Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Mr Artrock

Sidor: 1 2 3 4 5 ... 35
1
Studio, produktion och övrigt / SV: Bilder på din studio
« skrivet: 03.05.2012, 01:08:11 »
om några dagar kommer lite bilder fr mitt nya hak och studiobygget i gillestugan...
:-)

2
Studio, produktion och övrigt / SV: Progressive / Artrock-tråden
« skrivet: 27.04.2012, 19:44:21 »
Intressant låtval från en elvaåring. Musikaliskt sett var ju tolkningen fullständigt stendöd, men imponerade att det kom från en elvaåring ändå.

Hörrö Artrockarn. Inte säga så om mina gamla husgudar.  :angry:   :D

Fly by night säger jag bara, jag gillar också RUSH, rätta mig om jag har felciterat en gammal platta/låt, Moving Pictures var ju en höjdare när den kom tyckte i alla fall jag + vänner som tokdiggade den ;-) sen kom exit stage left som var en jäkligt skön live dubbel...

3
Studio, produktion och övrigt / SV: Progressive / Artrock-tråden
« skrivet: 27.04.2012, 16:27:15 »
Njae, XYZ med Rush är ingen favorit, dom har ju så många andra mkt bättre låtar på samma platta men ok "onani-ekvilibrism-kneptakt" för de som gillar sånt, jag var med i ett band där basisten & trummisen alltid skulle lattja med just denna låt efter våra normala rep usch ;-)

4
Studio, produktion och övrigt / SV: Progressive / Artrock-tråden
« skrivet: 27.04.2012, 09:37:26 »
Vilket hantverk!

...uppskattat av Keith himself tydligen :) (finns ett antal fler filmer)



Åhh fy faaan, detta är sanlöst och äckligt bra, jag har tårar som rinner längs mina kinder ärligt talat, gud bevare dessa talanger, då jag själv är "fullgod" klaviatursnubbe kan jag lätt bedöma denna underbara flicka's nivå som naturligtvis är långt högre än min, imponerande!!!

I slutet dvs fr ca 7 min har hon kvintljudet poå moogen som Toney Carey körde på Tarot Woman/Rising m. Rainbow, nice***

5
Studio, produktion och övrigt / SV: Progressive / Artrock-tråden
« skrivet: 06.04.2012, 21:14:47 »


det finns mer...

6
Ordet i sig gentemot antitesen amatör etc borgar inte i min värld för något som har med det musikaliska kavlitetstänket etc att göra, låter kanske motsägelsefullt eller bara blaj det jag försöker säga nu men jag tycker det finns exempel på proffsiga mixar med rätt hyfsad musik gjorda av folk här och där men som inte kommer upp på P4 eller P3 och enligt min mening är detta inte avdelat eller med rätta klassificerat att vara verken det ena eller det andra pga just detta, bra tankar från övriga i tråden för övrigt, men vad menar man här?

Steely Dan's Gaucho platta på vinyl är något alldeles svårslaget i proffs-sammanhang och ideal-ljudbild på alla sätt, tighta musiker, äckligt bra sound (vinylsvarven återigen ;-) osv men det är det maximala i sin genre och några grabbars statement och kunnande 1979 som fortfarande får stå som en måttstock för mig vad gäller det ultimata soundet, delat med en mängd Zappa grejor...

Vi och di flesta andra kommer dock aldrig dithän för det var en unik grej musikaliskt och prodmässigt men det finns ju så mycket mer och i alla möjliga olika genres som kan låta kanon och gör det med råge från små och större studios i vårt avlånga land, gäller bara frågan om vad som är proffsigt eller amatörmässigt, inte så svårt för de flesta att lista ut om man har öron...

Musiksmak är nog ganska avgörande och vi behöver inte stå på olika sidor om staketet bara för att den ene gillar Rock'a'billy och den andre Bee Gees, allt kan vara proffsigt men för den sakens skull inte kommersiellt gångbart, kvalitét är tydligen ett skällsord i vissas munnar och inget man kan eller vill försöka disputera i med tex programchefer som Kerstin Berendtz etc, då är du genast dömd att förlora diskussionen för det är politiskt inkorrekt att prata om det med dessa typer av mediatyranner!

7
Artrock aka Florian!  :wub: :wub: Välkommen tillbaks till KR! :)

Thanks man, den 1:a riktigt varma kommentaren här på länge, take care now!!!

:-)

 :wub: :wub: :wub:

9
Jag säger tack och hej för mig och ber tsmalmbe terminera mitt konto en gång för alla please, I won't come back uinder any circumstance och du Hogge dig har jag inget emot men ditt inlägg saknar ju all vett och sans i sammanhanget det kan vem som helst förstå när man läser det, trots att det finns gammalt skit i mitt fat det är jag om någon mkt medveten om så var det i detta fallet rent opassande och bara en chans för en person som du att uttrycka sitt personliga hat rent ut sagt, jag tycker synd om dig om du är så omdömeslös faktiskt, i detta fall har du fritt fått uttrycka dig och eftersom man väljer att låta detta passera utan invändningar så väljer jag härmed att vika undan, låt din sanning vara ett bevis för vad detta forum tydligen står för och just i denna tråd, ha det gott alla ni övriga och trevliga medlemmar men detta var droppen för mig!

10
Angrod och jag har ungefär samma bakgrund...
Jag började med musik när jag var runt tio.. Höll på, och blev också måttligt framgångsrik, till 20-års ålderns.. Sen lade jag av.. helt enkelt för att jag söp för kraftigt och insåg att turnélivet inte var nyttigt för mig!!

Sen började jag igen.. Som en vuxen man, och tyckte det var roligare än någonsin..

FÖRST Mr Artrock... Jag fick såna brev från bl.a. Polygram (på 80-talet) och dom breven högg aldrig halsen av Dig.. Dom sa typ: "Tack för Ditt demo.. Tyvärr är inte Din musik vad vi söker just nu. Men fortsätt gärna att skicka Dina demos till oss.. Med vänlig hälsning*****"
Dom breven sa aldrig: "Vilket jävla skit....etc."

Personligen tycker jag att Du - Mr Artrock verkar ha intelligens som en jävla cykelpump.. Förlåt mig Jonnerstone (om Du nu gillar den - för Du är min Gud), men han gör inget annat än kastar skit på allt och alla och har heller aldrig, under min tid här på forumet, heller gjort annat...

FÖRLÅT!!! jag ville inte infektera den här tråden mer - då den är infekterad nog - men hallå.... Mr Artrock!!! Va har Du bidragit med till KR? Att reta upp alla andra, eller??? Jag har aldrig sett ett positivt inlägg från Dig....

Och Du. Detta skriver jag inte för att Du har en "ärlig" åsikt om alla andras musik- det vore jag jag oerhört tacksam för om Du hade - men Du har aldrig, mig veterligt, kommenterat nån musik - utan Du ägnar Dig mest åt att att bete Dig som en skitstövel....

Ditt inlägg är inget annat än rent jävla vidrigt och ytterst omoget & rent mobbande faktiskt, vilket svin du verkar vara hogge speciellt då jag skrivit ett sakligt och helt neutralt inlägg, speciellt i detta sammanhang, inga mer kommentarer från mig här inte, låt folk dra sina egna slutsatser om detta som bara kan betraktas som en ren krigs eller trackassergrej...jättetrist.

11
Jag vet inte vad denna inställning eller nästintill överkänslighet mot ärlig kritik kommer ifrån, läser man Hogges och Divi's föregående inlägg så blir det ju som en outtalad regel att här måste man dunka rygg oavsett kvalitén på det ena eller andra och då uppfyller ju ryggdunkar-profetian sig själv, att helt undvika att kommentera kanske är bättre men samtidigt kanske vederbörande som lägger upp demos etc skulle "må" bättre och utvecklas mer i antingen sitt sätt att skapa musik eller hur man gör för att få soundet att låta bättre mixmässigt, om saklighet fick vara ett verktyg och inte ett tabu här på detta forum?!?

Någonstans skiljer sig ju nivån på allas kunnande det är ofrånkomligt, en som sysslat med komposition och utövat musik sedan 8-års ålder har givetvis en helt annan bredd och kvalifikation än en som börjat 2009 som typ är för 5 min. sen...därmed inte sagt att denne senkomne inte kan göra bra grejor, samma sak med den som pysslat hela sitt liv med detta, behöver inte betyda att det är speciellt bra i andras öron, allt är en smaksak men man måste i denna värld vara beredd att ta kritik.
På den tiden man sprang runt med demos på kassetter till Polygram osv och mötte direktörer och annat folk på bolagen som avfärdade ens alster som "ofärdiga" eller för "röriga" (i mitt fall på den tiden runt 1989) sved det men det var samtidigt utvecklande och man kunde välja att svälja kritiken och göra det bättre nästa gång eller helt enkelt inse att man pysslar med saker som inte kommer upp på listorna i dåtid eller nutid, samtidigt är allt föränderligt och gör man allt för att förbättra/anpassa sig men samtidigt behålla kärnan eller själen i det man gör OM man tror på det i ett större perspektiv ja då fortsätter man även om det verkar hopplöst, för det roligaste är ju att få lite creds på något sätt, idag är det forumen som finns, och internet och det finns för mycket skit rent ut sagt men i samma takt föds också mycket bra saker, everybody's not a skilled musician-composer though even if they have the chance to pretend this today w. a DAW in the closet*

12
Citera
MaxB: Ja, du är ett unikum såtillvida att det är du som vidhåller dess existens.

Nej inte alls unikt utan bara ett faktum, hur mycket du än fäktar eller anfäktar bort detta och mycket annat i din värld, dessutom fler än jag som uttryckt samma sak för länge sedan bland de i dina ögon "hedersvärda" medlemmarna här  ;)

Citera
Eddi: Mr A jag tror du kollektiviserar lite väl mycket. Det är många som är engagerade på KR på olika sätt och det är ju snarare kul än negativt med en massa colab och utbyten av musikaliska erfarenheter.
De som förutom jag är med i festivalkommittén för Out of Kontroll är Iken, Badlands och Angrod och vi har sagt som så att vi gör en liten paus så det blir ingen Out of Kontroll nu i vår men kanske till hösten 2012.

Jag vet vad du menar och har inga som helst problem med det, snarare jättekul på så vis, jag sa ju även i senaste festivalröstningen  att jag gärna ville göra något med dig då jag diggar din karaktärsfulla röst!!!
Out of kontroll är säkert kul men inget som intresserar mig av musikaliska skäl helt enkelt

Ha en trevlig Lördag***.

 :)




13
Jag tror det måste varit jag som myntade begreppet runt 2009/10 dessutom med fog som alltjämt kvarstår det är och kommer förbli ofrånkomligt på just detta forum med sina 3-4 gamla uvar som regerar och slår an tonen med vissa få undantag!

Vad jag inte förstår är din MaxB's översättning" Back Duncan Club"??? är det medvetet tokfel Svengelska eller superdålig koll på just språket Engelska?
Jag har sett alltför många exempel på det både i signaturer och låttitlar etc men undvikit att kommentera detta...
Nå era sopprötter hur fan går det med festivalskapandet, stiltjen verkar ha lagt sig över detta forum än en gång***

 ;)

14
Hej Jon, verkar ju mycket trevligt där, best of luck 2012***

 :)

15
Kanske ett sidospår men i alla fall. Inför lanseringen av Cubase 4 hade man flugit över någon "känd" mixare som höll ett halvtimmesseminarium och enligt honom så var största hemligheten bakom en bra mixning ett par högtalare som jag tror benämndes som NS10 som var gamla redan då men tydligen dök upp på ebay då och då. Det var ett par höga högtalare med en liten överbyggnad högst upp som jag förgäves försökt hitta en bild på . Någon som har erfarenhet av dessa kanske som en jämförelse med nyare teknik.

Hur menar du nu? Ett par höga högtalare med en liten överbyggnad om NS10???
De enda högtalare jag känner till som har ett sådant utseende är B&W Nautilus_


eller 803D


NS10 är inte min melodi, fast det går inte att förneka deras roll på något sätt eftersom hit efter hit sen 80-talet har blivit kranade på dom!!!
(för mig var dom inget annat än ett skrikigt mellanregister)

 B)

16
Perkele är bra, tystnad likaså, pauser för öronen är livsviktigt, alltför många matar sig med skval-ljud dagligen det passar inte mig...
Prylar & bra verktyg är kul+nödvändiga, i nästa dimension har vi inte tillgång till dom så är det bara, play while you can man ;-)

17
Studio, produktion och övrigt / SV: EWQL hänger sig
« skrivet: 30.12.2011, 18:22:29 »
Hej Marre, det finns säkert många skrönor som du säger, själv hörde jag att man inte fick spela mer än max 3 fel sen fick man kicken från Zappa's band hur duktig man än var, det där med gage vet jag inget om, de yngre förmågorna som Terry Bozzio och Eddie Jobson och Patrick O'Hearn fick tydligen magsår av hans pedantiska pennalism, gott nytt musikår till er alla fr. mig med!!!

 :)

18
Studio, produktion och övrigt / SV: EWQL hänger sig
« skrivet: 30.12.2011, 16:48:45 »
Divi, det är skönt att vara packad ibland, eller halvpackad åtminstone, börjar själv jobba på det nu ;-)

Att vissa skulle uppfatta detta störande???

Nope det tror jag inte, menar du att det kanske var en sexuell underton i att medlemmarna hänger sig...typ dom med lemmar?
Tänkte inte på det men kom på att vissa kanske läser in sådant när jag läste igenom igen...

Zappa sa ju en gång för många år sedan att han tyckte tex medlemmarna i orkestern LSO var alldeles för loja och bara spelade på rutin/hafsade ur sig toner enl. anvisning men utan själ, för att dom hade sitt fackliga pröjs osv...kanske unikt för just denna orkester men han anlitade ju sedan hellre Synclavier de sista åren han levde!

Sen kom EW osv osv, alla filmscores tex är väl gjorda på denna plugg idag, det är ju bara vissa som har råd att hyra in 1 halv symfoniorkester onstage/i studio etc nuförtiden?!?

 B)

19
Mixcubes är både läckra att titta på och låter mkt läckert för ändamålet***
Gillar Avantones CK1 par som jag har, rekommenderas som väldigt bra budgetmikrofoner, 3 utbytbara kapslar, Omni-kapslarna är grymma!

 :)

20
Studio, produktion och övrigt / SV: EWQL hänger sig
« skrivet: 30.12.2011, 15:36:25 »
Har faktiskt haft ett liknande problem när minnet varit packat med patchar på min gamla 2gb maskin. Verkar ju som om Note-off aldrig skickas? (Pga att datorn har så mycket att göra att det hamnat på kö och sen tappas bort.) Du kör kanske med gamla Play, så testa det som Claes säger?

Jag tror det är mer än minnet som är packat i ditt fall till och från ;-)

Att orkestermedlemmanrna hänger sig numera är inte konstigt alls, deras fack har ju svikit dom för länge sen och dom får inte en sekin i ersättning för deras virtuella framföranden hemma hos envar som kör EW... :P

21
Jag har haft tillfälle att testmixa på de gamla Auratone förr i världen, sen kom NS-10 och då petade de flesta bort sina småburkar men vissa behöll dom för att som man säger lät det bra i dom så lät det bra överallt, att jämföra dom med Avantone's Mixcubes är inte riktigt samma sak, Avantone vill förstås nischa sig i samma segment men låter ju 1000 ggr bättre för att dom är bättre byggda helt enkelt, Auratone elementen måste väl var uttorkade för länge sen, membran-gummit i sargen alltså...

Äger själv 1 par passiva Mixcubes sen 2010 och rekommenderar dom varmt som komplement***

 ;)

22
Jag köpte nyligen en fin nylonis fr. LÂG, Tramontane auditorium 100, inget fel på det ljudet via line kan jag lugnt säga, låter kanon som ren akustisk också, den är ju byggd för stage och har det där sköna ljudet via miksystemet med lite olika eq-kurvor!

Givetvis spelar man in med både mikrofon och inbyggd/line när man leker med instrument som dessa i studio för en bra kombination...

Rekommenderas varmt***

23
Festivaler / SV: Forumfestival 21 - 1 tagning - Max 2 mickar
« skrivet: 26.12.2011, 10:22:26 »
Hej Bakke, max xxxMB står det som filstorlek, det finns alltså ingen tidsgräns här eller har du tänkt dig 5 min tex?
Om man vill vinna poäng på kvalitét så lär man väl undvika mp3 och då krymper ju förstås längden på materialet*

Jag tycker gott du kan & bör diktera villkoren för du är ju festivalboss nu, sätt kriterier för hur man skall rösta annars kommer en störtflod av frågor och av tradition är det ju musiken som sådan som brukar sättas i 1:a rummet, krävs nog lite Hitler-tag för att rucka på rådande förhållanden och styra kosan mot ljudkriterier som jag tycker kan vara nog så intressant!!!

Kontrollrummet heter detta forumet och inte hobbyhörnan för mysiga jamprojekt i Skandinavien...(även om sådant är trevligt ibland men nu har det varit så lite väl länge)

 :)



24
Festivaler / SV: Forumfestival 21 - 1 tagning - Max 2 mickar
« skrivet: 25.12.2011, 16:29:31 »
Bra idé Bakke!!!

2 mikrofoner 1 tagning, det kan man ju göra precis som man vill med MaxB, c'est très simple et evident pour moi, men kanske bör Bakke förtydliga om han nu menar endast äkta live-framförd vara eller om det är ok med förinspelad "fusk-backup" genom högtalare?!?


25
Citera
det finns det säkert men det som gör att men förknippar viss musik med länder som kina, japan, indien har ju med både melodi, sound och instrument att göra och då gäller det att fånga detta i sin låt.

Absolut, Bali och Malaysia med liksom Burma, Thailand och Nepal??? Asien är vittbrett och mångsidigt på många sätt men det vore kul om detta forums medlemmar ville köra sitt race på vad och hur såna som vi häroppe tolkar ASIA***

Bakke du bestämmer hursomhaver och vad det än blir så blir det nog intressant med tanke på saker och ting :-)


26
Jag vet inte vad det kallas men jag stämmer ofta ner ett par 3 toner till D/C och resten av strängarna i någon sorts open tuning, gillar det av gammal vana på både bas och gitarr!

27
Ja vi vill ha Asien tema.
Jag, som inte ens skriver låtar, bara sjunger ibland då, på nåt bidrag då & då... men är hängiven supporter här, tycker att det vore spännande med en österländsk flirt, vad månde komma ur detta?!!
Kul tema :P
/Marre

Instämmer helt och fullt med föregående talare + dividend, här får man ju fritt utlopp och visa upp sin musikalitet på ett nytt spännande sätt...Asia it is pleeeaaaazzzeee!!!

 :)

28
Rik morsa/farsa kanske, det framgår inte av din text vilken budget du pratar om...

29
Om du är van vid AKG är det nog inget annat att göra än att skaffa 271... tycker det mesta i lurar låter urk men de här kan jag stå ut med!^^

Ultimat lur för inspelning och mix/mastering som saknar motstycke = Ultrasone 2500 (öppna) eller 750 (slutna) eller då nya 2900 som jag ej hört...jag har & haft alla dom där AKG dom duger för tracking men inte för mix!!!

30
Min gamla AKG K240 har hängt med sedan 80-talet men nu känner jag att det är dags att skaffa nytt....

Men da er de vel ikke så gamle  :D
Min trofaste compañero HD-414 har hengt med siden 70-tallet. Har aldri tenkt på å bytte  ;)
Kjøper bare nye ear-pads når de gamle er utslitt  B)





Har faktiskt kvar ett par sådana också!  :)
En trevlig, öppen hörlur som är bekväm.
Men jag tror inte den är optimal i inspelning-och mixningssammanhang,
eftersom den är öppen och "läcker" en del.
Går nog knappast att få tag på heller idag!  :)
/Asti

Tur det, hade såna på 70-talet och dom höll inte speciellt länge tycker jag...

31
Intressant med Goldmiken. Den är ju stor och fin 2U greja och jag har lite funderat på en sådan. Nu vet man, no more.

Vid test: är det bäst att löda ihop en passiv multi-Y -kabel om man vill testa just t.ex 4 preamps?  Vågar man köra Fantomen genom en sådan kabel?

Den kabeln blir nog rätt roddig och knölig, jag skulle hellre ha fixat en mult-box i så fall som splittar 1 till 4 etc!

@ Kon-trollet; kul att det gläder dig så oerhört allt detta och kör du med Claes Olsson mick om du är lycklig och ovetande med just den, whatever, i mitt fall sa jag inte att jag inte hörde skillnad så som du nu försöker lägga fram det, det är trixigt och man lurar sig på vad man tror ska låta vad som Hägge också sa, det händer och är normalt, alla parametrar till trots...datorhögtalare tex*

32
Eller varför inte ett Soundcraft Ghost 24 + 8 MMC listpris för 5 år sedan över 80-tusen m. mätarbrygga + senaste rev. psu, undertecknad säljer för 21.000:- detta bord som har utmärkta preamps och British EQ's och inline och...skicka PM!

 ;)


33
What about sjön bilmusik då??? Om natten i en främmande stad etc eller bara på väg...

34
Allt som skulle göras som tribute/plagiat/cover etc av denne man skulle blekna i jämförelse, jäkligt svårt där tror jag med den ultimata produktionen men kanske nån låt som skulle kunna svänga annorlunda i nyare tappningar???

35
Räkna per kanal:

1073 lb: 900€
Digimax: 43€

Något att tänka på, i alla fall för mig som inte berättat åt frugan att köpt sådana... :D

Hägge


nej sånt får man mörka väldigt smidigt...;-)

Sidor: 1 2 3 4 5 ... 35