Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Claes

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 85
141
Studio, produktion och övrigt / SV: Var det bättre förr?
« skrivet: 25.08.2013, 14:12:42 »
Jag brukar tänka på en sak, o det verkar jag märkligt nog vara ensam om, nämligen att det analoga ljudet från vinylskivor är rent skit. När det var mixat o klart ner på den analoga tvåspårstejpen, då var det analoga ljudet av toppklass, när det sen skars bort bas o diskant för att den värdelösa vinylen skulle fungera då blev det ju bra  skit i jämförelse. Jag har gjort två singlar o två LP på den tiden o minns att man nästan grinande när man hörde hur tunt det lät på vinyl jmf med masterbandet.
Så för mig är analogt ljud det rukkbandspelare ger, ett fantastiskt ljud. Vinyl som också är analogt är skiiit!
Det VAR betydligt sämre förr.
Numera komprimerar många tyvärr ofta skiten ur låtarna, så att man riskerar att förlora vissa av fördelarna, men ändå... ;)
Rullband har i bästa fall upp emot ca 80dB dynamik, medan vinyl och kassettband klarar omkring 55dB. För att inte få nålen att hoppa ur spåret så fick man dessutom förstöra basen när det skulle mastras för vinyl - inte så kul, som sagt.
Om man jämför det med digitala system, så motsvarar 80dB ungefär 14 bits och 55dB omkring 10 bits - inte mycket att hänga i julgranen när man numera jobbar med 24-bit på mastern...

142
Studio, produktion och övrigt / SV: Musik och humor?!?!
« skrivet: 27.07.2013, 17:52:22 »
Några till:

- Vad kallas altviolinisternas uttagningar?
- Skraplotteri

- Hur många elgitarrister krävs det för att skruva i en glödlampa?
- 10; en som gör det och 9 som står och pratar om hur mycket bättre dom gjort det

- Hur många basister krävs det för att skruva i en glödlampa?
- Minst 5; en som gör det och fyra som diskuterar hur Jaco skulle ha gjort det.

- Varför lägger trummisar stockarna på instrumentpanelen när de parkerar bilen?
- Så de kan stå i handikapprutan.

143
Studio, produktion och övrigt / SV: Native instruments "The Giant"
« skrivet: 25.07.2013, 14:38:15 »
Det är ju ett ljudbibliotek till Kontakt, så det är inga konstigheter eftersom Kontakt är ett VSTi:
Citera
THE GIANT runs inKONTAKT 5 or the free KONTAKT 5 PLAYER.

144
Metoden med musiken i högtalare istället för lurar, har jag använt någon gång när en tjej jag skulle hjälpa, behövde ha en video att skicka in och inte bara ljud. På en video blir det lagom snyggt att ha lurar och ett stort puffskydd framför micken, så det fick bli att spela in sången inklusive musiken från högtalarna på en tagning - och sedan fick hon stå kvar på samma ställe och vara tyst medan jag spelade in enbart musiken genom högtalarna på ett nytt spår. Micken fick också vara längre bort än vanligt eftersom det inte gick att ha puffskydd, men det funkade bra eftersom jag har väldigt lågbrusiga preamps... :)
Fasvändning av spåret med enbart musiken och lite grand justering av volym mellan de båda spåren, så gick det att få ut sången tillräckligt separerad för att det skulle funka i mixen.
Väldigt enkelt att göra, men lite tidsödande eftersom man ju måste köra igenom låten en gång extra.
Jag har för mig att bl a Tina Turner gärna spelar in på detta sättet.


Bra dynamiska? Kolla på BLUE's dynamiska modeller. De är riktigt trevliga. :)
Annars klassikern Shure Beta58A (men INTE SM58, som låter blä! enligt min mening).

145
Studio, produktion och övrigt / SV: Mycket udda instrument
« skrivet: 11.07.2013, 15:07:17 »
Ett annat skumt intrument som alla garanterat har hört i användning, men som många inte har en aning om att det finns... ;)


146
Du behöver öka latency för att minska risken för knaster.
Det är väl inte så, att du kör med 192kHz eller något...?
Det kan också handla om drivrutiner till annat än ljudkortet. Testa med  DPC Latency Checker: http://www.thesycon.de/eng/latency_check.shtml
Nätverkskort kan ofta ställa till problem, speciellt för trådlöst nätverk i laptops, där man ibland måste disabla nätverkskortet för att det ska funka bra med DAW-program...
Ibland kan det bli trassel om ljudkortet hamnar på samma IRQ som något annat som används intensivt, som exempelvis grafikkort eller hårddisk, så se om det hjälper att byta port. Någon annan port kan ju använda en annan IRQ, så att det går bättre där...

147
Studio, produktion och övrigt / SV: Lite om mastering
« skrivet: 04.06.2013, 10:46:43 »
Man gör alltid mixen så bra man någonsin klarar av att göra den. Blir mixen "perfekt" så behövs ingen mastering, utan eventuell mastering handlar då om att skapa ett album där ljudbilden med hjälp av små justeringar blir rimligt enhetlig från låt till låt.

Ibland skickas låten som stems till mastraren - men då kan han ju också göra om mixen vid behov, så det kan bli mer omfattande jobb och självklart också större skillnad...

148
Musiken är en hobby för mig. Världens roligaste (som också lätt kan bli en av de dyraste...) hobby. :)
Visst har väl även jag dragit in några tior från STIM och på livespelningar medan jag höll på och spela med mitt band - och senare har det blivit en del på reklamjinglar, men det är länge sedan nu, så det enda musikrelaterade som jag tjänar pengar på, är att jag kör min firma bredvid ett vanligt jobb och då försöker hjälpa folk att hitta rätt studioprylar till vettiga priser.
Firman har däremot alldeles för liten omsättning för att det ska gå att leva på den, men det viktiga är att det är kul att hålla på med, så det känns bra ändå. :)

149
Studio, produktion och övrigt / SV: För vem gör ni musik?
« skrivet: 22.04.2013, 16:53:56 »
Nej. Jag skulle ha extremt svårt att skapa något jag inte gillar själv.

Det händer mig hela tiden.  :lol:

Mig också, så det är många prylar som aldrig blir annat än småsnuttar som är för dåliga för att jobba vidare med, men ändå... ;)

150
Studio, produktion och övrigt / SV: För vem gör ni musik?
« skrivet: 22.04.2013, 11:32:52 »
För vem gör du musik? Är det 1) för dig själv eller 2) för dig själv och andra eller har du 3) uteslutande andra som målgrupp?
Enbart för mig själv, men möjligen kontaktar jag något förlag i framtiden och försöker få ut musiken på något sätt genom dem...

Citera
En del artister säger att de aldrig lyssnar på sin egen musik... ljuger de?
Troligen...

Citera
En del artister säger att de nästan uteslutande lyssnar på sin egen musik... ljuger de? (Ralph Lundsten har sagt något liknande)
Troligen...

Citera
Är man sundare om man uteslutande lyssnar på andras musik och bara undantagsvis lyssnar på något man gjort själv?
Nej. Det är väl ett gott tecken om man gillar den musik man gör? Annars hade det nog varit svårt att skapa den och få den bra...

Citera
Är man knäppare om man lyssnar mycket på sin egen musik - i perioder nästan uteslutande på egen musik?
Nej. Se förra svaret...

Citera
Är man tokig om man säger att man gillar den musik man gör själv?
Nej. Jag skulle ha extremt svårt att skapa något jag inte gillar själv.

Citera
Är man komplett galen om man älskar den egna musiken?
Nej. Det är ju därför man skapar sin egen musik, eller...?

151
Jag har en Benchmark ADC1 kopplad till SPDIF in och en Benchmark DAC1 kopplad till SPDIF ut på mitt ljudkort (och en RME ADI-8 DS på ADAT-I/O). Lite overkill för en liten hemstudio, men ändå... ;)

Om du använder en vanlig receiver så är det inte säkert att den kan hantera annat än 44.1kHz eller möjligen 44.1 och 48kHz, men visst funkar det. Den där Lindy omvandlaren du hittade kan säkert vara en användbar leksak, men jag skulle nog inte vilja ha den till någon kritisk lyssning, som att köra ut mixen genom...

152
Studio, produktion och övrigt / SV: Komplete 8
« skrivet: 23.03.2013, 12:41:35 »
Det är bara att ägaren avinstallerar och sedan meddelar NI att det ska avregistreras från hans konto, så kan det sedan registreras av nästa ägare. Inga bekymmer alls. :)

153
Det är datorns CPU som räknar fram hur det ska låta, så ljudkortet är bara inblandat i in- och utgångarna.
Det finns vissa ljudkort med inbyggd DSP som man kan köra effekter i - men det är inte för generella VST-pluggar, utan då är effekterna gjorda specifikt för det DSP-kortet.

Du kan alltså göra en låt utan att ha något ljudkort i datorn (hur bra man nu kan få det utan att höra vad man gör) - men hur det sedan kommer att låta, vet du ju inte förrän du har gjort en mixdown och har flyttat ljudfilen till något ställe där du kan lyssna. Om du har gjort en mix och bara ska göra en slutlig mixdown, så kan du egentligen också göra din mixdown utan att ha ett ljudkort i dator - och din mixdown kommer att låta exakt likadant som om du gör mixdown med ljudkortet i.

154
I "vår" omröstning vann ju tydligen Lousie Hoffsten vad säger det om "vår" musiksmak?

Jag lade bara två röster i vår omröstning; på Yohio (som jag, tydligen i likhet med majoriteten av svenskarna som röstade, tyckte var den bästa låten) och State of drama (som kom mycket tätt efter enligt min smak), så jag är oskyldig... B)

Hoffstens låt tyckte jag var irriterande lik annat - någon sorts hybrid av Loosing my religion och en annan låt som jag inte har kunnat placera riktigt, men som jag känner igen...

Den tjatiga vinnarlåten låter jag bli att kommentera, även om det hade känts väldigt bra att ha in en autotune i verserna medan refrängerna gick hyfsat - men som sagt, så hoppar jag över att nämna det..... ;)


Röstningsförfarandet är idiotiskt, eftersom det var tillåtet att fortsätta rösta medan juryrösterna kom in. Ett fult sätt att försöka dra in mer pengar till Björkmans bonus, när folk märker att deras favorit är på väg att förlora, så att de röstar ännu fler gånger. Själv har jag inte ringt och röstat sedan det började kosta pengar att rösta. Så mycket bryr jag mig egentligen om hur resultatet blir... ;)

155
Jag tycker att första deltävlingen hade bäst låtar. Där fanns nog två som var lyssningsbara och resten var det vanliga bottenskrapet... Det fanns nog en i den andra deltävlingen också, men det har varit mest bottennapp i år, tycker jag. De två sista deltävlingarna och andra chansen var bara slöseri med tid och rena plågan i många fall.
Tycker nog att Yohio är den låt som är bäst och han sjunger bra, men det känns egentligen ganska likgiltigt vilken som vinner i år. Inte alls som ifjol, när det fanns ett enda bidrag som var riktigt bra, med en grymt bra artist, där det bara var helt självklart redan från början att den åkte om konkurrenterna på alla plan. En så bra låt kommer det nog att dröja länge innan vi får fram igen...

156
Studio, produktion och övrigt / SV: Klister som ljudisolering
« skrivet: 05.03.2013, 17:46:56 »
Undrar om det inte är lite missvisande att kalla dämplim för ljudisolerande när det eg är vibrationsdämpning det handlar om?
Njae - det blir ju samma sak. De tunga gipsskivorna blockerar ljudet och kommer i vibration eftersom de står i vägen för vågrörelsen - som då släcks ut tack vare att dämplimmet gör att väggarna kan röra sig lite och omvandla energin till värme genom friktionen som uppstår.

157
Har absolut ingen aning om hur bra/dåliga de är, men en snabb googling ledde mig i alla fall till dessa:
http://kontaktbanks.com/kb_deepflight.html
http://quasarsounds.com/roland-d50-samples-wave-kontakt-reason-logic-halion/


158
Studio, produktion och övrigt / SV: Klister som ljudisolering
« skrivet: 02.03.2013, 00:20:30 »
De påstår inte att det är 90% - utan upp till 90%...
Här finns lite jämförande mätdata: http://www.greengluecompany.com/test-data .

159
Studio, produktion och övrigt / SV: Klister som ljudisolering
« skrivet: 01.03.2013, 23:45:45 »
Ja - sedan 2003...
Vad som är nytt är kanske att en ny distributör har tagit över det (Sennberg) - men det gjorde de visserligen för ett par år sedan. Det gäller kanske att skynda långsamt med scoopen...? ;)

90% känns också som ett otroligt speciellt värde. de har väl hittat nån smal skitfrekvens där det är extremeffektivt :)

Nej - det fina i kråksången är att limmet aldrig torkar riktigt, utan det fortsätter vara elastiskt, så när man limmar ihop två gipsskivor med dämplimmet, så kommer det att kunna röra sig lite och därför omvandla även låga frekvenser till värme. Det handlar om ljudisolering och inte akustikbehandling.

160
Studio, produktion och övrigt / SV: Klister som ljudisolering
« skrivet: 01.03.2013, 22:58:16 »
Ja - sedan 2003...
Vad som är nytt är kanske att en ny distributör har tagit över det (Sennberg) - men det gjorde de visserligen för ett par år sedan. Det gäller kanske att skynda långsamt med scoopen...? ;)

161
Studio, produktion och övrigt / SV: Steinberg sixpack
« skrivet: 01.03.2013, 19:23:57 »
Kollat - och paketet innehåller mycket riktigt enbart alla controllers, så man får skaffa en USB-hub med egen nätdel för säkerhets skull, men det finns sådana billigt. Jag har en 7-portars från D-Link, som funkar fint och jag tror inte att den gick på mer än kanske 300:- eller något ditåt.

162
Studio, produktion och övrigt / SV: Steinberg sixpack
« skrivet: 01.03.2013, 16:10:04 »
Läste tråden som Claes bifogade..var ju inte odelat positivt.

Nej - men det mesta har nog fixats i uppdateringen som har kommit senare, om jag inte kommer ihåg fel.

163
Studio, produktion och övrigt / SV: Steinberg sixpack
« skrivet: 01.03.2013, 10:20:19 »
Som jag nämnde på FB, så har jag inte testat alla, men Lundin i Studioforumet har allihopa, så du kan kolla i en gammal tråd där. Efter det har det kommit någon uppdatering, så det är inte alla synpunkter som är aktuella, men ändå: http://forum.studio.se/index.php/topic/94301-steinberg-cmc-controller/page__hl__cmc-controllers


Jag har inte ens hunnit packa upp något paket för att titta ännu, men jag tror inte att det följer med någon hub, utan manbör nog ha en hub med egen strömförsörjing - för det är inte säkert att datorn kan driva så många eftersom USB-portarna alltid har strömbegränsning, som i vissa fall är överdrivet kinkig...
Jag kollar ikväll hur det ser ut i paketet, så återkommer jag. :)

164
Studio, produktion och övrigt / SV: små studiomonitorer, tips!
« skrivet: 27.02.2013, 16:59:05 »
Visst kan man skaffa en sub om basen inte räcker till. Det kan vara lite trixigt att placera suben på bästa sätt, men det brukar kunna funka bra till slut i alla fall. :)

165
Om kontrollrummet.com / SV: Implementera paypal knapp
« skrivet: 27.02.2013, 16:56:47 »
Ja - det är ett enkelt och smidigt sätt att visa sin uppskattning.

Jag har en sådan PayPal donate-knapp på min testsite (inte för att det precis strömmar in pengar där, men jag blir väldigt glad varje gång det dimper in några tior - hint, hint... ;) ) - och om JAG har lyckats få in en sådan knapp, så är det inte svårt att fixa...

166
Studio, produktion och övrigt / SV: små studiomonitorer, tips!
« skrivet: 26.02.2013, 21:29:58 »
Nej - ARTist är en billigare serie som ADAM listar som multimedia-högtalare, medan A3X är en nyare konstruktion som är bättre (och dyrare).

167
Studio, produktion och övrigt / SV: små studiomonitorer, tips!
« skrivet: 26.02.2013, 15:47:30 »
ADAM A3X, A5X eller F5.
Visserligen är A5X och F5 med viss reservation, eftersom det kanske inte får plats några dämpkuddar mellan monitorer och underlag, om det är exakt 30cm som är gränsen...

168
Såg nu att du svarat samtidigt som jag stälde frågorna. Svar finns i översta inlägget också.

Låter som om en deesser tar bort en hel del trevliga frekvenser. Hur är signalkedjan här?
Mikrofon (typ), preamp? XX, YY, ZZ?

Har du testat att släppa ut sångaren från sångbåset nångång?
Kunde vara intressant att höra om det är stor skillnad om han är i annat större rum då han sjunger.
Kanske sångbåset förstärker/levererar mycket low/mid och dämpar high?

Har du en B1:a där du kan dra reglage för att välja högpass?

The B1 now features two discrete 3-way switches to select two levels of pad (- 10dB, -20dB)
and two highpass filters (75Hz, 150Hz). The result — cardioid only mics now have 9 operating modes!


Jag har inte testat att slänga ut sångaren ur båset än iaf :)
nä men just nu har vi bara ett rum att sjunga i och det är rätt
litet i sig.

Tanken med båstet var att få så torrt ljud till mixarna som möjligt
problemet ligger mest i high mid tror jag och blir för vasst
sen blir det bara värre vid mastringen för där vill man ju slänga på
mer mid.

Har lika inställning på micken som Harmonica Mike beskriver.


Med ett sångbås kan det bli lite jobbigt ljud eftersom utrymmet blir för litet.
Kolla gärna i min lilla akustikartikel i Wikin: [wiki=Akustikbehandling#Liverummet]Liverummet[/wiki]

169
Det är väl ingen sport om allt funkar perfekt...? ;)

170
Svarade i Studioforumet också, men eftersom frågan är ställd här också, så tar jag det här också...

Det verkar inte handla om ljudkorten, utan om chipsetet och en driver som bråkar, så det borde kunna lösas med en uppdaterad drivrutin när Intel får ändan ur vagnen och fixar det - eller om man väljer ett moderkort som inte har Intel-chip för USB3...

När jag sökte lite, så hittade jag en workaround i väntan på bättre tider:
Citera
Uninstall the eXtensible host controller driver in your control panel restart windows and it should work. You are having only USB 2.0 speed then but no disconnects.

Dont mess with the device manager in this case or you may need to reinstall....everything.

Btw the Intel USB drivers are known causing alot of problems such as bsods, disconnects, panic modes and more with the new Ivy Bridge platform.

171
Om kontrollrummet.com / SV: Facebooksidan.
« skrivet: 08.02.2013, 13:50:21 »
Här är en liten utredning om vad avtalet egentligen innebär:
http://mattiashandley.se/svt-och-nanok-tar-upp-gamla-nyheter-och-sjalvklarheter-det-har-innebar-facebooks-avtal-egentligen/

172
Om kontrollrummet.com / SV: Facebooksidan.
« skrivet: 08.02.2013, 12:09:50 »
Ett exempel på sådant, som har tagits upp av Hoax-Slayer:
http://www.hoax-slayer.com/facebook-owns-your-pictures-warning.shtml

173
Om kontrollrummet.com / SV: Facebooksidan.
« skrivet: 08.02.2013, 12:03:25 »
Man förhandlar INTE bort sin upphovsrätt genom att godkänna FB-avtalet och lägga upp musik, bilder eller annat.
Det är en seglivad myt från någon som har tolkat avtalet fel någon gång i forntiden. Tyvärr sprids också den myten på FB allt som oftast i postningar som snabbt får viral spridning.
Det enda man godkänner i avtalet, är att FB får tillstånd att publicera allt man lägger upp - och det är ju ganska nödvändigt för att FB ska kunna finnas över huvud taget...

174
Att inte överväga ADAM-monitorer, är grovt tjänstefel...
Om ca 2 veckor börjar dessutom deras nya F-serie levereras och slår undan benen på alla budgetmonitorer. :)

Funderat på ADAM faktiskt, vad kommer de nya kosta paret? Vilken modell rekommenderas?

Jag har precis fått låna hem pre-production exemplar av både F5 och F7 från distributören, så jag sitter och imponeras av att de har lyckats få det så pass bra till ett så bra pris. :)  Listpris på A7X är 5495:- och på F7 är det 2995:-. A5X har listpris på 3595:- och F5 på 1995:-. Styckpriser, alltså.

AX-serien ger en djupare bas som inte går att få fram riktigt i F-serien. Det är ju också annat material i baskonen, så det hade nog varit konstigt om det hade blivit likadant. Trots skillnaden i konen så är basen fortfarande distinkt och klar, som man är van vid med ADAM. F-serien ger lite starkare mellanregister och något mer dämpad topp.
Till viss del kan man kompensera med rums-eq potarna, men AX-serien är av naturliga skäl ännu bättre och har en lite bättre detaljupplösning - men också till ett annat pris. F-serien får man nog se lite som en budgetmonitor-dödare, för de låter betydligt bättre än andra billiga monitorer jag har hört. De väger nästan lika mycket som AX-monitorerna, så lådan är stabil och bra också.
Riktigt fina monitorer till ett klart överkomligt pris, med andra ord. :)

175
Att inte överväga ADAM-monitorer, är grovt tjänstefel...
Om ca 2 veckor börjar dessutom deras nya F-serie levereras och slår undan benen på alla budgetmonitorer. :)

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 85