Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - perrra

Sidor: 1 ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 53
246
Studio, produktion och övrigt / SV: Transponering.
« skrivet: 11.09.2010, 22:28:07 »
Ja men käregud  :rolleyes: :wub: klart jag vet hur man pitchar och transponerar och byter tonart när man SPELAT IN.. :D

Det jag menar är att jag vill höra det live när jag SPELAR på mitt klaviatur, att om låten går i C# , så ska jag kunna spela i C på klavvet men ändå få ut ljudet i C# ..

Dvs en livetransponering, som man kan göra på de flesta klavaiatur, utom mitt då, som knapparna är paj på :)

Finns en midiinsert, midimodifiers och där har du transpose som transponerar i realtid. (Cubase 5.*) Möjligen även i 4an.


Jasså som en CC-midichannel alltså?

247
Studio, produktion och övrigt / SV: Transponering.
« skrivet: 11.09.2010, 21:15:04 »
Ja men käregud  :rolleyes: :wub: klart jag vet hur man pitchar och transponerar och byter tonart när man SPELAT IN.. :D

Det jag menar är att jag vill höra det live när jag SPELAR på mitt klaviatur, att om låten går i C# , så ska jag kunna spela i C på klavvet men ändå få ut ljudet i C# ..

Dvs en livetransponering, som man kan göra på de flesta klavaiatur, utom mitt då, som knapparna är paj på :)

248
Studio, produktion och övrigt / Transponering.
« skrivet: 11.09.2010, 20:50:04 »
Tjenare.
Jag har jobbat i Cubase i över 10 år , men idag slog det mig att jag aldrig använder transponering överhuvudtaget när jag spelar piano/stråk/plink osv .
Kanske för att jag lär mig bättre på att kunna spela alla ackord.

MEN ... om jag har tex ett bluesriff/rocknroll/dansbandsbuggs spel.. så är det vidrigt att göra tex i B, F# eller liknande och började fundera på idag om det går att transponera i själva cubase?

och då menar jag alltså.. säg att jag spelar i C eler F eller G .. men så blir ändå output-ljudet i säg C# F# eller G# istället .
Jag kan inte göra det på mitt klav för det är en gammal Akai där några knappar är trasiga , så därav frågan, kan man göra detta direkt i Cubase? Jag hittar nämligen ingen transponering i mina pianopluggar heller :S

Mvh
Marcus

249
Har den här pluggen gått alla gitarrister förbi? Kika in den: http://www.brainworx-music.de/en/videos/bx_shredspread

nice...
Jag gillar hans röst so mfan han som pratar, hahaha.. reklam-tv-röst!

250
Studio, produktion och övrigt / SV: Samplad Bas, nån mer än mig?
« skrivet: 06.09.2010, 22:31:15 »
Jag glömde naturligtvis säga att det är dansband jag pratar om nu, och främst BALLADTRACKS.

Där basen ska och är ofta statisk, men det blir ändå nån slags skillnad mot en midibas i ljudet, om jag jämför denna med Trilogy tex så är det väldig skillnad i botten på basljudet.

Här är ett gulligt ljudklipp med improviserad text (som alltid bara för att inte glömma bort melodierna) :)

[mp3=200,20,0,center]http://mirror.perrra.nu/slask.mp3[/mp3]

Jag använder ALLTID livebassister till proddar, men nu är jag på demostadium och pratar :)

Jag tycker det låter kanon faktiskt! :)

251
Studio, produktion och övrigt / Samplad Bas, nån mer än mig?
« skrivet: 06.09.2010, 20:28:45 »
Tjenare.

Jag gjorde en ball grej igår.

Jag tog min bas och stämde varje sträng exakt perfekt och sen spelade på tom sträng på varje band .
Sen klippte jag allt så varje start och stop inte klickade osv .

Sen tryckte jag in det i en Kontakt-4 spelare, så nu använder jag mitt egna basljud lite lättare än att spela skiten själv .

Någon mer som gör sådär?
Fan vilken skillnad det blir alltså, skitbra ju! :)

Kan lägga upp wavfilerna sen så äre bara importera i kontakt eller liknande sampler

252
Här är min lokala förmåga som jag använder i fullproddar, gitarristen Johan Randén
Det var nån som fråga



http://www.myspace.com/johanrandenmusic

253
Se Mickarna tycker jag funkar kanon.
Ägde en Z3300 förut, nu kör jag rörmicken zE5600 MkII och är supernöjd!

Enda på både 2200 och 3300 är att dom har en gainkurva vid 10-11khz nånstans, så S ljuden kan bli småvassa, det får man ju Eqa bort sen, men jag tycker defenetivt det är värt att köpa en 22a !

MVh
Marcus

254
Studio, produktion och övrigt / SV: Studio i Stockholm, någon?
« skrivet: 02.09.2010, 22:01:49 »


Hon :)

255
Färdiga produktioner / SV: 91:an I'll never be the one
« skrivet: 02.09.2010, 21:21:02 »
Det jag säger!
Jag använder den i mina dansbandsproddar, det dragspelet, det rokkar :D

Mysig låt också!!

256
Hej perra
snygga låtar med najs gitarr sound och lir.
Jag tycker nog att det är pga Johan Randén s lir som får fram gitarr soundet
och val av gitarr.
Jag har ingen pod men jag tror nog att det är en enkel sak att skruva till den typ av sound för gitarren.
Där e mot så får man ju mer känsla om man lirar in med en riktig stärk, så visst det är kanske mer det som är grejen
men en fel mickad stärk går ju bort och lika så en felskruvad pod och trötta öron ....
och dansbands musi,,,     ;)    skojjjjja bara

det låter riktigt bra.

mvh



Mjo, men du får ju aldrig samma stake i en pod som en stärkare, men absolut går det ratta ljud, djonas har rattat 4 ljud till mig som han döpt som "Dist" "Sololjud" "komdist" "Funk" .. dom är ruskigt användbara ;)

257
Studio, produktion och övrigt / SV: Mixa bastrumman fet
« skrivet: 02.09.2010, 20:53:40 »
Steven slate triggarna brukar lösa det där ;)

258
Studio, produktion och övrigt / SV: de-ess
« skrivet: 02.09.2010, 20:52:42 »
ANgående körspår/backvox: jag klipper och skär bort allt över 7-8kHz (i de fallen då leaden sjunger med), vilket gör att man kan komprimera mera, och höja kören som en wall of kör om man så vill. Mycket sällan blir sibilansen problem.

Men då pajjar man ju all krisp?

Måste dock testa :)

Jag brukar få skära en de runt 1-2khz för det brukar krocka i dom "vassa" partierna, och kör nästan alltid ett hi-passfilter upp till typ 250hz för att få bort allt buller.. på så sätt behåller jag lite värme runt 400 och topparna 10-20khz samt delad mid, det brukar lägga sig bra som fan i mixen, men ditt tips måste jag ju testa såklart .
Du kör alltså ett hipassfilter 20khz-8khz alltså? typ

259
Sant så sant, ni har en poäng, och jag använder min pod flitigt, speciellt till just plock och lite udda ljud osv .
Men när det gäller mattor, pwrchords, dist osv så är det stärkare!

Men då har jag ju det kruttort, ljudisolerat sångbås också.

Hade såklart aldrig funkat i en lägenhet, förutom kanske kl 12 på Lördag middag, typ. :)


Men nu menar jag alltså inte hemmainspelningar, eller ja.. beroende på hur man ser det, jag menar fullproduktioner, där det finns en budget bakom, alternativt att man satsar själv, då är det för min del, åka bort till stora studion här i  Skara, boka gitarrist+gitarrtekniker som sätter ljud och lirar in.
Det är ju natt och dag i jämförelse :)

260
Studio, produktion och övrigt / SV: de-ess
« skrivet: 02.09.2010, 16:16:46 »
Jag använder Waves Rdesser som jag tycker är riktigt bra.

Men jag kör på en lead tex:  Compressor, Eq, (compressor om behövs), De-esser, Limiter.

Dvs De-essern sist för att avsluta kedjan med

Mvh
Marcus

261
Absolut, jag vet också studiomusiker som använder tex Waves GTR pluggarna, men då måste man först ha en bra lajnad signal från en gura som låter helt ok lajnad.

Jag kan givetvis få ett "sjysst" sound med min pod och med GTR, Amplitube eller liknande, men det kan ta 20 minuter att först skruva ljudet, sen blir det ju aldrig lika mycket kuk i det som det blir från en riktigt fet stärkare, "in your face" momentet saknas känns det som.

Här är tå av mina produktioner senaste, som förmodlingen kommer hamna på Zekes platta.
Dom är dock medvetna att jag kommer sprida vissa låtar för att marknadsföra mig själ som dansbandsproducent :)
[mp3=200,20,0,center]http://mirror.perrra.nu/Du_har_det_dar_MASTER.mp3[/mp3]
Alla guror av Johan Randén , 2st sm57or och en AKG1nåt mot en Marshall Folkessonmoddad Mk4.
Gitarr är TELE genom hela låten har jag för mig.

[mp3=200,20,0,center]http://mirror.perrra.nu/Oslagbar_MASTER.mp3[/mp3]
Samma sak här, med uppmickningen, skillnaden är att det är 3 olika guror i denna, strata, Tele och nån egenmoddad Yamaha.
OM ni inte gillar dansband, så lyssna på gurorna då :) Ljudet alltså.. De är spelade exakt som jag önskade för jag var med under alla inspelningar så det är så här JAG ville ha det :)

Men sånt där ljud skulle vara OMÖJLIG Tför mig att få till i min tex POD XT.

MVh
Marcus

262
Studio, produktion och övrigt / Studio i Stockholm, någon?
« skrivet: 02.09.2010, 08:50:31 »
Tjena.

Jag har ett dilemma.
Jag har skrivit en pop/r&b låt till melodifestivalen, som "Idol Erika" ska sjunga in.

Problemet är att hon bor i dorotea och har typ 130 mil till mig, så jag tänkte vara snäll och åka upp till stockholm så vi kan mötas där.
Jag har gått ut med förfrågning till mitt skivbolag/förlag på Lionheart Music, det finns 5-6 studios där, men det är ju frågan om tiden finns nästa vecka, det är liksom sista köret inför festivalen.

Så jag bara går ut med frågan här om det finns någon vänlig skäl som kan bistå med inspelningsmöjlighet i Stockholm.
Jag har inte fått svar än från Lionheart, men jag vill vara säker på att det finns NÅGON.
Det blir ons, tors eller fredag, förmodlingen :)

Mvh
Marcus, Skara

263
Tjenare!
Nu ska jag komma med ett sånt här inlägg igen som jag funderat länge på.

Förr så, eller ja.. förr.. innan jag började jobba nästan 100% med akustisk musik istället för DANCE och Elektronisk musik, typ 2 år sedan, så använde man knappt några gitarrer i inspelningarna, för det passade liksom inte i elektronisk musik, iallafall inte i min.

Nu har jag fått svart på vitt när jag började göra fullproduktioner inom country, pop och dansband och det slår mig .

Hur kan det komma sig att ingen mjukvara i stort sett slår en riktig, rätt-skruvad stärkare?  Om nu man har en nåt i stil med nån pod eller liknande, så känner iallafall jag i min pod att det är sån skillnad från natt till dag vid en inspelning.
Jag gjorde nyligen några produktioner och använde mig då av en gitarrtekniker som satte "soundet" samt en grym gitarrist (Johan Randén) .
Alla inspelningar skedde med "vanliga" guror som Tele, nån yamaha, nån strata typ..  men ljudet blev så in i helvetes bra..
Allt spelades in med dubbla sm57 och en Stor fet, Marshall Mk3 folkesson moddad (jag kan inget om stärkare).

När jag sen tog hem alla filer, så importerade jag alla tracks.. och det enda som jag behövde ändra i mix var lite hi-pass filer, och lägga på en pultec eq. sen satt det som ett jävla SCMÄCK i mixen. det var så jävla mycket "KUK" i ljudet så det liksom fyllde hela låtarna.

Jag tänkte jag vill ha lite duskussion kring detta, för jag antar att alla vet bäst :)
Jag lär iallafall aldrig mer använda digitala prylar förutom till lite plock eller så, men när det gäller om man vill ha stake i ljudet så går det inte jämföra, enligt mig.

Jag har nu en likadan Folkesson moddad Marshall mk3 hemma nu med 2 sm57or , och den ska stå där den står .
Helt stört ljud!

Ni får ljudklipp sen :)

264

Resonemanget bakom projektavgiften är tiden jag lägger ner på att skapa ett sound som lämpar sig till den aktuella musikstilen.

Så om du exempelvis vill att jag ska spela in 3 låtar så blir det 1400:- totalt. (om du mixar själv)

Och om du vid ett senare tillfälle vill att jag ska spela in ytterligare några låtar så medför det även ytterligare en projektavgift.

Ok.

Eftersom jag kommer trigga virvel och kick, så är det u egentligen bara hihats och överhäng som är intressant för mig, därav behövs inte så stora inställningar från start.
På så sätt får jag avstå pga det kommer bli på tok för mycket pengar för mitt ändamål :)

265


Jag tar en projektavgift på 800:- och där efter 200:- per låt.
Ytterligare 100:- tillkommer per låt om jag ska mixa trumspåren.

Projektavgift?   dvs engångssumma på 800 sen 200 per låt ?  eller 1000:- per låt, varje gång?

/Marcus

266
Vad tar du per låt?

Jag är bara intresserad av dansbandstrummor, och klarar du pop/jazz och metal så lär det u inte vara några direkt svårigheter  :lol:

267
Studio, produktion och övrigt / SV: 12 kvadrat
« skrivet: 26.08.2010, 12:50:01 »
Jag har klätt HELA sångbåset OCH kontrollrummet med dom plattorna, bara lämnat mitt snetak fritt .. Och sen om det studsar konstigt osv, inte en aning, jag gör iallafall fullproduktioner som hamnar på cdskiva i min studio.

Alla väggar som jag byggt upp själv är dock dubbla, med isolering mellan osv, men inte vet jag om det hjälper nåt, det är torrt i kontrollrummet iallaflal, med bara lite "luft" från snedtaket :)

Och ja... oavsett vart du kommer så måste du ändå lära dig det "nya ljudet" som strömmas från dina monitorer, för dina monitorer kommer låta annorlunda i vilket rum du än ställer dom.

268
Studio, produktion och övrigt / SV: 12 kvadrat
« skrivet: 26.08.2010, 12:39:41 »
Känns som att alla verkar tro att akustiken gör sån JÄVLA skillnad , men det känns som att 10 miljoners-studios med perfekt akustik är långt långt borta och många många år sedan man pratade om sånt ?

Jag tror du kan få en perfekt "akustik" i ditt 12m2 rum , jag går emot många nu men jag har själv ett sångbås i hemmet på 1.5m2 som är KRUTTORRT, hela rummet är helt täckt med absorbenter som jag spelar in både svinbra sång och svinbra uppmickning av stärkare.
Jag har en Marshall folkessonmoddad (mk3) som står i det rummet med dubbla sm57or, och det blir riktigt bra.
Jag har en sE 5600 MkII mick in i en Summit Audio-preamp och det blir sjukt bra.
Man får helt enkelt lära sig sitt sound istället, det finns roomreverbs som man kan förstora rummet med.
Ska man diskutera akustik så handlar det u ändå inte om att bara köpa "lite skit" och sätta upp, utan då måste man ju ta dit en riktig ingenjör som mäter hela rummet, och det ska säkert vara vissa väggar som ska vara sneda osvsvosvosv.

Det viktiga är väl att inte rummet ringer för mycket, sen lär ju inte en enda människa här kunna höra skillnad på om det är inspelat i ett 100m2 rum eller i ett 12m2 rum i en mix en, det är jag helt övertygad om.

Ungefär samma sak som att HiFi-människor tror att dom hör skillnad på en cdspelare för 10.000 än en för 500:- när man kör en köpt cd, bullshit.

Känns som det finns en anledning att folk kan göra fullproduktioner med en "hemmastudio" idag .

Jag har tillgång till en jättestudio som jag spelar in trummor i osv, men det är just pga platsen, mitt kontrollrum kanske är 25m2 och jag får inte plats med ett trumset.
Men däremot... med trummor så är ju rummet rätt viktigt får jag hålla med om. Men just för sång och ackegura, stärkare osv kommer ditt rum funka svinbra.

http://www.bullerbekamparen.se/plbu13.htm

Köpt dessa.. dom använder jag, och dom är både billiga och helt fantastiska!

ps! Heltäckningsmatta är grymt!

Mvh
Marcus


269
Färdiga produktioner / SV: djonas - iCurry
« skrivet: 22.08.2010, 21:34:55 »
Härligt - allt. Vilken trum - app kör du med?

NÄSTAN övertygad om att han kör med Addictive Drums , nästan 100% säker!

270
Jag har tänkt lite till.
Jag tror att det är en känsla man vill åt...
Att sitta med sin dator och veta att jag och världens superproducenter har samma verktyg, men tyvärr får man inte till soundet...

Då är det en fantastisk upplevelse att få spela in med en bra ljudtekniker framför ett 2,5 meters Neve med en massa coola outboards.

Lite som att åka på semester till Danmark eller Hawaii, om ni förstår va jag menar.


Exakt.  Jag gjorde nyligen 4st produktioner och använde mig av en tekniker vid varje inspelning.
Gitarr tex, 5st olika gitarrer via en Folkessonmoddad Marshallstärkare, dessutom dubbla sm57:or riktade på olika sätt, för att man ska kunna ta det bästa soundet.. Inte nog med det så soundchecka dom i nära 40 minuter innan själva "soundet" var satt.
Det är sånna grejer jag knappt varit med om förut, att soundchecka en gura. Men när det skulle mixas, så förstår man skillnaden . Det behövs inte mycket EQ, lite pultec på gurorna så sitter det som schmäck.
Samma sak gällde trummorna, det va sounccheck ett bra tag innan, dessutom 4 roommickar smed olika mickar som gav olika karaktärer, en stog tex bakom trummisen.

Dit jag vill komma är ju att man kan omöjligt skruva till sig ett perfekt sound, utan det ligger i hur man får in det i burken. Det har jag insett nu efter många år. Man lär sig varje dag. Men som du beskriver, att det är en känsla man vill åt, men jämför man som sagt ljud till ljud, så är det u natt och dag, eller inspelning mot inspelning, så är även det natt och dag :)
Tror inga pluggar i världen kan ersätta en grym inspelning, punkt.

271
Oftast händer det varma goa ljudet för mig redan när jag spelar in, sällan går det att "rädda" nåt med en plugg tycker jag.


Så sant så sant, det är ju egentligen en fuskplugg.

Jag använder en Summit Audio-Preamp och en Rörmick tex, blir sjuk värme redan den vägen så jag håller med dig.
Jag använder aldrig några warmers heller knappt, men det finns många folk som verkligen använder det.

Jag kollade på ett youtubeklipp, han använde nästan warmers först i ledet på typ ALLA guror, virvel, kick o hela skiten, förstår inte riktigt varför man isåfall inte skaffar en riktig bandare om man ändå vill värma allting, eller alternativt mixar helt analog med bandare och mixerbord, istället för att försöka värma något på digital väg :S

272
Har ni missat kungen av värmare och vintagegrejer tro? :)

http://www.nomadfactory.com/

273
Studio, produktion och övrigt / SV: Dragspelsplug?
« skrivet: 21.08.2010, 13:25:01 »
Ja... channel/preset 4 kommer igenom riktigt bra ;) he he  :wub:

274
Vilken jubelidiot.

Det är det enda jag kan beskriva honom för, en riktig dåre.

Skit i att betala räkningen , och se hur det blir .

Hur mycket rörde det sig om?     För ser han att du inte betalat i tid, så är ju frågan om han går vidare och tar det längre, eller om han helt enkelt till slut kommer ringa upp dig igen, för att diskutera igen.
Oavsett så skickas ju aldrig inkasso utan några påminnelser först va?

Eller maila honom och skriv att han får hälften, inte en krona mer, och är det så att han vill gå vidare med det så kan du ju säga till honom att det tänker du också göra, bara hota med rättsliga instanser eller nåt, så kanske han blir lite rädd också.

Skriv att du är kemist eller nåt  :D :P

275
Studio, produktion och övrigt / SV: "Vocalign" ?
« skrivet: 20.08.2010, 18:57:30 »
Lyssna på "Afro-Dite - Never let it go"

Jag har lyssnat på körerna solo, det är fanimig bland det bästa jag hört i körväg.

Allt gjort i Vocalign, supertight och svinsnyggt blir det..

http://open.spotify.com/track/5HVHf3Spy7jT5tMOqUti4p

276
Studio, produktion och övrigt / SV: Grymt bra piano!
« skrivet: 20.08.2010, 18:51:28 »
Alltså, det finns 10000 olika pianopluggar, men faktum är att FÅ är användbara i MIX.

Jag har dom flesta, Ivory, Grand2, Art Vista Grand osv, men jag tycker att denna plugg, 4front truepianos krossar dom andra.
Eftersom alla försöker efterlikna flyglar, så blir det en viss jävla rumsklang och så mycket "200hz ljud" i dessa, tycker jag.

Truepianos kommer genom och har nån speciell krisp som tilltalar mig.

Nu ska återigen tilläggas att jag skriver mycket dansband och pianot ska ligga någorlunda högt i mix, men då är detta ett fantastiskt piano!

/Marcus

277
Studio, produktion och övrigt / SV: Dragspelsplug?
« skrivet: 20.08.2010, 18:48:34 »
http://www.vst4free.com/fvstp.php?download=Accord.zip

Denna e gryyym ;)
Finns 14 olika presets (du får ändra CHANNEL) på synthen för att få olika ljud ;)

Jag har använt denna i många dansbandslåtar faktiskt. :)

Mvh
Marcus

278
Studio, produktion och övrigt / SV: Grymt bra piano!
« skrivet: 17.08.2010, 10:52:47 »
Här finns det lite mer att lyssna på :)
Lite marknadsföring också! :)

Såhär låter mina produktioner nu för tiden iaf (i dansbandsgenren) :)



279
Studio, produktion och övrigt / SV: Grymt bra piano!
« skrivet: 17.08.2010, 09:54:50 »
Inget slår Ivory, jo.. just i pianoljuden slår nog Truepianos Ivory tycker jag, i MIX ..   men inte när vi kommer till flyglarna.


Samtidigt så handlar det ju givetvis om musikstil också.. Jag proddar och skriver mycket dansband där pianot ofta ligger rätt högt i mix, det ska liksom höras.
Men jag har inte hittat nån bra Ivorypreset som jag är nöjd med när det gäller just att härma "piano" med bra, krispig topp

280
Studio, produktion och övrigt / SV: Grymt bra piano!
« skrivet: 16.08.2010, 22:32:59 »
Har kört Truepianos i ett halvår nu och är mkt nöjd. För de som vill testa finns en 40 dagars demo.
http://www.truepianos.com Full verson kostar 1250kr.

Kul Perra att du skrev vilken preset det var, låter kanon.


robc

mmm jag blev mäkta imponerad, jag har även den sk "top notch" IVORY också på endast 35gb bara piano/flyglar, men jag tycker den är lite svårskruvad, låter ju fantastiskt solo alltså, men i mix....

Trupianos är en ny favorit!

Sidor: 1 ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 53