Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - sm57

Sidor: 1 2 3 4
1
Lustigt, trode det var fler band och artister här som gärna velat göra reklam när de ska lira,

2
Det skulle vara en stor tillgång om det fans en fungerande kalender, där alla medlämmar kan lägga in sina spelningar eller andra evenimang,

3
Hur vi en vänder och vrider på det så kommer det analåga ljudet alltid vara bättre, det är varmare fylligare och mjukare, presis vad våra öron vill ha.
Vist att spela in det analågt och sedan mata ut det på en cd skiva kan ju värka lite baklänges, men spela in samma skiva helt digitalt så får du i allafall ett annat ljud.
Jag har flera vänner som har släppt en LP samtidigt som CD just för att de vill värna om LP,n många yngre börjar få upp ögonen för älldre system.
Men vi kanske inte ska backa utväcklingen, men att ta det bästa i från två världar är ju inget fel.

4
Studio, produktion och övrigt / SV: Ståbasist sökes
« skrivet: 06.11.2011, 14:29:40 »
Kolla på forumet http://www.pratabas.se/

Ska trilla in där och se vad det kan ge, Tackar för tippset

5
Studio, produktion och övrigt / SV: Ståbasist sökes
« skrivet: 06.11.2011, 14:28:13 »
Citera
Det är även bra om du spelar elbas med, kravet är dock att du har en ståbas och kan lira på den

Hur kan ni locka en redan etablerad musiker? Har ni redan musik skapad i den här konstellationen om nån nyfiken kan lyssna på? Annars kanske ni har för höga krav initialt.

Tomas i "The Troubled Three" spelade nog vanlig bas från början men allt eftersom de utvecklades, ville de ha det riktiga stuket med en ståbas och då köpte han en och lärde sig hantera den på flera sätt. Kanske bra väg för er också att söka en elbasist som kan konvertera då ni utvecklats tillsammans?



Nä detta prodjekt är precis i startgroparna, det är jag på trummor och en ducktig kille på sång, och vi har valt att först få tag på en kontrabasist just för att det är svårast att få tag i, när denna person fallit på platts så plockar jag fram två ducktiga gitarister, så här har man chansen att vara med i från start och påvärka.
Vi som har tängt att försöka genomföra detta är jag och sångaren, så vi fins klara, vi väntar hällre flera månader med att finna en kontrabasist, en att komprimissa genom att ta en vanlig elbasist. Utan kontrabas inget prodjekt, då lägger vi det på is, inga komremisser, på det,

6
Studio, produktion och övrigt / SV: Ståbasist sökes
« skrivet: 06.11.2011, 13:19:13 »
Kollat videon? Gör det. Här snackar vi om lite akrobatik!  :D

Klart brilljant och strålande

7
Studio, produktion och övrigt / SV: Ståbasist sökes
« skrivet: 05.11.2011, 19:13:38 »
[off-topic]Går det bra att spela sittande om jag tar med egen stol?[/off-topic] 
Kan du spela kontrabas sittandes så låvar jag dig en fotölj, inga problem.
Nej, jag ska inte förstöra din tråd med dumma inlägg! Förlåt!
Önskar jag hade en kontrabas och kunde spela på den, då hade jag gärna ställt upp!
Hoppas du hittar en "ståbasist"!  :)
/Asti
:-)  det gör jag med, men det lär bli knepigare en jag trodde och jag trodde det skulle bli svårt :-( men någon måste ju känna någon som känner någon som vet någon som har en polare som känner en som spelar kontrabas. Helt omöjligt ska det väll inte vara tycker jag, men att de inte dräller av kontrabasister vet man ju.
Men alla ni här omkring, kan väll ha öronen öppna :-)

Jag känner en duktig en... som känner en duktig en... men de drar in stålar på sina spelningar (The Troubled Three) och han hinner nog inte med att spela i andra konstellationer.



Det är just det som är stora problemet med att finna en, om man finner en så har han eller hon redan skemat proppfult,

8
Studio, produktion och övrigt / SV: Ståbasist sökes
« skrivet: 05.11.2011, 13:20:44 »
[off-topic]Går det bra att spela sittande om jag tar med egen stol?[/off-topic] 

Kan du spela kontrabas sittandes så låvar jag dig en fotölj, inga problem.
Nej, jag ska inte förstöra din tråd med dumma inlägg! Förlåt!
Önskar jag hade en kontrabas och kunde spela på den, då hade jag gärna ställt upp!
Hoppas du hittar en "ståbasist"!  :)
/Asti

:-)  det gör jag med, men det lär bli knepigare en jag trodde och jag trodde det skulle bli svårt :-( men någon måste ju känna någon som känner någon som vet någon som har en polare som känner en som spelar kontrabas. Helt omöjligt ska det väll inte vara tycker jag, men att de inte dräller av kontrabasister vet man ju.

Men alla ni här omkring, kan väll ha öronen öppna :-)

9
Studio, produktion och övrigt / SV: Ståbasist sökes
« skrivet: 04.11.2011, 19:55:00 »
[off-topic]Går det bra att spela sittande om jag tar med egen stol?[/off-topic] 

Kan du spela kontrabas sittandes så låvar jag dig en fotölj, inga problem.

10
Studio, produktion och övrigt / Ståbasist sökes
« skrivet: 03.11.2011, 15:55:23 »
Söker någon som spelar ståbas, musikstilen kommer att brädda sig mällan rockenroll och lite åt dans hållet.
Så det kommer bli lite rockabilly, 50-60 tals rock, Blues, och BluesRock. och lite åt danshållet.
Tangken är att det ska finnas låtar av dessa stilar.
Det är även bra om du spelar elbas med, kravet är dock att du har en ståbas och kan lira på den, om den är elecktrisk eller akustisk spelar ingen roll.

Prodjektet kommer att hålla till i haninge,

11
Festivaler / SV: Out Of Kontroll 22 oktober 2011 - The aftermath
« skrivet: 24.10.2011, 15:49:00 »
Det var en fantastisk kväll, håller med gurano det vart vist rätt mycket ölande, men vadå kul var det, trevligt var det, och fantastiska uppträdande bjöd alla på, vad mer kan man begära.

Tusen tack till alla som var med och gjorde denna kväll möjlig. vist var vi några som planerade och fixade, men utan en grundare till forumet, så hade det inte heller varit möjligt, och VI ska appsolut inte glömma alla som kom, för uten de så hade det definitivt inte blivit något.
Så alla medvärkande och ni som planerade och fixade, TACK för för att jag fick vara med på denna underbara kväll med er alla sammans.

12
Festivaler / SV: Out Of Kontroll 22 oktober 2011 - The aftermath
« skrivet: 23.10.2011, 13:23:32 »
Fantastiskt,
Tack till er alla som var med i går och gjorde denna kväll möjlig.
Jag hade kul och all öl i magen hade desto roligare, många öl han det bli :-)

Och ett extra tack till er som jag fick glädjen och äran att få lira med, det värmde ut i hela kroppen, TACK, till er.

13
Fan vad kul, vet du om de kommer ferdag eller lördag ? 

14
Kommer våra vänner i från andra sidan sjön med båt, att vara med under denna träff. 

15
Nu börjar det närma sig, dagarna flyger förbi.
Jag hoppas att det är många som planerat att komma på träffen, det skulle vara kul med flera nya ansickten.

16
sedan låter dom på ett sätt ifrån trumpallen och ett helt annat med mer slask o skräll framifrån och beroende på vart i rummet man står...ungefär som med ackegura*

Det är just det som gör det lite svårt och lite av en utmaning, att få trummorna att låta bra likväl framför som bakom,
När jag ställer upp mina trummor på ny platts så brukar jag be någon att sätta sig och alå lite så jag kan få en lite bredare uppfatting om hur de låter utot, det ljudet med det jag själv hör nör jag spelar, ger en rätt bra fingervisning till om jag bör stämma upp lite eller stämma ner lite, så att jag får det ljudet ur trummorna jag önskar.

17
dörrmatta dörrmatta dörrmatta dusch
frigebo friggebo friggebo

oj det är en svår fråga när man kan få ett å samma set att låta så olika
bara byta trummis, en del lirar trummor andra slår på trummor en del är bara metronomer eller inte,,,
o den värsta sorten är nog de som är ybertekniska men omusikaliska.

annars, pukor som är välstämda med mycket ton e gött 
tung tajt kagge med mycke botten och lagom topp  ,,dubbelpedal
tunna crispigga hihatt lock
lagom djup halvdämpad virvel med lagom rassel
ride /er och symbaler hur mycket som får plats .
sedan att inte bara använda stockar 
går att öka det  här hur mycket som helst

och jag spelar inte ens trummor  :D
undrar om trummisar har samma tänk om gitarr riggar :ph34r: :D




Du skulle bara veta vad trummisar tycker om gittar riggar ;-)
Jag håller helt med dig, bortsätt från dämpad virvell, hehe nu så sjunger inte min virvell då jag har den extremt uppstämd och så har jag en reält bred matta under och det är en trävirrvell, så den låter någ ber DAP med en susning av matta under som inte efter rasslar eller skrammlar,  Varför den nu är hårt uppstämd är för att det passar till de musikstilar jag just nu spelar, ska jag spela blouse så stämmer jag ner den lite och släpper lite på mattan,

18
Jag tror du sm57 tycker att "akustiska" dvs riktiga trummor ska låta på ett sätt och en annan tycker på ett annat osv osv, det varierar ju självklart både från trummisar till tekniker osv osv och inget är rätt eller fel som med allt annat!

Jag har i princip bara jobbat med proffstrummisar under mina år i svängen (sedan 1987) och dom jag stött på har verkligen vetat vad dom pysslat med både när det gäller val av skinn och hur man stämmer trummorna och för mig som tekniker har det alltid varit lika intressant och lärorikt.

Precis som föregående talare säger/efterfrågar så har ju rumsklangen jävligt fet betydelse, dämpad källarlokal eller ett bra studiorum, en lång korridor/trapphus eller ett välsjungande trärum i en kyrksal etc, miljöerna äro talrika och därigenom soundet från ett och samma trumset, det du säger skit in skit ut låter lite fel i sammanhanget för det brukar man snacka om just vid inspelningar och du vill ju vara noga med att kolla hur vi tycker trummorna låter rent akustiskt, visst fasen kan ett bra trumset låta bra i ett bra rum med en bra trummis, samma trummis på ett skitset kan liksom inte bli lika bra, det är samma sak som att säga att jag som klavitaurspelare kan få ett kasst skitpiano att rocka röv på samma sätt som ett jättebra piano kan, det funkar liksom inte!!!

Mina 10 cents...

Jo appsolut du har helt rätt, vist är det en lite smaksak och vad du spelar för musikstil, det är många facktorer som avgör hur trummorna i slutendan låter.
Det jag i från början syftade på var hur tycker ni att ett par akustiska trummor ska låta, omickat och ej för inspelning, för när trummor ska spelas in eller mickas så är det alldra oftast klokt att på något vis dämpa trummorna, antingen via val av fetare dämpade skin eller via gell eller tejp eller vad man nu har.
Jag ville i från början skilja på rent akustiska trummor som det ska spelas på utan att på något sätt micka dom.


19
Intressant att läsa om.
Men vill säga att mitt mål oftast är med inspelningen att få trummorna låta så naturligt som möjligt och det är fan inte lätt speciellt när trummisarna själva inte vet hur dem vill att sina trumset ska låta.

Dock har jag välla lite andra regler när jag ska spela in modern metal då gillar jag när dem är jävligt kompromerade.

HAHA du slog huvet hårt på spiken :-)
Jag är själv trummis sedan 36 år tillbaka har ca 10 år som studiotrummis bak i ryggen och på det har jag frilansat nästan 12 år som PA tecknicker.
Det var med den erfarenheten jag ville lägga ut denna tråd för att se hur många som har kunskap i bland specielt trummisar, men även hur många musiker i allmenhet som har en hyfsat god känsla av hur ett par trummor ska låta.

Jag brukar kort förklara det med, trummor bör ljumma lite sjunga lite och lite behagligt skrammel omkring, är då ofta en god början, till ett bra grundljud.
Tyvär tycker många att trummor ska göra alt annat en det, hälst gammla slitna skin och gärna massa gaffatejp på, gärna nedstämda och en kagge full med tyg, så alt låter blopp gkoop sloop och så toppar de gärna med extra tunna cymbaler som de smackar på så det skär i öronen.

Jag brukar kontra med, har du sätt någon med akustiskgitarr, som stoppar lådan full med tyg sedan tejpar strängarna och sedan stämmer ned sina 5år gammla strängar. Svaret är till 100% NEJ vadå en gittar ska ju sjunga och ha så mycket ton som möjligt för att den ska låta bra, ??????????   va bör inte trummor göra det samma brukar jag svara :-)   men SJÄLVKLART så har olika stilar sitt lite specifika ljud det gäller dock alla instrument i stilen, och vissa stilar har lite torrare ljud i sina trummor.
Då föreslår jag, att välg rätt skin kanske byta trummor som har ett annat träslag, stäm rätt med rätt skinn.
MEN alla har appsolut inte råd att byra trummor bara för att de kanske byter mysikstil i sitt spelande, men då tycker jag att det går att lösa redan från första köp av trummor, för jag tror de flästa vet med sig vad de överlag kommer att spela, eller är jag nu ute och cyklar ?

Jag tycker att denna tråd har värkligen visat att det fins många som facktiskt kan och framföralt vet hur de vill att deras trummor ska låta, vilket glädjer mig mycket.

Nu lär jag få på skann :-)  men det kan jag gott ta,

Sjukt kul att läsa och ta del av någon erfaren trummis.
Jag har ju själv fått ta del av att spela in många duktiga.
Men jag måste då en då fråga dig lite om hur du ser på rums klangen.
Ett naturligt trumset som låter bra i ett rum låter ju helt annorlunda i en studio vs rep lokal lixom.
Vad har du för tankar och så om det.
Med tanke på du vet ju en då hur du vill trummorna ska låta :D
Förlåt nu om jag frågar jobbiga saker men jag tycker det är kul att ta del av hur andra tycker tänker man lär sig lixom  :wub:

Appsolut, trummor låter olika i olika miljöer, ett rum för trummor tycker jag inte bör vara för tord, det är bra om det fins lite utor som ljudet kan få stuttsa i mot, för att få en mer naturlig klang i hela sättet, är rummet totalt stumt så får du samma resultat i trummorna de blir torra, en svår balansgång när man har en lite mindre studio, då man inte kan anpassa rummet efter alla instrument, men det fins lite hyfsat billiga och engkla sätt att liva upp ett stumt rum, tillexempel ha några glas skivor på en ram (typ fönster ) eller lexan (en hårdare variant av pexiglas) att ställa ut lite sådana mot tillexempel två till tre väggar så får du ludet att stuttsa runt lite och få en lite mer naturlig rumsklang.
Men då ligger ju alt ansvar på studion, vilket inte alltid är rättvist. det billigaste sättet för studion är helt engkelt att trummisen om han har med egna trummor, det är att han får själv se till att ha skinn som det är maximal ton och ljang i, vet trummisen ej hur skinn fungerar så är det bara fråga i musikafären.
Sedan återigen skinnen MÅSTE VARA VÄLSTÄMDA, och kan inte trummisen stämma rätt, eller i huvudtaget inte spela så kanske bandet borde överväga att byta trummis.

Fick jag med alt nu ?

20
Intressant att läsa om.
Men vill säga att mitt mål oftast är med inspelningen att få trummorna låta så naturligt som möjligt och det är fan inte lätt speciellt när trummisarna själva inte vet hur dem vill att sina trumset ska låta.

Dock har jag välla lite andra regler när jag ska spela in modern metal då gillar jag när dem är jävligt kompromerade.

HAHA du slog huvet hårt på spiken :-)
Jag är själv trummis sedan 36 år tillbaka har ca 10 år som studiotrummis bak i ryggen och på det har jag frilansat nästan 12 år som PA tecknicker.
Det var med den erfarenheten jag ville lägga ut denna tråd för att se hur många som har kunskap i bland specielt trummisar, men även hur många musiker i allmenhet som har en hyfsat god känsla av hur ett par trummor ska låta.

Jag brukar kort förklara det med, trummor bör ljumma lite sjunga lite och lite behagligt skrammel omkring, är då ofta en god början, till ett bra grundljud.
Tyvär tycker många att trummor ska göra alt annat en det, hälst gammla slitna skin och gärna massa gaffatejp på, gärna nedstämda och en kagge full med tyg, så alt låter blopp gkoop sloop och så toppar de gärna med extra tunna cymbaler som de smackar på så det skär i öronen.

Jag brukar kontra med, har du sätt någon med akustiskgitarr, som stoppar lådan full med tyg sedan tejpar strängarna och sedan stämmer ned sina 5år gammla strängar. Svaret är till 100% NEJ vadå en gittar ska ju sjunga och ha så mycket ton som möjligt för att den ska låta bra, ??????????   va bör inte trummor göra det samma brukar jag svara :-)   men SJÄLVKLART så har olika stilar sitt lite specifika ljud det gäller dock alla instrument i stilen, och vissa stilar har lite torrare ljud i sina trummor.
Då föreslår jag, att välg rätt skin kanske byta trummor som har ett annat träslag, stäm rätt med rätt skinn.
MEN alla har appsolut inte råd att byra trummor bara för att de kanske byter mysikstil i sitt spelande, men då tycker jag att det går att lösa redan från första köp av trummor, för jag tror de flästa vet med sig vad de överlag kommer att spela, eller är jag nu ute och cyklar ?

Jag tycker att denna tråd har värkligen visat att det fins många som facktiskt kan och framföralt vet hur de vill att deras trummor ska låta, vilket glädjer mig mycket.

Nu lär jag få på skann :-)  men det kan jag gott ta,

21
Appsolut, priset på trummorna avgör inte hur den som sitter på pallen kan hantera dom, det är lite åt det hållet jag vill komma.
Hur ska trummor låta akustiskt, nu tängker jag både på hur stämning av skinn samt vad föredrar ni i träslag och eventuella dimentioner mm, listan kan göras lång.

Men skit in skit ut gäller billiga som svindyra trummor och framföralt mickar.
Bra in bra ut gäller alt det med, sedan så påstår jag att trummor av bättre kvalitet har ett bättre ljud, både i klang och ton, skilnaden behöver inte vara stor, det beror ju självklart även på vad skinvalet är och framföralt väm som sitter på pallen och hur välstämda trummorna är, även där kan listan göras lång.

Väm gör skinvalet tängker du, han som siter på pallen!? :unsure:

Jag hade nog i tangken att den som satt på pallen ägde även trummorna, fast lirar man på någonannas så blir det ju så klart svårare då får man göra det bästa av det som fins.
Och det kan ju facktiskt vara kul och en utmaning i bland, så vidare man inte ska lira live in för publik, då är det ju inte lika kul längre :-)

22
Sanning att säga så är det bäst om jag och Larsson tar dessa två låtar själva utan trummor.
Ta inte illa upp bara.  ;) En rasselcymbal hade ju varit överraskande!  :P

:-)   hahaha Vi ses på fredag eller lördag, ska bli ricktigt kul denna gång, ser fram i mot att få öla till dina två låtar, ska med glädje luta mig tillbaka och bara öla och lysna glatt.


23
Appsolut, priset på trummorna avgör inte hur den som sitter på pallen kan hantera dom, det är lite åt det hållet jag vill komma.
Hur ska trummor låta akustiskt, nu tängker jag både på hur stämning av skinn samt vad föredrar ni i träslag och eventuella dimentioner mm, listan kan göras lång.

Men skit in skit ut gäller billiga som svindyra trummor och framföralt mickar.
Bra in bra ut gäller alt det med, sedan så påstår jag att trummor av bättre kvalitet har ett bättre ljud, både i klang och ton, skilnaden behöver inte vara stor, det beror ju självklart även på vad skinvalet är och framföralt väm som sitter på pallen och hur välstämda trummorna är, även där kan listan göras lång.

24
Klart jag är med på lite vispar och en mysigt rasslande nitad cymbal, tängte micka min kagge med min stora rigg och BARA pumpa ut kagge haha vad tror du om det maxen ? ;)

Nä den kaggen behövs inte mickas, det går jag i ed för, den trycker på ricktigt ducktigt som den är en då :-)

men jag hade bara tänkt raspa lite vispar och små mysa lite på en cymbal på dina två låtar eller om det var en :-)
eller vill du ha mer trummor på låten, det jag hörde med akustisk gura, så fick jag bara en känsla av lite lätta vispar och lätt cymbal, inget deräckt komp utan mer utfylnad, och få in lite bit och små lätta tacktmarkeringar, det var lite den känslan jag fick, när jag hörde en av låtarna.

Eller är jag helt ute och hojjar ?

25
Jag kan inte ens tänka mig ett trumset utan mikrofoner. Är det fel?

Inget är mer fel än det man själv anser vara så...jag håller med dig i vilket fall, ett trumset låter ALLTID skramligt och slaskigt och alldeles för mycket när man står framför vare sig det är i replokal (på med hörselskydden) eller live, oavsett om det är top-quality eller sunk-junk*

Denna tes bevisas enkelt genom att man aldrig kan få ett bra ljud med 1 mikrofon 5 m ifrån trummorna på samma sätt som om man använder samma mikrofon till en stråk-kvartett eller en flygel, trummor MÅSTE helt enkelt närmickas OCH distansmickas med diverse gating-kompression-sculpting (EQ för er som inte hajjar) för att kunna låta riktigt bra, allt annat är nonsens!!!

 :lol:



Håller inte helt med dig där, för det har gjorts flera inspelningar med bara en mick till trummor och den har då setat på kaggen vänd innot sättet. det är Krister Jakobsson eller om det är johansson, sak samma, men han har gjort några fantastiska inspelningar så.
Kan säkert ligga en heldel eller mycket i att han mot all förmodan är sväriges appsolut bästa studiotrummis, han är den mäst inspelade trummis i sverige och även utanför våra grenser.

Det jag försöker säga är att med extremt mycket kunskap och erfarenhet så kan man åstakomma mirakel, men det är rätt få personer som fixar det, så vist i 99% av alla inspelningar så är det appsolut till fördel att enhetsmicka trummorna..

Men åter i gen,

Det var helt akustiska trummor nu, inte de som ska spelas in, för då ser stämning samt eventuell dämpning nödvändig på sitt sätt.

26
Jag kan inte ens tänka mig ett trumset utan mikrofoner. Är det fel?

Jupp det visar alt för väl att du antingen har extremt dåliga skin, och kanske en trummstome som tappat ton, kanske för att limningarna börjat släppa, vilket tyvär inte är helt ovanligt på trummor som har lite mer en 40år på nacken.


27
De ska förstås låta: Boing Boom Tschak, Boing Boom Tschak... ;)

Jazztrummor ska låta: På tisdag, på tisdag, på tisdag, på tisdag...


Nåja - livetrummor måste ha ton, men de får samtidigt inte ringa för mycket så att de förstör för andra instrument. Beskrivning av hur de ska låta, överlåter jag däremot till andra... ;)

Ja du har helt rätt trummor ska inte störa ut andra, men, men, ,,,,   men, om trummisen lär sig att SPELA inte slå trummor så är det problemet löst,

Men vist, appsolut, som jag tidigare skrev, olika stilar har lite olika ljudbilder, det gäller ju alla instrument i den stilen.


28
:lol: ahhh,min favvotrummis kommer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nice!

HOSTAR HÖGT, säger inget för jag har trumflis i halsen.

FAVoRiiT tRuMmIs VäM ????   FArBrochr Vaxa din fyrsträngade lyra nu :-)   HAHAHAHAHA














(  okej okej,   jag har tråkit för låt då, att jag inte har ett liv ;-)


29
HA ja det gör jag med, men det jag ärligt söker är inte bara trummisar utan alla de som spelar i band, alla som har en åsickt.

För detta är mer känsligt än vad många tror, väldigt många trummisar har noll total noll kol på hur olika träslag, eller skin, eller hur de är stämda.
Alt detta, hur fungerar dessa facktorer tillsammans, ( för tro det eller ej) rätt skin till rätt trumma, till rätt sorts anslag, alt detta och massor av mer, spelar jävligt stor roll för hur en trumma låter.

HELT ÄRLIGT, utan skämt och annat,,,    jag önskar värkligen att fler av alla dessa musikspelande vänner hade ett inträsse av att lära sig mer om sitt instrumet, och det där i mellan.

Spelar du elgura, rätt strängar, rätt stämning, rätt stärkare, ,, för vilken sorts musik du lirar.
Men många, alldeles för många, tycker att trummor är helt OK, bara de låter, ( men hur de låter har ingen som hälst betydelse,,,, totalt ostämda, RÅsunkoga skin )

30
Eddi, du hugger helt rätt, det jag försöker föra fram i ord, ska drummor dämpas så de låter boop bluup kloop skraaaaammmmeeell
eller ska set vara lite klång, gång lite skrammel, får trummor ljumma lite efter anslaget, eller ska man stämma och tejpa ned dom så de är totalt torra?

Var det bättre förklarat..  Tack eddi för att du hjälper mig att förklara :-)

31
Studio, produktion och övrigt / SV: Köpa digitaltrummor men vad?
« skrivet: 15.10.2011, 00:34:45 »
Bra vändning ni pekar på. Om jag inte desperat vill ha, bara kanske... om det känns rätt... och säljaren gärna vill bli av med det och samtidigt får en viss slant och slipper ha det kvar hemma (där det tar plats) så är det till min fördel. Eftersom jag inte känner mig desperat nu och inte har samma tunnelseende som nyligen, kan jag vänta tills "nån annan" har varit där.

Ska ta upp båten imorgon förmiddag och sen hem till Larsson och öva inför nästa helg. Efter det kanske jag kan ta en titt på det om det är kvar...

MAX,
skulle du vara despirat av ett par trummor så är det ju bara att du hör av dig så fixar vi det,

32
 Under mina år som trummis och Pa tecknicker, så har jag stött på tusentals med åsickter om hur trummor ska låta.
JA JA JA det fins olika stilar, varge stil har sitt specifika trummljud, inget om det, och det är inte det jag vill diskutera.
Varge stil med en AKUSTISK gittar har oxå sin stil.
Jag tängker inte skvallra hela min tangke här och nu.

JA det är jättesvårt att förklara via ord bokstäver hur trummor ska låta,,,,, JAG PRATAR NU AKUSTISKA TRUMMOR, EJ PÅ SKIVA. EJ PÅ NÅGOT SÄTT INSPELAD.
utan 100% live akustisk

Skriv eller beskriv i frekvenser, och hur DU uppfattar det i ord, för jag tror de flästa här förstår.


Mina trummor, låter puuuum duuuuum dooooom boooom och BOOOMMMM och virvel DAP med bra respons i från sägamatta.
med andra ord, jag spelar helt odämpat , jag har rätt träslag rätt stämda skin, och rätt val för rätt grej, mitt spelsätt.

 (för min spelstil, mitt sätt att spela på, samt lite efter vilka musikstilar jag just nu spelar)

Vad jag eller andra spelar på för märke   ( menar nu sjävla trumtillvärkaren, inte skinmärke)   är i ämnet relativt ointresant, utan vad jag vill diskutera är hur anser ni att trummor akustiskt ska låta.
Ska de låta som på en välproduserad metalika skiva eller ska de sjunga, gunga, skrammla, och ljumma lite, ?
Ellar ska det vara tvär trorra trummor, blopp dopp dipp kalopp ?

VI PRATAR NU AKUSTISKA TRUMMOR; inte mickade eller trummor som ska mickas utan helt akustiska.


33
Studio, produktion och övrigt / SV: Köpa digitaltrummor men vad?
« skrivet: 14.10.2011, 16:56:46 »
Blivit nyfiken på ett billigare beggat, då mina slantarna inte är så stora idag men huvet har visst tunnelseende.

Säljaren är smart, säger att det ska komma en till som är intresserad, för att titta på trummorna samma dag jag föreslog nu i helgen, en som kontaktat säljaren tidigare. Verkar vara en bra säljarstrateg för att förhoppningsvis undvika prutande...   B)
Förmodligen, men det kan även leda till din stora fördel, för att OM den där andra nu inte ville köpa dom så har du helt plöttsligt mer prutmån för då börjar säljaren att se att alt är inte lättsålt och att marknaden är stor, vilket helt klart är till din fördel.


34
Studio, produktion och övrigt / SV: Köpa digitaltrummor men vad?
« skrivet: 13.10.2011, 21:41:40 »
Fast är det riktiga skinn med skumgummi under så låter dom mycket mer än normala pads....

//Daniel :)

Inte skumgummi utan rent gummi, det är inte alt för ovanligt på pads som har skin åvanpå det är oftast lite vanligare bland de lite engklare modeller, och själva triggningen sitter under den tunna gummiplattan.

Så inte skumgummi
utan, rent gummi, altså en tun gummiplatta  :-)

35
Studio, produktion och övrigt / SV: Köpa digitaltrummor men vad?
« skrivet: 13.10.2011, 15:46:51 »
Trigger interface var det - tack för upplysning och förtydligande.

Det jag såg i annonsen var troligen från "tysken", Alesis DM5 Trigger interface kopplat till ett millenium-trumset (nypris runt 4 000kr). Ägaren sa att ett skinn (plast) var skadat, eftersom barnen slagit på det i ett halvår...


Byta sådana skin är ingen konst, det kan nog till och med din morrmor fixa :-) och kostar mellan en hundring till ca 150 pengar så det är ingen stor sak, det som du dock bör kolla innan är att underlaget är helt och intackt, det är rätt vanligt att det är en tun gummiplatta under skinnet, men det kan ha skadats om de lirat på den med trasigt skin, ska viserligen en del till innan men man vet alldrig så dubbelkolla den.

Sidor: 1 2 3 4