteatraliska snyfthistorier.

Några saker som jag tänkte på dock:
130-142 är det nån stämma som jag inte är riktigt överens med. Inte att stämföringen är fel utan bara att framförandet råkar glida iväg lite i tonhöjd där.
Det är gott att låten är släpande och tung men möjligtvis blir det lite väl segt på några ställen. Framförallt är det nog andra versen som jag känner att det vore kul om det hände något som livade upp ljudbilden. Först tänkte jag något så enkelt som tamburlin, men den kommer ju på refrängen. Piano? Eller blir det över arrangerat? Likaså hade det varit trevligt med ännu nått pålägg på sticket som kanske levde loss lite mer. Några gitarrfills på den akustiska gitarren som svarar de som redan ligger?

På sista refrängen väntade jag mig nästan att du skulle sjunga lite ad libs som svarar mot den vanliga sången där. Det tror jag hade varit ett sätt att subtilt få in lite mer energi på sista refrängen.
Kör: "I'm crying out for you" Solo ad lib svarar en ters upp "I'm crying out for you", o.s.v.

Vad gäller ljudbilden så gillar jag att den låter så naturlig. Det förstärker det personliga. Har svårt att tänka mig att denna låt skulle passa med slick produktion.

5
Demolåtar / SV: Kontrapunkt-Cut out/Sell out
« skrivet: 16.05.2010, 04:35:31 »
Tack alla för den konstruktiva kritiken och berömmet! Jag återkommer med detaljerad analys när jag fått tänka lite.
Jag tar dock allvarligt på vad Asti säger om trummorna, för det speglar något jag själv har tänkt på. I en normal mix hade jag gjort trummorna mindre dova med en gång. Men här försöker jag hålla tillbaks på diskant-reflexerna för att inte få det typiska moderna krispiga ljudet. Det är en svår balansgång. Jag skall ta mig en funderare på det där.

6
Vad snälla ni är! :)

7
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 14.05.2010, 18:13:52 »


En ny sådan, fast i krämvit finish med Tortoise plektrumskydd blev det idag. Jäklar vad roligt det är med gitarr! Jag har varit på jakt efter en strata otroligt länge men aldrig varit riktigt nöjd med Fenders alternativ. Nu blev det denna nylanserade gitarr från Tyskland istället.

8
Studio, produktion och övrigt / SV: summit audio 2ba-221 fråga.
« skrivet: 13.05.2010, 13:44:54 »
På mitt ljudkort (E-MU 1616m) så kan man ändra mellan -10 (consumer level) till +4 (pro level). Jag vet bara att JLM varnar för att koppla in deras mic pres i omvandlare som är inställda på consumer level (-10) för att det då gärna distar och låter fult.

Frågan är väl om du har -10 eller +4 ingångar på ditt ljudkort. Använd samma utgång från mick preampem

9
Demolåtar / SV: Kontrapunkt-Cut out/Sell out
« skrivet: 13.05.2010, 04:12:09 »
Hallo gänget!

Jag gjorde lite preliminär mixning, lite Nebula(fejkad analog mixer och rullbands)process, men framförallt lade jag ett skogstokigt synthsolo på det långa mellanspelet i mitten med min lilla gula analoga Mopho. Vansinne på tangenterna!Tänkte att det kunde agera substitut för den galna Jethro Tull -flöjten som låten så gärna ville ha.
Blev det bättre?

Ny version: [mp3=200,20,0,center]http://www.parentes.nu/Pigs6%20Post%20Render.mp3[/mp3]

10
Demolåtar / SV: Kontrapunkt-Close but nowhere near (Ny version!)
« skrivet: 12.05.2010, 01:01:05 »
Hallo igen!

Jag slängde ihop en version med högre fiol. Den riktiga fiolen ligger nu till vänster och den samplade till höger. Den riktiga är mycket högre och den samplade knappt hörbar förutom på några ställen. Mindre GM-synthmatta?

Här finner ni den nya versionen: [mp3=200,20,0,center]http://www.parentes.nu/Close%20but%20bara%20nytt%20MIX4.mp3[/mp3]

11
Glöm inte heller Majkens trummaskin. Den är så jäkla lätt och smidig att använda. Det perfekta substitutet för den som saknar Reasons Redrum?

Namn: Majken's Grizzly
Beskrivning: Grizzly "is a powerful drummachine featuring eight drumpads with built in filters and effects".
Länk: http://www.majken.se/index.php?option=com_content&view=article&id=6&catid=3&Itemid=25

12
Demolåtar / SV: Kontrapunkt-Close but nowhere near (Ny version!)
« skrivet: 09.04.2010, 22:14:21 »
Hej Freddy och Rattlesnake och tack för att ni lyssnade!

Freddy: Tack för de fina orden. Jag ser nog också på låten lite som en mellanlåt. Inte så att jag inte gillar den, men den har inte riktigt samma nivå av hjärta och smärta (eller vad man vill kalla det) som några av våra andra låtar har. Jag tycker dock att detta är en förtjänst då vi t.ex. spelar live då jag upplever att den ger lite avkopplingen gentemot de andra låtarna. Jag upplever det som att låten fungerar som bäst live när vi spelar på en krog och folk tillåts att bara mysa och dricka lite öl utan att låten tvingar sig på dem: "lyssna på mig!". Fast sånt är väldigt svårt att avgöra "inifrån". Vad jag egentligen ville säga är att din beskrivning av låten som en "mellanlåt" väcker ett visst gensvar hos mig, även om vi kanske menar olika saker med begreppet.

Rattlesnake: Fiolerna är nog lite feglåga. Jag upplever nog att de tåls att höjja en del mer innan bristerna överväger förtjänsterna. Ett annat skäl till fiolernas låga volym är däremot att de tenderade att dränka mandolinen, och till viss del sången. De ligger i en stämma som ligger över både leadsången och andra stämman. Jag upplevde att när fiolerna blev högre så började jag lyssna på deras melodi som leadstämma istället för leadsången. Balansen tycktes mig istället bli att de två sångstämmorna sjung kör till fiolstämman. Jag skall försöka komma runt det problemet för jag skulle gärna ha fiolerna högre då man hör mer av instrumenten då (det låter mindre GM synthmatta). Leif hade nån tanke om att smyga in fiolerna redan på första refrängen. Kanske kunde det fungera. Jag oroar mig lite för att det sköna lyftet som kommer på andra versen när alla instrumenten kommer in blir mindre dramatisk och mindre effektfull. Nåja, det är värt ett försök.

Jag jobbar vidare med finputs. Tack för hjälpen gubbar! :)

13
Demolåtar / SV: Kontrapunkt-Close but nowhere near (Ny version!)
« skrivet: 03.04.2010, 13:45:50 »
Det är samplad hardangerfela i vänster högtalare men det är en tvättäkta skitfiol från Netto i höger högtalare. Handgnisslad till mina grannars stora förtret. Den fick en del hjälp från vår kompis auto tune och den samplade kusinen hardangerfela.

Otight...
Jo så är det tyvärr. Jag är normalt ganska hård på att allt skall sitta jäkligt tight till klicktempot, men i just denna låt var jag så säker på att vi bara skulle ha instrumenten som vi spelar live. När Leifs grundgitarr svävade lite kring klicket så var det inget jag gick in och pillade i för jag upplevde att det inte skulle vara problem att sätta mandolinen till den istället för till klicket. Nu när jag skulle spela bas, djembetrumma och ägg till det hela blev allt med ens mer problematiskt. Jag borde gå igenom materialet nu och klippa där det spretar iväg från klicket. Jag drar mig lite för att det är så uuuuuuurbota tråkigt jobb att göra.  :)

14
Demolåtar / SV: Kontrapunkt-Close but nowhere near
« skrivet: 28.03.2010, 01:50:57 »
Tack för åsikterna gubbar!

Bra anmärkning om gitarren. Precis så hör jag det när jag slölyssnar på låten också. Det blir lätt att stirra (lyssna?) sig blind (döv?) på detaljerna när man sitter mitt uppe i det.

Jag upplever det som att gitarren stökar med sången. Speciellt på den andra hälften av låten. Här måste ljudbilden städas upp lite. Gitarren blir nästan lite påfrestande i slutet av låten. Bra observationer! Uppskattas.

Vad menar du (Tsmalmbe) med "gruppera strängarna"?

Gitarren är inspelad med två Oktava mk012 i X/Y -uppmickning. Mandolinen är dels uppmickad med en Oktava mk012 och dels line:ad med den inbyggda magnetiska pickupen. Lead sången är inspelad med Blue Bluebird kondensator och körsången med en Shure SM7B dynamisk.

15
Leif tjatade på mig att jag skulle gå in och lyssna på denna låt för att den skulle vara så himla fantastiskt bra.
Och det var den ju. Kul! Bra musik. Bra framförande.

Det enda jag kan invända mot är sångljudet. Alla har vi olika estetiska ideal. Mitt ideal är mer naturlig sång. Mindre kompressor. Mindre diskant (ess-ljuden blir lite påträngande). Men viktigast med sångljudet är att det låter lite notch-filter över hela sången. Som att man kört den genom en vocoder. Jag antar att det är a-tune/melodyne som spökar. Åtminstone brukar en sådan kvalité infinna sig när jag leker med de verktygen. Jag hade nog dragit ner lite på tonhöjdskorrigeringen om den inte är absolut nödvändig. Ligger det ingen tonkorrigering så vet jag inte vad som orsakar det ljudet. En artificiell dubb med typ Waves doubler eller liknande?

16
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 16.03.2010, 17:34:23 »
Nu har jag testat min Shure SM7b på gitarrförstärkare för första gången (tror det var Flintan som tipsade om detta, tack). Det lät väldigt bra får jag säga. Värt att testa för alla er som har micken. Likt den klassiska SM57:an men något mindre ettrig i mellanregistret.

17
Bortsett från det där resonansljudet så låter den ju riktigt trevligt! Bra jobbat.

18
När jag skulle köpa ny akustisk så testade jag i princip allt som kostade under 10 000 kr på de olika musikaffärerna i Gbg. Då föll valet på Simon & Patrick -gitarrerna från Kanada. Då (detta var en 5-6 år sedan) var valet väldigt lätt. Jag vet inte hur det ser ut nu. Det är ett märke som jag starkt kan rekommendera. Jag gillar hur de låter på inspelning. Jag gillar att de inte är så hårt lackade. Diskanten är väldigt naturlig, snarare än krispig. Jag har aldrig testat deras 12-strängade men 6-strängarna låter i alla fall bra.

19
Häftigt! Har du nått ljudexempel att uppvisa?

20
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 17.12.2009, 15:32:43 »


Matchat par Oktava MK012 från Oktava online via Ebay. Fick dem för 251 EUR. Gött mos! :)

Spelade in lite akustiskt piano för att testa dem. Låter fint som tusan! Jag gillar att de är lite "murriga".

21
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 08.12.2009, 19:01:31 »
Jag slog också till på UA:s julrea. Det blev ett nytt reverb. Jag blev väldigt förtjust i den när jag testade den för ett tag sedan. Fick den väldigt billigt.

22
Färdiga produktioner / SV: Sweet Water Pirates - EP 2009
« skrivet: 25.11.2009, 21:32:58 »
Låter bra detta!

23
Jäklar vad roligt att höra Jonas! Jag har otroligt goda minnen från den där Therion-turnén. Jag minns att både spelningen i Stockholm och i Göteborg kändes jättebra. Roliga tider!

24
Nu fick jag svar från gamla skivbolaget. Det visade sig att allt är i sin ordning då detta var en tillfällig licensiering med Nuclear blasts medgivande. Tydligen var det meningen att Metal mind skulle kontakta oss men där har de brustit. Nu skall dock detta ordnas lovade de.

Cool fiol, allt gott. Nu känns det nästan lite dumt att jag var så överdramatisk att jag drog igång en tråd om detta, men det kändes väldigt märkligt när allt detta skett utan att man meddelats.


25
Nu har jag i alla fall skrivit till Nuclear Blast och till bandmedlemmar så får vi se vad som händer. Med informationen de ger mig får jag ta och skriva till Metal mind. Tokigt detta.

EDIT: Apropå ny värld och gratis. Jag hade nog inte varit så engagerad om det bara var gratis. Så här i efterhand känns det bara roligt när jag hittar skivan på torrent-sidor och Spotify. Det innebär ju att någon lyssnar (och kanske uppskattar) ens musik. När främmande människor gör sig en affär på materialet så blir det betydligt tråkigare.

26
Hej kontrollkompisar!

Får många år sedan (2001) så släppte jag med ett gammalt band (vi hette Madrigal) en skiva (I die, you soar) på skivbolaget Nuclear blast. Bandet rann ut i sanden och vi lade ner utan att släppa något mer. Nu 8 år senare ringer en kompis och säger att han sett albumet nyutgivet av ett annat skivbolag. Polska Metal mind.
http://www.metalmind.com.pl/index.php?dzial=wydawnictwa&more=1924
http://www.metalmind.com.pl/index.php?dzial=artysci&id=651

Jag har inte hört något om detta och  jag var gamla skivbolagets kontaktman. Jag måste givetvis höra mig för med mina gamla bandmedlemmar om de hört något men jag finner det otroligt märkligt om någon av dem godkänt detta utan att meddela/fråga oss andra. Jag måste givetvis skriva till Nuclear blast och fråga om de vet vad som pågår.

Får man göra så? D.v.s. ge ut en skiva utan att fråga bandet och skriva kontrakt?
Märkligt är också att de kallar den nya utgåvan "Remastered"... Jag vet att Nuclear blast bara fick en mastrad version av oss. Har de bara slängt in den redan mastrade versionen och krossat den med lite L2-limiter? Eller ännu värre: tagit hem den från Torrent/Spotify och bränt ner den? :D
De använder orden: "Digitally remastered using 24-Bit process on a golden disc."
Vad är en "Golden disc"? En hemmabränd CD-R? Och varför pratar de om 24-bit i detta sammanhang?

Jag antar att jag borde engagera mig i detta men jag har svårt att finna ork. Det känns som ett avslutat kapitel. Men det känns inte bra att främmande människor använder ens musik för att tjäna pengar. Jag ser hellre att den släpps gratis.

Det mest positiva av det hela är kanske att jag kollade upp vår skiva på Spotify och upptäckte att jag nog inte tyckte det var sååå himla illa pinkat ändå. Tråkigt dock att Spotify hade kapat av början på första låten.

/Kristoffer

27
Studio, produktion och övrigt / SV: 8-kanals preamp?
« skrivet: 15.11.2009, 14:56:56 »
Säljer förövrigt Thomann ryska eller kinesiska Oktava mickar? På vissa av bilderna på deras sida ser det ut som om det är kina-varianten. På oktava-online finns bilder där man kan jämföra de olika varianterna.

28
Tack för erbjudandet Memphis! Flabb var dock något snabbare och fixade ett konto till mig. Nu har jag testat detta och jag är positivt överraskad. Vilken krafitg resurs!

29
Hej kontrollkompisar!
Jag är sent ute och har helt missat grejen med Spotify men nu har jag blivit nyfiken. Hur gör man för att få så kallad invite? Min email är kristoffersundberg@spray.se

Hej hopp!

30
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 09.11.2009, 21:10:25 »
Jag gick också från Cubase till Reaper. Jag kände mig osäker de första 2 veckorna. Sen dess har det gått som på räls! :)

31
Färdiga produktioner / SV: Kontrapunkt - Dust
« skrivet: 08.11.2009, 15:25:06 »
Tack för de fina orden Dividend, Jonte, Max och Eko!

Min vapendragare Leif lade även upp den på youtube med texten.

32
Färdiga produktioner / SV: Kontrapunkt - Dust
« skrivet: 05.11.2009, 01:27:33 »
Jag uppdaterade första inlägget med en ny version. Nu känner vi själva att vi är färdiga med låten. Tack för hjälpen på vägen!

33
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 30.10.2009, 01:36:10 »
Grattis till SM7'an! Den är bra till mycket annat än sång också, grym virvelmick t.ex. (om man lyckas få den på plats vill säga..) Men som du säkert märkt kräver den lågbrusiga preamps..
Jo det är gränsen att Baby animal -preampen klarar av att stärka den när jag sjunger lite tystare. Jag funderar på att kanske beställa en Baby animal duo och bygga. Tack för tipset om virveln. Det måste jag testa! Det kunde vara roligt att prova den på gitarrförstärkare också. Det blir annars att jag slänger fram en 57:a av ren reflex, men det är ju inte självklart att den fungerar bäst i alla lägen.

34
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 28.10.2009, 01:53:40 »
Ny mick! Shure SM7b. De första testerna har varit mycket positiva. Den kan nog fungera bra för många (om än inte alla) sångare.


35
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 28.10.2009, 01:51:51 »



Love it!

Har du vunnit på rouletten nu igen eller?  :rolleyes:
Sååå himla dyr är den väl inte? Tänk på att han har köpt den digitala UAD-versionen. Hårdvaran har inte de undre kontrollerna.

Sidor: 1 2 3 4 5 ... 14